Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min yamaha förstärkare sätter på sig av sig själv.

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 mars 2019 - 19:37

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Hej!

 

Det är så att min yamaha har börjat sätta på sig av sig själv och stänga av sig av sig själv när jag inte använder min anläggning. Det är en: Yamaha rx-a2060 som är ungefär 2 år gammal. Tror ni den är kass eller är det någon inställning?

 

/Mvh



#2

Postad 17 mars 2019 - 08:39

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Du har inte på någon HDMI styrning från några av de anslutna apparaterna. Skriv vad du har anslutit till Yamaha RX-A2060 så blir det lättare att hjälpa dig att felsöka.



#3

Postad 19 mars 2019 - 20:32

Unregisteredf0c463fe
  • Unregisteredf0c463fe
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Min rx-a3020 startade för nån vecka sedan när jag inte var hemma. Som tur var kom syrran förbi och hörde att någon spelade jättehögt i trapphuset. Hon gick in och det var min hemmabio som stod på för fullt. Nån radiokanal och full volym. Stackars grannar. Hade lämnat förstärkaren i stand-by och med chromecast ingången invald. Ingen Hdmi Control är på i först. Kan förstärkaren blivit hackad,har nu dragit ur nätverkskabeln till den.

#4

Postad 19 mars 2019 - 20:45

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Network Standby, om den är på On eller Auto kan andra enheter starta förstärkaren via nät eller Bluetooth.



#5

Postad 19 mars 2019 - 22:31

Unregisteredf0c463fe
  • Unregisteredf0c463fe
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Ja satte den på off. Då kan man inte slå på med Yamaha appen heller. Den var på on innan när oavsiktliga påslaget hände.

#6

Postad 20 mars 2019 - 08:36

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Du kan också prova att göra förstäkaren helt strömlös i minst 30 minuter, alltså dra ut nätsldden till den under den tiden. De flesta apparater inom hembio styrs av mikroprocessorer och de kan hända att de spårar ur. En Yamaha jag hade visade menyerna på ett ovanligt sätt så jag gjorde den strömlös i 30 minuter och efter de fungerade den till jag sålde den. Varför man måste göra förstärkaren strömlös så länge är att kondensatorerna i nätdelen helt ska laddas ur.



#7

Postad 20 mars 2019 - 09:00

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Såg på vetenskapens värld tror jag,att det växer ”morrhår” upp på kretskorten som kan orsaka fel. Kanske det är nåt sånt som är extra vanligt på just deras kretskort. Långsökt som fan😬. Grannarnas fjärrer kanske har samma frekvens?

#8

Postad 25 mars 2019 - 17:07

Unregisteredf0c463fe
  • Unregisteredf0c463fe
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
I och med att förstärkaren startat och bytt ingång till fm. Plus att ljudet var på jättehögt. Gör att jag tror att någon påverkat den genom mitt nätverk. Kan det vara möjligt.

#9

Postad 15 mars 2020 - 20:05

streetracing
  • streetracing
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Jag har en rx v-481 som 2ggr har startat av sig själv och streamat spotify, 2 låtar jag aldrig lyssnat på.

Första gången satt jag bredvid och reagerade när suben klickade igång och efter den spelat några sekunder gick volymen upp till max.

Andra gången väcktes jag av musik på högsta volym.

 

Båda gånger ensam hemma, fjärrkontrollen mitt på bordet och närmsta granne 100m bort.



#10

Postad 21 mars 2020 - 18:24

Unregisteredf0c463fe
  • Unregisteredf0c463fe
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Sen jag drog ur nätverkskabeln har fenomenet inte återkommit.

#11

Postad 25 mars 2020 - 07:59

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Jag har en rx v-481 som 2ggr har startat av sig själv och streamat spotify, 2 låtar jag aldrig lyssnat på.
Första gången satt jag bredvid och reagerade när suben klickade igång och efter den spelat några sekunder gick volymen upp till max.
Andra gången väcktes jag av musik på högsta volym.

Båda gånger ensam hemma, fjärrkontrollen mitt på bordet och närmsta granne 100m bort.


Det är om någon har kopplat upp sig på Spotify connect så kan den vart den än är i världen börja spela på den enheten så länge båda har nätverk.
Troligen har personen tryck på en låt och det kommer inget ljud och höjt till max.
För att komma bort från det måste en ny enhet koppla upp sig på spotify connect då det bara finns minne för 1 åt gången i förstärkaren Eller rycka nätverket.

#12

Postad 25 mars 2020 - 10:50

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Det var och kanske fortfarande är vanligt att Spotify hackas och musik man inte känner igen startas av sig självt.
Jag har själv drabbats men att logga ut från alla enheter och byta lösenord löste det.

#13

Postad 25 mars 2020 - 11:54

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Man kan iaf ställa in att den alltid ska starta med en viss volym, f.eks -50 så blir det inte maxvolym.

 

Tror inte den reagerat från någon annans fjärr bara sådär då den har nån extra koll att verkligen är riktig fjärr, jag fick problem att klona fjärren til min Logitech så måste göra en workaround bara för att få det till.

 

Men ang. Spotify, funkar det att spela från en enhet (f.eks hemmastereon) även om man inte är på samma nät?



#14

Postad 25 mars 2020 - 20:04

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Man kan iaf ställa in att den alltid ska starta med en viss volym, f.eks -50 så blir det inte maxvolym.

 

Tror inte den reagerat från någon annans fjärr bara sådär då den har nån extra koll att verkligen är riktig fjärr, jag fick problem att klona fjärren til min Logitech så måste göra en workaround bara för att få det till.

 

Men ang. Spotify, funkar det att spela från en enhet (f.eks hemmastereon) även om man inte är på samma nät?

ja så länge du har 4g täckning på mobilen så kan du vara i en annan stad tro mig testa men det måste vara den som senast var uppkopplad till den.
 

så koppla upp dig hemma åkt till jobbet be frugan eller någon vara på plats starta spotify gå ner så du kan välja enhet så kommer den enhet du har hemma finnas kvar och tryck på play.

jag har mailat spotify hur i **** kan dem ta över en enhet om man inte är på samma nät men dem vill inte förklara det, så där har du sätt till hur enkelt det är att ta sig in i någons nätverk på distans



#15

Postad 25 mars 2020 - 20:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Där ser man.

#16

Postad 25 mars 2020 - 22:21

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Min RX-A2010, har även den slagit på och av utan giltigt skäl. Dock aldrig startat någon musik eller liknande. Recivern är kopplad till och styrs delvis av min Sony tv. Då den sistnämnda krånglat rejält tidigare har jag skyllt allt på den.

Men kanske Yamahan sysslar med spökdrift då..



#17

Postad 25 mars 2020 - 22:38

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Det Audiostar skriver om Spotify stämmer.

Jag har själv gjort det på en kompis förstärkare.

Vi bor 5 mil från varandra i olika städer.
Jag hade varit hemma hos honom och spelat upp musik via mobilen och Spotify connect en gång.

Sedan när jag var hemma så råkade jag välja hans förstärkare som enhet att spela upp på.
Vi har likadan Denon förstärkare så jag fattade inte först att det inte var min Denon.
Han skrev i Skype att hans förstärkare precis hade startat och vilken låt som spelades.
Han begrep ingenting vad som hände men när han sa vilken låt som spelades så fattade jag att det var jag.


Redigerat av Depeche, 25 mars 2020 - 22:38.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.