Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD T778 Reference AVR

133 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
NAD T778 (Surroundförstärkare) 1 6,5 (5) 32 998:-

#101

Postad 13 juni 2020 - 11:16

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Kopplar du med Apple är det Airplay som gäller och inte Blåtand. Har din NAD det inbyggt måste du gå in i inställningar på Apple och ställa om så den hittar din NAD. Jag har HEOS system och där är det inga som helst problem att hitta Tidal. Det är sämre på hitta album på ens egen musik.

#102

Postad 14 juni 2020 - 07:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

När det gäller NAD så är det BluOs som gäller. Men jag har fått Tidal att funka genom appen, önskar bara att man slapp öppna BluOs för att komma i kontakt med receivern. 



#103

Postad 14 juni 2020 - 10:38

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

När det gäller NAD så är det BluOs som gäller. Men jag har fått Tidal att funka genom appen, önskar bara att man slapp öppna BluOs för att komma i kontakt med receivern.

Du skrev att du hade en Ipad. Eller missförstod jag för då behöver du bara ställa in så att enheterna hittar varandra i paddan vilket det skall göras automatiskt när airplay aktiveras och sedan bara reglera volymen på din NAD. Jag har slutat med Tidal. Finns säkert en app som kringgår. Det är en utav anledningarna till varför jag tycker det där systemet Bluos är dåligt. Valde bort det när jag letade efter en streamer.

Har du provat att sända trådlöst via datorn. Se om det fungerar bättre. Problemet ibland är att apparna är ej lika utvecklad som det riktiga. Eller kringgå via ga webbläsarversionen uppe och sända trådlöst.

Redigerat av Buddaz12, 14 juni 2020 - 10:58.


#104

Postad 14 juni 2020 - 20:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag trodde inte att NAD;en hade Airplay? Men jag kunde styra Tidal via paddan, men tyckte av någon anledning att det lät sämre. Tidan vet jag inte är riktigt om det är värt pengarna?

 

När jag var i 20-årsåldern kunde man blåsa 500:- per månad på cd-skivor. Idag kostar Tidal 200:- per månad, med ett helt obegränsat innehåll. Kanske börjar man bli snål?



#105

Postad 14 juni 2020 - 23:19

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag trodde inte att NAD;en hade Airplay? Men jag kunde styra Tidal via paddan, men tyckte av någon anledning att det lät sämre. Tidan vet jag inte är riktigt om det är värt pengarna?

När jag var i 20-årsåldern kunde man blåsa 500:- per månad på cd-skivor. Idag kostar Tidal 200:- per månad, med ett helt obegränsat innehåll. Kanske börjar man bli snål?

Jag har rippat över allt. Köpte mig en billig brännare på Kjell för runt 300kr och sedan EAC in på datorn. Tagit tid. Runt 200 skivor. Är ej färdig eftersom har nya skivor på gång så fort det blir lite bättre i världen. Jag har lagt in allt på min S10+ där HEOS appen hittar filerna och kör det trådlöst via wifi. Just för tillfället Airplay med AppleTV. Får ny TV snart och då tillbaka till att köra optiskt. Jag äger en Marantz NA6006 och inkopplat en Primare A34.2 via variable utgång. Allt fungerar så enkelt bara att HEOS är dålig på att hitta taggarna på mina egna filer.
Står på hemsidan för NAD, stödjer Airplay. Det är Apple egna standard. Som sagt Apple kör mest AAC/M4a codec. I princip omöjligt att höra skillnad på det och FLAC. Även fast Wikipedia säger något annat. De förstör inte filerna lika hårt som Tidal. Tidal använder en Dolby decoder på själva FLAC filen. Kanske därför du uppfattar det som lite bättre.

Redigerat av Buddaz12, 14 juni 2020 - 23:23.


#106

Postad 15 juni 2020 - 05:24

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det fanns en tid när jag var besatt efter att rota efter subtila nyanser. 

 

En del av den tiden tillskiver jag som understimulerad ungkarl; att man hade tiden att göra sådant. Även jag rippade en stor del av min cd:samling, men den ligger på datorn i Apple Lossless. Jag inser emellertid att många av mina cd:skivor är från 90-tal samt tidigt 2000, och detta rimmar ganska bra med hur streamingtjänserna inte hade kommit ännu. Min musiksmak är en annan idag, därför kopplar jag inte in NAD:en till min MacBook Pro.  

 

Det är svårt att bortse från den lilla extra boosten som TIDAL faktiskt ger, men jag har fortfarande tjänsten aktiv för utvärdering. Jag tror att jag skulle få problem att höra skillnad mellan TIDAL samt korrekt rippad cd-kvalite. Bara skillnaden mellan Spotify samt rippade skivor på min mac är så pass liten så det nästan är försumbart. Jag intalar mig själv att Spotify stundtals kan låta lite plattare än Tidal. Men detta kräver att du sitter ned koncentrerat och verkligen lyssnar på musik, och detta händer alltmer sälla idag. 

 

Anledningen till att valet föll på en NAD T778 är just för att mina vardagsrutiner förändrats. Jag ville ha någonting mångsidigt, bekvämt och praktiskt där varken musiklyssning eller film, spelande blir lidande. Om jag vill ha en mer komplett ljudbild så föredrar jag fortfarande vinyl framför Spotify. Om ni fortfarande har tvivel, provlyssna en NAD T778 - lovar er att era fördomar kommer på fall. 

 

I skrivande stund har jag sagt upp TIDAL, behåller Spotify. Anledningen är enkel: för små skillnader i ljud. Spotify hittar NAD T778 utan BlueOS, och TIDAL är inte värt det dubbla pga. ett mycket sämre gränssnitt. Recensioner på nätet säger detsamma. Nu har jag testat båda i 14 dagar, så jag är säker på min sak. 


Redigerat av Glidtassen, 15 juni 2020 - 05:47.


#107

Postad 15 juni 2020 - 08:52

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det fanns en tid när jag var besatt efter att rota efter subtila nyanser.

En del av den tiden tillskiver jag som understimulerad ungkarl; att man hade tiden att göra sådant. Även jag rippade en stor del av min cd:samling, men den ligger på datorn i Apple Lossless. Jag inser emellertid att många av mina cd:skivor är från 90-tal samt tidigt 2000, och detta rimmar ganska bra med hur streamingtjänserna inte hade kommit ännu. Min musiksmak är en annan idag, därför kopplar jag inte in NAD:en till min MacBook Pro.

Det är svårt att bortse från den lilla extra boosten som TIDAL faktiskt ger, men jag har fortfarande tjänsten aktiv för utvärdering. Jag tror att jag skulle få problem att höra skillnad mellan TIDAL samt korrekt rippad cd-kvalite. Bara skillnaden mellan Spotify samt rippade skivor på min mac är så pass liten så det nästan är försumbart. Jag intalar mig själv att Spotify stundtals kan låta lite plattare än Tidal. Men detta kräver att du sitter ned koncentrerat och verkligen lyssnar på musik, och detta händer alltmer sälla idag.

Anledningen till att valet föll på en NAD T778 är just för att mina vardagsrutiner förändrats. Jag ville ha någonting mångsidigt, bekvämt och praktiskt där varken musiklyssning eller film, spelande blir lidande. Om jag vill ha en mer komplett ljudbild så föredrar jag fortfarande vinyl framför Spotify. Om ni fortfarande har tvivel, provlyssna en NAD T778 - lovar er att era fördomar kommer på fall.

I skrivande stund har jag sagt upp TIDAL, behåller Spotify. Anledningen är enkel: för små skillnader i ljud. Spotify hittar NAD T778 utan BlueOS, och TIDAL är inte värt det dubbla pga. ett mycket sämre gränssnitt. Recensioner på nätet säger detsamma. Nu har jag testat båda i 14 dagar, så jag är säker på min sak.

Googlade lite och hittade att Airplay använder ALAC. Förlustfritt format. Du borde ej kunna höra skillnad ifall du nu inte har superhörsel. Jag kommer kutta optisk kabel. Har inga behov för det längre.
Bra att du känner dig nöjd. Det är det viktigaste.

#108

Postad 30 juni 2020 - 09:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har haft problem med att min NAD T778 stängt av sig efter 20-30 min, trodde att den var defekt. Men den har en automatisk avstängningsfunktion inbyggd, puh. 

 

Gillar den mer och mer :) Den är väldigt mångsidig och praktisk. 



#109

Postad 30 juni 2020 - 13:32

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Håller med om tidal, sen vill den bara spela hiphop åt mig även fast jag bara lyssnat på nån enstaka vid bastest! Men de blev en förbättring i ljudet för mig genom att köra via upnp nätverk istället för blåtand! Hörbar skillnad

#110

Postad 30 juni 2020 - 14:10

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Håller med om tidal, sen vill den bara spela hiphop åt mig även fast jag bara lyssnat på nån enstaka vid bastest! Men de blev en förbättring i ljudet för mig genom att köra via upnp nätverk istället för blåtand! Hörbar skillnad

Ej konstigt när BT är mycket beroende utav mjukvara/hårdvara och passar mer till mobilt bruk. Medan Wifi kan du ha bättre signal utan förlust. Det är där boven ligger. Rent ljud standard mässigt hanterar BT även idag 24/96.

#111

Postad 30 juni 2020 - 16:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag uppfattade subtila skillnader mellan Spotify och Tidal, men så små så dessa är försumbara. Visst gäckar det en att man inte får full cd-kvalitet, men ställ detta i relation till Tidals gränssnitt så blir valet enkelt. Spotify är följsamt, Tidal motarbetar dig from första dagen. 



#112

Postad 30 juni 2020 - 16:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag uppfattade subtila skillnader mellan Spotify och Tidal, men så små så dessa är försumbara. Visst gäckar det en att man inte får full cd-kvalitet, men ställ detta i relation till Tidals gränssnitt så blir valet enkelt. Spotify är följsamt, Tidal motarbetar dig from första dagen.

Handlar mer om systemet bakom. Tidal följer vad du lyssnar på. Deezer följer samma system. Det är därför man som användare får många andra förslag som kanske ej passar. Skapar man listor så fungerar det på exakt samma system som i spotify. De är båda rätt så lika. Sedan om vi tar ljudkvalitet i åtanke har Spotify möjlighet till Opus biblioteket. Det är två olika modeller. På samma sätt som AMD VS Intel.

#113

Postad 01 juli 2020 - 19:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Handlar mer om systemet bakom. Tidal följer vad du lyssnar på. Deezer följer samma system. Det är därför man som användare får många andra förslag som kanske ej passar. Skapar man listor så fungerar det på exakt samma system som i spotify. De är båda rätt så lika. Sedan om vi tar ljudkvalitet i åtanke har Spotify möjlighet till Opus biblioteket. Det är två olika modeller. På samma sätt som AMD VS Intel.

 

Opus har jag aldrig hört talas om bredvid Spotify, men där får du gärna utveckla. Spellistor på Tidal tycker jag var helt mariga att ta bort spår från, det tog en stund för mig att klura ut. Att se senaste historiken på Tidal, vad man lyssnat på senast/sökt på är inte lika tydliga som på Spotify. Det är lättare att man hänvisas, eller hur programmet pressar på dig andra alternativ inom just hip-hop RnB. 

 

TIdal som programvara i BluOs är en katastrof. Spotify hittar din maskin direkt, det gör inte Tidal. 



#114

Postad 02 juli 2020 - 01:42

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Opus har jag aldrig hört talas om bredvid Spotify, men där får du gärna utveckla. Spellistor på Tidal tycker jag var helt mariga att ta bort spår från, det tog en stund för mig att klura ut. Att se senaste historiken på Tidal, vad man lyssnat på senast/sökt på är inte lika tydliga som på Spotify. Det är lättare att man hänvisas, eller hur programmet pressar på dig andra alternativ inom just hip-hop RnB.

TIdal som programvara i BluOs är en katastrof. Spotify hittar din maskin direkt, det gör inte Tidal.

Du får skriva till NAD att de bygger en bättre app.
Opus är namnet på ytterligare en funktion som Ogg kan använda. Spotify använder Ogg i grunden. Spotify hade kunnat använda det på samma sätt som AAC gör med sin HEv2 som används vid exempelvis digital radio.
Lista är enklast att hantera i webbläsaren hos Tidal.
På HEOS hittar det Tidal med en gång för det triggas igång så fort man bara loggar in sig för första gången. Appen frågar vilken streaming man vill använda. Är man inloggad på Tidal i HEOS så spelar det upp en låt från det man har lyssnat på förut om man till exempel lyssnar på egen musik och låter ej röra HEOS.

Redigerat av Buddaz12, 02 juli 2020 - 01:48.


#115

Postad 06 juli 2020 - 09:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har märkt hur min NAD T778 inte kodar om AAC 2 kanal. Den ställer sig i Atmos-läget. Vidare har jag upptäckt att den kan fastna i exempelvis DTS eller Atmos fast den matas med ett helt nytt format, varför?

 

Ibland kommer ett svagt surr från subwoofern, efter den har aktiverats via auto-on, men trots att inget ljud i de lägre registren spelas i filmen. 

 

Receivern kan tappa signat från X-BOX via HDMI, och skärmen blir svart :(


Redigerat av Glidtassen, 06 juli 2020 - 09:40.


#116

Postad 12 juli 2020 - 17:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har upptäckt att det inte var fel på receivern med de olika formaten. Min mediaspelare har olika wrappers, och inte alla kodar av samtliga format. 



#117

Postad 07 augusti 2020 - 18:20

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Den här maskinen är under all kritik.

 

Många vet redan att NADs rykte är komprometterat eftersom, kunder hittar andra "maskiner" fast bara i ett NAD-skal. Byggkvalitén på denna produkt är hemsk, och andra kunder via Crutchfield bekräftar samma sak. Läsa gärna kundrecensioner på Facebook och Crutchfield.

 

Min receiver har:

 

1.     Ett mjukvarufel känner NAD till sedan tidigare beträffande hur receivern tappar bort slots för DIRAC, men de arbetar på att lösa detta med en mjukvaruuppdatering. Detta har bekräftats på diverse forum. Dirac går inte igång under enstaka tillfällen, och man måste då aktivera en tidigare sparad snabbinställning.

 

2.     Jag tappar bilden på vissa HDMI-ingångar från spelkonsolerna: PS4 samt XBOX. Vid omstart av receivern kommer bilden tillbaka

 

3.     Frontdisplayen på receivern har inte tänts vid påslag under enstaka tillfällen. Vid omstart så kommer displayen igång på nytt.

 

4.     Displayen liksom OSD-menyn har nu slutat fungera helt och hållet. Ljud kan spelas via analoga ingångarna, annars är den död.

 

5.     Ganska känslig vid kalibrering pga. om mikrofonen tar upp bakgrundsljud som: fläktar, trafik mm. Om man inte har perfekta förhållanden får man börja om med enskilda kanaler för kalibrering igen.

 

6.     Receivern registrerar inte alltid när den tar emot ett nytt ljudformat från en annan film, och står kvar i föregående läge.

 

När man som kund betalar 30 000:- för en hembioreceiver förväntar man sig prestanda såväl som kvalité.

 

Rekommenderas inte - undvik


Redigerat av Glidtassen, 08 augusti 2020 - 13:00.


#118

Postad 09 augusti 2020 - 11:15

tjomm
  • tjomm
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Den här maskinen är under all kritik.
 
Många vet redan att NADs rykte är komprometterat eftersom, kunder hittar andra "maskiner" fast bara i ett NAD-skal. Byggkvalitén på denna produkt är hemsk, och andra kunder via Crutchfield bekräftar samma sak. Läsa gärna kundrecensioner på Facebook och Crutchfield.
 
Min receiver har:
 
1.     Ett mjukvarufel känner NAD till sedan tidigare beträffande hur receivern tappar bort slots för DIRAC, men de arbetar på att lösa detta med en mjukvaruuppdatering. Detta har bekräftats på diverse forum. Dirac går inte igång under enstaka tillfällen, och man måste då aktivera en tidigare sparad snabbinställning.
 
2.     Jag tappar bilden på vissa HDMI-ingångar från spelkonsolerna: PS4 samt XBOX. Vid omstart av receivern kommer bilden tillbaka
 
3.     Frontdisplayen på receivern har inte tänts vid påslag under enstaka tillfällen. Vid omstart så kommer displayen igång på nytt.
 
4.     Displayen liksom OSD-menyn har nu slutat fungera helt och hållet. Ljud kan spelas via analoga ingångarna, annars är den död.
 
5.     Ganska känslig vid kalibrering pga. om mikrofonen tar upp bakgrundsljud som: fläktar, trafik mm. Om man inte har perfekta förhållanden får man börja om med enskilda kanaler för kalibrering igen.
 
6.     Receivern registrerar inte alltid när den tar emot ett nytt ljudformat från en annan film, och står kvar i föregående läge.
 
När man som kund betalar 30 000:- för en hembioreceiver förväntar man sig prestanda såväl som kvalité.
 
Rekommenderas inte - undvik


Glidtassen!

Så trist Men visst går detta måndagsexemplar tillbaka till klubben som reklamation?
Vad erbjuder de som kompensation?
Och hur tänker du själv gå vidare?
Vilken receiver kan vara ett alternativ tror du själv?

#119

Postad 09 augusti 2020 - 13:32

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Tråkigt att höra! Jag hade mycket problem med min T785 när jag köpte den 2010. Fick skicka den på service flera gånger pga avkodning och fördröjning av ljudet. Fick den senare utbytt till ett annat exemplar som displayen la av på...

HiFi Klubben bjöd på bla nya MDC kort.

#120

Postad 09 augusti 2020 - 16:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Glidtassen!

Så trist Men visst går detta måndagsexemplar tillbaka till klubben som reklamation?
Vad erbjuder de som kompensation?
Och hur tänker du själv gå vidare?
Vilken receiver kan vara ett alternativ tror du själv?

 

Tråkigt att höra! Jag hade mycket problem med min T785 när jag köpte den 2010. Fick skicka den på service flera gånger pga avkodning och fördröjning av ljudet. Fick den senare utbytt till ett annat exemplar som displayen la av på...

HiFi Klubben bjöd på bla nya MDC kort.

 

 

Detta är inget månadsexemplar - det är precis som Typhoon skriver. 

 

NAD seglar på ett arv som härleds till 70 samt 80-talet när det fortfarande etablerades som ett märke. Sedan länge är varumärket urholkat. Ofta finner kunder andra produkter inuti NAD-kabinett, och firman gör detta för att helt enkelt blåsa kunder. 

 

På tisdag skall jag få besked från Hifi-Klubben. Men läs recensionerna På Crutchfield, som speglar ganska bra vad kunder går igenom just nu. 

Min Hifi-Butik förnekar all kännedom om de haft kunder med NAD-receivers som krånglat; men det är också ganska väntat eftersom de säljer märket. 

 

klicka på länk: https://www.crutchfi.../NAD-T-778.html

 

Det finns andra kunder som inte drabbats lika hårt. Under gårdagen pratade jag via FB med en kille från Israel. Han hade popp och oljud i sina högtalare; fick en ny receiver från sin leverantör, och sedan återkom samma problem. 

 

Jag har erfarenheter av: NAD T753, 754 samt 778 - alla med defekter som ingick i priset!

 

För mig är det helt otänkbart att ta tillbaka en NAD T778, detta är deras referens-receiver, och det: SKALL INTE FÖREKOMMA BUGGAR, FELLÖDNINGAR, DEFEKTA NÄTDELAR i en referens-receiver, och inte i någon annan förstärkare heller!

 

Tankarna lutar åt Marantz 8012 eller 8015


Redigerat av Glidtassen, 09 augusti 2020 - 16:37.


#121

Postad 09 augusti 2020 - 17:06

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
De är tråkigt att NAD verkar ha tappat allt kvalitetstänk.
Dålig av hifiklubben att dom inte kan vara lite mer rakryggade och erkänna att NAD har problem, de är ju klart att dom vet om de, butikscheferna runt om i landet lär ju ha någon form av kontakt.

#122

Postad 09 augusti 2020 - 20:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me. 

 

Den romantiska drömmen lever kvar hos många av oss. För mig så fick jag min första 3020i på 90-talet, vilket var min första stereoförstärkare. Den krånglade aldrig, och tjänade mig väl. Därefter följde NAD C350, som jag saknar än idag - även om jag nu har en Hegel H160 hemma som jag aldrig kommer att göra mig av med  :wub:

 

Hembio ville jag ha just nu, även om det kanske bli en fas som går över. 

 

Vad som är riktigt tråkigt är nu har träffade en fd. säljare från Hifi-Klubben förra året, som hade valt att byta kedja. Han berättade om hur han satsat på en NAD T787; ett riktigt effektmonster med dubbla holmgren trafos om jag inte minns fel? Han kunde lätt irriterat berätta hur maskinen var defekt från start: oönskat jordbrum. Den skickades på service, för att senare komma tillbaka med samma problem. NAD tog senare bort denna receiver ur sortimentet. 

 

Nedan har vi en Philips AVR9900 samt en NAD T747. Jag vet inte om ni kan se vad jag försöker belysa?

 

 

Bifogad fil(er)



#123

Postad 09 augusti 2020 - 21:06

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me. 

 

Den romantiska drömmen lever kvar hos många av oss. För mig så fick jag min första 3020i på 90-talet, vilket var min första stereoförstärkare. Den krånglade aldrig, och tjänade mig väl. Därefter följde NAD C350, som jag saknar än idag - även om jag nu har en Hegel H160 hemma som jag aldrig kommer att göra mig av med  :wub:

 

Hembio ville jag ha just nu, även om det kanske bli en fas som går över. 

 

Vad som är riktigt tråkigt är nu har träffade en fd. säljare från Hifi-Klubben förra året, som hade valt att byta kedja. Han berättade om hur han satsat på en NAD T787; ett riktigt effektmonster med dubbla holmgren trafos om jag inte minns fel? Han kunde lätt irriterat berätta hur maskinen var defekt från start: oönskat jordbrum. Den skickades på service, för att senare komma tillbaka med samma problem. NAD tog senare bort denna receiver ur sortimentet. 

 

Nedan har vi en Philips AVR9900 samt en NAD T747. Jag vet inte om ni kan se vad jag försöker belysa?

Mycket sånt, märken köps upp och bara namnet finns kvar, Sen kan vad som helst säljas under det märket, :angry:

Som tips kan jag säga att jag är inne på min tredje Yamaha Aventage och har inte haft ett endaste fel som jag kan härleda till förstärkaren. :)

Dom är väl för stora för att köpas upp får man hoppas! :rolleyes:



#124

Postad 09 augusti 2020 - 21:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Mycket sånt, märken köps upp och bara namnet finns kvar, Sen kan vad som helst säljas under det märket, :angry:
Som tips kan jag säga att jag är inne på min tredje Yamaha Aventage och har inte haft ett endaste fel som jag kan härleda till förstärkaren. :)
Dom är väl för stora för att köpas upp får man hoppas! :rolleyes:

Tyvärr är det inte så många alternativ att välja. Yamaha, Denon/Marantz, Anthem eller Pioneer/Onkyo/Integra ifall man inte har galet mycket pengar och kör för/slutsteg i form utav McIntosh, Rotel, Trinnov eller Anthem.
Primare hade en maskin som var bra. Tydligen kostade det för mycket att utveckla en ny modell.

#125

Postad 09 augusti 2020 - 23:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Passar på att påminna om NAD M56 med. Den kostade 13500kr och var en LG BD390 under skalet (2000kr).

 

https://www.minhembi...m/Ageve/304643/


Redigerat av Ageve, 10 augusti 2020 - 00:01.


#126

Postad 10 augusti 2020 - 07:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Fasen vad tråkigt att höra Glidtassen. Hoppas det ordnar sig!

#127

Postad 10 augusti 2020 - 08:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

NAD förvärvades av The Lenbrook Group 1999. 

 

Alla receivers som jag varit i kontakt med sedan dess har fått återlämnas, eller där jag rapporterat allvarliga fel. Modeller som fortfarande har varit utan problem har varit integrerade förstärkare NAD 3020i (1991) samt NAD C350 (2000). Min iakttagelse lirar därför ganska bra med att produkter nära tidigt 2000 hade sannolikt en bättre kvalité än vad som görs idag.  


Redigerat av Glidtassen, 10 augusti 2020 - 08:05.


#128

Postad 29 augusti 2020 - 07:21

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Amir har testat denna också.

https://www.audiosci...r-review.15643/

Redigerat av thomas79, 29 augusti 2020 - 07:22.


#129

Postad 04 september 2020 - 12:42

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Glidtassen>> hur går det med T778?

#130

Postad 25 september 2020 - 10:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 1

Glidtassen>> hur går det med T778?

 

Well, jag fick pengarna tillbaka. 

 

Hifi-Klubben var allt annat än glada och lät påskina hur många exemplar de sålt av denna maskin och samtliga var felfria. 

Men andra internationella forum har bekräftat samma defekter. 

 

Istället blev det en Marantz 8012 och jag ångrar mig definitivt inte. 



#131

Postad 25 september 2020 - 12:41

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me.

Den romantiska drömmen lever kvar hos många av oss. För mig så fick jag min första 3020i på 90-talet, vilket var min första stereoförstärkare. Den krånglade aldrig, och tjänade mig väl. Därefter följde NAD C350, som jag saknar än idag - även om jag nu har en Hegel H160 hemma som jag aldrig kommer att göra mig av med :wub:

Hembio ville jag ha just nu, även om det kanske bli en fas som går över.

Vad som är riktigt tråkigt är nu har träffade en fd. säljare från Hifi-Klubben förra året, som hade valt att byta kedja. Han berättade om hur han satsat på en NAD T787; ett riktigt effektmonster med dubbla holmgren trafos om jag inte minns fel? Han kunde lätt irriterat berätta hur maskinen var defekt från start: oönskat jordbrum. Den skickades på service, för att senare komma tillbaka med samma problem. NAD tog senare bort denna receiver ur sortimentet.

Nedan har vi en Philips AVR9900 samt en NAD T747. Jag vet inte om ni kan se vad jag försöker belysa?


Ja hegel är fina grejer, så behåll den, jag har själv haft dåliga erfarenheter med nad,

#132

Postad 25 september 2020 - 17:48

Typhoon1611
  • Typhoon1611
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Well, jag fick pengarna tillbaka.

Hifi-Klubben var allt annat än glada och lät påskina hur många exemplar de sålt av denna maskin och samtliga var felfria.
Men andra internationella forum har bekräftat samma defekter.

Istället blev det en Marantz 8012 och jag ångrar mig definitivt inte.


Ok, där ser man. Jag bytte ut min T785 mot en Marantz SR 7013 + ett Emotiva steg i Januari. Det funkar också men jag hade väntat mig lite mer "tryck" i ljudet.

#133

Postad 30 september 2020 - 14:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag fick mycket mer tryck när jag valde att dela frontarna, alltså frekvensmässigt. Mina statvare spelar ned till 40 hz, men jag valde istället att låta subwoofern ta en större del av bördan - och genast växte ljudbilden. 



#134

Postad 17 april 2022 - 20:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kollade upp var NAD T778 är tillverkad, och den är gjord i Kina. 


Redigerat av Glidtassen, 18 april 2022 - 09:31.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.