Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Erfarenhet av att kyla en förstärkar

1 svar till detta ämne kylning kylplatta kyla
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 augusti 2020 - 20:48

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Hej!

 

Vilken erfarenhet har ni av att kyla ner era förstärkare?

 

Har ni förslag på kylplatta eller alternativ? 

 

Jag tror det är samma som med bärbara datorer att dom lever längre med bra kylning

 



#2

Postad 16 augusti 2020 - 18:12

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Jag har labbat rätt mycket, och rent generellt så vågar jag säga att det är bättre att trycka in luft i kabinettet där förstärkaren står än att försöka suga ut värmen. Exempelvis genom att montera tunna PC fläktar i hyllplanet under själva förstärkaren och/eller i botten av kabinettet. Den bästa lösningen jag gjort var en bänk som vart, dessvärre, mer som en Schweizerost... Dvs fyra PC fläktar i botten av kabinettet, och sedan ett par riktigt tunna fläktar per hyllplan. Alla nedvarvade PC fläktar alltså (dvs reducerat volttal för lägre fart). Det vart inte bara tyst, utan det var alltid svalt. Det räckte till meridian processor och slutsteg, Primare processor och slutsteg, och även nuvarande Marantz SR7008 - men numera sitter allt på ELFA skenor monterade direkt mot väggen - inte direkt snyggt men det är fritt fram för luften att cirkulera och det är dessvärre det bästa jag gjort. Det sagt, ett rätt tight skåp som jag hade, mer eller mindre skräddargjort i trä, med dessa fläktar (infrästa) som tar sval luft vid golvet och trycker det via övertryck upp och igenom hela kabinettet - det fungerade ypperligt faktiskt.






Även taggad med kylning, kylplatta, kyla

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.