Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

System Audio - Ljudkaraktär

168 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Platinum PL300 (Golvhögtalare) 5 9 (4) Inga priser
System Audio Ranger (Golvhögtalare) 9 9,27 (10) Inga priser
System Audio Ranger Master (Golvhögtalare) 1 9,14 (13) Inga priser
System Audio Mantra 30 (Golvhögtalare) 7 (0) Inga priser
System Audio Saxo 30 (Golvhögtalare) 4 8,33 (2) 5 990:-
System Audio Saxo 1 (Surroundhögtalare) 1 6,5 (1) 2 990:-
System Audio Aura 1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
SA-klubben! (System Audio). (653 inlägg) 1 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 1 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Monitor Audio Platinum (140 inlägg) 6 år sedan
Monitor Audio PL 300 (70 inlägg) 6 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 8 år sedan
Stativare till sovrummet (13 inlägg) 8 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 9 år sedan
Högtalare för lägenhet, behövs det ta speciell hänsyn? (18 inlägg) 10 år sedan
Saxo 30 eller Dali Zensor 5. Vilka av dessa högtalare skulle ni köpt och va (6 inlägg) 10 år sedan
Fötter/Spikes till System Audio Ranger Master? (10 inlägg) 11 år sedan
Saxo 30 (13 inlägg) 11 år sedan
Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris? (1144 inlägg) 11 år sedan
Uppgraderingshjälp hemmabio (4 inlägg) 11 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 12 år sedan
Typ av högtalare i detta rum? (4 inlägg) 13 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 13 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan

#151

Postad 11 maj 2013 - 13:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, lite mer objektiv kanske jag är men samtidigt så vet Jag också att jag är rätt distkänslig. Sa anser jag låter bra, men deras små stativare börjar dista kraftigt redan vid mina låga lyssningsvolymer, det säger endel om deras kapacitet tyvärr. sa gör makalöst bra & snygga högtalare i golvklasser om 15-25000 imo. Dock så tror jag ej lådan räcker till högre ljud i stativklassen & det avspeglas av dist. Som jag är känslig för. Har man redan köpt produkten så är man ovillig att såga den misstänker jag, men jag är säker på att det finns bättre Staoiuare i prisklassen. PIP är väl på samma nivå beg & dom kan spela i mina volymer Utan hörbar dist. Jagskulle mycket hellre valt ett par såna.

Hemmabioconsult har SA.

Var själv där förra veckan o lyssnade på Ranger

Vad tyckte du om ranger? Jag gillar mantra bättre pga diskanten måste jag erkänna

#152

Postad 11 maj 2013 - 13:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hemmabioconsult har SA.

Var själv där förra veckan o lyssnade på Ranger


Amen tack! Jo dit skulle man kunna åka iofs. hälsa på bullerbekämparen samtidigt ;-). Annars tycker jag det är trevligt att komma hem till folk. Kul att lära känna andra som har samma intresse också. Det känns som de vänner jag hade som var intresserade av hifi förr har fått ett avtagande intresse, mitt har eskalerat :-D.

#153

Postad 11 maj 2013 - 13:36

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Ja, lite mer objektiv kanske jag är men samtidigt så vet Jag också att jag är rätt distkänslig. Sa anser jag låter bra, men deras små stativare börjar dista kraftigt redan vid mina låga lyssningsvolymer, det säger endel om deras kapacitet tyvärr. sa gör makalöst bra & snygga högtalare i golvklasser om 15-25000 imo. Dock så tror jag ej lådan räcker till högre ljud i stativklassen & det avspeglas av dist. Som jag är känslig för. Har man redan köpt produkten så är man ovillig att såga den misstänker jag, men jag är säker på att det finns bättre Staoiuare i prisklassen. PIP är väl på samma nivå beg & dom kan spela i mina volymer Utan hörbar dist. Jagskulle mycket hellre valt ett par såna.


Vad tyckte du om ranger? Jag gillar mantra bättre pga diskanten måste jag erkänna

'

Nja... de lät väl rätt ok för pengarna får jag säga men diskanten o jag blev inga direkta vänner tyvärr...kändes lite tam.

Amen tack! Jo dit skulle man kunna åka iofs. hälsa på bullerbekämparen samtidigt ;-). Annars tycker jag det är trevligt att komma hem till folk. Kul att lära känna andra som har samma intresse också. Det känns som de vänner jag hade som var intresserade av hifi förr har fått ett avtagande intresse, mitt har eskalerat :-D.


Jag vet precis hur det är :lol:

#154

Postad 11 maj 2013 - 14:36

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ja, lite mer objektiv kanske jag är men samtidigt så vet Jag också att jag är rätt distkänslig. Sa anser jag låter bra, men deras små stativare börjar dista kraftigt redan vid mina låga lyssningsvolymer, det säger endel om deras kapacitet tyvärr. sa gör makalöst bra & snygga högtalare i golvklasser om 15-25000 imo. Dock så tror jag ej lådan räcker till högre ljud i stativklassen & det avspeglas av dist. Som jag är känslig för. Har man redan köpt produkten så är man ovillig att såga den misstänker jag, men jag är säker på att det finns bättre Staoiuare i prisklassen. PIP är väl på samma nivå beg & dom kan spela i mina volymer Utan hörbar dist. Jagskulle mycket hellre valt ett par såna.


Vad tyckte du om ranger? Jag gillar mantra bättre pga diskanten måste jag erkänna

Nejdå, är alls inte ovillig att såga något jag är missnöjd med. Helt klart spelar SA:s stativare inte i närheten av golvarna. Min ensamma Aura10 används som center, har faktiskt ingen aning om hur den spelar musik. Kostar ju 6000kr. paret så får väl hoppas den är rätt hyfsad. Röster låter i alla falll fantastiskt bra.
Grabbens Saxo 10 spelar jättefint vid vettiga nivåer. Används som datorhögtalare och låter riktigt fint och levande i hans lilla rum, och faktiskt med rätt rejäl bas också.

Men begränsningen ligger inte i lådan. Finns ju många exempel på löjligt små lådor som spelar utmärkt rent även vid volymer både du och jag skulle vara fullt nöjda med. Några exempel;
Guru Junior, Dynaudio X12, Acoustic Energy AE1 och tydligen lilla HRT Stage.

Redigerat av laddie15, 11 maj 2013 - 14:48.


#155

Postad 11 maj 2013 - 15:45

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0
Mina Saxo 30 låter väldigt bra för priset. Gav 2k för dessa inklusive sub Saxo 8. Ett bättre fynd får man leta efter. Dessa låter väldigt moget tillsammans. Rappt samstämt och fin ljudbild. Jag är inte den typen som spelar väldigt starkt men det låter väldigt rent och man lockas till att höja volymen.

#156

Postad 13 maj 2013 - 07:28

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Ja, lite mer objektiv kanske jag är men samtidigt så vet Jag också att jag är rätt distkänslig. Sa anser jag låter bra, men deras små stativare börjar dista kraftigt redan vid mina låga lyssningsvolymer, det säger endel om deras kapacitet tyvärr. sa gör makalöst bra & snygga högtalare i golvklasser om 15-25000 imo. Dock så tror jag ej lådan räcker till högre ljud i stativklassen & det avspeglas av dist. Som jag är känslig för. Har man redan köpt produkten så är man ovillig att såga den misstänker jag, men jag är säker på att det finns bättre Staoiuare i prisklassen. PIP är väl på samma nivå beg & dom kan spela i mina volymer Utan hörbar dist. Jagskulle mycket hellre valt ett par såna.


Vad tyckte du om ranger? Jag gillar mantra bättre pga diskanten måste jag erkänna


Är det dist i från baselementet du menar?
Är det dom nya stativarna med dubbla element du menar eller har även den äldre serien sa705 och 505 denna dist?
kör själv med ett par sa-505.

#157

Postad 13 maj 2013 - 11:41

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

'

Nja... de lät väl rätt ok för pengarna får jag säga men diskanten o jag blev inga direkta vänner tyvärr...kändes lite tam.



Jag vet precis hur det är :lol:

Av nyfikenhet, går det att utveckla tam? Jag håller som Zartok med om att diskanten är betydligt behagligare i Mantra 60 än i Ranger. Ranger är säkert mer finlir, dock ansträngd och för vass för min smak. Men skulle inte använda ordet tam då det låter som du menar att den är odistinkt på något vis. :) Sen kan det vara jag som tolkar ord och meningar åt ****, men jag är nyfiken :)

#158

Postad 13 maj 2013 - 13:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Är det dist i från baselementet du menar?
Är det dom nya stativarna med dubbla element du menar eller har även den äldre serien sa705 och 505 denna dist?
kör själv med ett par sa-505.


jag har bara hört mantra 10, dvs deras dyraste stativare. den lät hemskt när vi krämade på till lyssningsvolymer. jag är osäker på vad det var som distade, så jag skriver att hela högtalaren gav ifrån sig ett hemskt ljud. den fungerar bra när man spelar tyst eller är odistkänslig, men det är inget som jag skulle kunna ens överväga att ha hemma. lägger man några tusen till får man aura-golvarna som är... otroligt bra när dom får smaka på rätt musik =)

#159

Postad 13 maj 2013 - 18:05

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Av nyfikenhet, går det att utveckla tam? Jag håller som Zartok med om att diskanten är betydligt behagligare i Mantra 60 än i Ranger. Ranger är säkert mer finlir, dock ansträngd och för vass för min smak. Men skulle inte använda ordet tam då det låter som du menar att den är odistinkt på något vis. :) Sen kan det vara jag som tolkar ord och meningar åt ****, men jag är nyfiken :)


Mesig-instängd kändes det som just då ialf.... tyckte diskanten var lite dämpad gentemot de andra registren.
Lyssnade strax efteråt på naim oviator med samma musik i samma rum och då kändes det klart bättre.

Dock gillade jag högtalarna i övrigt på låg volym, basen var inte så kapabel som jag hade önskat men var väldigt nyanserad o fin.

#160

Postad 20 maj 2013 - 16:23

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Efter lång väntan fick jag äntligen mina SA Aura1 samt centern. Kan bra säga att jag är imponerad vilken ljudbild det finns i dessa små högtalare, visserligen ingen djupbas men det går inte att begära från ett par små högtalare. Jag kommer att använda mina som bak högtalare i mitt 5,1 system.

Bifogad fil(er)



#161

Postad 27 maj 2013 - 22:12

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Farligt det här med hifi, man vet aldrig var det slutar...


Skojar du? Skulle köpa en microstereo till köket och sitter och lyssnar på musik från mina Focus 160 drivna av en Thor byggd av Bladelius.

#162

Postad 28 maj 2013 - 16:52

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Skojar du? Skulle köpa en microstereo till köket och sitter och lyssnar på musik från mina Focus 160 drivna av en Thor byggd av Bladelius.

Postad bild

#163

Postad 28 maj 2013 - 23:26

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0
Hej har ett par Sa 50 aura som frontare drivna med en hk 365 tänkte köpa till center och sidhögtalare nu när jag skramlat ihop lite pengar till center https://www.prisjakt...kt.php?p=787751.
Men till sid högtalare är jag mer osäker tänkte lyssna på saxo 1 och aura 10 vet ej vad som passar bäst eller om jag märker skillnad på dom när jag väl ser på film? Tips mottages

Edit: Såg även att det fanns Aura 1 högtalare eller finns det något annat märke som skulle passa?

Mvh Bob

Redigerat av BoBBiS, 28 maj 2013 - 23:30.


#164

Postad 29 maj 2013 - 09:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
det skickas så väldigt lite information till surrkanalerna, så dom behöver faktiskt inte vara så speciellt fräsiga. ofta så är det ett litet njeowm här, ett skott där och inget mer. då är det näst intill onödigt att lägga mycket pengar på en surrkanal om man har en lätt begränsad budget. kolla inobios, där man man köpa frontar för 100.000, men surrarna kostar ändå inte mer än typ 3000 ^^

#165

Postad 29 maj 2013 - 09:53

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
fast det rekommederas ca 12st till de största topparna ist...
Det blir rätt fräsigt det med :)

#166

Postad 29 maj 2013 - 09:58

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Hej har ett par Sa 50 aura som frontare drivna med en hk 365 tänkte köpa till center och sidhögtalare nu när jag skramlat ihop lite pengar till center https://www.prisjakt...kt.php?p=787751.
Men till sid högtalare är jag mer osäker tänkte lyssna på saxo 1 och aura 10 vet ej vad som passar bäst eller om jag märker skillnad på dom när jag väl ser på film? Tips mottages

Edit: Såg även att det fanns Aura 1 högtalare eller finns det något annat märke som skulle passa?

Mvh Bob

http://www.ljudfokus...c-1-svart/3096/
Finns i vitt också, låter bra som surroundhögtalare!

#167

Postad 29 maj 2013 - 16:53

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

  • 292 inlägg
  • 0

http://www.ljudfokus...c-1-svart/3096/
Finns i vitt också, låter bra som surroundhögtalare!


Ok såg inte helt fel ut! använder ett par äldre Canon v-100 som surr nu och tycker det funkar helt okej faktiskt men vet ej hur dom står sig ett par nyare högtalare som proson? Har inte jättetight budget men om det inte gör någon större skillnad så känns det som att kasta pengarna i sjön då jag kan köpa något annat roligt ^^

Edit: dåligt med länkar men här finns lite specs iallafall
http://www.adverts.i...speakers/779923

Redigerat av BoBBiS, 29 maj 2013 - 16:54.


#168

Postad 29 maj 2013 - 16:58

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Ok såg inte helt fel ut! använder ett par äldre Canon v-100 som surr nu och tycker det funkar helt okej faktiskt men vet ej hur dom står sig ett par nyare högtalare som proson? Har inte jättetight budget men om det inte gör någon större skillnad så känns det som att kasta pengarna i sjön då jag kan köpa något annat roligt ^^

Edit: dåligt med länkar men här finns lite specs iallafall
http://www.adverts.i...speakers/779923

Såg spännande ut att dom hade frekvensomfång som började vid 50Hz som jag tycker är ganska bra för en surroundhögtalare, säkerligen ingen frekvens man stöter på ofta dock.

Mitt tips är Comethögtalarna från Dynavoice, billiga som fan och är du inte nöjd så kan du sälja iväg dom för nån hundralapp mindre bara.

#169

Postad 29 maj 2013 - 19:30

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Ok såg inte helt fel ut! använder ett par äldre Canon v-100 som surr nu och tycker det funkar helt okej faktiskt men vet ej hur dom står sig ett par nyare högtalare som proson? Har inte jättetight budget men om det inte gör någon större skillnad så känns det som att kasta pengarna i sjön då jag kan köpa något annat roligt ^^

Edit: dåligt med länkar men här finns lite specs iallafall
http://www.adverts.i...speakers/779923


Tror faktiskt att jag hört canon v-100 en gång i tiden. Sitter inte diskanten i det lilla mellan rummet på dom canon bör bli rätt bra spridning på ljudet då. Har inte hört dynavoice comet. Tror det blir lite att kasta pengarna i sjön.
behåll du canon v-100.

Redigerat av urbjo, 29 maj 2013 - 19:30.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.