Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#9001

Postad 19 december 2010 - 12:39

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

  • 680 inlägg
  • 0
Skall bli!!!

#9002

Postad 19 december 2010 - 13:21

LabanV
  • LabanV
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0

men uppdaterar inte boxen av sig själv ....eller påminner hela tiden då??

Om boxen startar med en programmerad inspelning först kommer inte rutan om uppdateringen upp, annars
vill boxen uppdatera vid varje gång jag startar, så det gäller att inte svara fel.

#9003

Postad 19 december 2010 - 16:58

Unregistered8f84b172
  • Unregistered8f84b172
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Falafel58
Det finns ingen TextTV på HD-kanalerna (via satellit) än. SVT HD via marknätet ska ha TextTv i signalen enligt SVT.
Skicka ett brev till SVT och fråga hur de tänkt lösa detta.


Jag tog dig på orden, Monshi och fick följande svar:

"Hej !

Canal Digital är den enda distributören som ännu inte har lagt ut Text-TV tillsammans med SVT:s HD-kanaler.
De har heller inte börjat sända SVT2 HD, men vi diskuterar båda dessa saker med dem just nu.


Mvh
Per Björkman
Distributionschef
Sveriges Television AB"

Hoppas att det är ok att jag skriver om detta i denna tråd trots att min box är en HD PVR 102-CT.

#9004

Postad 20 december 2010 - 07:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Är ny canal digital kund sedan någon månad tillbaks. Jag är väl en av dom som gått på deras erbjudande med billig box vilket man nu får ångra.
Har läst lite i tråden, och funderar lite på det ni skriver om Nute/Mute buggen. På min box står det Nute i displayen vid en sekvens under uppstarten, men sedan hoppar den förbi det och boxen startar som vanligt. Det är inte det som ni avser när ni diskuterar denna bugg antar jag?

Dom problem jag har upptäckt (har nyaste uppdateringen och har kört factory reset efter uppgraderingen) är att den ibland startar om när man skall in i guiden och att den fastnar och den röda LED'en inte slutar bilnka när man stänger av den. Dock har jag inte gett mig in på inspelningar ännu (förutom att spola tillbaks lite i live-sändning) och med tanke på vad jag läst här så drar jag mig lite för att börja spela in.

Det jag dock tycker är mest irriterande och måste fråga om det verkligen skall vara så, är den otroligt långa uppstarstiden. Från standby-läge tills att man får bild på tv'n tar det ju nästan en minut vilket känns väldigt omotiverat. Har alla andra samma sak där?

Mvh

Henric

Det är när den fastar i nute vid uppsart och att man måste öppna upp nute med ett tiotal tryckningar på volymknappen.

Att det tar så lång tid vid uppstart beror på att den uppdaterar satelitlistan varje gång, tidigare boxar så har du varit tvungen att göra en ny sökning vid förändring denna gör detta vid varje uppstart

#9005

Postad 20 december 2010 - 07:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

För det första, jag vill råda alla som inte använder VOD i boxen att koppla ur nätverkskontakten om ni nu kopplat in den, för det första startar boxen mycket snabbare precis som andra skrivit och för det andra har jag inte märkt av det senaste fenomenet att boxen hänger sig under avstängning med blinkande standbylampa och man måste starta om med att hålla in knappen. Eller är ni andra som har samma problem utan att ha den inkopplad på nätverket?
För det andra och OT, hade en Dilog 655 tidigare, i somras f*ckade en firmwareuppgradering upp ljudet via HDMI för många och nu har man väntat 6 månader på en lösning som aldrig verkar komma. Dilog som jag ändå tyckte var ett seriöst företag (@DILOG_CREW).

Den fastnar ibland vid avstängning för mig också, har inte någon nätverksanslutning (tänker inte heller ansluta någon tills de fått med Play)

#9006

Postad 20 december 2010 - 08:32

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
har fått en helt ny box av CD. Ny och bra kan man tro...
Tja, den visar upp nästan samma beteenden som gamla.
Igår lyckades boxen med att hänga sig två gånger (enda inom fem minuter efter uppstart, ingen annat aktivitet än bytt kanal en gång) och även startat upp i Mute-läge...

I övrigt, bra bild, den spelar in det man programmerat, tidslinjen är fortfarande kaputt om man startar en uppspelning av ett material som spelas in, textning på CD SD-kanaler lätt ur synk...det är vad jag sett under de timmar boxen varit igång.

Problemen ovan är mjukvarubuggar. Buggar som borde gå att lösa, borde vara lösta.

Starttid? Tog och klockade boxen. cirka 37 sekunder. Bra? Dåligt? Acceptabelt.

#9007

Postad 20 december 2010 - 08:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

I övrigt, bra bild, den spelar in det man programmerat, tidslinjen är fortfarande kaputt

Den trodde jag var fixad med den senaste SW, har för mig att jag såg en vettig tidslinje. Det är inte samma tidslinje som ett avslutat inspelat program utan mer som en timeshift linje, men den var inte helt obegriplig som den var tidigare.

Enligt CD så ska den mjukvara som kommer till test i Januari fixa (i all fall deras tro) några av de buggar som vi sett med den nya mjukvaran, tror nog att det är sista chansen. Vad som kommer ur den visar vad de kan och inte kan fixa med den HW som finns i boxen, bättre än så blir det nog tyvärr inte. Tror vårt hopp ligger i en helt ny box som förhoppningsvis ligger så långt från Sagem man kan komma

Redigerat av Unregistered124686ac, 20 december 2010 - 08:51.


#9008

Postad 20 december 2010 - 10:57

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
De ska fan inte tro att de kan komma att ta betalt för den nya boxen när de änsålänge inte uppfyller sitt avtal och levererar en fungernade hårdvara.

#9009

Postad 20 december 2010 - 11:10

decahb
  • decahb
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Talade med "supporten" i helgen. Alltid lika upplyftande.......
När jag nämner mitt ärende för dagen så säger killen, neej, det har vi allllllllllldrig hört talas om! Jag står på mig, han talr med ngn annan, återkommer efter 4 minute, jo det är en bugg vi jobbar med......
"På västfronten intet nytt"

De sa även att den ny box var på gång, mellan raderna kunde jag utläsa "snart".
Om vi med problem, får ngn sorts kompensation/gratis box ville de ej spekulera i.

#9010

Postad 20 december 2010 - 18:19

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0

har fått en helt ny box av CD. Ny och bra kan man tro...
Tja, den visar upp nästan samma beteenden som gamla.
Igår lyckades boxen med att hänga sig två gånger (enda inom fem minuter efter uppstart, ingen annat aktivitet än bytt kanal en gång) och även startat upp i Mute-läge...

I övrigt, bra bild, den spelar in det man programmerat, tidslinjen är fortfarande kaputt om man startar en uppspelning av ett material som spelas in, textning på CD SD-kanaler lätt ur synk...det är vad jag sett under de timmar boxen varit igång.

Problemen ovan är mjukvarubuggar. Buggar som borde gå att lösa, borde vara lösta.

Starttid? Tog och klockade boxen. cirka 37 sekunder. Bra? Dåligt? Acceptabelt.

Det var inte dåligt att du fick en ny box.
Har inte du köpt din begagnad och dessutom mixtratt med hårddiskar?
Du har ju dessutom vart rätt nöjd med din box.

Det är skillnad på kund och kund hos CD, endel lyckas säga upp sitt abb, endel slipper betala, endel får nya boxar och jag får ingenting.

#9011

Postad 20 december 2010 - 22:43

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Jo, det är rätt som du skriver. Men kort, gick med i deras beta-program och via det har jag fått denna box.

#9012

Postad 21 december 2010 - 08:43

Lunnis
  • Lunnis
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag är en av dom som har haft boxen sedan den kom ut för några år sedan.
jag fick efter den nästsista mjukvaran också en ny box då den inte hjälpte med en ny transformator.
Så det verkar inte vara helt omöjligt att dom skickar ut en ny box.

Nu till mit problem, jag upplever att boxen "fryser" den tar emot signalen från fjärren ser att diodern på boxen blinkar men den gör inte det jag trycker på, efter den sista uppdateringen.
För att lösa detta så måste jag stänga av den på strömbrytaren som dom monterat på dom nya transformatorerna.

Lunnis

#9013

Postad 21 december 2010 - 10:01

merland
  • merland
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Hej upplever oxå boxen sedan den senaste uppdateringen som oerhört seg.
Boxen hänger sig, dock inte bild eller ljud utan mer som om den inte utför mina tryckningar på fjärrkontrollen.
Jag ser att lampan blinkar till men det händer inget, vissa gånger så utför den det men efter ca 10 sek.
Har fått boosta om den ett par ggr i helgen.

Supporten hade AAAALdrig hört detta förut, rådde mig till en fabriksåterställning.

#9014

Postad 21 december 2010 - 15:50

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Jag fick klartecken att byta ut min box, det skall bli intressant om den nya beter sig likadant. jag tror ju stenhårt på att det är programvarans fel. Men det kan ju vara någon kombination med hårdvarurevision för jag har en kompis som inte har några större problem med sin box, den är iofs något år äldre än min.
Jag återkommer med vad som händer...det kan ju ta sin lilla tid att få den nya boxen.

#9015

Postad 21 december 2010 - 18:59

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Hej upplever oxå boxen sedan den senaste uppdateringen som oerhört seg.
Boxen hänger sig, dock inte bild eller ljud utan mer som om den inte utför mina tryckningar på fjärrkontrollen.
Jag ser att lampan blinkar till men det händer inget, vissa gånger så utför den det men efter ca 10 sek.
Har fått boosta om den ett par ggr i helgen.

Supporten hade AAAALdrig hört detta förut, rådde mig till en fabriksåterställning.


Samma sak hände för mig direkt efter att jag "uppgraderat" till den senaste versionen. Ett av de vanliga sätten att lösa problem på boxen är ju att göra en fabriksåterställning och det hjälpte mycket riktigt för min apparat, i alla fall sedan jag gjort 2 återställningar.

Om du inte redan gjort det så borde du alltså försöka med supportens förslag till lösning.

Jag uppskattar också det jag läst i några inlägg att en del av oss anvädare väljer att avstå från VOD tills vidare. Man ser att fokus hos CD ligger på att skapa nya intäkter genom att få igång VOD.

Den senaste sk uppgraderingen verkar inte innehålla något för att lösa de buggar som drabbat oss som redan betalar för ett programpaket via satellit. Snarare verkar fel som redan avhjälpts som t.ex. "Nute" och diverse hängningar vara tillbaka.

Så kanske hjälper det att vi ser till att VOD-grejen inte blir lönsam alltför snabbt för att markera att CD inte bara kan bortse från behoven för den kundbas de redan har?

#9016

Postad 21 december 2010 - 19:10

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
tryckte på EPG så hängde sig boxen. Bara att starta om den.
Vilken skitbox.. Skall man skratta eller gråta?

#9017

Postad 21 december 2010 - 20:28

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

tryckte på EPG så hängde sig boxen. Bara att starta om den.
Vilken skitbox.. Skall man skratta eller gråta?


Samma för mig, DESSUTOM så stängde den bara av sig alldeles nyss, rörde inte ens fjärren. Kanske tröttnade den på sig själv och tog livet av sig ;)

#9018

Postad 21 december 2010 - 22:44

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

  • 680 inlägg
  • 0
Önsketänkande........... eller inte, skit att vara utan box i jul.

Väntar fortfarande på svar från CD, tur att man har comboboxen till tvilling kortet annars hade man varit död o begraven vid det här laget.

Edit : dubbelt svar ...

Redigerat av Falukorv, 21 december 2010 - 22:45.


#9019

Postad 22 december 2010 - 08:47

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
I morse blinkade röd diod på fronten och boxen vägrade att starta upp. Fick slita ut-i kontakten, mute, uppstart igen efter 4 minuter. Känns föga stabilt. Bör man vända boxen mot magnetiska Nordpolen eller Mekka? J-kla rackelbox!

#9020

Postad 22 december 2010 - 08:53

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

I morse blinkade röd diod på fronten och boxen vägrade att starta upp. Fick slita ut-i kontakten, mute, uppstart igen efter 4 minuter. Känns föga stabilt. Bör man vända boxen mot magnetiska Nordpolen eller Mekka? J-kla rackelbox!


Rikta den mot Paris, offra en flaska franskt rödtjut och skvätt på boxen medans du mässar: "The Power of Sagem Compels You" !!!!

#9021

Postad 22 december 2010 - 08:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

I morse blinkade röd diod på fronten och boxen vägrade att starta upp. Fick slita ut-i kontakten, mute, uppstart igen efter 4 minuter. Känns föga stabilt. Bör man vända boxen mot magnetiska Nordpolen eller Mekka? J-kla rackelbox!


Som jag brukar säga - sluta slit sladden!!! Det går ALLTID att starta om via av/på knappen på fronten. Okej, har inte hört att någon box kraschat av att sladden har ryckts men tänk på att boxen i princip är en dator med Linux på. Det finns alltid risk för skador på filsystemet om sladden rycks i fel ögonblick.

Det du såg är inte okänt, boxen lyckas inte stänga av sig utan står och tuggar. Löses enkelt via en reset via av/på knappen.

Givetvis ska inte boxen bete sig på det viset. Den ska heller givetvis inte krascha i EPGn eller stänga av sig spontant. Orsak/lösning? Ingen aning.

#9022

Postad 22 december 2010 - 09:00

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Som jag brukar säga - sluta slit sladden!!! Det går ALLTID att starta om via av/på knappen på fronten.


Är det verkligen så, ibland hänger sig min box och ingen av de tre knapparna på fronten gör något vettigt överhuvudtaget....

#9023

Postad 22 december 2010 - 10:09

bom
  • bom
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Är det verkligen så, ibland hänger sig min box och ingen av de tre knapparna på fronten gör något vettigt överhuvudtaget....


Håll knappen längst till höger intryckt några sekunder så skall du se att den startar om sig.

#9024

Postad 22 december 2010 - 10:10

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

tryckte på EPG så hängde sig boxen. Bara att starta om den.
Vilken skitbox.. Skall man skratta eller gråta?

Jag har märkt att boxen hänger sig om man gått till EPG:n från SVT1 (lokal variant) när SVT1 växlar till/från regionala sändningar.
Lättast att komma undan detta borde vara att ha boxen på en kanal som inte har regionala sändningar när man går in i epg:n. Har inte hunnit testa detta ännu då jag insåg sambandet först igår kväll.

#9025

Postad 22 december 2010 - 11:32

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Igår hängde sig min box när jag kollade text-tv på SVT1. Helt plötsligt (för femtielfte gången) så slutar boxen reagera på fjärr-tryckningar.

Mailade precis kundtjänst min egen bugglista för deras vetskap om hur det fungerar:

•Mute vid uppstart. Oftare nu med senaste versionen.
•Schemalagda inspelningar raderas. Inte hänt med senaste versionen.
•Pixelering och osync i ljud på inspelningar. Pixeleringen finns kvar.
•Ljudet hackar på TV4HD. Samma som innan.
•Dålig spolningsfunktion, svårt att få den att stanna, bilden blir svart då och då. Blir värre ju fler inspelningar som pågår. Samma som innan.
•Vid REC när boxen är i stand-by går det inte att få fram kanallistan när man startar boxen, den är tom. EPG’n är full med kanaler men de går inte att välja. Inspelningen måste stängas av och raderas (annars startar den igen). Ej provat.
•Bildinställningen (720P/1080i) återställer sig både vid uppstart och under tiden man tittar (bilden blir rosa, sen svart sen tillbaka igen). Ej hänt hittills.
•Helt plötsligt får man ”Ingen eller dålig signal” trots att all signal ligger mellan 65-68%. Detta problem har uppkommit med den nya mjukvaran inte den gamla. Ej hänt hittills.
•Boxen reagerar dåligt på knapptryckningar när boxen startat upp. Samma som innan.
•Boxen ”samlar på sig” knapptryckningar, inget händer sen hände plötsligt en massa på en gång. Samma som innan.
•Boxen hänger sig när MyTV uppspelningen kommit till slutet, dvs. den går inte tillbaka till menyn utan fryser bilden och hänger sig. Man får köra lång-tryck på Powerknappen på fronten. Detta händer inte varje gång.
•Boxen hänger sig när .t.ex. Disney Channel slutar sända. Power-på-front för att lösa detta.
•Boxen slutar reagera på fjärrkommandon helt plötsligt, den reagerar med LED-blink på fronten men inget händer. Power-på-front för att lösa detta. Händer ofta.
•Hänger sig vid redigering av Favoritkanaler. Händer mer sällan.
•Hänger sig när man använder Text-TV (SVT1). Händer mer sällan.

Redigerat av Melmac, 22 december 2010 - 11:37.


#9026

Postad 22 december 2010 - 22:35

Unregistereda51afe9b
  • Unregistereda51afe9b
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

tryckte på EPG så hängde sig boxen. Bara att starta om den.
Vilken skitbox.. Skall man skratta eller gråta?

Min gjorde exakt så varje gång man tryckte på EPG. Jag ringde CD och de sände en ny nätdel. Jag trodde att de drev med mig, men det fungerade.

#9027

Postad 23 december 2010 - 10:55

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Nu har jag helt plötsligt en fungerande box i flera dagar, jag plockade helt enkelt bort nätverkkabeln (efter tips i detta forum) + ett par omstarter och inte haft några problem sedan dess. Vet inte om det är tillfälligheter men nu fungerar allt bra (peppar, peppar) men det är som vi alla misstänker att VOD programvaran är helt kass.
Jag håller tumarna på att detta är lösningen, funkar det några dagar till så måste det ha med nätverkskopplingen att göra.

Så mitt tips till er som har problem är att prova att plocka bort nätverkskopplingen.
Det skulle vara intressant om ni som har mycket problem också har haft nätverket anslutet?

#9028

Postad 23 december 2010 - 14:49

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Nu har jag helt plötsligt en fungerande box i flera dagar, jag plockade helt enkelt bort nätverkkabeln (efter tips i detta forum) + ett par omstarter och inte haft några problem sedan dess. Vet inte om det är tillfälligheter men nu fungerar allt bra (peppar, peppar) men det är som vi alla misstänker att VOD programvaran är helt kass.
Jag håller tumarna på att detta är lösningen, funkar det några dagar till så måste det ha med nätverkskopplingen att göra.

Så mitt tips till er som har problem är att prova att plocka bort nätverkskopplingen.
Det skulle vara intressant om ni som har mycket problem också har haft nätverket anslutet?

Det stämmer faktisk, jag plockade bort min för några dar sen för jag läste det skulle gå snabbare att starta upp. Det gör det och har inte haft så mycket problem med annat heller.

#9029

Postad 23 december 2010 - 17:17

RustyNail
  • RustyNail
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Blev uppringd av CD nyss för erbjudande av billigare film kanaler osv, sa att ja tar inge axtra alls (har familjepaketet bara nu) så länge eran box inte funkar som den ska. Då sa han att de skulle komma en ny uppdaterning mellan jul å nyår som skulle lösa ALLT, någon mer som hört de ?? för själv tror ja inte ett skit på de just nu...

#9030

Postad 23 december 2010 - 17:24

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Nu har jag formaterat om hårddisken som enligt supporten på CD ska lösa mina problem. Tror det när jag ser det.

Jag blir bara mer irriterad för varje dag på denna skit box. Jag hade ju en fullt fungerande box innan dessa ###### uppdateringar med VOD och nytt gränssnitt. Har frågat dem hur de ser på detta, att det försämrat min produkt och det kan ingen svara på. Jag har även frågat varför de har mage att kräva mig på full månadsavgift för en icke fullt fungerande produkt och det kan ingen heller svara på. Det brukar bli ganska tyst i luren...

#9031

Postad 23 december 2010 - 22:04

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Idag kom äntligen strömadaptern som supporten lovade mig i fredags. Stoppar glatt i den i boxen för att sedan åter stirra på meddelandet "init" i displayen. Väntat antiklimax?

Hur som helst efter ytterligare ett samtal hos support blev jag lovad en ny box plus två debiteringsfria månader. Vet inte om jag ska skratta eller gråta; någon "Kalle Anka" blir det inte imorgon i alla fall...

#9032

Postad 23 december 2010 - 23:32

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

  • 680 inlägg
  • 0
Fy fan !!!

Och mej ringde de i går när jag satt upptagen och tro det eller ej de har inte ringt upp igen....men va fan nä personen i fråga svarar inte då ringer vi inte mer för då har han inga problem.

Mer vatten på kvarnen, detta blir inte billigt för CD....

#9033

Postad 25 december 2010 - 22:14

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Ny bugg eller ny feature i nya FW? Det gick inte att pausa idag när jag tittade på ett program. Det kom bara fram en tidsaxel det var det enda som hände.

#9034

Postad 26 december 2010 - 08:24

roake
  • roake
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Rosa bild blev det igår kväll när jag tryckte på MyTV knappen. Fick starta om boxen för att få bort det.
Helt plötsligt har den fått för sig att spela in alla avsnitt av serieinspelningar. -Ja det är väll bra tänker ni....
Jo men jag har inget behov av att den spelar in alla repriser också :)
Får ju gå in o radera inspelade avsnitt varenda kväll numera för att inte hårddisken ska bli full.
Och ja jag spelar in ganska mycket för jag orkar inte med reklamen.

#9035

Postad 26 december 2010 - 14:07

skiffervag
  • skiffervag
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Så var det även min tur igår kväll. Boxen låste sig på "init" (unit?) och vägrar att starta. Duger inte ens som klocka nu; sk*tbox.

Skulle hur som helst få ett nytt nätagg i veckan. Jag har låga förväntningar.


Efter att i lugn och ro suttit och studerat alla inlägg om krånglande boxari flera år,var det så daxs för mej själv :) .Den senaste uppdateringen "lyckades" knäcka även min box.Efter att i 3 veckor startat boxen med "ryckstart"dv dra ur elkontakten,lyste en illandes röd diodlampa och en blinkande display med växelvis 01,02 Err.Efter kontakt med kundservice startades boxen upp utan antennanslutningar,men imorse lyste diodlampan illandes röd igen.
Goda råd var nu dyra,men efter att studerat foruminläggen,fick jag igång boxen via den vanliga strömkontakten på framsidan av boxen.Efter 3 startförsök startade den upp.En fabriksåterställning gjorde jag direkt efteråt.en spännande fortsättning följer imorgon,när boxen vilat under natten :(

#9036

Postad 26 december 2010 - 20:08

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

  • 467 inlägg
  • 0
Idag fick jag ett "roligt" fel, fläktarna gick för fullt och den röda lampan blinkade. Troligen ville den inte stänga av sig kvällen innan. Gick omöjligt att göra reset på boxen eller att fjärren svarade.. Blev att rycka ur sladden. Då kom den roliga "nute" och tokhängde... Sedan gick den igång på riktigt.. Bara det andra skiten med att inget funkar en stund för att sedan komma ihåg alla knapptryckningar man gjort, så då blev det ett d###### bläddrande... Hade julstressen varit som den brukar hade det blivit en "svärm" i den men lugnet fanns där...

#9037

Postad 26 december 2010 - 21:16

Unregisteredbf48cebb
  • Unregisteredbf48cebb
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Idag fick jag ett "roligt" fel, fläktarna gick för fullt och den röda lampan blinkade. Troligen ville den inte stänga av sig kvällen innan. Gick omöjligt att göra reset på boxen eller att fjärren svarade.. Blev att rycka ur sladden. Då kom den roliga "nute" och tokhängde... Sedan gick den igång på riktigt.. Bara det andra skiten med att inget funkar en stund för att sedan komma ihåg alla knapptryckningar man gjort, så då blev det ett d###### bläddrande... Hade julstressen varit som den brukar hade det blivit en "svärm" i den men lugnet fanns där...


Hej

Hände precis samma sak för mig igår

Mvh Löfke

#9038

Postad 26 december 2010 - 21:27

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Ny bugg eller ny feature i nya FW? Det gick inte att pausa idag när jag tittade på ett program. Det kom bara fram en tidsaxel det var det enda som hände.


Har hänt mig också. Samtidigt kunde jag inte titta på några kanaler. Startade om och sedan fungerade det igen.

#9039

Postad 27 december 2010 - 02:41

Dunf
  • Dunf
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Som jag brukar säga - sluta slit sladden!!! Det går ALLTID att starta om via av/på knappen på fronten.


Nix, i mitt fall så spelar det ingen roll om jag så provar med att trycka på varenda knapp på boxen eller fjärren då den hängt sig, det är bryta strömmen som gäller.

För övrigt så hade jag Sagem HD boxen och Canaldigital och för över ett år sedan, villken jag då returnerade eftersom den buggade så in i norden.

Tänkte i min enfald att nu har det fått ordning på mjukvaran men ack vad man bedrog sig. Fick min "första box" för 3v sedan, den ville inte ta mot kortet, så det vara bara att byta, fick en utbytesbox för 2v sedan och den gick i alla fall igång.

Men hoppla, är inte alla buggarna som existerade för över ett år sedan kvar, jo ta me tusan. Skall man skratta eller gråta.

nute? vad är det
Boxen hänger/stänger av sig då man väljer EPG
Inspelningar delas upp i två delar, varav den ena inte går att se på
Drar igång enkel inspelning på Discovery HD, och den spelar in på Canal +
Det går det inte att spola framåt/bakåt vissa gånger i timeshift

Och ringer man CanalDigital så får man svaret som många andra påpekat här, De där problemen har vi aaaaaaldrig hört talas om.

Nä, pinsamt är bara förnamnet, nu åker skiten tillbaka. (igen) Det blir nog en dreambox istället.

#9040

Postad 27 december 2010 - 07:32

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0

Nix, i mitt fall så spelar det ingen roll om jag så provar med att trycka på varenda knapp på boxen eller fjärren då den hängt sig, det är bryta strömmen som gäller.

För övrigt så hade jag Sagem HD boxen och Canaldigital och för över ett år sedan, villken jag då returnerade eftersom den buggade så in i norden.

Tänkte i min enfald att nu har det fått ordning på mjukvaran men ack vad man bedrog sig.


Samma här, min box startas heller inte alltid om genom att hålla inne power knappen när den hängt sig. Får ofta dra ur sladden, och den är ganska så krångligt i min tv bänk, så jag försöker alltid med power knappen ett flertal gånger innan jag ger upp och rycker i sladdar.

För över ett år sedan funkade ju boxen rätt ok, i alla fall om man inte spelade in, utan bara kollade på tv. Nu går det inte ens att se på tv på skiten, de har pajat den helt.

#9041

Postad 27 december 2010 - 08:22

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Att se på TV är inte prioriterat hos CD, däremot en undermålig VOD-tjänst...
2 nya tokras under gårdagen.

#9042

Postad 27 december 2010 - 08:58

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Dunf
Trist men min känsla är att de problem du beskriver, de är inte vanliga.
De problem som är vanliga, de kan du se i buggtråden Que håller vid liv
https://www.minhembi...howtopic=274043
eller också är det för få här som påtalat problem som de du beskriver.
Nu är det dock två på raden som säger att av/på på fronten inte fungerar. (jag utgår från att ni verkligen håller inne den i upp till tio sekunder)

Returnera och köp annan box. Vu+ Duo verkar vara det hetaste alternativet idag. Låt oss hoppas att vad du än väljer, att den boxen fungerar bättre för dig än Canal Digitals officiella. Du har helt klart haft otur. Inte någon tröst det men tre trasiga boxar på ett år? Troligen inte ett rekord men få som går igenom så många boxar...

Min box har skött sig senaste dagarna, inga problem alls bortsett från lite ljudglapp mot hemmabion och pixelering vid uppspelning. Ja, och så har den hängt sig en gång eller två...
Perfekt är den inte, långt därifrån...

#9043

Postad 27 december 2010 - 10:43

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Ja, vissa verkar ha en enorm otur med sina boxar! Jag har haft den gamla boxen utan hårddisk sen 2006, aldrig bytt och tuffar och går (numera i sovrummet). Boxen med hårddisk snurrar på bra i vardagsrummet sen 2007, aldrig utbytt heller.
Efter uppdatering av boxen hade jag störst problem med HDMI-handskakning, reagerade ej på fjärren samt stor diff på ljudvolym mellan SD- och HD-kanaler. Enda problemet som kvarstår för mig nu är att den då och då ej reagerar på fjärren, kan ta 10-20 sekunder innan den behagar utföra knapptryckningen.
Nute/Mute problemet har jag aldrig upplevt, ej heller hängningar. Har inte haft några problem med inspelningar heller, dock spelar jag inte in så jättemycket.

#9044

Postad 27 december 2010 - 12:32

a95180
  • a95180
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Ja, vissa verkar ha en enorm otur med sina boxar! Jag har haft den gamla boxen utan hårddisk sen 2006, aldrig bytt och tuffar och går (numera i sovrummet). Boxen med hårddisk snurrar på bra i vardagsrummet sen 2007, aldrig utbytt heller.
Efter uppdatering av boxen hade jag störst problem med HDMI-handskakning, reagerade ej på fjärren samt stor diff på ljudvolym mellan SD- och HD-kanaler. Enda problemet som kvarstår för mig nu är att den då och då ej reagerar på fjärren, kan ta 10-20 sekunder innan den behagar utföra knapptryckningen.
Nute/Mute problemet har jag aldrig upplevt, ej heller hängningar. Har inte haft några problem med inspelningar heller, dock spelar jag inte in så jättemycket.


På tal om ljud-diff mellan SD- och HD-kanaler. Jag kan inte se att någon har nämnt det förrut, men på min box går det ej att använda box-fjärren för att ändra volymen på HD-kanaler, men det fungerar för SD-kanaler. Volymstapeln kommer upp i båda fallen och rör på sig, men i HD-fallet så händer inget med volymen. Har man försökt sänka volymen på en HD-kanal och sedan skiftar till en SD-kanal så sänks ljudet till det inställda värdet. Ytterligare en av otaliga buggar antar jag.

(Jag använder förresten S/PDIF-utgången från boxen)

Någon som kan bekräfta detta beteende?

/Jonas

#9045

Postad 27 december 2010 - 12:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
a95180
Till dig har jag en enkel förklaring.

HD-kanalerna sänder Dolby Digital. Volymen på denna signal kan du enbart ändra i boxen ljudmeny, där du ställer in om den ska sända Dolby eller ej.
De flesta SD-kanalerna sänder enbart LPOM LPCM (analogt) och det kan boxen reglera även över S/PDIF.

Inte en bugg, en funktion ;)

Sen ed: Slarvfel.

Redigerat av Monshi, 28 december 2010 - 13:37.


#9046

Postad 27 december 2010 - 13:46

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Ja, vissa verkar ha en enorm otur med sina boxar! Jag har haft den gamla boxen utan hårddisk sen 2006, aldrig bytt och tuffar och går (numera i sovrummet). Boxen med hårddisk snurrar på bra i vardagsrummet sen 2007, aldrig utbytt heller.
Efter uppdatering av boxen hade jag störst problem med HDMI-handskakning, reagerade ej på fjärren samt stor diff på ljudvolym mellan SD- och HD-kanaler. Enda problemet som kvarstår för mig nu är att den då och då ej reagerar på fjärren, kan ta 10-20 sekunder innan den behagar utföra knapptryckningen.
Nute/Mute problemet har jag aldrig upplevt, ej heller hängningar. Har inte haft några problem med inspelningar heller, dock spelar jag inte in så jättemycket.

Menar du att HDMI handskakningsproblemet försvann efter den senaste uppdateringen?
Vad har du för TV?

#9047

Postad 27 december 2010 - 13:51

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Ja, jag hoppar rätt friskt mellan boxen, PS3 och en Mac Mini och det var ofta problem innan senaste uppdateringen. Efter har jag inte behövt trilskas med detta en enda gång. TV'n är en LG 60PK550N.

#9048

Postad 27 december 2010 - 14:16

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Låter bra. Varför jag frågar är för att CD skriver inte på deras hemsida att denna bugg skulle vara fixad.
Är det någon mera som har haft HDMi handskakningsproblem och som nu är försvunna med den senaste uppdateringen?

Redigerat av TomasL, 27 december 2010 - 14:20.


#9049

Postad 27 december 2010 - 14:58

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Dunf
Trist men min känsla är att de problem du beskriver, de är inte vanliga.
De problem som är vanliga, de kan du se i buggtråden Que håller vid liv
https://www.minhembi...howtopic=274043
eller också är det för få här som påtalat problem som de du beskriver.
Nu är det dock två på raden som säger att av/på på fronten inte fungerar. (jag utgår från att ni verkligen håller inne den i upp till tio sekunder)

Returnera och köp annan box. Vu+ Duo verkar vara det hetaste alternativet idag. Låt oss hoppas att vad du än väljer, att den boxen fungerar bättre för dig än Canal Digitals officiella. Du har helt klart haft otur. Inte någon tröst det men tre trasiga boxar på ett år? Troligen inte ett rekord men få som går igenom så många boxar...

Min box har skött sig senaste dagarna, inga problem alls bortsett från lite ljudglapp mot hemmabion och pixelering vid uppspelning. Ja, och så har den hängt sig en gång eller två...
Perfekt är den inte, långt därifrån...


Skall man behöva lägga ett antal 1000 lappar extra till för att kunna se på TV med en fungerande box? Detta suger nått oerhört. Funderar på att skippa allt vad aboneman heter och bara köra gratiskanaler på boxer eller finns det nån på CD? Ser knappt på TV ändå. Några barnkanaler samt nån HD kanal kommer man kanske sakna men resten är så dåligt att det kan kvitta.
Köper nog en Bexee i stället, räcker för min del.
TV abonemang känns 1900 tal. Dyrt dåligt och krångligt.

#9050

Postad 27 december 2010 - 21:52

a95180
  • a95180
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

a95180
Till dig har jag en enkel förklaring.

HD-kanalerna sänder Dolby Digital. Volymen på denna signal kan du enbart ändra i boxen ljudmeny, där du ställer in om den ska sända Dolby eller ej.
De flesta SD-kanalerna sänder enbart LPOM (analogt) och det kan boxen reglera även över S/PDIF.

Inte en bugg, en funktion :)


Märklig funktion isf som jag inte ser någon logik i. Och en sak är säker... När min sambo försöker sänka volymen med fjärren och det inte funkar så duger varken ursäkter eller tekniska förklaringar. Tro mig... :-)

(Men tack för ditt svar)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.