Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ slepper Edge seriens første forsterker..

480 svar till detta ämne Edge
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 29 september 2019 - 15:13

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Fusk och torsk?

Några hundringar? Jisses det är inte XXL eller Lindex.

Edge är lätt värd 6-7000, och det är fortfarande bra pris.

Xtz och fynd säljer den nu for 4000 gratis frakt.
Någon måste oavsett hitta fel och klaga..

Redigerat av Danke, 29 september 2019 - 15:13.


#252

Postad 29 september 2019 - 15:14

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Fusk och torsk?

Några hundringar? Jisses det är inte XXL eller Lindex.

Edge är lätt värd 6-7000, och det är fortfarande bra pris.

Xtz och fynd säljer den nu for 4000 gratis frakt.
Någon måste oavsett hitta fel och klaga..

 

Hitta fel och klaga?? .... Du menar att inte alla måste följa lagen? 



#253

Postad 29 september 2019 - 15:16

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Hitta fel och klaga?? .... Du menar att inte alla måste följa lagen?

Hva är pointet när det är så bra pris?

Allstå annat änn att krångla???

Fyrkantig? Använder svenska det uttryck?

Redigerat av Danke, 29 september 2019 - 15:21.


#254

Postad 29 september 2019 - 17:06

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 1

Hva är pointet när det är så bra pris?

Allstå annat änn att krångla???

Fyrkantig? Använder svenska det uttryck?

 

Du kanske är efterbliven? i så fall ber jag om ursäkt för att jag skriver ut det igen.

 

Vad som är poängen har jag skrivit klart och tydligt.

 

Vi har lagar för att inte konsumenter skall bli vilseledda.

 

Det strider alltså mot vår svenska lagstiftning att lura människor.

 

Jag är ledsen, men lagar kan vara fyrkantiga.

 

Nu släpper jag detta, det var visst fler än mig som reagerat på att han "rea" i ett par år med fiktiva priser.



#255

Postad 29 september 2019 - 17:37

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 1

Yes, nu är det Danke som sätter ordinariepriserna utifrån det han tycker de är värda:)

 

Om steget nu är så bra och prisvärt, varför måste man då....

 

1) Överspeca uteffekten, inte ens Hifi & Musik kunde klämma ut 2x300W vid 4 ohm och deras snälla pulsmätning.

2) Köra en "rea" och hänvisa till fake-ordinariepriser


Redigerat av Brinke, 29 september 2019 - 17:38.


#256

Postad 29 september 2019 - 19:07

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Det är rätt ofte att hifi&musikk Sina tester varierar hur ting mätas.
Det händer på rätt dyra grejer hela tiden.
Aldrig någon kritik mot dessa.

Det beror nog på HUR det mätas.

Jag kann inte särskilt omm hur Xtz och Hifi&musik mätar.

Detta är en svenne banan sak.

I Norge är det ingen somm klagar på att en förstärkare som är värd 6-7000 och det med är ett fint pris kostar 3980...

Är det jag eller ni somm är efterblivna???

Ni bråkar omm några hundringar, när ni får et ICE Edge steg til under 4000???

Talar om efterbliven..

Redigerat av Danke, 29 september 2019 - 19:11.


#257

Postad 29 september 2019 - 19:15

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Priset i Norge och resten av världen ligger faktiskt på 6000+-.

Vad omm Xtz har ett lägre pris i Sverige, av olika skäl?

Tillbaka on topic..

Denna Xtz effekt är det bästa jag har haft.

Prisklass 8-15000.

Cambridge, Nad, Pioneer, Yamaha, Denon stereos och förra Xtz.

Jag har ochså hört folk sammenlikna med Bladelius och dyrare grejer.

MCintosh nämd, av en ägare på forum.

Ja jag vet,sjukt.

Redigerat av Danke, 29 september 2019 - 21:24.


#258

Postad 29 september 2019 - 19:31

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
I Norge har vi en barnsång som heter -Bakvendtland.

Om priset gikk opp til 5990 imorgen så hadde ni vel varit lyckliga. :)

-Ja i bakvendtland der kan alt gå an.
Der er de like tullete å rare alle mann.

#259

Postad 29 september 2019 - 19:41

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Det är rätt ofte att hifi&musikk Sina tester varierar hur ting mätas.
Det händer på rätt dyra grejer hela tiden.
Aldrig någon kritik mot dessa.

Det beror nog på HUR det mätas.

Jag kann inte särskilt omm hur Xtz och Hifi&musik mätar.

Detta är en svenne banan sak.

I Norge är det ingen somm klagar på att en förstärkare som är värd 6-7000 och det med är ett fint pris kostar 3980...

Är det jag eller ni somm är efterblivna???

Ni bråkar omm några hundringar, när ni får et ICE Edge steg til under 4000???

Talar om efterbliven..

 

Du hänvisar till mitt inlägg men jag har inte använt ord som "efterblivna". Jag föreslår att du slutar med det eller så försöker jag få dig avstängd, det finns kanske norska forum där man kan hålla på så.

 

På tal om svenne-banan så var ju XXL-fusket i Norge, men hifi-Norge kanske är något annat?

 

https://www.forbruke...a-marknadsradet



#260

Postad 29 september 2019 - 20:53

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Du hänvisar till mitt inlägg men jag har inte använt ord som "efterblivna". Jag föreslår att du slutar med det eller så försöker jag få dig avstängd, det finns kanske norska forum där man kan hålla på så.

På tal om svenne-banan så var ju XXL-fusket i Norge, men hifi-Norge kanske är något annat?

https://www.forbruke...a-marknadsradet

Jag siterade inte dej gjorde jag?

Jag svarade båda två? Är det olagligt?

I Norge ville man slängt ut dom som kallar folk efterbliven...

Ja, ja jag förstår ni vil ha högre prisar, så allt är rätt..

Jag ger mej.

Redigerat av Danke, 29 september 2019 - 20:54.


#261

Postad 30 september 2019 - 08:05

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Jag siterade inte dej gjorde jag?

Jag svarade båda två? Är det olagligt?

I Norge ville man slängt ut dom som kallar folk efterbliven...

Ja, ja jag förstår ni vil ha högre prisar, så allt är rätt..

Jag ger mej.


Problemet är inte att vi vill ha högre priser. Problemet är hur man marknadsför "rea." Som XTZ gör nu följer det inte svensk lag för att få kalla det rea.

Om lagen inte följs så är väl priset i den diskussionen ointressant, framförallt vad den kostar i resten av världen.

#262

Postad 30 september 2019 - 11:08

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Problemet är inte att vi vill ha högre priser. Problemet är hur man marknadsför "rea." Som XTZ gör nu följer det inte svensk lag för att få kalla det rea.
Om lagen inte följs så är väl priset i den diskussionen ointressant, framförallt vad den kostar i resten av världen.

Dom kallar det vel bara Kampanj. Och dom har ju satt ner priset i Sverige rätt mycket.

Jag är enig i att dom väl bara en gång eller så har hatt priset 5990, jag minnas 7000 eller 6990 men tror det var i Norge.

Mitt poeng är inte om dom anger missvisande Svensk för pris.

Poenget är att detta är ett rent present köp till 3990.

Det är bästa förstärkar jag har ägt upp intill 8000-15000.. Denon, Nad, Cambridge, Pioneer, Yamaha, Sansui, stereos och Xtz förra.

Omm H&M mätning var lite under, så betyder det null.
Det er ljudet som betyder något.

I H&M så sammeliknade domm med Bladelius Mode klass A, Och en på Forum i Norge sammanliknar med sin Mcintosh.

Redigerat av Danke, 30 september 2019 - 11:24.


#263

Postad 01 oktober 2019 - 20:50

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 1

Passade på att köpa ett A2-300 nu när priset var överkomliga 3990:-

 

Har precis installerat det och kört 3h TV och Apple 4k nu på kvällen. 

 

Min hemmabio förstärkare Pionner VSX-LX503 har preout och det var inga konstigheter. Inga konstiga ljud eller hum. Klarheten i röster är kraftigt förbättrad. Mina B&W XT-2 är väldigt trögdrivna och mår bra av den extra kräm som XTZ ger i jämförelse med de "mickey mouse" steg som ingår i recievern. Slutsteget har bra bbyggkvalite och blir inte alls varmt.  

 

Om jag nu sätter på min centerkanal låter det inte alls lika bra som stereo när frontarna drivs av A2-300. Stor skillnad verkligen. 

 

Ska nog köpa ett steg till faktiskt till min center. 

 

Rekommenderas. 



#264

Postad 01 oktober 2019 - 22:16

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Trevligt att du är nöjd
Har själv en Pioneer Lx58,
Klipsch rp 8000 front samt center Klipsch Rp 405,
Tror du ett steg liknande det du köpt skulle lyfta min anläggning
Används 100% bio

#265

Postad 02 oktober 2019 - 21:37

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Ni som har detta steg, kör ni auto on eller always? Jag har nämligen problem med att det stänger av sig efter en stund när jag har surround programmen på, alltså PRO logic eller liknande, gissar att det blir för lite ljud från frontarna då det mesta kommer från centern. Men spelar jag musik så använder jag ju straight eller pure audio och då är det inga problem.

#266

Postad 05 oktober 2019 - 10:38

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Har auto on slås aldrig av på film.

Jag tror du har lite för lågt volym. Och det är orsaken..

#267

Postad 06 oktober 2019 - 10:22

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Ni som har detta steg, kör ni auto on eller always? Jag har nämligen problem med att det stänger av sig efter en stund när jag har surround programmen på, alltså PRO logic eller liknande, gissar att det blir för lite ljud från frontarna då det mesta kommer från centern. Men spelar jag musik så använder jag ju straight eller pure audio och då är det inga problem.

 

Kanske kan det hjälpa om du ställer front-pre-out lite högre och sänker motsvarande på XTZ'ans gain, men vet inte. Beror på hur auto-on triggern är konstruerad. Nu drar det bara 6,8W i tomgång så "always" kanske inte är någon katastrof heller.



#268

Postad 06 oktober 2019 - 16:56

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Problemet är inte när jag tittar på film där det sänds i 5.1 utan bara på 2 kanaliga källor då man vill göra om det till surround ljud och då i mitt fall som har en Yamaha receiver använda dsp programmen typ standard eller adventure eller liknande. Då kommer det så lite ljud till frontarna om det bara är dialog under en längre tid så slutsteget stänger av. Om jag slår igång PRO logic ll/music så kommer det ungefär lika mycket ljud ur frontarna som ur centern och då är steget igång hela tiden så det är det, eller ha igång steget hela tiden som gäller antar jag.

#269

Postad 07 oktober 2019 - 14:11

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Problemet är inte när jag tittar på film där det sänds i 5.1 utan bara på 2 kanaliga källor då man vill göra om det till surround ljud och då i mitt fall som har en Yamaha receiver använda dsp programmen typ standard eller adventure eller liknande. Då kommer det så lite ljud till frontarna om det bara är dialog under en längre tid så slutsteget stänger av. Om jag slår igång PRO logic ll/music så kommer det ungefär lika mycket ljud ur frontarna som ur centern och då är steget igång hela tiden så det är det, eller ha igång steget hela tiden som gäller antar jag.

Jag avänder bara Pro Logic til detta, orsaken är att det gir mest trovärdig ljud. Till fler kanaler etc hadde jag användt dom andra Dolby utveckladw program.
Jag har ärfarenhet med andra Xtz auto on.

Och Edge har den bästa lösningen, dom andra är langsommare..

Redigerat av Danke, 07 oktober 2019 - 14:12.


#270

Postad 07 oktober 2019 - 21:17

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Jag har nu upptäckt ett fel jag gjort, jag har kopplat in slutsteget utan att ändra i power amp assign, ska göra det imorgon och sen kör en ny konfiguration så kanske det löser sig.

#271

Postad 21 januari 2020 - 08:51

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 1

Zero Fidelity delar med sig av sina intryck av XTZ Edge A2-300 intryck.

Ger onekligen mersmak:

 

https://youtu.be/PX6WHAjAHoU

 


Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 21 januari 2020 - 08:53.


#272

Postad 08 april 2020 - 10:12

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 1

Idag kunde jag hämta ut ett Edge A2-300 på posten.

Har provat i ca 2 timmar i vardagsrumsetupen. 2-kanal.

Har en Marantz KI Pearl Lite som jag nu använder som försteg och sedan ett par Dali Zensor 7. Inga svårdrivna högtalare.

Tanken är att slutsteget ska användas till frontarna i hemmabion sen.

 

Men vill kolla hur det presterade i vardagsrummet först. Första intrycket är att basen blev rappare mer musikalisk. Känns som högtalarna hänger med musik bättre.

 

Har ingen optimal placering i vardagsrummet men slutsteget hjälpte till att få bättre kontroll på basen. Kan givetvis få bättre kontroll med bättre placering men detta är läget jag har just nu och är nöjd redan innan men tyckte det blev ännu bättre nu.

 

Detta är mitt första separata slutsteg jag provat så har inget att jämföra med än mina förstärkare recievers.

 

Ska bli kul att fortsätta testa detta och se vilka intryck man får efter mer tester.



#273

Postad 09 april 2020 - 12:41

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Idag kunde jag hämta ut ett Edge A2-300 på posten.
Har provat i ca 2 timmar i vardagsrumsetupen. 2-kanal.
Har en Marantz KI Pearl Lite som jag nu använder som försteg och sedan ett par Dali Zensor 7. Inga svårdrivna högtalare.
Tanken är att slutsteget ska användas till frontarna i hemmabion sen.

Men vill kolla hur det presterade i vardagsrummet först. Första intrycket är att basen blev rappare mer musikalisk. Känns som högtalarna hänger med musik bättre.

Har ingen optimal placering i vardagsrummet men slutsteget hjälpte till att få bättre kontroll på basen. Kan givetvis få bättre kontroll med bättre placering men detta är läget jag har just nu och är nöjd redan innan men tyckte det blev ännu bättre nu.

Detta är mitt första separata slutsteg jag provat så har inget att jämföra med än mina förstärkare recievers.

Ska bli kul att fortsätta testa detta och se vilka intryck man får efter mer tester.


Hej!
Jag köpte ett xtz edge i höstas. Jag har ett 5.1-system och kopplade mina frontar till slutsteget som jag hade i pre-out på recievern. Använder en onkyo rz730 som reciever. När jag jämförde med och utan slutsteg (kopplade in och ur en antal gånger) så hade jag ett par tannoy Mercury v4i som frontar. De ord jag skrev upp som beskrev ljudet med slutsteget inkopplat var:
nyanserat, tydligt, klart, tryck, bas, distinkt. attack, kontroll.
Sedan jag gjorde jämförelsen har jag bytt frontar till Dali oberon 7 (och center till Dali oberon). Har inte gjort någon ny jämförelse med och utan slutsteg utan har kört det kopplat till frontarna hela tiden.

#274

Postad 29 april 2020 - 08:00

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Hur skulle steget funka till ett par 683 s2, effekten verkar inte stämma i verkligheten med vad de skriver i specs, funderar på detta steg, om det nu blir för dyrt att laga min nad c375bee, känns ju dumt att lägga pengar på en nad c275bee, om man ändå ska ha ha en mer robust förstärkare senare i år, visst så kommer säkert naden leverera mer kraft, men bara steget funkar någorlunda på måttliga nivåer så ska man nog klara sig med det i 6 månader

Redigerat av Andreas3200, 29 april 2020 - 10:02.


#275

Postad 29 april 2020 - 09:12

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Hur skulle steget funka till ett par 683 s2, effekten verkar inte stämma i verkligheten med vad de skriver i specs, funderar på detta steg, om det nu blir för dyrt att laga min nad c375bee, känns ju dumt att lägga pengar på en nad c275bee, om man ändå ska hp steget större på förstärkare senare i år, visst så kommer säkert naden leverera mer kraft, men bara steget funkar någorlunda på måttliga nivåer så ska man le a med det i 6 månader

 

Tror det blir kanon.

 

Effekten mäter nog lita under uppgiven i hårda tests... Men ändå är det godt med Watts...



#276

Postad 29 april 2020 - 11:46

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Hur skulle steget funka till ett par 683 s2, effekten verkar inte stämma i verkligheten med vad de skriver i specs, funderar på detta steg, om det nu blir för dyrt att laga min nad c375bee, känns ju dumt att lägga pengar på en nad c275bee, om man ändå ska ha ha en mer robust förstärkare senare i år, visst så kommer säkert naden leverera mer kraft, men bara steget funkar någorlunda på måttliga nivåer så ska man nog klara sig med det i 6 månader


Finns mätkub på förgående sida

#277

Postad 30 april 2020 - 12:43

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Finns mätkub på förgående sida

om jag förstått det rätt så levererar den 100 watt per kanal i 8 Ohm, de 150 watt dom skriver är med 1 % dist, vid 0,005 thd lämnar den 2x100 watt

#278

Postad 30 april 2020 - 12:59

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

post-17727-0-39756600-1542985373_thumb.jpg

 

Leta upp dist kurvor för klass AB och D. Svårt att jämföra på samma sätt. 

 

Ta hem en o lyssna det kan inte kosta många kr i returfrakt. 


Redigerat av TijY, 30 april 2020 - 13:19.


#279

Postad 30 april 2020 - 13:40

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

om jag förstått det rätt så levererar den 100 watt per kanal i 8 Ohm, de 150 watt dom skriver är med 1 % dist, vid 0,005 thd lämnar den 2x100 watt

Nääh Xtz ytar ca 140-145 watt I 8ohm mätat som tidningen gör.

Distortion har jag aldrig märkt mej, möjligt det är på PA nivå maks volum.

Redigerat av Danke, 30 april 2020 - 13:41.


#280

Postad 30 april 2020 - 15:06

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Kör själv 2 st bi-ampat, mycket bra och prisvärt. Dock har xtz tagit bort rea-priset så nu kostar de 4990 kr/st. Köpte i söndags för 3990 kr/st

#281

Postad 30 april 2020 - 17:27

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

om jag förstått det rätt så levererar den 100 watt per kanal i 8 Ohm, de 150 watt dom skriver är med 1 % dist, vid 0,005 thd lämnar den 2x100 watt

Stämmer, H&M's kub mäter dynamisk effekt vid 1% dist



#282

Postad 30 april 2020 - 17:51

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Stämmer, H&M's kub mäter dynamisk effekt vid 1% dist


Ursäkta men jag ser inte distortion i figuren?

#283

Postad 30 april 2020 - 18:48

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Hur som helst är denna ett mycket bra slusteg för rimlig peng, tycker nog att det skulle bli ännu bättre om man kunde bridga dem, men de driver många högtalare med bravur och är väldigt neutrala

#284

Postad 30 april 2020 - 19:25

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Ursäkta men jag ser inte distortion i figuren?

Det framgår inte av diagrammet, man får läsa i H&M om definitionen kring kubmätningen. Man ökar spänningen = effekten tills man når 1%, det är kubtaket.



#285

Postad 30 april 2020 - 20:08

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Det framgår inte av diagrammet, man får läsa i H&M om definitionen kring kubmätningen. Man ökar spänningen = effekten tills man når 1%, det är kubtaket.

H&M sejer den mätar riktigt bra...

Jag har den själv och har aldrig märkt distortion.
Faktiskt märker jag häller frånvaro från stöy, klaraste ljud jag har haft iallafall. Rock ljuder så tight och klart i detalj, även omm det är Mp3....

Redigerat av Danke, 30 april 2020 - 20:10.


#286

Postad 01 maj 2020 - 09:09

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

H&M sejer den mätar riktigt bra...

Jag har den själv och har aldrig märkt distortion.
Faktiskt märker jag häller frånvaro från stöy, klaraste ljud jag har haft iallafall. Rock ljuder så tight och klart i detalj, även omm det är Mp3....

 

H&M's kub mäter maxeffekt (1% dist), frekvens okänt) vs impedans och cap/ind-last. Edge har absolut en bra kub.

 

Här finns i stället effekt vs dist, vid tre olika frekvenser. Disten är såklart mycket lägre tills man når taket. Bilen nedan, ja den blir konstig... :blink:

 

https://www.lowbeats...endverstaerker/

2018-10-xtz-edge-a2-300-thd-vs-output-power.jpg


Redigerat av Brinke, 01 maj 2020 - 09:11.


#287

Postad 16 maj 2020 - 08:38

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Et annet positivt review av Xtz. Gøy at hifi folk kjøper denne Xtz bare for å ha den fordi pris/kvalitet er uslåelig, selv om de eier andre ting til 40000.

https://youtu.be/C5rUEmMDu_M

#288

Postad 16 maj 2020 - 09:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Paul på PS Audio ger också klass D teknik beröm:

 

https://www.youtube....e=youtu.be&t=98


Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 16 maj 2020 - 10:59.


#289

Postad 16 maj 2020 - 15:06

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Paul på PS Audio ger också klass D teknik beröm:

 

https://www.youtube....e=youtu.be&t=98

De använder ju klass D i sina produkter så det vore konstigt annars. Men visst, flera tillverkare använder både klass D och AB.


Redigerat av Brinke, 16 maj 2020 - 15:20.


#290

Postad 16 maj 2020 - 16:39

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

De använder ju klass D i sina produkter så det vore konstigt annars. Men visst, flera tillverkare använder både klass D och AB.

PS Paul användar Jo båda Edge stägen själv i sina produkter? Stellar?

Inte konstigt att han gillar ICE Edge, dom använder Jo dom själv...

Ja, det är bra saker. Det jag är mest imponerad av är frånvarande av stöy, och dynamik och upplösning.

Redigerat av Danke, 16 maj 2020 - 16:40.


#291

Postad 17 maj 2020 - 05:30

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

God morgon,

Har också köpt ett par XTZ Edge som jag kopplat in till mina Frontar plus att jag kör bi-amp med en XTZ Edge till min Center.

Jag använder Linn Majik 109 som front och Linn Majik 112 som center.

Mina högtalare är bookshelf och som jag förstår det ganska svårdrivna med en 88 db (85 db B-weighted) känslighet och de går ner till 3 ohm vid ett tillfälle.

 

Som Receiver har jag en Marantz 7011.

 

Jag kan inte mer än hålla med lovorden för dessa klass-D slutsteg, jäklar vad ljudet börjar att leva när jag använder XTZ Edge som slutsteg till mina högtalare.

Det var sannerligen som om det hade lyfts bort en filt från mina högtalare. Jag är inte på långa vägar en Audiofil men hörde faktiskt direkt en skillnad i ljudet.

 

Fråga:

Är det någon som har XTZ Edge som slutsteg till sina surround- och atmoshögtalare och hur upplever du skillnad i ljudet då?

 

 

 

 

Stereophile artikel:

""

The Linn Majik 109's voltage sensitivity is specified as 88dB/W/m at a single frequency, 1kHz. I prefer a broadband figure, as the sensitivity at one specific frequency can be misleading. My estimate of the Linn's B-weighted sensitivity was significantly lower than the specification, at 85dB(B)/2.83V/m. The speaker's impedance remained between 4 and 8 ohms over much of the audioband (fig.1), but did drop almost to 3 ohms in the mid-treble. Fortunately, the electrical phase angle is low at that frequency, ameliorating the drive difficulty.

""



#292

Postad 17 maj 2020 - 08:49

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Man hör många bra saker om detta steg, har varit och läst runt, väntar forfarande på min nad c375 på lagning, har snart varit iväg 3 veckor så hoppas man hör något snart, blir det för dyrt att laga blir det ett sånt steg att köra ett år eller 2 med c375 som försteg isåfall, är riktigt tråkigt nu utan förstärkare till golvarna, som nu bara stått

#293

Postad 23 maj 2020 - 13:19

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Hej,

Jag har gjort lite mätningar med UMIK-mikrofon och REW (med 1/6 dels utjämning) på mina XTZ Edge och Emotiva PA-1 slutsteg.

 

Det här är vad mätningarna visar i mitt rum med min centerhögtalare (LINN MAJIK 112), där delningen till sub-basarna (SVS SB-2000) är satt till 80hz.

 

Se bild på mätmiljön.

UMIK REW mätning.jpg

Bifogad fil  UMIK REW mätning.jpg   164,83K   1 Antal nerladdningar

 

 

Att köra slutsteget som Bi-amp verkar inte göra någon mätbar skillnad för mig.

Se bild, där lila och grönt mätvärde följer varandra.

XTZ Edge Mono vs. Bi-Amp.jpg

Bifogad fil  XTZ Edge Mono vs. Bi-Amp.jpg   122,69K   0 Antal nerladdningar

 

 

Emotiva PA-1 ger lite högre volym än XTZ Edge.

Se bild, där Emotiva är röda strecket och XTZ är gröna strecket

Bifogad fil  XTZ Edge vs. Monoprice PA-1.jpg   122,46K   0 Antal nerladdningar

 

 

Emotiva PA-1 monoslutsteg

 

XTZ EDGE A2-300 stereoslutsteg

 

//arcspin


Redigerat av arcspin, 23 maj 2020 - 13:51.


#294

Postad 17 november 2020 - 16:22

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Nyheter kommer

Bifogad fil  _20201117_162008.JPG   62,28K   5 Antal nerladdningar

#295

Postad 17 november 2020 - 16:40

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Spännande låt mig gissa, 2 x 500W, balanserade XLR utgångar och möjlighet till att brygga stereoslutstegen till ett monoslutsteg.



#296

Postad 17 november 2020 - 17:06

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Det kan inte vara något baserat på Hypex NC1200 då?
https://www.hypex.nl...ct/nc1200-oem/1
Känns naturligt att tänka sig, som ett nästa steg.

#297

Postad 17 november 2020 - 17:17

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Tänkte fel, de använder ju icepower, så klart, därför är min gissning kanske inte så trolig utveckling, men inte omöjlig.

Kanske rimligt att gissa på den kraftfullaste modulen från icepower då...
https://www.profusio...icepower1000asp

Redigerat av hampestampe, 17 november 2020 - 17:22.


#298

Postad 17 november 2020 - 18:54

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Jag tror på ett A5-600 med 5*120w. Listpris 9995:-...

/r

#299

Postad 17 november 2020 - 19:48

D.J
  • D.J
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jag tror på ett A5-600 med 5*120w. Listpris 9995:-...

/r

Tyvärr inte, dom skriver att det är ett nytt 2-kanals slutsteg.



#300

Postad 17 november 2020 - 20:06

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jag gissar det största Edge steget som finns i PS audio Stellar...




Även taggad med Edge

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.