Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz 7013/7015 med slutsteg eller 8015

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 juli 2020 - 11:06

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Hej

 

Funderar på uppgradera min reciever från yamaha 1400 till nåt roligare.

Yamahan orkar inte driva mina frontar utan kör en gammal 2 kanals stereo idag som slutsteg som fungerar bra. Frontarna är äldre philips högtalare med 2x8 tums basar som låter bra med rätt källa (ej yamahan).

 

Marantz 7013/7015 funderar jag om den ensamt orkar driva eller om man behöver ett slutsteg, tänker på detta:

 

Emotiva XPA Gen3 3-kanal

 

Center kommer uppgraderas till:

 

SVS Ultra Center
 

Vore skönt undvika slutsteg och därför sneglat på 8015 enbart.

 

Är främst ute efter ett 9.1 system, Frontar, Center, 2 atmos och 4 surround högtalare.

 

/Martin

 

#2

Postad 28 juli 2020 - 14:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

I biorummet driver jag center (B&W HTM61) och surround (Monitor Audio Silver FX 6G) med SR 7013. Efter en film är Rotelsteget (till front) ljummet och SR 7013 rejält varm.

 

Ljudmässigt är det kanon dock, med bra dynamik i centern utan tecken på kompression osv.

 

Märkligt att det inte går att styra fläktarna manuellt i 7013. De verkar bara sitta där som överhettningsskydd, men går inte vid normal användning.

 

Den äldre Denon X5200W blir minst lika varm.


Redigerat av Ageve, 28 juli 2020 - 14:52.


#3

Postad 28 juli 2020 - 18:12

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Om behovet inte styrs av senaste HDMI/HDCP eller något ljud/bildformat (ex. HDR 8K what-ever-comes-next) så är rådet alltid separat slutsteg till frontarna. Hellre en "billigare" hemmabio receiver och separat slutsteg alltså. Kanske kan vara intressant med Denon AVR-3700H och dess möjligheter att stänga av de inbyggda slutstegen i olika kombinationer (senaste Denon serien, som delar väldigt mycket med Marantz eftersom det är samma ägare, har något som kallas preamplifier mode, där just slutstegen kan stängas av).



#4

Postad 05 augusti 2020 - 22:19

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Ej bestämt mig än. Marantz 8015 är oxå alternativ. Frågan är om extern slutsteg behövs till de bättre modellerna.

#5

Postad 13 augusti 2020 - 11:46

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Provade en denon 8500. För svag i 2 kanals. Blir utspelad av en medelmåttig 2 kanals stärkare från 90 talet.

#6

Postad 13 augusti 2020 - 13:18

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
X8500 har rätt bra med kräm och spelar neutralt.
Kan vara så att din äldre förstärkare är lite färgad i basregistret.

Se mätningar:

https://www.audiosci...r-review.15266/

#7

Postad 13 augusti 2020 - 16:16

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Tycker den tappar mellanregister vid hög volym blir skrikigt. Justerade EQ pure direct audyssey inget hjälpte.

Passade inte mig iallafall. Lyssnade på ett hegel stereo till mina högtalare och det var betydligt vassare.

Får ta mig en funderare. Billigare reciever och slutsteg kanske är rätt väg.

#8

Postad 13 augusti 2020 - 18:13

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Det är svårt att få inbyggda slutsteg att bli lika, ja låt mig kalla det robusta, som ett fristående slutsteg. Just nu skulle jag tro att en hygglig kompromiss är just Denon X3700H och sedan separat slutsteg till huvudkanalerna. Borde ge rätt bra band-for-the-buck, och jämför man med X8500 så borde det bli pengar över till och med.



#9

Postad 13 augusti 2020 - 18:21

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Ja jag är dock förbluffad att en gammal 2 kanalare presterar så bra mot denons bästa reciever i 2 kanal.

Emotivas slutsteg och en marantz/denons billigare bör vara nästa test.

#10

Postad 13 augusti 2020 - 20:08

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Ja jag är dock förbluffad att en gammal 2 kanalare presterar så bra mot denons bästa reciever i 2 kanal.
Emotivas slutsteg och en marantz/denons billigare bör vara nästa test.


Kör just det X3600 + emotiva steg 200W 8 ohm, låter bra till 60 volum sen blir även den ”skrikig”. Jämfört med en äldre Yamaha 2065 där volymökningen inte alls är skrikig med emotiva steget.

#11

Postad 13 augusti 2020 - 20:45

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Blir det bra med emotiva då?

#12

Postad 13 augusti 2020 - 20:54

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Som sagt låter bra till drygt medelvolym till musik 2 kanal sen höjer den bara övre registret, med emotiva steget. Vid filmtittande 5.2.4 system är inget att klaga på.

#13

Postad 13 augusti 2020 - 22:08

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 1

Kör just det X3600 + emotiva steg 200W 8 ohm, låter bra till 60 volum sen blir även den ”skrikig”. Jämfört med en äldre Yamaha 2065 där volymökningen inte alls är skrikig med emotiva steget.

Jag gissar på att Emotiva är boven i dramat.

#14

Postad 13 augusti 2020 - 22:18

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ja jag är dock förbluffad att en gammal 2 kanalare presterar så bra mot denons bästa reciever i 2 kanal.

Emotivas slutsteg och en marantz/denons billigare bör vara nästa test.

Denon har ingen direkt värsting längre enligt företagets egna utsago utan då får du se på syskonsällskapet Marantz där du har AV8005 som är ett monster till försteg eller nya SR8015. Det är Marantz som Sound United satsar mest på. Problemet är att de är gjorda för hembio och inte stereo. Ser man på stereo sidan för Denon så är deras PMA serie ej dålig.

Redigerat av Buddaz12, 13 augusti 2020 - 22:18.


#15

Postad 13 augusti 2020 - 22:29

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Jag har kört Marantz/Denon + slutsteg i många herrans år. Olika kombinationer och högtalare.

Hegel, Primare, Emotiva, Nad steg bl.a...

Den kombon jag varit mest nöjd med är Marantz+Nuprime st10 slutsteg...Då till Dynaudio och Buchardt Audio högtalare.

Där blir matchningen riktigt bra med båda, iaf med mina öron.

Allt ljud e så personligt dock.

Tyvärr måste jag göra mig av med grejerna pga småbarn. Har ingenstans å ha grejerna i fred.

Är det nån som e sugen på ett Nuprime steg så jag ett till salu...


Redigerat av mikkiz, 13 augusti 2020 - 22:29.


#16

Postad 13 augusti 2020 - 22:37

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Siktar ev på 3 fronts slutsteg left center right.

Marantz 8015 känns ju tveksamt köra den ensam när man provat denons 8500 som i teorin mer kraft.

Men jag vet ej utan provat.

#17

Postad 14 augusti 2020 - 11:45

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Jag gissar på att Emotiva är boven i dramat.

Då är det bara för Tore att koppla bort steget och skruva upp volymen, så får vi läsa vad han tycker. Jag kör en Marantz 7013 + Emotiva i 2.1 med golvare från Dynaudio och det låter fint även om jag nog aldrig spelar över 50 på volymkontrollen. 60 skulle bli väldigt högt. På SR7013 kan man ställa in att man kör 11.1 i setupen och får då möjlighet att ange preamp till FR/FL. Det kopplar förbi slutstegen och påstås ge bättre ljud. Viktigt att Tore inte kör ECO mode on vid höga volymer då receivern drar ned effekten rejält vid ECO on. Auto är det som gäller.

#18

Postad 14 augusti 2020 - 12:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Kör som sagt SR-7013 med Rotelsteg (RB-1080, 22 år gammalt nu men still going strong), och det låter bra. Även center och bak som drivs av 7013 låter rent och dynamiskt även på hög volym (brukar köra runt 70-74 i någorlunda akustikreglerat rum).

 

Faktiskt imponerad av hur bra 7013 driver centern. Fast varm blir den...



#19

Postad 14 augusti 2020 - 16:14

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Notera att det finns en viktig skillnad för Marantz SRxx15 (ex SR6015) och Denon X*700H (ex X3700H) och dess föregångare: Dessa senare modeller, X3700H och SR60015 (vilket är "motsvarande" modell från respektive märke - ja det finns skillnader, men det är inte de jag skriver om nu) har något som kallas PreAmplifier mode - dvs möjligheten att stänga av just inbyggda slutstegen. Skälet till detta, vilket skulle kunna varit energibesparing (och det finns säkert med i något hörn) är att just de inbyggda slutstegen kan påverka återgivningen om de fortfarande är i drift så att säga men inte används - dvs på en X3600H eller SR6014 där motsvarande möjlighet inte finns så finns det en uppenbar risk att vid högre volym så påverkas helt enkelt ljudkvaliteten negativt trots att de interna slutstegen alltså inte används. OBS kan påverkas - behöver inte påverkas, men det KAN alltså påverkas negativt.

 

Således, man måste testa. Som vanligt alltså.



#20

Postad 14 augusti 2020 - 18:05

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Ja dom interna stegen har jag provat, och samma tendens med volymökningen. Men en sak är att man har kört med Yamaha 2065 länge med Dynamic EQ på med viss färgning av soundet. Yamman är mildare i övre registret när man vrider på även med emotiva steget. Så man behöver nog vänja sig med X3600 soundet för jag tycker det är klarare o luftigare och det låter o räcker bra upp till 60 men ibland vill man vrida på mer.

#21

Postad 14 augusti 2020 - 19:15

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Ja dom interna stegen har jag provat, och samma tendens med volymökningen. Men en sak är att man har kört med Yamaha 2065 länge med Dynamic EQ på med viss färgning av soundet. Yamman är mildare i övre registret när man vrider på även med emotiva steget. Så man behöver nog vänja sig med X3600 soundet för jag tycker det är klarare o luftigare och det låter o räcker bra upp till 60 men ibland vill man vrida på mer.

Det tyder på att Emotivasteget sköter sig bra. Antagligen klipper de interna stegen på x3600. Jag tittade i ditt galleri och det verkar vara en lite annorlunda högtalarsetup du kör. Är det dubbla golvare där klipscharna står för basen istället för subwoofer(s)?

#22

Postad 14 augusti 2020 - 21:18

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Ja med Yamahan till steget till RX8 fullregister med Klipsch basarna, medans med 3600 körs frontarna genom Yamahan med Multicannel till steget + subbarna. Subbarna är alltså på vid 2 kanal med 3600 inte med Yamahan. Lyssning bara med Yamahan räcker mer än väl basen med klipscharna. Tycker om den milda diskanten med RX8 orna.

#23

Postad 15 augusti 2020 - 08:45

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Kan man på 7015 stänga av vissa slutsteg ex left och right men ha övriga i drift?

#24

Postad 15 augusti 2020 - 09:30

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Kan man på 7015 stänga av vissa slutsteg ex left och right men ha övriga i drift?

Skulle tro att det likt Denon finns pre-amp mode, men då är det allt eller inget. Det är bara Denons toppmodell som kan stänga av individuella steg.

Däremot kan du ställa in att du har 11 högtalare. I och med att det bara finns 9 inbyggda slutsteg öppnar sig då möjligheten att ange att FL/FR drivs av externt slutsteg. Därmed ”borde” de interna stegen bypassas och routas om till övriga 9 högtalare (som inte behöver finnas fysiskt, och ursäkta svengelskan). I ASR’s mätningar har de bästa resultaten nåtts på pre-outs. Vore dock fint om någon kunde bekräfta dessa antaganden.

#25

Postad 15 augusti 2020 - 11:51

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Här är ett videoklipp där de diskuterar "preamp mode" med Sound United / Denon representanter.

Det verkar vara så att där man driver receivern på höga ljudnivåer med preout till separata slutsteg så kommer de "oanvända slutstegen" i receiverna ändå påverka ljudet negativt med någon forma av negativ återkoppling.

 

 https://www.youtube.com/watch?v=5AiWY9PCuaw



#26

Postad 15 augusti 2020 - 13:32

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Här är ett videoklipp där de diskuterar "preamp mode" med Sound United / Denon representanter.
Det verkar vara så att där man driver receivern på höga ljudnivåer med preout till separata slutsteg så kommer de "oanvända slutstegen" i receiverna ändå påverka ljudet negativt med någon forma av negativ återkoppling.
 
 https://www.youtube.com/watch?v=5AiWY9PCuaw

Så här skriver Amir i sin review av Denon X3600H:

But there is one thing that is special about this AVR: if you set it to 11 channel mode which is more than the number of amplifier channels it has, it lets you disconnect the internal amplifier and route that to pre-out. This means that you don't have to deal with that amplifier clipping and reducing DAC performance when you use an external amplifier. This has been the weakness of most AVRs I have tested.


Det tolkar jag som att det går att undvika de interna stegens negativa inverkan för FL och FR. Jag kör min SR7013 så med ett Emotiva till frontarna.

https://www.audiosci...r-review.12676/

#27

Postad 15 augusti 2020 - 13:41

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Du har alldeles rätt, jag var otydlig i min kommentar.
Denons nya preamp mode (koppla bort de interna slutstegen) löser problemet med clipping vilket är bra och ett framsteg.

#28

Postad 15 augusti 2020 - 13:54

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Philips Jones från Sound United säger i videon att Denons preamp mode är "all or nothing".
5:40 in i videon.

Redigerat av arcspin, 15 augusti 2020 - 14:02.


#29

Postad 15 augusti 2020 - 14:05

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Ja, ”tricket” med 11.1 amp assign är något annat är pre amp mode, om än närbesläktad. Många önskar att man kunde koppla bort även centerkanalen via tricket, alternativt välja pre amp mode för enskilda kanaler, men då blir det till att köpa X8500H. För 30 ksek från Tyskland, om man nu kan komma ned dit med lite prutning, och ett trekanals steg är man ”hemma” i och med att DACen i 8500 mäter väldigt bra. Dock får man då klara sig utan vissa features som 2020 års serie har, bl a dubbla Audysseyuppsättningar vilket vore trevligt. En för tvåkanalslyssning och en för fullt bioflås.

#30

Postad 03 oktober 2020 - 12:39

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Jag har kört 5.2.4 till min X3600 men har nu kompletterat med ett högtalarpar till mao 7.2.4. Då erbjöds äntligen möjligheten att köra frontarna med äkta preout som dryftats i tråden. Wow, nu kan man skippa yamahan som stereo maskin, nu kan man höja volymen längre innan disten kommer o mer power tycker jag. Funderade på uppgradering ett tag men nu vete f-n.

#31

Postad 03 oktober 2020 - 15:05

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Du har alldeles rätt, jag var otydlig i min kommentar.
Denons nya preamp mode (koppla bort de interna slutstegen) löser problemet med clipping vilket är bra och ett framsteg.

Kan tillägga att Marantz alla modeller av årets modell har denna funktionen med.

Redigerat av King Cobra, 03 oktober 2020 - 15:05.


#32

Postad 03 oktober 2020 - 16:46

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Kan man på 7015 stänga av vissa slutsteg ex left och right men ha övriga i drift?

Ja det går mycket bra! Vill man kan kan man stänga alla slutsteg och bara köra som förförstärkare. Jag använder ett kraftigare slutsteg för minna Fronthögtalarna L+R så jag kunde stänga slutsteget för front så jag får effekt till andra paret i taket. så jag kör nu 7.1.4 jag klarar mig med en sub som jag dämpar med -6db.

 

Jag kan klart varmt rekommendera SR7015 för bioljud=kanon bra och fungera perfekt för 2 kanal skivspelare stereo med separat Riia förstärkare. SR7015 har några fördelar mod Denon så det blev en Marantz för min del ;)



#33

Postad 04 oktober 2020 - 21:56

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Går inte stänga bara för front vad jag förstår.

#34

Postad 04 oktober 2020 - 23:26

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Går inte stänga bara för front vad jag förstår.

 

Du bör nog Läs en gång till vad jag skrev ;) Jag har stängt front och kör med ett kraftfullare slutsteg till front på Marantz SR7015



#35

Postad 05 oktober 2020 - 06:11

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Du bör nog Läs en gång till vad jag skrev ;) Jag har stängt front och kör med ett kraftfullare slutsteg till front på Marantz SR7015

 

 

Funderar på att göra samma sak  :) Sneglar på detta slutsteget https://www.hembiobu...a-gen3-3-kanal/ för att förstärka frontar och center på en sr7015 så småningom.


Redigerat av King Cobra, 05 oktober 2020 - 06:11.


#36

Postad 05 oktober 2020 - 08:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Du bör nog Läs en gång till vad jag skrev ;) Jag har stängt front och kör med ett kraftfullare slutsteg till front på Marantz SR7015

Kan du ladda upp en bild som visar inställningarna?

#37

Postad 05 oktober 2020 - 17:29

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Jag tror, med betoning på tror, att det är lite två olika saker som ni diskuterar:

1) Det går utmärkt att använda SR-7015 med flera som försteg till ett slutsteg för huvudkanalerna, men slutstegen är i detta läge inte avstängda.

2) Pre Amp mode stänger av alla slutsteg totalt - och det är först DÅ man för vinsten med själva Pre Amp mode, dvs inte risken för klippning (verkar det som) på riktigt höga volymer som då tydligen (jag har inte provat bevisligen) kan störa förstegsdelen när de inbyggda slutstegen överstyr (typ)

 

Observer att ovanstående bara är baserat på ren logik - jag har alltså inte testat (och även om jag hade en SR-7015 så tvekar jag till om jag spelat så högt i alla fall så jag störts av det).



#38

Postad 05 oktober 2020 - 18:52

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Så har jag också förstått det Lars, men då grundat på Denons receivers. Marantz nya modeller vet jag inte så mycket om än, och därför framstår Mr_x info som extra intressant. Denon X8500 har ju möjlighet att stänga av individuella steg. I min egen Marantz SR7013 kör jag inställning enligt inlägg #24, vilket dock bara gynnar Front L och R och tyvärr inte C som hade mått bra av extern förstärkning. Som en sidonotis anmärker Ljud & Bild i senaste numret på Denon X6700H’s kraftresurser vid lyssning på referensnivå, så externt steg verkar behövas för oss som gillar högt ljud.

#39

Postad 05 oktober 2020 - 21:45

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Kan du ladda upp en bild som visar inställningarna?

okej det är nytt i SR7015 att man kan stänga av det man har extra slutsteg. Som ni ser använder jag inte slutsteget i SR7015 till front där använder jag extra slutsteg

Bifogad fil(er)



#40

Postad 05 oktober 2020 - 21:51

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Jag tror, med betoning på tror, att det är lite två olika saker som ni diskuterar:
1) Det går utmärkt att använda SR-7015 med flera som försteg till ett slutsteg för huvudkanalerna, men slutstegen är i detta läge inte avstängda.
2) Pre Amp mode stänger av alla slutsteg totalt - och det är först DÅ man för vinsten med själva Pre Amp mode, dvs inte risken för klippning (verkar det som) på riktigt höga volymer som då tydligen (jag har inte provat bevisligen) kan störa förstegsdelen när de inbyggda slutstegen överstyr (typ)
 
Observer att ovanstående bara är baserat på ren logik - jag har alltså inte testat (och även om jag hade en SR-7015 så tvekar jag till om jag spelat så högt i alla fall så jag störts av det).

jag har helt annan erfarenhet. När jag har som bilden kommer det inget ljud ut SR7015 slutsteg till front. Jag har testat och stängt av endast front och med det får Ljud till alla 4 takhögtalarna.

#41

Postad 05 oktober 2020 - 21:58

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Skulle tro att det likt Denon finns pre-amp mode, men då är det allt eller inget. Det är bara Denons toppmodell som kan stänga av individuella steg.
Däremot kan du ställa in att du har 11 högtalare. I och med att det bara finns 9 inbyggda slutsteg öppnar sig då möjligheten att ange att FL/FR drivs av externt slutsteg. Därmed ”borde” de interna stegen bypassas och routas om till övriga 9 högtalare (som inte behöver finnas fysiskt, och ursäkta svengelskan). I ASR’s mätningar har de bästa resultaten nåtts på pre-outs. Vore dock fint om någon kunde bekräfta dessa antaganden.

Det går att stänga av front slutsteget på SR7015 till fördel för 4st takhögtalaremen det går inte på SR7013.

#42

Postad 05 oktober 2020 - 22:01

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Jag tror, med betoning på tror, att det är lite två olika saker som ni diskuterar:
1) Det går utmärkt att använda SR-7015 med flera som försteg till ett slutsteg för huvudkanalerna, men slutstegen är i detta läge inte avstängda.
2) Pre Amp mode stänger av alla slutsteg totalt - och det är först DÅ man för vinsten med själva Pre Amp mode, dvs inte risken för klippning (verkar det som) på riktigt höga volymer som då tydligen (jag har inte provat bevisligen) kan störa förstegsdelen när de inbyggda slutstegen överstyr (typ)
 
Observer att ovanstående bara är baserat på ren logik - jag har alltså inte testat (och även om jag hade en SR-7015 så tvekar jag till om jag spelat så högt i alla fall så jag störts av det).


1) Är rätt
2) Är rätt, men det finns en tredje läge som bara kan användas vid 11 Cannel läge
3) preamp front, slgnal ut till front utan påverkan av interna slutsteg.
3) D

#43

Postad 06 oktober 2020 - 00:25

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Den som vill hävda att det går att stänga av de interna slutstegen enbart till frontkanalerna (utan tricket med 11-kanaler) kan gärna visa en mätning på detta.



#44

Postad 06 oktober 2020 - 06:03

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Den som vill hävda att det går att stänga av de interna slutstegen enbart till frontkanalerna (utan tricket med 11-kanaler) kan gärna visa en mätning på detta.

Om du orkar leta upp när han förklarar detta, jag har för mig att han förklarar ganska exakt hur det fungerar utan att visa, rekommenderar jag dessa 3 youtubeklipp. Det är tre stycken så det är ganska maffig presentation och genomgång av funktioner osv av Marantz nya AV recivers.

https://www.youtube....dK-pVSTpc&t=18s

 

Hittade detta på nätet:

AMP ASSIGN = Pre-Amp (SR6015/SR7015): This setting is only used when none of the internal amps are in use rather only external amps are being used (regardless of how many speakers are being externally amped); however, if you only want this Pre-amp mode feature on the Front L/R speakers, then select AMP ASSIGN = 11.1 regardless of whether you are using either 11/13 speakers in your setup. Note also that all the main zone pre-outs are always HOT, you don't have to set them to ON in order to add external amps (eg. if you have a 7.1 setup and you want to power the L/C/R speakers externally, then you simply connect the RCA cables to the L/C/R pre-outs, raise the volume on the external amp (if adjustable) to at least 80% of maximum, and then run Audyssey again to account for the different gain structure of the external amp compared to the AVRs internal amps.

 

If the external amp is used for the Front L/R speakers:

Assign Mode: 11.1
Floor
- Layout
: 5ch & SB
Height
– Height Sp
: 4ch
- Layout: Front Height + Rear Height (or whatever 2 settings are available that you want to use)
- Pre-out: Front

Note: The above PREOUT = Front setting simply identifies which speaker pre-outs are being used for the "expansion" .... you can externally power as many additional speakers as desired as all the pre-outs are hot (ie. there is no setting to turn them ON) such that you could externally power up to all 11 speakers if you prefer. Note however, that if you do externally power all speakers (regardless of the number), use AMP ASSIGN = Pre-Amp instead of 11.1.

 

Det ser ut som 11 kanalstricket är det som gäller.


Redigerat av King Cobra, 06 oktober 2020 - 06:24.


#45

Postad 06 oktober 2020 - 07:01

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

okej det är nytt i SR7015 att man kan stänga av det man har extra slutsteg. Som ni ser använder jag inte slutsteget i SR7015 till front där använder jag extra slutsteg

De har uppdaterat grafiken, men det är samma funktion som på flera äldre modeller från D/M, dvs slutstegen till FL/FR kopplas om till atmoshögtalarna vilket ger renare signal till de två frontarna. Det alla vill ha är en möjlighet att koppla bort det interna slutsteget till C-kanalen utan att behöva fimpa övriga åtta steg samtidigt.

#46

Postad 06 oktober 2020 - 07:06

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

King cobra: Inget du skrev är något nytt - du bara bekräftar det jag skrev ovan. 11-kanal tricket kanske fungerar (jag har inte testat) men är inte samma sak som att slå på Pre amp mode, som tydligen stänger av Samtliga förstärkare. I 11-kanal tricket är ju de interna fortfarande påslagna. När man använder någon av de interna kanalerna, t.ex. till surround, så är samtliga slutsteg rent tekniskt tydligen påslagna. Så nej du har fortfarande inte visat det jag eftersöker: Är slutstegen, de interna, totalt bortkopplade och avstängda när enbart vissa andra används - såhär långt är svaret att oberoende av hur du assignar (med undantag för evnt 11-kanaltrick) högtalarna så är de interna slutstegen en del av förstärkningen och därmed feedbacken in i förstegsdelen som riskerar att påverkas.

 

Men jag lämnar denna skitdiskussion, jag har inte problemet i första läget, utan försökte bara visa på att ni talar om olika saker och slänger er med argument som inte håller ihop rent logiskt ens.



#47

Postad 06 oktober 2020 - 07:22

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Kanske nästa generation av D/M medel avr implementeras med den funktionen eftersom den redan finns på 8500. Tekniken finns ju. Eftersom fullpreamp mode kom med årets modeller efter mycket input av många bla Audioholics får man hoppas samma sker med detta. Men det hjälper inte Saturnus nu. Alternativet är förstås att öppna börsen för besten 8500, men kanske för dyrt för center preamp.

Redigerat av Tore3, 06 oktober 2020 - 07:33.


#48

Postad 06 oktober 2020 - 09:43

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

King cobra: Inget du skrev är något nytt - du bara bekräftar det jag skrev ovan. 11-kanal tricket kanske fungerar (jag har inte testat) men är inte samma sak som att slå på Pre amp mode, som tydligen stänger av Samtliga förstärkare. I 11-kanal tricket är ju de interna fortfarande påslagna. När man använder någon av de interna kanalerna, t.ex. till surround, så är samtliga slutsteg rent tekniskt tydligen påslagna. Så nej du har fortfarande inte visat det jag eftersöker: Är slutstegen, de interna, totalt bortkopplade och avstängda när enbart vissa andra används - såhär långt är svaret att oberoende av hur du assignar (med undantag för evnt 11-kanaltrick) högtalarna så är de interna slutstegen en del av förstärkningen och därmed feedbacken in i förstegsdelen som riskerar att påverkas.

 

Men jag lämnar denna skitdiskussion, jag har inte problemet i första läget, utan försökte bara visa på att ni talar om olika saker och slänger er med argument som inte håller ihop rent logiskt ens.

 

 

Ledsen att jag inte kunde förklara mig tydligare. Om du tittar på denna filmen där han kopplar bort de interna slutstegen vid pre amp mode kanske du får det du undrar över? Vad jag kan förstå stänger förstärkaren av kopplingen till de interna slutstegen som en extern stärkare "ersätter" med dessa inställngarna.

https://youtu.be/0h0Q2KV1Zxs?t=1415 Jag har försökt pricka förklaringen så mycket jag kan. De förklarar tyvärr inte hur man skall göra för att pre ampa en center+frontare utan endast frontarna. Frågan är om detta alternativet finns med i menyn man ser där man väljer att pre ampa front på filmen. De bläddrar ju inte fram o tillbaka tyvärr.

 

Samtliga slutsteg är faktiskt påslagna men är disconnected" så att säga. Det vill säga att de slutstegen som är bortagna är bortkopplade från att kunna påverka ljudet även om de fortfarande är på.


Redigerat av King Cobra, 06 oktober 2020 - 09:46.


#49

Postad 06 oktober 2020 - 09:51

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
https://audioscience...r-review.16462/

Otroligt dålig maskin jämfört med 8015 och Denons motsvarighet!

#50

Postad 06 oktober 2020 - 10:12

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

https://audioscience...r-review.16462/

Otroligt dålig maskin jämfört med 8015 och Denons motsvarighet!

Hmm det låter väldigt konstigt med tanke på att denon och Marantz använder samma hårdvara och bara har annorlunda utseende och ljudprofil.

Inväntar nog fler tester innan jag bildar mig en uppfattning.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.