Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"smart" hem

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 september 2017 - 10:03

Phillan
  • Phillan
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Hej!

 

Nu har jag legat sömnlös en natt, och skulle vilja ha hjälp.

 

"Problemet" är att jag vill ha trådlös belysning tex trådfri/Hue hemma.

 

Var inne på skaffa någon av systemen, men sen insåg jag att jag gärna skulle vilja styra strömbrytare också. Tex för sätta på/av motorvärmaren till bilen.

 

Finns det något system som klarar de? skulle gärna villa köra zigbee protokollet. Så jag kan köra Ikeas trådfri.

 

Ett stort+ vore om systemet kan hantera även temperatur och fuktsensorer.

 

 

Zigbee gör att 433 Mhz systemen går bort, som redan har ett bra utbud tyvärr.

 

Sökte rätt mycket om system som: smartthings, Amazon's motsvarighet, Belkin osv.

 

Det jag söker är alltså: Zigbee(2,4ghz)+trådfri lampor+eluttag+(temperatur,fuktighet osv)

 

Det verkar dock som Smartthings har allt jag söker, förutom att den inte säljs i Sverige. För belkins eluttag borde väl fungera ihop(?)

 

Blev tyvärr inge klokare. Ursäkta långt inlägg och tack för er tid!


Redigerat av Phillan, 14 september 2017 - 10:14.


#2

Postad 14 september 2017 - 10:18

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Om du kör Apple så har du ju deras HomeKit.
Finns mängder av utrustning där som du kan koppla ihop med regler.
T ex, starta elpluggen som motorvärmaren är kopplad till om temp/fuktighet understiger ett visst värde.
Elgato har bra elpluggar och termometer/sensorer, Philips har belysningen, IKEAs Trådfri kommer att bli kompatibelt under oktober månad.

#3

Postad 14 september 2017 - 10:21

Phillan
  • Phillan
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Tack för svar. Apple låter ju rätt bra. Hoppas man kan byta telefon sen bara.. :)

 

Dock brukar jag vara lite rädd för Apple med tanke på hur de "låser" sina produkter mot annat.

 

Var köper man kontrollenheten? hittade inte på deras hemsida... är nog lite lost :(

 

Men med andra ord, kan jag ta och åka till Ikea köpa dessa lampor, (ev uppdatera dom) köpa Elgato pluggarna.

 

Sen köra det mot Apple homekit? Behövs ingen kontrollenhet?

 

Glömde tillägga, stort + om man kan köra det från extern nätverk. Dvs online


Redigerat av Phillan, 14 september 2017 - 10:29.


#4

Postad 14 september 2017 - 13:46

Phillan
  • Phillan
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Har suttit hela förmiddagen nu, verkar tänka lite klarare än på natten.

 

Verkar som Samsung Smartthings klarar av allt jag vill. Då den både kör Z-wave(EU 868mhz) och Zigbee. Så borde kunna kombinera massa olika saker som strömbrytare, temperaturgivare och förstås Ikea trådfri's lampor.

 

Dessutom fattar jag det som att jag kommer åt den från webben med.

 

Har jag fattat det rätt?



#5

Postad 14 september 2017 - 14:19

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Om man har lite tålamod så kan man sätta ihop en Raspberry Pi 3 med Home Assistant.

https://home-assistant.io/

Har stöd för en herrans massa olika enheter: https://home-assistant.io/components/

 

Lite mer pill då det inte är ett färdigt paket, men öppet för att göra lite vad man vill.



#6

Postad 14 september 2017 - 15:00

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0

Tack för svar. Apple låter ju rätt bra. Hoppas man kan byta telefon sen bara.. :)

 

Dock brukar jag vara lite rädd för Apple med tanke på hur de "låser" sina produkter mot annat.

 

Var köper man kontrollenheten? hittade inte på deras hemsida... är nog lite lost :(

 

Men med andra ord, kan jag ta och åka till Ikea köpa dessa lampor, (ev uppdatera dom) köpa Elgato pluggarna.

 

Sen köra det mot Apple homekit? Behövs ingen kontrollenhet?

 

Glömde tillägga, stort + om man kan köra det från extern nätverk. Dvs online

 

 

Väljer man HomeKit så är man låst till Apple helt enkelt. Men det är ett val jag inte är ett dugg missnöjd med.

För just HomeKit så finns det ingen kontrollenhet.

Är det så att man vill kunna sätta upp regler och automatisering så krävs det antingen en Apple TV (fjärde generationen) eller en iPad med iOS 10 (tror även att iPhone med iOS 11 ska fungera sen) som en "hub" som kommunicerar ut detta till berörda enheter.

 

Enheterna kommunicerar för det mesta via Bluetooth, ZigBee, wi-fi eller något annat.

Kollar man på Philips Hue så kör de ZigBee, samma med IKEA. Elgato kör med Bluetooth, Logitech med wi-fi för deras smarta knappar.

 

Om man orkar pilla så kan man ladda ned något som heter Homebridge som är en programvara som agerar som en hub för olika typer av produkter som inte är HomeKit-kompatibla. På så sätt kan man få i princip det mesta att fungera med HomeKit fast det inte är anpassat för det från början.

 

Fördelen om man bara kör med HomeKit utan Homebridge är att det bara fungerar. Enkelt att komma igång och säkert.

 

Jag har gjort så att jag köpt D-links Homekit-kompatibla webbkamera och använder den mot dotterns säng. Sen har jag satt upp en regel som gör att så länge taklampan i vardagsrummet är på och klockan är efter 19 alla dagar, så ändrar just denna lampa färg till röd om dottern rör sig i sängen. Jag får ju samtidigt en notis om detta på telefonen och kan då kolla om hon är vaken eller inte. Ibland är det lätt hänt att man missar en notis, men här så är just färgändringen rätt effektiv.

Ska bygga vidare på detta sen genom att övriga lampor samtidigt dimmas ned så effekten blir ännu större.

 

En annan automatisering är att i sonens sovrum så har jag satt upp en regel som gör att taklampan släcks kl 19 och hans sänglampa tänds istället.

Bara några exempel på enkla lösningar som man ställer in på högst 2 minuter.



#7

Postad 14 september 2017 - 15:09

Phillan
  • Phillan
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Väljer man HomeKit så är man låst till Apple helt enkelt. Men det är ett val jag inte är ett dugg missnöjd med.

För just HomeKit så finns det ingen kontrollenhet.

Är det så att man vill kunna sätta upp regler och automatisering så krävs det antingen en Apple TV (fjärde generationen) eller en iPad med iOS 10 (tror även att iPhone med iOS 11 ska fungera sen) som en "hub" som kommunicerar ut detta till berörda enheter.

 

Enheterna kommunicerar för det mesta via Bluetooth, ZigBee, wi-fi eller något annat.

Kollar man på Philips Hue så kör de ZigBee, samma med IKEA. Elgato kör med Bluetooth, Logitech med wi-fi för deras smarta knappar.

 

Om man orkar pilla så kan man ladda ned något som heter Homebridge som är en programvara som agerar som en hub för olika typer av produkter som inte är HomeKit-kompatibla. På så sätt kan man få i princip det mesta att fungera med HomeKit fast det inte är anpassat för det från början.

 

Fördelen om man bara kör med HomeKit utan Homebridge är att det bara fungerar. Enkelt att komma igång och säkert.

 

Jag har gjort så att jag köpt D-links Homekit-kompatibla webbkamera och använder den mot dotterns säng. Sen har jag satt upp en regel som gör att så länge taklampan i vardagsrummet är på och klockan är efter 19 alla dagar, så ändrar just denna lampa färg till röd om dottern rör sig i sängen. Jag får ju samtidigt en notis om detta på telefonen och kan då kolla om hon är vaken eller inte. Ibland är det lätt hänt att man missar en notis, men här så är just färgändringen rätt effektiv.

Ska bygga vidare på detta sen genom att övriga lampor samtidigt dimmas ned så effekten blir ännu större.

 

En annan automatisering är att i sonens sovrum så har jag satt upp en regel som gör att taklampan släcks kl 19 och hans sänglampa tänds istället.

Bara några exempel på enkla lösningar som man ställer in på högst 2 minuter.

Jag måste säga att det är är riktigt smart.  Förenklar vardagen, det önskvärt.

 

Tror det blir den Samsung SmartThings, så kommer jag nog köra den mot Homekit, då jag både har Ipad 2017 och Iphone. Dock inte inbitet Apple fan, men fastnade för deras Airplay....

 

Så kör jag SmartThing->utåt och kopplar det med Homekit på Ipad lokalt. Borde väl gå att köra parallella system?

 

Regler är ju skitskoj, var 100år sedan man höll på med enkel programmering typ IF/OR satser.

 

Tyvärr går Hallonet bort, då jag höll på lite förut men fick aldrig blodad tand. Hade som nu antagligen för lite tid för sätta mig in i det helt 100% för att det ska vara värt besväret mot ett mer låst koncept som tex SmartThings.

 

Har rätt stort hus, därför undrar jag om räckvidden är bra på tex Elgato som kör BT? Wifi är inga problem, därför jag tror lite extra på ZigBee


Redigerat av Phillan, 14 september 2017 - 15:16.


#8

Postad 14 oktober 2017 - 10:35

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Kanske kolla in http://www.i-home.se/sv/ de kan säkert hjälpa dig med några frågor angående smarta hem osv



#9

Postad 18 oktober 2017 - 20:24

Phillan
  • Phillan
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Hej!

Tänkte återkoppla - Blev Smartthings och köra lite givara från Xiaomi och Trådfri lampor. Fungerar klockrent.

 

Kan Zigbee komunicera med Z-wave via controllern? Tex z-wave siren som ska larma när en Zigbee dörr sensor öppnar?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.