Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Storleken på högtalarelement

282 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 08 februari 2019 - 14:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Och dessutom kan det ju (gud förbjude) vara så att många faktiskt sitter nöjda med sina förvisso bristfälliga system, FULLT MEDVETNA. Och som den lite mer klarsynte Bakerman säger. Alla gillar ju faktiskt inte upplevelsen av hela registret. Ibland kan det kanske kännas avkopplande och skönt att ta Polon en dag istället för Veyron, vad vet jag? Imponerande och kul är det hur som helst med all dem som går "all in". :)

 

I den här diskussionen finns det folk som säger "Veyron är skit. Polo är bättre."

Det är oerhört många som har kört en Polo. Otroligt få har kört en Veyron.

 

Jag känner inte att jag behöver en Veyron, men jag skulle aldrig heller påstå att det är skit. ;)
 



#202

Postad 08 februari 2019 - 14:29

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

I den här diskussionen finns det folk som säger "Veyron är skit. Polo är bättre."

Det är oerhört många som har kört en Polo. Otroligt få har kört en Veyron.

 

Jag känner inte att jag behöver en Veyron, men jag skulle aldrig heller påstå att det är skit. ;)
 

Nej, i den här diskussionen finns det ingen som säger så.



#203

Postad 08 februari 2019 - 22:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det du menar är alltså att du inte vill ha dålig bas? Bra då vet jag.

För dålig bas är det ju många som eftersöker. :D ;)

Japp den tolkningen sväljer jag :)



#204

Postad 08 februari 2019 - 23:08

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

"Enfaldig" blir ju fel, men utan tvekan är debatten / diskussionen lite enkelspårig. Jag skulle vända på det någon här utryckt, och säga att de som lagt oerhörda resurser på dessa extremsystem ibland tenderar vara lite stingsliga, och ser varje nyans i debatten som ett ifrågasättande av berättigandet i deras investeringar.

Jag har hittills inte sett någon här som tror att den inte alls skulle ha någon glädje av att gräva djupare i frekvensregistret. Men det kommer ju an på både ekonomiska frågor, och estetiska. Och dessutom kan det ju (gud förbjude) vara så att många faktiskt sitter nöjda med sina förvisso bristfälliga system, FULLT MEDVETNA. Och som den lite mer klarsynte Bakerman säger. Alla gillar ju faktiskt inte upplevelsen av hela registret. Ibland kan det kanske kännas avkopplande och skönt att ta Polon en dag istället för Veyron, vad vet jag? Imponerande och kul är det hur som helst med all dem som går "all in". :)

Håller i princip med om att det fanns bättre ord att välja, får skylla på en hård arbetsvecka. Men en synonym för ordet enfaldig kan vara dum och det är faktiskt inte helt fel i alla fall.  Får passa på att ge en eloge till ett i övrigt bra inlägg och jag är beredda att instämma i din analys.
Skulle vara intressant att hör mer om vad man har för högtalare till sina bassystem och hur väl man lyckats med integreringen dem emellan. Kanske kan man få lite tips och ideér inför helgens labbande :)



#205

Postad 09 februari 2019 - 16:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Håller i princip med om att det fanns bättre ord att välja, får skylla på en hård arbetsvecka. Men en synonym för ordet enfaldig kan vara dum och det är faktiskt inte helt fel i alla fall. Får passa på att ge en eloge till ett i övrigt bra inlägg och jag är beredda att instämma i din analys.
Skulle vara intressant att hör mer om vad man har för högtalare till sina bassystem och hur väl man lyckats med integreringen dem emellan. Kanske kan man få lite tips och ideér inför helgens labbande :)

Ja nu har du ju verkligen förutsättningar för ett enormt drag under galosherna. :)

#206

Postad 15 februari 2019 - 10:47

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Tacksam för alla tips har fått subben att integrera bättre med golvarna. Nu kan jag förstå susningen med sub. Tror jag delat vid 70 hz. Subvolymen ungefär runt halva. Det känns ganska lagom för de flesta musikstilar. Subben är inte alls så dålig som jag fick för mig det var. Inget överdrivet muller som jag upplevde tidigare i musiken. Subben är ganska liten för en 10 tummare. Men den kan kräma på bra med djup bas för storleken. Klarar av relativt höga ljudnivåer. Men tappar i de sista 10-15 %. Varierar också i vilken musiktyp som spelas. Disco låtar tappar den fortare på. Medan rock och pop låtar går det en bit längre.



Subben spelar tillräkligt djupt för musik för mina behov det som då är problemet är just det lilla sista trycket som saknas, men en 10 tummare räcker till mitt rum den fyller ut det rummet ganska bra. En mycket större sub hade nog varit för mycket i det rummet. Allt handlar nog också om rummets storlek av hur pass kraftfull eller stor sub man behöver. Och givetvis hur pass djupt du vill kunna spela men samtidigt kunna spela högt. B&w asw610 har inga problem med djupbas men drar man upp volymen alldedes för högt så toppar den kontrollen. Inte för att den är klen eller så men lite mer hade man kunnat önska vid högre nivåer. Den förflyttar sig gärna under spelning om man inte tynger ner den. B&w asw610 XP hade ju varit ett alternativ men det är mycket pengar att slänga ut.
Till film är den även utmärkt sub för kanske till och med bättre för det än musik. Men den gör ändå ett hyffsat bra jobb inom båda områden.

Redigerat av Andreas3200, 15 februari 2019 - 10:54.


#207

Postad 15 februari 2019 - 11:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Andreas3200: kanske att en uppsättning dämpkuddar typ SD eller Vibra absorber kan få den att stå still och möjligen ge ännu lite tightare bas.



#208

Postad 15 februari 2019 - 12:31

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Tacksam för alla tips har fått subben att integrera bättre med golvarna. Nu kan jag förstå susningen med sub.

 

Kul att höra!



#209

Postad 18 februari 2019 - 19:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

En mycket större sub hade nog varit för mycket i det rummet.

 

 

Det funkar inte så.



#210

Postad 19 februari 2019 - 06:15

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Det funkar inte så.


Jo i praktiken är det så precis som du inte kan ha för stora golvare i ett för litet rum. Och man måste ha plats för det med en 15 eller 18 tummare tar upp massor av plats. I ett mindre rum klarar en mindre sub av att fylla ut med ljud. Jag ser ingen anledning till att ha mycket kraftfullare sub. Det är bara det lilla extra. En extra kraftfull 10 eller 12 hade räckt för att fylla ut det sista i mitt rum så det räcker och blir över

Redigerat av Andreas3200, 19 februari 2019 - 06:21.


#211

Postad 19 februari 2019 - 07:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Hehe, just storleken tänkte nog inte Bakerman på så där har du en poäng. Men att en mindre sub skulle "räcka och bli över" har du helt enkelt fel i.

 

När det kommer till bas så är det alltid bättre att ha ett större system med den headroom som det innebär. Anledningen till att jag har så låg dist som jag har är för att mitt system puttrar på i tomgång där ditt system skulle behöva spela vid max.

 

Det finns dessutom utrymme för lägga EQ på signalen för att jämna ut basgången i rummet.



#212

Postad 19 februari 2019 - 09:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Beroende på hur tätt rummet är så skulle jag säga att en större sub som kan gå riktigt långt ner är att föredra i ett litet rum.

På så vis har du större möjligheter att nå riktigt djupt då rummet sätter gränsen för hur djupt det kan spela.

 

Hur stor sub du får sätta in beror oftast på hur mycket blommor du köper till den andra hälften ;)



#213

Postad 19 februari 2019 - 09:11

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Hehe, just storleken tänkte nog inte Bakerman på så där har du en poäng. Men att en mindre sub skulle "räcka och bli över" har du helt enkelt fel i.

När det kommer till bas så är det alltid bättre att ha ett större system med den headroom som det innebär. Anledningen till att jag har så låg dist som jag har är för att mitt system puttrar på i tomgång där ditt system skulle behöva spela vid max.

Det finns dessutom utrymme för lägga EQ på signalen för att jämna ut basgången i rummet.


I mitt rum skulle jag inte ha plats för någon 15 eller 18 tummare
Sen handlar det klart mycket om hur djup bas man eftersöker och hur högt man vill kunna spela med så djup bas som möjligt. Jag söker verken efter att spela öronbedövande högt eller ha den absolut kraftfullaste djupaste basen. Sen har rummets storkek stor påverkan på hur stor sub man lär behöva för att fylla ut rummet. Tycker min 10a gräver tillräkligt djupt för mina behov i mitt rum det är mer att man skulle vilja kunna spela snäppet högre i vissa sammanhang. Och en kraftfullare 10 eller 12a skulle räcka för det och kanske få effekt över. Mitt rum är inte så stort kanske 20-25 m2 vardagsrum med kök. Så det är inte mycket yta som behöver fyllas ut.

#214

Postad 19 februari 2019 - 10:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det du sa var "En mycket större sub hade nog varit för mycket i det rummet". Vilket Bakerman mycket riktigt påpekade är fel. Han kommenterade inte alls vad du tycker är TILLRÄCKLIGT för dig och ditt rum.

 

Historiskt i den här tråden så har det kommit mycket åsikter från dig baserat på rena gissningar. Du har för bara några inlägg sedan fått erkänna att du hade helt fel om att en subwoofer är helt onödig. Ska vi gå genom samma process innan du inser att bakerman har helt rätt här också?



#215

Postad 19 februari 2019 - 10:05

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

basljud och djup varierer nog mest på hur rummet är samt vart du sitter och givetvis vad för subbar du har.

Jag har 4st 12.17  och 1st Klipsch 15" i mitt rum som är 9.9m2 stort bara, när rummet är stängt och lufttätt vs öppen dörr så jag spelar ut i hela lägenheten, så är det till fördel med öppen dörr för då får jag 2-3.5db mer bass från djupaste upp till 30hz och samtidigt får jag ner rummsmoden vid 44hz en del... men av praktiska skäl är den mest stängd.

 

Vid film tycker jag all denna bas behövs, men vid musik räcker det mer 2-3st xtz 12.17....

 

Nu har jag ett lågpassfilter som är ganska brant vid 20hz, detta för att kunna dra på mer så inte subbarna skadas av infrabasen, även om jag kan känna en del infra så är det inte värt att sabba subbarna....

 

Så det hela beror på, vad man ser/lyssnar för material..... jag har i samma rum ett litet system som jag kollar på mindre krävande filmer med mindre bas samt serier, och där agrerar en st xtz 12.16 bas, och de räcker ju till , men skillnaden är slående när de "stora" system går igång vs de lilla så klart...

 

men jag skulle nog säga: att minst 2st 12" av bra kvalle är nog minumum om man ska nyttja dynamiken i basen på modern film... annars tappar man en del



#216

Postad 19 februari 2019 - 10:08

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

med detta sagt vet jag de som har mycket värre grejor, jag bara nämnde att mina mediokra basar är OK för mig, och de krävs en del bas för att uppleva modern film idag, annat var på de på 90 talet



#217

Postad 19 februari 2019 - 10:41

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Jag är ingen ljudexpert det vet jag mycket väl om men Syftade inte på att det är någon nackdel med större sub. Vad jag menade var att jag inte har platsen för det. En rejäl 15 eller 18 tummare kostar en hel del och tar upp massor av plats Har själv inte råd att köpa det. Kör bara med en 10 tummare räcker rätt långt för mig 2 st 10 eller 12 hade för min del varit fullt tillräkligt.
Det är ju också en smaksak det här med bas. Vet att det finns folk som kör utan sub för musik i sina system och ändå är nöjda med det. Man lever inte i en perfekt värld. Där allt är gratis, För hade det varit fallet hade jag ägt b&w 800 d3 med matchande eletronik. Samt Velodyne DD1812. Nu lever man på en begränsad budget. Och det får man helt enkelt anpassa sig vid. En bra 15 eller 18 går på runt 20k och över. Det är för mycket pengar för min del. Man måste sätta gränsen någonstans. Du kan köpa en Chevrolet camaro ss och tycka den är tillräklig snabb. Men har du en stor budget kan köpa
Ferrari f12 berlinetta eller en Lamborghini aventador som är snabbare och bättre bilar

Redigerat av Andreas3200, 19 februari 2019 - 10:44.


#218

Postad 19 februari 2019 - 10:52

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

 fast nu är ju film oftast gjord så att om man vill uppleva och höra alla bas när man spelar lagom högt, så räcker inte som exempel 1st 10" bas med typ 150-200 watt till, med "räcka till" menar jag om man ska lyssna på den nivån som spåret är gjort i dynamiken samt hur regisören tänkt sig.....(räcka till för mig är att spela så att dialogen från centern är tydlig och klar, samt alla andra kanaler spelar i harmoni och spl med centern också= rätt kalibrerat) ...

 

Sen att de räcker för dig eller för nån annan med mindre bas än vad som är tänkt ELLER om du spelar lågt så att din 10" bas kan hänga med, det är ju en annan sak...

 

de jag menar med minst 2st bra 12" basar vid film är att man då i alla fall får en bas som klarar dynamiken när centern spelar lagom högt i dialogen, allt annat är ju ett personligt tycke och dra ner på saker....


sen är de klart som fasiken jag förstår vad du menar, räcker den basen du har till för dig så förstår jag det, men du ger avkall på de som är tänkt att vara där, då du ej når dit...


Redigerat av hundrakg, 19 februari 2019 - 10:51.


#219

Postad 19 februari 2019 - 11:16

dasve
  • dasve
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Subben spelar tillräkligt djupt för musik för mina behov det som då är problemet är just det lilla sista trycket som saknas, men en 10 tummare räcker till mitt rum den fyller ut det rummet ganska bra. En mycket större sub hade nog varit för mycket i det rummet. Allt handlar nog också om rummets storlek av hur pass kraftfull eller stor sub man behöver. Och givetvis hur pass djupt du vill kunna spela men samtidigt kunna spela högt. B&w asw610 har inga problem med djupbas men drar man upp volymen alldedes för högt så toppar den kontrollen. Inte för att den är klen eller så men lite mer hade man kunnat önska vid högre nivåer. Den förflyttar sig gärna under spelning om man inte tynger ner den. B&w asw610 XP hade ju varit ett alternativ men det är mycket pengar att slänga ut.
Till film är den även utmärkt sub för kanske till och med bättre för det än musik. Men den gör ändå ett hyffsat bra jobb inom båda områden.

Både ASW och ASW610XP har rejäla problem med just djupbas... Subben tröttnar vid 20hz innan den ens når 90dB. Sluten, liten låda, och klent element med liten konarea kan inte trotsa fysikens lagar tyvärr. 

Det är först över 30Hz som man får användbar prestanda, när det kommer till ren uteffekt ligger just 610-subbarna i bottenskrapet. Säkerligen trevliga och rappa till musik på måttliga nivåer men inget för en hemmabio i min mening. Men är man medveten om begränsningarna och inte behöver mer är det ju inga problem. Men skruvar man upp volymen så är det kört.

Jag har nog istället motsatsen, mer än vad jag kan använda i mitt vardagsrum på ~25kvm. Men då kör jag bara subbarna till hemmabio, vid musik sköter frontarna allt. Sitter en LaVoce SAN214.50 21" sub i 180 liters låda som TV-bänk under centern, avstämd till 18Hz. Sen dubbla 15" Dayton RS390HF i sluten låda som 'närfältsbas' i form av sidobord. Allt korrigerat efter rummet med en MiniDSP HD och en umik och drivs med ett Yamaha P7000S och ett P3500S.



#220

Postad 19 februari 2019 - 11:25

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

sen finns de mellanting från en 10" bas till 5st 18-21" basar :)

 

meningen med mina sista inlägg är att man tappar en hel del bas som är tänkt att vara där om man lyssnar på "lagom" nivå om man inte har minst 2x12" i ett normalt rum anser jag... sen att de låter ännu bättre med 10st 12" eller 5st 18" är en annan sak :)


Redigerat av hundrakg, 19 februari 2019 - 11:25.


#221

Postad 19 februari 2019 - 11:34

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

http://hyperphysics....und/eqloud.html

 

kolla diagrammet, där kan ni se lite med varför basen bör vara lite mer db än mellanregistret


Redigerat av hundrakg, 19 februari 2019 - 11:34.


#222

Postad 19 februari 2019 - 12:37

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Både ASW och ASW610XP har rejäla problem med just djupbas... Subben tröttnar vid 20hz innan den ens når 90dB. Sluten, liten låda, och klent element med liten konarea kan inte trotsa fysikens lagar tyvärr.

Det är först över 30Hz som man får användbar prestanda, när det kommer till ren uteffekt ligger just 610-subbarna i bottenskrapet. Säkerligen trevliga och rappa till musik på måttliga nivåer men inget för en hemmabio i min mening. Men är man medveten om begränsningarna och inte behöver mer är det ju inga problem. Men skruvar man upp volymen så är det kört.

Jag har nog istället motsatsen, mer än vad jag kan använda i mitt vardagsrum på ~25kvm. Men då kör jag bara subbarna till hemmabio, vid musik sköter frontarna allt. Sitter en LaVoce SAN214.50 21" sub i 180 liters låda som TV-bänk under centern, avstämd till 18Hz. Sen dubbla 15" Dayton RS390HF i sluten låda som 'närfältsbas' i form av sidobord. Allt korrigerat efter rummet med en MiniDSP HD och en umik och drivs med ett Yamaha P7000S och ett P3500S.

Hur stor skillnad är där mellan XPn och den vanliga inget värt att uppgradera till då kanske. Den vanliga som jag har ställer jag på halv volym på subben delar på 70hz går att spela till kl 10 på förstärkaren innan den börjar tappa kontrollen. Men då har man också bara subben på halvvolym. Det är inget överdrivet högt men det är relativt bra volym. För subbens storlek. Jag föredrar ofta att spela musik med bara frontarna. Låter kanske lite löjligt. Men för mig så låter det mer naturligt, det är bara min smaksak om saken. Och vi föredrar alla olika

Redigerat av Andreas3200, 19 februari 2019 - 12:38.


#223

Postad 19 februari 2019 - 13:39

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

sen finns de mellanting från en 10" bas till 5st 18-21" basar :)


Lögn och förbannad dikt😅

#224

Postad 19 februari 2019 - 13:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Lögn och förbannad dikt

:D  :D ..........

 

jag skulle vilja ha en 24" eller 2st 21" någon gång, endast för de lägsta basen, men i lägenhet är det galenskap redan som jag har de nu  ^_^



#225

Postad 19 februari 2019 - 13:48

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Hur stor skillnad är där mellan XPn och den vanliga inget värt att uppgradera till då kanske. Den vanliga som jag har ställer jag på halv volym på subben delar på 70hz går att spela till kl 10 på förstärkaren innan den börjar tappa kontrollen. Men då har man också bara subben på halvvolym. Det är inget överdrivet högt men det är relativt bra volym. För subbens storlek. Jag föredrar ofta att spela musik med bara frontarna. Låter kanske lite löjligt. Men för mig så låter det mer naturligt, det är bara min smaksak om saken. Och vi föredrar alla olika

de är svårt att förmedla vad de är hos någon annan, som att säga: jag kör 1/3 gas på bilen och den gör 150km/h, lite svårt och jämföra då eller veta vart gränsen går....  Halv volym på subben betyder inte att du har 50% kvar och kl 10 på förstärkaren kan vara 90% av max eller 30% av max, ingen som vet..



#226

Postad 19 februari 2019 - 14:28

dasve
  • dasve
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

:D  :D ..........

 

jag skulle vilja ha en 24" eller 2st 21" någon gång, endast för de lägsta basen, men i lägenhet är det galenskap redan som jag har de nu  ^_^

 

sen finns de mellanting från en 10" bas till 5st 18-21" basar :)

 

meningen med mina sista inlägg är att man tappar en hel del bas som är tänkt att vara där om man lyssnar på "lagom" nivå om man inte har minst 2x12" i ett normalt rum anser jag... sen att de låter ännu bättre med 10st 12" eller 5st 18" är en annan sak :)

 

Mellanting?! :D Vad är det...
Allting har ju en gräns som sagt... Min är nog nådd för mitt vardagsrum på knappa 25 kvadrat.

Fjutten i bakgrunden är en Dayton Reference 390HF 15". :)
Pqk0fsU.jpg

Ganska sjuka prestanda på de bättre 21" elementen, i runda slängar ~4% dist vid ~115dB över 17-100hz registret, på öppet fält.. :)

 

Hur stor skillnad är där mellan XPn och den vanliga inget värt att uppgradera till då kanske. Den vanliga som jag har ställer jag på halv volym på subben delar på 70hz går att spela till kl 10 på förstärkaren innan den börjar tappa kontrollen. Men då har man också bara subben på halvvolym. Det är inget överdrivet högt men det är relativt bra volym. För subbens storlek. Jag föredrar ofta att spela musik med bara frontarna. Låter kanske lite löjligt. Men för mig så låter det mer naturligt, det är bara min smaksak om saken. Och vi föredrar alla olika

Inget värt för en hemmabio, hur högt du spelar och vilka frekvenser som används är omöjligt att veta utan att kunna mäta det på ett vettigt sätt. En undermålig integration mot högtalarna kan ge halvdassiga resultat vid musik, men även film. Svårt att göra korrekt utan hjälpmedel dock. Fysikens lagar

Snubbarna på databass har testat ASW610XP;
https://www.data-bas...m&id=54&mset=52

En bit under 90dB vid fullt ös, uppvisar runt ~20% dist vid 20hz och rejäl kompression vid det lägsta 100dB svepet..



#227

Postad 19 februari 2019 - 14:37

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

;)  ser maffigt ut



#228

Postad 19 februari 2019 - 15:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

http://hyperphysics....und/eqloud.html

 

kolla diagrammet, där kan ni se lite med varför basen bör vara lite mer db än mellanregistret

 

Takk för länken.



#229

Postad 19 februari 2019 - 16:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det du sa var "En mycket större sub hade nog varit för mycket i det rummet". Vilket Bakerman mycket riktigt påpekade är fel. Han kommenterade inte alls vad du tycker är TILLRÄCKLIGT för dig och ditt rum.

 

Historiskt i den här tråden så har det kommit mycket åsikter från dig baserat på rena gissningar. Du har för bara några inlägg sedan fått erkänna att du hade helt fel om att en subwoofer är helt onödig. Ska vi gå genom samma process innan du inser att bakerman har helt rätt här också?

 

 

Skönt. Slapp jag skriva exakt det. ;)


Hur stor skillnad är där mellan XPn och den vanliga inget värt att uppgradera till då kanske. Den vanliga som jag har ställer jag på halv volym på subben delar på 70hz går att spela till kl 10 på förstärkaren innan den börjar tappa kontrollen. Men då har man också bara subben på halvvolym. Det är inget överdrivet högt men det är relativt bra volym. För subbens storlek. Jag föredrar ofta att spela musik med bara frontarna. Låter kanske lite löjligt. Men för mig så låter det mer naturligt, det är bara min smaksak om saken. Och vi föredrar alla olika

 

Man vet att det inte är speciellt kunnigt när någon snackar klockslag på volympotten. ;)



#230

Postad 19 februari 2019 - 17:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Jag föredrar ofta att spela musik med bara frontarna. Låter kanske lite löjligt. Men för mig så låter det mer naturligt, det är bara min smaksak om saken. Och vi föredrar alla olika

 

Nu minns jag inte allt som har skrivits i tråden, men har du bytt till en förstärkare med möjlighet till justering/kalibrering av subben i tidsled? Annars har du som sagt en del av förklaringen där.


Redigerat av Ageve, 19 februari 2019 - 17:25.


#231

Postad 19 februari 2019 - 19:10

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Skönt. Slapp jag skriva exakt det. ;)


Man vet att det inte är speciellt kunnigt när någon snackar klockslag på volympotten. ;)

Finns inget mycket andra sätt för mig att förklara hur jag ligger på Volymratten förutom kanske procent då kanske

Redigerat av Andreas3200, 19 februari 2019 - 19:12.


#232

Postad 19 februari 2019 - 19:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1

Det är bara det att hur långt man har möjlighet att gå på kontrollen är ingen indikation på något som helst. Det finns ingenting som säger att den spelar rent ända til max, det finns inte heller någonting som säger att trycket kommer skala likadant över hela området, dvs att sista centimetern kanske det inte händer något.

 

Jag har teoritiskt 25db kvar på min volym när jag redan spelar tokhögt, men högtalarna kan likagärna börja komprimera (låta skit) redan efter ett par db til, det vet man inte men man kan höra det när man höjjer lite sakta. Dom kan också gå sönder ("sprängas") nånstans mellan att det börjar låta dåligt och max.

 

Så - var volymkontrollen är fysiskt har ingenting att göra med hur högt du kan spela eller hur mycket du pressar någonting. Detta måste man lära sig på sitt system genom att lyssna kritiskt.



#233

Postad 20 februari 2019 - 12:28

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Nu minns jag inte allt som har skrivits i tråden, men har du bytt till en förstärkare med möjlighet till justering/kalibrering av subben i tidsled? Annars har du som sagt en del av förklaringen där.

Nej kör med samma förstärkare nad c375bee sen 4 år tillbaka samtidigt som jag köpte golvarna. Tror inte där är någon sån funktion på den förstärkaren men får kolla.

Angående volymen på förstärkare så kan jag inte uttala mig om alla har bara erfarenhet med min nad c375bee och en gammal Yamaha helt olika i volymsättet och kraften givetvis. På yamahan kunde man vrida över kl 12 och ändå höja ljudet. Det blev då förvrängt redan kanske efter kl 10. På naden händer det inget efter kl 12. Ljudet blir varken högre eller förvrängt. Vissa låtar så finns där volymskillnader. en del låtar kan uppnå samma volym kl 10 på förstärkaren som vissa är vid kl 12. Det är också värt att notera vid aux så är Max volymen lägre än om man kör med sonos connect. Givetvis får man höra om det låter bra när man höjer, börjar det låta illa sä är det dags att sänka. Har aldrig spelat så mina frontar börjat dista. Vilket ändå kräver en del volym innan det händer. Vågade inte spela speciellt högt när jag hade yamahan inkopplad som bara hade en 3e del av effekten naden har. Ljudkaraktären mellan de 2 olika förstärkarna var olika. Naden kändes bättre och rappare och tappar inte kontrollen i första taget. Yamahan tappar kontrollen ganska tidigt och slår ifrån om den blir för varm vilket den blev ganska fort, klarade helt enkelt inte av att driva b&w 683.

Redigerat av Andreas3200, 20 februari 2019 - 12:31.


#234

Postad 20 februari 2019 - 13:38

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Det enda volymratten på förstärkaren gör är att ändra förhållandet på insignal/utsignal, dvs om du har en ton med 1V peak-peak på ingången så får du t.ex ut en signal som är 10V peak-peak på utgången vid en inställning på ratten, vid en annan inställning får du ut 20V peak-peak.

 

Hur högt en given signal låter beror sen på högtalaren och rummet.

 

Men, det kan ju vara så att din källa (cd-spelare t.ex) inte ger ut just 1V peak-peak på det musik-stycket, utan kanske 0.5V, då får du vrida ratten dubbelt så högt för samma volym. Detta betydet dock _inte_ att förstärkaren jobbet dubbelt så hårt som innan, den skickar fortfarande ut 10V peak-peak så precis samma jobb som utförs, och hur hårt det jobbet är beror också på dina högtalare (hyr många ampere drar dem vid 10V)

 

Alla siffror ovan är helt hitte-på, så fäst ingen vikt vid dem. Men principen är att hur hårt en förstärkare jobbar har inget att göra med var volym-ratten står, blir insignalen dubbelt så stark och volymratten står kvar så måste den fortfarande jobba mycket hårdare, men för att lägre insignal och ratten vriden högre kan det fortfarande vara lättare.



#235

Postad 20 februari 2019 - 16:00

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Det enda volymratten på förstärkaren gör är att ändra förhållandet på insignal/utsignal, dvs om du har en ton med 1V peak-peak på ingången så får du t.ex ut en signal som är 10V peak-peak på utgången vid en inställning på ratten, vid en annan inställning får du ut 20V peak-peak.

Hur högt en given signal låter beror sen på högtalaren och rummet.

Men, det kan ju vara så att din källa (cd-spelare t.ex) inte ger ut just 1V peak-peak på det musik-stycket, utan kanske 0.5V, då får du vrida ratten dubbelt så högt för samma volym. Detta betydet dock _inte_ att förstärkaren jobbet dubbelt så hårt som innan, den skickar fortfarande ut 10V peak-peak så precis samma jobb som utförs, och hur hårt det jobbet är beror också på dina högtalare (hyr många ampere drar dem vid 10V)

Alla siffror ovan är helt hitte-på, så fäst ingen vikt vid dem. Men principen är att hur hårt en förstärkare jobbar har inget att göra med var volym-ratten står, blir insignalen dubbelt så stark och volymratten står kvar så måste den fortfarande jobba mycket hårdare, men för att lägre insignal och ratten vriden högre kan det fortfarande vara lättare.

Via aux har ju blandannat kört iPhone och ipad. Max volymen är lägre där än sonos connect. Fast ipaden har snäppet högre maxvolym än iPhone. Tvn har jag kopplat via cd ingången. Volymen är högre där än både iPhone och ipad

Redigerat av Andreas3200, 20 februari 2019 - 17:22.


#236

Postad 20 februari 2019 - 17:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Nej kör med samma förstärkare nad c375bee sen 4 år tillbaka samtidigt som jag köpte golvarna. Tror inte där är någon sån funktion på den förstärkaren men får kolla.

 

Ja, det är därför det fortfarande inte låter "lika bra som utan" med subben igång. Den släpar som sagt efter i tid pga signalbehandling, inbyggt delningsfilter osv.

 

Ska du köra kvar på den förstärkaren (som annars är helt ok) rekommenderar jag inte att använda subben, om du vill ha bra ljud.



#237

Postad 20 februari 2019 - 20:50

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Ser ditt rum fortfarande likadant ut som i ditt galleri @Andreas3200.....?



#238

Postad 21 februari 2019 - 06:55

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Ser ditt rum fortfarande likadant ut som i ditt galleri @Andreas3200.....?


Inte riktigt har flyttat ut högtalarna från sidoväggen för att blev för mycket muller i basen. Står forfarande relativt nära väg och det funkar bra. Ger ju också en förstärkt bas vilken kan vara till en fördel, men funkar tyvärr inte alla tillfällen. Ny TV-bänk är också inskaffad ett par nya mattor.

#239

Postad 23 februari 2019 - 13:58

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Har gjort lite fler test med b&w asw610 subben. Och har konstaterat detta. Subben är relativt rapp som passar bra till musik det roliga tar tyvärr slut för fort.
2 bra exempel på låtar där det varierar så otroligt hur mycket subben klarar av.
Acdc can't stop rockin roll kan man få en relativt bra ljudnivå på inget discohögt men en acceptabel nivå.
Däremot spelar man kyla la grange cut your teeth kygo remix här bottnar subben nästan omgående.
Kanske endast 25 % av volymen på förstärkaren med subvolymen endast på halva.

Trots jag bor i lägenhet, Tror jag ändå att jag behöver införskaffa en kraftfullare och större sub för att kunna matcha volymen på golvarna. Frågan är var man bör gå till väga. Får bli vid nästa uppgradering när man får råd.b&w subben låter bra med musik men kraften räcker inte till i en stor del musik. Det sämsta med att hitta andra subbar. Är att det finns inte mycket ställen man kan lyssna på. Hifiklubben är ju bra på det sätt att dom tillåter hemlån och finns i stort sett överallt. Gillar också butiken jag varit på i Lund. Hembiobutiken är bra också men finns inte alls i samma utsträckning som hifiklubben.

Redigerat av Andreas3200, 23 februari 2019 - 14:00.


#240

Postad 03 april 2020 - 08:09

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Väcker liv i tråden igen, och inser att man skrivit lite galet under trådens gång. Ja hur som helst, har fått bort mullret från b&w asw610 subben, har haft den kopplad på pre out 1 via antligen left eller right ingången. Köpte en splitter så man kopplar både left och right till förstärkaren det gav renare bas överlag, inget muller vilket är positivt, problemet kvarstår dock att den är för klen, trots jag har subben på endast halva subvolymen börjar den bottna runt 80-85 db från lyssningposition. Och det är just här golvarna vaknar till liv,
Och låter bäst, och subben klarar inte djupa toner trots det står i specen känns som subben är bättre lämpad till stativare då kan nog subben matcha bättre, skulle nog köpt en robust 12 eller 15 tummare istället men en sån sub går väl säkert på 15k och uppåt

#241

Postad 03 april 2020 - 08:56

dasve
  • dasve
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

ASW-610 är erkänt en väldigt vek 'sub', det är inte så konstigt då det är en kombination av litet element (8") och en sluten låda, då detta dessutom inte är varken något monster till bas eller förstärkare så blir effekten än mer påtaglig.

Ska det vara slutet behövs större element och längre linjär slaglängd för att orka med lägre toner i någon nämnvärd effekt. Har för mig att ASW610 maxar ut vid ~85dB @ 20Hz vid frifältsmätning @ 2 meter vid de tester som gjorts.



#242

Postad 03 april 2020 - 11:44

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Har gjort lite fler test med b&w asw610 subben. Och har konstaterat detta. Subben är relativt rapp som passar bra till musik det roliga tar tyvärr slut för fort.
2 bra exempel på låtar där det varierar så otroligt hur mycket subben klarar av.
Acdc can't stop rockin roll kan man få en relativt bra ljudnivå på inget discohögt men en acceptabel nivå.
Däremot spelar man kyla la grange cut your teeth kygo remix här bottnar subben nästan omgående.
Kanske endast 25 % av volymen på förstärkaren med subvolymen endast på halva.

Trots jag bor i lägenhet, Tror jag ändå att jag behöver införskaffa en kraftfullare och större sub för att kunna matcha volymen på golvarna. Frågan är var man bör gå till väga. Får bli vid nästa uppgradering när man får råd.b&w subben låter bra med musik men kraften räcker inte till i en stor del musik. Det sämsta med att hitta andra subbar. Är att det finns inte mycket ställen man kan lyssna på. Hifiklubben är ju bra på det sätt att dom tillåter hemlån och finns i stort sett överallt. Gillar också butiken jag varit på i Lund. Hembiobutiken är bra också men finns inte alls i samma utsträckning som hifiklubben.


Är ju inte så konstigt med tanke på att original inspelningarna har monstruösa mängder bas! Prova kör valfri nyare rap/hiphop! På mina canton kan jag spela ner till -8-10db på försteget med hyffsat normal basåtergivning utan att vara rädd att nåt går sönder! Men just lite nyare rap/hiphop och vissa pop låtar så börjar rädslan att pajja saker redan vid -35db! Redan då börjar soffan och diverse saker skaka i rummet! -22 är de högsta jag vågat! Går säkery mycke mer för de låter inte dåligt på nåt sätt! Kan tilläggas att jag kör helt rakt utan tonkontroller/EQ och ingen basförstärkning på nåt sätt i Reference stereoläget! Antar att då spelar den upp källan så som den är tänkt!

#243

Postad 03 april 2020 - 12:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

 subben klarar inte djupa toner trots det står i specen

Men du måste väl själv begripa att 8 tum slutet inte kan ge något som kan beskrivas som subbas?? :blink:

 

Som jag skrivit tidigare, överväg andra högtalare och då menar jag inte nästa nivå av B&W baserat på musiken som nämnts ovan utan något som kan spela högt utan problem eftersom det verkar vara problemet. Dessutom ska man inte ge mer pengar till företag som kallar ASW610 för subbas imo.
T.ex:

Där jag personligen skulle gå på den sistnämnda med buy and try. Har bara läst bra om den och gillar dess hållkäften-utseende :D

 

En bra sub behöver du inte provlyssna. Du lyssnar bara till största delen på butikens rum, inte på basen. Och köp 2.

 

Ett till tips är att köpa en mätmikrofon. Uttryck i stil med "kl 10 på subben och -22 på stärkarn" säger absolut inget för andra än dig själv.



#244

Postad 03 april 2020 - 12:53

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Men du måste väl själv begripa att 8 tum slutet inte kan ge något som kan beskrivas som subbas?? :blink:

Som jag skrivit tidigare, överväg andra högtalare och då menar jag inte nästa nivå av B&W baserat på musiken som nämnts ovan utan något som kan spela högt utan problem eftersom det verkar vara problemet. Dessutom ska man inte ge mer pengar till företag som kallar ASW610 för subbas imo.
T.ex:



Där jag personligen skulle gå på den sistnämnda med buy and try. Har bara läst bra om den och gillar dess hållkäften-utseende :D

En bra sub behöver du inte provlyssna. Du lyssnar bara till största delen på butikens rum, inte på basen. Och köp 2.

Ett till tips är att köpa en mätmikrofon. Uttryck i stil med "kl 10 på subben och -22 på stärkarn" säger absolut inget för andra än dig själv.

Asw610 är faktiskt en 10 tummare, inte 8 tummare, men ja den är för klen ändå. Ja det tragiskt att mina högtalare haft sina beskymmer, men det kan lika bra vara mina duma misstag med, man har lärt sig lite över åren, och ja valde b&w just för att jag tycker dom handskas med de flesta musikstilar med bravur, är inte inne på att uppgradera dom i dagsläget,


de har då aldrig distat hörbart dom gånger jag lyssnat på musik, de spelar tillräckligt högt för mina behov, jag spelar sällan över 85 db i lyssningposition tycker redan det känns högt nog där, att nu man har haft trasiga spolar, kan bero på mycket, för långa stunder på hög volym med komprimerad musik och dålig källa kan vara en av bovarna, men har aldrig spelat för högt så högtalarna låtit illa, det hade jag lätt hört och sänkt ner isåfall. Vad gäller framtiden kan jag mycklet väl kolla in andra märken med när det blir en ny högtalaruppgradering nästa gång, men där absolut inga fel på b&w högtalare i mina öron, allt handlar om smaksak, kommer ju bli i hifi klassen nästa gång, jag har hellre ett ljud jag tycker låter bra, än ett ljud som kan spela j.vligt högt, men ljudet kanske inte tilltalar dig, vad gäller subbar tänker jag titta på annat än b&w, subbar är inte deras starka sida tyvärr, Velodyne är klart intressanta

Redigerat av Andreas3200, 03 april 2020 - 13:10.


#245

Postad 03 april 2020 - 13:08

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

jag har hellre ett ljud jag tycker låter bra, än ett ljud som kan spela j.vligt högt, men ljudet kanske inte tilltalar dig

Tänk om man kunde få båda! Och det kan du.



#246

Postad 03 april 2020 - 13:15

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Tänk om man kunde få båda! Och det kan du.


Japp men det kostar, 85 db är högt nog för mina behov, vissa kanske spelar +100 db i lyssningposition men jag hade tyckt det blivit för mycket, att ha mer kraft hade mest varit bra för min egen del för att ha mer headroom😎 och det är just därför man egentligen skulle haft så mkt effekt som möjligt till högtalarna så förstärkaren inte behöver gå för nära max för ofta, visserligen gör den inte det längre, en tid körde jag typ Max timevis, som tur har man lugnat sig nu, så det bör ju spara lite mer på grejerna, nu öser man kanske bara på 1-2 gånger i veckan medan tidigare kunde det vara 3 timmar varje dag

Redigerat av Andreas3200, 03 april 2020 - 13:22.


#247

Postad 03 april 2020 - 13:18

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

 85 db är högt nog för mina behov

 

Så du har mätutrustning? Bra :)

 

Då ser du ju lätt hur djupt dina frontar och basen var för sig. Vore intressant att se en graf :)



#248

Postad 03 april 2020 - 13:25

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Så du har mätutrustning? Bra :)

Då ser du ju lätt hur djupt dina frontar och basen var för sig. Vore intressant att se en graf :)

Kan tyvärr inte mäta det, har bara så jag kan mäta med en db mätare, kanske inte den bästa men nog är den bättre än mobilen, dom är specade till 52 hz men det har även stativarna, hur går det ihop, när golvarna spelare mycket djupare i verkligheten har hört båda samtidigt innan jag valde dom, och skillnaden var enorm.

Trevlig fredag😎 ölen är iallafall laddad😄

Redigerat av Andreas3200, 03 april 2020 - 13:30.


#249

Postad 03 april 2020 - 20:36

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Jag har dubbla 6,5 tums element i min hemmabyggda fronthögtalare. Även i surroundhögtalarna kör jag med 6,5 tumare.

Fördelen med att använda 6,5 tumare är att man slipper lägga delningsfrekvensen där man har grundtonerna i instrument och röster. 

Får ofta av mina vänner höra att jag har bra tryck i basen och att det är subben som som har bra bas. 

Som en kul grej slår jag av alla förstärkare och kör men bara subben. Många blir förvånade över att man känner de kraftiga bastonerna från basarna men är förvånade över att man knappast hör någon lågbas under 70 hz. 

Basarna är två 10 tumare med metallkon placerade i två transmissionline lådor. 

Jag har modifierat den här konstruktionen lite.

Tycker att ljudet är så bra att jag funderar på att bygga ytterligare två stycken till min biograf. Vill man ha mycket vibrationer  och inte så mycket ljud tror jag de flesta blir nöjda med konstruktionen. Vill man ha mycket ljud och inte så mycket vibrationer bär man nog välja en basreflexlåda som svänger i otakt mellan mambranet och porten. 

 https://audioxpress....hideaway-tl-sub

Högtalarna står på högkant med pipen upp mot väggen.

Uppdateringen som jag byggde efter.

https://audioxpress....l-sub-revisited


Redigerat av samsara, 03 april 2020 - 23:09.


#250

Postad 04 april 2020 - 06:23

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Hur är xtz w12,17 edge den är ju inte speciellt dyr heller, en sån hade man kunnat tänka sig efter man uppgraderat stärkaren, är där några stereoförstärkare överhuvudtaget som man kan dela högtalarna med subben



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.