Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDTV i TV3 och Kanal5

225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 01 april 2008 - 15:02

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
TV4HD har samma tablå som "vanliga" TV4 eller?
Förutom att om det finns möjlighet så sänder TV4HD det matreial som kan sändas i HDkvalité?

#52

Postad 01 april 2008 - 18:53

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen det dyker upp fler HD-kanaler, för skillnaden mot vanlig digitala kanaler är otrolig. I alla fall på min 52-tums Sharp LCD. Har nu TV4 HD (sänder sällan HD, en besvikelse), SVTHD (nöjd med den, sport, och nöje) VOOM HD (Bra kvalite, men kanske inte mest sevärda programmen), Discovery HD (mycket samma program), och mina senaste tillskott Canal + sport HD och Canal + film HD. Av vad jag hittills sett är upplösningen på tex elitserien helt fantastisk på Sport HD. Filmerna på Canal + HD håller mycket hög standard, men levererar inte riktigt lika bra bild som blue ray och Hd DVD. Tittar just nu i skrivande stund på allsvenska premiären mellan DIF-Norrköping på Canal + Sport HD och bilden är maklöst bra!! Kul!! Hoppas verkligen Kanal 5 och Tv3 startar HD-sändingar. HD är framtidens TV!! :D


Håller i stort med men du är medveten om att SVTHD förmodligen sänder ännu färre program i HD än TV4HD. Skillnaden är att TV4HD visar med sin logga vad man sänder medan SVT inte gör det.

Gör väl SVTHD med? Ser ju inte på den så ofta men jag kan inte påminna mig om att det stått "SVT HD" och det varit SD-material...

Vad jag inte fattat med SVTHD är att, när de ändå inte har nån riktig HD att sända, att de inte kör fler SD-program via kanalen. Och varför de envisas med att köra suddig 4:3 snowboard från SVT 24??

Dessutom är det rent ut sagt förjävligt att de två vanligaste svensk-producerade HDTV-sändningarna är en grå/brun dynga som sätter världsrekord i tråkighet (Andra Avenyn & Wallander)! ;)


Återigen håller med men blev väldigt osäker.

Eftersom ALLT SVT sänder med undantag för sport (och TV serien The Wire som snart börjar igen) är skräp. Så är det väldigt sällan jag ser på SVTHD. Men eftersom man bläddrar förbi i kanallistan ibland så ser man ju att de börjat parallelsända uppkonverterade SD program precis som TV4HD vilket ju i princip är bra (Verkar tyvärr inte användas fullt ut). Dock kan jag inte minnas att jag någonsin sett någon annan logga än den som säger SVTHD. Det är möjligt att jag har fel och att de tar bort HD ibland men i så fall har de missat detta vid ett flertal tillfällen. Kan överhuvudtaget inte minnas att jag inte sett HD delen av loggan vad de än sänt men har som sagt inte tittat ofta. Har aldrig sett att TV4HD gjort samma fel.

#53

Postad 01 april 2008 - 18:59

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

TV4HD har samma tablå som "vanliga" TV4 eller?
Förutom att om det finns möjlighet så sänder TV4HD det matreial som kan sändas i HDkvalité?


I teorin ja. Det finns alltså ingen anledning att titta på vanliga TV4 kanalen. Om man alltid använder HD kanalen istället så glömmer man inte att slå om när dom väl sänder i HD. Dessutom kan man argumentera att uppskalningen på vanligt SD material gör alla program bättre i HD kanalen men det beror lite på vad du har för egna grejor.

I verkligheten skulle de kunna sända många fler tv serier i HD. I princip alla Amerikanska serier har spelats in i HD ett tag nu. Om det sen är TV4 som är snåla eller Amerikanska bolagen som inte släpper till dom versionerna kan man ju undra.

#54

Postad 01 april 2008 - 19:02

Unregisteredf54d621f
  • Unregisteredf54d621f
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen det dyker upp fler HD-kanaler, för skillnaden mot vanlig digitala kanaler är otrolig. I alla fall på min 52-tums Sharp LCD. Har nu TV4 HD (sänder sällan HD, en besvikelse), SVTHD (nöjd med den, sport, och nöje) VOOM HD (Bra kvalite, men kanske inte mest sevärda programmen), Discovery HD (mycket samma program), och mina senaste tillskott Canal + sport HD och Canal + film HD. Av vad jag hittills sett är upplösningen på tex elitserien helt fantastisk på Sport HD. Filmerna på Canal + HD håller mycket hög standard, men levererar inte riktigt lika bra bild som blue ray och Hd DVD. Tittar just nu i skrivande stund på allsvenska premiären mellan DIF-Norrköping på Canal + Sport HD och bilden är maklöst bra!! Kul!! Hoppas verkligen Kanal 5 och Tv3 startar HD-sändingar. HD är framtidens TV!! :D


Håller i stort med men du är medveten om att SVTHD förmodligen sänder ännu färre program i HD än TV4HD. Skillnaden är att TV4HD visar med sin logga vad man sänder medan SVT inte gör det.

Gör väl SVTHD med? Ser ju inte på den så ofta men jag kan inte påminna mig om att det stått "SVT HD" och det varit SD-material...

Vad jag inte fattat med SVTHD är att, när de ändå inte har nån riktig HD att sända, att de inte kör fler SD-program via kanalen. Och varför de envisas med att köra suddig 4:3 snowboard från SVT 24??

Dessutom är det rent ut sagt förjävligt att de två vanligaste svensk-producerade HDTV-sändningarna är en grå/brun dynga som sätter världsrekord i tråkighet (Andra Avenyn & Wallander)! ;)


Återigen håller med men blev väldigt osäker.

Eftersom ALLT SVT sänder med undantag för sport (och TV serien The Wire som snart börjar igen) är skräp. Så är det väldigt sällan jag ser på SVTHD. Men eftersom man bläddrar förbi i kanallistan ibland så ser man ju att de börjat parallelsända uppkonverterade SD program precis som TV4HD vilket ju i princip är bra (Verkar tyvärr inte användas fullt ut). Dock kan jag inte minnas att jag någonsin sett någon annan logga än den som säger SVTHD. Det är möjligt att jag har fel och att de tar bort HD ibland men i så fall har de missat detta vid ett flertal tillfällen. Kan överhuvudtaget inte minnas att jag inte sett HD delen av loggan vad de än sänt men har som sagt inte tittat ofta. Har aldrig sett att TV4HD gjort samma fel.


SVT har olika loggor när de sänder uppkonverterat SD material och när de sänder riktigt HD-material. När det är uppkonverterat står det bara svt och när det är HD står det svt HD.

#55

Postad 08 april 2008 - 15:22

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Dessutom är det rent ut sagt förjävligt att de två vanligaste svensk-producerade HDTV-sändningarna är en grå/brun dynga som sätter världsrekord i tråkighet (Andra Avenyn & Wallander)! :wacko:



OT:
Det tyckte jag med och jag skrev för ett tag sedan ett litet brev till SVT om det hela:

Hejsan,

Eftersom SVT HD inte har så många HD-sändningar trodde jag ni i alla fall skulle satsa på de stora evenemangen. Så när Melodifestivalen startade bytte jag glatt över till SVT HD för att njuta av tillställningen men icke. Ingen HD!

Ok att varje litet program inte sänds i HD men jag trodde att i alla fall de större produktionerna skulle sändas i HD. Men det verkar inte så heller? Melodifestivalen är ju VERKLIGEN ett evenemang som skulle kunna demonstrera det fina med HDTV, men icke.
Men den tråkigaste, dystraste och mest ångestframkallande drama-serien som någonsin producerats (Andra Avenyn), den sänder ni glatt i HD!

Min fråga är då vad som avgör vad ni sänder i HD och inte? Plötsligt börjar jag tvivla att ni ens kommer att sända OS i Peking i sommar i HD?

"SVT satsar stort på hd-tv" står som den största rubriken på er HD-hemsida. Var tog den sattsningen vägen?

Mvh,
Jonas



Jag fick faktiskt ett rätt bra och uttömmande svar:


Hej Jonas
Givetvis är det väldigt tråkigt för såväl dig som oss på SVT att vi inte kan sända årets Melodifestival i HD.
Det har, enligt de programansvariga för Melodifestivalen, inte funnits tillräckliga förutsättningar i år
för att klara ett så produktionsmässigt komplicerat och tidsmässigt pressat (med turnéer runt om i Sverige)
evenemang i HD. Vi jobbar nu stenhårt på att försöka säkra upp förutsättningarna för nästa års Melodifestival,
även om det varken är en tröst eller ett konkret löfte. Däremot kommer SVT att sända båda semifinalerna
och finalen i Eurovisionsschlagertävlingen från Serbien i HD.

Du undrar också vad som avgör vilka program som sänds i HD. Först och främst - om de kan produceras i HD
(eller finns tillgängliga i HD vid internationella produktioner). För det andra vilka kostnader och tekniska resurser
som krävs. Man får inte glömma att SVT som public service företag har en mycket stor andel egenproduktion
och att det tar tid och stora ekonomiska resurser att ställa om hela produktionsapparten till HD. Det är inte bara fråga om nya kameror, utan också redigeringar, mixerbord, servrar, kablage och överföringsinfratstruktur. Idag är tex TV-huset i Göteborg HD-fierat, vilket gör att alla studio-produktioner och all drama från Göteborg görs i HD.
I sommar HD-fierar vi Umeås TV-hus och nästa år går vi vidare med Stockholm och Malmö. Som du ser
en trots allt mycket ambitiös satsning.

Och till sist några lugnande ord om OS. SVT kommer att sända OS i HD - det blir uppåt 15 timmar HD-sändningar varje dag från kl. 03 på natten fram till c:a kl. 18 på kvällen. Studion - som sänds från Stockholm, kommer dock att sändas som uppkonverterad SD eftersom det var förenat med allt för stora kostnader, för att det skulle gå att göra i HD.

Med vänlig hälsning
Sissela Andrén
HD-samordnare, SVT


Redigerat av Unregistered7fb84d09, 08 april 2008 - 15:22.


#56

Postad 27 oktober 2008 - 16:38

Unregistered1010
  • Unregistered1010
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Kanal 5 HD i DK gäller bara för danska kunder jag vill ha den och har canal digital se men måste säga upp mitt avtal med sverige bara för att få en extra kanal

Den visar mycekt bra och nya filmer och tv serier då den varit gratis under 1 mån

Mycket bra kvalitet i 1080i men inte 5.1 ljud

#57

Postad 10 november 2008 - 22:42

HDWC
  • HDWC
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Kanal5 kommer säkert dyka upp i HD även i Sverige, men hoppas inte för mycket på tv3. De sände i mono riktigt länge och frågan är om de ens sänder i stereo nu, eller de köra bara samma mono kanal i två kanaler? och de sänder inget material ens i widescreenformat...

#58

Postad 11 november 2008 - 02:26

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

och de sänder inget material ens i widescreenformat...

eh jo det gör de. tillochmed ensam slampa röker sänds i 16:9...

#59

Postad 22 februari 2009 - 19:31

adamwasta
  • adamwasta
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Något nytt här?

#60

Postad 22 februari 2009 - 20:53

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Hmm.. =(
Iofs kanske man får skylla sig själv som inte läste på mer innan man skaffade en TV med "Full HD", men det är på gränsen att man känner sig lurad. Verkligen inte lätt att utnyttja TV:ns kapacitet.

Det finns Blu-ray, det har du väl inte missat?

#61

Postad 22 februari 2009 - 21:18

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Kunde inte sagt det bättre själv. :)

#62

Postad 23 februari 2009 - 08:38

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det finns Blu-ray, det har du väl inte missat?

Själv nöjer jag mig med en HD-ready Panasonic OCH Blu Ray. Alldeles utmärkt bild!
Svenssons däremot ska ju köpa Full-HD och sen bara titta på SD-TV. I bästa fall digitalt, men ofta t o m analog kabel-TV :) DE lär ju ha betydligt sämre bild än vad jag har på min HD-ready :)

Redigerat av agpath, 23 februari 2009 - 08:39.


#63

Postad 17 juni 2010 - 11:52

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
TV3 HD och Kanal 5 HD får tillstånd i marknätet :blush:

http://www.rtvv.se/s...heter/100617_2/

#64

Postad 17 juni 2010 - 12:41

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

TV3 HD och Kanal 5 HD får tillstånd i marknätet :D

http://www.rtvv.se/s...heter/100617_2/

Ny teknik, nya boxar! :blush:
Kommer de att sända via satellit?

#65

Postad 17 juni 2010 - 16:26

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Ny teknik, nya boxar! :wub:
Kommer de att sända via satellit?

Räkna med att du kan se TV3 HD hos Viasat och Kanal 5 HD hos Canal Digital. Återstår att se vad Com Hem beslutar har nyligen mailat dom angående detta.

#66

Postad 17 juni 2010 - 21:18

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0

Själv nöjer jag mig med en HD-ready Panasonic OCH Blu Ray. Alldeles utmärkt bild!
Svenssons däremot ska ju köpa Full-HD och sen bara titta på SD-TV. I bästa fall digitalt, men ofta t o m analog kabel-TV :wub: DE lär ju ha betydligt sämre bild än vad jag har på min HD-ready :wub:

Jag tror nog att Svensson ser digital-SD och önskar sig digital-HD till sina Full HD apparater för att få bästa bild. Själv väntar jag med att byta ut min HD-ready TV ett tag till för att se vad som händer i marknätet och T2.

#67

Postad 18 juni 2010 - 09:32

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jag tror nog att Svensson ser digital-SD och önskar sig digital-HD till sina Full HD apparater för att få bästa bild. Själv väntar jag med att byta ut min HD-ready TV ett tag till för att se vad som händer i marknätet och T2.

Eftersom jag bara har satellit-mottagare i min Viasat-box (till skillnad mot Canal Digital) så kan det ju vara idé att vänta tills det finns MPEG4/DVB-T2-mottagare i TV-apparaterna så att det går att se de marksända (gratis)-kanalerna också.

#68

Postad 20 juni 2010 - 17:23

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Räkna med att du kan se TV3 HD hos Viasat och Kanal 5 HD hos Canal Digital. Återstår att se vad Com Hem beslutar har nyligen mailat dom angående detta.

Fick svar från Com Hem nu :P

Hej

Nu idag såg jag att bla SVT1 HD, SVT2 HD, TV3 HD, Kanal 5 HD och MTVN HD fått tillstånd att sända i Teracoms nät. Skulle man kunna tänka sig att Com Hem även plockar in dessa i sitt utbud.

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Vi har tyvärr ingen information i dagsläget om när eller om dessa kanaler kommer att plockas in i Com Hem's utbud, men vi strävar hela tiden efter att öka vårt utbud och har nu registrerat dessa kanaler som önskemål från kund.

Håll gärna utkik på Com Hem's hemsida för vidare information

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Redigerat av jan_bananberg, 20 juni 2010 - 17:24.


#69

Postad 20 juni 2010 - 17:35

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0
Lovar att äta upp en parabol om någon av dom HD-kanaler som inte existerar någonstans idag verkligen börjar sända 1/7. Tvivlar på att trean och femman kommer igång under 2010.

Sen dröjer det väl minst tre år till innan majoriteten av sändningarna i dessa två är HD ändå. TV4HD måste ju vara den HD kanal i hela världen som sänder högst andel SD.

#70

Postad 20 juni 2010 - 17:47

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Lovar att äta upp en parabol om någon av dom HD-kanaler som inte existerar någonstans idag verkligen börjar sända 1/7. Tvivlar på att trean och femman kommer igång under 2010.

Sen dröjer det väl minst tre år till innan majoriteten av sändningarna i dessa två är HD ändå. TV4HD måste ju vara den HD kanal i hela världen som sänder högst andel SD.

De sju HD kanalerna har fram till den 1 januari 2011 efter det datumet ryker tillståndet för dom. SVT har sitt ändå eftersom det är regeringen som utfärdar deras.

Ja TV4 HD är till 90% ren SD.

Redigerat av jan_bananberg, 20 juni 2010 - 17:53.


#71

Postad 22 juni 2010 - 21:47

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Även om det är uppskalat så blir det iaf bättre än SD versionen.

Redigerat av Leatherface, 22 juni 2010 - 21:48.


#72

Postad 22 juni 2010 - 21:56

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0

Även om det är uppskalat så blir det iaf bättre än SD versionen.


måste tendera att hålla med med högre bandbredd blir bilden helt enkelt bättre än motsvarande SD utsändning (fast källan är detsamma) det blir inte samma "försämring " som blir när kanalerna sänder samma på SDkvalitet.

(nu har jag ara SVT HD att jämföra med. men teoretiskt så håller argumentet att bilden blir bättre på HDkanalen.)
Fast jag skulle önska att fler filmer och serier sändes från en HDkälla.

trots det är jag glad att tv3 och Kanal5 kommer sända HD, kanske dags att fundera på att skaffa abonnemang...

#73

Postad 01 november 2010 - 13:34

eborgelin
  • eborgelin
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hmm.. HDTV rullar ut brett i marknätet idag, HD kanal paket från Boxer släppt osv. Fortfarande inte ett ord från vare sig Kanal 5 eller TV3 om HD utsändning. Tillståndet att sända i marknätet kan dras tillbaks från den 1 jan 2011 om inte sändningar har påbörjats.. 50 timmar i HD upplösning per vecka är minimumkrav. Då de flesta serier från USA m.fl. ges ut i HD borde detta vara en enkel uppgift för dessa seriekanaler..

Någon som vet något nytt?

#74

Postad 01 november 2010 - 15:54

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Lovar att äta upp en parabol om någon av dom HD-kanaler som inte existerar någonstans idag verkligen börjar sända 1/7. Tvivlar på att trean och femman kommer igång under 2010.

Kanal 5 HD finns redan i Danmark. Undrar hur man tillreder en parabol på bästa sätt? :)

#75

Postad 13 november 2010 - 21:13

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Hmm.. HDTV rullar ut brett i marknätet idag, HD kanal paket från Boxer släppt osv. Fortfarande inte ett ord från vare sig Kanal 5 eller TV3 om HD utsändning. Tillståndet att sända i marknätet kan dras tillbaks från den 1 jan 2011 om inte sändningar har påbörjats.. 50 timmar i HD upplösning per vecka är minimumkrav. Då de flesta serier från USA m.fl. ges ut i HD borde detta vara en enkel uppgift för dessa seriekanaler..

Någon som vet något nytt?


Nä men jag vet att det inom kort kommer en snyft artikel av endera kanalchefen om att de borde få dispans eftersom det regnat på dom som lägger kablarna eller nått.

Behöver TV4 bry sig om regeln om 50 timmar HD i veckan? Kan slå vad om att dom aldrig klarat det utom under fotbolls-vm.

#76

Postad 13 november 2010 - 21:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Inte ens SVT sänder 50 timmar HD i veckan.
Uppskalning av många program sker i många andra kanaler med så TV4 är inte unik.

Redigerat av Leatherface, 13 november 2010 - 21:27.


#77

Postad 13 november 2010 - 21:57

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0

Nä men jag vet att det inom kort kommer en snyft artikel av endera kanalchefen om att de borde få dispans eftersom det regnat på dom som lägger kablarna eller nått.

Behöver TV4 bry sig om regeln om 50 timmar HD i veckan? Kan slå vad om att dom aldrig klarat det utom under fotbolls-vm.

hoppas hoppas att det dyker upp föera hdkanaler (oavsett vilken form de distrubueras). för det behövs. Blir dock lessen om de bara kastar in handduken, för jag vill gärna se de kanalerna i HD (och andra givetvis)
Hoppas de skärper till sig, för annars är vi alla tillbaka till ruta 1.

Vi vill ha fler HD kanaler!

#78

Postad 13 november 2010 - 22:19

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
I marknätet har dem fram till den 31 december 2010 på sig. Den 1 januari 2011 ryker tillståndet för dem och då dröjer det ända till 2014/2015 innan de tidigast får börja sända om de får ett nytt tillstånd vill säga.

När det gäller Com Hem så har dem sagt att de planerar att plocka in dem när de så småningom börjar sända.

Redigerat av jan_bananberg, 13 november 2010 - 22:23.


#79

Postad 10 januari 2011 - 18:56

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
på boxers sida står det att tv3 startar 1 mars och kanal5 1 februari. tv4 skulle ha börjat sända men ej gjort det.
(ingen verkar ha förstått att deras tillstånd rykte 2 jan)

vad som är tråkigt är att viasat lagt beslag på tv3HD, vilken kan verka negativt för comhem och canaldigitals planer på att ta in kanalen) förutsätter att 1 till 5 kommer att ses i HD hos alla leverantörer inom en snar framtid.

låt oss hoppa att de inte pissar revir som de gjort med tv4 HD och låter kanalerna ses av så många om möjlikgt (utan att höja priset för abbonemanget)

#80

Postad 11 januari 2011 - 10:58

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Tv3 och femman kan ju börja med att sända sina grejjer i rätt format först innan de börjar fundera på HD. Man blir ju förbannad när de sänder 235:1 i fullscreen med avklippta kanter.

Redigerat av Unregistereddc471864, 11 januari 2011 - 10:59.


#81

Postad 11 januari 2011 - 11:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

vad som är tråkigt är att viasat lagt beslag på tv3HD, vilken kan verka negativt för comhem och canaldigitals planer på att ta in kanalen) förutsätter att 1 till 5 kommer att ses i HD hos alla leverantörer inom en snar framtid.

Skojar du! Detta är ju ett av deras största konkurrensmedel, så du kommer aldrig att kunna se 3, 4 och 5 i HD hos samma leverantör.
Bara en sådan sak som att idag se TV4HD, då måste du först ha Canal Digital Medium (minst) för 250 spänn i månaden och sedan HD-paketet för ytterligare 99 spänn. Dvs 350 spänn i månaden om man vill se TV4HD. Samma sak för Viasat och deras HD-paket. Det blir ju sjukt dyrt att då ha 1-5 i HD.

#82

Postad 12 januari 2011 - 08:51

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Man får hoppas att de kommer överens och släpper sitt revirtänk som de gjorde med sd kanalerna.
1 till 5 är baskanaler och ses som självklara när man beställer kanalpaket, dock har jag full förståelse om de slår varandra i huvudet med tv4HD's exklusivitet och vill ha hutlöst betalt för att sända via konkurrenter)
(dock så har viasat sugit som hd-leverantör och 1 kanal kommer inte göra någon skillnad)

sedan behöver man endast baspaketet på CD för att beställa 99kr hd kanalerna (109+99) vilket kan ses som överkomligt, men de kan gärna sänka priset.

tycker dock det är problematisk att CD och viasat är så sena med att sända ut svt2 HD gratis. (det är inte direkt några förhandlingar de behöver göra, utan känns mer att de har ett motstånd att ta in ytterligare hdkanaler)

#83

Postad 12 januari 2011 - 09:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

sedan behöver man endast baspaketet på CD för att beställa 99kr hd kanalerna (109+99) vilket kan ses som överkomligt, men de kan gärna sänka priset.

Det beror på distributionssättet. Via andra kabel eller IP-leverantörer än CD direkt så måste man ha det större paketet, då de har sina egna "baspaket" att utgå från.

#84

Postad 16 januari 2011 - 23:42

Unregistered33351d78
  • Unregistered33351d78
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Tv3 och femman kan ju börja med att sända sina grejjer i rätt format först innan de börjar fundera på HD. Man blir ju förbannad när de sänder 235:1 i fullscreen med avklippta kanter.

Samma med fyran och sexan. Fast de är inte konsekventa, ibland är det i rätt format. Men tyvärr tänker nog de flesta inte på att bilden faktiskt blivit avklippt på kanterna. Istället tycker de att det är bra att slippa de svarta kanterna och att bilden täcker hela teven.

#85

Postad 18 januari 2011 - 11:12

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Skojar du! Detta är ju ett av deras största konkurrensmedel, så du kommer aldrig att kunna se 3, 4 och 5 i HD hos samma leverantör.


Har du missat att Boxer snart kommer att ha alla dessa 3 kanaler i utbudet?

#86

Postad 18 januari 2011 - 14:48

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Har du missat att Boxer snart kommer att ha alla dessa 3 kanaler i utbudet?

Det beror ju på att Boxer sitter på ett unikt förhandlingsläge med ensamrätt till marknätet (vilket är helt sjukt om man jämför med tex radio eller satellit).
Via andra distributionskanaler så tror jag inte att vi kommer att få se samma HD-kanaler tillsammans i ett paket.

#87

Postad 18 januari 2011 - 18:18

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Det beror ju på att Boxer sitter på ett unikt förhandlingsläge med ensamrätt till marknätet (vilket är helt sjukt om man jämför med tex radio eller satellit).
Via andra distributionskanaler så tror jag inte att vi kommer att få se samma HD-kanaler tillsammans i ett paket.

Glöm inte Com Hem som med sina 75% nästan uppnår samma monopolsituation som Boxer. Skulle inte förvåna mig om de även lyckas plocka in TV3 HD och Kanal 5 HD då Canal+ och Viasat föga troligt kan enas över TV3 och Kanal 5 igen.

Redigerat av jan_bananberg, 18 januari 2011 - 18:20.


#88

Postad 19 januari 2011 - 14:08

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Glöm inte Com Hem som med sina 75% nästan uppnår samma monopolsituation som Boxer. Skulle inte förvåna mig om de även lyckas plocka in TV3 HD och Kanal 5 HD då Canal+ och Viasat föga troligt kan enas över TV3 och Kanal 5 igen.

För att få TV4HD hos Comhem så måste man pröjsa 129 kr i månaden och får då några nischade skitkanaler som är ointressanta på köpet. De har dessutom mage att lista gratiskanalerna SVT1 HD och SVT2 HD i det paketet! Får man inte dessa ändå?
Man kan ju fundera på vad de skulle ta betalt om de skulle inkludera 3an och 5an i HD i samma paket?

#89

Postad 19 januari 2011 - 15:57

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

För att få TV4HD hos Comhem så måste man pröjsa 129 kr i månaden och får då några nischade skitkanaler som är ointressanta på köpet. De har dessutom mage att lista gratiskanalerna SVT1 HD och SVT2 HD i det paketet! Får man inte dessa ändå?
Man kan ju fundera på vad de skulle ta betalt om de skulle inkludera 3an och 5an i HD i samma paket?

SVT1 HD och SVT2 HD tar de betalt för så länge som Kulturministern inte kommer och tar dem i örat.

#90

Postad 02 februari 2011 - 23:36

Daywalk3r
  • Daywalk3r
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
I dag börjar Kanal 5 att sända i HD. Är du kund hos Boxer och har en HDTV-box samt ett HD-abonnemang kan du se flera av vår program i högupplöst format, så kallad HD. Läs mer på boxer.se.

Så här ser premiärveckans HD-sändningar ut:

TISDAG
17:25 Big Bang Theory
22:00 Cougar Town
23:00 Criminal minds
00:00 Big Bang Theory
01:25 Cold Case

ONSDAG
17:20 Big Bang Theory
21:00 Irene Huss: Tatuerad Torso
22:55 Criminal minds
23:55 Big Bang Theory
01:20 Cold Case

TORSDAG
17:30 Big Bang Theory
21:00 CSI Miami
22:00 CSI Miami
22:55 Criminal minds
23:55 Big Bang Theory
00:20 CSI NY
01:20 Cold Case

FREDAG
17:30 Big Bang Theory
20:00 CSI NY
21:00 Criminal minds
22:00 Dukes of Hazzard
00:10 Fringe
01:10 Big Bang Theory
01:40 Alien autopsy

LÖRDAG
16:30 Polisskolan 6
18:10 Shrek den tredje
21:30 Freaky Friday
23:25 Lock, Stock and Two smoking barrels
01:35 CSI NY

SÖNDAG
16:30 One Tree Hill
17:30 Cougar Town
21:00 Bewitched
23:05 CSI NY
00:05 CSI Miami
01:05 CSI Miami


Andreas Davidsson
Uppdaterad on, 02 feb 2011.

#91

Postad 03 februari 2011 - 17:34

Unregistered33351d78
  • Unregistered33351d78
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Kollar på Kanal 5 HD nu, Big Bang Theory. Trevligt att se att tv äntligen nått dvd-kvalité! :D

Ytterligare iakttagelse: program som är i 4:3 har svarta kanter i Kanal 5 HD medan det fyller hela rutan i vanliga Kanal 5.

Redigerat av Unregistered33351d78, 03 februari 2011 - 19:32.


#92

Postad 07 februari 2011 - 09:06

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det är ju för att de sänder i 16:9, dvs du måste zooma och inte stretcha.

#93

Postad 07 februari 2011 - 17:16

Unregistered33351d78
  • Unregistered33351d78
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jo, det vet jag. Kanske var lite otydlig, jag menade att det en bra sak med svarta kanter. Eftersom folk inte blir tjocka då. :D

#94

Postad 07 februari 2011 - 22:19

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Ja du menar så. Ja självklart är det bättre =)

#95

Postad 07 februari 2011 - 23:49

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

I dag börjar Kanal 5 att sända i HD. Är du kund hos Boxer och har en HDTV-box samt ett HD-abonnemang kan du se flera av vår program i högupplöst format, så kallad HD. Läs mer på boxer.se.

Så här ser premiärveckans HD-sändningar ut:

TISDAG
17:25 Big Bang Theory
22:00 Cougar Town
23:00 Criminal minds
00:00 Big Bang Theory
01:25 Cold Case

ONSDAG
17:20 Big Bang Theory
21:00 Irene Huss: Tatuerad Torso
22:55 Criminal minds
23:55 Big Bang Theory
01:20 Cold Case

TORSDAG
17:30 Big Bang Theory
21:00 CSI Miami
22:00 CSI Miami
22:55 Criminal minds
23:55 Big Bang Theory
00:20 CSI NY
01:20 Cold Case

FREDAG
17:30 Big Bang Theory
20:00 CSI NY
21:00 Criminal minds
22:00 Dukes of Hazzard
00:10 Fringe
01:10 Big Bang Theory
01:40 Alien autopsy

LÖRDAG
16:30 Polisskolan 6
18:10 Shrek den tredje
21:30 Freaky Friday
23:25 Lock, Stock and Two smoking barrels
01:35 CSI NY

SÖNDAG
16:30 One Tree Hill
17:30 Cougar Town
21:00 Bewitched
23:05 CSI NY
00:05 CSI Miami
01:05 CSI Miami


Andreas Davidsson
Uppdaterad on, 02 feb 2011.


Det måste vara mer HD samma vecka än vad TV4HD någonsin presterat (oräknat sport). Bara en observation, betyder inte att det är godkänt.

#96

Postad 08 februari 2011 - 14:06

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Det måste vara mer HD samma vecka än vad TV4HD någonsin presterat (oräknat sport). Bara en observation, betyder inte att det är godkänt.

Vi får se vad TV3 HD kommer att kontra med den 1:a mars. :D

#97

Postad 08 februari 2011 - 17:05

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Är det 5.1 ljud på det mesta som visas i HD på kanal 5?

Thomas

#98

Postad 10 februari 2011 - 16:23

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Är det 5.1 ljud på det mesta som visas i HD på kanal 5?

Thomas


Ingen som vet?

#99

Postad 11 februari 2011 - 08:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Ingen som vet?

Det är väl knappt någon som har kanalen?
På kanal5.se har jag inte hittat någon info.

#100

Postad 11 februari 2011 - 12:57

Unregistered33351d78
  • Unregistered33351d78
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jag har kanalen. Förvisso bara med tv-ljud men det lär väl stå i programinfon vad det är för ljud. Kan kolla när de sänder ett HD-program.

Sen vill jag minnas att SVT sände i 5.1-ljud även innan SVT HD, så det vore ju konstigt om inte Kanal 5 lyckas göra det i sin HD-kanal.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.