Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Använda en BR spelare för att streama (DLNA)

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 juli 2013 - 21:46

Unregisteredf714001a
  • Unregisteredf714001a
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Som media server använder jag Plex som snurrar på en Mac mini tillsammans med en Synology NAS. Fördelen med denna lösning är att jag kan alltid komma åt mitt bibliotek oavsett device (iPhone/iPad, TV, Projektor, Mac etc...). Jag kan även använda Synologys egna media server, på den kan jag stänga av transcodning.

Ett problem med Mac är att den inte fixar DTS-HD och TrueHD. Skulle kunna gå att lösa med en windows partion men det vill jag helst inte göra. Plex fixar inte heller 3D i full HD enbart SBS.

Så nu funderar jag på att skaffa en DLNA kompatibel BluRay spelare. Tanken är att få det bästa möjliga ur mitt bibliotek. Plex fortsätter och serva iPhone, iPad och filmer i DTS (5.1). Medan BR spelaren streamar 3D filmer och iso/remuxer med DTS-HD / TrueHD

Jag funderar på en Marantz UD5005 (har en SR 7007 receiver).

Tänker jag fel?
Den är ju inte superbillig men man får väl ut lika mycket av spelaren oavsett om man streamer till den eller spelar fysiska skivor, eller?

Om en BR spelare är rätt alt. finns det billigare som fixar bilden (och alla format) via streaming/DLNA lika bra men kanske är sämre när det gäller uppspelning av CD skivor (ej primärt). Krav är att den fixar remuxer av 3D full HD med DTS-HD/Dolby TrueHD.

Det finns ju t.ex. Sony SMP som i princip är en BR spelare utan blu ray drive.

Fyra alt. som jag hittar är:
LG BP 730
Sony BDP S5100
Panasonic DMP-BDT 330
Oppo BDP-103 (ännu dyrare an marantzen...)

Men det jag inte bli klok på är om dom fixar att spela remuxer via DLNA eller någon annan form av streaming utan att förlora DTS-HD/TrueHD inkl. Full 3D HD, det är ju ganska mycket data som ska skickas... Plex löser ju detta genom transcodning något som jag alltså vill undvika.

Edit:
Fick ett bra pris på Marantzen 3900 istället för 4900, men det lutar nog ändå åt en Panasonic. Både när det gäller Marantzen och framförallt OPPO kommer jag att få betala för något jag inte kommer att avända, läs DAC:ar för ljudet (kommer att köra med HDMI).

Men det är ingen butik som kan svara om Spelarna fixar att streama (via eternet) Full 3D HD är det någon som provat.

Redigerat av Unregisteredf714001a, 16 juli 2013 - 16:11.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.