Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Emotiva XMC-1

83 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 mars 2014 - 08:41

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som funderar på att köpa en XMC-1 från Emotiva?

Grymma specar,

http://www.xmc-1.com/

/ Jonas

#2

Postad 03 mars 2014 - 12:58

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Jag.

#3

Postad 03 mars 2014 - 19:58

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Jag :)

#4

Postad 03 mars 2014 - 20:15

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Jag vill också!!!:)

MEN köpte UMC-200 för inte så länge sen så tjejen skulle nog strypa mig!;)

#5

Postad 03 mars 2014 - 20:39

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
:ph34r: + B) = waf

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 05 mars 2014 - 16:22.


#6

Postad 10 mars 2014 - 08:58

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Själv köpte jag PT-7030 i somras. Sen är XMC-1 inte utrustad med HDMI 2.0 än så länge iaf, ska man byta upp sig känns det absolut som försteget skulle klara detta. Får se vad som händer hos Emotiva, vad man förstått ska man ju kunna uppgradera maskinen efterhand som nya tekniker kommer?

PT-7030 gav ju mig ett 40% rabatt kort på XMC-1 vilket gör att man blir ännu mer sugen :)

Redigerat av JONTRE, 10 mars 2014 - 08:59.


#7

Postad 18 mars 2014 - 21:55

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Det går ej att uppgradera enbart mjukvaran i hårdvara avsett till lägre än 2.0.

Lite spec angående 2.0:
http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57603018-221/hdmi-2.0-what-you-need-to-know/

Emotiva borde snabbt kunna lösa det lokalt där de kommer tillverkas (vilket inte är en slump i sig).

Dock så är det mycket möjligt att informationen på hemsidan ej är uppdaterad. Enligt mejlet från dem till oss användare står det så här (urdrag):

"HDMI 2.0 and 4K Capability. That’s the largest part of this short delay—simply waiting for the HDMI 2.0 interface chips to ship in quantity. But it’s worth it. If we’d hurried to hit our planned date, we would have had to use HDMI 1.4. Now, your XMC-1 is ready for all of HDMI 2.0’s capabilities from the start.

2 HDMI Outputs, and Full 3D/4K OSD. Now, you’ll have 8 HDMI inputs and 2 HDMI outputs on the XMC-1, as well as the most sophisticated on-screen display available—fully integrated into 3D content, and 4K content as well, for unsurpassed convenience and ease of use."

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 18 mars 2014 - 22:03.


#8

Postad 19 mars 2014 - 13:20

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Det går ej att uppgradera enbart mjukvaran i hårdvara avsett till lägre än 2.0.

Lite spec angående 2.0:
http://reviews.cnet....u-need-to-know/

Emotiva borde snabbt kunna lösa det lokalt där de kommer tillverkas (vilket inte är en slump i sig).

Dock så är det mycket möjligt att informationen på hemsidan ej är uppdaterad. Enligt mejlet från dem till oss användare står det så här (urdrag):

"HDMI 2.0 and 4K Capability. That’s the largest part of this short delay—simply waiting for the HDMI 2.0 interface chips to ship in quantity. But it’s worth it. If we’d hurried to hit our planned date, we would have had to use HDMI 1.4. Now, your XMC-1 is ready for all of HDMI 2.0’s capabilities from the start.

2 HDMI Outputs, and Full 3D/4K OSD. Now, you’ll have 8 HDMI inputs and 2 HDMI outputs on the XMC-1, as well as the most sophisticated on-screen display available—fully integrated into 3D content, and 4K content as well, for unsurpassed convenience and ease of use."

Isf är det inte mycket att orda om :) det blir ju en sån när de väl släppts och man hunnit se lite vad folk överlag tycker. Man får chansa på att man blir nöjd, det är nackdelen.

Men annars har ju denna många goa features som Dirac rums korrigering. Ska vara top notch om jag förstått det rätt...

#9

Postad 23 mars 2014 - 22:24

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Det går ej att uppgradera enbart mjukvaran i hårdvara avsett till lägre än 2.0.

Lite spec angående 2.0:
http://reviews.cnet....u-need-to-know/

Emotiva borde snabbt kunna lösa det lokalt där de kommer tillverkas (vilket inte är en slump i sig).

Dock så är det mycket möjligt att informationen på hemsidan ej är uppdaterad. Enligt mejlet från dem till oss användare står det så här (urdrag):

"HDMI 2.0 and 4K Capability. That’s the largest part of this short delay—simply waiting for the HDMI 2.0 interface chips to ship in quantity. But it’s worth it. If we’d hurried to hit our planned date, we would have had to use HDMI 1.4. Now, your XMC-1 is ready for all of HDMI 2.0’s capabilities from the start.

2 HDMI Outputs, and Full 3D/4K OSD. Now, you’ll have 8 HDMI inputs and 2 HDMI outputs on the XMC-1, as well as the most sophisticated on-screen display available—fully integrated into 3D content, and 4K content as well, for unsurpassed convenience and ease of use."


Bara hoppas att det blir så. Varit stora diskussioner på Emotiva lounge att Hdmi 2.0 kanske uteblir på första
enheterna som anländer men att man ska kunna uppgradera till denna standard senare via att byta ett kretskort
i enheten.

Lär märkas när den finns att köpa hur det blir med Hdmi 2.0 standard stöd eller ej.

Bara hoppas att mail utskicket stämmer. När fick du detta ??

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 23 mars 2014 - 22:26.


#10

Postad 24 mars 2014 - 01:13

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Slutet av januari.

#11

Postad 24 mars 2014 - 02:25

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 1
Fulaste design jag sett men det verkar bli en riktigt grym pjäs.

#12

Postad 24 mars 2014 - 15:24

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Fulaste design jag sett men det verkar bli en riktigt grym pjäs.


Håller med dig lite där,förstår inte varför det ska vara så mycket knappar,räcker väl med en on/off och volymreglage,ska man justera så gör man ju det via fjärren.

#13

Postad 24 mars 2014 - 15:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ser riktigt intressant ut den där.

Men, ja som vanligt, Emotivas design är gräslig.

Desto mer som lyser och blinkar, desto bättre! :)

Redigerat av genstruktur, 24 mars 2014 - 15:28.


#14

Postad 24 mars 2014 - 15:55

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Lite synd att Sherbourn lade ner. Var riktigt snygga pjäser.

#15

Postad 13 augusti 2014 - 21:19

Unregistered5f1ea27c
  • Unregistered5f1ea27c
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Ser ut som att denna produkt äntligen kan komma att ersätta min Tact2.2x + hembioreceiver/processor. Flexibelt delningsfilter, par.eq, justerbara tonkontroller.. Allt trevligt finns med som jag använder i Tacten.

#16

Postad 14 augusti 2014 - 13:37

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Om dom nu någonsin blir färdiga släppa att... har stått "COMING SOON" i evigheter!

#17

Postad 14 augusti 2014 - 13:46

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Om dom nu någonsin blir färdiga släppa att... har stått "COMING SOON" i evigheter!


Modellen är redan släppt och säljs till dom som förbokat den först på deras reservationslista som kom upp 2008 har jag för mig.

2 batchen skickas nu på fredag.

Dirac är inte implenterat ännu och ska komma via mjukvaru uppdatering.

Vet att dom sagt att dom även ska kolla upp senare om det går att mata 4K signal igenom hdmi switchen och få det att funka på en 4K display för att deras leverantör sagt att det borde vara möjligt.

Men en så länge är den hdmi 1.4b.

#18

Postad 14 augusti 2014 - 16:26

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Jag har sedan tidigare Emotivas bi/dipolhögtalare, slutsteget XPA-5 samt DC-1 och är grymt nöjd. Den nya processorn XMC-1 är avskalad alla ointressanta in- och utgångar som man inte använder. Jag ska dock avvakta och se hur XMC-1klarar sig i de tester som jag antar kommer framöver. Eftersom jag har behov av två HDMI-utgångar känns denna processor mycket intressant.

#19

Postad 14 augusti 2014 - 19:32

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jag har sedan tidigare Emotivas bi/dipolhögtalare, slutsteget XPA-5 samt DC-1 och är grymt nöjd. Den nya processorn XMC-1 är avskalad alla ointressanta in- och utgångar som man inte använder. Jag ska dock avvakta och se hur XMC-1klarar sig i de tester som jag antar kommer framöver. Eftersom jag har behov av två HDMI-utgångar känns denna processor mycket intressant.


Testerna från opartiska företag kommer först efter Dirac är implenterat och att dom hunnit ha enheterna ett tag.

#20

Postad 14 augusti 2014 - 19:37

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Opartiska företag?

#21

Postad 14 augusti 2014 - 19:47

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Opartiska företag?


Menar att ett test från Andrew Robinsson som jobbar åt Emotiva inte känns lika opartiskt som Stereophile eller andra hifitidningar.

Vet att en medlem från emotiva lounge frågade en hifireporter på Chicago mässan om tester och dom väntar in Dirac.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 14 augusti 2014 - 19:51.


#22

Postad 23 augusti 2014 - 15:56

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Jag har sedan tidigare Emotivas bi/dipolhögtalare, slutsteget XPA-5 samt DC-1 och är grymt nöjd. Den nya processorn XMC-1 är avskalad alla ointressanta in- och utgångar som man inte använder. Jag ska dock avvakta och se hur XMC-1klarar sig i de tester som jag antar kommer framöver. Eftersom jag har behov av två HDMI-utgångar känns denna processor mycket intressant.

Jag köper ingenting förrän de använder sig utav HDMI 2.0. Känns väldigt olönt att köpa något annat idag. Sen att Dirac ska kompletteras i efterhand, nja de vill jag med ha med från början. Emotiva är bra på att lova saker, men vissa saker verkar dra ordentligt på tiden.

Redigerat av JONTRE, 23 augusti 2014 - 15:56.


#23

Postad 23 augusti 2014 - 16:30

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jag köper ingenting förrän de använder sig utav HDMI 2.0. Känns väldigt olönt att köpa något annat idag. Sen att Dirac ska kompletteras i efterhand, nja de vill jag med ha med från början. Emotiva är bra på att lova saker, men vissa saker verkar dra ordentligt på tiden.


Då får du vänta in RMC-1 undrar hur länge det tar innan den är aktuell.

Misstänker att uppföljaren till UMC-200 blir Hdmi 2.0 men att Dirac ej kommer till denna men Xlr ska komma till den. Umc-500 är ryktet på namnet och pris runt 999 dollar.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 23 augusti 2014 - 16:31.


#24

Postad 24 augusti 2014 - 11:37

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Har läst den preliminära manualen och ser att XMC-1 inte har någon videokrets som kan skala upp bildsignalen. Å andra sidan finns det ju videokretsar i både TV-boxar, Blu-rayspelare och projektorer så det kanske inte är nödvändigt med en uppskalningsfunktion även i försteget.

#25

Postad 01 oktober 2014 - 22:34

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Nån i Sverige som vågat testat detta försteg ännu ??

Ser att dom som förbokat i början av augusti detta år fått leverans besked i oktober när man kollat Usa beskeden på tråden på Emotiva Lounge.

Dirac är försenat och Dan Laufman vågar ej lova när detta kommer in i försteget men det finns ingen risk att det ej kommer enligt han.

I slutet av denna vecka ska det komma en firmware updatering med massa buggar dom löst och förbättringar efter önskemål från användarna och att det även kommer en REW updatering med möjlighet att lägga in sina inställningar på en Usb sticka på datorn via rew dataprogrammet och sedan importera dessa till XMC-1 via usb ingången på processorn.

#26

Postad 05 oktober 2014 - 08:30

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Har haft min hemma ett par veckor nu!
Ljudmässigt har jag absolut inget att klaga på, har haft den inne hos min lokala hifi handlare och lirat med lite olika uppsättningar och prisklasser.
Om man ser den som ett hembioförsteg som den är, så låter den oförskämt bra i stereo. Så om/när den blir buggfri så är det ett givet köp för de som leter efter ett försteg som lirar bra både med multi- och 2-kanal. För de pengarna den säljs för så skulle jag säga den är klart oslagbar!!

Har ni några frågor är det bara att ösa på

#27

Postad 05 oktober 2014 - 08:42

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Hur hanterar den bildsignaler? Någon har skrivit att bildsignalen blir urblekt. Jag vet att den enbart är en HDMI-växel och inte har någon bildbehandling. Bokade mig för en XMC-1 i augusti och fick ett mail från Emotiva som jag skulle ha svarat på innan den 2 oktober. Jag avstod dock eftersom jag inte riktigt vet vad försteget går för. Hur kommer Dirac att uppdateras på ditt försteg? Du skriver att ljudet är bra, har du jämfört med något annat steg, t.ex. Onkyo PR-SC 5500 serien som jag själv har?

#28

Postad 05 oktober 2014 - 10:29

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Hur hanterar den bildsignaler? Någon har skrivit att bildsignalen blir urblekt. Jag vet att den enbart är en HDMI-växel och inte har någon bildbehandling. Bokade mig för en XMC-1 i augusti och fick ett mail från Emotiva som jag skulle ha svarat på innan den 2 oktober. Jag avstod dock eftersom jag inte riktigt vet vad försteget går för. Hur kommer Dirac att uppdateras på ditt försteg? Du skriver att ljudet är bra, har du jämfört med något annat steg, t.ex. Onkyo PR-SC 5500 serien som jag själv har?


Jag har inte haft några som helst problem med bilden. Har kört hemma med projektor nu ett tag och inte upplevt någon blekning eller liknande. Även testat med en sonys 4k projektor å bilden var exakt så bra den kan vara. Jag har ju endast testat med oppo spelare, raspberry, xbox one och viasat box de har iallafall inte orsakt något problem.

Dirac kommer komma som en mjukvaruppdatering som om överförs genom usb sticka. Mät mikrofonen skickas när det släpps, gratis.

Har jämfört med marantz av 8801 och 8003. Den gör absolut inget dumt med ljudsignalen! Vilken är grymt bra, sen hur man tycker att de låter är ju lite av eget smak och tycke. Men den är inte sämre än någon av de nämda vad gäller ljudkvalité.

Å det låter bara bättre ju finare källa man matar med och bättre högtalare som används. Har spelat med martin logan summit x, hegel h20 och meridian mediaspelare. I reference stero mode, helt analogt låter den riktigt riktigt bra för vara ett hembioförsteg. Så är man ingen super hiend snubbe så lär man klara sig mycket långt med bara xmc-1. Enligt mina öron och känslor!!

Sen är den inte helt buggfri än sålänge. Min har hängt sig ett par ggr när man bläddrat i menyerna. Vissa menyval har även en tendes till att försvinna ibland. Ska komma en ny firmware i veckan vilket borde lösa en del.

#29

Postad 05 oktober 2014 - 10:41

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 1
Det låter mycket intressant. Vid första tanken på att XMC-1 saknar egen bildkrets blev jag lite tveksam. Men egentligen behövs ju ingen bildbehandling i försteget. Jag har en Oppo 93 och i den sitter det bra bildkretsar. Väljer man att satsa på Oppo:s nya modeller finns det numera HDMI-ingångar för uppskalning av bild via spelaren.

Jag ska avvakta tills Dirac kommer sedan är det nog dags att beställa en XMC-1. Jag har redan Emotivas slutsteg XPA-5, DC-1 Stealth samt surroundhögtalare och jag är mycket nöjd med hur mycket man får för pengarna.

#30

Postad 05 oktober 2014 - 19:53

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Har haft min hemma ett par veckor nu!
Ljudmässigt har jag absolut inget att klaga på, har haft den inne hos min lokala hifi handlare och lirat med lite olika uppsättningar och prisklasser.
Om man ser den som ett hembioförsteg som den är, så låter den oförskämt bra i stereo. Så om/när den blir buggfri så är det ett givet köp för de som leter efter ett försteg som lirar bra både med multi- och 2-kanal. För de pengarna den säljs för så skulle jag säga den är klart oslagbar!!

Har ni några frågor är det bara att ösa på


Jo min fråga är självklart om du har erfarenhet av bra 2 kanalsförstärkare eller försteg och hur denna processor står sig mot dedikerade för 2 kanals ljud och om du kört nån jämförelse mot tex: Hegel H100 när du varit in till handlarna och testat och jämfört.

Självklart tänker jag på när du lyssnat på musik i 2 kanals läget.

Tycker att många hemmabioförsteg ej klarar av denna uppgift bra och därför så många har både och eller 2 kanalsförstärkare med funktionen som gör att man kan använda dom interna stegen som slutsteg till hemmabio men när man lyssnar på stereo så använder 2 kanalsförstärkarens försteg och dac.

Vilka steg använder du till XMC-1 och om du använder Emotivas XPA serie får man ut mer effekt av stegen med tanke på att dom är byggda för varandra på känsligheten på signalen från XLR & RCA.

#31

Postad 05 oktober 2014 - 20:23

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Om någon är intresserad av att beställa en XMC-1 med 40% rabatt så kan ni pm'a mig.

Jag hade planerat att beställde den men det blir ej av.

#32

Postad 08 oktober 2014 - 15:40

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Jo min fråga är självklart om du har erfarenhet av bra 2 kanalsförstärkare eller försteg och hur denna processor står sig mot dedikerade för 2 kanals ljud och om du kört nån jämförelse mot tex: Hegel H100 när du varit in till handlarna och testat och jämfört.

Självklart tänker jag på när du lyssnat på musik i 2 kanals läget.

Tycker att många hemmabioförsteg ej klarar av denna uppgift bra och därför så många har både och eller 2 kanalsförstärkare med funktionen som gör att man kan använda dom interna stegen som slutsteg till hemmabio men när man lyssnar på stereo så använder 2 kanalsförstärkarens försteg och dac.

Vilka steg använder du till XMC-1 och om du använder Emotivas XPA serie får man ut mer effekt av stegen med tanke på att dom är byggda för varandra på känsligheten på signalen från XLR & RCA.


Har inte testat mot just hegel h100, men däremot lyssnade jag först med en naim supernait på ett par martin logan summit x. Innan jag växlade över till xmc-1 plus hegel h20, vi var ganska överens om att den senare kombon lät bättre. Sen om det hade att gör med att naim och martin logan inte fungerade så bra ihop eller att xmc-1/Hegel h20 är bättre, det låter jag vara osagt. Dock var vi överns om att xmc-1 gjorde ett riktigt bra jobb, å inte ställde till några bekymmer vid musik lyssning vilket många hembioförsteg gör.

Annars har jag mest lyssnat ihop med genelec monitorer, har absolut inget ljudmässigt att klaga på där. För mig räcker det att veta att det inte gör något dumt ljud och bild mässigt(vilket är konstaterat) . Om det sedan låter riktigt bra så då är jag nöjd. För de pengarna man betalar för det så skulle jag nog våga säga att det är oslagbart.

Sen ska det bli väldigt spännande när dirac uppdateringen kommer.

Redigerat av beatelund, 08 oktober 2014 - 15:41.


#33

Postad 19 november 2014 - 21:10

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 1
Fick min XMC-1 i förra veckan. Tyvärr strulade UPS till det rejält med sorteringen. Enligt trackingen hos UPS var försteget utsorterat i Västerås för leverans förra fredagen. Sedan blev det felsorterat i nästan en vecka. Jag ringde UPS fyra gånger och de bad om ursäkt och garanterade att jag skulle få leveransen nästkommande dag mellan 09.00-17.00. Vem f-n kan sitta hemma och vänta varje dag i en hel vecka. Sista samtalet gjorde jag i torsdags. Då var det återigen felsorterat och jag utlovades leverans till på fredag. Jag frågade särskilt om försteget kanske ändå skulle levereras på torsdagen men fick till svar att kollit inte var utscannat från godsterminalen, så en leverans skulle ske först på fredag. Jag hade för säkerhets skull hängt en fullmakt i ett kuvert på dörren så transportören kunde ställa kollit i förrådet på tomten. Döm om min förvåning, när jag kom hem på torsdageftermiddagen stod kollit i förrådet. Kan ni påverka leverantör så välj INTE UPS, de är bedrövliga. Tidigare leveranser jag gjort från Emotiva har skötts av Fedex som är betydligt mer seriösa.

Jag har inte hunnit prova så mycket än. Kämpar med att få min Harmony Ultimate att fungera med försteget. Logitech var riktigt snabba med att lägga in XMC-1 som enhet vilket förenklade programmeringen. Jag var lite orolig för bilddelen men den oron var obefogad. Det är minst lika bra bild på TV:n och projektorn som med mitt tidigare försteg Onkyo PR-SC5507. Ljudet vill jag vänta med att uttala mig om men efter att ha läst Beatelund recension är jag inte orolig. Menyerna på XMC-1 kanske inte är så innovativa utan väldigt enkla, men funktionella. Displayen tilltalar mig mycket där all information man behöver är samlad med relativt stora tecken. Någon skrev att designen är ful men det tycker jag inte. Visst är det många blå lampor som lyser men man kan faktiskt dimma ned belysningen. Något mer som tilltalar mig med försteget är anslutningarna. På andra steg är det en massa in- och utgångar som man aldrig kommer att använda men får betala för. Här har Emotiva lyckats bra med de anslutningar som kan komma till användning.

Funktionen där XMC-1 släpper igenom bildsignalen från digitalboxen till TV:n när försteget är i standby fungerar bra. Det går t.o.m. att byta utgångar med steget i standby. Därmed kunde jag plocka bort min tidigare HDMI-splittet och det blev dessutom en färre HDMI-kablar.

Nu ser det ut som om Emotiva i december börjar leverera Dirac Live med mikrofon. Dirac var en stor anledning till att jag valde just XMC-1 eftersom det är en av marknadens bästa kalibreringssystem.

XMC-1 är uppbyggd kring ett moderkort med Linux-operativ. Någonstans har jag läst att Emotiva kommer att erbjuda uppgraderade kretskort varför XMC-1 kommer att kunna uppgraderas på ett enkelt sätt.

Jag återkommer med synpunkter på ljudet!

#34

Postad 22 november 2014 - 13:55

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Nu har jag testat XMC-1 lite mer och jag kan bara hålla med de som tycker att försteget låter mycket bra. Försteget gör jobbet väldigt noggrant och ljudkvalitén är högre än min Onkyo. Bilden från TV och min Oppo 93 är även den snäppet bättre än tidigare. Jag ingen bra förklaring varför det är det eftersom XMC-1 saknar bildbehandling. Tidigare hade jag problem med panoreringar när jag tittade på film via Oppo:n då bilden hackade lite. Det problemet är helt borta nu.

Väntar bara på Dirac!

#35

Postad 26 november 2014 - 02:07

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Härligt.

Då var XMC-1 redo för spontanbeställning med Dirac i knutarna.

På riktigt ;)

#36

Postad 03 december 2014 - 14:16

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Nu efter flera veckor med xmc-1 hemma, så känns den som ett klockrent köp. Märker inte av några buggar längre efter 2st firmware uppdateringar. Så nu väntar man som sagt på att dirac ska komma och ordna till det som mitt rum ställer till med!

Klarar man sig utan spotify,atmos,mer än 7.2 och annat trams så tveka inte att köpa. Med 40% rabatt är den löjligt billig. Även utan så är den ju klart mycket prisvärd

#37

Postad 19 december 2014 - 15:44

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Nån som fått sin Dirac kod och installerat detta och kört några mätningar och kan dela med om sina erfarenheter ??

Är Dirac bra på XMC-1 ??

#38

Postad 23 december 2014 - 00:25

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Ser riktigt intressant ut den där.

Men, ja som vanligt, Emotivas design är gräslig.

Desto mer som lyser och blinkar, desto bättre! :)


http://www.amazon.co...s/dp/B006R0VWSG

#39

Postad 04 januari 2015 - 21:07

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Nån som fått sin Dirac kod och installerat detta och kört några mätningar och kan dela med om sina erfarenheter ?? Är Dirac bra på XMC-1 ??


Har haft dirac i ett par dagar nu och det fungerar Ok.
Än så länge kan man inte ändra några parametrar i mjukvaran, uppgraderingen är på g. Efter lite tester så tycker jag att den gör ett mycket bra jobb, dock blir ju en helt plan kurva lite tråkig att lyssna på, när man kommer ifrån en bas glad inställning. Blir bättre när man kan fixa med kurvan själv, så man får den som man vill.

#40

Postad 06 januari 2015 - 13:17

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Har haft dirac i ett par dagar nu och det fungerar Ok.
Än så länge kan man inte ändra några parametrar i mjukvaran, uppgraderingen är på g. Efter lite tester så tycker jag att den gör ett mycket bra jobb, dock blir ju en helt plan kurva lite tråkig att lyssna på, när man kommer ifrån en bas glad inställning. Blir bättre när man kan fixa med kurvan själv, så man får den som man vill.


Har du testat live inspelningar av olika kvalite'? Kommmer man kunna spara ett antal förinställningar i Dirac då det mesta som förekommer är halvtaskiga inspelningar? Själv tycker jag live låter bra med rak frekvens.

#41

Postad 07 januari 2015 - 12:15

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Som det är nu så kan man bara ha 1st Dirac inställning i taget i den.
Däremot kan man ju ha oändligt många mätningar/kurvor sparade i mjukvaran som går lätt att ladda över. Dock behöver man ju då ha den dator man har mjukvaran på igång och koppla upp sig mot försteget. Överföringen tar kanske 1-2 minuter uppskattat.

Har lyssnat på lite live skivor, visst då känns det naturligare med en rak kurva.
Det är ju inte så att det låter dåligt, utan det är nog mer en övergångsperiod tills man vant sig. Kan ju säga att dirac är klart den bästa rumskorrigeringen som jag använt mig av. Om man ser till priset på den externa mjukvaran från dem, så framstår ju Xmc-1 än mer som ett grymt fynd!

#42

Postad 07 januari 2015 - 13:32

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Grymt :)

#43

Postad 08 januari 2015 - 17:21

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Fick min leverans från UPS i dag med mikrofon, manualer och ett USB-minne. Jag blev först uppringd av UPS i Västerås som informerade mig om att försändelsen kostade 463 kronor i tull- och momsavgifter. Enligt UPS var avgifterna baserade på paketets värde, 25 dollar. Men hallå, det var väl just detta som Emotiva garanterade inte skulle ske? Paketet skulle väl vara kostnadsfritt?

Jag blir inte längre överraskad över UPS. Den som ringde därifrån upplyste mig om att jag själv bör ta emot paketet vilket var omöjligt eftersom jag var på jobbet. Om någon annan i hushållet skulle ta emot paketet måste de kunna visa en legitimation som styrker min identitet. I annat fall skulle UPS återkomma vid max två ytterligare tillfällen. Inga problem tänkte jag och förberedde min fru på att plocka fram mitt pass när UPS dök upp. När min fru återkom efter att ha rastat hunden stack ett stor paket ut ur brevlådan, försändelsen från Emotiva! Ja, vad säger man?

#44

Postad 08 januari 2015 - 18:12

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Någon som har ett 40% discount card till övers? Pma gärna mig.

#45

Postad 08 januari 2015 - 18:29

beatelund
  • beatelund
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Mycket märkligt, men man slutar ju aldrig förvånas.
Jag fick inte betala något och ups lyckades få hem den till mig utan bekymmer. Tycker du ska kontakta Emotiva, de lär fixa så du inte behöver betala.

#46

Postad 03 februari 2015 - 07:10

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Är det

Jag har inte haft några som helst problem med bilden. Har kört hemma med projektor nu ett tag och inte upplevt någon blekning eller liknande. Även testat med en sonys 4k projektor å bilden var exakt så bra den kan vara. Jag har ju endast testat med oppo spelare, raspberry, xbox one och viasat box de har iallafall inte orsakt något problem.

Dirac kommer komma som en mjukvaruppdatering som om överförs genom usb sticka. Mät mikrofonen skickas när det släpps, gratis.

Har jämfört med marantz av 8801 och 8003. Den gör absolut inget dumt med ljudsignalen! Vilken är grymt bra, sen hur man tycker att de låter är ju lite av eget smak och tycke. Men den är inte sämre än någon av de nämda vad gäller ljudkvalité.

Å det låter bara bättre ju finare källa man matar med och bättre högtalare som används. Har spelat med martin logan summit x, hegel h20 och meridian mediaspelare. I reference stero mode, helt analogt låter den riktigt riktigt bra för vara ett hembioförsteg. Så är man ingen super hiend snubbe så lär man klara sig mycket långt med bara xmc-1. Enligt mina öron och känslor!!

Sen är den inte helt buggfri än sålänge. Min har hängt sig ett par ggr när man bläddrat i menyerna. Vissa menyval har även en tendes till att försvinna ibland. Ska komma en ny firmware i veckan vilket borde lösa en del.

Marantz har ju lite varmare ljudkaraktär, hur är karaktären på XMC-1?

#47

Postad 03 februari 2015 - 07:14

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Fick min leverans från UPS i dag med mikrofon, manualer och ett USB-minne. Jag blev först uppringd av UPS i Västerås som informerade mig om att försändelsen kostade 463 kronor i tull- och momsavgifter. Enligt UPS var avgifterna baserade på paketets värde, 25 dollar. Men hallå, det var väl just detta som Emotiva garanterade inte skulle ske? Paketet skulle väl vara kostnadsfritt?

Jag blir inte längre överraskad över UPS. Den som ringde därifrån upplyste mig om att jag själv bör ta emot paketet vilket var omöjligt eftersom jag var på jobbet. Om någon annan i hushållet skulle ta emot paketet måste de kunna visa en legitimation som styrker min identitet. I annat fall skulle UPS återkomma vid max två ytterligare tillfällen. Inga problem tänkte jag och förberedde min fru på att plocka fram mitt pass när UPS dök upp. När min fru återkom efter att ha rastat hunden stack ett stor paket ut ur brevlådan, försändelsen från Emotiva! Ja, vad säger man?

Fick du fråga Emotiva om de kunde sätta värde 25$ ? Det låter lite konstigt att dom skulle våga det ifall paketet försvinner på vägen?

När jag beställde Sherbourn prylar från Emotiva så stod fullvärdet på paketet, fick så ledes betala flera tusen i tull och moms.

#48

Postad 03 februari 2015 - 10:45

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Jag har bestridit importavgiften hos tullen men inte hört något än. Bifogade min mailkonversation med Emotiva samt en länk till Emotivas hemsida där det finns uppgifter om att Dirac Live ingår. Dock har jag fortfarande inte fått några inloggningsuppgifter till Dirac men det kanske tar tid. Nu har det nog gått en månad sedan jag fick micken.

#49

Postad 04 februari 2015 - 16:55

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
Vad skriver Emotiva? Menar dom att man ska kunna handla från dom utan att betala moms, tull?

#50

Postad 05 februari 2015 - 10:37

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

  • 382 inlägg
  • 0
Emotiva skickade Dirac Live som en gåva värderad till 25 dollar skriver de i det mail jag bifogade till tullen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.