Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony RHT-G900

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony RHT-G1500 (Hemmabiosystem) 1 (0) Inga priser
Sony RHT-G900 (Hemmabiosystem) 1 7,67 (2) Inga priser

#1

Postad 12 oktober 2008 - 21:37

Jerry78
  • Jerry78
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Yay! Min första post! :)

Flyttade ut ifrån studentlyan för ett par veckorsedan och slänger pengar til höger och vänster på tråkiga inköp så som tvättmaskin o diskmask.. Men nu är ny soffa och soffbord beställt och det är dags för nästa möbel i vardagsrummet, tvbänk!

Hade inte mycket till ljud o bild i studentlyan, en gammal 28":are, en förstärkare och två stora högtalare som dunkade ner lite mycket bas hos grannarna under =O så inget av det kommer bli långlivat i nya lyan. Så nu är spenderabyxorna på (till en viss gräns) och det är dags att fixa till vardagsrummet som sagt!

Först ut så är det det här med TV bänk och TV. När jag var inne på SIBA idag så fick jag med mig en av SONY's brochyrer där det stod lite om denna TV-bänken, och nu har jag sökt på nätet med hittar inte mycket om den. Min tanke har hela tiden varit att ha en soundbar då jag inte vill ha en massa högtalare med tillhörande sladdar runt hela rummet, och BOSE's ljudsystem är lite väl saftigt dyrt =P

Skaffar man en sådan bänk så blir man la mer eller mindre tvungen att köra på SONY TV med så man inte tappar funktioner i bänken, men det ser jag inte som ett problem då det jag tittat på TV så står det mellan en Samsung eller en SONY ändå. Det är bara upp till plånboken vilken modell och om det blir 40" eller 46" =P.

7500:- för en bänk med ljud.. Bara en skysst TV möbel kostar ju ett par tre tusen kronor, sen en soundbar till det och pengarna är uppe i 10.000:-. Men frågan är, hur bra är denna saken? TV'n kommer stå i mitten på långsidan av rummet, villket mäter 3.60*5.50, och uppenbarligen kommer soffan mot motsatt långsida.

(Hoppas det inte är för mycket ludd i det hela, men har en tendens att skriva för mycket istället för att bara skriva: Är detta något att ha?:))

#2

Postad 19 oktober 2008 - 11:48

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Undrar vad som menas för tv apparater 40-42", så har man en 32" lcd så funkar inte ljudet som det ska eller?

Någon som vet om det finns andra färger?

Har inga större förväntningar om ljudet i sig, tycker lösningen om att ha allt i ett verkar himla smidigt samt att den inte är så bred, värt att prova.

Hellre den bänken för drygt 7k istället för screen möbeln för 6400kr om den nu lirar ihop med 32 tummare.

#3

Postad 20 oktober 2008 - 00:53

Philip86
  • Philip86
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Funkar Sony RHT-G900 med andra tv apparater eller har den några special funktioner som bara sony tv apparater förstår. För jag är sugen på en Pz85 plasma och villl inte ha LCD.

NÅGON SOM VET ?

#4

Postad 20 oktober 2008 - 13:53

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Det finns info upplagd på svenska Sony om de nya "tv bänkarna": Sony

Någon som vet nåt om när RHT-G1500 förväntas dyka upp hos återförsäljarna? Båda modellerna ser riktigt intressanta ut och med gott om anslutningar för externa enheter.

#5

Postad 20 oktober 2008 - 14:20

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0
Jag kör föregångaren tillo denna...800an, och den fungerar som en dröm! Lite kort om anslutnings möjligheter och avsaknad av radio(löser man med en soundbridge :) )....Men på det stora hela så är den kanon eftersom jag inte har utrymme i det rummet extra tvn står för lösbits system.

Man får inte glömma bort dock, att det inte går att jämföra med de regelsrätta 5.1 systemen förstås...


Den pratar bäst med Sonys produkter eftersom man kan styra hela systemet med dess fjärr. Men jag kör en Panna tv och har inga som helst problem att köra den genom hdmi. :)

//FF

#6

Postad 20 oktober 2008 - 14:28

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Jag har själv kört Yamahas motsvarighet (YSP-1000 samt YSP-600) och de har fungerat kanon men är sugen på en helhetslösning med både bänk och subba (vet att Yamaha har en matchande bänk men ingen inbyggd subba).

#7

Postad 20 oktober 2008 - 15:37

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Undrar hur ljudet upplevs?

#8

Postad 21 oktober 2008 - 09:00

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Har läst information om G900 på flera ställen men är i princip samma text, hakar upp mig lite på citat "För tv-apparater mellan 40 - 46 tum." visst kan förstå att de vill sälja en matchande bravia tv till bänken det säger ju spec.infon med citat "integreras sömlöst med en BRAVIA LCD-tv på 40 - 46 tum."

Systemet ska väl fungera oavsett tv typ egentligen, klar fördel förstås att man har HDMI ingång på tv:n samt HD upplösning.
Sedan att man får ha ett par olika fjärrisar för att styra bänken, tv:n, spelare mm är man ju van vid.

Tror att min LG 32LP1R i svart kommer passa som en smäck.

Vore väl förstås intressant att både se och höra ljudet ifrån bänken innan köp, nu bor man ju inte i Sthlm längre :(

#9

Postad 21 oktober 2008 - 10:59

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Det där med att de rekomenderar 40"-46" respektive 46"-52" har väl mest att göra med att bredden på tv bänken ska passa ihop med tvn samt klara tvns vikt, systemet fungerar garanterat med alla tv apparater. Tycker att tvbänkarna har förvånandsvärt goda inkopplingsmöjligheter och även stöd för LPCM i upp till 7.1 över HDMI.

#10

Postad 21 oktober 2008 - 12:32

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Jo antagligen, glömde nämna att jag inte hittat nå´n max belastning på bänken men borde väl kunna palla 100kg totalt.

Måste kolla upp vilken butik som kan tänkas ha den i mina trakter så man får ett intryck på den helst ljudmässigt.

Blir mer och mer sugen, är ändå ute efter en smalare bänk, kan man få en snygg bänk + ett komplett hyfsat sorroundljud för nästan samma peng som en finare vanlig bänk, så är valet enkelt då jag ändå prioriterar 2-kanal som jag redan har.

#11

Postad 21 oktober 2008 - 15:23

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Enligt Sony så skall tv bänken komma ut i butik i början av november (gäller RHT-G1500).

Tack för att du kontaktar Sony teknisk support.

Någon gång i början av november. Men om du vill ha ett exakt datum får du vända dig till närmaste återförsäljare och be dem ringa huvudkontoret.

ha en bra dag,

Med vänliga hälsningar

********
Sony Support

Website: http://www.sony.se
Online support: http://support.sony-europe.com
Email support: [email protected]


Om man skulle önska nåt mer så vore det väl att de hade klämt in en bd spelare oxå och trådlöst nätverk. Levereras det någon kalibreringsmick med systemen eller är det enbart manuell inställning av ljudet?

#12

Postad 21 oktober 2008 - 15:44

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Jo antagligen, glömde nämna att jag inte hittat nå´n max belastning på bänken men borde väl kunna palla 100kg totalt.


Följande vikter är hämtade från instruktionsboken för RHT-G900/RHT-G1500:

RHT-G900:

60kg uppepå
14kg hyllplan
25kg botten

RHT-G1500

75kg uppepå
25kg botten

#13

Postad 14 november 2008 - 16:16

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Min RGH-G1500 står och väntar på mig på Expert men behöver nåt i storleksklassen lastbil för att få hem den :) Skickar upp ett par bilder när den väl står hemma i vardagsrummet.

Redigerat av lobo, 14 november 2008 - 16:16.


#14

Postad 09 januari 2009 - 10:26

Unregisteredb61506f6
  • Unregisteredb61506f6
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har en RHT-G1500 hemma. Funkar hur fint som helst. Man kan säga var man vill om ljudprojektorer, det blir inte samma sak som en vanlig uppsättning högtalare. Desssutom får man inte med någon mikrofon som man kan kalibrera med. RHT-G900 är en toppenfin bänk som verkar kommit igång bra med försäljning etc. Alla som jag har pratat med eller hört ifrån har varit nöjd med den o så vitt jag vet så är jag den enda jag vet om som har RHT-G1500. Att det står att den passar till olika tum på TV:n är för det estetiska och har ingenting med kompabilitet att göra gällande funktioner etc. Det enda jag kan tycka är att det är lite svårt att använda sig av menyerna som bara styrs via en en liten display uppepå bänken. Att synka bänk och tv går ju bra men jag använder mig inte av det just nu då jag tyckte det var lite irriterande till slut med en del funktioner som jag höll på o trixa med. Har inte orkat ändra tillbaka nu.
Om man vill ha det cleant hemma med en högtalare som låter bra så är det en bra produkt. Det är inte så stor skillnad på G1500 och G900 förutom storleken. G1500 är lång och låg med en lagringsplats. G900 är kortare och högre men med två lagringsplatser.
Bra produkt om man vill ha ett schysst ljud med en fiktiv 5.1 känsla.
Fråga om det är nåt ni undrar över

#15

Postad 28 januari 2009 - 10:16

Unregistered895d6bd7
  • Unregistered895d6bd7
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej! Jag har en RHT-G1500 hemma. Fråga om det är nåt ni undrar över.


Hej och tack för inlägget. Jag är i marknaden för en TV-bänk och hittade just RHT-G1500 som ju inte kostar mer än en bra bänk från Mio eller AV Function...fast den har förstärkare och högtalare inbyggt! Däremot verkar det saknas ingående tester av både G1500 och systerbänken G900. Det enda jag hittar är en artikel på M3:

http://m3.idg.se/2.1...tion-som-rockar

Där skriver recensenten bl.a. "...når inte basen riktigt ända ner"; "Bänken låter mest av allt som en vass ministereo..."; och "...när testfilmen börjar rulla slår det oss att bänken helt plötsligt inte spelar lika högt, faktiskt lite för lågt."

Hur upplever du ljudet? Jag har kört en 400W 5.1 förstärkare från Pioneer med Energy högtalare och aktiv 100W subba i snart 8 år och vill inte betala 12.000+ för att ljudet skall låta som en "ministereo" eller vara "för lågt". Det går väl att dra på volymen?

Slutligen, många klagar på att displayen sitter på toppen av bänken så man inte ser den när man sitter i soffan och byter ljudkälla. Hur funkar det för dig? Kan man välja ljudkälla 1, 2 eller 3 direkt med fjärren eller måste man "cycle" genom ingångarna?

Tack på förhand!
jarborra

#16

Postad 29 januari 2009 - 16:17

Unregistered895d6bd7
  • Unregistered895d6bd7
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Var inne på Sony Center i Stockholm idag för att demo:a RHT-G1500. Den var snygg i verkligheten och killen som hjälpte mig mätte även själva "hålet" som visade sig vara brett nog för tre stycken 43cm enheter plus lite ventilation.

Jag lyssnade på både musik och film och ljudet lät bra, fylligt och med lagom mycket bas. Inte mullrande bas som kittlar i magen, men helt klart godkänt. Det var svårt att avgöra hur bra fake-surround ljudet funkade då lokalen var väldigt stor och vi såg på någon Jet Li film med mycket svishande svärd, men det lät bra nog jämfört med mitt nuvarande 5.1 system. Kunde inte förstå hur M3-killarna tyckte det bänken spelar "faktiskt lite för lågt".

Dessvärre berättade försäljaren att RHT-G1500 nu utgår! Den som jag lyssnade på var sista exet. Kunde ja få en bra rabatt? Javisst, svarade han, men när han började knappa på datorn såg att den redan var såld. :)

Den nya aktiva TV-bänken kommer i april och skall heta RHT-G1550. Killen sa att Sony Stockholm har ingen information på vad den har för spec, men att "den kommer ju sannolikt inte vara sämre". Jag frågade om Dolby Digital True HD och DTS-HD men han visste som sagt ingenting, inte ens pris.

Surt, för man vill ju ha den nya men inte vänta tills april då den dessutom inte lär finnas rabatterad någonstans. Och nya 52-tummarn hemma vill ju upp på väggen snarast!

Tänkte bara uppdatera alla här i alla fall.

#17

Postad 20 januari 2019 - 10:39

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Någon med ett uppskattat värde på en Sony RHT-G1500? Komplett och i fint skick, tidigare i min ägo men står nu hos svärföräldrarna som dock skall flytta och inte längre har plats/behov av den.

Spec. https://www.sony.se/.../specifications



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.