Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Missnöjde med Sony AG8-65

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 juni 2020 - 11:42

Unregisteredcf5ea22c
  • Unregisteredcf5ea22c
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag köpte nyligen en AG8-65 och finner den väldigt långsam i snabba rörelser framförallt när man tittar på sport. Sämre bild än min gamla led som var 6 år gammal.

Nu har jag haft denna sedan april månad, och är fortfarande missnöjd när det kommer till sport. Jag får tydligen lämna tillbaka den och får pengarna tillbaka, men tänkte höra med er om ni har något annat tips som är bättre? Film/sport i den prisklassen ?

Tacksam för svar.

#2

Postad 26 juni 2020 - 21:03

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Var du nöjd med OLED annars, bortsett från vid sporttittande?

I så fall, om du har möjlighet och ork, kan du kanske testa LG, Philips eller Panasonic på öppet köp. Dock borde Sony vara en av de bättre när det kommer till rörelsehantering, men just det kanske var problemet; att Sony mjukade upp rörelserna i bilden mer än du är van vid?

Dock kan det hända att många 2019-års OLED-modeller är slut på lager (eller tas överpriser för) och 2020-modellerna är ju fortfarande ganska dyra.

 

Kan tyvärr inte hjälpa dig med erfarenhet av min LG OLED då jag knappt ser på någon sport (endast fotbolls-EM/VM och lite E-sport).



#3

Postad 26 juni 2020 - 22:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Har du provat olika inställningar? Framför allt att slå av allt du kommer åt? :)

#4

Postad 27 juni 2020 - 19:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Din gamla TV var troligen mer förlåtande i dessa sammanhang.

Inte helt säkert att en annan TV kommer att göra/visa det bättre, iom att det som oftast inte
är TVns fel ...


Läs trådarna länkade i https://www.minhembi...36389&p=4517396, och börja med den sista.

Redigerat av frollic, 28 juni 2020 - 11:10.


#5

Postad 05 juli 2020 - 14:35

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

Jag köpte nyligen en AG8-65 och finner den väldigt långsam i snabba rörelser framförallt när man tittar på sport. Sämre bild än min gamla led som var 6 år gammal.

 

Sample And Hold rörelser uppfattas alltid som långsamma.

det är tekniken med att en bild hänger kvar för länge innan den byts mot en ny.

 

Du måste ha en pulserande bild (Kaos) för att rörelserna ska uppfattas som snabba.

tippar på att din gamla Samsung? hade PWM för bakgrundsljuset.

 

Alla tv apparater som kör med nån form av Pulse Width Modualtion har ett mer naturligt flow i rörelserna.

ingen "ligger efter försöker komma ikapp" effekt på dom

OLED använder inte PWM



#6

Postad 05 juli 2020 - 16:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Sample And Hold rörelser uppfattas alltid som långsamma.

 

Nej, det gör de inte alls.

 

Och sport ska inte uppfattas som "långsamt" på en OLED. Tvärtom bättre än på LCD pga snabbare responstid.

 

Problemet är antingen källa eller inställningar. En del websändningar och liknande har halva frameraten, 25fps för PAL. Det duger inte till sport med snabba panoreringar osv. 

 

Det första man ska göra är att stänga av alla "förbättringar" som Truemotion osv. Brusreducering och annat onödigt kan också orsaka eftersläp i bilden.

 

På material med 50 fps eller mer finns det inga som helst "problem" med sample and hold. Det ger snarare en lugnare, mer naturlig bild, om målet är att efterlikna verkligheten då - inte en gammal CRT eller Plasma.

 

På material med låg fps däremot, t ex 24 eller 25 fps, kan det precis som på bio uppfattas som hackigt och/eller flimrigt vid skarpa konturer. Det är inget fel på tekniken, utan beror bara på att våra ögon "kommer ihåg" bilden en kort stund.

 

Det är precis samma effekt som när man tittar på en starkt lysande lampa och sen tittar bort.



#7

Postad 05 juli 2020 - 16:41

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Min erfarenhet är att oled, iaf modeller från 2019 och äldre, hanterar 24/25hz sämre än alla andra skärmtekniker. Jag blev så besviken att jag returnerade min C9 i våras.
Jag har aldrig tidigare störts av ”bio-ryckigheten” och då har jag ändå testat en del genom åren (crt, lcd, plasma, dlp, lcd*, d-ila). Jag har stora förhoppningar på 2020-modellernas bfi som enligt vissa rapporter verkar ha löst just detta problem utan slakta ljusstyrkan och introducera alltför uppenbart flimmer. Återstår att testa själv!

 

Handen på hjärtat hade jag föredragit en riktigt bra plasma före alla andra apparater som tillverkats 2019 och tidigare och jag avundas verkligen alla som inte störs av rörelsehanteringen på nya skärmarna. Absolut svärta, 4k (8k!), hdr,  tunna skärmar och moderna gränssnitt lockar verkligen...



#8

Postad 05 juli 2020 - 17:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Jag har aldrig tidigare störts av ”bio-ryckigheten”

 

Antar att du inte ser film på bio då, för det är samma sak där, fast med lägre ljusstyrka.

 

Hur vi uppfattar rörlig bild med låg framerate påverkas till störst del av kontrasten. 24 fps kan uppfattas som helt perfekt flyt i en mörk scen, men blir hackigt i ljusare/mer kontrastrika scener. Det är så ögonen/hjärnan fungerar helt enkelt.

 

En ljussvag plasma har inte särskilt stor skillnad mellan ljusa och mörka partier (för ögonen), medans en OLED kan lysa upp pixlar i 700-800 nits, med helt mörka pixlar precis intill. En enorm kontrast med andra ord, och det påverkar hur man uppfattar övergången. Sänker man ljusstyrkan till plasmanivå (typ 10%), så blir det också "bättre flyt" i bilden.

 

Black frame insertion gör att ögonen ser bilden en kortare tid följt av svart dvs mindre "inbränning" på näthinnan. Samma/liknande effekt får man av högre framerate.


Redigerat av Ageve, 05 juli 2020 - 17:59.


#9

Postad 05 juli 2020 - 21:00

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Jo visst har jag det (bio) men vidhåller att det ser sämre ut på oled. Att ryckigheten förstärks i scener med hög kontrast håller jag med om, värst med ljus bakgrund och mörka siluetter (typ).

Med denna erfarenhet kan det absolut stämma att den högre ljusstyrkan och kontrasten inte gynnar oled i detta avseende men det är inte hela sanningen. (Jag prövade faktiskt sänka ljusstyrkan på C9-an men det gjorde ingen nämnvärd skillnad)



#10

Postad 17 juli 2020 - 14:48

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Det har delvis med skärpan, kontrasten och ljusstryrkan att göra, delvis med rörelsehanteringen, LG C9 har okej rörelsehantering och man skall nog inte överdriva skillnaderna mellan 2019 och 2020års modellerna samt mellan exvis Sony/Panasonic och LG även om dom olika rörelsehanteringarna är märkbara om man är uppmärksam. Jag är generellt känslig för ryckighet i rörelser och framförallt med HDR dock upplever jag det betydligt mindre med sänkt ljusstyrka och kontrast.

#11

Postad 18 juli 2020 - 10:31

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Black frame insertion gör att ögonen ser bilden en kortare tid följt av svart dvs mindre "inbränning" på näthinnan. Samma/liknande effekt får man av högre framerate.


Black frame insertion är till för att efterlikna hur materialet spelas upp i biografer och CRT, tittar man mycket på 24p material så är detta något bättre på LGs 2020 modeller, jag hoppas på en uppdatering till min C9 men LG vill ju få sålt sina 2020års modeller så det är nog för mycket begärt.

Redigerat av Isaac, 18 juli 2020 - 10:44.


#12

Postad 18 juli 2020 - 20:17

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Black frame insertion är till för att efterlikna hur materialet spelas upp i biografer och CRT, tittar man mycket på 24p material så är detta något bättre på LGs 2020 modeller, jag hoppas på en uppdatering till min C9 men LG vill ju få sålt sina 2020års modeller så det är nog för mycket begärt.

Lite off-topic men C9:an hade 120hz BFI när den släpptes eller iallafall de första recensionsexemplaren. Tyvärr drog LG tillbaka funktionen. Förmodligen var det problem/instabillitet som gjorde att det inte fick vara kvar.

Jag tvivlar starkt på att det faktiskt kommer tillbaka, eftersom det redan gått ett år, men jag hade såklart också blivit glad om de hittar en lösning.



#13

Postad 24 april 2021 - 06:49

Unregisteredcf5ea22c
  • Unregisteredcf5ea22c
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Fick tvn utbytt i april månad i år 2021! Men då till en A87, nu fick jag black crush! Mailat in bilder, video till sony men dem ifråga sätter vad det jag anser är fel! Missnöjd med sonys support, som skiter i mig som kund.

Ska man nu gå vidare och ta en LG, det som talar för sony är deras ljud som gör att man slipper en extern Soundbar eller så.

#14

Postad 27 april 2021 - 21:05

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Har du ens funderat på en high end samsung tv?

#15

Postad 10 maj 2021 - 10:08

Unregisteredcf5ea22c
  • Unregisteredcf5ea22c
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Ej funderat på en Samsung! Tvn köpet gick till återköp till mig, och jag gav inte upp på Sony trots skrämmande dålig support. Sony AG9 Master series, nu strular den också med hackningar i bilden på CMORE och VIAPLAY. Detta gjorde inte A87, och jag har dessutom höjt mitt internet och kör med sladd direkt i tvn. 

 

Är det så att jag inte förstår mig på tekniken, eller kan jag ha sådan otur att jag har tre olika modeller och samtliga strular? 



#16

Postad 12 maj 2021 - 22:07

Unregisteredcf5ea22c
  • Unregisteredcf5ea22c
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Har du ens funderat på en high end samsung tv?


Nej har inte det! Fick en AG9 masters nu, men då hackar den i appen cmore men fungerar felfritt annars. Tre apparater har samma fenomen med cmore från AG9, så landar på appen. Men riktigt störigt för A87 gjorde ej så, men AG9 är så mkt bättre k övrigt



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.