Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny Mac Mini med hdmi-port

165 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 juni 2010 - 19:13

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

#2

Postad 15 juni 2010 - 19:24

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 0
isch... bara jag som tycker den är en gnutta dyr egentligen? :/ Jag har inget emot att pynta för saker men.. det ska ju också kännas värt det vilket det inte riktigt gör i detta fallet tyvärr, annars hade jag nog köpt en :)

#3

Postad 15 juni 2010 - 19:41

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Grymt. Givet köp nästa år när jag köper ny TV. Haft en mini sen 2007 och det är lätt det bästa köp jag gjort. Inte ett enda problem på 3 år.
Iofs så lär de hinna uppgradera den igen till jag ska köpa :)

#4

Postad 15 juni 2010 - 20:02

jay-jay
  • jay-jay
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
"En nackdel med serverversionen är att den helt saknar optisk enhet"
Måste säga att jag ser det som en fördel. Ser betydligt bättre ut. Sedan förstör dem ju designen helt genom att kleta en stor logga på burken iofs.

#5

Postad 15 juni 2010 - 20:42

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Jag jobbar som Apple försäljare och denna lilla förändring dom har gjort på minin var precis vad jag har längtat efter.
Nu kan kunden koppla in direkt i Tvn/stärkaren utan adaptrar och dylikt.

Klockrent och tummen upp ifrån mig. Sen designen är ju för underbar skönt avskalad.

Jobbet med uppgradering av minne hårddisk ser grymt mycket enklare ut nu:)

Redigerat av Gubbas83, 15 juni 2010 - 20:44.


#6

Postad 15 juni 2010 - 21:18

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Trevligt att de ger sverige en prisökning, men ej i USA :S
Verkar vara en trevlig produkt annars!

#7

Postad 15 juni 2010 - 21:22

bittorent ak47
  • bittorent ak47
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0
Hdmi 1.4? :)

Hdmi 1.4? :D

#8

Postad 15 juni 2010 - 21:47

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Vad ska man ha skiten till? Känns lika onödig som iPad.

Redigerat av JetJaguarr, 15 juni 2010 - 21:48.


#9

Postad 15 juni 2010 - 22:03

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Trevligt att de ger sverige en prisökning, men ej i USA :S
Verkar vara en trevlig produkt annars!



Visst du har rätt men det är inte hela sanningen då jag har sett att Amerikanska sidor oftast anger sina priser utan eventuell moms då den varierar mellan dom olika delstaterna.

Men som sagt jag kan ha fel men det är så jag har uppfattat det!

Redigerat av Gubbas83, 15 juni 2010 - 22:04.


#10

Postad 15 juni 2010 - 22:08

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Apple anger alla priser exklusive moms i USA.

#11

Postad 15 juni 2010 - 22:11

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Brorsan har en sån där manick hemma och den verkar väl okay....Priset verkade rätt om man fick den dyrare för priset av den billigare om man kan uttrycka sig så..Att den är snygg och slimmad kan man inte ta ifrån dom, men som vanligt så hamnar priset lite högt när det gäller Apple. Kul att Apple har funnit Hdmi användbart, alltid roligt när Apple lyckas hänga med i utvecklingen.

#12

Postad 15 juni 2010 - 22:12

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

isch... bara jag som tycker den är en gnutta dyr egentligen? :/ Jag har inget emot att pynta för saker men.. det ska ju också kännas värt det vilket det inte riktigt gör i detta fallet tyvärr, annars hade jag nog köpt en :D

Jag hade varit grymt intresserad om den hade haft Blu-ray. Känns som att den är på tok för dyr nu utan.

#13

Postad 15 juni 2010 - 22:39

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Vad ska man ha skiten till? Känns lika onödig som iPad.


Allt man kan göra med en dator.... Dessutom skit stabil å snygg....

#14

Postad 15 juni 2010 - 23:28

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Nog kunde dom slänga med ett trådlöst tangentbord och mus med sina saker.....Men det ska säljas så ###### mycket runtomkring när det gäller dom.

#15

Postad 16 juni 2010 - 02:21

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Klart intressant som HTPC, skulle va kul om man kunde få den i svart =)
Men då jag börjat ogilla Apple så blir det inget köp.. och sen har ja ingen använning för den just nu =|

#16

Postad 16 juni 2010 - 07:16

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Vilken HDMI-version var det?

#17

Postad 16 juni 2010 - 07:19

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0

Apple anger alla priser exklusive moms i USA.


Vad menar du nu? Att priset i USA är som svenska exkl moms?
För om du menar att det kommer en sorts momstillägg när man köper via Apples hemsida inom USA, så är det ingen moms. (förutom vissa speciella områden, typ Bay Area San Francisco som ska ~9.75% extra, när man handlar från butik).

Redigerat av Hex, 16 juni 2010 - 07:21.


#18

Postad 16 juni 2010 - 07:33

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Jag hade varit grymt intresserad om den hade haft Blu-ray. Känns som att den är på tok för dyr nu utan.

+1

#19

Postad 16 juni 2010 - 08:08

niklas86
  • niklas86
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Hur fungerar Apple med NAS? Antar att det bör fungera smärtfritt?

#20

Postad 16 juni 2010 - 11:58

Unregisteredb67ce1ee
  • Unregisteredb67ce1ee
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Jag har riktigt svårt att smälta att man höjt priset med 2000:- för vad som i princip bara är en HDMI port och en redsignad look. Riktigt dåligt, och då är jag ändå en Applefantast.

#21

Postad 16 juni 2010 - 11:59

Henkedge
  • Henkedge
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Ja, priset är helt orimligt.

#22

Postad 16 juni 2010 - 13:08

Unregistered2998ce3e
  • Unregistered2998ce3e
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Angående priserna på Apple grejjer så är de utan sales tax åtminstone när man köper i butik, något jag upptäckte när jag skickade en bekant i Vegas att köpa mig en iPad.

Jag är ruskigt sugen på en Mac Mini som huvddator då jag inte spelar eller nått MEN jag måste veta innan om någon Apple nisse vet om det går att trycka in en SSD i den istället för vanliga hårddisken precis som det går på vanliga Mac Mini för med en SSD tror jag den skulle fungera alldeles utmärkt som huvuddator.

Av bilderna att döma underfrån så ser det ruskigt trångt ut där i luckan för minnena.

#23

Postad 16 juni 2010 - 14:28

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Hur fungerar Apple med NAS? Antar att det bör fungera smärtfritt?


Jag kör min Macbook mot en gammal Lacie NAS och det funkar utmärkt.

#24

Postad 16 juni 2010 - 15:48

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Jag är ruskigt sugen på en Mac Mini som huvddator då jag inte spelar eller nått MEN jag måste veta innan om någon Apple nisse vet om det går att trycka in en SSD i den istället för vanliga hårddisken precis som det går på vanliga Mac Mini för med en SSD tror jag den skulle fungera alldeles utmärkt som huvuddator.

Av bilderna att döma underfrån så ser det ruskigt trångt ut där i luckan för minnena.


Instämmer...vi hade faktiskt samma tanke, skulle vara trevligt att sätta in en 80gb INTEl.
men som det ser ut nu så blir det ju svårt att bara få in ett finger för att öppna den mer :D

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 16 juni 2010 - 15:49.


#25

Postad 16 juni 2010 - 16:27

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Nog kunde dom slänga med ett trådlöst tangentbord och mus med sina saker.....Men det ska säljas så ###### mycket runtomkring när det gäller dom.


Apple i sig har ju inte så mycket skit runt omkring men 3:e-parts-tillverkare skor sig skapligt.

#26

Postad 16 juni 2010 - 18:20

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
Går det få in större hårddisk och mer internminne så är denna mitt nästa köp

#27

Postad 16 juni 2010 - 18:47

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Går det få in större hårddisk och mer internminne så är denna mitt nästa köp


man skulle lätt kunna byta ut läsaren mot en hårddisk om man vill. då kan man ju inte köra några dvd skivor, men vad spelar det för roll :blush:

#28

Postad 16 juni 2010 - 18:59

Unregisteredb67ce1ee
  • Unregisteredb67ce1ee
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Det finns ju en variant utan optisk drive men med två 500 gigs drivar och Mac OS X Server istället.

#29

Postad 16 juni 2010 - 20:30

crocodile
  • crocodile
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Instämmer...vi hade faktiskt samma tanke, skulle vara trevligt att sätta in en 80gb INTEl.
men som det ser ut nu så blir det ju svårt att bara få in ett finger för att öppna den mer :blush:


CNET angående luckan på undersidan: "...let you get to the memory as well as the hard drive if you're feeling ambitious. Apple doesn't recommend going to the hard drive but you can get there"

#30

Postad 16 juni 2010 - 21:24

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Vad ska man ha skiten till? Känns lika onödig som iPad.


Säger en som är tydligt okunnig.


Ja, priset är helt orimligt.


Ja för den som inte anser sig behöva den.

För oss som väntat på att den skulle komma med HDMI är det klart värt ett köp.
Nu kan jag slänga ut min krånglande Tvix och min gamla Xbox som jag använt som mediacenter sen sekelskiftet.

#31

Postad 16 juni 2010 - 21:50

Unregistered9c97d1f2
  • Unregistered9c97d1f2
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Den ser väldigt trevlig ut och verkar skulle mycket väl funka i tvbänken.
Men den är för dyr tycker jag, 7.995,00 kr för den är inte billigt.
Men som hembiotomte så hade jag helst haft en BluRayspelare i den (nått som inte lär hända i en mac)

Äger en iMac 20" som jag är grymt nöjd med, men denna burk känns för dyr enligt mig.

#32

Postad 16 juni 2010 - 22:47

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Skippa Hårddiskarna och släng i en ssd disk på 16 gig istället och sätt priset rätt, jag kör ändå med externa diskar vid sidan om .... :blush:

#33

Postad 17 juni 2010 - 04:17

Juhan
  • Juhan
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0
Är det nånting jag aldrig kommer att köpa så är det nått som är apple relaterat. Snacka om överpriser för hårdvaran.

" Åh jag måste köpa en sån där ipad, ipod, iphone dem är så snygga! "

Sen avskyr jag Steve Jobs också.. Jag fattar inte varför dessa ipods är så populära... Medelmåttigt ljud till överpris! Men det är ju klart har man en apple pryl så måste allt vara apple!...

Det finns saker som är billigare och betydligt bättre men folk ska ju absolut ha en sån där apple, folk betalar tusenlappar för utseendet...

#34

Postad 17 juni 2010 - 06:24

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

  • 373 inlägg
  • 0
Apple är nya Bang & Olufsen. Svindyra, lättanvända, "designade" prylar som ligger långt, långt efter vad gäller funktioner.

/Ash

PS. Garanterat inte HDMI 1.4. Skulle inte förvåna mig om det är 1.1 :blush:.

#35

Postad 17 juni 2010 - 11:04

Henkedge
  • Henkedge
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Apple är nya Bang & Olufsen. Svindyra, lättanvända, "designade" prylar som ligger långt, långt efter vad gäller funktioner.

/Ash

Och långt, långt före vad gäller användarupplevelser.

#36

Postad 17 juni 2010 - 11:18

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Min grabb köpte en Acer X3900 för 6000:- i dagarna, ni kan själva söka på produktegenskaper så ser ni vad man hittar i den burken...Det är inget snack om att Apple har " hitta på priser " Men dom sitter ju i 3 år för att klura ut hur man gör en fyrkantig burk så det är väl utvecklingskostnader inräknat i priset...Jag ska inte sticka under med att jag skulle vilja ha en Mac mini..Men det får bli den dagen jag är full och lättlurad :blush:

Ni får läsa mellan raderna och inte tro att jag säger att Apple är skit för det är dom inte, bara egenkära och storhetsvansinniga..Deras väckelsemöten slår Tupperware burkarnas heliga graal med hästlängder.

Vore jag bättre på engelska så skulle jag nog också sitta framför Youtube och se Steve Jobs väckelsemöten hela dagarna. Han är så pass duktig att han kan få folk som sitter i rullstol tro att dom behöver en löparmaskin hemma..

Glimten i ögat från mig !

Redigerat av jim65, 17 juni 2010 - 11:33.


#37

Postad 17 juni 2010 - 11:22

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0
Jag ser det som att jag betalar för att få tillgång till Apples mjukvara, det är den jag vill åt med att äga en Mac. Sen att designen slår alla konkurrenter på fingrarna är bara ett plus i kanten.

#38

Postad 17 juni 2010 - 12:06

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0

Min grabb köpte en Acer X3900 för 6000:- i dagarna, ni kan själva söka på produktegenskaper så ser ni vad man hittar i den burken...Det är inget snack om att Apple har " hitta på priser " Men dom sitter ju i 3 år för att klura ut hur man gör en fyrkantig burk så det är väl utvecklingskostnader inräknat i priset...Jag ska inte sticka under med att jag skulle vilja ha en Mac mini..Men det får bli den dagen jag är full och lättlurad :blush:

Och din grabb har ju givetvis en dator med:
Aluminium chassi?
3,6cm högt, ca 20cm djupt och brett chassi?
en dator som är väldigt tyst?
bluetooth?
wifi?
mjukvara som är enkel och inte har några problem?

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 17 juni 2010 - 12:12.


#39

Postad 17 juni 2010 - 13:17

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Apple är nya Bang & Olufsen. Svindyra, lättanvända, "designade" prylar som ligger långt, långt efter vad gäller funktioner.

/Ash

PS. Garanterat inte HDMI 1.4. Skulle inte förvåna mig om det är 1.1 :blush:.


Långt långt före menar du väl egentligen ?

#40

Postad 17 juni 2010 - 13:22

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Min grabb köpte en Acer X3900 för 6000:- i dagarna, ni kan själva söka på produktegenskaper så ser ni vad man hittar i den burken...Det är inget snack om att Apple har " hitta på priser " Men dom sitter ju i 3 år för att klura ut hur man gör en fyrkantig burk så det är väl utvecklingskostnader inräknat i priset...Jag ska inte sticka under med att jag skulle vilja ha en Mac mini..Men det får bli den dagen jag är full och lättlurad :blush:

Ni får läsa mellan raderna och inte tro att jag säger att Apple är skit för det är dom inte, bara egenkära och storhetsvansinniga..Deras väckelsemöten slår Tupperware burkarnas heliga graal med hästlängder.

Vore jag bättre på engelska så skulle jag nog också sitta framför Youtube och se Steve Jobs väckelsemöten hela dagarna. Han är så pass duktig att han kan få folk som sitter i rullstol tro att dom behöver en löparmaskin hemma..

Glimten i ögat från mig !



Hmm.. Jag vill inte vara petig.. Men Acer X3900 är ju inte ens i närheten av samma typ av produkt. Den är ju _gigantisk_ till storleken om man jämför med mac mini, minst 5-6 gånger så stor. Det är inte riktigt en rättvis jämförelse tycker jag.

#41

Postad 17 juni 2010 - 16:05

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Hmm.. Jag vill inte vara petig.. Men Acer X3900 är ju inte ens i närheten av samma typ av produkt. Den är ju _gigantisk_ till storleken om man jämför med mac mini, minst 5-6 gånger så stor. Det är inte riktigt en rättvis jämförelse tycker jag.



Wow är Apple så liten :wub:

Acer har måtten i cm räknat
35x27x10

Redigerat av jim65, 17 juni 2010 - 19:20.


#42

Postad 17 juni 2010 - 17:53

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0

Jag hade varit grymt intresserad om den hade haft Blu-ray. Känns som att den är på tok för dyr nu utan.


Jag hade varit intresserad om de haft det i sina mini-modeller redan för ett par år sedan! Då hade jag nog köpt en i stället för min Oppo :wub: Har själv en mini med Intel-processor o har kört Mac sedan 2002; snyggt OS, lätta att använda, stabila.

#43

Postad 17 juni 2010 - 19:41

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Wow är Apple så liten :wub:

Acer har måtten i cm räknat
35x27x10


Ja just det, alltså 6,6 gånger så stor som en mac mini :wub: rätt stor skillnad alltså. Därmed är det en orättvis jämförelse eftersom Acer'n inte är en mini-dator i samma klass, om ens en mini-dator alls.

#44

Postad 17 juni 2010 - 20:49

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
+1

#45

Postad 17 juni 2010 - 21:30

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0

Ja just det, alltså 6,6 gånger så stor som en mac mini :wub: rätt stor skillnad alltså. Därmed är det en orättvis jämförelse eftersom Acer'n inte är en mini-dator i samma klass, om ens en mini-dator alls.


Du får dock betala bra många tusenlappar för den krympningen så jag hoppas den är viktig för dig. :wub:

#46

Postad 17 juni 2010 - 22:00

jim65
  • jim65
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0

Ja just det, alltså 6,6 gånger så stor som en mac mini :wub: rätt stor skillnad alltså. Därmed är det en orättvis jämförelse eftersom Acer'n inte är en mini-dator i samma klass, om ens en mini-dator alls.



Den är den minsta Desktop pc jag sett iallafall ....Vilken borde man jämföra med då ?

#47

Postad 17 juni 2010 - 22:25

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
jag tyckte liknelsen med b&o var rätt bra när det gällde apple. men att de skulle ligga långt efter gällande funktioner, där tror jag den som skrev det får ta och stoppa huvudet i sanden :wub: näe men både apple och b&o ligger väl i framkant när det gäller användarvänliga funktioner, avancerade funktioner och obegränsat med valmöjligtheter är det sämre med dock. visst är det mindre prestanda per krona men så får man i gengäld en väldesignad produkt där mjukvaran är anpassad efter hårdvaran på ett sätt få konkurrenter kan hävda sig mot

min nästa dator blir helt klart en mac, även om de är lite dyrare, och även om man får tumma på processor/hårddiskutrymme eller vad det nu kan tänkas vara, och inte för att de är snygga (även om de är det :wub:) men har man använt en så retar man sig bara upp på bristerna hos en pc efteråt

mvh

#48

Postad 17 juni 2010 - 23:06

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

jag tyckte liknelsen med b&o var rätt bra när det gällde apple. men att de skulle ligga långt efter gällande funktioner, där tror jag den som skrev det får ta och stoppa huvudet i sanden :wub: näe men både apple och b&o ligger väl i framkant när det gäller användarvänliga funktioner, avancerade funktioner och obegränsat med valmöjligtheter är det sämre med dock. visst är det mindre prestanda per krona men så får man i gengäld en väldesignad produkt där mjukvaran är anpassad efter hårdvaran på ett sätt få konkurrenter kan hävda sig mot

min nästa dator blir helt klart en mac, även om de är lite dyrare, och även om man får tumma på processor/hårddiskutrymme eller vad det nu kan tänkas vara, och inte för att de är snygga (även om de är det :wub:) men har man använt en så retar man sig bara upp på bristerna hos en pc efteråt

mvh


Ja köper man Apple är man uppenbarligen endast ute efter det yttre, endast 2GB ram idag med denna prislapp? Helt oacceptabelt.
Att man också stödjer ett snålföretag som Apple på kuppen gör inte saken bättre (för mig), men tycker man om att kasta pengar på marknadsföring och hype så varsågod.

Angående HDMI version så bör det vara 1.3, det är det åtminstone på min laptop med samma grafikkrets :D

Vilka brister tänker du på då? Jag tycker välkonfigurerade PC datorer är ack så mycket bättre och mångsidig i och med möjligheten att själv byta ut hårdvara utan att förlora garantin.
Vill man ha bestämt använda Mac OSX finns alltid möjlighet att ge fingret åt Apple och installera Hackintosh på (nästan) fritt valida PC-delar.

*tummen ner för Apples girighet*

#49

Postad 17 juni 2010 - 23:31

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Den här debatten tycker jag är skitkul! och skittråkig på samma gång.
Jag är en relativt nybliven Apple ägare och är sjukt nöjd med allt de säljer.
Hittills har det blivit en Macbook Pro 15" och iPhone 3G (köper iPhone 4 direkt när den kommer).
Visst dyrt som fan, men skillnaden är att jag som ägare är nöjd med vad jag köpt.

Min Macbook pro är drygt ett år gammal nu och man sitter nästan och småler för sig själv när man öppnar den och internet och full skärmstyrka är igång från vilo läge på en halv sekund. (Då använder jag ändå DHCP i min router).
Alla windows maskiner i alla prisklasser klarar inte detta. En fin liten blå snurrande cirkel på nätverksloggan och så är det bara vänta. Varje gång. Macbook har kvalitet rakt igenom. Tyst, kraftfull, vacker. Kul att använda. Inget behov av mus för att trackpaden är så enormt bra vid vanlig användning.
Kosta vad det vill, jag köper aldrig en bärbar pc igen efter jag köpt en dyr macbook. För dyr är dom dessvärre.

Mac Mini, hdmi är en dealbreaker för mig. Det är enda anledningen att det inte står en under tvn redan.
Visst fan är den dyr, svenska kronan är svagare och det är en av anledningarna. En tusing för mycket kanske den kostar, jag är dock villig att betala den tusingen för att bli nöjd. Man får en riktigt bra PC för halva pengen, men inte i detta suveräna format.
Folk verkar tro att det är en vanlig socket 775 core2duo processor i denna skapelse också, det är socket P. Alltså processor från bärbara datorer med tdp på 25Watt. Försök hitta en liknande setup i en PC.
Det finns inga bra Socket P moderkort till pc. Det som finns är däremot Intel core i3/i5 och socket 1156.
Visst dom är strömsnåla och fina, men då är man påtvingad Intels skräp grafik inbyggt.
Apple har alltså lyckats komma förbi Intels och Nvidias bråk om inbyggd grafik från Nvidia på Intel plattform genom att använda gamla Core2Duo, men att köra på socket P för att klara värmeutvecklingen.

Jag vill påstå att det inte går att bygga en liknande skapelse i lika litet format med ljudnivå/strömförbrukning som är så låg, och jag är villig att betala för det. Liten, snygg, tyst och sval HTPC som är byggd med grym kvalitet.
Väger man in såna värden så blir den mycket mer prisvärd istället för att jämföra hårdvara mot hårdvara och strunta i smarta, snygga och fungerande lösningar.

Min nuvarande HTPC består av en micro-atx setup med Asus P5N7A-VM moderkort och Intel c2d e8400 3.0ghz cpu.
Alltså en kraftigare hårdvara än mac mini, men jag ska ändå byta pga att jag värderar att ha en snygg tyst och fin htpc i mitt vardagsrum. Kommer köra linux på mac minin likadant som jag kör linux och xbmc på min nuvarande. Ingen skillnad där.

Enda nackdelen jag ser är att Nvidia inte har något stöd för DTS-HD/True-HD ljudformaten på sina grafikkort. Det är det enda som känns surt med att köpa ny htpc för relativt mycket pengar. Förhoppningsvis kanske det inte är en hårdvarufråga utan drivrutinsfråga så stöd kanske kommer nån gång i världen.

#50

Postad 17 juni 2010 - 23:38

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Ja köper man Apple är man uppenbarligen endast ute efter det yttre, endast 2GB ram idag med denna prislapp? Helt oacceptabelt.
Att man också stödjer ett snålföretag som Apple på kuppen gör inte saken bättre (för mig), men tycker man om att kasta pengar på marknadsföring och hype så varsågod.

Angående HDMI version så bör det vara 1.3, det är det åtminstone på min laptop med samma grafikkrets :wub:

Vilka brister tänker du på då? Jag tycker välkonfigurerade PC datorer är ack så mycket bättre och mångsidig i och med möjligheten att själv byta ut hårdvara utan att förlora garantin.
Vill man ha bestämt använda Mac OSX finns alltid möjlighet att ge fingret åt Apple och installera Hackintosh på (nästan) fritt valida PC-delar.

*tummen ner för Apples girighet*


Det är folk som resonerar som dig jag inte förstår mig på överhuvudtaget. Du ser inte att folk kan värdera andra saker än dig? Du tycker alltså att det är lika lätt att använda PC datorer eller att installera en PC till en Hackintosh?
Tror inte att ordet lättanvänt ringer likadant i dina och mina öron isåfall.
Men vänligen plocka fram en pc i lika litet format med lika låg värmeförbrukning och lika bra grafikkrets.
Utan extern strömförsörjning.
Nu menar jag självklart inte en Atom/Ion lösning utan samma prestanda, lika tyst och lika liten/snygg.

Återkom när du hittat det, förväntar mig tystnad... Eller var det bara det yttre man betalade för som du påstod?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.