Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED 2019: Z9 W9 E9 C9 B9 och R9

1321 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED55C9 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 9,07 (27) Inga priser
LG OLED65C9 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 3 8,95 (19) Inga priser
LG OLED65E9 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 9 (4) Inga priser
LG OLED77C9 (TV) 7 8,14 (13) Inga priser
LG OLED65W9 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 2 (0) Inga priser
LG OLED77W9 77" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 2 (0) Inga priser
LG OLED55B9 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 7,47 (16) Inga priser
LG OLED65B9 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 8,89 (8) Inga priser
LG OLED88Z9 (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED65B9S 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 5 9 (5) Inga priser
LG OLED55B9S 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 7,5 (1) Inga priser
23 relaterade trådar
75"+ (1660 inlägg) 1 år sedan
LG OLED65B9SLA eller LG 65" CX (5 inlägg) 3 år sedan
55 tum till sovrummet (10 inlägg) 3 år sedan
Ljudproblem appar LG OLED65B9PLA (13 inlägg) 3 år sedan
OLED runt 20k (3 inlägg) 3 år sedan
LG OLED55C9 (1 inlägg) 3 år sedan
LG OLED65C9PLA 65" (8 inlägg) 3 år sedan
LG OLED mjukvaruuppdatering (5 inlägg) 3 år sedan
Ca modul eller box (6 inlägg) 4 år sedan
Vilken OLED ska man välja (63 inlägg) 4 år sedan
Philips 55oled754 (5 inlägg) 4 år sedan
Köpröd LG C9 eller Sony AG9 - 77" (2 inlägg) 4 år sedan
LG OLED 55" (1 inlägg) 4 år sedan
Död pixel på nyköpt LGOLED55B9 (27 inlägg) 4 år sedan
55" TV för högst 10 000 kr (13 inlägg) 4 år sedan
Hjälp mig att välja rätt OLED-tv (30 inlägg) 4 år sedan
Dags för ny tv... (0 inlägg) 4 år sedan
Samsung QLED QE82Q60R eller LG OLED65C9PLA? (3 inlägg) 4 år sedan
Ska flytta - köpråd för ljust rum (0 inlägg) 4 år sedan
Val av tv, uppgradering från gammal Pioneer-plasma (74 inlägg) 4 år sedan
Varför går det inte koppla TV: ns ARC till vanlig HDMI 2.0 (0 inlägg) 4 år sedan
Köpråd LG OLED55C8 eller Philips 55OLED803/12 (11 inlägg) 4 år sedan
LG OLED65E97LA, OLED65E9PLA, OLED65E9PVA (3 inlägg) 4 år sedan

#701

Postad 07 december 2019 - 10:14

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

https://imgur.com/a/ijuY2F7

Bilder på 5% grå från min 77C9. Hur tycker ni det ser ut? Är konfunderad över det mörka partiet övertill. Har inte sett något liknande på andras bilder. Inte så tydligt irl, medans bandingen syns lika mycket på bilden som irl.

Har fått min 77c9 nu. Den ser typ samma ut. Kollade lite extrema scener igår (OA S2E2 i slutet upp för trappan) och där syns det, men kommer inte att störa mig på det. Kollade annat mörkt material och såg det inte. Bara djup, härlig 77” oledbild :D.
White uniformity är väldigt bra på min.
Upprepar igen att om du inte ser/stör dig på det med vanligt content så behåll. Risken är att du får ett sämre ex ur någon aspekt.

Ja, det är ju ett lotteri. Man kan ju få värre exemplar, det är det som är kruxet.

 

Får jag fråga hur nära ni sitter era 77-tummare och hur ljuskontrollerat era rum är? Har inte fått min än men jag kommer kunna ha nästintill kolsvart rum och sitta ca 2,2-2,4 meter ifrån. Det syns kanske olika tydligt beroende på hur nära man sitter.

 

Apropå det, kom att tänka på att det kanske kunde upplevas mindre tydligt om man sitter närmre eftersom mer av bilden fyller synfältet men å andra sidan så förekommer det ju i mörka scener så det kan lika gärna visas tydligare (detta gäller bara 4K-material förstås, att flytta närmre).

Skulle ni kunna testa om det är skillnad på bandingen beroende på avståndet från TV:n? Blev lite nyfiken.



#702

Postad 07 december 2019 - 10:16

Unregisteredea81fcb1
  • Unregisteredea81fcb1
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Installerade min 65C9 först igår eftersom jag varit bortrest sedan jag köpte den dagen innan BF. Den ersätter en 11 år gammal 40” LCD (som visserligen var toppklass då, men ändå). Utöver den uppenbara skillnaden i storlek är första intrycket att jag har köpt en mörk tonad spegel! Exakt ALLT reflekteras i mörka bilder eller när den är avstängd.

Om jag förstår det rätt är allt i sin ordning och även en t ex Samsung Q90 hade gjort detsamma eftersom det beror på den blanka finishen som alla TV har nuförtiden, men lite irriterande är det ju. Antar att det är en vanesak och kräver lite tanke vid val av sittplats och placering av lampor.

#703

Postad 07 december 2019 - 10:28

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Uppdaterade min C9 till senaste FW och tycker att HDR är alldeles för Dim.

Detta gäller till största delen Dolby Vusion

 

Skillnaden emot B7 och B8 tycker jag är stor.

 

Nån annan som har märkt detta på sina ang

 

 

Plus att alla HDR lägena är alla satta till 100 Oled light och 100 kontrast, tycker jag är lite konstigt.. man har ingen marginal uppåt :(

 

 

 

edit.1. FW ver 04.70.05 är den jag har installerad nu.

Edit 2 Interna apparna och Dolby Vision


Redigerat av mikee, 07 december 2019 - 12:08.


#704

Postad 07 december 2019 - 12:10

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Installerade min 65C9 först igår eftersom jag varit bortrest sedan jag köpte den dagen innan BF. Den ersätter en 11 år gammal 40” LCD (som visserligen var toppklass då, men ändå). Utöver den uppenbara skillnaden i storlek är första intrycket att jag har köpt en mörk tonad spegel! Exakt ALLT reflekteras i mörka bilder eller när den är avstängd.

Om jag förstår det rätt är allt i sin ordning och även en t ex Samsung Q90 hade gjort detsamma eftersom det beror på den blanka finishen som alla TV har nuförtiden, men lite irriterande är det ju. Antar att det är en vanesak och kräver lite tanke vid val av sittplats och placering av lampor.


Q90 hyllas ju för att vara grym på att klara ljusa rum med massor av reflektioner. Så om det va en superviktig egenskap i valet mellan de 2 Så gjorde du ett litet misstag. Har själv ett ljust vardagsrum men tycker oleden klarar sig helt ok om man rullar ner

#705

Postad 07 december 2019 - 12:24

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Jag måste ju missat något, men får inte SImplelink att fungera med bluray-spelaren på min C9a. Fungerar bara om jag har luckan uppe, vill ju styra över HDMI som jag gjort på min gamls Sony-tv från 2015. Den slår av blurayspelaren om jag slår av tvn, med stängd lucka, så just det fungerar ju. Men inte mycket mer än så. Vad gör jag för fel? :-)

 

Alltså. Helt omöjligt. Någon som kör sin C9 eller liknande med HDMI styrning på bluray utan att ha spelaren synlig? Får det inte att fungera. Helt sjukt. Funkade klockrent på min Sony från 2015. Visst ska det gå få till även på C9?



#706

Postad 07 december 2019 - 12:57

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Installerade min 65C9 först igår eftersom jag varit bortrest sedan jag köpte den dagen innan BF. Den ersätter en 11 år gammal 40” LCD (som visserligen var toppklass då, men ändå). Utöver den uppenbara skillnaden i storlek är första intrycket att jag har köpt en mörk tonad spegel! Exakt ALLT reflekteras i mörka bilder eller när den är avstängd.

Om jag förstår det rätt är allt i sin ordning och även en t ex Samsung Q90 hade gjort detsamma eftersom det beror på den blanka finishen som alla TV har nuförtiden, men lite irriterande är det ju. Antar att det är en vanesak och kräver lite tanke vid val av sittplats och placering av lampor.

 

 

Har en samsung q7(2018), jättebra reflexfilter, men det som saknas är bilden som en C9a har! :ph34r:

Finns det ingen Oled med lika bra reflexfilter som den tro?



#707

Postad 07 december 2019 - 14:36

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0

Jag beställde som flera andra från CDON en LG 65C9 och har också fått meddelande om leverans i mitten av januari. Fick meddelande från CDON den 28:e att den var postad och har fått kollinummer som finns registrerat på på Bring. Är det samma för andra som beställt?



#708

Postad 07 december 2019 - 15:13

Köörmit
  • Köörmit
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Jag beställde som flera andra från CDON en LG 65C9 och har också fått meddelande om leverans i mitten av januari. Fick meddelande från CDON den 28:e att den var postad och har fått kollinummer som finns registrerat på på Bring. Är det samma för andra som beställt?


Precis samma för mig. Blev ju glatt överraskad när när jag fick meddelande om att den var postad, så har ju entusiastiskt varit inne och uppdaterat sidan hos Bring flera gånger om dagen. Nu slipper jag iaf lägga tid på det igen förrän mitten av januari.

#709

Postad 07 december 2019 - 15:16

Unregisteredea81fcb1
  • Unregisteredea81fcb1
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Jag kör med detta https://www.jula.se/...ggfaste-929077/ från Jula till min 65C8, mer ultraslim än så blir svårt att hitta, bygger endast 9mm och är väldigt stabilt och lätt att sätta upp. Kan helt klart rekommendera det! 129kr dessutom är ju rena rema kapet!


Plockade precis upp detta ur kartongen och tänkte montera. Upptäcker dock att det bara är ca 48cm brett och därmed omöjligt att sätta i två reglar på en cc60 vägg som jag har.. Så då är ju frågan, vågar man sätta den i endast en regel och övriga bara i gipset? Eller tror ni jag borde köpa ett bredare?

#710

Postad 07 december 2019 - 15:50

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0

Plockade precis upp detta ur kartongen och tänkte montera. Upptäcker dock att det bara är ca 48cm brett och därmed omöjligt att sätta i två reglar på en cc60 vägg som jag har.. Så då är ju frågan, vågar man sätta den i endast en regel och övriga bara i gipset? Eller tror ni jag borde köpa ett bredare?


Bara o köra.... jag har en plasma på 25kg hängande i fäste enbart satt i gipsvägg m molly. 5st molly som varje plugg tar ca 15kg lodrätt räcker gott o väl :)

Redigerat av sonyman, 07 december 2019 - 15:51.


#711

Postad 07 december 2019 - 22:15

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Plockade precis upp detta ur kartongen och tänkte montera. Upptäcker dock att det bara är ca 48cm brett och därmed omöjligt att sätta i två reglar på en cc60 vägg som jag har.. Så då är ju frågan, vågar man sätta den i endast en regel och övriga bara i gipset? Eller tror ni jag borde köpa ett bredare?


Kör duomax där du inte har regel så är det inga problem 👍

#712

Postad 08 december 2019 - 00:28

MrGreenankle
  • MrGreenankle
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Har fått min 77c9 nu. Den ser typ samma ut. Kollade lite extrema scener igår (OA S2E2 i slutet upp för trappan) och där syns det, men kommer inte att störa mig på det. Kollade annat mörkt material och såg det inte. Bara djup, härlig 77” oledbild :D.
White uniformity är väldigt bra på min.
Upprepar igen att om du inte ser/stör dig på det med vanligt content så behåll. Risken är att du får ett sämre ex ur någon aspekt.

 

Samma ut = du har också mörkt topparti av bilden? Eller syftade du på bandingen?



#713

Postad 08 december 2019 - 13:41

Saim
  • Saim
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Typ samma banding och samma att den är mörkare i toppen vid 5% grå.
Ser inte det som ett problem och tror inte det är värt att testa annan, men visst kan man ha tur. Eller otur...

Samma ut = du har också mörkt topparti av bilden? Eller syftade du på bandingen?



#714

Postad 08 december 2019 - 19:25

m203
  • m203
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Nu sitter 65” C9 uppe på väggen. Enkelgips med 3st duomax och några vanliga gipsskruv i plåtreglar. Borde hålla

Ser bra ut! Vilket fäste?



#715

Postad 08 december 2019 - 21:05

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Samma ut = du har också mörkt topparti av bilden? Eller syftade du på bandingen?

Typ samma banding och samma att den är mörkare i toppen vid 5% grå.
Ser inte det som ett problem och tror inte det är värt att testa annan, men visst kan man ha tur. Eller otur...

Har ni gjort ett par manuella pixeluppfräschare (sån som tar en timme) och sett någon förbättring på bandingen?

 

Förresten, hade ni möjlighet att svara på min tidigare fråga angående era avstånd och ljuskontroll i rummen?



#716

Postad 08 december 2019 - 23:22

Saim
  • Saim
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Sitter ca 3,5m ifrån. Verkligen inget problem med min med vanligt material i helt mörklagt rum (biorum). Inte kört pixelrefresh än, varit upptagen med att sälja proj och duk och att fixa upp 77c9 istället.
Allt det svarta är 10cm tjocka absorbenter, var där även när jag körde proj, så allt är inte helt anpassat än.

Bifogad fil(er)



#717

Postad 09 december 2019 - 00:34

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Sitter ca 3,5m ifrån. Verkligen inget problem med min med vanligt material i helt mörklagt rum (biorum). Inte kört pixelrefresh än, varit upptagen med att sälja proj och duk och att fixa upp 77c9 istället.
Allt det svarta är 10cm tjocka absorbenter, var där även när jag körde proj, så allt är inte helt anpassat än.

Mycket vackert!

 

Tack för svar. Återkom ifall du skulle göra en refresh eller två och om du märker någon skillnad efter det. Hörde om en från USA som märkte skillnad men MrGreenankle här verkade inte ha märkt något, vad jag förstått.

 

Om du skulle ha tid så hade jag uppskattat om du kunde undersöka om 4K-material upplevs bättre/sämre/likvärdig i förhållande till banding om du sitter närmre TV:n vid tittande. Alltså t.ex. 2 meter ifrån så syns bandingen tydligare eller mindre tydligt eller ingen skillnad?



#718

Postad 09 december 2019 - 09:17

Unregistered2a8a4954
  • Unregistered2a8a4954
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 1

Jag hoppas att så många som möjligt som har drabbats av Tvexpertens extrema misstag häver sina köp och förhoppningsvis hittar shyssta deals någon annanstans. Jag personligen vägrar vara deras snälla söta kund som bara är tacksam för ett bra pris och väntar in TVn - när den väl kommer. Vad är det ens för garantier att den levereras i mitten av januari? Kommer säkert få mail efter årsskiftet att den är försenad igen och kommer vid påsk. 

 

Nä - TVexperten har helt gjort bort sig. När de skriver att TVn är postad och även sitter och meddelar i telefon att jag (samt andra) beräknas ha TVn 1-2 veckor efter beställning.

 

Svartlistad!



#719

Postad 09 december 2019 - 10:47

DmD
  • DmD
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Power.se hade +10 st av C9 77 tums varianten på Cyber monday vid lunchtid då jag gjorde mitt köp.

 

Efter det har det inte hänt så mycket mer än de sedvanliga orderbekräftelse mailen, och nu verkar det som de ska få in tvn först nästa måndag , dvs 16:e Dec.. 

 

Det datumet är dessutom inte bekräftat och det var samma visa efter Cyber Monday, då det stod idag 9:e Dec som prel datum då dom ska få in tvn. 

 

Aja e väl bara och garva lite och tro att den dyker upp i slutet av Januari el nått.



#720

Postad 09 december 2019 - 12:17

Unregistered2a8a4954
  • Unregistered2a8a4954
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Power.se hade +10 st av C9 77 tums varianten på Cyber monday vid lunchtid då jag gjorde mitt köp.

 

Efter det har det inte hänt så mycket mer än de sedvanliga orderbekräftelse mailen, och nu verkar det som de ska få in tvn först nästa måndag , dvs 16:e Dec.. 

 

Det datumet är dessutom inte bekräftat och det var samma visa efter Cyber Monday, då det stod idag 9:e Dec som prel datum då dom ska få in tvn. 

 

Aja e väl bara och garva lite och tro att den dyker upp i slutet av Januari el nått.

 

Du ska nog vara glad om du kan titta på vasaloppet på nya TVn  :ph34r:



#721

Postad 09 december 2019 - 14:30

Banka
  • Banka
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Jag hoppas att så många som möjligt som har drabbats av Tvexpertens extrema misstag häver sina köp och förhoppningsvis hittar shyssta deals någon annanstans. Jag personligen vägrar vara deras snälla söta kund som bara är tacksam för ett bra pris och väntar in TVn - när den väl kommer. Vad är det ens för garantier att den levereras i mitten av januari? Kommer säkert få mail efter årsskiftet att den är försenad igen och kommer vid påsk. 

 

Nä - TVexperten har helt gjort bort sig. När de skriver att TVn är postad och även sitter och meddelar i telefon att jag (samt andra) beräknas ha TVn 1-2 veckor efter beställning.

 

Svartlistad!

 

Kruxet är att det inte finns någon annan. Nu säljs den för 28 000 kr. Däremot har jag ännu inte fått något svar från CDON som verkar likt ett gäng ryggradslösa pajasar gömma sig för att låta det hela blåsa över. CDON bör i detta fall ha minst lika mycket skit om inte mer och får själva köpa in TV:n från en annan återförsäljare för att bistå dess kunder med en vara. Jag handlade via CDON, så det är därmed CDONs ansvar att jag får en TV.



#722

Postad 09 december 2019 - 14:34

Unregistered2a8a4954
  • Unregistered2a8a4954
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Kruxet är att det inte finns någon annan. Nu säljs den för 28 000 kr. Däremot har jag ännu inte fått något svar från CDON som verkar likt ett gäng ryggradslösa pajasar gömma sig för att låta det hela blåsa över. CDON bör i detta fall ha minst lika mycket skit om inte mer och får själva köpa in TV:n från en annan återförsäljare för att bistå dess kunder med en vara. Jag handlade via CDON, så det är därmed CDONs ansvar att jag får en TV.

 

Nej inte just nu - men det kommer strax en mellandagsrea där det troligtvis kommer finnas några skapliga deals. Dock förmodligen inte lika bra som BF. För min egen del har jag så mycket hellre kvar min 10 år gamla SONY 46" LCD än att sitta och vänta till mitten av januari (i bästa fall). 

 

Jag blev lovad svar inom 24 timmar på mitt mail som jag skrev vid lunch i fredags - har ännu inte fått något. Dem får till imorgon på sig innan jag återigen lyfter luren...



#723

Postad 09 december 2019 - 15:09

Banka
  • Banka
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Nej inte just nu - men det kommer strax en mellandagsrea där det troligtvis kommer finnas några skapliga deals. Dock förmodligen inte lika bra som BF. För min egen del har jag så mycket hellre kvar min 10 år gamla SONY 46" LCD än att sitta och vänta till mitten av januari (i bästa fall). 

 

Jag blev lovad svar inom 24 timmar på mitt mail som jag skrev vid lunch i fredags - har ännu inte fått något. Dem får till imorgon på sig innan jag återigen lyfter luren...

 

Jag har dessvärre ingen TV pga flytt.

 

CDON har mig veterligen ingen telefonservice av förklarliga skäl...men TVexperten vill endast skicka mig vidare till CDON och hävdar att det är CDON som ska ta ansvaret för felet i annonseringen.



#724

Postad 09 december 2019 - 16:44

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0

Nej inte just nu - men det kommer strax en mellandagsrea där det troligtvis kommer finnas några skapliga deals. Dock förmodligen inte lika bra som BF. För min egen del har jag så mycket hellre kvar min 10 år gamla SONY 46" LCD än att sitta och vänta till mitten av januari (i bästa fall). 

 

Jag blev lovad svar inom 24 timmar på mitt mail som jag skrev vid lunch i fredags - har ännu inte fått något. Dem får till imorgon på sig innan jag återigen lyfter luren...

 

Jag funderar också på att annullera min beställning och behålla min gamla Sony tv.



#725

Postad 09 december 2019 - 22:20

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Power.se hade +10 st av C9 77 tums varianten på Cyber monday vid lunchtid då jag gjorde mitt köp.

Efter det har det inte hänt så mycket mer än de sedvanliga orderbekräftelse mailen, och nu verkar det som de ska få in tvn först nästa måndag , dvs 16:e Dec..

Det datumet är dessutom inte bekräftat och det var samma visa efter Cyber Monday, då det stod idag 9:e Dec som prel datum då dom ska få in tvn.

Aja e väl bara och garva lite och tro att den dyker upp i slutet av Januari el nått.


Beställde 77c9 från Power på BF, då stod det också prel lev till dem 9/12, fast Bring levererade den till oss redan i fredags så ibland går det åt andra hållet.

Nackdelen är att man redan vant sig och hoppas på lika bra pris på 88z9 i mellandagarna...

#726

Postad 09 december 2019 - 22:55

Gallo69
  • Gallo69
  • Forumräv

  • 629 inlägg
  • 0

Beställde 77c9 från Power på BF, då stod det också prel lev till dem 9/12, fast Bring levererade den till oss redan i fredags så ibland går det åt andra hållet.

Nackdelen är att man redan vant sig och hoppas på lika bra pris på 88z9 i mellandagarna...

Finns och beställa till fyndpriset 299990:- :)https://www.dustinho...8-8k-smart-oled
 



#727

Postad 10 december 2019 - 08:13

Unregistered2a8a4954
  • Unregistered2a8a4954
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Jag funderar också på att annullera min beställning och behålla min gamla Sony tv.

 

Härligt. Jag makulerade min order igår så nu blir det att hålla utkik i mellandagarna  :)



#728

Postad 10 december 2019 - 08:23

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Ser bra ut! Vilket fäste?

 

Jag hade ett gammalt väggfäste. Behövde ett som byggde ut lite (4cm) så jag fick plats med kabeldragningen bakom TVn. Tyvärr satt anslutningarna på "fel sida" på C9an jämfört med gamla TVn. Hade ju borrat stora hål redan för kabeldragningen i väggen och ville inte borra nya.



#729

Postad 10 december 2019 - 09:18

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

  • 652 inlägg
  • 0

Nej inte just nu - men det kommer strax en mellandagsrea där det troligtvis kommer finnas några skapliga deals. Dock förmodligen inte lika bra som BF. För min egen del har jag så mycket hellre kvar min 10 år gamla SONY 46" LCD än att sitta och vänta till mitten av januari (i bästa fall).

Jag blev lovad svar inom 24 timmar på mitt mail som jag skrev vid lunch i fredags - har ännu inte fått något. Dem får till imorgon på sig innan jag återigen lyfter luren...


Har du fått något svar än?

#730

Postad 10 december 2019 - 09:22

Unregistered2a8a4954
  • Unregistered2a8a4954
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 1

Har du fått något svar än?

 

Ja - jag fick svar igåreftermiddag. Dem kunde inte erbjuda någon kompensation eller dylikt. Det var bara att vänta till tidigast mitten av januari eller makulera. Blev väldigt enkelt.



#731

Postad 10 december 2019 - 17:35

pascal
  • pascal
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Jag kör med detta https://www.jula.se/...ggfaste-929077/ från Jula till min 65C8, mer ultraslim än så blir svårt att hitta, bygger endast 9mm och är väldigt stabilt och lätt att sätta upp. Kan helt klart rekommendera det! 129kr dessutom är ju rena rema kapet!

Tyvärr märkte jag när det var dags att montera 55C9:an att det inte längre verkar fungera med en så "ultra-slim" montage. Antenn-kabeln sticker ut ca 5mm för mycket. Använder en antenn-vinkel från en tidigare LG-TV.

 

Bifogad fil  foto_no_exif.jpg   142,56K   4 Antal nerladdningar

 

Testat ned denna https://www.kjell.co...vit-15-m-p39722

Men den tar tyvärr ännu mera plats.

 

Antar att jag får "karva" i väggen för de utstickande kablarna...  :angry:

Eller köpa ett "not-so-ultra-slim" fäste  ;)


Redigerat av pascal, 10 december 2019 - 17:35.


#732

Postad 10 december 2019 - 20:22

RichardM3
  • RichardM3
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Jag körde med denna vinkeladapter för antennkablen. https://www.kjell.co...ennkabel-p39407



#733

Postad 11 december 2019 - 01:15

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Mediamarkt använder SpectraCal C6 men inte HDR. Kommer chansa på en kalibrering där och hoppas på det bästa. Frågan är hur HDR kommer se ut när man använder isf efter kalibrering.🤔

#734

Postad 11 december 2019 - 19:15

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Mediamarkt använder SpectraCal C6 men inte HDR. Kommer chansa på en kalibrering där och hoppas på det bästa. Frågan är hur HDR kommer se ut när man använder isf efter kalibrering.🤔

Hm. Blev nyfiken vilken sensor det var och upptäckte att C6 (icke HDR) tydligen kan mäta upp till 1000 nits*, alltså en bra bit över max ljusstyrka som någon OLED klarar.

 

Konstigt att de inte kan kalibrera en C9 för HDR då den "bara" kommer upp i 850-900 nits.

Om de använder CalMan-mjukvara så ska det tydligen gå att använda C6 för HDR-kalibrering*

 

Men det kanske är kunskap som fattas, ouppdaterad mjukvara eller andra faktorer som spelar in.

Kanske du kan fråga dem snällt vad det är som stoppar dem från att kalibrera HDR?

 

* Källa C6 nits: en dude på AVSforum, finns säkert mer info andra platser. Källa HDR-kalibrering: En tråd från 2015, också AVSforum



#735

Postad 12 december 2019 - 00:11

rask
  • rask
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Funkar den med 9mm Julafästet?: https://www.jula.se/...e-929077/#tab04

 

Jag körde med denna vinkeladapter för antennkablen. https://www.kjell.co...ennkabel-p39407



#736

Postad 12 december 2019 - 00:53

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Hm. Blev nyfiken vilken sensor det var och upptäckte att C6 (icke HDR) tydligen kan mäta upp till 1000 nits*, alltså en bra bit över max ljusstyrka som någon OLED klarar.

Konstigt att de inte kan kalibrera en C9 för HDR då den "bara" kommer upp i 850-900 nits.
Om de använder CalMan-mjukvara så ska det tydligen gå att använda C6 för HDR-kalibrering*

Men det kanske är kunskap som fattas, ouppdaterad mjukvara eller andra faktorer som spelar in.
Kanske du kan fråga dem snällt vad det är som stoppar dem från att kalibrera HDR?

* Källa C6 nits: en dude på AVSforum, finns säkert mer info andra platser. Källa HDR-kalibrering: En tråd från 2015, också AVSforum


De använder CalMan med SpectraCal C6. Vet dock inte om det är kunskap eller utrustning som fattas för HDR kalibrering. Ska fråga honom när jag är där med TVn förhoppningsvis nästa vecka.

#737

Postad 12 december 2019 - 09:55

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Så som jag förstår det så finns det IDAG inte någon satt standard för nya formatet så som HDR. Det är just därför man inte kan kalibrera detta än, standarden måste sätta sig först.

Funderar själv att göra en kalibrering för SDR. Men har samma funderingar ang hur det slår mot HDR,dolby vision etc.

 

Kanske någon klokare i forumet svara på vore uppskattat :) 



#738

Postad 12 december 2019 - 17:33

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Så som jag förstår det så finns det IDAG inte någon satt standard för nya formatet så som HDR. Det är just därför man inte kan kalibrera detta än, standarden måste sätta sig först.

Funderar själv att göra en kalibrering för SDR. Men har samma funderingar ang hur det slår mot HDR,dolby vision etc.

 

Kanske någon klokare i forumet svara på vore uppskattat :)

 

Vad jag förstått så verkar programmet CalMan som ett ganska självgående program, men det krävs en del input och följande av guider.

De har kalibrering för SRD, HDR och Dolby Vision, specifikt för LG OLED:s. Klipp som visar CalMan-programmet och C9 HDR  (använder C6 HDR2000)

 

De använder CalMan med SpectraCal C6. Vet dock inte om det är kunskap eller utrustning som fattas för HDR kalibrering. Ska fråga honom när jag är där med TVn förhoppningsvis nästa vecka.

 

Det var dock en som skrev lite längre ner i kalibreringstråden om att det krävs CalMan Ultimate-prenumeration för att "låsa upp" HDR-kalibrering i den mjukvaran. Så det är säkert flera faktorer som spelar in i varför MM inte kör HDR.

Men man borde ju ändå pusha på för att få dem till att uppgradera sin utrustning.


Redigerat av p1er, 12 december 2019 - 17:34.


#739

Postad 12 december 2019 - 18:06

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
[quote name="p1er" post="4575858" timestamp="1576168428"]Vad jag förstått så verkar programmet CalMan som ett ganska självgående program, men det krävs en del input och följande av guider.
De har kalibrering för SRD, HDR och Dolby Vision, specifikt för LG OLED:s. Klipp som visar CalMan-programmet och C9 HDR  (använder C6 HDR2000)
 

De har inte kalibrerat mot någon har standard, vad jag vet finns inte detta än. Sen att de kan justera utifrån hdr är ju en annan sak. Det jag har sett är dock att några experter har släppt ett försök på standard för uhd och hdr. Tror det kommer dröja något år innan det är satt.

#740

Postad 12 december 2019 - 21:59

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vad jag förstått så verkar programmet CalMan som ett ganska självgående program, men det krävs en del input och följande av guider.

CalMAN har stöd för "automatisk kalibrering" - AutoCal - som ger rätt variabla resultat beroende på många faktorer. Samtidigt har alla utgåvor av CalMAN (som jag känner till) också manuella arbetsflöden där användaren i fråga gör alla justeringar och använder programvaran för mätning samt beräkningar.



#741

Postad 12 december 2019 - 22:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1

De har inte kalibrerat mot någon har standard, vad jag vet finns inte detta än. Sen att de kan justera utifrån hdr är ju en annan sak. Det jag har sett är dock att några experter har släppt ett försök på standard för uhd och hdr. Tror det kommer dröja något år innan det är satt.

Klart det finns standarder för HDR.

Däremot så är det så att eftersom HDR sträcker sig bortom dagens displayers kapacitet så tone-mappar displayerna och hur det ska göras finns ingen standard för, vad jag vet.

Redigerat av pacman, 12 december 2019 - 22:04.


#742

Postad 12 december 2019 - 22:28

m203
  • m203
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Funkar den med 9mm Julafästet?: https://www.jula.se/...e-929077/#tab04

Jag undrar detsamma. Någon som monterat sin 65C9 med det julafästet?



#743

Postad 12 december 2019 - 22:31

200hz
  • 200hz
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

De använder CalMan med SpectraCal C6. Vet dock inte om det är kunskap eller utrustning som fattas för HDR kalibrering. Ska fråga honom när jag är där med TVn förhoppningsvis nästa vecka.


De flesta MM hus har Videoforge signalgeneratorer och har inte uppdaterat till en som klarar HDR. Några hus har nya Murideos som klarar HDR, tror E-Tuna, Örebro och LKPG har dom än så länge och fler kommer att skaffa dem allt eftersom. Mätarna och Calman är det inget fel på.

#744

Postad 13 december 2019 - 06:17

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Klart det finns standarder för HDR.
Däremot så är det så att eftersom HDR sträcker sig bortom dagens displayers kapacitet så tone-mappar displayerna och hur det ska göras finns ingen standard för, vad jag vet.


Tack för för det :)

Men hur blir det om man kalibrerar sdr men kommer också titta på hdr etc? Är det värt att göra en kalibrering? Blir även hdr mer naturligt etc?

#745

Postad 13 december 2019 - 20:26

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Klart det finns standarder för HDR.

Däremot så är det så att eftersom HDR sträcker sig bortom dagens displayers kapacitet så tone-mappar displayerna och hur det ska göras finns ingen standard för, vad jag vet.

 

Exakt, bra skrivet.

 

Bara för att förtydliga:

Det är just det som inte standardiserats än, hur man "tone map":ar HDR (alltså konvertera mycket hög ljusstyrka/färgrymd till en panel som inte klarar att visa detta fullt ut).

 

HDR generellt sträcker sig upp till (eller över?) 10000 nits vid 12-bit Dolby Vision men det vanligaste för film är att de "mastras" (hur översätter man filmspråk: mastered?) till 1000 nits och 4000 nits men också i vissa fall 10000 nits.

1000 nits är, som jag förstår det, max ljusstyrka för HDR10, HDR10+ klarar 4000 nits men detta format saknar LG OLED:s.

 

Men oavsett så klarar LG OLED:s inte att uppnå 1000 nits ens, vilket måste lösas med bildhantering: tone maping.

 

Tack för för det :)

Men hur blir det om man kalibrerar sdr men kommer också titta på hdr etc? Är det värt att göra en kalibrering? Blir även hdr mer naturligt etc?

 

Beroende på vad det kostar men jag hade nog skippat det om det bara är SDR. Man vill ju inte se på HDR med SDR-bildinställningar (går det ens?).

Jag hade hellre sett på alternativa lösningar för att få full kalibrering, men det är bara min mening.



#746

Postad 13 december 2019 - 20:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
HDR10, HDR10+ och DV går alla upp till 10000 nits. Alla bygger på ITU-R BT.1886 EOTF:en (dvs relationen mellan insignal och utsignal).

#747

Postad 13 december 2019 - 20:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Men tvn switchar ju själv läge så det är ju absolut fint att få kalibrerat SDR oavsett. Då får man fin sdr bild och så när den byter til HDR så blir det då fabriksinställningar och eventuellt gråskalekalibrerat vilket går fint.

Jag köper inte att bara för att man inte få båda bra så ska allt vara dåligt.

SDR inställningar ska inte påverka HDR inställningar.

#748

Postad 13 december 2019 - 20:58

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Är det "TV standard" som jag nämnde då (bara format de kan hantera)?

Har läst flera platser som hävdar HDR10 bara stödjer upp till 1000 nits 10-bit medan Dolby Vision stödjer 10000 nits vid 12-bits.



#749

Postad 13 december 2019 - 22:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Har läst flera platser som hävdar HDR10 bara stödjer upp till 1000 nits 10-bit medan Dolby Vision stödjer 10000 nits vid 12-bits.

Står mycket tokigt på Internet. :)

Näe men jag tror jag vet vad du tänker på. Det beror på vilka sorts monitorer (och vilken max ljusstyrka de är kapabla till) som använts vid skapande av HDR-material, som i slutändan levererats i ett visst format. DV kanske körts på en Dolby Pulsar som kirrar 4000 nits medans mkt annat material skapas på en Sony X300 som stannar på 1100 nits osv.

Men formaten som sådana har inga sådana begränsningar.

Redigerat av pacman, 13 december 2019 - 22:41.


#750

Postad 14 december 2019 - 08:32

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Nu kommer grinchen och förstör för alla som inte lagt märke till detta än. Men jag upplever ett audio sync problem med B9'an när jag använder dess egna mediaspelare eller interna appar. Det handlar om 150-200 ms och även när man stänger av alla filter och specialfunktioner. Tydligen har C9'an samma problem då jag gick in på MM och testade. Det spelar ingen roll vad man gör (tro mig, jag har offrat natt och dag på att försöka), det blir aldrig helt bra. Funktionen i tv'n som är tänkt att justera audio syncen är ett ytterligare slag i ansiktet då den endast kan fördröja ljudet ytterligare. Jag har även testat att ta ut ljudet genom den optiska utgången i hopp om att det oavkodade ljudet skall hinna ut tidigare, en fruktlös åtgärd. Ett trick jag lärde mig som gjorde osyncen lite mindre var att aktivera true motion men ha parametrarna på 0.

Men lite goda nyheter är att jag tog ett snack med en sympatisk kille i MM butiken som i sin tur skulle rycka tag i en säljare från LG så att problemet blir uppmärksammat. Jag älskar allt med denna tv'n i övrigt och vill helst inte lämna tillbaka den. Det verkar inte som de flesta människor reagerar på problemet tillräckligt för att bry sig, och om inte folk bryr sig så finns det ju ingen anledning för LG att rätta till det. Så ring LG, prata med butikssäljare, säg till era grannar, eller drivs till vansinne av att nu se att ljudet är lite off.

https://m.youtube.co...kSO-QAhT8&t=65s

Redigerat av Unregistered866066c7, 14 december 2019 - 09:29.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.