Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz nya receivers 2020 - 8K

486 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR5015 (Surroundförstärkare) 1 7,5 (1) 11 550:-
Marantz SR6015 (Surroundförstärkare) 1 6,5 (1) 14 900:-
Marantz SR7015 (Surroundförstärkare) 1 9,29 (6) 20 900:-
Marantz SR8015 (Surroundförstärkare) 1 8,33 (2) 37 900:-
2 relaterade trådar

#401

Postad 22 oktober 2021 - 08:59

olle_johansson
  • olle_johansson
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Jag läste i går att Denon släppt en del billiga AVR. Det märkliga är att dessa billiga modeller spöar funktioner på de betydligt dyrare Denon/Marantz som finns på marknaden. Jag tänker framför allt på att de har 3 HDMI 2.1. Jag tänkte investera i en bättre modell, men det känns knas om man ska ha en AVR i 5+ år om det inte finns mer än en HDMI 2.1. Jag sitter redan på ett Xbox Series X och jag ska inte utesluta att jag även kommer att skaffa en PS5 i framtiden. Det är en väldigt konstig begränsning att man bara klarar exakt en modern spelkonsoll.

 

Någon som hört rykte om uppdaterade modeller på t.ex. SR6015 eller SR7015? Det skulle ju vara knas om premiummodellerna blir akterseglade av budgetmodellerna en längre tid?



#402

Postad 23 oktober 2021 - 13:20

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack för input

 

Hittade detta:

 

“AirPlay can even stream lossless files up to 16-bit / 44.1 kHz for CD-quality playback using the Apple Lossless Audio Codec, or ALAC.”

 

Det var lite stul i början med att få igång andra protokollet UpNP, detta eftersom min Iphone 13 hela tiden försökte aktivera airplay. Men har för mig att när jag valde att spela direkt från mobilen, så fick jag också kontakt med Mconnect via protokollet.

 

Det är nog skillnad i ljud beträffande de två; men detta tillskriver jag att Airplay strömmas via Blutooth från mobilen, och i ett filformat med längre upplösning. Bifogar en skärmdump när jag kör via UpNP och där framgår att jag kör 24 bit 48.Khz 1780kbps.

 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  kent.jpg   69,8K   0 Antal nerladdningar


#403

Postad 24 oktober 2021 - 13:29

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Tack för input

Hittade detta:

“AirPlay can even stream lossless files up to 16-bit / 44.1 kHz for CD-quality playback using the Apple Lossless Audio Codec, or ALAC.”

Det var lite stul i början med att få igång andra protokollet UpNP, detta eftersom min Iphone 13 hela tiden försökte aktivera airplay. Men har för mig att när jag valde att spela direkt från mobilen, så fick jag också kontakt med Mconnect via protokollet.

Det är nog skillnad i ljud beträffande de två; men detta tillskriver jag att Airplay strömmas via Blutooth från mobilen, och i ett filformat med längre upplösning. Bifogar en skärmdump när jag kör via UpNP och där framgår att jag kör 24 bit 48.Khz 1780kbps.

Airplay använder 48khz för att det skall passa med PCM standarden eftersom Apple kör samma rakt igenom på alla sina enheter. Därför man är tvungen att krångla sig runt. ALAC är rent hopplöst påhitt istället hadde Apple kunnat använt FLAC som stödjs utav alla andra aktörer. Nu vet jag ej om Apple kör DLNA vilket också är den vedertagna standarden. Android stödjer de öppna standar som finns därmed enklare. Samma på Windows där är det bara att installera en bra Codec så är saken löst.
Inget ont om Apple utan det är den lösningen de har valt. När du använder Apple så sänds det med Airplay om du kör wifi/trådlöst och i och med deras puckolösning blev det nämnt sist att nya uppdateringen skall vara 24/48 fortfarande ej Hi res standarden vilket måste vara 24/96 för att få den stämpeln. Andra sidan utav myntet har du möjlighet att sända 24/192 om du väljer Android för de använder FLAC
Som sagt du kommer ej runt HEOS. Den ligger i bakgrunden när du använder fristående app eftersom det är själva kärnan.

#404

Postad 24 oktober 2021 - 18:24

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Airplay 2 stöder 44.1khz.

#405

Postad 26 oktober 2021 - 07:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Så är det en rentav subjektiv skillnad mellan Airplay vs Mconnect?



#406

Postad 26 oktober 2021 - 14:20

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Airplay använder 48khz för att det skall passa med PCM standarden eftersom Apple kör samma rakt igenom på alla sina enheter. Därför man är tvungen att krångla sig runt. ALAC är rent hopplöst påhitt istället hadde Apple kunnat använt FLAC som stödjs utav alla andra aktörer. Nu vet jag ej om Apple kör DLNA vilket också är den vedertagna standarden. Android stödjer de öppna standar som finns därmed enklare. Samma på Windows där är det bara att installera en bra Codec så är saken löst.
Inget ont om Apple utan det är den lösningen de har valt. När du använder Apple så sänds det med Airplay om du kör wifi/trådlöst och i och med deras puckolösning blev det nämnt sist att nya uppdateringen skall vara 24/48 fortfarande ej Hi res standarden vilket måste vara 24/96 för att få den stämpeln. Andra sidan utav myntet har du möjlighet att sända 24/192 om du väljer Android för de använder FLAC
Som sagt du kommer ej runt HEOS. Den ligger i bakgrunden när du använder fristående app eftersom det är själva kärnan.

Fel det du skriver. Apple Airplay använder sig av 16 bit 44,1 kHz vid streaming Airplay (cd kvalitet). De erbjuder nu Lossless uppspelning via sin tjänst "Apple Music". Läs på mer där är du snäll innan du skriver och kastar ur dig saker som inte stämmer. 

Chromecast däremot omsamplar till 48 kHz alt 96 kHz (om du blandar ihop dessa saker)



#407

Postad 26 oktober 2021 - 17:05

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Glidtassen kanske blandar ihop det med Apple tv3 som resamplade 44.1khz till 48khz?

#408

Postad 26 oktober 2021 - 17:13

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Glidtassen kanske blandar ihop det med Apple tv3 som resamplade 44.1khz till 48khz?

Det var Buddaz12 som jag svarade på  :)  Men han kan såklart ha blandat ihop det i alla fall...



#409

Postad 26 oktober 2021 - 18:09

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Haha, det gjorde jag med när jag tittade en extra gång. 🙈

#410

Postad 27 oktober 2021 - 04:50

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det var Buddaz12 som jag svarade på :) Men han kan såklart ha blandat ihop det i alla fall...

Den kan hantera 44.1 eftersom den kör AAC/ALAC/MPEG4 container. De vill helst köra 48khz för att även kunna följa ATV är du med mig nu. Den växlar beroende på källa. Nyaste spåret är att det skall stödja 24bit.

#411

Postad 27 oktober 2021 - 22:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Snurr snurr i min arma boll!

 

Jag kan inte köra UPnP via Mconnect längre; den gör lite som den vill. Sedan går det inte att köra Heos via Iphone 13. Så, har frågat förr - är det någon skillnad på Airplay via Tidal till en Marantz 8012, eller skall man köra nåt annat. 

 

Just nu vill bara Mconnect köra Airplay, men vet hur jag kunnat köra det andra alternativet också. 



#412

Postad 28 oktober 2021 - 03:17

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Snurr snurr i min arma boll!

Jag kan inte köra UPnP via Mconnect längre; den gör lite som den vill. Sedan går det inte att köra Heos via Iphone 13. Så, har frågat förr - är det någon skillnad på Airplay via Tidal till en Marantz 8012, eller skall man köra nåt annat.

Just nu vill bara Mconnect köra Airplay, men vet hur jag kunnat köra det andra alternativet också.

Airplay är bara namnet på deras puckolösnimg till att sända signalen.
Marantz om jag nu har förstått det rätt är att när du kör Tidal låser den på 16/44.1 eftersom Marantz ej har licens på att använda MQA.
Prova och se om du kan hitta DLNA app i form utav PLEX, inget fan utav det.
Problematiken med Apple är deras idiotiska lösningar.

#413

Postad 28 oktober 2021 - 22:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Mconnect hoppar igång och jag får kontakt med min Marantz, och då kör jag inte via Airplay - utan kan styra Tidal i Marantzen via min Iphone. Oftast vill Airplay gå emellan och jag kan inte stänga ned det. 

 

När jag köpte min LG OLED 55 kollade jag aldrig på antalet hz; så nu har jag märkt att jag har 60hz. Men förstod även sedan att det inte spelat någon roll eftersom min Marantz 8012 har en bildväxel som stöder. endast 60hz. Pratade med en säljare på Netonet om detta, och förklarade hur min bild kunde hacka kanske pga. att jag bara hade 60hz; och hur detta blev märkbart vid långa kamerapanoreringar.  Han men sade att dagens Oled var så pass moderna, så 60hz är inte detsamma idag som gamla LCD skärmarna för 10 år sedan.



#414

Postad 29 oktober 2021 - 11:43

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Mconnect hoppar igång och jag får kontakt med min Marantz, och då kör jag inte via Airplay - utan kan styra Tidal i Marantzen via min Iphone. Oftast vill Airplay gå emellan och jag kan inte stänga ned det.

När jag köpte min LG OLED 55 kollade jag aldrig på antalet hz; så nu har jag märkt att jag har 60hz. Men förstod även sedan att det inte spelat någon roll eftersom min Marantz 8012 har en bildväxel som stöder. endast 60hz. Pratade med en säljare på Netonet om detta, och förklarade hur min bild kunde hacka kanske pga. att jag bara hade 60hz; och hur detta blev märkbart vid långa kamerapanoreringar. Han men sade att dagens Oled var så pass moderna, så 60hz är inte detsamma idag som gamla LCD skärmarna för 10 år sedan.

Ang. Hertz på tvn. Har jag fattat det rätt att det är av mindre betydelse med platta tv-apparater jämfört med gamla tjock-tv. Att en platt-tv inte uppdaterar bilden på samma sätt som en tjock-tv gjorde och platt-tv visar alltid progressiv bild i slutändan eller nåt åt det hållet.
Är jag ute och cyklar får nån mer än gärna förklara...😉😁

För övrigt tycker jag alltid panoreringar går lite hackigt och speciellt på filmer.
Har hertz och fps nåt samband?

Mvh

#415

Postad 29 oktober 2021 - 13:32

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Handlar inte om hz. Handlar om TVn kan visa 24fps korrekt eller inte. Billigare apparater, billigare processor.

#416

Postad 29 oktober 2021 - 16:01

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Mconnect hoppar igång och jag får kontakt med min Marantz, och då kör jag inte via Airplay - utan kan styra Tidal i Marantzen via min Iphone. Oftast vill Airplay gå emellan och jag kan inte stänga ned det.

När jag köpte min LG OLED 55 kollade jag aldrig på antalet hz; så nu har jag märkt att jag har 60hz. Men förstod även sedan att det inte spelat någon roll eftersom min Marantz 8012 har en bildväxel som stöder. endast 60hz. Pratade med en säljare på Netonet om detta, och förklarade hur min bild kunde hacka kanske pga. att jag bara hade 60hz; och hur detta blev märkbart vid långa kamerapanoreringar. Han men sade att dagens Oled var så pass moderna, så 60hz är inte detsamma idag som gamla LCD skärmarna för 10 år sedan.

Överföringen är väl Airplay eller använder den UnpN/DLNA
Som sagt krångla sig runt Apple är så spännande att man börjar fundera vad för ljushuvuden som kommer fram till de påhitt.
Hz på TV fungerar annorlunda. Som sagt det är mer än vad jag kan och vet.

#417

Postad 30 oktober 2021 - 13:13

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Kan du upplysa mig vad som är fel med airplay? Jag använder det till min Denon 6200 via Iphone och jag tycker det låter minst liks bra eller bättre än motsvarande cd. Jag startar apple music och sätter igång airplay sen så är det bara att köra. I min värld är det jätteenkelt.

#418

Postad 30 oktober 2021 - 13:51

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Kan du upplysa mig vad som är fel med airplay? Jag använder det till min Denon 6200 via Iphone och jag tycker det låter minst liks bra eller bättre än motsvarande cd. Jag startar apple music och sätter igång airplay sen så är det bara att köra. I min värld är det jätteenkelt.

Gissar vilt.
Kanske man har egen musik i FLAC. Även fast det finns ALAC så är de två helt olika.

#419

Postad 30 oktober 2021 - 14:02

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Vad menar du? Jag förstår ingenting av vad du menar. Kan du utveckla?

#420

Postad 30 oktober 2021 - 15:09

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Handlar inte om hz. Handlar om TVn kan visa 24fps korrekt eller inte. Billigare apparater, billigare processor.

Ah ok tack men med dagen tv-apparater och allt hur viktigt är 60,120hz osv?

Tänker för på crt-tv tiden så var ju om jag minns det rätt 60hz "det bästa" man kunde ha.

Mvh

#421

Postad 30 oktober 2021 - 16:45

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Ang. Hertz på tvn. Har jag fattat det rätt att det är av mindre betydelse med platta tv-apparater jämfört med gamla tjock-tv. Att en platt-tv inte uppdaterar bilden på samma sätt som en tjock-tv gjorde och platt-tv visar alltid progressiv bild i slutändan eller nåt åt det hållet.
Är jag ute och cyklar får nån mer än gärna förklara...😉😁

För övrigt tycker jag alltid panoreringar går lite hackigt och speciellt på filmer.
Har hertz och fps nåt samband?

Mvh


Som det är skrivet så handlar det mer om att om du kollar en film med 24hz så vill du ha din mediaspelare inställd på 24hz. Annars får du judder eller ”hackningar” i bilden.
Man pratar dock mer om fps, alltså bilder per sekund som materialet skapades med.

Detta gör Apple TV automatisk om rätt inställd. Även nvidia shield har funktion och appar för detta.

Du kan också ha de-judder och de-blur på nivå 3 för jämnare flyt i bilden. OLED har en såpass låg inputlag att bilden kan ändå upplevas som lite hackning i vissa scener.

#422

Postad 30 oktober 2021 - 19:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vad menar du? Jag förstår ingenting av vad du menar. Kan du utveckla?

Menar du mig.
ALAC är Apple egna påhitt att kunna spela loosless om du har egen musik. Vilket har medfört till att man blivit låst att enbart köra Apple. Har för mig vissa spelare med rätt codec har kunnat kringå det hela. Medan FLAC är en mer öppen standard.
Airplay använder MPEG4 container här I har den möjligheten att spela AAC/ALAC
DLNA/UpNp är mer standarder för eget nätverk där du kan sända filer med allt möjligt. Du är ej låst till en standard.
Så tänker jag. Kan ha fel

Redigerat av Buddaz12, 30 oktober 2021 - 19:24.


#423

Postad 30 oktober 2021 - 20:00

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Aha, du menar så. Jag tänkte att med Apple music har samtlig musik i lossless samt en del i hi-res lossless dessutom och en del i atmos format att flac skulle vara överflödigt. Dock så kan det ju vara att man har en del musik fysiskt som saknas på streamingtjänsterna som man har rippat till flac. Det tänkte jag inte på.

#424

Postad 30 oktober 2021 - 20:58

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Aha, du menar så. Jag tänkte att med Apple music har samtlig musik i lossless samt en del i hi-res lossless dessutom och en del i atmos format att flac skulle vara överflödigt. Dock så kan det ju vara att man har en del musik fysiskt som saknas på streamingtjänsterna som man har rippat till flac. Det tänkte jag inte på.

Läste nyligen att det är inte Hi res hos Apple. För att få den stämpeln måste filen stödja 24/96 och Apple kör 24/48
Som sagt vem klarar av att höra skillnaden. Det var en utav anledningarna till varför jag ej använder Apple idag. Lycka till att låsa in sig i ett hörn. Hoppas verkligen att Apple vågar köra AV1 standarden också.
Jag har Marantz streamer själv och kört båda läger. Idag är det Android för min del.

Redigerat av Buddaz12, 30 oktober 2021 - 20:59.


#425

Postad 01 november 2021 - 06:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har upptäckt hur man bara förvirrar programvaran i Iphone genom att växla mellan Mconnect och Airplay. Som sagt, jag har nu ingen skillnad mellan de båda så att köra Tidal direkt via Airplay är det enklaste och bästa alternativet. 

 

Jag kör fortfarande mitt stora Hegel slutsteg till frontarna Dynaudio X18 och det låter helt otroligt bra. Min nya sub är en SVS SB3000, behöver jag säga mer  :wub:



#426

Postad 01 november 2021 - 12:54

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Jag har upptäckt hur man bara förvirrar programvaran i Iphone genom att växla mellan Mconnect och Airplay. Som sagt, jag har nu ingen skillnad mellan de båda så att köra Tidal direkt via Airplay är det enklaste och bästa alternativet.

Jag kör fortfarande mitt stora Hegel slutsteg till frontarna Dynaudio X18 och det låter helt otroligt bra. Min nya sub är en SVS SB3000, behöver jag säga mer :wub:

Lite avis, jag hade velat ha en SB3000 😉

Mvh

#427

Postad 22 november 2021 - 13:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

SB 3000 spelar rappt, men ironiskt nog väldigt lent och följsamt. Den känns lugnt och trygg och spela med. Jag upplever inte detta som en rivig sub. Min Velodyne dundrade loss på ett väldigt kraftfullt sätt. SB 3000 väljer jag alla dagar i vecka, mer beskedlig och smälter in på ett fint sätt. En snäll sub på rimliga nivåer, men som säkert dundrar loss på hög volym. 



#428

Postad 26 december 2021 - 21:03

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Hej ni som har en marantz sr7015 eller sr8015 är ni nöjda med ljud, funktion. Om ni hade köpt en receiver idag skulle ni gjort samma val, eller hade ni valt annan modell eller tillverkare.
//Martin

#429

Postad 26 december 2021 - 22:03

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Hej ni som har en marantz sr7015 eller sr8015 är ni nöjda med ljud, funktion. Om ni hade köpt en receiver idag skulle ni gjort samma val, eller hade ni valt annan modell eller tillverkare.
//Martin

Jag har en 7015. Har en del problem fortfarande med handskakning Hdmi. Hittar ingen signal, får reboota om.

Hade nog kanske inte inte gjort samma val idag.

Annars funkar allt kanon.



#430

Postad 26 december 2021 - 22:52

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Jaha de var tråkigt att höra att den inte fungerar felfritt, finns inte så mycket annat att välja på i prisklassen.
Kanske får fundera lite till

#431

Postad 26 december 2021 - 22:54

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Hej ni som har en marantz sr7015 eller sr8015 är ni nöjda med ljud, funktion. Om ni hade köpt en receiver idag skulle ni gjort samma val, eller hade ni valt annan modell eller tillverkare.
//Martin

 

SR7015

-Likt Duddits1 så har min förstärkare problem med handskakning.

-HEOS är skräp.

-Hade jag vetat om HDMI problemet så hade jag väntat med att köpa den. Tycker änna att en adapter var ett fruktansvärt tråkigt sätt att lösa det på.

-MultiEQ kostar extra.

 

+Ljudet är tillräckligt bra för mig.

+Priset om man ser till funktionerna.

+Dacen duger gott och väl.

+Lätt navigerad OSD.

 

Hade jag köpt den igen. Jo det hade jag nog. Men Yamaha har ju några förstärkare som är intressanta också så svårt att säga :P



#432

Postad 30 december 2021 - 08:56

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Hej ni som har en marantz sr7015 eller sr8015 är ni nöjda med ljud, funktion. Om ni hade köpt en receiver idag skulle ni gjort samma val, eller hade ni valt annan modell eller tillverkare.
//Martin

Jag hade gjort samma val idag. Gillar Marantz design. Har alla funktioner jag behöver. Finns väl lite negativa saker men inget som direkt stör enligt mig. En nackdel är väl att den är lite klen till B&W men det var iofs väntat och ett slutsteg löser ju det. Och skulle man hitta en receiver som hade kraften hade man ju ändå fått pynta mer än att köpa 7015+slutsteg. Köper du en Marantz 7015 troe iaf jag att su blir nöjd.👍🙂
Mvh

#433

Postad 30 december 2021 - 10:21

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Hej beställde en sr8015, så de är bara att hoppas att den fungerar bra.
Tycker inte de finns så mycket att välja på i prisklassen, denon är ju mångt och mycket samma maskin.
Yamaha A8A hade varit ett alternativ men den är ju inte klar, för mycket som ska lösas med framtida uppgraderingar, hur svårt ska de vara att göra klart en produkt innan den ska börja säljas.
Dom andra alternativen Arcam, Anthem Tycker jag blev för dyra och nad ville jag inte ha.

Så nu gäller de bara att bestämma vilka högtalare jag ska köpa

#434

Postad 30 december 2021 - 10:24

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Hej beställde en sr8015, så de är bara att hoppas att den fungerar bra.
Tycker inte de finns så mycket att välja på i prisklassen, denon är ju mångt och mycket samma maskin.
Yamaha A8A hade varit ett alternativ men den är ju inte klar, för mycket som ska lösas med framtida uppgraderingar, hur svårt ska de vara att göra klart en produkt innan den ska börja säljas.
Dom andra alternativen Arcam, Anthem Tycker jag blev för dyra och nad ville jag inte ha.

Så nu gäller de bara att bestämma vilka högtalare jag ska köpa

Håller med Denon är ju i princip samma maskin men jag tycker Marantz känns lite lyxigare så därför valde jag Marantz före Denon.
Hoppas du blir nöjd och återkom gärna med intryck när du kopplat in den.🙂
Mvh

Redigerat av sebulba, 30 december 2021 - 10:25.


#435

Postad 30 december 2021 - 11:53

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Någon som tänkt köpa en Audyssey EQX licens? Vore kul o höra åsikter men 2000 kr?

#436

Postad 30 december 2021 - 12:05

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Jag funderar på om jag ska köpa licensen, behöver nog köpa en mic också.
Får se hur de blir ska få hem förstärkaren först.

#437

Postad 30 december 2021 - 12:43

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Någon som tänkt köpa en Audyssey EQX licens? Vore kul o höra åsikter men 2000 kr?


Har en SR 8015. Hm hur köper jag den licensen? Som en uppdatering i Marantzen eller är via Audyssey appen?

Jocke

#438

Postad 30 december 2021 - 13:14

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Hej beställde en sr8015, så de är bara att hoppas att den fungerar bra.
Tycker inte de finns så mycket att välja på i prisklassen, denon är ju mångt och mycket samma maskin.
Yamaha A8A hade varit ett alternativ men den är ju inte klar, för mycket som ska lösas med framtida uppgraderingar, hur svårt ska de vara att göra klart en produkt innan den ska börja säljas.
Dom andra alternativen Arcam, Anthem Tycker jag blev för dyra och nad ville jag inte ha.

Så nu gäller de bara att bestämma vilka högtalare jag ska köpa

 

Bra val =). Jag kan känna att jag framstod som lite negativ i mitt tidigare svar men jag är nöjd med min 7015 =). Den gör det jag vill att en förstärkare ska göra förutom dom få gångerna jag behöver starta om den =P.

Dom problemen som jag har med handskakning är det ju inte säkert att du får då SU bytt HDMI kortet i dom nya förstärkarna =).

 

Jag kan rekommendera att du kikar på denna videon när det kommer till kalibreringen då dom har ett gäng bra tips =)

https://www.youtube....GPub-oA&t=4903s

 

 

Någon som tänkt köpa en Audyssey EQX licens? Vore kul o höra åsikter men 2000 kr?

Så som det ser ut nu så kommer jag att hoppa den. Att man ska pynta 2000:- för licensen är jag med på, men det som inte riktigt faller mig i smak är att licensen verkar vara låst till både ditt konto och serienumret på förstärkaren, vilket då betyder att byter du förstärkare som exempel du säljer den då blir licensen obrukbar =/. 

 

kopierat från texten i deras youtube video:

"In order to calibrate an AVR, a license must be acquired through an in-app purchase. This license entitles the user to calibrate one AVR for the lifetime of the AVR. Licenses are per-user and per-AVR-serial-number, and are non-transferrable."

 

https://www.youtube....2xFc6CkFk&t=98s


Redigerat av Timmy86, 30 december 2021 - 13:22.


#439

Postad 08 januari 2022 - 19:31

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Så då var den installerad marantz sr8015, använde audyssey appen och tyckte de flöt på bra. Har ännu inte gjort så mycket mer än att sätta delningsfrekvens och kolla så avstånd verkar stämma.
Men de finns alltid ett men, har ett litet bekymmer. Har tven kopplad på monitor 1 och projektorn på monitor 2 för att få bild till projektorn behöver jag slå på tven för att få bild. Måste vara någon inställning eller borde jag göra tvärt om ha projektorn i utgång 1 och till tven i utgång 2.
Tar tacksamt emot tips både på mitt problem och synpunkter i största allmänhet.
// Martin

Redigerat av magi, 08 januari 2022 - 19:32.


#440

Postad 09 januari 2022 - 23:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Håller med Denon är ju i princip samma maskin men jag tycker Marantz känns lite lyxigare så därför valde jag Marantz före Denon.

 

Vet inte om det har nämnts tidigare i tråden, men det där handlar om marknadsföring. Denons receivrar brukar vara bättre rent tekniskt. Därmed inte sagt att Marantz är dåliga överlag.

 

Det största problemet är klippning via preout på högre volym, och varierande implementering av D/A-omvandlare. Ibland för mycket filtrering (-3dB vid 20 kHz med SR7013 t ex), och ibland för lite vilket orsakar dist i diskanten (SR7015).

 

Vad som sen är hörbart är en annan sak.


Redigerat av Ageve, 10 januari 2022 - 02:06.


#441

Postad 19 januari 2022 - 06:28

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Denon och Marantz byggs på samma fabrik, har samma kretskort. Det som brukar tillkomma i Marantz fall är deras mera propritära HDAM krets/modul. På flertalet kretskort som sitter i Denon maskinerna ser man att det fattas komponenter, det är alltså platser för Marantz HDAM lösning. HDAM är enligt Marantz en förbättring av ljudåtergivningen.

Så nej det går nog inte att säga att Denon är tekniskt bättre, de är för lika på hårdvarunivån.

Man kan till och med använda samma IP kommandon över ethernet för att styra burkarna.

Lika som bär är dock fel att påstå, skillnader finns, framförallt på frontpanelen, GUI och sånt som mera så att säga är direkt synligt.

#442

Postad 19 januari 2022 - 06:36

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Vet inte om det har nämnts tidigare i tråden, men det där handlar om marknadsföring. Denons receivrar brukar vara bättre rent tekniskt. Därmed inte sagt att Marantz är dåliga överlag.

Det största problemet är klippning via preout på högre volym, och varierande implementering av D/A-omvandlare. Ibland för mycket filtrering (-3dB vid 20 kHz med SR7013 t ex), och ibland för lite vilket orsakar dist i diskanten (SR7015).

Vad som sen är hörbart är en annan sak.

Ja självklart är set mycket marknadsföring men jag gillar designen mycket mer på Marantz som jav tycker ser och känns lite lyxigare.🙂
Mvh

#443

Postad 19 januari 2022 - 08:19

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Kopplat in slutsteg till frontarna, går det inte att få ut ljud utan att köra trigger? Eller ska jag göra någon inställning i min sr7015?

#444

Postad 19 januari 2022 - 08:30

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Kopplat in slutsteg till frontarna, går det inte att få ut ljud utan att köra trigger? Eller ska jag göra någon inställning i min sr7015?

Behöver man inte ändra i högtalarinställningarna och köra frontarna som "pre-out" typ?
Mvh

#445

Postad 19 januari 2022 - 08:56

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Behöver man inte ändra i högtalarinställningarna och köra frontarna som "pre-out" typ?
Mvh


Har kikat där men kan inte se att jag kan välja det? Finns endast 9.1 11.1 etc

#446

Postad 19 januari 2022 - 09:04

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Har kikat där men kan inte se att jag kan välja det? Finns endast 9.1 11.1 etc

Minns inte exakt var ett tag sen jag var inne där men där skall det gå att välja om man vill bi-ampa eller köra externt slutsteg. Testa att ändra nånting där tills frontarna står som "pre-out" eller om det finns "amp-assign" nånstans. Äh ska sluta babbla kommer inte ihåg exakt och kan tyvärr inte kolla på min just nu, sorry.
Denna länken kanske hjälper lite bättre än mitt svar.😄
https://manuals.mara...ZSYasydxfyy.php

Hoppas det löser sig!
Mvh

#447

Postad 19 januari 2022 - 09:34

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Minns inte exakt var ett tag sen jag var inne där men där skall det gå att välja om man vill bi-ampa eller köra externt slutsteg. Testa att ändra nånting där tills frontarna står som "pre-out" eller om det finns "amp-assign" nånstans. Äh ska sluta babbla kommer inte ihåg exakt och kan tyvärr inte kolla på min just nu, sorry.
Denna länken kanske hjälper lite bättre än mitt svar.https://manuals.mara...ZSYasydxfyy.php
Hoppas det löser sig!
Mvh


Har redan kikat där men får inte ut ljudet, får titta vidare tack för svaren

#448

Postad 19 januari 2022 - 09:42

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Har redan kikat där men får inte ut ljudet, får titta vidare tack för svaren

Ah ok. Om det inte har löst sig kan jag kika sen när jag kommer hem. Om ingen annan har gett ett mer konkret svar.🙂
Mvh

#449

Postad 19 januari 2022 - 09:44

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Ah ok. Om det inte har löst sig kan jag kika sen när jag kommer hem. Om ingen annan har gett ett mer konkret svar.
Mvh


Gör gärna det :)

#450

Postad 19 januari 2022 - 17:12

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0

Kopplat in slutsteg till frontarna, går det inte att få ut ljud utan att köra trigger? Eller ska jag göra någon inställning i min sr7015?


Hej jag kopplade förra veckan in ett slutsteg till min sr8015, jag behövde inte göra något annat än att koppla in rca kablar mellan slutsteg och receiver.
Du har inte kopplat fel och anslutit på main in istället för pre ut, dom är grupperade bredvid varandra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.