Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Apple iPad *

929 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Hur reagerar du på iPad? (362 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta
Apple iPad 3G 16GB (Surfplattor) 8 7,9 (19) Inga priser
Apple iPad 3G 32GB (Surfplattor) 1 8,74 (18) Inga priser
Apple iPad 3G 64GB (Surfplattor) 8 8,47 (18) Inga priser
Apple iPad 16GB (Surfplattor) 9 8,52 (60) Inga priser
Apple iPad 32GB (Surfplattor) 9 9,04 (22) Inga priser
Apple iPad 64GB (Surfplattor) 1 8,53 (14) Inga priser
5 relaterade trådar

#51

Postad 28 januari 2010 - 23:24

Mihlberg
  • Mihlberg
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Blir nog ett köp efter ett tag. Kankse.

Mina drömmar XD.

#52

Postad 28 januari 2010 - 23:31

effrafax
  • effrafax
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Ipad vs stone

En lite annorlunda "recension" :)

Redigerat av effrafax, 28 januari 2010 - 23:32.


#53

Postad 28 januari 2010 - 23:34

Sonnerphors
  • Sonnerphors
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Tycker helt Rätt och Slätt att den är helt Awesooome! Och som av en händelse jag en bekant som ska resa till Det stora landet i väst (Inte Norge) i Början av Maj. Blir nog tillökning i familjen Apple hemma hos mig :)

#54

Postad 28 januari 2010 - 23:40

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Ipad vs stone

En lite annorlunda "recension" :)


Haha. Stenen är ju även gratis i princip :blush:

#55

Postad 29 januari 2010 - 07:38

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Mje, har faktiskt pratat med en som jobbar på Apple sverige, det är ifrån han jag fått den uppgiften.


Nämen dåså, då är ju allt klappat och klart! :)

Du, vi kommer ihåg detta tills iPad'en släpps i Sverige. Du påstår att den kommer att kosta 3500 kr medans jag säger att den billigaste modellen kommer att kosta ca 4700 kr. Avsevärd skillnad.

#56

Postad 29 januari 2010 - 08:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ipad vs stone

En lite annorlunda "recension" :)

Haha, ja den kanske skulle göra sig bra som bojsten iaf? :blush:

Dock blir man nog tvungen att köpa nån dyr rep-adapter för att fästa den i bojen....

#57

Postad 29 januari 2010 - 08:06

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

Haha, ja den kanske skulle göra sig bra som bojsten iaf? :)

Dock blir man nog tvungen att köpa nån dyr rep-adapter för att fästa den i bojen....


Hahaha, aah, antagligen. Det borde funka, förutsatt att båten du skall använda i bojen är vara köpt via iTunes då..

#58

Postad 29 januari 2010 - 08:10

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0

Nämen dåså, då är ju allt klappat och klart! :)

Du, vi kommer ihåg detta tills iPad'en släpps i Sverige. Du påstår att den kommer att kosta 3500 kr medans jag säger att den billigaste modellen kommer att kosta ca 4700 kr. Avsevärd skillnad.


Det är ju skönt att ha fått det priset av säljaren, för kom ihåg "muntliga avtal gäller"! Som de säger i Teliareklamen =)

#59

Postad 29 januari 2010 - 09:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...h?v=lsjU0K8QPhs

:)

#60

Postad 29 januari 2010 - 10:46

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Ipad vs stone

En lite annorlunda "recension" :)

Hehehe, påminner mig om:
Postad bild

#61

Postad 29 januari 2010 - 11:58

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
1) Jag är ingen apple-taliban på något sätt men använder en iPhone via jobbet.

Med det sagt kommer min syn på det hela.

Jag tycker att folk tycker oförtjänt dåligt om iPad av flera anledningar. Tittar man på hur Apple har marknadsfört sina produkter när de väl släpper en produkt så är det iofs efter att den värsta early-hypen lagt sig, eller till och med långt senare, men lik väl förbaskat säljer prylarna bra.

iPod - Visst, den kom långt långt efter de första spelarna, långt efter att mp3 blev lite hippt och ungefär samtidigt som det slog på bred front. Resultatet? Well, hur skall man uttrycka sig - de har sålt endel eller hur?

iPhone - Jepp, jag har haft en Ericsson 888, Jag hade en nokia med navi-key och spelade snake, jag hade matrix-nokian, sen en T28 från Ericsson, en sunkig Siemens som hade inbyggd mp3-spelare, 610i, 630 via N95 till P1i och nu en iPhone. Många mobiler hade sett marknadens ljus innan Apple fick till iPhone - men ändå så köper folk den som om det vore jag vet inte vad. Företag köper den, mp3-folket kör den - osv osv. Den säljer finfint iallafall.

iBook/powerbook - Bärbara datorer har funnits länge och jag har släpat runt endel otympliga saker i mina dagar. Jag har uthärdat Indiana Jones and the fate of Atlantis på en röd/svart monokrom skärm. Vad jag vill säga är att Apple inte uppfunnit något nytt - de har bara en rätt bra produkt med en jäkligt tung image. Vad är mer preppigt och trendigt än ett äpple på datorn? :)

Det enda i mina ögon som Apple totalt skjutit sig i foten med är iTV som inte riktigt hängde med. Hade den kommit lite tidigare - fine. Men inte nu.

Vad har då Apple mer inte varit först med men ändå lyckats med? Appstore! Aldrig förut har folk köpt applikationer till sina enheter i den utsträckning som görs nu. SE har provat, Nokia har provat osv - men Apple gjorde det.

Att iPad inte har hdmi är inte så konstigt kanske när Apple kör displayport, så det skulle snarare vara det vi gnäller på - inte avsaknaden av hdmi. Jämförelsen med HPn var inte helt klockren om man har sett hpn i verkligheten. Inget jag skulle vilja stoppa i fickan och knata runt med.

Multitask - well, iPhone multitaskar inte heller och den kör folk med - men visst hade det varit trevligt.

Så Apple uppfinner inte en ny produkt - de gör en populärprodukt av ett redan befintligt fenomen och lyckas kränga det. Och för det applåderar jag dem.

#62

Postad 29 januari 2010 - 16:20

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
Sensation? Nej. Besviken? Knappast, blev precis som förväntad en iPod touch BIG.

Jag tycker det är skönt att Apple gör en produkt som man faktist har råd med, med tanke på deras laptops och stationära som knappast är billiga. Tittar man på andra multitouch tablet lösningar så verkar priserna bli mycket högre än iPad'en tittar på Lenovo's U1 hybrid och Hp slate som bege två verkar bli i åtminstone i 800$ (USD) klassen för den billigaste modellen och arbeta sig uppåt. Medans iPad börja på 499$ (USD) och arbetar sig uppåt.

Det är priset och alla apps som kommer explodera ut på app-store som gör att man vill ha en. Annars så känner jag att jag lika gärna kan köpa en Eee om jag vill ha en portabel webbläsare som man faktiskt kan LÄSA på(kom inte med mobiltelefoner, för det har inte funkat för mig alls).

Så får se till sommaren, en iPad kanske införskaffas då. Men inte nu.

Plus räkna inte med rea på iPad. den är designad för att vara billig från början, den ända rea ni kommer se är den som finns i app-store och ibooks för det är där apple kommer tjäna sina pengar.

Det är vad jag tycker.

#63

Postad 29 januari 2010 - 16:26

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Äpple har släppt en surfbräda. För 10 år sedan hade det varit en sensation. Själv vill jag fortfarande ha en "riktig" dator, som klarar allt en dator ska klara. Gärna i ett äppleskal, kanske nästa gång?

#64

Postad 29 januari 2010 - 16:46

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Blev rätt besviken faktiskt, Apple brukar göra genomtänka saker som är bra på det de ska göra.

Denna är inte smidigt som mp3-spelare, då är den för stor
Denna är inte bra som filmspelare. då skärmen är 4:3.
Den är inte bra som bookreader, då en LED-skärm tenderar trötta ut ögonen

Visst, den är väl rätt smidig att surfa lite med, men då vill man ju kanske ha igång IM eller dyl samtidigt, vilket inte går pga avsaknaden av multitask.

Som jag ser det är det bara en riktigt dyr fotoram.

#65

Postad 29 januari 2010 - 16:46

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0
För det första. Skillnaden emellan en e-reader och en PC är att en e-reader är syftes inriktad. Samma sak gäller detta steg. Det är inte en PC är inte menad att vara en PC är inte menad att ersätta apples datorer. Vill man ha en Macbook med tablet skärm finns det att lösa med Axiotron's Modbook lösning. Där kan du antingen skicka din macbook och få den ombyggd till en Modbook eller köpa en ny modbook.

Jag propagerar inte för iPad'en men det är och förblir ingen dator. Det är en medialösning som inte riktigt går att jämföra med det folk har förväntat sig, dvs en Macbook touch eller iMac touch.

#66

Postad 29 januari 2010 - 21:34

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0
Verkar bli ett riktigt skott i foten, min gissning är på fetaste floppen under 2010.
Jag har verkligen försökt att komma på vad man skulle kunna ha den till, receptvisare vid spisen?

#67

Postad 29 januari 2010 - 21:54

Unregisteredac424f4f
  • Unregisteredac424f4f
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Äpple har släppt en surfbräda. För 10 år sedan hade det varit en sensation. Själv vill jag fortfarande ha en "riktig" dator, som klarar allt en dator ska klara. Gärna i ett äppleskal, kanske nästa gång?


MacBook/pro ?

#68

Postad 29 januari 2010 - 22:00

jm99
  • jm99
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Ersätta en dator? Nej, inte en chans... Men däremot en bra och smidig enhet för semestern eller för närhelst man ska ut och flyga eller åka tåg/buss/bil. I med Navigon eller Tomtom och du har en GPS med relativt stor skärm och i med Spotify och du har massvis med musik tillgänglig (offline utan jailbreak) (offline om man saknar WiFi och 3G eller har 3G men befinner sig utomlands) och i med Slingplayer och du har hela ditt TV-utbud tillgängligt (enbart via WiFi utan jailbreak). I med dina filmer och barnens favoritfilmer och sist men inte minst i med Jaduu VNC eller remote desktop om man föredrar det och du har din hemma- eller arbetsdator tillgänglig i plattan. Än så länge har jag inte haft någon PDA eller smartphone (och jag har betat av några stycken...) där VNC/RDP har fungerat ens i närheten så bra och smidigt som det gör på iPhonen. Därefter är man enligt mig rätt schysst rustad med tanke på att det inte är en dator...

Köpte en liten HP tablet PC för knappt två år sedan just för dessa extra/sidobehov som man kan tänkas ha under tex semesterresor eller längre flyg/tåg/bilresor med familjen men som vanligt kom det till korta. Först efter att jag fysiskt öppnat ramen och pillat/rivit loss pekfilmen från skärmen och därmed medvetet förstört touch-funktionen så gick det att få en hyffsat vettig bild och var gång man hade den i knät så var det var bastuvarning .

Personligen tror jag att det finns bra möjligheter för denna begränsade men inom sina ramar säkerligen funktionsdugliga enhet. Själv var jag förr alltid skeptisk till Apple och deras begränsningar men har med tiden fått ge vika för insikten att jag faktiskt föredrar begränsade system som fungerar nästan fullt för det som de är tänkta för än system med otrolig potential men där nästan inget fungerar smidigt eller ens som det är tänkt.

Även tanken på att ha den som en riktigt stilren multifjärrkontroll är rejält tilltalande (givetvis beroende på priset) och det är ju knappast någon nackdel att man kan föra över alla de appar som man redan köpt till sin iPhone även till iPaden utan att behöva betala på nytt (max 5 enheter). Men visst, smaken är som baken...

Redigerat av jm99, 30 januari 2010 - 20:02.


#69

Postad 29 januari 2010 - 22:57

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Jag är helt klart sugen, har just nu en Macbook Pro och en Iphone 2G så jag känner att jag kan "behöva" en iPad :P

Dock vet jag inte om jag verkligen kommer behöva 3G då jag aldrig riktigt använt det :(

#70

Postad 30 januari 2010 - 08:47

TommyHugo
  • TommyHugo
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Apple kan alltid skjuta sig i foten för många och inte för andra, det är en av framgångsfaktorerna.
Apple produkter är häftiga inte bara användbara. Hur många företag kan överleva med det?
Vad är nyttan med exempelvis en Nokia telefon som kan allt, men har inga program som man använder och inga hjärnor som utvecklar apps som gör nytta och fördriver vår tid. Eller Microsoft med kompisar, som är ok men måste virus fokuserat i hela sin utveckling.
Så länge man inte kan skapa virtuella prylar, så är det vad man fyller dem med virtuellt det som är intressant och vilka kan det? Apple och åter Apple.
iPad kan fyllas virtuellt med det mesta, det är syftet.

Vad är mest miljövänligt en restaurang med buffé eller en korvkiosk.
Svar: buffe´ där kastas 50% av maten men vi får välja, korvkiosk äts 100% av maten men vi får väljer vår upplevelse själva.
Nokia och Microsoft är buffé, Apple är korvkiosken i alla former.

Tommyhugo

#71

Postad 30 januari 2010 - 10:11

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Synd att den inte kör nått vettigt os. OSX hade varit vettigare, MobilOS i en "dator". ;(

#72

Postad 30 januari 2010 - 12:03

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0
Pensionärernas nya favorit.

Made by old people for old people.

#73

Postad 30 januari 2010 - 12:39

Linkanman
  • Linkanman
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Besvikelse eller inte? Nytta eller inte??
Det är inte det det handlar om. Historien är ju full av coola varumärken som släpper mer eller mindre bra prylar, ofta redan uppfunna. Det är grymma marknadsförare som skapar ett behov för oss konsumenter. Nu är Apple riktigt inne, finns knappt en journalist eller tidning som vågar skriva nåt negativt om dem. Har man en rubrik där det står Apples nya succe eller liknande så säljer det. Det innebär tonvis av gratis reklam.
Men det är just det det handlar om, få oss att köpa. Det verkar hippt.
Jag kommer garanterat köpa en även om jag inte har nåt stor behov av det, en cool pryl. (Visst, jag är en lurad sucker) Jag är som många, en riktig prylnörd, gillar Apples produkter. Men jag närmar mig medelåldern och har med den erfarenheten sett många coola företag resa sig för att sen bli mindre hippa. Samma blir helt säkert med Apple, men det dröjer nog ett tag till. Jag kommer allafall köpa en hel del av deras produkter.

#74

Postad 30 januari 2010 - 12:39

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Kan man lägga in den mjukvara som används till Iphone för att använda den som fjärr i olika htpc-lösningar? Isf kan den ju användas som en lyxfjärr till htpcn :(

#75

Postad 30 januari 2010 - 12:49

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

JM99: Spotify och du har massvis med musik tillgänglig (enbart offline utan jailbreak)

. Vad menar du med enbart offline utan jailbreak? Går ju självklart att streama Spotify utan jailbreak. Hur som helst så har jag via en vän fått en beskrivning av ipadens användningsområden som jag tycker prickar rätt på.

Jonathan, stay with me, even though it’ll seem like I’m contradicting myself: The iPad fills out the role of the laptop in most households today, which even for my part, is mostly just surfing the net and consuming media. That’s 80% of what I do with my laptop, and it’s vastly overpowered for those tasks, not only in terms of power, but in terms of interaction modes. And add to that, compared to the iPad, surfing the web is even kind of clunky in many ways on a laptop. How often to I use the keyboard for these things? Not nearly often enough for it to be there all the time. People whine about ‘soft keyboards suck, yeah, if that was all you had, but it’s not a fucking laptop.

No Joen, it most certainly is not a netbook. It’s not a netbook, because a netbook is the same as a laptop, only smaller and worse and it runs the same stupid OS we’ve been using for years, with the same stupid conventions and the same stupid interface. The same stupid OS where you have to teach your mom about stupid files, stupid save buttons, stupid directories, stupid home folders and all the other crap that is 100% irrelevant to what the damned thing is supposed to be doing in the first place; disappearing.

Guys, we’ve wanted to get rid of the file system for years! Here you go. That’s it. The iPad is that device. It does exactly that. Just like the iPhone. You think OS X is easy to use? (or Windows if you roll that way, and I pity you). Forget about it; this is the ease of use and the abstraction layer of the iPhone in a form factor that allows it to compete directly with your laptop for most of the duties for which you lug around a full keyboard and disk drive and other crap, like an idiot.

No, you won’t be developing software directly on this thing, you won’t be running a web server off of it or compile some stupid open source project and mess with the bios or blah di fucking blah. Apparently it isn’t for‘creative people’ (what a crock!).

“Yeah, but why would I want a smartcar? I mean, it doesn’t tow a 20ton trailer, come with four wheel drive or go 300mph and it doesn’t even fit en entire family.”

Then I guess there’s no market for a smartcar… Or?

When laptops first arrived, you can bet your sweet ass there were a lot of the similar complaints: Oh, but then I can’t use my Keytronic keyboard, oh but the colors aren’t good enough for doing print work, oh but it isn’t powerful enough to go up against a Cray, oh but…

And so what?

I’m not going to call Kasper stupid for thinking that Apple’s devices sell ‘just because of the Apple logo’, but he most certainly is ignorant, blindfolded and possibly medicated and, I’m merely speculating, wasn’t alive back when the gap between idea of what a mobile phone should be able to do and what the phones from the other providers was miles wide.

This isn’t exciting because it has an Apple logo on it, it’s exciting because Apple has a proven track record of only bringing things to market they believe in. And when Apple believes in a product, you better bet your ass they’ve done their homework. If this had an HTC, Nokia or (dear God) Microsoft logo on it, it would be a mess, and it wouldn’t make a dent in the market, because it would be a laptop.

Free your mind man, see it for what it isn’t as much as for what it is. It’s an existing marketplace, ready to go, it’s a proven interface revolution, it’s a controlled platform for applications, and let’s face it, it isn’t hyperbole, it is probably the best internet browser device in the world. And to Apple it’s the ultimate content delivery device. They’ve got the channels, here comes the boat.


Ursäkta att det blev lite långt

#76

Postad 30 januari 2010 - 13:11

lando
  • lando
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0

Kan man lägga in den mjukvara som används till Iphone för att använda den som fjärr i olika htpc-lösningar? Isf kan den ju användas som en lyxfjärr till htpcn ^_^


Oh yes! Jag har en stående beställning hos en vän som kommer få köpa när dom släpps, jag kommer i huvudsak använda den som surfplatta, HTPC fjärr till min mac mini med plex & som remote till mitt sonos system (deras iphone app är riktigt bra!), sen kommer man naturligtvis använda EyeTV's iphone app & kolla på tv i sängen, läsa böcker & kolla film när man åker på tråkiga resor och så.

Nu låter jag som värsta apple fan'et, men om sanningen ska fram så bryr jag mig inte så mycket om vem som gjort vad utan jag vill bara att allt i mitt hem ska fungera i harmoni, jag kör windows 2008 & exchange 2007 för mail & fileservices och mina mac'ar jobbar utan problem mot dom (min iPhone också :D ).

Kort och gott, jag tror Apple gör ett move i rätt riktning med iPad, nu återstår bara och se vad utvecklarna gör av möjligheterna.

#77

Postad 30 januari 2010 - 13:15

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Tar väll inte så lång tid innan George Hotz har lyckats installera OSX på den å alla e nöjda å glada :D

#78

Postad 30 januari 2010 - 13:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Hur mycket väger den? om den inte väger för mycket så kan jag se två användningsområden :D som fjärr och som surfplatta och eboksläsare i sängen ^_^

#79

Postad 30 januari 2010 - 14:20

TommyHugo
  • TommyHugo
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Måste jag vänta 3 år? Nu 62, stakars er, nu innan medelåder, hur skall ni klara er om 30 år. Min mamma borde ha svårt för rulltrappor, fans inte på hennes tid och hur skall kraken lära sig nu när hon är drygt 80. Jag frågade hon svarade vilken tur att det finns datorer och internet och SVT play, ljudböcker, för hjärnan har jag kvar svårare är det med rullatorn och synen och hörseln.
Hon skall få en iPAD med hörlurar så håller hjärnan och humöret på topp.
Ni innan medelåder kör en "blackout" på lördagsdiscon.

Tommyhugo

#80

Postad 30 januari 2010 - 15:08

macarthur
  • macarthur
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Jag tycker den verkar vara grym! Multitask, tråkigt men va f**n.... Ville väl ha HDMI men vi får se, andra generation? Har aldrig varit så nöjd som jag är med min Iphone, många apps: många smarta lösningar...

I familjen har vi Laptops så de räcker men gränsnittet i Appels produkter är ju så jäkla läckert de bara kan bli...

Ser framför mig redan nu att både Sonos och Creston kommer att snajsa till sköna lösningar med denna. Oavsett så kommer jag förr eller senare köpa en....

Och hur många gånger tidigare har vi inte sett "allvetare" döma ut Appels produkter tidigare?? Finns väl få företag som väcker så starka känslor som när äpplet släpper nytt? Vad som e bra eller dåligt o.s.v....

Men är det några som verkligen har lyckats med design och vända intresset för en hel marknad så är de väl Appels lärjungar! Vänta o se.... :D

#81

Postad 30 januari 2010 - 15:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Finns ju adaptrar från displayport till hdmi borde inte det funka?

Det jag ogillar mest med apple är deras styrning av vad jag som kund ska använda för program att inte bara kunna surfa in på en hemsida och ladda ner/installera programmet någon skrivit som hobby i en telefon/ipad känns väldigt B

#82

Postad 30 januari 2010 - 17:26

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

MacBook/pro ?


Ja gärna i ett liknande skal som ipad för 6000 kr. :D

Eller åtminstone inte dyrare än den billigaste MacBoken...

#83

Postad 30 januari 2010 - 19:07

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Dödande egenskaper för mig:

1. Ingen multitasking
2. 4:3 - skärm vilket gör den lite stor.

En traditionell netbook är bättre för skall man ha tangentbord istället för tpuch ändå så funkar det mycket bättre.

#84

Postad 30 januari 2010 - 19:26

jm99
  • jm99
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

. Vad menar du med enbart offline utan jailbreak? Går ju självklart att streama Spotify utan jailbreak. Hur som helst så har jag via en vän fått en beskrivning av ipadens användningsområden som jag tycker prickar rätt på.



Ursäkta att det blev lite långt


Ja, du har rätt. Det blev fel från min sida... Jag skrev parenteserna efteråt och blandade då halvt ihop det med Slingplayern (är i Japan just nu och har inte kommit rätt tidsmässigt så det får ursäkta felet). Det jag menade att skriva/belysa var att man har all sin Spotify musik tillgänglig OFFLINE om man tex. inte har WiFi anslutning och befinner sig utomlands där inga 200kr-fastpriser på mobildata gäller. (FYI För några år sedan -tror det var 2005- så fanns det WiFi på merparten av långflygen som trafikerade norra halvklotet men leverantören fick inte lönsamhet i det och det lades därför ner så numera är man tyvärr helt utan anslutningar då man flyger. Väldigt trist, för det var nimmt att kunna surfa, maila, skypa och kolla på VM fotbollen live -om än med dålig kvalitet- även när man flög...)

I övrigt kan jag bara konstatera att killen (som du citerar här ovan) med näst intill skrämmande precision lyckas förklara för alla förundrade varför det numera finns så många Apple "frälsta".

Apples marknadsföring??? Ja, de är förvisso duktiga i ämnet och måhända har de länsat konkurrenterna på varenda marknadsförare men det känns mest som en lam ursäkt för konkurrenternas tilkortakommanden. Läs citatet i Preppies inlägg här ovan igen om ni på allvar vill veta varför sansade och fullt normala människor på senare år verkar ha gått och blivit Apple-tokiga...

Jag håller med "junkan" här ovan att det hade varit bättre med en 16:9 skärm men i övrigt känns den klockren som komplement till övriga prylar och det lär bli ett köp förutsatt att priset är någotsånär rimligt.

Redigerat av jm99, 30 januari 2010 - 19:35.


#85

Postad 31 januari 2010 - 12:15

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0
Någon som använder 3G mycket som kan svara på vad månadskostnaden brukar ligga på ungefär eller om det finns något surfa hur mycket du vill för en fast kostnad ?

#86

Postad 31 januari 2010 - 17:00

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

  • 620 inlägg
  • 0

Någon som använder 3G mycket som kan svara på vad månadskostnaden brukar ligga på ungefär eller om det finns något surfa hur mycket du vill för en fast kostnad ?


Beror helt på abonnemang och leverantör. Telia har fri-surf erbjudanden som har en fast månads summa. Medan andra tar betalt per dag, comviq. Slutligen finns det sådana som tar betalt beroende på hur många mb man laddar hem. Vilket är helt korkat att skaffa eftersom ett sådant abonnemang ska vara i en telefon inte en media-enhet.

Tror den kommer säljas som ett fast pris abonnemang dock, dvs du betalar 90-150 kr i månaden och får surfar hur mycket du vill.

iPad vet jag dock inte hur den tar emot sin 3G signal den kanske kommer säljas med inbyggt abonnemang så man inte kan använda sitt sim kort exempelvis på sitt mobilabredband modem till en laptop. Men jag vet inte. Kanske någon annan kan svara på. Ända jag hört att det är låst i USA till AT&T vilket antagligen kommer leda till att endast en leverantör kommer finnas av 3G modellen det första året här i Sverige, som sist med iPhone.

#87

Postad 31 januari 2010 - 17:57

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Beror helt på abonnemang och leverantör. Telia har fri-surf erbjudanden som har en fast månads summa. Medan andra tar betalt per dag, comviq. Slutligen finns det sådana som tar betalt beroende på hur många mb man laddar hem. Vilket är helt korkat att skaffa eftersom ett sådant abonnemang ska vara i en telefon inte en media-enhet.

Tror den kommer säljas som ett fast pris abonnemang dock, dvs du betalar 90-150 kr i månaden och får surfar hur mycket du vill.

iPad vet jag dock inte hur den tar emot sin 3G signal den kanske kommer säljas med inbyggt abonnemang så man inte kan använda sitt sim kort exempelvis på sitt mobilabredband modem till en laptop. Men jag vet inte. Kanske någon annan kan svara på. Ända jag hört att det är låst i USA till AT&T vilket antagligen kommer leda till att endast en leverantör kommer finnas av 3G modellen det första året här i Sverige, som sist med iPhone.


Under presentationen var de noga med att gå ut med att iPad inte var låst. AT&T har ett bar erbjudande med iPad men de ska inte vara låsta. Får anta också att man kan få micro SIM kort från svenska operatörer.

#88

Postad 01 februari 2010 - 21:42

krian
  • krian
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
tror den är ganska nice ändå. riktigt skönt att den är helt olåst. men finns ju ändå inga microsim här i sverige än men det kommer väl vid lansering hoppas ja. folk som klagar på multitask? det finns ju iofs redan på iphonen te x. med den inbyggda ipoden. och det kommer ju garanterat vara så ipaden.

tycker den är trevlig bara som den är. synd bara att i dagsläget så är det inte klart att ibook store är färdig för svenska marknaden än. men även där så kommer det nog vara klart till lansering.. nu är det bara för apple att släppa filmer och serier till sverige så är allt frid och fröjd

#89

Postad 01 februari 2010 - 21:45

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Men då är vi tyvärr tillbaka till att det är tråkigt att kolla på i 4:3 :D

#90

Postad 01 februari 2010 - 21:48

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

tror den är ganska nice ändå. riktigt skönt att den är helt olåst. men finns ju ändå inga microsim här i sverige än men det kommer väl vid lansering hoppas ja. folk som klagar på multitask? det finns ju iofs redan på iphonen te x. med den inbyggda ipoden. och det kommer ju garanterat vara så ipaden.


Jo, men funkar det likadant med tex spotify?

Sen är ju den absolut största nackdelen att man blir låst till itunes

#91

Postad 02 februari 2010 - 00:19

krian
  • krian
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jo, men funkar det likadant med tex spotify?

Sen är ju den absolut största nackdelen att man blir låst till itunes



Om du tänker på multifunktionen med spotify så kommer det vara exakt lika dant som på iphonen. Alltså att du måste hålla dig i programmet. Tycker inte det är en nackdel utan ren vettighet. Om jag ska lyssna på musik så ska jag bara göra det. Ser ingen anledning till att spela spel eller göra något annat samtidigt.

Förstår för dom som sitter på en pc att kanske inte iTunes är något för dem. Men jag har en mac och hela OS X är i princip uppbyggt som iTunes så är jag både van och tycker det är skönt att jobba med.

En annan fråga som man kanske inte riktigt tagit upp är väll att den kommer väl motverka miljöförstöring om man börjar läsa tidningar och böcker i ipaden. Save the planet :D

Redigerat av krian, 02 februari 2010 - 00:21.


#92

Postad 02 februari 2010 - 00:46

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Om du tänker på multifunktionen med spotify så kommer det vara exakt lika dant som på iphonen. Alltså att du måste hålla dig i programmet. Tycker inte det är en nackdel utan ren vettighet. Om jag ska lyssna på musik så ska jag bara göra det. Ser ingen anledning till att spela spel eller göra något annat samtidigt.


Lyssnar ofta på musik och tex surfar, mailar eller smsar samtidigt, lixom kollar kalender osv. Varför ska man avbryta musik för att göra sånna saker?


Förstår för dom som sitter på en pc att kanske inte iTunes är något för dem. Men jag har en mac och hela OS X är i princip uppbyggt som iTunes så är jag både van och tycker det är skönt att jobba med.


Det är inte bara det, är så smidigt att inte behöva ha ett särskilt program igång för att tex bara flytta över några mappar med musik till sin bärbara enhet. Man är inte heller låst till sin egen dator som man är med tex iphone. Med windowsmobben så kan jag ladda in musik direkt hos en kompis. Med tex Iphone så måste man både ha itunes installerat och skapat ett konto för mobben.

#93

Postad 02 februari 2010 - 15:33

krian
  • krian
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Lyssnar ofta på musik och tex surfar, mailar eller smsar samtidigt, lixom kollar kalender osv. Varför ska man avbryta musik för att göra sånna saker?

Om jag ska göra något sådant så avbryter ja gärna musiklyssnadet och återgår där jag avsluta senast när ja slår igång musiken igen. men det är väl bara jag.


Det är inte bara det, är så smidigt att inte behöva ha ett särskilt program igång för att tex bara flytta över några mappar med musik till sin bärbara enhet. Man är inte heller låst till sin egen dator som man är med tex iphone. Med windowsmobben så kan jag ladda in musik direkt hos en kompis. Med tex Iphone så måste man både ha itunes installerat och skapat ett konto för mobben.


har väl mest med upphovsrätt att höra. men tycker det är skönt att har allt på ett ställe. Om jag ska ha nånting på telefonen så fixar jag det innan jag lämnar hemmet. om en polare ha någon skön låt som ja vill ha så lyssnar ja på det via spotify.

#94

Postad 02 februari 2010 - 17:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

har väl mest med upphovsrätt att höra. men tycker det är skönt att har allt på ett ställe. Om jag ska ha nånting på telefonen så fixar jag det innan jag lämnar hemmet. om en polare ha någon skön låt som ja vill ha så lyssnar ja på det via spotify.


Om det enbart hade med upphovsrätt att göra så skulle ju de funktionerna vara spärrade i alla andra telefoner också. Min winmobil funkar som vilket usbminne som helst. Och det är inte alltid musik jag och mina polare har finns på spotify eller ens kommer att komma dit

#95

Postad 02 februari 2010 - 20:13

Unregistered79b188d7
  • Unregistered79b188d7
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
För mig blir det nog ett köp, men det är lite saker jag vill veta innan jag lägger beställningen.

1. Kan man lyssna på iPod delen samtidigt som man surfar? Jag vet att det inte finns multi-tasking men det har juh inte iPhone heller och där är det inga problem med musik när man surfar eller mailar osv. Det verkar på bilderna som iPad har både iPod och iTunes app så det verkar lovande.

2. iPhone teathering. Måste kunna dela med sig av 3G anslutningen man redan betalar för på sin iPhone. Skulle även vara trevligt om man kunde dela med sig av positionen så man kan använa Maps bättre.

3. Tangentbordet måste gå att skriva på. Visst, det är inga problem att skriva på iPhone men jag vill kunna använda iPad i skolan för anteckningar. Verkar underbart att bara ladda ned PDF filerna innan föreläsningen och sedan lägga in de i keynote för att kunna göra anteckningar direkt på bilderna.

4. iPad fodralet måste vara av bra kvalité. Det är det säkert när man får punga ut typ 450 pix för det, men de måste vara hyffsat stabilt att ställa upp den i lutat läge.

5. Tangentbordet igen. Måste ha ÅÄÖ som iPhone har idag. Var ett **** med iPhone 2G när man hade det på "andra sidan" eller höll in a o.s.v.

6. iWork paketet måste vara någorlunda fullskaliga. Måste kunna använda numbers, keynote och pages så att det känns iaf rätt bekvämt.

7. Vad i **** är mute funktionen till för?!

Det är väl det som är frågetecken idag. Har inte hittat några svar än så man får väl vänta på några previews på youtube.
Flash bryr jag mig inte om det lilla minsta. Känns bara skönt att kunna surfa på nyhetssidor och läsa nyheter och inte 75% reklam.

EDIT: **** va bra det är med svordomsfiltret så man inte behöver censurera sig själv :)

Redigerat av Unregistered79b188d7, 02 februari 2010 - 20:18.


#96

Postad 02 februari 2010 - 20:57

krian
  • krian
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Om det enbart hade med upphovsrätt att göra så skulle ju de funktionerna vara spärrade i alla andra telefoner också. Min winmobil funkar som vilket usbminne som helst. Och det är inte alltid musik jag och mina polare har finns på spotify eller ens kommer att komma dit


kanske kanske inte. något som är smidigt med iphonen (lite off-topic sådär) är ju att man kör både bropbox och idisk på den så man har 12 gig extra utrymme i moln. riktigt trevligt..

får man fråga vilken mobil du kör?

#97

Postad 02 februari 2010 - 21:57

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

kanske kanske inte. något som är smidigt med iphonen (lite off-topic sådär) är ju att man kör både bropbox och idisk på den så man har 12 gig extra utrymme i moln. riktigt trevligt..

får man fråga vilken mobil du kör?


För närvarande en gammal HTC Touch Crouse

#98

Postad 04 februari 2010 - 11:17

Erimat
  • Erimat
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag tycker att nya iPad verkar väldigt nice. Jag skulle helt klart kunna tänka mig att köpa en för att ha till att surfa med, lyssna lite musik, kolla film, läsa böcker (dvs allt det jag gör med min jättevarma bärbara sittande i en dålig ställning i soffan). Multitasking kommer helt klart att komma i 4.0 (förhoppningsvis i juni/juli). Däremot undrar jag hur tanken är att jag ska synca min iPad eftersom jag i samma veva gör mig av med min bärbara (för den vill jag ju inte använda längre när jag har en iPad)???

#99

Postad 06 februari 2010 - 09:47

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

  • 1 067 inlägg
  • 0
Att göra sig av med din macbook verkar dumt. Jag ser mer iPad som ett komplement till en befintlig dator.

Du kan väll inte spela/bränna skivor på iPaden t.ex ?

#100

Postad 08 februari 2010 - 17:09

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

  • 1 069 inlägg
  • 0
Verkar som om många, inte bara i det här forumet har väldigt starka känslor emot iPaden. Jag tycker att man ska ta det lite lugnt och inte vara för säker på sin sak innan man hållit en i handen och provat.

Erfarenheten säger att Apple kan överraska rätt rejält. När de presenterade den första iPoden skrattade en hel värld av förståsigpåare, de frågade sig vem f_n som kunde vara så korkad att de betalade 399 dollar för en mp3-spelare? Idag några år senare vet vi att svaret på den frågan var ca 250 miljoner människor.

Samma sak med iPhonen, väldigt många skrattade och Linus Brohult från tidningen Mobil gjorde en analys som han säkert ångrar idag när han skrev att iPhonen kommer få det mycket svårt på marknaden....

Med iPad är uppförsbacken sannolikt lite brantare eftersom det är en ny produkt i ett nytt segment men jag tror att det absolut finns rum för den, Kindle säljer en del och det är ju en väsentligt mycket smalare produkt.

Lasse



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.