Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nvidia Shield Android TV 4K

3006 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 juli 2015 - 06:30

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Konstigt att den tar allt med bravur, och inte har autorefreshrate?! :huh: tänkte mest på 24p... blir ju ett jäkla judder annars...


Redigerat av Garrett, 03 juli 2015 - 06:30.


#52

Postad 03 juli 2015 - 16:38

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Den ska ha autorefreshrate, men inte till 23.976 utan endast till 24p (i dagsläget)

Jag har (mest pga det fina vädret) inte hunnit testa det närmare, men ska ta mig tid inom kort.

I texten från Kodi 15.0 Isengard – Beta 2 så finns detta att läsa:
 

Refresh rate switching and 4K Playback on Android

One of the limitations of the Android platforms always was that it wasn’t capable of switching your screen to the same refresh-rate as the current playing video. This could cause a slight video stutter occasionally as video frames had to be duplicated to keep audio in sync. Since Android 5.0 there’s at least a way to set the preferred refresh-rate of the video output that could solve several of these problems. Do note that this feature is still in early stage and also needs proper firmware implementation of the device manufacturers. This could mean that your device only supports one mode while others support several. So this feature really depends on the combination of the Android devices and the connected display output. Do note that it’s “preferred refresh-rate” and not “force refresh-rate“. This means that we can only indicate what we would like and then it’s up to the device if it actually will do this. To make use of this feature you need to manually enable “Adjust display refresh rate” which can be found in settings -> video -> playback. You may need to to alter the settings level before this becomes visible.

With the rise of all the new 4K content, playback devices and displays, having proper 4K playback on Android is becoming a more and more nice thing to have. Although true 4K implementation for applications like Kodi is only planned in Android M, one of our developer found a way to at least incorporate this for the Android 5.0 platform. With the help of the people from NVIDIA and their newly released SHIELD Android TV we can now say Kodi will do it’s user interface and video playback in full 4k@60Hz should your device support this.

IMPORTANT: The improvements mentioned will require that you at least use Android 5.0 and your devices must have the proper implementation of these features to support it. It could mean that you have to wait for future firmware updates for your device.


Igår släpptes förövrigt Kodi 15.0 RC1 (har inte hunnit testa ännu)

Att Kodi-utvecklarna har ett samarbete med Nvidia bådar ju gott inför framtiden :)

#53

Postad 04 juli 2015 - 11:08

olleulv
  • olleulv
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Om man skulle göra en snabb jämförelse med minix x8h.. vilka för o nackdelar skulle man se?

#54

Postad 04 juli 2015 - 13:00

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Det är inga problem med svensk visa.

Jag handlade utan några konstigheter direkt från Amazon och anslöt sedan konsollen/mediaspelaren till mitt vanliga Google-konto (med svenskt visa kopplat till kontot)

Allting går att ställa om till svenska i menyer mm och Netflix är på svenska.

Enda lilla problemet är att ström-kontakten (se bilder ovan) inte är anpassad för oss, men det löser man med en liten adapter eller så kan man använda sig av "direkt-adaptern" som följer med Nvidia shield tablet om man har en sådan.

Den lilla adapter kallas på svenska för reseadapter, de är för turister som besöker Sverige med sina mobiler etc köper reseadapter finns på Kjell och kompani och köpa in för 89:90 SEK 



#55

Postad 04 juli 2015 - 15:41

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Konstigt att den tar allt med bravur, och inte har autorefreshrate?! :huh: tänkte mest på 24p... blir ju ett jäkla judder annars...

 

Har testat lite nu med senaste Kodi och 60Hz-> 24Hz verkar fungera utan problem :)

 

 

Om man skulle göra en snabb jämförelse med minix x8h.. vilka för o nackdelar skulle man se?

 

Den enda fördelen med Minix X8 är att den hanterar 23.976

 

Det Nvidia Shield gör bättre än Minix X8 är:

 

* Android 5 med Android TV - snyggt smidigt gränssnitt med appar som är gjorda för att köras på en TV

* Netflix i HD (och 4K)

* Snabbare processor, mer minne.

* Känns mer "framtidssäker" - om exempelvis HBO Nordic släpper anpassade HD-appar så lär det vara på mediaspelare med Android TV eller AppleTV.

 

Sedan har vi ju hela spel-biten med tanke på att den har extremt kraftfull grafik (jämfört med andra renodlade mediaspelare)



#56

Postad 05 juli 2015 - 17:55

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Har testat lite nu med senaste Kodi och 60Hz-> 24Hz verkar fungera utan problem :)

 

 

 

Den enda fördelen med Minix X8 är att den hanterar 23.976

 

Det Nvidia Shield gör bättre än Minix X8 är:

 

* Android 5 med Android TV - snyggt smidigt gränssnitt med appar som är gjorda för att köras på en TV

* Netflix i HD (och 4K)

* Snabbare processor, mer minne.

* Känns mer "framtidssäker" - om exempelvis HBO Nordic släpper anpassade HD-appar så lär det vara på mediaspelare med Android TV eller AppleTV.

 

Sedan har vi ju hela spel-biten med tanke på att den har extremt kraftfull grafik (jämfört med andra renodlade mediaspelare)

Jag ser brister i Nvidia Shield TV men helt klart man kommer kunna använda denna enhet en bra bit framåt i tiden, förhoppningsvis kan man tänka sig skippa en typ 2 GEN, och gå direkt på 3 GEN versionen nästa gång man önskar sig uppgradera den :)

Dessutom att den har 64 BIT support på processorn är ju bättre än alla de andra som kör fortfarande 32 bit processorer vilket kommer ju kunna hantera appar och fler hanteringar på engång. Skulle vara fet j*vla bonus om de hade en Blu-Ray spelare så man kan spela upp filmer på DVD/Blu-Ray så hade man ju i princip kunna dumpa Blu-ray spelarn till TV som är typ 1x1 meter :PPPPPPP



#57

Postad 05 juli 2015 - 19:38

kaiiak
  • kaiiak
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Nu har man TWRP som standard recovery, testade även en renodlad android ROM från ett annat forum. Det var inte i min smak när man förlorar de inbyggda Nvidia tjänsterna, går väl säkert att implementera men det är för bra väder för sånt just nu :).

 

Synd att Android TV är så restriktivt och fattigt på innehåll än så länge, rakt ur lådan.

 

Jag har fått 24p att funka men inte 23,976 har bara hunnit med Kodi 15 och SPMC 14.2, SPMC har inte riktigt blivit min vän på den här enheten än. Som med Ouyan är det kul att den klarar spel och emulatorer ocatt den har en dedikerad speltjänst GRID.

 

Det känns lite långsökt att tro att den här maskinen blir en konsol-ersättare.

Däremot blir man ganska nyfiken på Snails Obox som går att uppgradera komponenter i, precis som på en dator för att kunna klara mer och mer. Men det är iof off topic, läste iaf att Nova Launcher ska vara fullt fungewrande om man sideloadar appen, man kan ställa in att ett tryck på hemknappen tar dig till Android TV Launchern och två tryck för Nova t ex.



#58

Postad 05 juli 2015 - 21:28

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 1

Amazon är så j*vla bra :)

 

    Item: NVIDIA SHIELD Pro
    Quantity: 1
    ASIN: B00XO7AK1U
    Reason for refund: Export fee reduced

    Here's the breakdown of your refund for this item:

        Import Fee Deposit Refund: $78.87

 

Fick tillbaka hela j*vla tullavgiften på $78,87 så behöver bara se till betala moms för de hela, jag vet inte om tullen tog varuvärde som 0 när jag betalade med gift card så beloppet på produkten slutade på $0 efter avdrag, de är ju gratis tull om varan är under 1300 SEK. Antagligen tog de hela som gratis vara när beloppet är $0 och därmed betala tillbaka hela tullavgiften, eller att man får betala tullavgiften när de lämnar paket hos mig ska bli kul och se om ett par dagar. 

 

Amazon väljer att refunda mig även frakt kostnad nu, då amazon beräknade leverans till den 10:e men bäraren beräknar leverans den 13:e juli så då fick jag tillbaka för frakten även om den så skulle komma tidigare än bärarens beräkning. De är ganska generöst från Amazon, nu får man hoppas att Amazon har räknad fel leverans på stativet också då får man yttligare refund på $30 Fan kan nästan spara in $110 :)

Refund Total

$94.35

Redigerat av umj, 06 juli 2015 - 16:30.


#59

Postad 06 juli 2015 - 15:52

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Nu har man TWRP som standard recovery, testade även en renodlad android ROM från ett annat forum. Det var inte i min smak när man förlorar de inbyggda Nvidia tjänsterna, går väl säkert att implementera men det är för bra väder för sånt just nu :).

Roligt att det går att köra andra rom, men det finns väl inte så stor poäng just nu (?)
I framtiden kanske någon lägger till "ovärderliga" funktioner i någon custom rom :)
 
 

Import Fee Deposit Refund: $78.87[/size]


Bara att gratulera :)

#60

Postad 06 juli 2015 - 16:48

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Fick just meddelande från amazon efter de refund fraktkostnaden 

 

if you don't receive the package by July 10, 2015 please do let us know and we'll issue complete refund for the order. 

 

Så om paketet ändå inte kommer den 10 juli utan den 13 juli så ska de refunda mig $299 för vad enheten är de är riktigt bra då har man fått hela enheten och frakten och tullen helt återbetalt + får man behålla produkten. 

Så då blir de och köpa lite fler handkontroller och spendera mina pengar man har fått igen för enheten de kan bli riktigt nice, rekommderar alla att få problem med era amazon ordrar :)
 

 

Roligt att det går att köra andra rom, men det finns väl inte så stor poäng just nu (?)
I framtiden kanske någon lägger till "ovärderliga" funktioner i någon custom rom  :)
 
 

Bara att gratulera  :)

 

 

Man är bara galen om man skulle ta bort gränsnittet på en Android TV som har ett gränssnitt som passar just TV, de är ju för fan ingen j*vla telefon heller där man slänger in nya romar och skapar egna Custom ROM för anpassa den för sina egna behov. Fullständigt galet och helt obegripligt att man vill ha en mobil tusende på en Media Center och Gaming maskin. 


Redigerat av umj, 07 juli 2015 - 01:38.


#61

Postad 07 juli 2015 - 09:26

kaiiak
  • kaiiak
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Roligt att det går att köra andra rom, men det finns väl inte så stor poäng just nu (?)
I framtiden kanske någon lägger till "ovärderliga" funktioner i någon custom rom :)
 
 

Bara att gratulera :)

Poängen är väl att den går att roota och att ha möjligheten att köra den kompletta versionen av google play? :) Den enda "ovärderliga" funktionen är väl att man kan paira handkontrollen lägligare än att köra Tinycore etc.

 

Om man kollar på den mobila marknaden som för övrigt är grunden till denna maskin så är den inte så "framtidssäker". Vem vet dom kanske sitter på hemlisen att dom redan har K2 chippet färdigutvecklat och förbereder för Shield TV2 :)

 

Ironiskt nog så finns det en telefon app som körs i bakgrunden på denna burk nu får vi lugna ner oss lite :) invänta din så kommer du se vad jag talar om.

 

Är man så galen och obegriplig för att man ska kunna göra vad man vill, är inte det själva grejen med android eller har jag missat nått'? Hade hållt mig till iPhone, iPads om det vore lika låst och seriöst vill man spela så ska man hålla sig till sin PC och/eller PS4, cloud gaming har en lång väg att gå. Men visst vill man anpassa den för sina behov för att tex spela så ska man ju även kunna göra det ;)



#62

Postad 07 juli 2015 - 17:18

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Min personliga åsikt är att det skulle vara betydligt mer spännande om någon lyckades porta Android TV till någon annan android-baserade mediaspelare som Minix X8 eller liknande än att Nvidia Shield kör "vanliga" Android.

Har hört om kina-spelare som fått Android 5x - dock inte Android TV

Och jag kan tänka mig att det finns en hel del kopieringsskydd som ska fungera innan Netflix går att få i 4K (som det gör på Shield)

Med framtidssäker menar jag mer att det kan komma en HBO Nordic app (med HD) eller liknande till Android TV som inte går att köra på mediaspelare som "bara" har Android 4.x

Men visst fattar jag att Nvidia skissar på en "Shield TV 2" ;)

#63

Postad 07 juli 2015 - 18:37

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Idag kom förövrigt uppdatering version 1.3 till Shield TV.

http://www.androidpo...r-connectivity/

Inga revolutionerande nyheter utan bara lite bättre Wifi mm.

#64

Postad 07 juli 2015 - 19:30

kaiiak
  • kaiiak
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Har hört om kina-spelare som fått Android 5x - dock inte Android TV

 

Du har ju nexus player, adt-1 och razers forge bolaget som köpte upp Ouya nyligen och en del nyare tv modeller som kör Android TV.

 

Förresten händer det även dig, när du ska stänga ner shielden så släcks inte handkontrollen så man måste starta upp shielden igen och stänga ner den igen för att det ska funka?

 

Passthrough och sync refresh rate går inte hand i hand i Kodi det fattar jag men ibland så funkar det perfekt.

Men ofta när jag kör 24p och passthrough så får jag bara oljud och detta händer oftare om jag kör hörlurar via kontrollen. Finns det någon möjlighet att ändra audio output i Kodi för Android har för mig att man kunde göra det på äldre versioner?



#65

Postad 07 juli 2015 - 21:08

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Du har ju nexus player, adt-1 och razers forge bolaget som köpte upp Ouya nyligen och en del nyare tv modeller som kör Android TV.

Ja, men detta är ju endast spelare som har Android TV förinstallerat från start.

Ingen tillverkare har uppdaterat sina befintliga android-baserade spelare till Android TV (endast Android 5.x) och det finns ingen "hackad" version av Android TV (vad jag vet) någonstans som man kan flasha någon spelare med.
 

Förresten händer det även dig, när du ska stänga ner shielden så släcks inte handkontrollen så man måste starta upp shielden igen och stänga ner den igen för att det ska funka?

Inte vad jag tänkt på - testade några gånger nu och den stängdes ned samtidigt som konsollen. Även om den inte skulle göra det är det väl inga problem ? den stänger väl ned sig själv efter en kort tids inaktivitet ändå ?
 

Passthrough och sync refresh rate går inte hand i hand i Kodi det fattar jag men ibland så funkar det perfekt.
Men ofta när jag kör 24p och passthrough så får jag bara oljud och detta händer oftare om jag kör hörlurar via kontrollen. Finns det någon möjlighet att ändra audio output i Kodi för Android har för mig att man kunde göra det på äldre versioner?


Man kan ju ändra audio output medan man visar en film genom att trycka på X (på kontrollen) - stega bort till "ljud-symbolen" och sedan kryssa i eller ta bort "Aktivera genomströmmning" (passthrough) :)

(och även i inställningarna på nivå "expert")

#66

Postad 07 juli 2015 - 22:58

kaiiak
  • kaiiak
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Ja, men detta är ju endast spelare som har Android TV förinstallerat från start.

Ingen tillverkare har uppdaterat sina befintliga android-baserade spelare till Android TV (endast Android 5.x) och det finns ingen "hackad" version av Android TV (vad jag vet) någonstans som man kan flasha någon spelare med.

 

Har sett portar av Android TV på ett annat forum så ja det finns redan och då är det en "hackad" port från ex Adt-1

 

Inte vad jag tänkt på - testade några gånger nu och den stängdes ned samtidigt som konsollen. Även om den inte skulle göra det är det väl inga problem ? den stänger väl ned sig själv efter en kort tids inaktivitet ändå ?

 

Min kontroll la aldrig en kväll vaknade upp på morgonen och såg att den fortfarande lös aja barndomssjukdomar, verkar fungera som det ska nu iaf.

 

Man kan ju ändra audio output medan man visar en film genom att trycka på X (på kontrollen) - stega bort till "ljud-symbolen" och sedan kryssa i eller ta bort "Aktivera genomströmmning" (passthrough) :)

(och även i inställningarna på nivå "expert")

 

Det var inte det jag menade, output går inte att ändra det står android sound drive eller liknande att ändra att ljudet kommer via analog pcm, digital, hdmi etc den funktionen menar jag. Så ”expert” inställningen gör inte så mycket skillnad :)



#67

Postad 08 juli 2015 - 06:08

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Får mitt paket imorgon ligger i örebro nu såg också att Amazon är så bussiga och ge DTP :) Duties taxes paid de innebär att Amazon tar över ansvaret på tull och momsfaktura. Ska bli kul och se om de verkligen stämmer att man även slipper moms fakturan :) och inte bara tullfakturan. 


Redigerat av umj, 08 juli 2015 - 06:08.


#68

Postad 08 juli 2015 - 15:56

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Har sett portar av Android TV på ett annat forum så ja det finns redan och då är det en "hackad" port från ex Adt-1

Ok, intressant :)
 

Det var inte det jag menade, output går inte att ändra det står android sound drive eller liknande att ändra att ljudet kommer via analog pcm, digital, hdmi etc den funktionen menar jag. Så ”expert” inställningen gör inte så mycket skillnad :)

Ah, då är jag med - vet ej om/hur man ändrar.

#69

Postad 08 juli 2015 - 21:13

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Verkar onekligen vara en mycket intressant mediaspelare! Har blivit lite sugen på att införskaffa mig en.

 

 

Var i kontakt med nvidia nyligen och frågade angående release i Europa och fick detta svar:

 

"Currently the device is sold in USA and canada, Unfortunately we will not be able to comment about future release plans sorry"

 

 

Så det verkar nog dröja ett tag innan det blir release i övriga länder. Om det nu blir så över huvud taget.

 

Hur är det med strömförsörjningen? Är det US-plug så man måste införskaffa sig en adapter?



#70

Postad 09 juli 2015 - 06:15

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Hur är det med strömförsörjningen? Är det US-plug så man måste införskaffa sig en adapter?


Ja

post-14782-0-53980600-1435253497.jpg

Jag använder själv denna adapter:

post-14782-0-71947500-1435260408.jpg

Men det går bra med vilken us-eu adapter som helst från valfri affär.

Bäst skulle ju vara om man kunde köpa nvidias egna insticks-adaper (som följer med när man köper nvidia tablet i europa)löst någonstans.

#71

Postad 09 juli 2015 - 15:08

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Fick hem min Nvidia Shield TV Pro som egentligen kostar $299.99 

2nb9g9k.jpg

 

Den står där nu bland min router detta var riktigt skön känsla och de skadar ju inte heller att få $400 av Amazon för köpa den också :)

 

De gav mig import avgifterna + $94 något sedan dessutom så fick jag tillbaka $299,99 för att tullen råka hålla på mitt paket 1 vecka i Storbritannien för inspektion. Amazon support är så j*vla skön tänk om de fanns sådan service här i Sverige också :)

 

 

Bond du kan köpa reseadaptern på kjell och company de är den här produkten jag har 

 

http://www.kjell.com...howOffline=True


Redigerat av umj, 09 juli 2015 - 15:10.


#72

Postad 11 juli 2015 - 09:10

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Jag är inte riktigt med i svängarna med alla avgifter UMD, men det låter nästan som om du "tjänade" pengar på att köpa din Shield ? :)

----------------------

Inte helt Shield-relaterat, men TV4 har en Android-TV app på gång:

http://kontakt.tv4.s...ill-android-tv/

Hoppas att andra är på gång också så att vi får Viasat, C-more mfl inom kort :)

#73

Postad 13 juli 2015 - 15:58

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

 

 

 

Bond du kan köpa reseadaptern på kjell och company de är den här produkten jag har 

 

http://www.kjell.com...howOffline=True

 

Grymt! Blir till att införskaffa sig en sån då när man väl får tummen ur och beställer spelaren  :)  



#74

Postad 13 juli 2015 - 21:10

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Jag är inte riktigt med i svängarna med alla avgifter UMD, men det låter nästan som om du "tjänade" pengar på att köpa din Shield ? :)

----------------------

Inte helt Shield-relaterat, men TV4 har en Android-TV app på gång:

http://kontakt.tv4.s...ill-android-tv/

Hoppas att andra är på gång också så att vi får Viasat, C-more mfl inom kort :)

 

Jo fan tjänar fan cash på köpa enheten hade tur :)

 

Så j*vla nöd över produkten nu behöver jag bara införskaffa mig HDHomerun så jag kan få ta in Live TV kanaler i enheten och kunna programmera, då kan jag slänga ut min inspelningsbara Blu-Ray spelare. 

 

Sitter gamma Sonic på heltid nu gamla goda Sega tiden :)

 

dn2920.jpg

 

När jag beställde mitt Ställ 2 dagar efter så släppte de remoten på Amazon igen för säljning till Sverige skrev till amazon så de bjöd på frakten och $30 på Remoten också så betalade $12 för remoten med frakt och importen så de är sjukt nice Amazon är ett ställe man ska handla på heltid för mig är de helt obegripligt hur amazon kan tjäna pengar har nästan fått alla produkter för runt $120 i slutändan med alla återbetalningar från amazon :)

 

I konsolen sitter nu en http://www.inet.se/p...laptop-sshd-8gb

 

Så kör på en Nvidia Shield TV Pro 1TB :) istället än 500GB ganska unik om det här så länge :)

 

Däremot så saknar jag bland annat 

Google Drive

Google Photos 

apk extractor

 

Än så självklart spelet Super Mario Bros, men Nintendo ska släppa 5 tittar till 2017 så får man hoppas på att de ser, men första pirotet nu är dra in Live TV med hjälp av KODI de är ett måste så man aldrig behöver lämna konsolen för något. 


Redigerat av umj, 13 juli 2015 - 21:19.


#75

Postad 13 juli 2015 - 21:33

Unregistered7e357925
  • Unregistered7e357925
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Kan man köpa 16GB versionen o slänga in en egen SSD?



#76

Postad 14 juli 2015 - 08:43

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Kan man köpa 16GB versionen o slänga in en egen SSD?

Från en test: "NVIDIA said that you won’t be able to buy a SHIELD 16GB Android TV and add your own storage drive, but did not elaborate as to why you couldn’t."



#77

Postad 14 juli 2015 - 09:39

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Kan man köpa 16GB versionen o slänga in en egen SSD?

 

Nej 16GB har bara ett inbyggt flash men däremot kan du montera ett MicroSD men MicroSD har då inte fungera bra på Android sedan 4.0, skulle dock inte rekommendera dig en 16GB modell åtminstone inte om du ska ha den som spel kontroll och Multi-Media enhet. 

 

Ta typ Doom 3 spelet är på 4GB vissa spel kan va så illa som 8GB stort, däremot har du ju streming på Nvidia Hub om du vill betala varje månad för spela. 

Bättre försöka kontakta Amazon supporten så fort du märker avvikelser med dröjsmålstider med frakt och andra små problem så återbetalar de finna summor, Amazon verkar inte vara ett företag som bryr sig om de tjänar pengar eller inte, så länge varumärket har toppbetyg i nöd kunder. 

Ser nu också att min Shield TV kommer inte ihåg min TV upplösning från full storlek så den byter till 16:9 bred kontaktade amazon, och Nvidia Supporten för försöka få de löst, skulle inte förvåna mig om Amazon återbetalar en del cash för problemet även om de skulle vara programvarufel. 


Redigerat av umj, 14 juli 2015 - 09:40.


#78

Postad 14 juli 2015 - 18:20

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Ser nu också att min Shield TV kommer inte ihåg min TV upplösning från full storlek så den byter till 16:9 bred


Vad menar du med "full storlek" ?

För mig (på min 55" TV) så är full storlek 1920x1080 (16:9) och jag har inga problem med växlande av bild.

Det beror kanske på vilket format man tittat på ?

#79

Postad 15 juli 2015 - 03:19

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Vad menar du med "full storlek" ?

För mig (på min 55" TV) så är full storlek 1920x1080 (16:9) och jag har inga problem med växlande av bild.

Det beror kanske på vilket format man tittat på ?

 

Ja på TV inställningarna så kan jag välja mellan 4:3, 14:9, Zoom 1, Zoom 2, 16:9, och Hel bild på TV Förhållande 

 

På hel bild så kan jag se allting korrekt, men slår jag på ett spel eller en app eller navigera lite snabbt i Lunchern på Android TV så kan TV hoppa i förhållande från Hel bild till 16:9 och då ser jag inte allting perfekt utan få gå in i TV inställningarna igen för ställa i förhållanden till Hel bild 

 

Kolla 1 min i denna youtube 

 

https://www.youtube.com/watch?v=kPvedAo2QUQ

 

Har rapporterad problemet till både LG, Nvidia för försöka få en lösning satt till och med uppdatera TV programvara till den senaste. 

 

Du kommer se efter bilden blir svart när jag går in i ES File Exploerer så ser jag inte vad hela namenn är på menyn som i början av videon då jag hade full storlek. 

 

Sedan startar inte spelkontrollen alltid när jag klickar på den får trycka ett par gånger ibland, och kontrollen stänger inte av sig själv alltid när man väljer och söva ner enheten i sov läge. 

 

Och när den byter tillbaka av sig själv så flammar de hela. De är drygt :)


Redigerat av umj, 15 juli 2015 - 03:23.


#80

Postad 16 juli 2015 - 17:32

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0

Så j*vla nöd över produkten nu behöver jag bara införskaffa mig HDHomerun så jag kan få ta in Live TV kanaler i enheten och kunna programmera, då kan jag slänga ut min inspelningsbara Blu-Ray spelare. 

 

 

 

Vilken app tänkte du använda för att spela in från HDHomerun?



#81

Postad 16 juli 2015 - 23:37

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Vilken app tänkte du använda för att spela in från HDHomerun?

KODI blir de väl ska jag förmoda :D nog den bästa multimedia plattformen just nu för de mesta då de har så offentligt många pluggins. 

 

Plex funkar ju bara till enviss del men KODI funkar till allt möjligt.



#82

Postad 17 juli 2015 - 01:03

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0

Jo Kodi är ju annars perfekt. Men just nu finns ingen backend eller PVR addon för inspelning på Android : http://kodi.wiki/vie...oftware#Android 

 

Hoppet står kanske närmast till SiliconDust's HDHomerun Live TV addon som kanske får inspelningsfunktion : 

 

http://kodi.wiki/vie...HomeRun_Live_TV 

 

http://kodi.tv/addon...homerun-live-tv



#83

Postad 17 juli 2015 - 13:28

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Fick äntligen tummen ur och la en beställning på spelaren...  :P

 

Blev en Pro + fjärrkontroll...

 

"Arriving Wednesday by 8pm

Får väl se om leveranstiden stämmer...tar den med en nypa salt så länge. 3 vardagar (om man inte räknar med idag) låter för bra för att vara sant...

 

Till er som redan har fått spelaren...hur lång var leveranstiden för er?

Och framför allt...hur upplever ni spelaren såhär efter en tids användande? Hur är mjukvaran och GUI? Dvs flyter allt på? Fungerar fjärrkontrollen bra? Har ägt en del spelare där fjärrkontrollen varit mer eller mindre oanvändbar. Mitt främsta användningsområde är att köra med xbmc. Samt hd-material från hdd.

 

 

Nu har jag ingen 4k-tv än så det får vänta :P Men för er som möjligen har en 4k-tv...hur fungerar 4k-material för er?

 

Hur fungerar ljuddelen? Vad jag har sett så fungerar inte HD audio, DTS-HD MA, Dolby True HD & Dolby Atoms via passthrough/bitstream?



#84

Postad 17 juli 2015 - 22:16

andersos
  • andersos
  • Mästare

  • 3 199 inlägg
  • 0

Från Amazon?



#85

Postad 18 juli 2015 - 01:20

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Från Amazon?

 

Yes. då den inte verkar finnas till försäljning i Europa så fick det bli så.

Återstår att se var det hela slutar någonstans nu då bara  :P

 

Jag uppdaterar i tråden när jag mottagit den...lär väl ta 1-2 veckor misstänker jag. Om inte mer...

Jag litar som sagt inte på att den ska vara framme nästa vecka...

 

 

Update: Fick mail tidigare ikväll om att den har blivit skickad.  :)

 

Som sagt så får vi se hur snabbt det går med leveransen...men detta stod även med i mailet:

Expected delivery date:
Wednesday, July 22, 2015


Redigerat av Bond_007, 18 juli 2015 - 02:06.


#86

Postad 18 juli 2015 - 08:31

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Och framför allt...hur upplever ni spelaren såhär efter en tids användande? Hur är mjukvaran och GUI? Dvs flyter allt på? Fungerar fjärrkontrollen bra? Har ägt en del spelare där fjärrkontrollen varit mer eller mindre oanvändbar. Mitt främsta användningsområde är att köra med xbmc. Samt hd-material från hdd.

Hur fungerar ljuddelen? Vad jag har sett så fungerar inte HD audio, DTS-HD MA, Dolby True HD & Dolby Atoms via passthrough/bitstream?[/size]


Inga problem med mjukvaran och GUI. Flyt ? spelaren är nästan "för" snabb :)

Fjärrkontrollen har jag inte men min Sony TV:s fjärrkontroll fungerar perfekt tillsammans med Shield (via HDMI-CEC)

HD-ljud fungerar inte idag, men det har utlovats att det ska komma i en uppdatering från Nvidia.

Om det endast är tomma ord eller inte får vi se framöver.

Även om det kommer så kanske det inte är helt enkelt att få det att fungera i Kodi (?)

#87

Postad 18 juli 2015 - 10:33

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Inga problem med mjukvaran och GUI. Flyt ? spelaren är nästan "för" snabb :)

Fjärrkontrollen har jag inte men min Sony TV:s fjärrkontroll fungerar perfekt tillsammans med Shield (via HDMI-CEC)

HD-ljud fungerar inte idag, men det har utlovats att det ska komma i en uppdatering från Nvidia.

Om det endast är tomma ord eller inte får vi se framöver.

Även om det kommer så kanske det inte är helt enkelt att få det att fungera i Kodi (?)

 

Låter bra med GUI. Det är en sak som jag irriterat mig lite på när jag använder min Open Hour Chameleon...eller ja...det gäller så gott som alla mediaspelare som jag testat.

 

Sen tycker jag inte att fjärren är den bästa OHC...återstår att se hur fjärren till Shielden fungerar då :)

 

Får hålla tummarna angående HD-ljud då :) Brukar vara sisådär med utlovade funktioner i kommande mjukvara från tillverkarna. Men det gäller alla tillverkare. Får helt enkelt hoppas på det bästa!

 

Gällande Kodi så går det väl i värsta fall att spela upp filmerna i någon annan spelare från Play? Ex. VLC, MX Player eller liknande...

 

Stort tack för de snabba svaren! Uppskattas!

 

Hoppas att fler hakar på och köper spelaren! Visst, den kostar kanske lite grann. Men den kommer antagligen att hänga med ett bra tag framöver också!  :)


Redigerat av Bond_007, 18 juli 2015 - 10:34.


#88

Postad 18 juli 2015 - 17:53

Azurelight
  • Azurelight
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Till er som har beställt spelaren: Vad blir de praktiska konsekvenserna av bristen på stöd för- HD-ljud och 23.976 ? Jag ska beredvilligt erkänna att jag är en fullständig nybörjare på sånt här. Hittills har jag "Lutat" mig mot min Xbox One eller min stationära dator för mina media -behov men har verkligen blivit sugen på en Android TV av något slag. i den kontexten verkar ju Sheild vansinnigt attraktiv. 

 

Jag är också nyfiken på vad den totala kostnaden har landat på för er som beställt. Alla kan ju inte räkna med att ha samma tur  som umj :)

UMJ: Hur gjorde du för att betala med gift card?


Redigerat av Azurelight, 18 juli 2015 - 17:55.


#89

Postad 19 juli 2015 - 11:40

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

jag fick betala så här 

 

Fjärrkontrollen gav jag $15 för efter alla återbetalningar 

Stativet gav jag $60 dollar för efter avdrag 

Spelkontrollen gav jag $100 dollar för efter avdrag 

2 Gamepad utöver gav jag $59.99 fick 1 gratis var som ta två betala för en 

 

Så jag gav $239,99 

 

För 3 handkontroller + fjärrkontroll + stativet + spelkonsolen i slutändan efter alla återbetalningar. Jag fick de för bra pris 500GB :)

 

Och väntar på Nvidia besked om min 16:9 lösning får jag inte de så gör de en full återbetalning för allting. 

 

+ kontaktade jag amazon för få koden för redeem 

 

Buy a NVIDIA SHIELD Pro, Get $89.96 of Google Play value
Buy a NVIDIA SHIELD Pro between May 28 and August 19, 2015 and get a $30 Google Play credit + 3 month trial of unlimited Google Play music ($29.97 value, new subscribers only) + Borderlands: The Pre-Sequel ($29.99 value, release date 9/01/15

 

Så såle min Google play Gift Card $30 för $29 på Ebay. 

 

$30 Google Play Gift Card (151746743085)


r4lex 351iconTealStar_25x25.gif) 

 100.0%

Roman Abreu
 
Available Quantity: 1
Shipping cost: Free
 
 
Buyer Zip: 22310-2256
Tracking number: 
Watch Count: 0
Estimated funds availability*: 08/05/2015
 
 
Sedan sålde jag 90 dagars test av Google Play Music för $18 dollar 
 
Sedan sparade jag koden för spelet värde $29,99 de ska jag använda själv. 
 
 
laddade på Amazon Gift Card för handla med de för de är lättare för amazon vara generörsa när de ska återbetala betala man med gift card bara så får man tillbaka saldot på amazon gift card så bruka amazon vara mer generösa och betala ut mer än till ett CC. 

Redigerat av umj, 19 juli 2015 - 11:47.


#90

Postad 20 juli 2015 - 13:07

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Lite tidigare leverans än väntat!  :)

Fick såklart med handkontrollen också men den följde inte med på bild...

 

Wuh94QLk.jpg

 

 

Tycker det gick överraskande snabbt! La beställningen i fredags. Så allt som allt tog det 2 vardagar om man räknar med fredagen  :)

 

Kan dock inte testa den än då strömadaptern inte kommit än  :P



#91

Postad 20 juli 2015 - 17:39

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Till er som har beställt spelaren: Vad blir de praktiska konsekvenserna av bristen på stöd för- HD-ljud och 23.976 ?


Jag har själv en helt OK ljudanläggning hemma med bra högtalare och en receiver som hanterar HD-ljud - så jag vill gärna se att det är HD-ljudspåret som spelas på receivern när jag tittar på en film (som har HD-ljud)
Men
Jag erkänner lite motvilligt att jag antagligen inte skulle klara ett blindtest på att höra skillnaden mellan DTS och DTS-HD MA.

Konsekvensen beror alltså på hur bra ljudanläggning du har hemma och hur pass stor "finsmakare" du är med ljud...

När det gäller 23.976 så innebär det ju att ett litet hack kan synas i filmen typ var 40:e sekund - vet man vad man ska leta efter ser man det, men oftast tänker man (jag) inte på det.

Judder som inträffar när man spelar upp 24Hz material på en TV med 60Hz ser betydligt värre ut, men det är alltså fixat på Shield :)
 

Kan dock inte testa den än då strömadaptern inte kommit än

Personligen skulle jag aldrig orkat vänta utan hade sprungit till närmaste affär som har en adapter (de flesta teknik-affärer) - men det är jag det ;) alla har nog inte den möjligheten.

#92

Postad 20 juli 2015 - 17:52

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Personligen skulle jag aldrig orkat vänta utan hade sprungit till närmaste affär som har en adapter (de flesta teknik-affärer) - men det är jag det ;) alla har nog inte den möjligheten.

Vissa har det bra  ;)

 

Som tur är så lyckades jag hitta en adapter hemma efter lite letande. Så nu är maskinen up and running!

 

Vilken makalös skillnad i hastighet jämfört med min Open Hour! Nu är det ju en fröjd att bläddra i menyer och appar  :)

 

Bara hunnit testa i max 1h så det får bli lite testande ikväll.



#93

Postad 20 juli 2015 - 23:45

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

De ser ut som svenska affärer inte får sälja Nvidia Shield TV för alla importerar den :P

 

Europa modifierar för mycket grejer som kommer till Europa importerar  man en bil så slipper man varvregulatorn som sänker bilars hastigheter, Den slipper man när man importerar finns många fördelar med importerade varor för man slipper allt skräp som EU försöker trycka in. 

 

Nu hoppas jag bara att Nvidia börja rullar ut fler uppdateringar och fixa saker  som inte är inkluderad men som är utlovad.1

 

Skulle lätt vilja se stöd för fler wirless anslutningar har 4 st Gamepads 1 Fjärrkontroll men får ju stänga av en gamepad för ge remote spott för den då den klarar bara 4 anslutningar samtidigt de inkluderar även mobiler som körs som gamepad. 

 

Försöker få Amazon till börja sälja denna TV till Sverige 

 

http://www.amazon.co...8-4&keywords=TV

 

Vore skit nice ha 105" TV och typ möjlighet för 30+ gamepads. 


Redigerat av umj, 20 juli 2015 - 23:50.


#94

Postad 22 juli 2015 - 01:08

Azurelight
  • Azurelight
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hur fungerar det ljudet via handkontrollen och hörlurar? Det är en major Selling point för mig också, I hemfridssyfte. Till er som har provat, fungerar det bra? Ni som har konsollen, kan ni tänka er att testa detta? 

 

Ni som beställde pro, fick ni en Steam kod med Borderlands pre.sequel ? Har för mig att det var nån som sa att det ingick om man köpte spelet via NVidia store, vill kolla om det stämmer.



#95

Postad 22 juli 2015 - 07:52

Göktytan
  • Göktytan
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Lite tidigare leverans än väntat!  :)
Fick såklart med handkontrollen också men den följde inte med på bild...
 
Wuh94QLk.jpg
 
 
Tycker det gick överraskande snabbt! La beställningen i fredags. Så allt som allt tog det 2 vardagar om man räknar med fredagen  :)
 
Kan dock inte testa den än då strömadaptern inte kommit än  :P


Vad fick du betala inklusive moms och tullavgift?

#96

Postad 22 juli 2015 - 11:01

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Vad fick du betala inklusive moms och tullavgift?

Nu köpte jag min utan ett enda avdrag. Dvs jag betalade fullt pris/moms/frakt/import...

Pris för konsoll, handkontroll, remote: $349,98

 

Tyvärr så sprang övriga avgifter iväg gällande när frakt, moms och tull räknades in.

Blev $100 extra...

 

Så sammanlagt blev summan ~4400:-  :P

 

Så ja, det är väl där man hamnar om man köper 500gb-modellen och inte har turen att få avdrag och använder koder.

 

Om det är mycket/lite är upp till var och en att bedöma. Nu har jag sålt iväg en massa saker och tänkte på så sätt finansiera detta köp. Annars vet jag inte om jag hade köpt den.

 

Men nu när den väl är hemma så är jag inte missnöjd. Snarare tvärt om. Helt underbar mediamaskin/spelkonsoll!

Ägt en hel del mediaspelare genom åren men ingen har varit i närheten av denna.

 

 

 

Hur fungerar det ljudet via handkontrollen och hörlurar? Det är en major Selling point för mig också, I hemfridssyfte. Till er som har provat, fungerar det bra? Ni som har konsollen, kan ni tänka er att testa detta? 

 

Ni som beställde pro, fick ni en Steam kod med Borderlands pre.sequel ? Har för mig att det var nån som sa att det ingick om man köpte spelet via NVidia store, vill kolla om det stämmer.

Ljudet via fjärrkontrollen fungerar bra! Ljudet i förstärkaren bryts automatiskt när man kopplar in lurarna. Sen är det bara att höja/sänka volymen via touchreglaget på fjärren.

 

Fick dock inte någon Steam-kod när jag beställde min i alla fall... 



#97

Postad 22 juli 2015 - 13:07

Göktytan
  • Göktytan
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Nu köpte jag min utan ett enda avdrag. Dvs jag betalade fullt pris/moms/frakt/import...
Pris för konsoll, handkontroll, remote: $349,98
 
Tyvärr så sprang övriga avgifter iväg gällande när frakt, moms och tull räknades in.
Blev $100 extra...
 
Så sammanlagt blev summan ~4400:-  :P
 
Så ja, det är väl där man hamnar om man köper 500gb-modellen och inte har turen att få avdrag och använder koder.
 
Om det är mycket/lite är upp till var och en att bedöma. Nu har jag sålt iväg en massa saker och tänkte på så sätt finansiera detta köp. Annars vet jag inte om jag hade köpt den.
 
Men nu när den väl är hemma så är jag inte missnöjd. Snarare tvärt om. Helt underbar mediamaskin/spelkonsoll!
Ägt en hel del mediaspelare genom åren men ingen har varit i närheten av denna.
 
 
 

Ljudet via fjärrkontrollen fungerar bra! Ljudet i förstärkaren bryts automatiskt när man kopplar in lurarna. Sen är det bara att höja/sänka volymen via touchreglaget på fjärren.
 
Fick dock inte någon Steam-kod när jag beställde min i alla fall...


Jo jag misstänkte väl att det skulle landa på dom summorna ungefär. Frågan är om den kommer till Europa snart eller det kanske dröjer.

#98

Postad 22 juli 2015 - 13:56

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Jo jag misstänkte väl att det skulle landa på dom summorna ungefär. Frågan är om den kommer till Europa snart eller det kanske dröjer.

 

Jag har inga större förhoppningar. När jag frågade nvidia-supporten så kunde dom inte ge något besked alls om det. Men vem vet... :) Jag orkade i alla fall inte vänta en ev. release  :P

 

 

Btw...är det någon som har testat att spela upp material från en NAS eller liknande?

Funderar nämligen på att uppgradera lagringsutrymmet utan att behöva koppla in extern hårddisk som ska stå och ta plats i tv-bänken :)


Redigerat av Bond_007, 22 juli 2015 - 14:09.


#99

Postad 22 juli 2015 - 20:22

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0

Ni som beställde pro, fick ni en Steam kod med Borderlands pre.sequel ? Har för mig att det var nån som sa att det ingick om man köpte spelet via NVidia store, vill kolla om det stämmer.

Erbjudandet gäller bara i USA (såg jag någonstans) - fungerar möjligtvis om du har ett amerikanskt Google Play konto.

 

Btw...är det någon som har testat att spela upp material från en NAS eller liknande?

Funderar nämligen på att uppgradera lagringsutrymmet utan att behöva koppla in extern hårddisk som ska stå och ta plats i tv-bänken :)

 Jag kör enbart via NAS, fungerar perfekt.

 

--------------------------------------------------------------------

 

Den stabila versionen av Kodi 15.0 (Isengard) som släpptes idag laddas hem och uppdateras automatiskt till Shield och fungerar fint :)

 

I nyheten hos exempelvis Engadget nämner de att versionen är opimerad för Shield :)



#100

Postad 23 juli 2015 - 02:13

Bond_007
  • Bond_007
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

 Jag kör enbart via NAS, fungerar perfekt.

 

--------------------------------------------------------------------

 

Den stabila versionen av Kodi 15.0 (Isengard) som släpptes idag laddas hem och uppdateras automatiskt till Shield och fungerar fint :)

 

I nyheten hos exempelvis Engadget nämner de att versionen är opimerad för Shield :)

 

Låter toppen! Blir till att införskaffa en sådan något tag framöver! :)

 

"Version 15 (codenamed Isengard) now supports Android 5-specific features like 4K and variable refresh rates on certain Android TV devices, like NVIDIA's Shield"

 

Den funktionen tackar vi för!

 

 

Adaptive seeking är ju ok om man letar efter en speciell scen eller liknande och vill spola fram lite snabbare till den.  :P





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.