Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blir det bättre med fler högtalare?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 mars 2020 - 23:08

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Håller på att "bo in" min hemmabio och jobbar på att uppgradera ljudet efter hand. Såg nyligen Pain & Gain och var MYCKET nöjd med ljudet/trycket som totalt sett låg lagom nära "skorrläge". Detta gällde dock bara för första raden och när jag hoppade bak en rad var trycket dessvärre inte detsamma...

 

Har i dagsläget en ONKYO TX-RZ830 som driver följande högtalare i 7.2.2:

 

- 2 front högtalare (large)

- 2 center högtalare (seriekopplade = 16 ohm) Harman Kardon HKTS30

- 2 subwoofers som båda står framme i hemmabion Harman Kardon (kopplade till sub 1 med y-split)

- 2 surroundhögtalare Harman Kardon HKTS30

- 2 surroundhögtalare bak Harman Kardon HKTS30

- 2 Atmos högtalare Harman Kardon HKTS30

 

Har dessutom kopplat in 4st BassPUMPS III till en gammal Onkyo TX-NR616 genom pre out sub 2 från RZ830 till BD (röd/vit) på NR616... FUNKAR KLOCKRENT!!!

 

Till frågorna...

 

Har 2 surround högtalare kvar (Harman Kardon HKTS30) liggande som jag vill koppla in som atmos så att jag får 7.2.4....

 

Hur kopplar jag då? Räcker den koppling jag har mellan förstärkarna eller måste jag koppla in från pre out heights 2 på RZ830 till???

 

 

SEN UNDRAR JAG ÄVEN om jag skulle köpa ett högtalarpaket till (HKTS 30) och koppla in dubbelt, det vill säga 2 högtalare per surroundkanal (seriekopplade 16ohm), med andra ord 4 surround (2 höger + 2 vänster) och 4 surround bak (2 höger + 2 vänster) totalt 8 högtalare... Samt koppla in ytterligare 1 subwoofer som jag placerar bak i bion och kopplar in i NR616 genom sub out...

 

Blir det för mycket för förstärkaren ONKYO TX-RZ830 att driva:

- 2 front

- 2 center (serie 16ohm)

- 2 subwoofers

- 4 surround (2 höger = 16ohm, 2 vänster =16ohm)

- 4 surround bak (2 höger = 16 ohm + 2 vänster = 16ohm)

- 2 atmos (Height 1)

 

Och kan man då koppla följande högtalare/PUMPS till ONKYO TX-NR616:

- 4 BassPUMPS

- 2 atmos (Height 2)

- 1 subwoofer

 

ELLER VAD HADE NI GJORT??


Redigerat av madeby666, 17 mars 2020 - 01:52.


#2

Postad 17 mars 2020 - 11:03

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Koppla inte in flera högtalare genom att seriekoppla dem för dels är högtalare konstruerade för att anslutas direkt till effektsteget och dels kan ljudet påverkas som man inte vill.
 
Koppla två högtalare till centerkanalen gjordes i hembions början men man övergav det då ljudbilden blev diffusare.
 
Förstärkaren kommer inte att fara illa av att du kopplar som du har tänkt då alla hembioförstärkare har skyddskretsar för att inte fara illa av felkopplingar.
 
Ska du köra 7.2.4 behöver du ett extra slutsteg på två kanaler som t.ex. Kjell & Co Roxcore A32 Integrerad förstärkare.



#3

Postad 17 mars 2020 - 21:51

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Att ha dubbla centrar inkopplade har höjt upplevelsen i mitt fall. Då mina högtalare är ganska små har två centrar gett ljudet större bredd och jag märker inte av någon förvrängning av ljudet....

 

Har jag ingen nytta av dubbla förstärkare i detta läge?

Och om jag har förstått det rätt så behöver jag:

- 1 huvudförstärkare - driva på 7.2.2

- 1 slutsteg - 2 atmos högtalare

- ??? driva BassPUMPS.

 

Kan man inte driva 2 atmos högtalare samt BassPUMPSmed en enhet?



#4

Postad 19 mars 2020 - 08:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag vill inte säga vad som är bäst för dig men om man parallellkopplar halveras impedansen och det är bäst i mitt fall där jag har två surrar per kanal. Seriekopplar man dubblas impedansen. Serie -> 8 + 8 = 16 Ohm, vilket är sjukt mycket. Parallell -> 8 + 8 = 4 Ohm. Funkar bra med min förstärkare iallafall. Dessutom rekommenderar min högtalartillverkare detta. Hur det går med din uppsättning vågar jag inte spekulera i.



#5

Postad 19 mars 2020 - 15:57

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag vill inte säga vad som är bäst för dig men om man parallellkopplar halveras impedansen och det är bäst i mitt fall där jag har två surrar per kanal. Seriekopplar man dubblas impedansen. Serie -> 8 + 8 = 16 Ohm, vilket är sjukt mycket. Parallell -> 8 + 8 = 4 Ohm. Funkar bra med min förstärkare iallafall. Dessutom rekommenderar min högtalartillverkare detta. Hur det går med din uppsättning vågar jag inte spekulera i.

 

Förstärkaren är byggd för inkoppling av högtalare på 4 - 16 ohm. Efter att ha läst runt lite och sett vad andra skriver så ska man förr gå uppåt än neråt då förstärkaren får jobba mer ju lägre ner i ohm man går... rätta mig gärna om det är fel...

 

Stort tack för att du svarar :)

 

Jag är inte helt hemma på detta och hade uppskattat om fler hade kunnat ta sig tid och svara...


Redigerat av madeby666, 19 mars 2020 - 15:58.


#6

Postad 19 mars 2020 - 16:04

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Förstärkaren är byggd för inkoppling av högtalare på 4 - 16 ohm. Efter att ha läst runt lite och sett vad andra skriver så ska man förr gå uppåt än neråt då förstärkaren får jobba mer ju lägre ner i ohm man går... rätta mig gärna om det är fel...

 

Stort tack för att du svarar :)

 

Jag är inte helt hemma på detta och hade uppskattat om fler hade kunnat ta sig tid och svara...

 

Rätt att den jobbar hårdare med lägre ohm. Har också haft parallellkopplat utan problem. Men drar du på järnet på förstärkaren så kan seriekopplat vara en bättre ide´.



#7

Postad 20 mars 2020 - 12:24

madeby666
  • madeby666
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag provar en gång till:

 

01. Jag är inte ute efter högre ljud utan bara HÖGRE SPRIDNING AV LJUDET!

      (Detta då jag upplever att det saknas lite ljud på andra raden)

 

För att uppnå detta kan jag då koppla 7.2.2 i min ONKYO TX-RZ830 som följer:

 

- 1st Front v

- 2st Center (seriekopplat 16ohm)

- 1st Front h

- 2st Surround v (seriekopplat 16ohm)

- 2st Surround h (seriekopplat 16ohm)

- 1st Surround back v     OBS! eventuellt 2st seriekopplat 16ohm

- 1st Surround back h     OBS! eventuellt 2st seriekopplat 16ohm

- 2st Atmos v (seriekopplat 16ohm)

- 2st Atmos h (seriekopplat 16ohm)

- 2st Subwoofer (kopplat med y-split i sub 1 out)

 

Och komplettera med att koppla in min ONKYO TX-NR616 (kopplat från sub 2 out på TX-RZ830) till:

- 2st BassPUMPS (seriekopplat 8ohm i soffa 1)

- 2st BassPUMPS (seriekopplat 8ohm i soffa 2)

- 1st Subwoofer (kopplat i sub 1 out) som jag kan placera bak i bion för större spridning!

 

 

Det jag önskar att få svar på från er som kan mer än mig är:

 

- Kommer denna inkoppling att fungera?

- Kommer jag att märka någon skillnad med denna inkoppling/kommer det att ge större spridning?

- Kommer denna inkoppling att riskerar att min förstärkare går sönder i förtid?

- Kommer valet av att placera en tredje subwoofer bak i bion ge mer tryck framförallt på bakre raden?

- Om jag vill använda de sista två ATMOS kanalerna (Height 2) så måste jag köpa ett slutsteg, KORREKT?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.