Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Öka flödet från trädgårdsslangen/munstycket

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 maj 2019 - 09:34

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Ganska offtopic. 😂

Iaf. Så har jag sått ganska mycket gräs, och detta behöver ju vattnas varje dag men det tar tid! Väldigt mycket tid då flödet (inte trycket) är dåligt genom mitt nuvarande munstycke.

Slangen är vad jag tror 1/2 tums och är inte aktuell att byta ut. Men vid ögonmåttsmätning 💪 så upplever jag att jag fyller en spann vatten på halva tiden utan något munstycket uppkopplat vs. Dö fritt flöde ur slangen.

Jag hittar inget munstycke som verkar ha högflöde specs.

Kanske någon av er haft samma bekymmer?

Hade varit skönt att kunna vattna rejält med stora fina droppar i en bred duschkon! Istället för det klena jag kämpar med idag.

Tack för tips. Och som sagt byte av slangkit upp till en tum är inte aktuellt

#2

Postad 11 maj 2019 - 10:01

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Allt hänger ihop och slangen är det viktigaste i ekvationen. Trycket blir lägre i änden på en tunn slang av samma längd (det finns tabeller för detta). Om du skulle skaffa ett munstycke med högre flöde kommer du istället att täcka ett mindre område med det. Det blir inte någon lång stråle när du kör "dö fritt flöde" va?

 

Jag gav upp den vanliga 1/2-slangen för ett par år sedan och köpte en 3/4 istället. Det är stor skillnad på tryck och inte minst flöde när jag vattnar nu. Jag har 50m slang.

 

Jag är ledsen men antingen kapar du din nuvarande slang på längden eller skaffar du en tjockare, det är vad jag kom fram till.



#3

Postad 11 maj 2019 - 11:41

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
En enkel grej är att köpa koppling utan "stopp", alltså att det slutar rinna om man tar bort munstycket.. Detta stopp hämmar flödet rejält, i alla fall på min 3/4"-slang.

Fire and forget är ju trevligt annars:
https://www.gardenst...ic-polo-220.jpg

#4

Postad 11 maj 2019 - 20:40

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Nja, slangen utan munstycke ger bra mängd vatten per minut, så varken tryck eller flöde verkar vara problemet utan munstycket jag har (vanligt sånt runt enhands) som har för liten öppning! är j ett minimalt hål där framme med en "plugg" man ställer in för önskad stråltyp! känns som den designen kunde skalas upp säkert 100%

Ska prova byta ut den "stoppdroppkopplingen" imorrn o se vad som händer! 



#5

Postad 11 maj 2019 - 23:04

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Nja, slangen utan munstycke ger bra mängd vatten per minut, så varken tryck eller flöde verkar vara problemet utan munstycket jag har (vanligt sånt runt enhands) som har för liten öppning! är j ett minimalt hål där framme med en "plugg" man ställer in för önskad stråltyp! känns som den designen kunde skalas upp säkert 100%

Ska prova byta ut den "stoppdroppkopplingen" imorrn o se vad som händer! 

 

Varför är "bra" flöde utan motstånd ett bevis på bra tryck? Men visst, eftersom du inte angett hur lång slang du har så kanske 1/2 tum räcker till och din koppling är problemet, så byt den först.



#6

Postad 11 maj 2019 - 23:57

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Tror ni pratar runt varandra litegrann? Flöde har med tryck att göra, och tvärtom. Det är dock inte trycket som är det viktigaste för TS, som jag förstår det hela; utan att TS vill att flödet skall vara så stort som möjligt utan att för den skullen försaka möjligheten till att få längd och bredd på strålen.

 

En sådan här [insert bild på en sprinklerpistol utan möjlighet att ändra sprutsätt] dämpar kanske inte flödet jättemycket, men ger inte heller möjlighet till att vattna på långt håll, utan den sprutar väl... stora fina droppar ett par meter kanske..

 

Hur stor gräsyta pratar vi om?

 

Jag vurmar fortfarande för en statisk klassisk oscillerande vattenspridare av fire and forget-typ... Låt den gå en timme per ställe, sedan byt ställe. 


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 12 maj 2019 - 00:03.


#7

Postad 12 maj 2019 - 01:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Tror ni pratar runt varandra litegrann? Flöde har med tryck att göra, och tvärtom. Det är dock inte trycket som är det viktigaste för TS, som jag förstår det hela; utan att TS vill att flödet skall vara så stort som möjligt utan att för den skullen försaka möjligheten till att få längd och bredd på strålen.

 

Nej jag tror inte att vi gör det. Mikolino verkar tro att han kan öka flödet med bibehållet tryck vilket rent generellt är fel. Jag uppmanar honom (och alla andra för den delen) att kolla på de tabeller som finns över slang/rör-diameter kontra flöde och tryck.

 

Men som jag skrev innan så kanske det är så enkelt att hans nuvarande munstycke är täppt eller dåligt/trasigt och att det då hjälper att byta ut det. Svårt att avgöra eftersom det varit ganska dåligt med användbar information från TS.

 

I övrigt håller jag helt med dig, gräsmatta vattnar man ju helst (alltid?) med sprinkler.


Redigerat av Loco.spk, 12 maj 2019 - 01:46.


#8

Postad 12 maj 2019 - 06:50

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0

Gräsmatta vattnar man om man är sinneslö, ju mindre gräs desto bättre



#9

Postad 12 maj 2019 - 08:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Gräsmatta vattnar man om man är sinneslö, ju mindre gräs desto bättre


😂

Ungefär som minen på farsan när jag frågade vad han tyckte om att jag skulle gödsla gräsmattan så den skulle bli grön å fin 😂.

#10

Postad 15 maj 2019 - 20:46

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Blev att jag köpte denna: https://www.clasohls...rkade inte mer!



#11

Postad 16 maj 2019 - 09:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Det var nog den bästa lösningen ja. Av nyfikenhet, berodde det på att du inte lyckades lösa problemet med nytt munstycke?



#12

Postad 16 maj 2019 - 12:52

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Det var nog den bästa lösningen ja. Av nyfikenhet, berodde det på att du inte lyckades lösa problemet med nytt munstycke?

Hittade inget lokalt som verkade fungera som jag ville! men en drös vattenbesparande mirakelmunstycken! tvärtom vad jag ville ha! så jag gav upp!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.