Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IPTV - HD 'Öppen IPTV'

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
64 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV * (34384 inlägg) 2 dagar sedan
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 6 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 8 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 9 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 10 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 13 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 13 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 13 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 13 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 13 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 13 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 14 år sedan
installations problem (1 inlägg) 14 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 14 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 14 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 14 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 14 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 14 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 14 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 14 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 14 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 14 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 14 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 14 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 14 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 14 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 14 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 14 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 14 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 14 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 14 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 15 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 15 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 15 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 15 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 15 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 15 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 15 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 15 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 15 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 15 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 15 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 15 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 15 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 15 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 16 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 25 oktober 2008 - 16:53

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Lite granna 'cross posting', skrev ett inlägg i HTPC forumet igår, utan framgång, så jag provar lyckan här istället.

I Sundbybergs stadsnät (www.sundbybergsstadsnat.se) har man nyligen introducerat "Öppen IPTV", med HDTV from 1:a December. Öppen IPTV verkar vara en sammanslutning av olika intressenter för att få till en operatöroberoende STB, och sammanslutningen verkar vara hyggligt stor. Applåd till dom!

Detta passar mig perfekt, eftersom jag inte har satelittäckning här. Verkar inte så dyrt heller, om man jämför med andra "paketleverantörer" (och ingen f*d kortavgift). Men vad finns det för för boxar, och/eller media spelare på datorn?

Verkar som detta finns på flera ställen i landet, så någon kanske redan har denna tjänst, även om det inte är HD?

Jag vet bara att boxen kostar strax under 1500 spänn om man köper den via sundbybergs stadsnät, men dom skriver inte ens vilket fabrikat/modell det är! Ska slå dom en signal på måndag, men skulle behöva lite mer info om vilka boxar som rekommenderas.

Finns det några andra bra IPTV forum?


Länkar som man refererar till på stadsnätet är
http://www.ipsweden.se/ - som tjänsteleverantör
http://www.openchoice.tv/

#2

Postad 03 november 2008 - 13:07

DmD
  • DmD
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Intressant..
Så detta är alltså den första leverantören som verkligen erbjuder och kan leverera HD kanaler via iptv??

#3

Postad 09 november 2008 - 11:54

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Jag har nu skaffat boxen, en Motorola 1910, och har kört gratis SD-kanalerna några veckor nu, utan några större missöden, annat än att HDMI ljudet verkar strula på surroundkanaler, förmodligen ett problem med motorolan skulle jag tro.

Den första december skall HD-kanalerna släppas på, vi får väl se hur bra dessa kommer att funka, jag återkommer med rapport!

Har mailast ipsweden om dom kommer att kunna leverera BBC HD, som har premiär samtidigt. Får se vad dom säger.

#4

Postad 13 november 2008 - 23:11

Unregisteredcb51b299
  • Unregisteredcb51b299
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Synd att man inte kan få Viasat-kanalerna.

#5

Postad 10 december 2008 - 09:21

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Hej!
Någon updatering hur leveransen av HDkanalerna ser ut?

(spännande att veta)

#6

Postad 25 december 2008 - 15:07

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Hmm. Såklart har HD blivit fördröjt. Har mailat kundtjänsten, har inte fått något svar ännu. Dock har Viasat kommit med, så fram till sista januari kör dom ut viasat guld gratis som någon slags kompensation.
Men vad hjälper det; det är ju HD man vill åt!

:)

#7

Postad 27 december 2008 - 19:21

pellerino
  • pellerino
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Har varit inne på deras hemsida. Lyckas inte hitta någon info om att man kan köpa eller var. Kan du länka?

#8

Postad 28 december 2008 - 14:34

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Pellerino:
Vem menar du med "deras hemsida"? ipsweden? Dom har bara tjänsteutbudet. Inga boxar osv.
Om du skall skaffa box, så var det lite luddigt även här i sundbyberg; "man kan köpa dom på typ siba, onoff osv, men det är inte säkert att dom för dessa boxar" typ.
Jag gjorde det lätt för mig och köpte boxen från stadsnätet, verkade inte orimiligt pris ( ca 1500) för motorola 1910.
http://www.sundbyber...d.php?id=175645

Eller menade du något annat?

#9

Postad 07 januari 2009 - 11:55

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Kan inte se att ipsweden har viasatkanalerna (vilka nya har tillkommit?) på deras hemsida.

Hoppas de kan dra igång hdkanalerna (som, för mig, är hela poängen med iptv).
har köpt en box som jag ev får lämna tillbaka, eller sälja här om någon är intresserad, om ipsweden ej leverear inom kort.

boxen kan man köpa av svenska box bolaget www.svenskabasboxbolaget.se.

/mvh
micke

Redigerat av Megaman2, 07 januari 2009 - 11:56.


#10

Postad 07 januari 2009 - 13:27

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0
Helt klart ett bra alternativ!!
Kanske köper en box efter att jag utvärderat telias IPTV tjänst.

#11

Postad 07 januari 2009 - 21:03

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Alltså, det är stadsnätet här, som inte släppt på HD kanalerna. Jag mailade deras VD, som förklarade att dom (HD kanalerna) redan ligger ute i nätet, men att trassel med Motorolaboxen (inget ljud via hdmi) gjort att dom skjutit upp HD lanseringen tills dess att Motorola fixat detta. Ny firmware är på G, och det lät som att dom har nya siktet på några veckor bort.

I andra stadsnät funkar det kanske redan!?

Viasat är en leverantör, precis som Ipsweden, så vill man ha tv3, så får man beställa den från Viasat. Återigen, beronende på ditt stadsnät.

#12

Postad 11 augusti 2009 - 08:34

ppr74
  • ppr74
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Hur har det gått nu med IPTV och HD. Är det stabilt?

#13

Postad 11 augusti 2009 - 10:07

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Hur har det gått nu med IPTV och HD. Är det stabilt?

Stabiliteten kan bero lite på det lokala stadsnätet. Bäst att kolla där du bor ...
CD (Canal Digital) är den enda (?) som jag känner till som distribuerar HD via stadsnät i större omfattning.
Vilka stadsnät kan du se här:
http://www.canaldigi...-Canal-Digital/

#14

Postad 12 augusti 2009 - 14:26

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Hur har det gått nu med IPTV och HD. Är det stabilt?



Ja, jag tycker det är hyggligt stabilt. Jag har kört ungefär ett halvår, hade en hel del trassel med hdmi (som man brukar ha!) men detta har funkat bra sedan jag provade 5:e (typ) hdmikabeln.
Det enda jag har att klaga på är att man får en del omstarter av boxen när man zappar runt (och jag är notorisk zappare).

Bildkvaliteten är helt beroende på vilken kanal man kör, och vilka program som sänds ut, en del är helt klart upconverts.

Har inte provat att jämföra med kanaldigitals hdbox, som jag skulle kunna välja, står i valet och kvalet mellan vilken/vilka leverantörer jag skall välja. Just canal digital är ju inte heller öppen om man väljer dom som leverantör, istället för att ta några av paketen på ipsweden.
Det lutar nog åt att ligga kvar på öppen tv, men det får bli ett val för höstmörkret. ;)

#15

Postad 14 augusti 2009 - 10:14

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Har inte provat att jämföra med kanaldigitals hdbox, som jag skulle kunna välja, står i valet och kvalet mellan vilken/vilka leverantörer jag skall välja. Just canal digital är ju inte heller öppen om man väljer dom som leverantör, istället för att ta några av paketen på ipsweden.
Det lutar nog åt att ligga kvar på öppen tv, men det får bli ett val för höstmörkret. ;)

Med "öppen" menas ju att du kan välja mellan de tjänsteleverantörer som finns i ditt öppna bredband/stadsnät.
Även inom CD kan du ju välja paket. Stort som smått. Jag hade bara Canal+ i början t.ex. Nu har jag två
boxar, en i vardagsrummet och den andra i övervåningen och över 60 kanaler. Funkar utmärkt! Har aldrig betalt något för
boxarna då jag valt 24 mån abb.
De verkar ha ett erbjudande just nu för nya kunder som man kan fundera över:
http://www.canaldigi...itt-abonnemang/
Men valet är ditt !!! Alla glada bor i öppna nät ...
:)

#16

Postad 30 december 2009 - 23:04

Unregisteredf973b66e
  • Unregisteredf973b66e
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Det här med IP-TV och öppet nät låter verkligen intressant. Efter vad jag förstår har varje tjänsteleverantör sin egen digitalbox idag.

Finns det någon på detta forum med en kristallkula? Kommer vi i framtiden få CA-modul också för IP-TV, på samma sätt som vi idag har Boxer- och comhem-moduler?

#17

Postad 31 december 2009 - 08:41

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Det här med IP-TV och öppet nät låter verkligen intressant. Efter vad jag förstår har varje tjänsteleverantör sin egen digitalbox idag.

Finns det någon på detta forum med en kristallkula? Kommer vi i framtiden få CA-modul också för IP-TV, på samma sätt som vi idag har Boxer- och comhem-moduler?

Det är just det som Open IPTV Forum jobbar och lobbar på.

#18

Postad 31 december 2009 - 13:42

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Helt klart kommer det att finnas TV-apparater i framtiden där det räcker att man ansluter en sladd till stadsnätet och så dyker alla kanaler upp som man betalar för. Inga jobbiga kort som Boxer och ComHem behöver, utan räcker med en sladd (plug and play brukar det kallas).

Något att se framemot :) En annan fördel med IPTV är dessutom att man kan ta emot hela världens TV-kanaler. Finns inga direkta begränsningar.

#19

Postad 31 december 2009 - 14:34

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

En annan fördel med IPTV är dessutom att man kan ta emot hela världens TV-kanaler. Finns inga direkta begränsningar.

förutom då alla sorts rättigheter distributörer betalar dyrt för. lär knappast bli möjligt att ta emot utländska kanaler som IPTV i svenska nät.

#20

Postad 31 december 2009 - 15:30

Unregisteredf973b66e
  • Unregisteredf973b66e
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Det är just det som Open IPTV Forum jobbar och lobbar på.

Tack för informationen. Jag fann den här länken:
http://www.openiptvforum.org/
Där finns mycket att läsa när det gäller IPTV. Hoppas det blir verklighet så småningom.

#21

Postad 31 december 2009 - 19:05

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

förutom då alla sorts rättigheter distributörer betalar dyrt för. lär knappast bli möjligt att ta emot utländska kanaler som IPTV i svenska nät.

Hur definierar du utländska kanaler?

Ingen av dessa?
http://www.boxer.se/...jazeera-arabic/
http://www.boxer.se/...r/show-tv-turk/

:)

På sikt tror jag att vi kommer få se många globala TV-kanaler. Med IPTV kan man även rikta reklamen, t.ex. svensk reklam på amerikanska ABC. Sedan att kanske inte alla kanaler vill ses över hela världen, det är en annan femma.

#22

Postad 02 januari 2010 - 21:56

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Förutom att rikta reklam får man med iptv en mycket självklarare anledning att erbjuda ondemand tjänster. (där man skall kunna se de programmen man själv vill NÄR man vill, och ev möjlighet att spola och backa på program som tittas på (fast det kan man iof med en vanlig pvr också). man kan också i framtiden anta att det kommer bli mycket mer interaktivitet. (tänk att ha ett frågesportsprogam i soffan där man tävlar mot landets andra hushåll t.ex.)

Själv hoppas jag att det kommer bli en bättre prissättning med ett öppet nät (mer konkurrens). men det har verkat avstanna. de som finns är i princip ipsweden och canaldigital som är intressant. (hoppas Telia hakar på stadsnäten när de börjar med HD kanaler).

Har själv ett iptv abb (grundutbud) i öppen nät. Det funkar bra men saknar vissa tjänster.
(funderar dock på att haka på Canaldigital (som inte är öppen, men samma plattform) pga att jag tror att de har bra kanalpaket och gör reklam för HD kanaler) dock är ipsweden lika bra men gillar inte bindningstid och att betala för hd-kanaler alacarte).

#23

Postad 08 januari 2010 - 09:51

B@tman
  • B@tman
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har lanserats öppen IPTV i Falun nu.
Det är nått bolag som heter Serverado som gör det med stadsnätet och bostadsbolaget KopparStaden
http://www.serverado.se/sv/iptv.html
http://www.kopparsta...ge.aspx?id=1293
och det finns fyra leverantörer med i nätet Kramnet, Viasat, IP-Sweden och Disatra.

#24

Postad 04 september 2010 - 15:02

wenom666
  • wenom666
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Någon som vet vad det är för firmware i boxen, funderar om det finns nått sätt att låsa upp en Motorola 1910 som e låst till Telia och flasha om den så den funkar med tex Sundbybergs Stadsnät, dem tar 1500:- för en box, du kan hitta en Motorola 1910 som e låst till Telia för typ 200:- på Blocket.

#25

Postad 22 september 2010 - 04:51

PärEmma
  • PärEmma
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Är det någon som har Serverado ip-tv? Hur fungerar deras inspelningsbara box? är bildkvalité bra på kanalerna?

/Pär

#26

Postad 22 september 2010 - 11:29

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0

Är det någon som har Serverado ip-tv? Hur fungerar deras inspelningsbara box? är bildkvalité bra på kanalerna?

/Pär

Har serverado dock ej inspelningsbara boxen (ev kan man få en box om man binder upp sig på viasat, men tror ej att det är den inspelningsbara man erbjuds) (tycker den är lite för dyr drygt 3-4 tusen)
Kvaliteten på kanalerna är bra (+ för SVT HD), men ibland startar den om mitt i program, och är seg ibland att växla kanal.

#27

Postad 22 september 2010 - 13:42

PärEmma
  • PärEmma
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Oki! Svårt val att välja mellan IPTV och vanlig kabeltv. Men tyvärr saknar ju IP Sweden och viasat en del HD kanaler =(
Skulle vara guld om serverado tog in hela Canal digitals HD utbud man kan ju hålla tummarna =).

Megaman2: Hur har du kopplat in digitalboxen? måsten man han någon speciell switch eller går det att köra direkt från uttagen i väggen?

// Pär

#28

Postad 10 oktober 2010 - 20:50

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0

Oki! Svårt val att välja mellan IPTV och vanlig kabeltv. Men tyvärr saknar ju IP Sweden och viasat en del HD kanaler =(
Skulle vara guld om serverado tog in hela Canal digitals HD utbud man kan ju hålla tummarna =).

Megaman2: Hur har du kopplat in digitalboxen? måsten man han någon speciell switch eller går det att köra direkt från uttagen i väggen?

// Pär

fick en router från stadsnätet (som lastbalaseras)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.