Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Bravia DAV-IS10

116 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony DAV-IS10 (Hemmabiosystem) 1 7,47 (14) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 30 augusti 2007 - 18:50

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

  • 886 inlägg
  • 0
Letar just nu runt efter mindre högtalare och snubblade då över detta nya hembiopaket från Sony. Hittar ingen info på forumet så jag postar den officiella inormationen från Sony samt den enda recensionen som finns tillgänglig just nu.

Postad bild

Witness true theater-quality sound from the comfort of your home, without the need for obtrusive speakers. The DAV-IS10 5.1 micro satellite home theater system delivers big sound while complementing your décor. Its unique, compact design and advanced audio capabilities will add a new dimension to your movie-watching experience, without the unattractive bulk of other systems. And with the touch of a button on the included remote, BRAVIA® Theatre Sync lets you manage your Sony HDMI™ components quickly and effortlessly.

You can also expand your listening options by connecting your iPod® directly to the included iPod Digital Media Port cradle (TDM-IP1). This unique accessory lets you use the DAV-IS10 remote control to browse your iPod music and video collection directly on your TV, and brings it all alive through the powerful speakers.

BRAVIA® Theatre Sync™

As a leader in products with HDMI connectivity, Sony has created BRAVIA® Theatre Sync™ technology to go beyond simple audio and video transmission. When combined with a select number of BRAVIA® LCD televisions and other Sony audio and video products, control functions will also be transmitted via the HDMI cable1. With “One Touch Play”, operations that took several steps have been reduced to one. Press the PLAY button on the remote, watch the audio and/or the video component(s) turn on, then the BRAVIA® television will turn on and switch to the correct video input.1
DIGITAL MEDIA PORT5

The demand for digital audio and video content continues to be strong. The challenge: how do you integrate music in various locations into a home theater system? The answer: Sony’s DIGITAL MEDIA PORT (DMP) interface. This proprietary interface adds networking and connectivity options to the home theater systems and components through optional accessories that can connect with various devices. The DMP accessory will provide the ability to control and power devices while making set up easy and operation simple to use. The DMP accessories will include a PC Client Ready device, Bluetooth® receiver and Audio Docking Stations compatible with select Network Walkman™players and iPod® products. So regardless of where you store your music, Sony’s DIGITAL MEDIA PORT offers an access point, provides control and integrates your portable music into a home theater system.
Digital Cinema Auto Calibration-2

An ideal listening experience is only a button away. Simply place the included microphone in your listening position, push a single button and speaker position, distance and delays are automatically calibrated. Sony’s Digital Signal Processing uses feedback between the microphone and receiver to optimize sound settings.
S-Master Digital Amplifier

Superb accuracy using a digital-to-digital process. Clear separation of signals and balanced sound reproduction.
Portable Audio Enhancer

Sony’s Home Theater Systems are ideal for today’s portable audio players. A powerful Digital Signal Processor expands the quality of sound from any connected audio device. Simplified front-side audio connections make it easy to play music stored on portables through the receiver.


Manual

Recension från www.crunchgear.com

*** Avlägsnade artikeltexten från Crunchgear med hänvisning till regel 8.1 (Tomas_D700)

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 05 september 2007 - 20:52.


#2

Postad 01 september 2007 - 17:25

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Hur ska dom där små högtalarna kunna låta bra överhuvudtaget? :wub:

Känns ju som de små elementen kommer ha svårt att återge röster på ett trovärdig sätt och de går nog inte heller speciellt lågt vilket gör att subbasen kommer att få delas väldigt högt för att det inte ska bli något som saknas.
Och det kommer ju leda till att subben dels komemr att bli riktnignskänslig och förmodligen låta väldigt bumligt osv.

#3

Postad 01 september 2007 - 19:10

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

  • 886 inlägg
  • 0
Håller med i samtliga funderingar, det är därför jag är nyfiken :wub:.

#4

Postad 06 september 2007 - 09:15

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Storleken på högtalarna liknar de som sitter i min TV, Sony KDL-40W2000.
Låter som om ljudet kommer ifrån källaren.

#5

Postad 17 september 2007 - 22:54

KrisT
  • KrisT
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Systemet recenseras av What HiFi i oktobernumret som är ute i hyllorna nu. Det testades mot Samsung HT-TXQ120R. De blev tydligen grymt imponerade av Sony och gav systemet full poäng. Kan tyvärr inte återge testet i detalj nu. Måste erkänna att jag blev nyfiken när jag läste vad de skrev. Ska nog ta mig en provlyssnare.

#6

Postad 19 september 2007 - 16:37

joffe11
  • joffe11
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Systemet recenseras av What HiFi i oktobernumret som är ute i hyllorna nu. Det testades mot Samsung HT-TXQ120R. De blev tydligen grymt imponerade av Sony och gav systemet full poäng. Kan tyvärr inte återge testet i detalj nu. Måste erkänna att jag blev nyfiken när jag läste vad de skrev. Ska nog ta mig en provlyssnare.

<{POST_SNAPBACK}>


Har de kommet enda? Si i fra om inntrykket etter at du har provlysnat :rolleyes:

#7

Postad 19 september 2007 - 16:48

Damp
  • Damp
  • Mästare

  • 2 750 inlägg
  • 0

Systemet recenseras av What HiFi i oktobernumret som är ute i hyllorna nu. Det testades mot Samsung HT-TXQ120R. De blev tydligen grymt imponerade av Sony och gav systemet full poäng. Kan tyvärr inte återge testet i detalj nu. Måste erkänna att jag blev nyfiken när jag läste vad de skrev. Ska nog ta mig en provlyssnare.

<{POST_SNAPBACK}>


Har de kommet enda? Si i fra om inntrykket etter at du har provlysnat :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

De hade dessa på sony center!
Tror dom kom in igår där, så de hade inte fixat allt klart. Alla fem högtalare så stod i fram!
Vilket gjorde att det var svårt att få dom demade rätt.

Priset var 9000:-

#8

Postad 26 september 2007 - 09:43

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Var nere i Malmö och gick in på Sony där de hade dem. Lyssnade och min åsikt är att de är för små för att få ut riktigt bra ljud. Säljaren var lyrisk och tyckte de var skitbra. Men han hade även volymen på extremt högt för att få ut ljudet. Visst tar lite plats, men ska satsa på ett sytem med endast 2 högtalare istället.

#9

Postad 13 oktober 2007 - 22:53

Ogge83
  • Ogge83
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Är på jakt efter ett nytt system och detta verkar intressant. Jag är dock inte så insatt och saknar kunskap inom området. Om jag inte är en superkännare på ljud är detta system då tillräckligt för mig? Eller var det så torftigt ljud att inte ens en "nybörjare borde köpa det?


En annan fråga också, angående Strmmande musik som det står på Sonys sida:

Strömma musik direkt från Bluetooth, Network WALKMAN®, Wi-Fi® eller iPod® med valfria Sony DIGITAL MEDIA PORT-enheter.


Innebär detta att jag kan spela musik från mindator via mitt trådlösa nätverk? Eller behöver jag köpa till ngt för att detta ska fungera?


Tacksam för alla svar.

//Oskar

#10

Postad 14 oktober 2007 - 00:24

pajson
  • pajson
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Köpte min Sony Bravia DAV-IS10 i förra veckan och jag måste säga att jag är IMPONERAD!!!
Så små högtalare med ett kanonljud (grymt tryck). Jag rekommenderar att provlyssna dav-is10 på Sonycenter.
Hemmabion har allt både ljud och bild kvalite.
Jag hadde tidigare ett hemmabio system som bestod av Denon och Bose men är mycket mycket nöjdare med Sony Bravia DAV-IS10.
TACK SONY!

#11

Postad 14 oktober 2007 - 01:33

Unregisteredb4184b66
  • Unregisteredb4184b66
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Är på jakt efter ett nytt system och detta verkar intressant. Jag är dock inte så insatt och saknar kunskap inom området. Om jag inte är en superkännare på ljud är detta system då tillräckligt för mig? Eller var det så torftigt ljud att inte ens en "nybörjare borde köpa det?


En annan fråga också, angående Strmmande musik som det står på Sonys sida:

Strömma musik direkt från Bluetooth, Network WALKMAN®, Wi-Fi® eller iPod® med valfria Sony DIGITAL MEDIA PORT-enheter.


Innebär detta att jag kan spela musik från mindator via mitt trådlösa nätverk? Eller behöver jag köpa till ngt för att detta ska fungera?


Tacksam för alla svar.

//Oskar

<{POST_SNAPBACK}>


Svar på "Strömmande musik" det där är 4 olika tillbehör som man kan köpa nån av som man kopplar till DMP uttaget.. musik genom wifi kostar kanske 1500kr men som inte klarar av mp3 som jag förstått det konstigt nog. Kolla mera på sonys hemsida. Wifi enheten heter TDM-NC1.

#12

Postad 14 oktober 2007 - 10:18

Ogge83
  • Ogge83
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Köpte min Sony Bravia DAV-IS10 i förra veckan och jag måste säga att jag är IMPONERAD!!!
Så små högtalare med ett kanonljud (grymt tryck). Jag rekommenderar att provlyssna dav-is10 på Sonycenter.
Hemmabion har allt både ljud och bild kvalite.
Jag hadde tidigare ett hemmabio system som bestod av Denon och Bose men är mycket mycket nöjdare med Sony Bravia DAV-IS10.
TACK SONY!

<{POST_SNAPBACK}>



Underbar recension precis vad jag ville höra ;) Blir nog en beställning i veckan... :(

Hur är ljudet när du spelar musik då? Lyssnar nämligen mkt på musik....

#13

Postad 14 oktober 2007 - 12:41

pajson
  • pajson
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Köpte min Sony Bravia DAV-IS10 i förra veckan och jag måste säga att jag är IMPONERAD!!!
Så små högtalare med ett kanonljud (grymt tryck). Jag rekommenderar att provlyssna dav-is10 på Sonycenter.
Hemmabion har allt både ljud och bild kvalite.
Jag hadde tidigare ett hemmabio system som bestod av Denon och Bose men är mycket mycket nöjdare med Sony Bravia DAV-IS10.
TACK SONY!

<{POST_SNAPBACK}>



Underbar recension precis vad jag ville höra :wub: Blir nog en beställning i veckan... :D

Hur är ljudet när du spelar musik då? Lyssnar nämligen mkt på musik....

<{POST_SNAPBACK}>


Musik = Helt ok med lite rätt justering (bas +4.5dcb - mellan +5.0dcb - diskant +4.0dcb).
Men den gör sig ändå BÄST till film, helt fantastisk!

#14

Postad 14 oktober 2007 - 12:50

pajson
  • pajson
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Var nere i Malmö och gick in på Sony där de hade dem. Lyssnade och min åsikt är att de är för små för att få ut riktigt bra ljud. Säljaren var lyrisk och tyckte de var skitbra. Men han hade även volymen på extremt högt för att få ut ljudet. Visst tar lite plats, men ska satsa på ett sytem med endast 2 högtalare istället.

<{POST_SNAPBACK}>


Det kanske inte var rätt inställt. Jag har Sony dav-is10 hemma (rummet är 20kvm) och det låter helt underbart. Grannarna knackade på dörren o undrade om jag hadde köpt ett nytt hemmabio ha ha..... hela huset skakade grymt.

#15

Postad 14 oktober 2007 - 14:54

Ogge83
  • Ogge83
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Gött mos... Det avgör saken....ska beställa en!

Håller dig som ytterst ansvarig om jag inte blir nöjd :P

Vart köpte du ifrån? Gillar inte att det inte finns ett Sony-Center här i göteborg :)

#16

Postad 14 oktober 2007 - 15:41

beamer guy
  • beamer guy
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hur funkar nätverkskopplingen, kan man komma åt allt material (musik och filmer) som man har sparat på datorn? Eller måste man köpa till extra grejer för det?

I Sonys information får man nästan intrycket att det bara är uppkoppling mot Sonys andra prylar (t.ex. VAIO laptops) som understöds.

#17

Postad 21 oktober 2007 - 19:41

olis_b
  • olis_b
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Var stor spekulant på dessa MEN!!!!

Visst var där bra ljud när man skruva upp lite, men vem spelar alltid på som fan?
När jag spelade lågt lät det kanppt någonting från basen bara en massa diskant.

Så ta er en funderare hur ni ska använda systemet innan ni handlar.

#18

Postad 22 oktober 2007 - 04:40

Unregisteredb4184b66
  • Unregisteredb4184b66
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Var stor spekulant på dessa MEN!!!!

Visst var där bra ljud när man skruva upp lite, men vem spelar alltid på som fan?
När jag spelade lågt lät det kanppt någonting från basen bara en massa diskant.

Så ta er en funderare hur ni ska använda systemet innan ni handlar.

<{POST_SNAPBACK}>



Har nästan tvärtom problemet tyckte det var för mycket bas har sänkt bas nivån... men det är ju olika vad man tycker + rumstyp så.

#19

Postad 29 oktober 2007 - 09:44

Zenil
  • Zenil
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Är det någon som har erfarenhet/kan förklara mer om DMPORT?
Måste man ha en Sonyprodukt, eller kan man koppla vad som helst i den porten?

Vad för kabel måste man ha, har inte hittat någon :)

#20

Postad 29 oktober 2007 - 18:39

Unregisteredb4184b66
  • Unregisteredb4184b66
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Är det någon som har erfarenhet/kan förklara mer om DMPORT?
Måste man ha en Sonyprodukt, eller kan man koppla vad som helst i den porten?

Vad för kabel måste man ha, har inte hittat någon :)



Finns endast 4st tillbehör som fungerar med DMP här är en länk till dom

http://www.sonystyle...552921644481277

har inte själv nåt av dom..

#21

Postad 29 oktober 2007 - 19:51

Zenil
  • Zenil
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
blir till att göra ett besök på Sony Center alltså.
För detta måste dom förklara för mig :)
Det står så fint i manualerna at man enkelt kan koppla in sin dator etc till porten för att spela upp musik etc...

#22

Postad 04 november 2007 - 02:05

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Jag tror Mediamarkt är billigast på det här systemet just nu, 5900:- el nå sånt, kan ju vara värt att veta...

#23

Postad 04 november 2007 - 21:14

breant
  • breant
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag tror Mediamarkt är billigast på det här systemet just nu, 5900:- el nå sånt, kan ju vara värt att veta...

Kontaktade MM för att kontrollera priset. Enligt kundtjänst så säljer inte MM detta system. Någon som kan verifiera?

#24

Postad 10 november 2007 - 16:42

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Jag tror Mediamarkt är billigast på det här systemet just nu, 5900:- el nå sånt, kan ju vara värt att veta...

Kontaktade MM för att kontrollera priset. Enligt kundtjänst så säljer inte MM detta system. Någon som kan verifiera?


Jag var in hos Mediamarkt Västerås nån dag efter de hade öppnat sin nya butik, och stog och tittade på just detta system som var uppställt på en hylla tillsammans med massa andra paket, så den du har pratat med är inte speciellt "uppdaterad" el. går på crack....

Lyssnade tyvärr inte tillräckligt länge för att bedöma ljudkvalitén, för mycket högljudda människor dessutom.
Ska nog åka tillbaka och lyssna mer noggrant och återkomma med lite kommentarer, skulle va skönt med nåt som syns så lite som möjligt och samtidigt låter bra. Ska checka priset en gång till också! :)

#25

Postad 11 november 2007 - 01:17

pajson
  • pajson
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Var stor spekulant på dessa MEN!!!!

Visst var där bra ljud när man skruva upp lite, men vem spelar alltid på som fan?
När jag spelade lågt lät det kanppt någonting från basen bara en massa diskant.

Så ta er en funderare hur ni ska använda systemet innan ni handlar.


Jag har svårt att förstå detta "dåliga ljud". Min Dav-is10 låter PERFEKT låg eller hög volym, jag är 100% övertygad om att detta system med dessa små högtalare låter lika bra som ett Bose-system (har haft ett själv).
[/b]

#26

Postad 13 november 2007 - 12:16

Coffen
  • Coffen
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Jag tror Mediamarkt är billigast på det här systemet just nu, 5900:- el nå sånt, kan ju vara värt att veta...

Kontaktade MM för att kontrollera priset. Enligt kundtjänst så säljer inte MM detta system. Någon som kan verifiera?


Jag var in hos Mediamarkt Västerås nån dag efter de hade öppnat sin nya butik, och stog och tittade på just detta system som var uppställt på en hylla tillsammans med massa andra paket, så den du har pratat med är inte speciellt "uppdaterad" el. går på crack....

Lyssnade tyvärr inte tillräckligt länge för att bedöma ljudkvalitén, för mycket högljudda människor dessutom.
Ska nog åka tillbaka och lyssna mer noggrant och återkomma med lite kommentarer, skulle va skönt med nåt som syns så lite som möjligt och samtidigt låter bra. Ska checka priset en gång till också! :P


Alla MM butiker har sin egen inköpsansvarig som själv bestämmer vad som ska inhandlas.

#27

Postad 14 november 2007 - 07:51

Unregisteredcaa8ec67
  • Unregisteredcaa8ec67
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Var och tittade (lyssnade) på bland annat just detta system igår och måste säga att jag blev faktiskt ganska besviken. Jag är absolut ingen expert och lyssnade inte på jättehög volym men tycker att högtalarna var klena. Ett jamo-system som säljaren rekommenderade (2000:- billigare) lät betydligt bättre. Tror absolut inte att det kan fylla mitt vardagsrum (32 kvdm) med gött surround och sköna musikstunder. Till er som blir påverkade av trådar som den här: Gå och provlyssna innan ni köper något.

#28

Postad 14 november 2007 - 08:09

Dreambaby
  • Dreambaby
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Har svårt att tro att dessa små högtalare låter fantastiskt, men är det sant så är det grymt häftigt. Får gå och kolla i min lokala Hifi-butik och kolla om de finns för provlyssning. Ingen som vet vad de kostar i dagsläget?

Mvh

//Carl

#29

Postad 14 november 2007 - 08:35

Unregistered801fc485
  • Unregistered801fc485
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Har svårt att tro att dessa små högtalare låter fantastiskt, men är det sant så är det grymt häftigt. Får gå och kolla i min lokala Hifi-butik och kolla om de finns för provlyssning. Ingen som vet vad de kostar i dagsläget?

Mvh

//Carl

De ligger mellan 6000 och 8000 tror jag.

#30

Postad 14 november 2007 - 12:35

Unregistered801fc485
  • Unregistered801fc485
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Detta system skalar ju endast upp till 1080i, är det ens nödvändigt att på en Full-HD kunna skala upp till 1080p? Det blir väl ändå inte samma sak som med Blueray elr hddvd? Det verkar inte finnas många system som skalar upp till 1080p...

#31

Postad 14 november 2007 - 20:13

breant
  • breant
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
MM tar 8900 för systemet! I tyskland ligger priserna på 6000 (+- 500 kronor). Angående ljudkvaliten så måste man vara medveten att alla "små" system alltid kompromissar, både när det gäller bild och ljud. Blir lite löjligt att jämföra med dyrare saker. Som jag ser det så är det storleken och enkelheten man är ute efter när man inte vill betala mer för ljud än vad detta handlar om.

#32

Postad 17 november 2007 - 14:39

Unregistered801fc485
  • Unregistered801fc485
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

MM tar 8900 för systemet! I tyskland ligger priserna på 6000 (+- 500 kronor). Angående ljudkvaliten så måste man vara medveten att alla "små" system alltid kompromissar, både när det gäller bild och ljud. Blir lite löjligt att jämföra med dyrare saker. Som jag ser det så är det storleken och enkelheten man är ute efter när man inte vill betala mer för ljud än vad detta handlar om.

Har du överhuvudtaget hört systemet?

Jag har inte det, men det skulle ju lika gärna kunna låta jätte bra, vem vet?

Vem trodde någonsin att vi skulle kunna få in en digitalkamera i en mobiltelefon liten som en handlata och tunn som en ostksiva? ;)

...och vem trodde någonsin att vi skulle få bra ljud i pyttesmå högtalare?

Redigerat av Unregistered801fc485, 17 november 2007 - 14:40.


#33

Postad 17 november 2007 - 22:26

Kottu
  • Kottu
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Kollade Media Markt förra vecka. Kostar 7490kr(Jönköping). Onoff- 8990kr.

#34

Postad 18 november 2007 - 15:15

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Alla MM butiker har sin egen inköpsansvarig som själv bestämmer vad som ska inhandlas.
[/quote]

Rätt kasst ändå att de inte erbjuder samma sortiment i sina butiker, men det är väl varierande efterfrågan i olika delar av landet I guess.

#35

Postad 18 november 2007 - 20:57

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Var och titta idag igen på MM Västerås, 8900:- kostade det där...skrev en aning fel pris förut kanske.. :) Låter säkert kanon i ett mindre vardagsrum med filmer och spel. Tycker det låter för tunt till musik däremot, hade inge bra lyssningsrum direkt men man hör ganska snabbt att det inte räcker till på den punkten. Väldigt smidigt och snyggt annars för compact living.

#36

Postad 18 november 2007 - 22:06

Unregistered801fc485
  • Unregistered801fc485
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Var och titta idag igen på MM Västerås, 8900:- kostade det där...skrev en aning fel pris förut kanske.. :) Låter säkert kanon i ett mindre vardagsrum med filmer och spel. Tycker det låter för tunt till musik däremot, hade inge bra lyssningsrum direkt men man hör ganska snabbt att det inte räcker till på den punkten. Väldigt smidigt och snyggt annars för compact living.

Mitt rum är typ 14 kvm, för det tror jag att systemet är perfekt faktiskt. Finns det några nackdelar med systemet?

#37

Postad 19 november 2007 - 12:08

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Mitt rum är typ 14 kvm, för det tror jag att systemet är perfekt faktiskt. Finns det några nackdelar med systemet?



Ja vad kan nackdelarna va...det kostar ju en slant, du kan inte koppla in speciellt mycke och en del större system i samma prisklass låter nog bättre. Men det tar ju väldigt lite plats och går i stort sett att gömma helt...förutom subben då som är rätt stor ändå i förhållande till allt annat :) Du blir säkert helnöjd på den ytan du har. Och ska du köpa, så köp för faen inte hos pixmania! Vet att de är billiga men servicen och "garantierna" är crap, men det visste du väl redan :)

#38

Postad 19 november 2007 - 12:15

Unregistered801fc485
  • Unregistered801fc485
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Mitt rum är typ 14 kvm, för det tror jag att systemet är perfekt faktiskt. Finns det några nackdelar med systemet?



Ja vad kan nackdelarna va...det kostar ju en slant, du kan inte koppla in speciellt mycke och en del större system i samma prisklass låter nog bättre. Men det tar ju väldigt lite plats och går i stort sett att gömma helt...förutom subben då som är rätt stor ändå i förhållande till allt annat :) Du blir säkert helnöjd på den ytan du har. Och ska du köpa, så köp för faen inte hos pixmania! Vet att de är billiga men servicen och "garantierna" är crap, men det visste du väl redan :)

Det jag behöver koppla in är ett xbox via optisk, en laptop (via vad?) och då hdmi ut för tv. Det klarar den väl? Det enda negativa jag kan se är att den inte kan skala upp till 1080p, utan endast till 1080i.

#39

Postad 19 november 2007 - 12:41

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Mitt rum är typ 14 kvm, för det tror jag att systemet är perfekt faktiskt. Finns det några nackdelar med systemet?



Ja vad kan nackdelarna va...det kostar ju en slant, du kan inte koppla in speciellt mycke och en del större system i samma prisklass låter nog bättre. Men det tar ju väldigt lite plats och går i stort sett att gömma helt...förutom subben då som är rätt stor ändå i förhållande till allt annat :) Du blir säkert helnöjd på den ytan du har. Och ska du köpa, så köp för faen inte hos pixmania! Vet att de är billiga men servicen och "garantierna" är crap, men det visste du väl redan :)

Det jag behöver koppla in är ett xbox via optisk, en laptop (via vad?) och då hdmi ut för tv. Det klarar den väl? Det enda negativa jag kan se är att den inte kan skala upp till 1080p, utan endast till 1080i.


Har du en 1080p tv då? Bilden på dvd har ju fått fina omdömen, så det är väl inget att haka upp sig på. Det finns en optisk, en koaxial ingång och en analog , så xboxen är ju inga problem, laptopen får du väl köra med analoga då om du inte har nån koax el optisk på den. Sen finns det en component-ingång om du skulle behöva det.

Har du kollat här förresten? http://www.sony.se/v..... & DVD Player

#40

Postad 19 november 2007 - 22:48

Unregistered9b3094c0
  • Unregistered9b3094c0
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Finns den att se live någonstans i Göteborg?

Skulle vilja se själva kontrollenhetens baksida. Någon som vill ta kort kanske :rolleyes:

#41

Postad 21 november 2007 - 19:34

Kottu
  • Kottu
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag funderar på köpa en hemmabio. Kollade idag på expert Audiopo Avanti Room /5000:- + Sony DG700/3000:- on off. Ska jag satsa på det sättet eller köpa en DAV-IS10? Min TV: Sony KDL-W2000.

#42

Postad 22 november 2007 - 08:37

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
jag var sugen på detta systemet, men var nere på sony i malmö. Jag blev inte speciellt imponerad, visst det är små högtalare, och det ger bra ljud för att vara så små, men men jag ville inye. köpte en dg 710 istället och ett par minipods så det blev inte en "riktig" hembio anläggning, utan 2 högtalare. Inte samma sak, men vem vet kanske utökar senare. Som sagt mycket nöjd med min anläggnings för tillfället. Och självklart en dvd (Sony ns78H)

#43

Postad 24 november 2007 - 21:44

Unregistered801fc485
  • Unregistered801fc485
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Var på Media Markt idag här i götet å tänkte kolla in detta omtalade system. Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av ljudet, det kanske inte var den mest ideala platsen att lira musik men den gjorde definitvt sitt jobb, och vilka små högtalare! herre jesus! Jag gillar det ljudet, som var mycket klart med bra diskant och basen är väl inget att klaga på den heller.
Vad som är synd är väl att den inte sportar 1080p-uppskalning, men det verkar inte vara många system som gör det i dagsläget...


MM i götet tar 7500 för det, tror jag.

#44

Postad 27 november 2007 - 02:18

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Som alla andra små satellitsystem så låter detta system inte bra alls. Har provlyssnat detta system och kommit fram till att fysikens lagar gäller även här. Baslådan spelar alldeles för högt upp i frekvens, småsatelliterna spelar i princip bara övre mellanregister och diskant. Systemet är även avstämt så att det vanliga "imponatorljudet" ala Bose kommer fram. Hissad diskant och massa bas från lådan. Men vid noggrannare lyssning märker man att det saknas delar i ljudet, både till film och musik samt att det låter distat och allmänt illa, lyssnar man ett tag blir man trött i huvudet. Basen är otydlig och bumlig och inte alls så väldefinierad som man vill ha den, men det som framförallt saknas är kropp i röster och tal. människor låter onaturliga, ungefär som den överkomprimerade reklamradion. För 9000 kronor kan man få otroligt mycket bättre ljud om man kan tänka sig att slippa dessa otroligt fula pyttesatelliter och istället investera sina surt förvärvade slantar på ett par riktiga fullregisterhögtalare, som faktist är en möbel som hör hemma i alla vardagsrum.

Mitt råd: är du det minsta intresserad av välljud och har plats för mer än 5 st. kuber på 5*5 cm så köp något vettigt istället!!

#45

Postad 27 november 2007 - 11:26

breant
  • breant
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Som alla andra små satellitsystem så låter detta system inte bra alls. Har provlyssnat detta system och kommit fram till att fysikens lagar gäller även här. Baslådan spelar alldeles för högt upp i frekvens, småsatelliterna spelar i princip bara övre mellanregister och diskant. Systemet är även avstämt så att det vanliga "imponatorljudet" ala Bose kommer fram. Hissad diskant och massa bas från lådan. Men vid noggrannare lyssning märker man att det saknas delar i ljudet, både till film och musik samt att det låter distat och allmänt illa, lyssnar man ett tag blir man trött i huvudet. Basen är otydlig och bumlig och inte alls så väldefinierad som man vill ha den, men det som framförallt saknas är kropp i röster och tal. människor låter onaturliga, ungefär som den överkomprimerade reklamradion. För 9000 kronor kan man få otroligt mycket bättre ljud om man kan tänka sig att slippa dessa otroligt fula pyttesatelliter och istället investera sina surt förvärvade slantar på ett par riktiga fullregisterhögtalare, som faktist är en möbel som hör hemma i alla vardagsrum.

Mitt råd: är du det minsta intresserad av välljud och har plats för mer än 5 st. kuber på 5*5 cm så köp något vettigt istället!!

Ångrar du ditt köp? Du kan väl knappast ha dragit den slutsatsen efter en kort provspelning i butik.
Vad jag har förstått så är det själva grejen med detta system att det inte ska synas. Alltså vill man inte ha en högtalare (möbel) i sitt vardagsrum.

#46

Postad 27 november 2007 - 11:34

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
Nej det är nog så, men man kan ju alltid skipa 5.1 systemet och köpa 2 fina högtalare istället, Lite mindre stativ kanske

#47

Postad 27 november 2007 - 21:14

anteh
  • anteh
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Var nere i Malmö och gick in på Sony där de hade dem. Lyssnade och min åsikt är att de är för små för att få ut riktigt bra ljud. Säljaren var lyrisk och tyckte de var skitbra. Men han hade även volymen på extremt högt för att få ut ljudet. Visst tar lite plats, men ska satsa på ett sytem med endast 2 högtalare istället.


Pechas, jag är inne på din linje - att hitta något med bara två högtalare - jag är inget hembiofreak men visst gör ljudet mycket för upplevelsen. Om man vill gå på någon enklare med två högtalare - a sja jag titta på?
/ante

#48

Postad 27 november 2007 - 23:45

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0

Som alla andra små satellitsystem så låter detta system inte bra alls. Har provlyssnat detta system och kommit fram till att fysikens lagar gäller även här. Baslådan spelar alldeles för högt upp i frekvens, småsatelliterna spelar i princip bara övre mellanregister och diskant. Systemet är även avstämt så att det vanliga "imponatorljudet" ala Bose kommer fram. Hissad diskant och massa bas från lådan. Men vid noggrannare lyssning märker man att det saknas delar i ljudet, både till film och musik samt att det låter distat och allmänt illa, lyssnar man ett tag blir man trött i huvudet. Basen är otydlig och bumlig och inte alls så väldefinierad som man vill ha den, men det som framförallt saknas är kropp i röster och tal. människor låter onaturliga, ungefär som den överkomprimerade reklamradion. För 9000 kronor kan man få otroligt mycket bättre ljud om man kan tänka sig att slippa dessa otroligt fula pyttesatelliter och istället investera sina surt förvärvade slantar på ett par riktiga fullregisterhögtalare, som faktist är en möbel som hör hemma i alla vardagsrum.

Mitt råd: är du det minsta intresserad av välljud och har plats för mer än 5 st. kuber på 5*5 cm så köp något vettigt istället!!

Ångrar du ditt köp? Du kan väl knappast ha dragit den slutsatsen efter en kort provspelning i butik.
Vad jag har förstått så är det själva grejen med detta system att det inte ska synas. Alltså vill man inte ha en högtalare (möbel) i sitt vardagsrum.


Ja visst är grejen att det inte ska synas...men jag förstår inte varför det inte får synas. Jag är väl alldeles för omodern i mitt inredningstänkande, vad vet jag.

Samtliga slutsatser ovan drog jag efter en provlyssning i butik. Delningen hos baslådan hör man direkt genom att lyssna nära satelliterna respektive nära baslådan. Den hissade basen och diskanten är inte heller svår att detektera. Gjorde även en direktjämförelse med bose, där bose var det bättre alternativet (dock inte på något sätt bra). Disten hördes mycket tydligt, speciellt om man drog på lite (inga vansinnesnivåer utan lagom filmvolym). Den bumliga basen kändes direkt igen då jag upplevde att baslådan spelade i princip samma ton hela tiden helt utan definition, detta kan dock möjligen avhjälpas lite grand med placeringsåtgärder.
slutsatsen att man blir trött i huvudet av detta ljudet efter ett tag drog jag av min tidigare erfarenhet av system med liknande ljud, men allt annat märktes väl på plats.

#49

Postad 28 november 2007 - 07:46

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

  • 387 inlägg
  • 0
anteh
jag gillade och har köpt från hifi klubben ( podspeakers minipods jubilee)
Fint ljud i dem samt att design mässigt är de exakt min smak.

#50

Postad 28 november 2007 - 15:18

anteh
  • anteh
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

anteh
jag gillade och har köpt från hifi klubben ( podspeakers minipods jubilee)
Fint ljud i dem samt att design mässigt är de exakt min smak.


Kör du sub till dina minipods? Vad blir det för skilnad att köra en hembioreceiver och två högtakare jämfärt med en vanlig tvåkanals förstärkare?
/A



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.