Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Julklapp till pojkvan, vilken ar bast?

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 november 2009 - 14:34

malinp
  • malinp
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej,

Bor i England och funderar pa att kopa ett hemmabio system till pojkvannen, har ingen stor budget, max £70 (cirka 825 kr) sa jag ar inte ute efter nagon super kvalitet, bara ett system for att forbattra ljudet ifran tv/dvd och senare Nintendo Wii.

Vi har ett valdigt litet rum och inte mycket plats sa ar lite tveksam till ett 5.1 system da jag inte ar saker pa att vi kommer fa ut speciellt mycket av effekten nar hogtalarna inte kommer att kunna placeras ut pa optimalt satt.

Har hittat tva stycken som jag funderar over, en ar ett 3.1 system och den andra ar 5.1.

3.1 Alba

och

5.1 Asda

Nagra plus och minus med dem ar:

3.1:
+ Tar inte lika mycket plats
+ Behover inte dra kablar over hela rummet
+ Kan kopplas direkt till tv (vet inte om alla kan det?)

- Ar osaker pa ljudet?
-------------------------
5.1:
+ Surround ljud
+ Battre ljud till film?
+ Priset, galet billig

- Tar mer plats
- Massa kablar


Kan nagon ge mig lite tips/ideer och kanske pa peka lite nackdelar/fordelar med bada systemen?
Jag har forsokt lasa de "tekniska specen" men jag forstar mig inte pa sant.
Tack
/Malin

#2

Postad 23 november 2009 - 14:45

Hedis
  • Hedis
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Personligen skulle jag tycka det vara elakt att ge bort något sådan smörja så,,, valet är ditt

Redigerat av Hedis, 23 november 2009 - 14:48.


#3

Postad 23 november 2009 - 14:49

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Helt riktigt, det är bättre att vara ärlig.

Tanken är god, men kommer inte att smaka bra

Bättre att du ger honom pengarna i näven och skickar ut honom på en pubrunda :(

#4

Postad 23 november 2009 - 15:56

J_Man
  • J_Man
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hej Malin!

Får nog instämma med föregående talare, inget av de där lär låta något vidare.

Om du har möjlighet att gå upp lite i pris så kan du få ett enklare hembiopaket från Samsung, Philips, L-G eller Sony som håller lite högre klass på ljud, och då får han även en inbyggd dvd-spelare "på köpet"

Om du ej har möjlighet att gå upp i pris så kan det vara värt att titta på ett datorhögtalarpaket, men då blir det antagligen bara ett 2.1 -system för de pengarna, kanske t. ex. - Logitech Z-4 Har ett sånt kopplat till datorn här på jobbet, och det låter helt OK! Verkar gå att hitta för runt 50-60£

Mvh.
Janne

#5

Postad 23 november 2009 - 16:09

malinp
  • malinp
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Okej... ja, jag tror jag lagger den har ideen pa is da! Haha, iallafall de tva alternativen jag hittade.
Men ska ivag snart till Costco, (en typ av grosistaffar) och se vad dom har att erbjuda, finns det nagonting speciellt som jag kan "titta" efter nar jag kollar pa de olika systemen? Spec och sa? Vad ar bra och inte bra? Kan som sagt inte direkt nagonting om sadant.

Tack
/Malin

#6

Postad 23 november 2009 - 16:17

jay-jay
  • jay-jay
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Vet inte hur möjligheterna ser ut för att koppla ljud från din tv men om du kan tänka dig datorhögtalare så kan jag tänka mig

Kanske man kan få runt dem pengarna i England ?
Har dessa på jobbet och det är helt ok ljud och dem är framför allt riktigt snygga så dem skäms inte för sig.
Är 3,5 mm stereo mini jack in på den så man borde kunna köra hörlursutgång på tvn till detta. Fast du kanske vill ha fler högtalare än stereo och det ar själva grejen?

#7

Postad 23 november 2009 - 16:18

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

  • 1 431 inlägg
  • 0
För £60-70 får du inte direkt något alls att hänga i granen när det kommer till ljudsystem, så om du verkligen vill ge honom ett ljudsystem så är det bättre att du ger honom dessa pengar som ett bidrag till det system han vill ha så får han lägga till valfri summa för att köpa något han själv tycker är ok... jag vet, inte alls lika kul men tyvärr så kostar det lite mer för att inte verkligen låta skit.

#8

Postad 23 november 2009 - 17:07

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Håller med Trineo, Ge honom pengarna så han kan spara ihop till systemet själv. Vet att jag skulle bli glad om jag skulle få ett bidrag till ett system som jag själv fick välja.

#9

Postad 23 november 2009 - 17:14

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
får nog hålla med där jag med, finns inget värre än att lägga pengarna på nåt som inte håller måttet (been there, done that) då är det mycket roligare att få ett bidrag och leta upp nåt man verkligen kan tänka sig.

annars är ju inte tanken på ett datorsystem helt fel, de är oftast 2.1 vilket räcker gott och väl i en mindre lägenhet om man ändå inte kan möblera optimalt, tycker jag iaf som i somras gick tillbaks till stereo från att ha haft surround.

mvh

#10

Postad 23 november 2009 - 17:21

malinp
  • malinp
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack for alla svaren!
Tror ni att detta skulle kunna vara ett battre alternativ?
LG HT253DD 2.1

#11

Postad 23 november 2009 - 17:27

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
det beror vad man har för referenser, jag tror det kan vara bättre än de alternativen du länkade först, sen beror det på vad man tycker är bra ljud. vad har din kille haft för anläggningar tidigare? är ni såna som lyssnar genom datorns inbyggda högtalare och har levt med tvns högtalare hittils så kommer det låta sjukt bra, men om man har haft en riktig stereo tidigare kanske det inte lever upp till förväntningarna.

till exempel är jag kräsen, mina föräldrar tycker om det så länge det inte låter skit, min bror vill ha bas bas och mer bas och både min tjej och min syrra skiter i ljudet de bryr sig bara om vad för musik som spelas, alltså hade alla utom jag antagligen varit nöjda med det systemet :(

mvh

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 23 november 2009 - 17:28.


#12

Postad 23 november 2009 - 17:28

niniz
  • niniz
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Annars kan du kolla på Englands motsvarighet till överskottsbolaget(ÖoB), dom kanske har lite United biosystem du kan kolla på och om du har tur kanske dom to.m är uppkopplade så du kan lyssna på det fina ljudet. Då blir säkert din pojkvän glad...................

#13

Postad 23 november 2009 - 17:34

malinp
  • malinp
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
richie: Killen har aldrig haft ett riktigt bio system, sjalv har jag haft hemmabio + projektor som min bror kopte at mig men mina forhoppningar nu ar bara att det ska lata battre an tvs hogtalare, alltsa vi ar inte ute efter nagot "top notch" system, bara ett all-dagligt, billigt system som duger :(

niniz: Jo, ska aka till Costco som jag skrev, det ar vall ungefar som ÖoB, forhoppningsvis hittar jag nagonting dugligt dar!

#14

Postad 23 november 2009 - 21:41

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
B) Fan vad ni dissar tjejen då.
Hon skulle ju bara förbättra ljudet från sin TV, som vi alla vet låter det burk deluxe i de flesta apparater.

Jag tror nog, utan att ha lyssnat på något av systemen, att samtliga länkade högtalare här skulle göra ljudet bättre än de inbyggda i TVn...

JBL Spot tror jag mest på.

Redigerat av Falcy, 23 november 2009 - 21:41.


#15

Postad 25 november 2009 - 13:03

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Mitt råd är att skippa flerkanalssystemen när du inte har så mycket pengar att spendera...

Datorhögtalaren Creative Inspire T10 tycker jag låter riktigt bra för pengarna. I alla fall så är basen bra.

Creative Gigaworks T20 funkar säkert också bra. Bättre diskant- och mellanregisteråtergivning än ovanstående. Basen är också ok. (Mina föräldrar har en sådan inkopplad till lcd-tv och den har funkat klanderfritt. Det har fått utstå hårda påfrestningar (hög volym) eftersom min far är gravt hörselskadad).

Creative Gigaworks T40 är bättre än ovanstående eftersom den har dubbla element >> presterar högre ljudtryck än T20.

#16

Postad 26 november 2009 - 10:04

malinp
  • malinp
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack for alla svaren och tipsen!

Jag kopte en LG HT253DD har om dagen, maste ju tyvarr vanta tills julafton innan jag far se hur den ar, men forhoppningsvis sa kommer den duga alldeles utmarkt! :lol:

#17

Postad 01 december 2009 - 13:02

Nilfons
  • Nilfons
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Håller med Trineo, Ge honom pengarna så han kan spara ihop till systemet själv. Vet att jag skulle bli glad om jag skulle få ett bidrag till ett system som jag själv fick välja.


Ouuuh, en riktig romantiker. Flickvännen ger pojkvännen pengar... That's what christmas is about.

#18

Postad 02 december 2009 - 14:09

USiT2009
  • USiT2009
  • Veteran

  • 1 923 inlägg
  • 0
Jag håller faktiskt med Flash där. Varför inte ge han högtalarbidrag?

Och Nilfons
Jag förstår inte det du skriver, vad är det för fel att få bidrag till att kunna köpa högtalare?
Tänk om han har sparat ihop 120 pund och för de 70 som malin har tänkt ge han kanske han kan köpa bättre ljud än tänkt.

#19

Postad 02 december 2009 - 15:15

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0
Köp istället ett set med fina underkläder - till dig själv!

WIN-WIN !!! :)

#20

Postad 04 december 2009 - 11:41

jolaren
  • jolaren
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Är det bara jag om önskar att min flickvän iallafall kunde tänka i dessa banor? :-)

#21

Postad 04 december 2009 - 11:50

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Man tar inte emot pengar från sin flickvän!! Skärpning killar

#22

Postad 04 december 2009 - 11:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Man tar inte emot pengar från sin flickvän!! Skärpning killar


Jag hade gjort det i alla fall och alla ni som känner att ni inte kan ta emot stålar, ge dem till mig :) .

#23

Postad 05 december 2009 - 02:21

hanjou
  • hanjou
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
har du kollat på ebay ?
visst beg är kanske inte något man ger i julklapp, men i din budget tror jag seriöst du får något betydligt trevligare , sen så om man ser till att den är fräsh så behöver han inget veta. ett annat plus är ju bra för miljön :)

#24

Postad 05 december 2009 - 02:37

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Ja ett system för 1 tusing är inte mycket att hänga i julgranen men men det kan ju gå det också. Jag brukar köpa mina egna system ca: 1 gång om året tex till jul eller födelsedagar, då slipper man bli besviken när man väl öppnar paketen. Av familjen brukar jag inte önska hifi-prylar. Presentkort är då nästan bättre tycker jag om man nu skall lägga dom pengarna, då brukar det kunna bli det man själv vill ha och alla blir nöjda och glada :)


Mvh

Redigerat av Unregistered2141, 05 december 2009 - 02:37.


#25

Postad 05 december 2009 - 02:48

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
ähh, vafaan, ge han en puss o önska God Jul!

o köp några par kallingar, det räcker.

#26

Postad 05 december 2009 - 10:03

Johnny Hotpants
  • Johnny Hotpants
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
Jag skule nog aldrig bli missnöjd med en present, sålänge tanken var den rätta. Blir man missnöjd när någon man tycker om försöker ge en något fint så har man sina prioriteringar helt fel.
Jag hade en bekant när jag va liten som kunde börja skrika på sina föräldrar när han inte fick exakt det han ville i present, huga, det va riktigt Cartman varning på den pojken.

Hursomhelst så såg jag att du redan hade köpt något, blir säkert bra. Och som du skrev så va din kille inte så värst petig, skulle han dra en Cartman o kasta grejjerna i väggen och börja gråta så finns det några klyschiga grejjer man alltid kan ge bort, typ som:
En resa någonstans
Fina kläder
Något sjukt otippat

God Jul!

#27

Postad 06 december 2009 - 19:01

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Läste någonstans i denna tråd, där någon skrev att hon borde "ge han pengar istället för ett skitsystem"..

Nu kan ju det faktiskt vara så att ALLA killar kanske inte har något större intresse i ljud? De kanske nöjer sig med vad de får? I detta fallet hade hon köpt ett billigt system, som jag tror själv säkerligen ger ett bättre ljud än vad Tvn´s högtalare presterar.

Hennes kille kanske är nöjd och tacksam över det han får?

ETT bra exempel kan jag nämna min svåger, som var och shoppade loss en dag, han kom hem med ljud/anläggning för ca 15 000:- (inkl. kablage etc)

Jag tittade som hastigast på hans inköp, och det var inga dåliga grejor i mitt tycke. Han sa även att försäljaren mena att han inte skulle ångra sig.

Onkyo 7.2 reciver tror jag det var, färdig för alla nya format som TrueHD, DTS-HD MA m.m.

Hursomhelst!

Var hemma hos han för någon dag sedan och frågade om han var nöjd med ljudet! Han sa att han var skitnöjd tills han satte på det. JAG hörde direkt att något inte stämde, jag kollade hur han anslutit kablarna och visste inte om jag skulle skratta eller gråta..

2x RCA (röd vit) från dvd´ns "Audio Out" till reciverns "AUX in"...

Så hade han kopplat sitt system. Digitalboxen var inte ens inkopplad.

Jag försökte förklara att han kopplat helt fel, men han mena att han inte var någon ljudfantast och bara ville ha lite bättre ljud än tvn´s högtalare..

SÅ min poäng med det hela är:

FINNS ingen mening för en som INTE kanske har ett intresse av extremt ljud att lägga ut tusenlappar, när man kan få ett budget för ca 1 000 :-. i en sådan persons öron är det nog bra ändå!

Som det är nu känns det skrattretande att min svåger sitter med riktiga grejor, men kopplat med analoga RCA. fejkar ett multi channel ljud från sin dvd. Det kan jag känna är bortkastade pengar, men å andra sidan är hans pengar..

God JUL!

//Ante

#28

Postad 14 december 2009 - 21:34

Johnny Hotpants
  • Johnny Hotpants
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0

Läste någonstans i denna tråd, där någon skrev att hon borde "ge han pengar istället för ett skitsystem"..

Nu kan ju det faktiskt vara så att ALLA killar kanske inte har något större intresse i ljud? De kanske nöjer sig med vad de får? I detta fallet hade hon köpt ett billigt system, som jag tror själv säkerligen ger ett bättre ljud än vad Tvn´s högtalare presterar.

Hennes kille kanske är nöjd och tacksam över det han får?

ETT bra exempel kan jag nämna min svåger, som var och shoppade loss en dag, han kom hem med ljud/anläggning för ca 15 000:- (inkl. kablage etc)

Jag tittade som hastigast på hans inköp, och det var inga dåliga grejor i mitt tycke. Han sa även att försäljaren mena att han inte skulle ångra sig.

Onkyo 7.2 reciver tror jag det var, färdig för alla nya format som TrueHD, DTS-HD MA m.m.

Hursomhelst!

Var hemma hos han för någon dag sedan och frågade om han var nöjd med ljudet! Han sa att han var skitnöjd tills han satte på det. JAG hörde direkt att något inte stämde, jag kollade hur han anslutit kablarna och visste inte om jag skulle skratta eller gråta..

2x RCA (röd vit) från dvd´ns "Audio Out" till reciverns "AUX in"...

Så hade han kopplat sitt system. Digitalboxen var inte ens inkopplad.

Jag försökte förklara att han kopplat helt fel, men han mena att han inte var någon ljudfantast och bara ville ha lite bättre ljud än tvn´s högtalare..

SÅ min poäng med det hela är:

FINNS ingen mening för en som INTE kanske har ett intresse av extremt ljud att lägga ut tusenlappar, när man kan få ett budget för ca 1 000 :-. i en sådan persons öron är det nog bra ändå!

Som det är nu känns det skrattretande att min svåger sitter med riktiga grejor, men kopplat med analoga RCA. fejkar ett multi channel ljud från sin dvd. Det kan jag känna är bortkastade pengar, men å andra sidan är hans pengar..

God JUL!

//Ante


Då vet du vad du ger honom i julklapp, en halvtimmas härjande med kontakter och sladdar så det låter lite bättre!

#29

Postad 15 december 2009 - 08:23

Markus_E_Andersson
  • Markus_E_Andersson
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Har ni alla missat att hon faktiskt redan har köpt ett system och ni kan sluta ge henne råd nu :-)
Själv skulle jag bli överlycklig om jag fick ens fick min frus medgivande att köpa ett hemmabiosystem. Hon kommer bli skitförbannad på julafton när hon upptäckt att jag köpt ett hemmabiosystem till vår 3,5 månader gamla son.

#30

Postad 15 december 2009 - 14:25

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Har ni alla missat att hon faktiskt redan har köpt ett system och ni kan sluta ge henne råd nu :-)
Själv skulle jag bli överlycklig om jag fick ens fick min frus medgivande att köpa ett hemmabiosystem. Hon kommer bli skitförbannad på julafton när hon upptäckt att jag köpt ett hemmabiosystem till vår 3,5 månader gamla son.

Först köper man grejorna, SEDAN skaffar man en flickvän/fru så blir alla nöjda! :)
Min flickvän är jätteimpad men nog så ironisk över mina grejor och hade hon kommit innan hade det nog blivit ett bubbelbadkar för pengarna, så uppgradering av plasma lär det inte bli på många år nu...

#31

Postad 16 december 2009 - 10:41

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Då vet du vad du ger honom i julklapp, en halvtimmas härjande med kontakter och sladdar så det låter lite bättre!


Har redan erbjudit mig, men han vill inte! Så orkar inte bry mig så värst.. hans problem =) Sa till han att det räcker han sätter en Coxial emellan, så han iaf får Digitalt Ljud. Men han ville inte. Så dumt att bråka :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.