Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd - Stereoförstärkare 5000-15000

205 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 24 mars 2016 - 12:49

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Tja.

Är på jakt efter en ny stereoförstärkare till mina b&w dm683 då min hk990 har lagt av efter endast 5 år :(

Vilken förstärkare pallar driva dessa på ett bra sätt?

Eller ska jag satsa på ett slutsteg också?

Budget strax över 15.000 men kommer gärna så billigt undan som möjligt.

Lite sent svar men jag har b&w 683 dock den nya s2 och har nad c375bee matchar högtalarna utmärkt låter mycket bra går att spela högt och finns got om dynamik. Förstärkaren går på 11000 tror den funkar bra även till dm683 men nadstilen kanske inte passar alla låna hem och testa

Redigerat av Andreas3200, 24 mars 2016 - 12:50.


#152

Postad 21 juli 2016 - 13:36

morre95
  • morre95
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Hej!

Är på jakt efter en stereoförstärkare med ht-passthrough till mina Audiovector SR3 Super. Har lånat hem en rörförstärkare av märket Line Magnetic LM-211A som låter fantastiskt mycket bättre än min hemmabio receiver. Men den går inte att använda som slutsteg vilket är ett måste om det ska fungera hemma hos mig.

 

Min budget är runt 15k. Vad har jag att välja på där? 



#153

Postad 21 juli 2016 - 16:14

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Hej!

Är på jakt efter en stereoförstärkare med ht-passthrough till mina Audiovector SR3 Super. Har lånat hem en rörförstärkare av märket Line Magnetic LM-211A som låter fantastiskt mycket bättre än min hemmabio receiver. Men den går inte att använda som slutsteg vilket är ett måste om det ska fungera hemma hos mig.

 

Min budget är runt 15k. Vad har jag att välja på där? 

Finns en annan väg att gå, en förstärkarväxel. Oftast upplever man ju inte att det är vid filmtittning frontarna inte presterar sitt bästa, utan med musik. Det man gör är helt enkelt att koppla de båda förstärkarnas högtalarutgångar(frontarnas då alltså från receivern) till switchen och så får man sedan välja tvåkanal eller hembio. Finemang tycker jag. :)



#154

Postad 08 augusti 2016 - 19:31

Unregistered867b1984
  • Unregistered867b1984
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Hej!

Någon som lyssnat på advance acoustic? Var sugen på deras x-i90. Många digitala ingångar och high-bias läget verkar ju urmysigt :)



#155

Postad 09 augusti 2016 - 04:14

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Hade deras slutsteg X-A160 i två veckor men lämnade tillbaka det p.g.a. för dålig kontroll på basen samt ingen fin klang i toppen.

Gillade inte kvalitetskänslan heller, plåtig & plastig...



#156

Postad 09 augusti 2016 - 11:03

Unregistered867b1984
  • Unregistered867b1984
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Tack för svaret! Mm känner mig osäker på ljudbilden de levererar. Men de har bra specifikationer till bra priser. Men då blir det ju oftast kompromisser med ljudet.

#157

Postad 25 augusti 2016 - 14:56

Unregisteredf22e11af
  • Unregisteredf22e11af
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hej!
Eftersom jag hellre vill ha bra ljud till musik än till film tex så har jag nästan bestämt mig för ett par Canton Chrono 509DC  då dessa har fått fina omdömen samt verkar anpassa sig bra till hårdrock.

 

Berätta gärna era erfarenheter om ni har några.

 

Det jag dock också har läst är att en del har problem med att hitta rätt förstärkare. Jag är verkligen helkass när det gäller detta och har ingenting att kunna provlyssna etc, därför tar jag hjälp av er. Kan man ens hitta rätt utan provlyssning?

 

Tacksam för hjälp :)

 

ALLA tips är väldigt välkomnande. Just nu kör jag på ett System One 5.0 system så jag tror jag att vad jag än köper så blir det (hoppas jag) stor skillnad!

 

Jag hade inte tänkt ha någon Sub till dessa rackare.



#158

Postad 06 oktober 2016 - 16:09

Sssound
  • Sssound
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag sitter idag på en Denon PMA-1500ae tillsammans med DCD-1500ae. Jag funderar på att köpa en Primare I21 + CD21, mellanskillnaden blir inte så stor vilket gör att jag snarare "byter ut" Denon mot Primare. På pappret är Denonen mer strömstark, högtalarna är ett par Dynaudio Focus 160 som gillar power. Det känns som att Primaren är lite mer av en seriös förstärkare och skall vara lite "finare"... Primare kombon kostar 6000kr, CD:n saknar SACD (tror jag). Enligt tester sägs Primaren vara lite "laid-back" och Denonen ha en loudness-karaktär. Idag kan jag kräma på rejält utan några problem, nästan överdrivet högt, känns som att I21an kanske inte har samma muskler. Men..

 

Kommer skillnaden bli märkbar? Kommer jag kunna driva högtalarna lika bra som med min Denon? Är Primaren verkligen en bättre kombo?

 

 

Tack för svar! :)



#159

Postad 07 oktober 2016 - 08:41

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag sitter idag på en Denon PMA-1500ae tillsammans med DCD-1500ae. Jag funderar på att köpa en Primare I21 + CD21, mellanskillnaden blir inte så stor vilket gör att jag snarare "byter ut" Denon mot Primare. På pappret är Denonen mer strömstark, högtalarna är ett par Dynaudio Focus 160 som gillar power. Det känns som att Primaren är lite mer av en seriös förstärkare och skall vara lite "finare"... Primare kombon kostar 6000kr, CD:n saknar SACD (tror jag). Enligt tester sägs Primaren vara lite "laid-back" och Denonen ha en loudness-karaktär. Idag kan jag kräma på rejält utan några problem, nästan överdrivet högt, känns som att I21an kanske inte har samma muskler. Men..

 

Kommer skillnaden bli märkbar? Kommer jag kunna driva högtalarna lika bra som med min Denon? Är Primaren verkligen en bättre kombo?

 

 

Tack för svar! :)

 

Låter som en dålig idé. Om du ska köpa en ny förstärkare, satsa istället på en uppgradering. Skulle snarare tippa på att primaren är en nergradering än ett sidosteg.

 

Om du vill spendera pengar på något skulle jag istället rekommendera en sub. Exv. BK Electronics säljer fina subbar (OEM-tillverkare för REL) för en billig peng. Har själv en xls200 (ca 4.5) till mina focus 140.



#160

Postad 07 oktober 2016 - 12:07

Sssound
  • Sssound
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Låter som en dålig idé. Om du ska köpa en ny förstärkare, satsa istället på en uppgradering. Skulle snarare tippa på att primaren är en nergradering än ett sidosteg.

 

Om du vill spendera pengar på något skulle jag istället rekommendera en sub. Exv. BK Electronics säljer fina subbar (OEM-tillverkare för REL) för en billig peng. Har själv en xls200 (ca 4.5) till mina focus 140.

Tack för svaret! 

 

Ja det var lite det jag hade på känn. Jag saknar inget med min anläggning idag så mina prylar får stanna kvar. Jag har en REL-sub hemma, dock inte inkopplad då Focusarna levererar alldeles tillräckligt med bas. Annars är det ett bra tips för bättre ljud till mindre summa pengar! 

 

Har även varit inne på en Naim nait 5i-2, men det är väl samma sak där... Jag köpte faktiskt en Bladelius Tyr i våras för att se hur stor skillnaden verkligen blir och om det är värt pengarna. Visst lät det bättre men så ofantligt stor skillnad blev det ju inte, lite bättre på alla plan men inte värt pengarna (enligt mig).

 

Det är kul att testa nya saker ;)



#161

Postad 07 oktober 2016 - 21:02

Unregistered42205
  • Unregistered42205
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0

Tack för svaret! 

 

Ja det var lite det jag hade på känn. Jag saknar inget med min anläggning idag så mina prylar får stanna kvar. Jag har en REL-sub hemma, dock inte inkopplad då Focusarna levererar alldeles tillräckligt med bas. Annars är det ett bra tips för bättre ljud till mindre summa pengar! 

 

Har även varit inne på en Naim nait 5i-2, men det är väl samma sak där... Jag köpte faktiskt en Bladelius Tyr i våras för att se hur stor skillnaden verkligen blir och om det är värt pengarna. Visst lät det bättre men så ofantligt stor skillnad blev det ju inte, lite bättre på alla plan men inte värt pengarna (enligt mig).

 

Det är kul att testa nya saker ;)

Jepp, naimen är också ett sidosteg. Däremot har den ett nätt och litet format och blir inte varm (har haft en också).

 

Nästa steg är som du säger i 20tkr klassen för en uppgradering, men skulle säga att du får en roligare uppgradering att spendera de pengarna på bättre högtalare. 



#162

Postad 08 oktober 2016 - 01:55

Slinger
  • Slinger
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0

Jag funderar på att uppdatera min förstärkare. Jag kör enbart flac-filer från extern hårddisk, har Dynaudio Focus 160 och har blivit nyfiken på Pioneer A70DA (en förstärkare som typ ingen här på forumet verkar köpt). Den kostar 12500 och verkar helt klart vettig.

 

http://www.ljudochbi.../pioneer-a-70da

 

Sen finns såklart Yamaha A-S1100 (kostar 16k och är en förstärkare som typ ingen här på forumet verkar köpt), dyrare och med färre finesser.

http://www.ljudochbi.../yamaha-a-s1100

 

Vad tror ni, har ni några erfarenheter av just Pioneer A70-DA eller Yamaha A-S1100 ?

Är Yamahan så mycket bättre, visst den vann ju testet med liten marginal, men Pioneer verkar ju riktigt bra den också :)

 



#163

Postad 08 oktober 2016 - 09:49

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Provlyssnade Yamaha A-S1100 när jag var på jakt efter ny förstärkare förra året och gillade vad jag hörde. Dessutom mycket snygg design jämfört med Pioneer tycker jag. Hade det inte slutat med att jag gick upp lite i pris och köpte en MF M6si så hade det nog mycket väl kunnat bli så att jag hade haft en Yamaha istället.



#164

Postad 15 oktober 2016 - 22:16

Slinger
  • Slinger
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0

Det jag är orolig för att ljudet ska bli för varmt med Yamahan tillsammans med mina Dynaudio Focus. Jag gillar luftig och detaljerad diskant och undrar om inte Pioneer som är lite ljusare passar bättre. Yamahan är dessutom en bra slant dyrare.... men man vill ju ha så bra ljud som möjligt...



#165

Postad 19 oktober 2016 - 03:53

Unregistered28a1ff9c
  • Unregistered28a1ff9c
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jag har sedan åtminstone 15 år tillbaka suttit med ett Ozaki F8 ljudsystem. Något som antagligen är världens skräp, men har fungerat bra, och fyllt behoven på ett bra sätt, till för åtminstone 5 år sedan. Så de senaste åren har jag fantiserat om att uppgradera och har främst tittat på NAD, men inte riktigt kommit till skott. Systemet jag har har ju fungerat bra nog, och att det haft vissa, mindre nackdelar, har inte varit hela världen. På gott och ont.

De senaste dagarna har jag dock känt att ljudet har varit hemskt platt och livlöst, nästan helt utan bas, och fick i natt äntligen tid att undersöka varför.

Den integrerade förstärkaren har slutat mata SUB'en, så, vid det här laget antar jag att det är tid att göra slag i saken, och köpa något nytt.

 

Om jag tittar på NAD T748v2 alternativt T758 från HiFi-klubben, Vilka andra alternativ bör jag då även ta under övervägande?

 

Jag misstänker att det kommer dröja ytterligare 10 år innan jag uppgraderar till 4K TV, så HDMI 2.0 är inte ett absolut krav, även om det så klart är kul att vara framtidssäkrad i någon utsträckning.

I "dagsläget" är jag inte intresserad av att shoppa loss hela vägen, så att säga, så jag tänker använda ett par lite äldre Sonab HD-701 som frontar, Yamaha NS-C55 som center, och 4'a av de 5 satelliterna från Ozaki F8 systemet för att täcka upp sidor och bak. Det är självklart inte optimalt, men det ger mig samvetsbudget att lägga en slant på en sub i dagsläget, och sen kan jag köpa nya högtalare till mig själv i jul & födelsedagspresent framöver.

Förhoppningsvis är jag inte helt dum i huvudet om jag tänker i de banorna.

 

Tacksam för alla tips. Eftersom man ska ha tid på sig att tänka igenom saker, så tänkte jag inte shoppa loss i dag, onsdag, utan jag väntar tills på torsdag.

Om det går att shoppa i butik i Helsingborgstrakten är det att föredra.

B!



#166

Postad 16 november 2016 - 05:42

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Jag skulle verkligen vilja tipsa om NuPrime i detta prisläge. Deras slutsteg STA-9 (2x120W, klassAD) går på 6500:-. DAC-9 på 7500:-. Tillsammans 14000:- Slänger du på en till STA-9 så kan du brygga dom som monoblocks på 290W! Den combon spelar jag på just nu. Jag vill hävda att NuPrime ger extremt mycket ljud för pengarna, i allt från kraft och kontroll till klang, separation och anslag. Combon har dessutom rätt trevlig, lite varmare karaktär och fin rumskänsla. Går också att köra balanserat, i denna prisklass....

Redigerat av Master j3n5, 16 november 2016 - 05:49.


#167

Postad 09 januari 2017 - 23:12

Portos
  • Portos
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Någon som kan rekommendera en lämplig förstärkare till Q Acoustics Concept 20?

Kör idag på en Cambridge Azur 340A SE med en Audioquest DragonFly Red DAC i en dator där jag i huvudsak kör via Spotify. Är i det stora nöjd men klurar på vad en uppgradering av förstärkare kan ge? Känsligheten på högtalarna är angiven till 88 dB vilket kanske skulle behöva mer effekt än de 45W i 8 ohm som min Azur 340 kan ge. Upplever inte att förmåga att spela högt saknas utan är mer intresserad av välljud. Eller har jag slagit i taket av vad man kan åstadkomma med Spotify och nuvarande komponenter i övrigt?

Någon som har en rekommendation baserat på erfarenhet av dessa högtalare?


Redigerat av Portos, 09 januari 2017 - 23:17.


#168

Postad 16 mars 2017 - 20:24

jinithin
  • jinithin
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hmmm...... Valet på högtalare slutade med ett par XTZ 100.33.

Problemet är att jag endast i dagsläget har en Onkyo TX-SR607 vilket kanske inte håller när man använder högtalare på denna nivå ;)

 

Någon som har några idéer om vettig förstärkning till dessa monster? Det enda kravet förutom drivkraft är minst 4st. RCA-ingångar.

Har hitills funderat på NAD:s nya C368 och NuPrime STA-9. Till STA-9 tänktes isåfall en Schiit Saga köras som preamp.

 

Annars kanske man skulle kunna köra en hemmabioförstärkare bara med pre-out till STA-9.



#169

Postad 20 oktober 2017 - 17:38

binkel
  • binkel
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Jag funderar på att införskaffa en Hegel H90 då hamnar man ju också runt 13tkr vad tror ni om det eller är det bättre att satsa på något annat

Tänkte driva Dynaudio contour LE 3.4

#170

Postad 25 januari 2018 - 13:42

Unregistered56979fae
  • Unregistered56979fae
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag funderar på att införskaffa en Hegel H90 då hamnar man ju också runt 13tkr vad tror ni om det eller är det bättre att satsa på något annat

Tänkte driva Dynaudio contour LE 3.4

 

Går precis i samma funderingar. Har ett par Dali Opticon 2 som eventuellt behöver en ny följeslagare. Är också nyfiken på Atoll in200 men har långt till närmaste återförsäljare.

Enligt info från klubben så är Dali ganska lätta att driva. Jag har en Denon PMA720 idag som jag i och för sig tycker fungerar bra men jag lever i tron att en "kraftigare" förstärkare kan förbättra ljudet och ljudbilden ytterligare. :-) 



#171

Postad 27 mars 2018 - 16:29

RickardB3
  • RickardB3
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Letar förstärkare till min son som är 17 år
Och i den åldern vill dom gärna ha ton kontroller inget måste .
Jag tänkte mig en klass D förstärkare då han nästan aldrig stänger av sina saker och en ab förstärkare kommer väll bli väldigt varm.
Pionner a-50da
Nad c368
Primare i-22
Nu-prime ida-8
Någon som hört någon av följande
Han gillar även lite varmare ljud

#172

Postad 25 juli 2018 - 20:45

levis501
  • levis501
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Då var det dags att fråga proffsen om råd igen.

Fick köpt mig ett par fina Canton Vento 870 DC och letar nu efter en passande stereoförstärkare.
Kör dem för närvarande via en HC AVR 630 men tänker satsa på stereoljud i stället för surroundljud.
Gärna något vettigt under 10000kr.

Är det även ett vettigt val att försöka införskaffa en DAC?

Tacksam för svar.
 



#173

Postad 25 juli 2018 - 21:32

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Bra förstärkare brukar ha helt OK DACar.

Skulle lägga pengarna på så sjukt mycket annat innan jag ens övervägde en DAC. Min åsikt är att det är mest "feel-good" med en extra separat låda för en specifik uppgift (observera att jag inte säger att det inte gör någon skillnad, men lägger man pengarna på tex akustiken eller bättre högtalare så gör det betydligt större skillnad).

Ang. Förstärkare har jag inget konkret förslag då jag mer är inne på flerkanal. Men för 10.000 borde du kunna hitta något riktigt bra om du letar begagnat :)

#174

Postad 25 juli 2018 - 21:38

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Då var det dags att fråga proffsen om råd igen.
Fick köpt mig ett par fina Canton Vento 870 DC och letar nu efter en passande stereoförstärkare.
Kör dem för närvarande via en HC AVR 630 men tänker satsa på stereoljud i stället för surroundljud.
Gärna något vettigt under 10000kr.
Är det även ett vettigt val att försöka införskaffa en DAC?
Tacksam för svar.


Nån nad eller denon kanske? Köpa en med inbyggd dac? Beroende på hur du kommer nyttja den?

#175

Postad 23 januari 2019 - 10:25

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

.............


Redigerat av Hinken74, 23 januari 2019 - 13:29.


#176

Postad 24 januari 2019 - 11:49

blide
  • blide
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Fel forum.


Redigerat av blide, 24 januari 2019 - 11:51.


#177

Postad 15 februari 2019 - 14:28

Unregistered50e701ee
  • Unregistered50e701ee
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Rotel ra 1572 passar bra till Canton
Den här även inbyggd Akm dac!
Här själv en Rotel ra1592 som driver mina Canton vento 896dc och det låter Ypperligt!

#178

Postad 03 mars 2019 - 17:46

MrGibson
  • MrGibson
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Överväger om jag ska skaffa en 2 kanalare eller köra zon 2 från min 7013 för att driva ett par klipsch rp-160m. Skulle en pm5005 låta bättre ? Eller nåt annat alternativ ?

#179

Postad 05 mars 2019 - 19:29

FBGKimpan
  • FBGKimpan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Hej!

 

Verkar som min förstärkare har dött, så är på jakt efter en ny.

 

Jag letar efter en duglig (Snart examen och då kommer jag investera i nytt när det blir hus dags).

Jag har idag 2x Dynavoice DF8, Xtz 12.16 (tror jag det är). Oled C8 (Så HDR / 4k är ett måste). 

 

Skulle vara intressant om Alexa / Google fanns med, men absolut inget måste.

 

https://www.hifiklub...mmabioreceiver/

https://www.ljudfoku...kare-svart.html
 

Har jag kollat på, tror ni någon av dessa duger?

 

Eller vad är det billigaste jag kan komma undan med mina krav?


Redigerat av FBGKimpan, 05 mars 2019 - 19:36.


#180

Postad 05 mars 2019 - 19:50

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Hej!

 

Verkar som min förstärkare har dött, så är på jakt efter en ny.

 

Jag letar efter en duglig (Snart examen och då kommer jag investera i nytt när det blir hus dags).

Jag har idag 2x Dynavoice DF8, Xtz 12.16 (tror jag det är). Oled C8 (Så HDR / 4k är ett måste). 

 

Skulle vara intressant om Alexa / Google fanns med, men absolut inget måste.

 

https://www.hifiklub...mmabioreceiver/

https://www.ljudfoku...kare-svart.html
 

Har jag kollat på, tror ni någon av dessa duger?

 

Eller vad är det billigaste jag kan komma undan med mina krav?

 

Kan inte se att Harman Kardon stärkaren har HDCP 2.2. Står ingenting om det i spec:en.

 

Står HDMI 2.0 i spec sheet, men det fanns många 2.0 förstärkare 2014 som lanserades utan HDCP2.2. 

 

Stärkaren är helt bakom om den saknar det då man inte kan köra någon 4K från kommersiella källor. 

 

Ett varningens finger! Att inte tillverkaren tydligt skriver ut vilken HDCP den stöder är helt jäkla sjukt. 



#181

Postad 06 april 2019 - 18:46

miffadbanankaka
  • miffadbanankaka
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Är ny i att bygga en hifi-anläggning, till en början 2.0, och skulle behöva tips på vad jag behöver tänka på vid köp av förstärkare och DAC enligt mitt användande:

 

  • Vill kunna spela musiken från antingen Spotify eller Tidal utan någon större kvalitetsförlust, via Android/iPhone/Windows/Mac (har även chromecast). Har inget behov av multiroom i dagsläget
  • Har en LG C8 4k OLED där jag gärna skulle vilja skicka ljudet till förstärkaren vidare till högtalarna på ett så bra sätt som möjligt
  • Vore även trevligt att kunna koppla in sina hörlurar i förstärkaren/DACen för att kräma ut max

 

Har ni tips på vad jag ska leta efter i de tekniska speccarna, för att uppfylla det ovan?


Redigerat av miffadbanankaka, 06 april 2019 - 18:47.


#182

Postad 11 april 2019 - 17:44

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Är ny i att bygga en hifi-anläggning, till en början 2.0, och skulle behöva tips på vad jag behöver tänka på vid köp av förstärkare och DAC enligt mitt användande:

 

  • Vill kunna spela musiken från antingen Spotify eller Tidal utan någon större kvalitetsförlust, via Android/iPhone/Windows/Mac (har även chromecast). Har inget behov av multiroom i dagsläget
  • Har en LG C8 4k OLED där jag gärna skulle vilja skicka ljudet till förstärkaren vidare till högtalarna på ett så bra sätt som möjligt
  • Vore även trevligt att kunna koppla in sina hörlurar i förstärkaren/DACen för att kräma ut max

 

Har ni tips på vad jag ska leta efter i de tekniska speccarna, för att uppfylla det ovan?

vilka högtalare ska den driva.

Och finns det någon budget att följa,

 

ex ; http://www.hificonsu...ration-c22.html


Redigerat av M johansson, 11 april 2019 - 17:48.


#183

Postad 06 maj 2019 - 08:47

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Är ny i att bygga en hifi-anläggning, till en början 2.0, och skulle behöva tips på vad jag behöver tänka på vid köp av förstärkare och DAC enligt mitt användande:

 

  • Vill kunna spela musiken från antingen Spotify eller Tidal utan någon större kvalitetsförlust, via Android/iPhone/Windows/Mac (har även chromecast). Har inget behov av multiroom i dagsläget
  • Har en LG C8 4k OLED där jag gärna skulle vilja skicka ljudet till förstärkaren vidare till högtalarna på ett så bra sätt som möjligt
  • Vore även trevligt att kunna koppla in sina hörlurar i förstärkaren/DACen för att kräma ut max

 

Har ni tips på vad jag ska leta efter i de tekniska speccarna, för att uppfylla det ovan?

Jag har en liknande fråga och vill gärna se fler svar. Budget som föregående inlägg frågade efter är ju given av tråden, 5-15 000 kronor.

 

Jag har följande förutsättningar:

  • Vardagsrum och TV-rum vägg i vägg
  • Idag en ministereo från TEAC med Infinity stativhögtalare (Primus150) vid TVn

Jag vill ha:

  • En stereolösning för vardagsrummet med kraftfullare förstärkare än den befintliga
  • Möjlighet till att strömma (Spotify)
  • Förstärkare till TVn med HDMI som klarar moderna ljud/videoformat, mata olika bildfrekvenser osv

Högtalarna vid TVn är okej tror jag så jag funderar på att flytta dem till vardagsrummet och skaffa något nytt till TVn (ljudet vid TVn är inte super-prio)

 

Innan har jag kollat på minimala lösningar typ Martin Logan Forte, men vad är bäst för mig egentligen? Ska jag:

  • Skaffa en förstärkare som kan ge ljud både vid TVn och i vardagsrummet (zoner)? För att klara TV-media bra betyder det surroundhögtalare antar jag? Blir detta smidigt och offrar man något i den här prisklassen?
  • Sära på systemen för att inte riskera att lösningen blir opraktisk eller suboptimal?

Redigerat av Unregistered735fb370, 06 maj 2019 - 08:49.


#184

Postad 13 maj 2019 - 07:56

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Jag frågar på här, har nu tänkt ett varv till och är kanske mer on topic.

 

Har kommit fram till att jag ska köra en dedikerad stereoförstärkare i vardagsrummet istället för att göra nån halvmesyr med kabeldragning från en surroundförstärkare i TV-rummet. Det blir en soundbar där istället.

 

Högtalarna som ska drivas är (iaf initialt) Infinity Primus 150. Jag lyssnar i princip bara på Spotify och jag vill gärna ha en integrerad förstärkare med DAC. Trådlös anslutning ska funka väldigt smidigt och jag har förstått att wifi har fördelar, så gärna wifi. Eller väldig smidig tilläggslösning. Men det är en DJUNGEL med dessa förstärkare! Har kollat på:

 

Rotel A14 (den enda jag kunnat lyssna på)

Hegel H90

Primare I22 DAC

Cambridge Audio CXA80

Peachtree Decco125 Sky (en av få med wifi?)

Cyrus Audio One HD (så ful att jag tvekar)

 

Jag är total noob på stereo så jag fattar att jag kanske jämför äpplen och päron, och apelsiner. Jag lyssnade på Roteln och tyckte det lät grymt, men jag är nog inte kapabel att jämföra. Istället hoppas jag att någon bara kan säga "köp X" med bra argument. Jag vore väldigt glad för goda råd!



#185

Postad 02 juni 2019 - 06:18

DeusEXMachina
  • DeusEXMachina
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Jag frågar på här, har nu tänkt ett varv till och är kanske mer on topic.

 

Har kommit fram till att jag ska köra en dedikerad stereoförstärkare i vardagsrummet istället för att göra nån halvmesyr med kabeldragning från en surroundförstärkare i TV-rummet. Det blir en soundbar där istället.

 

Högtalarna som ska drivas är (iaf initialt) Infinity Primus 150. Jag lyssnar i princip bara på Spotify och jag vill gärna ha en integrerad förstärkare med DAC. Trådlös anslutning ska funka väldigt smidigt och jag har förstått att wifi har fördelar, så gärna wifi. Eller väldig smidig tilläggslösning. Men det är en DJUNGEL med dessa förstärkare! Har kollat på:

 

Rotel A14 (den enda jag kunnat lyssna på)

Hegel H90

Primare I22 DAC

Cambridge Audio CXA80

Peachtree Decco125 Sky (en av få med wifi?)

Cyrus Audio One HD (så ful att jag tvekar)

 

Jag är total noob på stereo så jag fattar att jag kanske jämför äpplen och päron, och apelsiner. Jag lyssnade på Roteln och tyckte det lät grymt, men jag är nog inte kapabel att jämföra. Istället hoppas jag att någon bara kan säga "köp X" med bra argument. Jag vore väldigt glad för goda råd!

 

Jag är lite partisk då jag har en Hegel Röst som jag är jättenöjd med. Så jag säger H90. Har du ios kan du streama via airplay.

Ska dock sägas att jag enbart använder airplay till typ podcasts osv. Tycker inte musik blir så bra att lira via airplay.

De flesta förstärkarna i den prisklassen har inte en streamer inbyggd. 

Men lite beroende på budget så kan du köpa en separat streamer. Exempelvis en Yamaha WXAD-10 för ca 1500:-

Själv använder jag Lindemann Limetree Bridge som jag kopplat med en coax till hegeln. Låter riktigt bra, men kanske inte inom budget?

 

Bäst är såklart om du har möjlighet att lyssna på alternativen.



#186

Postad 02 juni 2019 - 07:09

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Tack för svar! I slutänden gick jag utanför budget (för den här tråden) och köpte en begagnad Peachtree Nova 300. Deras wifi-modul kommer i sommar och sen borde jag vara hemma. Provlyssnade en Primare i15 Prisma och som kontrast en Lejonklou Boazu men blev inte helt klok av det, antar att högtalarna färgade mycket av upplevelsen. Nån dag kanske man hittar den perfekta butiken där man kan göra kontrollerade jämförelser. Någon Hegel fick jag aldrig prova! Något för framtiden. Hade en beggad H190 på kroken men den blev för dyr.

#187

Postad 08 augusti 2019 - 18:51

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Någon som har något tips på en bra förstärkare till ett par Dali Zensor 7?

Har idag en klen gammal Pioneer. Nu är ju Dali rätt lättdrivna men något annat spännande vore ändå kul.

Normalstort vardagsrum där jag spelar mina vinylskivor.

Någon som provat olika märken med Dali?

Marantz, Rotel, Primare eller Yamaha.



#188

Postad 08 augusti 2019 - 19:54

tian
  • tian
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 1

Min Harman Kardon 990 är till salu, kolla under annonserna  ^_^



#189

Postad 11 augusti 2019 - 10:39

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Min Harman Kardon 990 är till salu, kolla under annonserna  ^_^

Läste om den för ett par dagar sedan och verkar ju kunna leverera men jag gillar inte utseendet på dessa HK stärkare så dom går bort. 



#190

Postad 16 augusti 2019 - 15:10

Unregistered67fd3137
  • Unregistered67fd3137
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hallå,

 

Efter många års tjänst har min XTZ Class-A 100 D3 lagt av så nu är jag på jakt efter något som kan driva mina Canton Chrono 509.2 DC.

 

Inga krav mer än optisk ingång + sub utgång.

 

Tips tas tacksamt emot!



#191

Postad 16 augusti 2019 - 16:21

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 1

Hallå,

 

Efter många års tjänst har min XTZ Class-A 100 D3 lagt av så nu är jag på jakt efter något som kan driva mina Canton Chrono 509.2 DC.

 

Inga krav mer än optisk ingång + sub utgång.

 

Tips tas tacksamt emot!

 

Som medlem av Arcam-sekten hade jag tagit en titt på Arcam SA20. Ingen dedikerad subwooferutgång men den har pre-out för både vänster och höger som går att koppla till de flesta subwoofers. Annars om du väntar lite så kommer de med SA30 som jag tror ska vara samma lika som SA20 men även ha Dirac Live rumskorrigering. Vet dock inte vad priset på den kommer att bli.


Redigerat av boombaaz, 16 augusti 2019 - 16:22.


#192

Postad 20 september 2019 - 16:22

Evanic
  • Evanic
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Tjenare!

 

Har tänkt att bygga mig en stereoanläggning (2.0, kaaaaaanske sub långt in i framtiden). Har kikat på högtalare som Canton 496.2, Dali Oberon 5/7, Elac debut 6.2/5.2 (Kanske en begagnad unifi) eller klipsch rp5000. Har inte bestämt än och är öppen för förslag även där, det jag däremot funderar över just nu är förstärkare. 

 

Har kikat mest på antingen något i stil med Yamaha a-s501 upp till 801, beroende på hur värt det anses vara att gå upp i serien. Har även tittat på begagnade Hegel h80 som nu går för kring 5-6 000. Är Hegeln fortfarande en bra integrerad eller känns den utdaterad pga dac delen? Även tittat lite lätt på Rotel a11 och Marantz pm6006. Har någon erfarenhet av dessa olika förstärkare och kan ge mig lite input på vad som vore ett vettigt köp? 

 

Ny Yamaha 701/801, ny Marantz pm6006 eller begagnad Hegel h80 för 5-6 000? 

Kommer lyssna på 'lagom' ljudnivåer i lägenhet för det mesta, kanske cranka upp lite ibland. Blandad musiksmak, allt från akustisk gitarr/piano till Muse/Mew rock och mer modernt likt Post Malone/elektroniskt.

 

Tacksam för alla tips! 



#193

Postad 27 september 2019 - 17:27

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Jag kör en Marantz Pearl Lite stärkare med Dali Zensor 7 och är mycket nöjd.

Så gissar att din Marantz och Dali kombo skulle funka finfint.

Yamaha tror jag också är ett bra alternativ. Tycker dom brukar låta bra.

Hegel har jag aldrig hört så där har jag ingen info.



#194

Postad 08 augusti 2020 - 13:37

Unregisteredb96d8a3d
  • Unregisteredb96d8a3d
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Lånar denna tråden.

 

Har hittat en Linn Majik 2100 till försäljning och undrar om den fungerar - till att driva två fronthögtalare samtidigt som man kan ansluta en streamer (Bluesound Node 2) gissningsvis via RCA?

 

Tacksam för svar.



#195

Postad 08 augusti 2020 - 15:28

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 1

Lånar denna tråden.

 

Har hittat en Linn Majik 2100 till försäljning och undrar om den fungerar - till att driva två fronthögtalare samtidigt som man kan ansluta en streamer (Bluesound Node 2) gissningsvis via RCA?

 

Tacksam för svar.

 

Streamer med försteg, ja. 



#196

Postad 08 augusti 2020 - 18:59

Unregisteredb96d8a3d
  • Unregisteredb96d8a3d
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Streamer med försteg, ja. 

 

Okej, tack för snabbt svar. Är det samma med Linns LK-140 eller kan man koppla en streamer direkt till den med RCA?



#197

Postad 12 augusti 2020 - 10:57

RustyNotes
  • RustyNotes
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Idag sitter jag på ett system som består av en Marantz SR7009 samt ett 5.1 med Canton Chrono, som skall bytas ut mot ett 2.0 när jag flyttar. Jag har varken plats eller ork för ett störra system.

 

Var inne på Reference Audio i Stockholm och lyssnade på lite olika högtalare och fastnade för KEF R3. Vi lyssnade dock bara på en förstärkare, och det var Regas ELEX-R. Vilken fantastisk kombo. Jag blev förälskad. Dock så är det ett litet problem, och det är ju att förstärkaren är "dum". Det finns 3 saker som jag vill ha av en förstärkare förutom ett fantastiskt ljud, och det är:

1) Autostart/trigger. Antingen via RCA eller 12v. Tänkte skaffa en Sonos-burk för streaming. Den har ju inte 12v, så det vore smutt att kunna dra igång förstärkare via input signals.

 

2) Maxvolym vid start. Har min Marantz inställd på att alltid starta med låg volym, oavsett vilken volym jag hade senast jag använde den. Detta för att spara och rädda både högtalare, hjärta och öron.

 

3) Optisk in för anslutning av TV. Detta är egentligen ingen superprio, då det går att lösa med en extern DAC. Men de vore ju smidigt om de fanns.

Som jag förstår det så har inte Rega-förstärkaren något utav det här, vilket var lite synd då ljudet var så fantastiskt. Jag har tittat på andra alternativ i 10k-prisklassen och såg Rotel A12 och A14, men de hade dem inte i butik så kunde inte lyssna. Är det någon som har erfarenhet av dem som kan kommentera? Eller har ni andra förslag som skulle passa mina framtida högtalare och önskemål på funktioner? Självklart kommer ljudet först, alla dagar i veckan. Men autostart/trigger är något jag nästan kräver för smidighetens skull.



#198

Postad 12 augusti 2020 - 11:57

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0


Idag sitter jag på ett system som består av en Marantz SR7009 samt ett 5.1 med Canton Chrono, som skall bytas ut mot ett 2.0 när jag flyttar. Jag har varken plats eller ork för ett störra system.


Var inne på Reference Audio i Stockholm och lyssnade på lite olika högtalare och fastnade för KEF R3. Vi lyssnade dock bara på en förstärkare, och det var Regas ELEX-R. Vilken fantastisk kombo. Jag blev förälskad. Dock så är det ett litet problem, och det är ju att förstärkaren är "dum". Det finns 3 saker som jag vill ha av en förstärkare förutom ett fantastiskt ljud, och det är:

1) Autostart/trigger. Antingen via RCA eller 12v. Tänkte skaffa en Sonos-burk för streaming. Den har ju inte 12v, så det vore smutt att kunna dra igång förstärkare via input signals.


2) Maxvolym vid start. Har min Marantz inställd på att alltid starta med låg volym, oavsett vilken volym jag hade senast jag använde den. Detta för att spara och rädda både högtalare, hjärta och öron.


3) Optisk in för anslutning av TV. Detta är egentligen ingen superprio, då det går att lösa med en extern DAC. Men de vore ju smidigt om de fanns.

Som jag förstår det så har inte Rega-förstärkaren något utav det här, vilket var lite synd då ljudet var så fantastiskt. Jag har tittat på andra alternativ i 10k-prisklassen och såg Rotel A12 och A14, men de hade dem inte i butik så kunde inte lyssna. Är det någon som har erfarenhet av dem som kan kommentera? Eller har ni andra förslag som skulle passa mina framtida högtalare och önskemål på funktioner? Självklart kommer ljudet först, alla dagar i veckan. Men autostart/trigger är något jag nästan kräver för smidighetens skull.

Skall du ha KEF högtalarna så se på en mer kvalitativ förstärkare än Elex.
Du har hört på en högtalare som kräver mer än vad du vet. Det är sådan att KEF vill gärna ha en förstärkare som har en ren och fartfyllt ljud. Speciellt att ej hämma mellanregister/diskant coaxialen. Det är så att R serien i KEF är gjord att matcha andra högtalare som ligger mellan 20k till 50k. Högtalarna blir bättre om du hade tänkt köra till exempel Elicit R. Då ger du åtminstone högtalarna utrymme för att briljera. Förstärkare i 10k klassen kommer mest bara vara ok och fundera på varför de ej låter optimalt. Problemet är ej att driva utan att matcha rätt.
Sonos i all ära. Idag finns det andra alternativ där du kan få de andra funktionerna du vill ha och samtidigt ett bättre ljud.

Redigerat av Buddaz12, 12 augusti 2020 - 12:04.


#199

Postad 12 augusti 2020 - 12:03

RustyNotes
  • RustyNotes
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Skall du ha KEF högtalarna så se på en mer kvalitativ förstärkare än Elex.
Du har hört på en högtalare som kräver mer än vad du vet. Det är sådan att KEF vill gärna ha en förstärkare som har en ren och fartfyllt ljud. Speciellt att ej hämma mellanregister/diskant coaxialen. Det är så att R serien i KEF är gjord att matcha andra högtalare som ligger mellan 20k till 50k. Där har du lite att fundera över. Högtalarna blir bättre om du hade tänkt köra till exempel Elicit R.
Sonos i all ära. Idag finns det andra alternativ där du kan få de andra funktionerna du vill ha och samtidigt ett bättre ljud.

 

Elicit R är nog lite utanför budget dock. Hade inte tänkt spendera mer än 30k då vi har annat som ska renoveras i samband med flytt och så. 

"Idag finns det andra alternativ där du kan få de andra funktionerna du vill ha och samtidigt ett bättre ljud.", något speciellt du tänker på där? Fördel med Sonos är ju att de har rätt bra mindre högtalare för de andra rummen i lägenheten. Finns inte så många bra trådlösa system som har så bra app som Sonos. B&Os är skitbra, men för dyra, HEOS har inte lika bra ljudkvalitét etc.


Redigerat av RustyNotes, 12 augusti 2020 - 12:04.


#200

Postad 12 augusti 2020 - 13:09

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Elicit R är nog lite utanför budget dock. Hade inte tänkt spendera mer än 30k då vi har annat som ska renoveras i samband med flytt och så.
"Idag finns det andra alternativ där du kan få de andra funktionerna du vill ha och samtidigt ett bättre ljud.", något speciellt du tänker på där? Fördel med Sonos är ju att de har rätt bra mindre högtalare för de andra rummen i lägenheten. Finns inte så många bra trådlösa system som har så bra app som Sonos. B&Os är skitbra, men för dyra, HEOS har inte lika bra ljudkvalitét etc.

Har själv HEOS via en Marantz NA6006 och den fungerar. Det är inte ljudet från app system jag menar utan ljudkvaliteten som kommer från DAC:en. Alla moderna app system hanterar FLAC/ALAC och dina egna öron kan ej höra bättre vid första lyssning. Det viktigaste är att du själv gillar systemet. Sonos kan kanske vara din grej. Du får själv prova dig fram.

Redigerat av Buddaz12, 12 augusti 2020 - 13:12.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.