Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV+ramspänd duk i biorum?

10 svar till detta ämne Projektorduk tv ramspänd biorum
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 november 2016 - 15:49

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Hej,

Nu har det börjat bli dags för att bygga ett litet biorum i hemmet och tankar och funderingar har satt igång för hur jag ska lägga upp det. 

 

Har fastnat på bild delen och skulle behöva lite input från er.

 

Jag har tänkt mig använda en ramspänd duk. Rummet kommer användas mestadels till film och troligen lite tv spel när barnen blir lite äldre.  Men jag är också glad för att lyssna på musik och hade då kunnat tänka mig en TV så man slipper ha projektorn igång (vill gärna kunna se menyerna/inställningarna och receivern kommer sitta bakom soffan så kommer aj att kunna se den displayn).

 

Så min fråga till er som kanske redan har haft denna tanke, hur löser man detta på ett snyggt och smidigt sätt? En motorstyrd duk som glider ned framför en väggmoterad tv löser problemet men jag vill helst ha en ramspänd duk för att minska risken för vågor i duken. Att ha en tv på hjul känns inte så smidigt heller. Hur gör ni andra om ni vill kombinera ert biorum med musikrum?

 

Tacksam för all input och råd

Mvh

Kokeaa



#2

Postad 20 november 2016 - 15:55

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Skall du bara kunna se menyer och liknande och inte använda den som TV går det väl att ha en liten bildskärm monterad någonstans.

#3

Postad 20 november 2016 - 16:08

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
En tunn tv på sidoväggen som fälls ut på arm?

#4

Postad 21 november 2016 - 15:23

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Tack för svaren! 

En liten tv med arm ut från sidoväggen hade jag inte tänkt på innan men skulle kunna fungera bra. Kanske t.o.m. bygga in den så man kan sätta en tavla framför när den ej används för en cleanare look. 

 

Hur känner ni som skippar tv och endast kör med duk, hade en liten tv kommit väl till hands eller är det för sällan för att vara värt kostnaden att införskaffa sig? 

 

/Kokeaa



#5

Postad 21 november 2016 - 16:06

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Jag satte TV:n på en sidovägg när jag skaffade projektor (finns bilder i galleriet), använder den nästan aldrig. Mycket roligare med stor bild, om jag så bara ska se på nyheterna. För att välja musik till mediaspelare behövs sällan skärm, använder surfplatta, telefon eller dator för det. Har ingen OSD för förstärkare så det är inte aktuellt för mig.

#6

Postad 24 november 2016 - 22:51

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag satte TV:n på en sidovägg när jag skaffade projektor (finns bilder i galleriet), använder den nästan aldrig. Mycket roligare med stor bild, om jag så bara ska se på nyheterna. För att välja musik till mediaspelare behövs sällan skärm, använder surfplatta, telefon eller dator för det. Har ingen OSD för förstärkare så det är inte aktuellt för mig.

 

Jag tackar för din input Erik_N, alltid bra att höra hur någon själv upplever det. Era svar har fått mig att ta en till fundering kring detta, kanske man har övertänkt det och klarar sig utan en skärm för detta. 

 

/Kokeaa



#7

Postad 05 december 2016 - 11:27

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det passar din tankar, men jag skaffade en liten TV som jag har monterad på en flexibel arm på en bänk framför duken. Kolla i mitt galleri, Minhembio v5 :)



#8

Postad 05 december 2016 - 11:35

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Vet inte om min lösning är så snygg men jag har duken o Tvn bredvid varann i rummet, tyvärr kan man ju inte använda ljudet i "stora" systemet när man kollar Tv men det kan jag leva med...bilder finns i mitt galleri



#9

Postad 06 december 2016 - 00:20

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag tackar för era förslag. Min frontvägg blir tyvärr för liten för att få plats med en tv vid sidan av en duk och jag tror även att takhöjden kommer sätta stopp för att ha en tv under duken utan att ha tv på golvet så får nog svårt att implicera en sådan lösning i detta bygge på ett snyggt sätt.
Men idén med att kunna ändra formatet på duken som FEA gjort var väldigt intressant, hade tänkt mig en duk med 16:9 format så får finurla på en lösning att skärma av topp och botten så fall.

Tankarna om tv fortgår, kanske man ska förbereda för en liten på sidovägen men se om man klarar sig utan innan man hänger upp en ändå.

#10

Postad 06 december 2016 - 06:33

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
En miniprojektor som du skjuter på duken kanske? Om det bara handlar om att spara lamptimmar.

/R

#11

Postad 06 december 2016 - 07:09

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hmm, det var faktiskt inte ett dumt förslag, hade jag ej tänkt på över huvudtaget. Har sett några riktigt billiga sådana på nätet och det hade kunnat vara värt att testa.
Tack för idén zephir




Även taggad med Projektorduk, tv, ramspänd, biorum

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.