Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz DV-7001 på gång

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 januari 2007 - 22:11

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Marantz DV-7001 är en på pappret lovande dvd-spelare från Marantz. Tänkt lansering i Sverige är i början på februari till ett pris strax under 8 000 kronor.


För pengarna får man en spelare som har ett gediget chassi, kvalitetskomponenter och i traditionell Marantz-anda fokus på bra ljud.


Spelaren är en multispelare och klarar av både dvd-audio och sacd, förutom cd, dvd, mp3 och divx. När det gäller bildbehandling så används Farouidja DCDi tillsammans med teknik från Analog Devices. Marantz DV-7001 skalar upp sd-material till 1080p via hdmi-utgången (version 1.2).


Snabbfakta Marantz DV7001:

  • HDMI (High-Definition Multimedia Interface) Digital Link for direct connection to a Plasma
  • Compatible with DVD-A, DVD-Video, Multi-channel SACD, MP3, SVCD, DivX, JPEG, CD-R, CD-RW, DVD-R, DVD-RW, DVD+R and DVD+RW
  • 216MHz/12-bit video DAC for high video quality
  • NTSC & PAL Progressive scan
  • High definition video scaling on HDMI from 480i up to 1080p
  • Video buffer for seamless playback
  • Compatible with PAL and NTSC software
  • Marantz “Hyper-Dynamic Amplifier Modules” (HDAM)
  • High performance 192 kHz/24-bit D/A Converters for all channels
  • Direct DSD path for best SACD performance
  • Marantz D-Bus remote link sockets
  • Bi-directional RS232c and Flasher In port for system integration


Via Home Cinema Choice

#2

Postad 19 januari 2007 - 22:43

mr coffee
  • mr coffee
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Den ser verkligen intressant ut, men funderar på om man ska vänta ut nästa som då troligtvis kommer att ha blue-rey.
Har hört att ersättaren till pioneers 989i kommer ha blue-ray, men det är bara ett rykte som jag snappat upp.

#3

Postad 19 januari 2007 - 23:59

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

  • 1 029 inlägg
  • 0
Låter som en direkt konkurrent till yamahas nya 2700...

Pioneer släppte för övrigt sin sista hot shot dvd med 989an...

#4

Postad 20 januari 2007 - 00:05

dny
  • dny
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Det verkar vara en riktigt fin maskin enligt specarna, men i den här prisklassen är det nog i de flesta fall smart att satsa på Bluray/HD-DVD istället, om inte man vägrar HD av någon anledning.

Redigerat av dny, 20 januari 2007 - 00:05.


#5

Postad 20 januari 2007 - 04:30

Abraham
  • Abraham
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Hej!

Är intresserad av denna spelare...

Bildkvalitet beror på många faktorer. Kör man lågbudgetvarianten på en dvd-spelare och visar bilden på en fjortontummare och jämför det med en plasma/lcd på 37-42tum så är det skillnad, dvs bättre bild på 14-tummaren. Kvalitetsskillnad märks mer tydligt ju större man visar bilden, det är stor skillnad på 37-65tum jämfört med 110tum. Jag projicerar själv på 110tum och har testat en massa varianter. Oppo eller BBK, som blivit lovordad och visar bra bild, hänger absolut inte med Denon 2930 på 110tum, trotts att man i vissa tester anser att det inte är så stor skillnad. Visst skillnaden kanske inte är så stor på 37tum, men på 110tum kan jag garantera att så är fallet.

Jag backade på denons 2930, pga ljudkvaliteten som jag tyckte var alldeles för låg, hoppas därför på denna spelare. Bildkvaliteten är dock mycket viktig för mig eftersom jag projicerar så stort, men ska jag lägga så mycket pengar på en spelare vill jag att den ska kunna prestera även på ljudsidan. Så är denna spelare bara snäppet sämre bildmässigt men betydligt bättre ljudmässigt så kommer jag att köpa den.

Av erfarenhet vet jag att dagens HD och Blueray-spelare inte klarar av att visa så bra bild från vanliga dvd-skivor som denon 2930 kan. Sedan att det är stor skillnad på DVD och HD-DVD eller BLUERAY-DVD är en annan sak, jag skulle väldigt gärna ha alla filmer på HD eller BLUERAY, men jag har en filmsamling som kostat mig över 40 000 (över 500 filmer), inget jag bara vill byta ut. Vill ha en spelare som kan visa det bästa av DVD, men sedan nya filmer kommer jag förmodligen att införskaffa på HD eller BLUERAY.

#6

Postad 20 januari 2007 - 12:42

dny
  • dny
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Jag och Abraham verkar vara i liknande situation, med lika stora DVD-samlingar och ungefär lika stor projektorbild. Jag har en Philips 9000S, som gott och väl ger tillräckligt bra bild för mig. :)

Överlag är det övergång till något HD-format som gäller för mig. Därför känns det inte så motiverat att investera mer pengar i ett gammalt format. Jag tror premium-DVD-spelare är utdöende, då det inte finns någon teknisk anledning till att en HD-DVD eller Bluray-spelare inte skulle kunna ge minst lika bra bild och ljud från DVD som den bästa DVD-spelaren. Dessutom tror jag att de flesta som överväger DVD-spelare som denna Marantz också är intresserade av något HD-format.

Jag väntar tills HD-DVD och Bluray-spelarna mognat lite innan jag slår till. Tills dess får det bli HD-DVD på Xbox 360, Bluray på PS3 och DVD på Philips-spelaren.

Summan av kardemumman: Jag hoppas detta blir Marantz sista avancerade DVD-spelare och att de koncentrerar sina resurser på att göra bra HD-spelare, som även är lika bra på DVD.

#7

Postad 21 januari 2007 - 21:23

SOGO
  • SOGO
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Klart intressant om man som jag letar efter en bättre DVD-spelare än den Samsung DVD-HD950 som jag har nu.

Skulle vara intressant med en "shoot out" mellan följande Yamaha DVD-S2700, DENON 2930/3930 och så denna Marantz. Vem vinner? Finns det andra alternativ i prisklassen? (1080p)

Jag ser mitt nästa köp av DVD-spelare som mitt sista inköp av DVD-spelare. Jag har också en hel del DVD-filmer som jag vill kunna njuta av till bästa möjliga bild så att lägga de här pengana på en sista DVD-spelare känns helt ok. Men visst, HDDVD och Bluray är framtiden men frågan är när formatkriget är avgjort och spelarna/förstärkarna har alla ljudformat och anslutningar som krävs?Först då tänker jag investera i sådana spelare.

#8

Postad 23 januari 2007 - 17:28

Unregistered44b00aec
  • Unregistered44b00aec
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Överlag är det övergång till något HD-format som gäller för mig. Därför känns det inte så motiverat att investera mer pengar i ett gammalt format. Jag tror premium-DVD-spelare är utdöende, då det inte finns någon teknisk anledning till att en HD-DVD eller Bluray-spelare inte skulle kunna ge minst lika bra bild och ljud från DVD som den bästa DVD-spelaren. Dessutom tror jag att de flesta som överväger DVD-spelare som denna Marantz också är intresserade av något HD-format.

Nej, inte på sikt. Fast nu är de ju inte lika bra. Och skulle de vara det skulle de vara dyrare. Självklart kommer väl HD-DVD eller Blueray gälla i framtiden. Men jag blir inte så upphetsad av att köpa en Samsung spelare för 10K som visar dålig bild på DVD...

#9

Postad 28 januari 2007 - 19:36

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Hur funkar det med DTS 96/24??? Räcker det om receivern klarar av att koda av det eller har dvd:n något med det hela att göra?? *kliar sig i huvudet*

Hur som helst beställer jag nog en DV7001 imorgon.

#10

Postad 01 februari 2007 - 20:12

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

Hur som helst beställer jag nog en DV7001 imorgon.

<{POST_SNAPBACK}>


Blev det ngn beställning? <_<



Ngn annan som hört/läst ngt nytt om just denna spelare, eller kanske lillbrorsan 6001? Är mycket intresserad av att införskaffa ngn av dessa två härligheter då min gamla Samsung sannerligen gjort sitt... :)

#11

Postad 02 februari 2007 - 16:22

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Jepp, den är beställd. ;) Kommer dock förmodligen inte förrän tidigst i slutet av februari. :lol:

#12

Postad 05 februari 2007 - 22:51

SOGO
  • SOGO
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Ingen som har fått tag på en och har några kommentarer?

#13

Postad 15 februari 2007 - 19:30

Abraham
  • Abraham
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Jag upprepar SOGOs fråga, någon som fått tag på denna spelare och som vill ge lite kommentarer?

#14

Postad 16 februari 2007 - 09:12

byterider
  • byterider
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Tjenare.

Köpte igentligen en dv6001 som jag hade hemma en vecka men den strulade för mig så den åkte in på reperation, och då passade jag på att uppgradera till dv7001, svaret jag fick angående leverans är att den ska komma till nån general agent i tyskland den 28:e om allt går som planerat så dom ska väl dyka upp i sverige nån dag efter det

MVH Micke

#15

Postad 28 februari 2007 - 02:26

Abraham
  • Abraham
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
FEATURES
MULTICHANNEL/SURROUND
DivX
Decoders built in DD, DTS, DVD-A, SACD
Digital out (DD/DTS/MPEG)
Virtual Surround

AUDIO/VIDEO ENHANCEMENTS
Pal 60 Conversion
Progressive Scan (NTSC, PAL)
CD Play-back compatibility CD, CD-R/RW, SA-CD, WMA, MP3, DivX
VCD Play-back compatibility VCD, VCD 2.0 , SVCD
DVD Play-back compatibility DVD-V, DVD-A , DVD-R, DVD-RW (video), DVD+R/RW, DivX
MP3 Play-back compatibility
Audio DAC type SACD CS4398
HDAM Yes (No Shield)
Video on/Off
Display On/Off
High grade Power Supply
Audio Transformer El
High grade audio components
Customized components
Chassis Metal
Rear Panel Metal
System Blocks shielding
Double layer bottom plate

OTHER
Selectable filters (SACD)
Dispay Dimmer
Auto Aspect Ratio
Still Picture
Multi Language OSD
Multi Channel Down Mix
Video Signal Control

VIDEO
Composite Out 2
S-Video Out 2
Component Out 2
Scart (RGB) 2
D-Bus In/Out
OSD selection switch
Gold plated cinch

AUDIO
Scart 1
Analogue Out (Cinch) 1
5.1 Channel Out
Digital Coaxial Out 1
Digital Optical Out 1
Gold Plated Cinch
Headphone Out

SPECIFICATIONS
Video DAC 216 MHz/12-bit
Audio DAC 192 kHz/24-bit (all channels)
Audio DAC IC CS4398
Dig. Audio Freq. Response 4 Hz - 44 kHz (DVD fs 96kHz)
S/N Ratio TBA
Dynamic Range TBA
Total harmonic Distortion TBA

GENERAL
Color Silver/Black
Metal Front Panel
Remote Control RC001DV
Power Consumption TBA
Detachable Power Cable
Maximum Dimensions (W x H x D) 440 x 128 x 332 mm
Weight 7.3 kg
Note Specifications are subject to change without notice.

#16

Postad 01 mars 2007 - 14:31

Abraham
  • Abraham
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Hej

En kul test vore att jämföra pioneer 989, denon 2930, marantz 7001 och panasonic 2700. Någon som gjort detta?

#17

Postad 05 mars 2007 - 16:55

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Nu är det nära! Min handlare fick min enhet idag så den borde trilla ner hos mig om ett par dagar. Hoppas DVS är snabba. :)

#18

Postad 05 mars 2007 - 18:55

Abraham
  • Abraham
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
>BadgerBoy

Tror nog att det är fler än jag som är nyfikna på denna produkt, en recension av denna vore en mycket trevlig läsning. Har tyvärr ingen handlare i närheten som har Marantz, men jag ska försöka ta mig till någon som har på annan ort, när de väl dyker upp...

#19

Postad 05 mars 2007 - 20:28

byterider
  • byterider
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Har precis ställt in min i stereo racket, det lilla jag har hunnit provat så kan jag bara säga att jag bara är possitivt överraskad. Den ser grymt maffig ut tycker jag och ljudet känns underbart.

#20

Postad 08 mars 2007 - 16:59

Abraham
  • Abraham
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Någon mer som fått hem denna och som har några kommentarer? Vore kul att höra vad ni tycker om den...

#21

Postad 14 mars 2007 - 21:55

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Jag är inte rätt man att göra en recension av en DVD spelare, det enda jag tittar riktigt mycket efter är hur spelare klarar lager byten och det gör min DV-7001 galant. Tre filmer och jag har inte sett minsta lilla hack i uppspelningen så det gillar jag.

En sak som gjorde mig duktigt fundersam var när jag stoppade i Madonnas "The Confessions Tour" och spelade upp den med DTS 5.1 spåret. Min sub fick inte en enda liten signal, stendöd. Samma sak med DTS 5.1 spåret på Borat men växlar jag till Linear PCM Stereo eller DD ljud spår så hoppar den igång så fint så fint igen.

Är detta en bugg i spelaren eller i receivern tro? Jag har både provat att köra analogt och digitalt till receivern.
Någon mer som har den som märkt av något lustigt som detta? Receivern är en Marantz SR-8001 så jag tycker dom borde lira som handen i handsken ihop.

Edit: provat ny inkoppling samt provat med en skiva till.

Redigerat av SwedishBadger, 16 mars 2007 - 22:17.


#22

Postad 20 mars 2007 - 21:45

Abraham
  • Abraham
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Är det fler som testat maskinen än? Jag har beställt hem en genom min lokala radiohandlare, men måste vänta på att det finns ett demo-ex att ta hem. Ska bli kul att se vad denna kan göra med bilden och ljudet… Om någon har fler synpunkter vore det kul att få läsa dem…

BadgerBoy – Löste det sig med sub- kanalen?

#23

Postad 21 mars 2007 - 21:28

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Abraham: Det beror inte på DV7001:an så du kan vara lugn, det är receivern som spökar lite. :wub:
Med DV7001:an är jag kanon nöjd änså länge! :D

#24

Postad 22 mars 2007 - 06:38

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Läste nånstans att 6001:an bara klarar att skicka ut 60Hz vid uppskalning.
Är det likadant med 7001:an?
Isåfall så borde det gå lite ryckigt vid uppspelning av palfilmer.

#25

Postad 29 april 2007 - 20:58

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Jag har just provat 7001:an ljud mot Pioneer 668, som är en riktigt bra CD-spelare.

Resultat:

7001:an spöar 668:an! Det är ett avsevärt luftigare och detaljrikare ljud i 7001:an, med ännu bättre bas och dynamik. Jag kommer i.a.f. att köpa en!

#26

Postad 29 april 2007 - 21:00

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Förresten; det är Yamaha-menyer i 7001:an. Är detta samma spelare som Yamaha S-2700?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.