Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilse i systemkameradjungeln

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 juni 2008 - 14:19

15lave
  • 15lave
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Har tänkt köpa min första system kamera men vet inte vad för märke och modell och objektiv.
kommer främst att fota porträtt och landskap men även hästhoppnings tävlingar.
har tänkt lägga drygt 6000 kr. på kamera hus och objektiv .
har försökt läsa mig till ett bra alternativ men det är ju ett sånt grymt utbud och ögonen står ju i kors
och huvudet fullt med frågetecken.
skulle vara tacksam för all hjälp jag kan få.
mvh stefan

#2

Postad 09 juni 2008 - 14:28

roggan85
  • roggan85
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Du får en Canon EOS 450D + 18-55 IS objektiv + kamerväska för drygt 6000kr, 499 pund, på warehouseexpress.com (garanti på kameran och objektiv gäller om man köper inom EU). Tycker det är ett sjukt bra pris på dem kvalitetsgrejorna. Får man bättre saker för 6000 är jag oerhört tacksam om någon kan tipsa om!

Kameran är i sig är väl av de nyare på marknaden och har bara fått bra recenssioner, likaså objektivet som följer med. Går du in på Onoff som jag gjorde häromdagen kostar samma kamera och objektiv hela 8400kr och då får man ingen kamerväska som är värd 79pund på köpet...

#3

Postad 09 juni 2008 - 15:10

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Hästhoppningar klarar du inte med enbart ett normalzoomobjektiv. Du behöver en telezoom också.

Redigerat av FEA, 09 juni 2008 - 15:11.


#4

Postad 09 juni 2008 - 15:16

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Om man ska haka på tidigare inlägg och välja från warehouseexpress skulle nog många i din sits välja Sony a200 + Tamron 17-50/2.8. Detta går löst på 230 + 260 pund = £490
Jag ser ingen punkt som canonkitet kan konkurrera förutom om man nu av någon anledning måste ha live view.

Ska du sen fota hästsport så spar du till du fått råd med ett Tamron 70-200/2.8. Lite mer pengar men motsvarande spec (stabilisering och ljusstyrka) får du ge mångdubbelt för om du går på canon. Ljusstyrkan kan nog behövas till pållarna är jag rädd.

Det finns många trådar här som behandlar liknande frågor. Ofta räcker det med att scrolla eftersom de ligger så tätt att man inte behöver söka ens :)

Redigerat av Supernaut77, 09 juni 2008 - 15:16.


#5

Postad 09 juni 2008 - 15:28

congolasse
  • congolasse
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Om jag var du skulle jag köpa en med bildstabilisator i huset. Ponera att du skall fota med ett 300 mm objektiv (300*1,5=450mm) i sämre ljus, utan bildstab blir det knivigt utan stativ. Har själv Sony A100 som jag är jättenöjd med. Säger inte att du prompt skall köpa sony utan välj en med inbyggd bildstab

#6

Postad 09 juni 2008 - 15:42

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Bildstabilisering... Live View... normalzoom och telezoom... warehouseexpress.com... fotoväska på köpet... under 6000:-... hmmm... vad kan det bli för kamera... :rolleyes:

(okej, inget ljusstarkt tele för det priset...)

Det är en Olympus E-510 - min kamera, kolla mitt Galleri... :)

Redigerat av FEA, 10 juni 2008 - 16:48.


#7

Postad 09 juni 2008 - 16:07

15lave
  • 15lave
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
ja det var en del förslag.
har tittat på Sony a200, a3000 och canon 350,400.
samt nikon d60 så det är väll bland de jag väljer mellan.

#8

Postad 09 juni 2008 - 17:28

sssrlr
  • sssrlr
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag skulle nog tänka lite på själva kvaliteén på huset också, om man är ute bland djur och natur så kan det ju hända ett och annat.
Jag provade runt lite bland olika hus, bl.a canon 450, olympus e-510 och sonny A300-350 men jag blev inte direkt impad av deras plasthus, kändes lite leksak att hålla i.

Jag kom fram till att Pentax har ett av dom stabilaste kamerahus på marknaden just nu, för det priset alltså, mellan 6000-8000:-, typ.
Man kännar att det är kvaliteé, tungt hus, ligger skönt i handen.
Jag köpte en Pentax K200D med 18-55 och 2GB minne för 6444 inkl. frakt på DustinHome.
Den kan jag rekomendera, kanon (alltså inte canon utan kanon....eh...,fattaru?)
Den är något vädertät, mot fukt och damm, så man behöver inte springa och gömma sej om det kommer några stänk, ok , objektivet kanske inte är det, men det går ju att plasta in, plastpåsar är bra att ha i kameraväskan.
Den har även stabilisator inbyggd i huset.

Lycka till med ditt köp.

Redigerat av sssrlr, 09 juni 2008 - 17:29.


#9

Postad 09 juni 2008 - 18:19

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag kom fram till att Pentax har ett av dom stabilaste kamerahus på marknaden just nu, för det priset alltså, mellan 6000-8000:-, typ.

Jag ser att den numera börjar säljas med den uppdaterade kitzoomen :)
Verkar vara mest välbyggda huset i instegsklassen för tillfället. Är troligen det tills de själva släpper modellen under, K2000 (eller vad den kommer heta). Det går rykten om en sån modell på forumen iaf :rolleyes:

#10

Postad 10 juni 2008 - 16:26

15lave
  • 15lave
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag skulle nog tänka lite på själva kvaliteén på huset också, om man är ute bland djur och natur så kan det ju hända ett och annat.
Jag provade runt lite bland olika hus, bl.a canon 450, olympus e-510 och sonny A300-350 men jag blev inte direkt impad av deras plasthus, kändes lite leksak att hålla i.

Jag kom fram till att Pentax har ett av dom stabilaste kamerahus på marknaden just nu, för det priset alltså, mellan 6000-8000:-, typ.
Man kännar att det är kvaliteé, tungt hus, ligger skönt i handen.
Jag köpte en Pentax K200D med 18-55 och 2GB minne för 6444 inkl. frakt på DustinHome.
Den kan jag rekomendera, kanon (alltså inte canon utan kanon....eh...,fattaru?)
Den är något vädertät, mot fukt och damm, så man behöver inte springa och gömma sej om det kommer några stänk, ok , objektivet kanske inte är det, men det går ju att plasta in, plastpåsar är bra att ha i kameraväskan.
Den har även stabilisator inbyggd i huset.

Lycka till med ditt köp.



låter intressant får ta och kolla lite närmare på Pentax oxå.
Det verkar som att det blir ändå lite snårigare i system kamera djungeln.
jag får oxå tacka för tidigare tips.

#11

Postad 10 juni 2008 - 21:09

DåktorPepper
  • DåktorPepper
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Verkar vara mest välbyggda huset i instegsklassen för tillfället...


Uschäkta å flå't, men det låter som om ni tänker använda era kameror som domkrafter och dörrstoppar härinne??!? ;)

En kamera ska faktiskt inte göra så mycket mer än att ta BRA BILDER... eller?

En fråga: Varför tror ni att man använder så mycket PLAST, PAPP (jodå) och lättmetall (Magnesium, Titan och Aluminium) när man bygger flygplan. När man skulle kunna använda GJUTJÄRN, CEMENT och kanske några extra BLYVIKTER. Man vill ju inte att flygplanet ska kännas som en leksak, menar jag…

En kamera ska ha ett HÅLLBART HÖLJE och SÅ LÅG VIKT SOM MÖJLIGT. Annat är bara nys. Tryckknapparna ska inte bli glappa, och ridåmekanismen ska hålla många 10.000-tals bildtagningar (och detta har ingenting med vikten att göra!). Huset ska inte spricka om man sitter på det eller tappar det i marken, visst. Men vänd på steken: Vilken kamera tror ni drämmer i marken med störst SMÄLL? Den som väger 1,0 kilo eller den som väger 0,5 kilo? Förresten, hört talas om armerad plast någon (kevlar är en sort…). Olympus hus är t.ex. byggt av glasfiberarmerad plast…

VÄSENTLIGT VIKTIGARE då det gäller kameror är frågan: Vilken NACKE mår bäst? Den som gått en hel dag med 1,0 kilo runt halsen eller den som har haft 0,5 kilo.

Olympus E-520 + kit.obj. väger 475+190=665gram
Pentax K200D + batterier(AA) + kit.obj. väger 630+60+365=1055gram

Pentax har många starka sidor. Bland annat s.k. ”vädertätning” på huset. En unik detalj i klassen, som tyvärr har som NACKDEL att väggarna blir tjockare och mer komplicerade. Snålar man sedan på materialkvaliteten, d.v.s använder ett tyngre (ohållbarare) material, måste man gå upp ytterligare i materialtjocklek för att klara hållfasthetskraven.

Jag kan inte ”omvända” dom som fortfarande bestämt anser att detta av någon outgrundlig anledning måste vara något bra, jag kan bara säga att i mitt arbete som maskinkonstruktör är onödig vikt en av kardinalfelen på en dålig konstruktion. Och att det i min hobby som fotograf är en ständig källa till irritation med för TUNG utrustning…

Som sagt, lyft gärna fram Pentax positiva egenskaper, det finns många (jag gjorde själv en lista på Olympus i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=199438 ), men tro inte att ett tungt hus per se är någonting positivt på en kamera, det gränsar till struntsnack enligt min mening! :)

#12

Postad 10 juni 2008 - 22:17

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Skriver ingenstans att vikt tyder på byggkvalitet men menar kanske delvis "känsla" i mitt inlägg tidigare. Däremot ger ett större grepp och högre vikt möjligheter att hålla kameran stadigare. Alltid bra att få plats med ett finger till osv. Jag tycker dock känslan av soliditet samt frånvaron av leksakskänslan är en av Pentax styrkor. Inte nödvändigtvis jämfört med Oly som jag tycker är ett trevligt märke för den som eftersträvar ett litet och smidigt system.

Om du med störst smäll menar vilken som träffar marken med högst hastighet så är det inte viktberoende sålänge inte luftmotståndet är en betydande faktor. Annars låter troligen just den som är mest solitt byggd minst.
Övriga lösryckta liknelser i varierande versaler och fetstil lämnar jag därhän.

Kan förörigt kontra med att jag som beräkningsingejör, med av dig nämnda hållfasthet som specialitet, dagligen kommer med förbättringsförslag på saker som maskinkonstruktörer skapat. Ser man på resonemanget du för har vi kanske träffats :) ;)

#13

Postad 11 juni 2008 - 02:43

DåktorPepper
  • DåktorPepper
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Supernaut77, mitt inlägg var inte enbart riktat till dig utan även till ssslrl med flera som verkar ha en underlig prioriteringsordning när dom letar ”PRO’s” och ”CON’s” på kameror.


Skriver ingenstans att vikt tyder på byggkvalitet men menar kanske delvis "känsla" i mitt inlägg tidigare.

Men om en känsla är både irrationell och motverkar syftet i förhållande till den situation som man ”fram-manat” känslan inför, eller om till och med känslan bygger på en missuppfattning (eller, ännu värre, på ett beräknande av smarta marknadsförare), DÅ tycker jag att det bör påtalas. Än en gång: En kameras tyngd har mycket lite att göra med hur hållbar den är (i alla fall på denna kvalitetsnivå). Däremot kommer den i högsta grad att påverka KOMFORTEN i hanterandet och bärandet av kameran.


Däremot ger ett större grepp och högre vikt möjligheter att hålla kameran stadigare.

Större grepp, Absolut (i alla fall om man har stora händer)! Högre vikt? Alla som anser att ni kommer att hålla en 10 kilos vikt på en utsträckt arm stadigare än en 5 kilos vikt räcker upp en hand! :lol: Nä, men skämt åsido; Visst kan vikten (och därmed masströgheten) spela in för att en kortare stund, några få gånger, få en lugnare och stadigare rörelse. Det kan också vara av vikt ;) för att balansera ett likaledes stort och tungt objektiv, jodå! Men i längden är detta bagateller i jämförelse med nackdelarna med en tung kamera.


Alltid bra att få plats med ett finger till osv. Jag tycker dock känslan av soliditet samt frånvaron av leksakskänslan är en av Pentax styrkor. Inte nödvändigtvis jämfört med Oly som jag tycker är ett trevligt märke för den som eftersträvar ett litet och smidigt system.

Jag kan delvis hålla med, och tycker egentligen det bara är Canon som kan kännas lite plastiga och ”leksaksaktiga” (men det behöver inte diskvalificera Canon för det, då det KAN vara en chimär…). Nikon "känns" faktiskt bäst, det är bara att erkänna det... :blush:


Om du med störst smäll menar vilken som träffar marken med högst hastighet så är det inte viktberoende sålänge inte luftmotståndet är en betydande faktor. Annars låter troligen just den som är mest solitt byggd minst.

Hörru, jag lika väl som (förhoppningsvis) du vet ju att tyngdaccelerationen borgar för att hastigheten som dom träffar marken med blir exakt lika (då luftmotståndskoefficienten och arean kan anses som lika på två likvärdiga föremål, i detta fall två DSLR-kameror av olika fabrikat). Det jag beskrev som en ”SMÄLL” var ju självklart den energiövergång som sker då rörelseenergin från 1055 gram på några millisekunder ska omsättas i vibrationer/deformationer och sedemera värmeenergi i ett stackars kamerahus. Detta skulle då jämföras med den rörelseenergi från det lättare huset (nästan hälften, 665 gram) när DET (med samma hastighet) dråsar i marken. Jag beskrev detta för enkelhetens skull med den diffusa termen ”SMÄLL”. Men det är kanske bättre att du demonstrerar dina räknetalanger, och här visar hur mycket STÖRRE hållfasthet det tyngre huset måste besitta för att överleva detta trauma förutsatt att det lättare huset precis klarade fallet utan att ta skada. Uppgift nummer två blir sedan att sanningsenligt (med fingrar korsade bakom ryggen?) tala om för alla här att ett tyngre hus per automatik alltid har större hållfasthet än ett lättare… eller… :)

Vad jag menar är att det gäller att ha bra på fötterna innan man påstår att ett tyngre kamerahus automatiskt tål smällar och törnar bättre än ett lättare. Tänk om det –hemska tanke- till och med är tvärtom. Ett modernare hus, uppbyggd med en fördelaktig geometri, optimerat av dig genom valfri FEM-analys, tillverkat i höghållfast armerad ”Space” plast. Ja, egentligen kan vi bara just ”spickulera” i hur det förhåller sig. Vad som däremot är säkert, det är att en tung kamera i längden alltid är obekvämare än en lättare.


Övriga lö sryc kta liknelser i varierande VERSALER och fetstil lämnar jag därhän.

Synd, ett billigt sätt att slippa undan delar av sakdiskussionen…


Kan förörigt kontra med att jag som beräkningsingejör, med av dig nämnda hållfasthet som specialitet, dagligen kommer med förbättringsförslag på saker som maskinkonstruktörer skapat. Ser man på resonemanget du för har vi kanske träffats

Hmm, tror jag inte... Men upp till bevis! Än så länge litar jag bara på att du utesluter uppenbart viktiga parametrar, drar förhastade slutsatser och presenterar otillförlitliga resultat. ;)
Jag fortsätter nog att räkna själv även i fortsättningen… B)

#14

Postad 11 juni 2008 - 07:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Ok, du har helt rätt. Om man med byggkvalitet menar att huset ska tåla att tappas i golvet har du helt rätt. Jag hade själv gjort ett sånt hus i armerad plast med gummerade hörn samt alla inre känsliga delar upphängda i gummi för maximal överlevnad. Det är dock en aspekt som jag inte räknat in förut eftersom det inte brukar vara så populärt att kasta kamerorna på mediamarkt i golvet för att se om de är ngt att ha :)

Förstår inte hur det fått denna vändning bara. Jag upplever bara K200 som den mest välbyggda instegskameran. I det väger jag känslan när jag håller den samt att man kostat på sig vädertätning. Inger förtroende för mig. Kanske krossas den som glas om man tappar den. Stora, tunga Nikon D3 kanske har ett ännu större problem med det, vem vet. Har inget intresse att anta utmaningar om hållfbattels. ;)

#15

Postad 11 juni 2008 - 11:06

DåktorPepper
  • DåktorPepper
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Fair enough, Supernaut! :) Vi grottar inte ner oss mer i hållfasthets- och dynamikberäkningar av den högre skolan…

Jag upplever bara K200 som den mest välbyggda instegskameran. I det väger jag känslan när jag håller den samt att man kostat på sig vädertätning. Inger förtroende för mig...

Helt OK med mig! Känsla är viktigt... Vädertätning är ett plus… Förtroende ett måste… Det är bara när man försöker dra för långtgående slutsatser (ex. hög vikt borgar automatiskt för kvalitet och hållbarhet…) jag reagerar. Sånt snack brukar komma från “förståsigpåare” som egentligen inte vet vad dom pratar om (och som ännu mindre vet nåt’ om ISO-tal, JPEG-motorer, optiska prestanda, färgåtergivning osv. och därför hemfaller att snacka om något dom i alla fall kan “ta” på, nämligen VIKT…). Förtroende måste komma från reella fakta, annars blir det bara ett luftslott! ;)

Jag kan tillägga att jag ett tag var inne på att skaffa en K100D, men INTE pga. dess vikt (möjligen trots…), utan bland annat pga. den gamla 6 Mp sensorn som jag (fortfarande) anser var en toppensensor, samt prisvärdheten. Det föll på några andra saker, som vi inte ens behöver gå in på här, men jag har full respekt för Pentax som märke.

Jag kan DEFINITIVT köpa att man kan gilla att ”ha något att ta i” och/eller värdesätter vädertätning. Bara man är medveten om det ENDA som hög vikt med säkerhet medför i längden, nämligen: Mer att kånka på, tyngre ”kvarnsten” ;) kring halsen…

#16

Postad 18 juni 2008 - 19:50

rich86
  • rich86
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Du får en Canon EOS 450D + 18-55 IS objektiv + kamerväska för drygt 6000kr, 499 pund, på warehouseexpress.com (garanti på kameran och objektiv gäller om man köper inom EU). Tycker det är ett sjukt bra pris på dem kvalitetsgrejorna. Får man bättre saker för 6000 är jag oerhört tacksam om någon kan tipsa om!

Kameran är i sig är väl av de nyare på marknaden och har bara fått bra recenssioner, likaså objektivet som följer med. Går du in på Onoff som jag gjorde häromdagen kostar samma kamera och objektiv hela 8400kr och då får man ingen kamerväska som är värd 79pund på köpet...


hur ska man gå tillväga om kameran pajjar? köper man den i butik sticker man ju dit med den...

#17

Postad 18 juni 2008 - 19:52

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

hur ska man gå tillväga om kameran pajjar? köper man den i butik sticker man ju dit med den...

Man kontakter en af Canon's serviceværksteder

Redigerat av Hamsteren, 18 juni 2008 - 19:53.


#18

Postad 18 juni 2008 - 20:26

rich86
  • rich86
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Man kontakter en af Canon's serviceværksteder


jasså de går det med...

#19

Postad 18 juni 2008 - 21:56

Unregistered33598
  • Unregistered33598
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Canon och nikon har europa garanti på sina hus som säljs i europa, köpte min nikon d300 från robert white i england och det följde med en gul garantilapp som gäller för europa.

#20

Postad 08 augusti 2008 - 06:39

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Vilse i djungeln. Ja, det är väl bara förnamnet. Jag är alltid noga med att försöka läsa mig till vad som är det bästa valet osv, men detta slår alla rekord. Jag vill ha en systemkamera till i höst och valet är mycket, mycket svårt.

Valet står nu mellan Canon EOS450D, Nikon D60 och Olympus E-520. Pentax K200D har jag valt bort (trots att den känns rejäl när man håller i den) och Sony har jag faktiskt inte tittat så noga på. (Jag kan inte riktigt motivera varför, kanske eftersom Sony inte känns kamera, hur löjlig än anledningen må vara. (Även om min analoga kamera för länge sedan var en Minolta Dynax)

Alla kameror får fina recensioner och betyg och jag undrar snart om man inte bara ska välja den som känns skönast i handen, men vad är eg. mest prisvärt?

Jag är allt annat än expert, men vill kunna ta finare bilder än min Ixus gör. Dessutom leker jag med tanken att kanske gå en riktig fotokurs och lära mig fota lite mer seriöst.

Ibland lutar det åt Canon, nästa stund åt Olympus, osv. Skulle jag köpa en D60 före 31/8 får jag dock en SB-400 blixt gratis från Nikon, och det är ju värt lite grand. Megapixelracet bryr jag mig inte om utan är övertygad om att det eg. räcker med 6 MP.

Och - apropå diskussionen om vädertätning. Hur mycket tål de i exempelvis regnväg?

#21

Postad 08 augusti 2008 - 08:24

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Alla kameror får fina recensioner och betyg och jag undrar snart om man inte bara ska välja den som känns skönast i handen, men vad är eg. mest prisvärt?

Och - apropå diskussionen om vädertätning. Hur mycket tål de i exempelvis regnväg?


Det lyder som et smart valg, det er alligevel DIN hånd som skal holde om kameraet mens du tage alle billederne :P

Mht weathersealing, så er det kun K200D der har det, de andre bør ikke udsættes for regn (ihvertfald ikke ret meget)

#22

Postad 08 augusti 2008 - 08:38

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

ja det var en del förslag.
har tittat på Sony a200, a3000 och canon 350,400.
samt nikon d60 så det är väll bland de jag väljer mellan.


Skillnaden mellan A200 / A300 är att 300an har LiveView med vinklingsbar LCD och enligt expertis mycket bra och snabb sådan. Jag är lite kvar i kompakt kamera träsket och kravet var då Liveview. Man ändrar detta enkelt med en "switch" uppe på kamerahuset.

Tänker du inte använda LCDn vid tagning av bilder, så är A200an att föredra eftersom den ligger lägre i pris.

Mitt tips är alltså en Sony A200 / A300, beroende på om du ska använda LCDn eller ej vid tagning av bilder.
Vinklingbar skärm kan ju vara användbart om man ska ta bilder t.ex över huvudet på folk.

Här har du en liten video review av A300an, om du inte redan sett den :P
http://www.cameralab...eo_review.shtml

Och här har du ett forum för entusiasterna av Alpha och Konica/Minolta.
http://www.dyxum.com/

#23

Postad 08 augusti 2008 - 08:45

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Valet står nu mellan Canon EOS450D, Nikon D60 och Olympus E-520. Pentax K200D har jag valt bort (trots att den känns rejäl när man håller i den) och Sony har jag faktiskt inte tittat så noga på. (Jag kan inte riktigt motivera varför, kanske eftersom Sony inte känns kamera, hur löjlig än anledningen må vara. (Även om min analoga kamera för länge sedan var en Minolta Dynax)

Alla kameror får fina recensioner och betyg och jag undrar snart om man inte bara ska välja den som känns skönast i handen, men vad är eg. mest prisvärt?

Jag hade samma dilemma som du och stod mellan de kamerorna också, jag hade dock Sonys A200/A300 med på listan också.

Precis som du säger ska du ta den som känns bäst i handen för du får en mycket kompetent kamera oavsett vad du väljer av ovanstående. Men det måste kännas bra i handen!

Och - apropå diskussionen om vädertätning. Hur mycket tål de i exempelvis regnväg?

Även objektivet måste väl vara vädertätat ? Om man köper extra menar jag ?

#24

Postad 09 augusti 2008 - 16:04

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Detta är ju för roligt. Igår kväll bestämde jag mig praktiskt taget för D60, men jag råkade passera *host* Mediamarkt idag när jag var på Bauhaus och passade på att smita in och kika lite... alla andra modeller tyckte jag nog var skönare att hålla i. Canon, Pentax och Olympus. D60 var inte "oskön", men någonting känns bättre med de andra. *suck*

Aldrig varit med om att något varit SÅ svårt att välja.

#25

Postad 04 september 2008 - 15:43

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Tyvärr tror jag att många resonerar lite som så om Sonys systemkameror. Jag själv var rätt tveksam innan jag fick höra att dom köpt Konica/Minolta som jag vet var duktiga på kameror i sina segment.

Att D60 inte känns så go att hålla i förstår jag. I alla fall om man har normal manstorlek på handen B)

Efter många turer och kollande med tester så blev Sony kvar för mig eftersom "värsta" konkurrenten för min del var Olympus 520 och där kan vi snacka om liten kamera.

Fast som sagt: vad du än väljer av Sony, Canon, Nikon, Olympus, Pentax och Samsungs systermodell till Pentax så blir du säkert rätt nöjd. Jag valde iofs bort dom enklaste instegskamerorna hos Canon och Nikon direkt. Kanske Nikons "gamla" D80 kan köpas till "buspris" nu?? Det är ju en helt annan kamera än D40/D60 i min värld :blink:

#26

Postad 04 september 2008 - 18:00

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Just nu har jag nog praktiskt taget bestämt mig för en Olympus E-520 trots allt. Närmaste tvåa är nog Sony A300/350, just pga greppet. Jag tyckte dock att greppet på E-520 också var bra.

#27

Postad 05 september 2008 - 14:13

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Mina två cent är att sondera begagnatmarknaden nu när det dels kommer en 50D från Canon men även en 5D - många 400/450 ägare kommer nog byta upp sig mot 40/50D vilket gör att det kommer finnas många fina hus till salu rätt billigt snart. Jag vet själv då jag börjar fundera i de banorna med att sälja sin instegskamera.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.