Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkritik

852 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#801

Postad 15 augusti 2014 - 09:10

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Tack för kritiken.
Jag har en variant i färg men den disken har dessvärre rasat :angry:
Anledningen till att jag gjorde hjulet s/v var precis som ni misstänkte/ Det satt starka lampor runtom som förstörde färgerna och det gick dessvärre inte att rädda.

#802

Postad 15 augusti 2014 - 09:59

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Lägger upp en gammal bild som det funnits väldigt delad mening i.
Många har svårt för vinkeln (jag personligen tycker att den är intressant) vissa gillar inte blandningen mellan s/v och färg.
Ja avgör själv vad du tycker och dela med dig. Mvh Micke.

Postad bild

Håller med Mikael om att hjulet ser inklistrat ut. Hade nog föredragit helt i färg eller helt i svartvitt. Och kanske hade det varit snyggare om du lyckats få centrum av fyrverkeriet mer synlig.

#803

Postad 31 augusti 2014 - 20:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Försöker mig på lite whiskyfoto

vad kan göras bättre? vad är fel med ljuset?

tänk inte på att glaset och underlaget är smutsigt. Jag koncentrerade mig enbart på att få ljuset rätt-

En lampa lyste på bakgrunden och en lampa hade paraply och lyste genom ett stort vitt papper för att få ljuset mjukare.

Måste jag ha avlånga softboxar för att få den där rimlighten på kanterna på glaset och flaskan?

underlaget är ett vitt papper med en glasskiva över. blev väldigt mörk, eller?

Bifogad fil  1-6 sek. vid f - 4,0 ISO 100 31 augusti 2014 Andreas Christensen_.jpg   477,45K   9 Antal nerladdningar

en annan version med whisky i glaset. samt lite ändringar på ljuset och så. ställde också flaskan och glaset längre in på bordet så horisonten kom lite högre upp
Bifogad fil  1-5 sek. vid f - 4,0 ISO 100 31 augusti 2014 Andreas Christensen_.jpg   670,01K   6 Antal nerladdningar

Redigerat av andreassofus, 31 augusti 2014 - 21:35.


#804

Postad 01 september 2014 - 08:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Den sista ser bättre ut, då den är klarare i ljuset. Dock så får du försöka undvika reflexer i tex flaskan. Det är svårt med ljussättning

#805

Postad 01 september 2014 - 14:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ja den hårda reflexen på flaskan är inte så snygg. ska se om jag kan fixa det idag. Ska bygga mig en egen softbox tänkte jag :)

Men lite blänk vill man ju ha så det syns att det är glas. Blir nog väldigt platt annars?

#806

Postad 01 september 2014 - 14:33

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Föredrar också den sista minus reflexen. d3 känska kan du säkert få till med stor bred ljuskälla som vinklats på ett visst sätt. :)

#807

Postad 01 september 2014 - 17:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Poff

Redigerat av andreassofus, 01 september 2014 - 17:17.


#808

Postad 01 september 2014 - 18:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Här har jag enbart belyst bakgrunden, eller rättare sagt, jag har belystes vitt papperjag hade ett vitt papper som bakgrund och sen belyste jag igenom pappret mot flaskan. objektet blir ju väldigt mörkt på framsidan då så jag var tvungen att ljusa upp den i datorn istället vilket resulterade i en rätt grynig bild (om man zoomar in)

har även klonstämplat bort reflexer i photoshop.

blev nte så nöjd med pappersbakgrunden dock. Den blev lite flammig och ful. Osäker på färgnyanserna också i bilden.
Tror jag kan hålla på hur länge som helst och exprimentera utan att bli nöjd :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av andreassofus, 01 september 2014 - 18:19.


#809

Postad 03 september 2014 - 10:10

MORD
  • MORD
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Tyckte den förra bilden blev bättre Andreas. Om du inte har rätt utrustning är det svårt att få glas snyggt. Reflexen kanske stör men du skulle haft en längre ljusrand längst med flaskan med hjälp av en stripbox. Den senaste bilden har inget ljus på sig alls så den ser tråkig ut, flaskan måste ha reflektioner. Bra jobbat för övrigt! Det är jobbigt att hålla på med när man inte har rätt grejor som sagt.

#810

Postad 03 september 2014 - 10:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ja stripboxar får jag nog köpa. Passar dom flesta på alla studioblixtar eller hur funkar det?

Angående ljuset på denna sista så har du kanske rätt.

Men kolla i dagens bildtråd, där la jag upp en ny bild på en där allt ljus kom bakifrån bara. Tycker det blev bra

#811

Postad 03 september 2014 - 11:11

MORD
  • MORD
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Det finns ju fäste för speedlights och fäste för strobes. Kan inte så mycket om det där men själv har jag denna typ:
http://www.ebay.com/...d-/360161343013

Själv tar jag bara ett svart A3 papper och sätter fast över halva sidan på softboxen när jag behöver en smal remsa, blir billigare så!

Ska kolla.

Edit:

Snyggt! Hade du haft en stripbox hade du kunnat få en remsa på sidan också istället för det mörka, men det är en annan typ av bild bara, den funkar bra som den är också. Ljuset är mjukt och fint på flaskan nu.

Redigerat av MORD, 03 september 2014 - 11:13.


#812

Postad 03 september 2014 - 11:39

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Alltså jag är riktigt osäker på denna.....
Jag har gått från och till och tittat på den och sedan tänkt att det var skräp....

Men det är nått med den som jag inte riktigt kan sätta fingert på, fågeln ser nästan lite 3d ut i min skärm.

Sedan även med komp, man brukar ju inte placera motiv mitt i så att säga.

version 1
Postad bild

Version 2
Postad bild

#813

Postad 03 september 2014 - 15:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det finns ju fäste för speedlights och fäste för strobes. Kan inte så mycket om det där men själv har jag denna typ:
http://www.ebay.com/...d-/360161343013

Själv tar jag bara ett svart A3 papper och sätter fast över halva sidan på softboxen när jag behöver en smal remsa, blir billigare så!

Ska kolla.

Edit:

Snyggt! Hade du haft en stripbox hade du kunnat få en remsa på sidan också istället för det mörka, men det är en annan typ av bild bara, den funkar bra som den är också. Ljuset är mjukt och fint på flaskan nu.


Jag har nu beställt en softbox "striplight" 30x120cm som passar mina blixtar. fanns på photax. 695kr. tyckte det var billigt :)

#814

Postad 03 september 2014 - 16:02

MORD
  • MORD
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Roligt Andreas, hoppas det går bra! Jo det är mycket som är billigt om man bor och jobbar i Sverige :)

#815

Postad 03 september 2014 - 16:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Roligt Andreas, hoppas det går bra! Jo det är mycket som är billigt om man bor och jobbar i Sverige :)


fast är inte allting dyrt i sverige? :)

Vart var det du bodde nu igen?

#816

Postad 03 september 2014 - 17:38

MORD
  • MORD
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Jo men jobbar man har man råd. Jobbar man inte klarar man sig också fint. I slovakien.. Tjänar bra här jämfört med en slovak, priserna är lägre här också men man får vad man betalar för. Elektronik mm hittar man billigare hemma och här beställer jag från ebay eller Amazon uk.

#817

Postad 03 september 2014 - 17:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ja så är det nog :)

Slovakien ja, Det verkar va fint där. Jag får komma och besöka dig så får du ta med mig på en fotorunda :)

#818

Postad 04 september 2014 - 13:55

MORD
  • MORD
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0

ja så är det nog :)

Slovakien ja, Det verkar va fint där. Jag får komma och besöka dig så får du ta med mig på en fotorunda :)


Nja det är inte så fint, det är jag som är duktig på att ta fina bilder, och mindre duktig på att visa verkligenheten ;) Nej jag skojar, här finns fina platser. Sen är det bara 1 timme till Wien.

Du är självklart välkommen ner och det hade varit roligt! Dock har jag precis sagt upp mig från jobb och tänker flytta hem till Sverige innan året är slut. Tänkte satsa på fotograferingen hemma faktiskt. I alla fall se hur möjligheterna ser ut och fota mycket, mycket mer, än nu :)

#819

Postad 08 september 2014 - 12:20

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Ibland när man suttit för länge och redigerat kan man bli blind....så nu vill jag ha hjälp med denna.

Jag har provat att redigera som jag brukar ( första bilden ) sedan har jag provat att redigera lite annorlunda på dom andra.
jag kommer att lägga ut 2 bilder.

tala gärna om vilken ni tycker bäst om och som ser mest "rätt"ut och varför.

1
Postad bild

2
Postad bild

#820

Postad 08 september 2014 - 19:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Fina bilder Morgan, jag hade valt den 2:a lite mjukare, men båda är Ok

#821

Postad 08 september 2014 - 20:07

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Fint Morgan! Om jag hamnat med det två bilderna i slutändan hade jag valt ett mellanting mellan de båda. Bild nr 2 ser lite varmare ut. Nr 1 en gnutta kall ut (lite blåaktig i tonen).

#822

Postad 08 september 2014 - 21:01

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Tack grabbar,

Ja det här är jättesvårt, eftersom jag gillar 2:an lite mer på vissa bilder.
Tittar man noga så är vitan ( kragen, brudbuketten, klänningen osv osv ) mer "vit" än som i första där jag kan uppleva den lite lite gulaktig ton...men knappt märkbart kanske, men för mig :)

Tittar man även på hudtonerna, ser dom lite varmare och mer naturlig ut, samt lite ljusare.
Titta tex på mannens ansikte i bild 1.....och jämför med bild 2.

Bild 2 så syns han ansikte lite mer tycker jag ?
Dvs inte så mörk.

#823

Postad 08 september 2014 - 21:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Håller med om din analys Morgan, det var i huvudsak mannens ansikte som gjorde att jag gick på 2:an.

#824

Postad 08 september 2014 - 23:04

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Så liten skillnad mellan bilderna. Ta den du känns bäst så blir det säkert bra Morgan. Själv tittade jag mest på kvinnan... ;) Skämt o sido. Upplevde nr 2 som lite gulaktig, men inte på ett negativs sätt. Och som jag förstått brukar bröllopsbilder inte vara helt naturliga eftersom det till dessa givits en extra skvätt värmande ton.

#825

Postad 09 september 2014 - 07:25

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Så liten skillnad mellan bilderna. Ta den du känns bäst så blir det säkert bra Morgan. Själv tittade jag mest på kvinnan... ;) Skämt o sido. Upplevde nr 2 som lite gulaktig, men inte på ett negativs sätt. Och som jag förstått brukar bröllopsbilder inte vara helt naturliga eftersom det till dessa givits en extra skvätt värmande ton.


He he he...Dirty little man there !!!

Det jag gjorde var att jag tog den inställningen jag hade med bruden ( första bröllopsbilden jag postade ) och satte på denna !
Men den blev alldeles för kall så jag ökade värmen på den.....

Tycke att den fick bättre ljus i bilden och hudtonerna blev bättre :)

#826

Postad 11 september 2014 - 20:11

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Ok....nu kanske jag har flippat ut helt eller kanske rent av fåt till det....ni avgör.
Jag satt och lekte lite bara för skojs skull och kom fram till denna redigering..

Ok eller flopp ?

Version 1
Postad bild

Version 2
Postad bild

#827

Postad 28 september 2014 - 12:15

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Vill gärna veta lite vad ni tycker om denna .

Postad bild

Redigerat av mstoltz, 28 september 2014 - 13:18.


#828

Postad 01 oktober 2014 - 17:34

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag skulle jättegärna vilja ha lite hjälp här.
Jo..jag ville få till en varm höstliknande ton, även om denna bilden togs innan hösten slog till ordentligt.

Men var ute efter en lite höst / varm / vintage ton...så jag satt och lekte lite med tonkurvorna.
Denna första har jag lagt på en hel del rött

Säg gärna vad ni tycker och kom med förslag på förbättringar !

Postad bild

OCH denna har jag dragit ner lite lite på den röda..( kanske knappt synbart med man ser det bla i pannan )
Postad bild

#829

Postad 01 oktober 2014 - 19:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
har inga direkta förslag på förbättringar men att fejka ljus är är nog jäkligt svårt att få till alltså. Tex få ett kvällsljus av en dagsljusbild. Det är så annorlunda i toner och mjukhet och skuggor och sånt.

fint porträtt dock.

#830

Postad 01 oktober 2014 - 19:40

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

har inga direkta förslag på förbättringar men att fejka ljus är är nog jäkligt svårt att få till alltså. Tex få ett kvällsljus av en dagsljusbild. Det är så annorlunda i toner och mjukhet och skuggor och sånt.

fint porträtt dock.


Tack Andreas.

Ja jag försökte inte ersätta ljuset, denna bilden är tagen på kvällen, utan det var mer tonen i bilden som jag var ute efter.
Här är ett par till som jag också satt denna tonen på:

Utan
Postad bild

Med
Postad bild

En till

UTAN
Postad bild

MED
Postad bild

#831

Postad 07 oktober 2014 - 15:03

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Skulle gärna vilja ha feedback på denna.
Satt och småfifflade och lekte lite i lLR bara

Postad bild

#832

Postad 21 oktober 2014 - 14:23

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Lekte lite i LR

Postad bild

#833

Postad 21 oktober 2014 - 15:12

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag kan gilla tanken Morgan men för mig blir det inte fullträff. Bilden känns FÖR mörk och det ljusa är utfrätt. Sen är trädet blått och grönt istället för vitt eller ljusgrått. Men jag hade gillat bilden om skuggorna varit varmare och om solen inte frätt ut himlen så mycket och om det inte varit kolsvart vid vinjetteringen. Typ så. :)

#834

Postad 21 oktober 2014 - 16:56

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Stort tack för din input Johan, det betyder mycket.
Jag försökte göra om lite av det du påpekade, men tyvärr kunde jag inte göra så mycket åt det utfrätta.

Här är ett försök till
Postad bild

#835

Postad 23 oktober 2014 - 10:26

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Denna var mycket bättre Morgan! Tycker dock fortfarande att stammen ser lite kall/grön ut. Går det att pensla lite på den kanske? Gräset ser väldigt mysigt ut :)

#836

Postad 23 oktober 2014 - 10:36

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Här är en version till jag gjorde av den......en hel del gjorde jag faktiskt i Photoshop som är inte det jag använder, utan jag är mer van vid LR

Postad bild

#837

Postad 23 oktober 2014 - 12:06

ida_ss
  • ida_ss
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Ännu härligare, ser drömsk ut. Den lite kalla stammen gör sig bättre i denna redigering.

#838

Postad 23 oktober 2014 - 12:11

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ännu härligare, ser drömsk ut. Den lite kalla stammen gör sig bättre i denna redigering.


Tack Ida, det var lite det som var meningen :)

#839

Postad 14 november 2014 - 13:59

MORD
  • MORD
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Den blev ju bra Morgan!

Jag tar gärna emot kritik på nedan porträtt.

Tycker det är ganska svårt att fota män i studion men blev rätt nöjd med denna. Han är ingen skönhet heller kanske. Vad jag själv tyckte blev dåligt är ljussättningen, har en softbox till vänster och en höger, skulle ha skapat mer skugga. Bilden kom ut lite suddig också men det löste jag ganska bra i PS. Skulle ha sänkt kameran en aning så för att få ned hans blick för att undvika ögonvitan nedantill. Synpunkter?


Bifogad fil  1original.jpg   3,77MB   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2.jpg   5,23MB   3 Antal nerladdningar

#840

Postad 14 november 2014 - 14:54

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Tycker den sista var bäst Morgan. Mer naturliga färger och så har du inte försökt rädda högdagarna så mkt (i de andra har solen blivit grå du dragit i spakarna...) :)

Mord, testa o dra ner exponeringen ett snäpp. Jag hade nog ökat svärta lite också och beskurit så att han är helt centrerad (det är lite mer luft på höger sida nu).

#841

Postad 10 december 2014 - 11:40

MORD
  • MORD
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Tack för tipset! Så här blev det till slut.
Bifogad fil  Inoutny4-2.jpg   1,04MB   1 Antal nerladdningar

Här är ännu ett porträtt på en kollega. Tar gärna emot feedback på det.
Bifogad fil  DSC03945.jpg   1,07MB   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC03945 as Smart Object-5 klart.jpg   1,04MB   1 Antal nerladdningar

#842

Postad 11 december 2014 - 09:11

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Dom blev bra Hugo !!

Denna har jag postat innan, men blev lite sugen att testa på split tone och leka lite med det.
vet ej om det kanske blev mycket eller helt knasigt....vad tycker ni ??

Postad bild

#843

Postad 06 maj 2015 - 07:51

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Oj trodde denna tråden var klistrad så jag letat blint efter den :)

 

Jo jag behöver lite hjälp ang dessa två.

Skillnaden är kanske markant, men skulle gärna vilja veta vilken av dessa versioner ni gillar bäst ?

 

Klicka gärna upp dom för att se skillnaden

 

1

20150422_3.jpg

 

2

20150422_4.jpg


Redigerat av mstoltz, 06 maj 2015 - 07:52.


#844

Postad 06 maj 2015 - 08:47

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Är det en touch av magenta i den nedre? Tycker jag har svårt att se nån större skillnad men jag gillar nr2 mest

#845

Postad 25 maj 2015 - 09:18

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Efter att jag kalibrerat min skärm, vill jag nu se om kanske det blir någon skillnad i själva färger och allt.

Bilden i sig är ingen skönhetsbild utan den togs enbart för att ha en bild att kolla av med så att säga.

 

Det jag gärna vill ha åsikter om är själva redigeringen av bilden....dvs färg, kontrast, klarhet, mättnad osv osv

Ser detta ut att stämma på era skärmar med, eller hur upplever ni själva bilden ?

 

Ser den bra ut eller är det något som inte ser ok ut på den ?

 

Klicka upp den så syns den bättre 

 

20150524_2.jpg

 



#846

Postad 28 maj 2015 - 19:28

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0

Ja det är ju en extremt svår bild att avgöra om det ser "rätt" ut på. Du har skugga och solljus, en vit och beige hund som ligger i skugga med ljus som reflekteras från gräs och en gul husvägg. Men det ser ut som man kan förvänta sig. Helt ok! Tror inte att en kalibrerad skärm hade gjort färgerna bättre däremot kanske du lättare ser att hundens haka är lite grön pga solen som reflekteras i gräset osv.



#847

Postad 03 februari 2016 - 07:04

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Satt och lekte lite i LR med kurvor och färger, skulle vilja ha lite feedback bra / dåligt .

Klicka upp bilden för bättre resultat
20160131_8.jpg



#848

Postad 03 februari 2016 - 10:46

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Jag gillar den Morgan! Bea jobbat. Visst man kan göra på tusen olika sätt, men din variant är kreativ och dramatisk, gillar färgerna och mörkret.

#849

Postad 03 februari 2016 - 11:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Satt och lekte lite i LR med kurvor och färger, skulle vilja ha lite feedback bra / dåligt .

Klicka upp bilden för bättre resultat
 

Ett sådant motiv ær som gjort før HDR :)



#850

Postad 03 februari 2016 - 12:42

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag gillar den Morgan! Bea jobbat. Visst man kan göra på tusen olika sätt, men din variant är kreativ och dramatisk, gillar färgerna och mörkret.

Tack Micke, ja man blir ju lite hemmablind så att säga när man suttit en stund med den :)

 

Ett sådant motiv ær som gjort før HDR :)

Tack Johan , Men det är inte HDR, utan lekte med tonkurvan i LR :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.