Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kunskapsnivån hos Expert

122 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 september 2002 - 11:13

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Jag måste bara skriva ett par rader om mitt besök hos Expert igår...

Det var så att jag gick in i en Expert-butik i ett köpcentrum igår för att kika på lite TV-apparater. Hur som helst, så efter ett par minuter när jag stod och tittade på två Philips TV-apparater, så kom det snabbt en säljare fram till mig och frågade om jag behövde hjälp.

"Hej, jag undrar vilken modell det här är?" frågade jag snällt och pekade på den andra av dom två TV-apparater, eftersom den saknade modellinformation på prislappen (den ena TV:n hade jag listat ut till 32PW9617 av Pixel Plus- och Dolby Digital-loggan, men även den saknade modellinformationen...).
"Ummm, det är... Hmmm, jaa-a... Det är nog en... Kan du vänta ett tag?" sa säljaren och sprang iväg till sin kollega vid kassan, som bläddrade i någon tididning och verkade allmänt uttråkad av att jobba på en söndag.

Säljaren kom snart tillbaka och sade att det var en 32PW8807 (eller om det var 32PW8717 - kommer faktiskt inte ihåg vilken just nu...).

Nåväl, efter en relativt kort och pinsam tystnad från säljarens sida, rekommenderade han den första Philips TV:n och inte den han själv precis fått information om vilken modell det var.
"Den här Philips 9616 har trådlösa högtalare och inbyggd surround" sa säljaren.
"9616?" sa jag.
"Japp, den senaste från Philips." fortsatte säljaren glatt.
"Du menar inte 9617, då? sa jag och log.
"Ja just, det! Det är det nog, ja." sa säljaren och fortsatte med: "Just den här 9616-modellen har Pixel Plus och en massa annat bra!" "Bla, bla, bla, blaa, blaa..." (Du läste rätt; han sa 9616 och fortsatte med det under hela samtalet - jag brydde mig inte ens att korrigera honom, hehe.) [:D]

Sedan blev det helt oväntat en total tvärvändning i säljsnacket och han rekommenderade mig, vad jag vill minnas, en Sony KV-32FX65.
Denna hade säljaren själv och sa: "Det finns knappt en bättre TV på marknaden."
"Jaha, säger du det?" svarade jag frågandes och väntade mig världens informationsbomb om TV:n. [:)]
"Jovisst, den har 3st scartingångar och knivskarp bild - speciellt med digitalbox" sa säljaren.
"Åh jäklar! Klarar alla scartingångar av RGB?" frågade jag.
"RGB?!" svarade säljaren frågandes.
"Ja, RGB." sa jag och smålog.
"Ummm, joo RGB! Jovisst, kolla här!" sa säljaren och vinkade med mig till sidan av Sony-TV:n.
"Kolla här, här har du RGB!" sa han.

Jag visste inte om jag skulle gråta eller skratta när han nästan lite stolt visade mig TV:ns frontanslutningar; audioingångarna samt komposit- och S-Videoingången.
"Men... Det där är ju inte RGB..." sa jag något kortfattat.
Stackars säljaren tappade nästan hakan när han insåg att han inte visste vad han pratade om.

"Ahem! *harkel* Ummm, vi ska se här..." fortsatte säljaren och bad mig följa med till kassan, där hans nu totalt uttråkade kollega nästan hängade över sin tidning.
"Vet du om den där Sonyn klarar av RGB?!" frågade han sin trötta kollega.
"Ingen aning, vad är det?!" sa killen bakom kassan helt ointresserad.
"Jo, klarar den av RGB på scartingångarna?" sa han pånytt.
"Vet inte." sa hans kollega och båda tittade på mig.

"Jo" sa jag och fortsatte: "Vet ni om den där Sonyn klarar av RGB-signal på samtliga scartingångar?".
Då sa den första säljaren glatt: "Men du! Jag kör min digitalbox på en av scartingångarna!
"OK! Kör du den med RGB?" fortsatte jag.
"Ummm, ja?" svarade han osäkert medan hans kollega inte ville finna sig i diskussionen.

Då tog säljaren fram dom tekniska specifikationerna för Sony-TV:n och bläddrade vilt...
"Kolla här!" sa han och fortsatte: "Den klarar av RGB!"
"På alla scartingångar?" frågade jag.
"Ummm... Vänta... Joo... Näe, bara på en." sa säljaren tillslut.

Efter ett tags förklarande av RGB, videosignaler och dylikt sa jag: "OK, tack. Hej då." och gick ut.



Den var en något kuslig och märklig upplevelse att vara med om sådan okunnighet, om jag får säga det själv. Visst, jag förklarade lite om RGB, videosignaler och så, men de verkade inte så himla intresserade, faktiskt. Dom borde ju åtminstone ha vetat vilka modeller dom säljer. Visst, om dom inte vet ifall alla scartingångar klarar av RGB, så gör det inte så mycket. Men, de bör väl inte "försöka sig på" något de inte förstår i sånt fall, tycker man?!

Säljaren var trevlig utan tvekan, men men... Hans kollega, som inte sa mycket, eller ville säga något över huvudtaget, borde kanske byta jobb, hehe... Nåja... [:D]

Det var allt jag ville säga...

#2

Postad 02 september 2002 - 11:25

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Tyvärr en allt för vanlig bild av handlarna idag. Oavsett butik (Expert/Onoff/Elgiganten osv) så är butiken aldrig bättre än sina anställda och allt för många anställda har INGEN koll på vad de säljer. Tråkigt men sant. Det lönar sig att gå till mer "seriösa" butiker om man behöver hjälp...

#3

Postad 02 september 2002 - 11:45

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
HAHAHAHA, bra gjort janitimoskainen!
Och detta är verkligen ingen ovanligt IMO.

#4

Postad 02 september 2002 - 12:00

Unregisteredc27a67a4
  • Unregisteredc27a67a4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Bara att konstatera att man inte kan förvänta sig någon hjälp av säljare med vit skjorta och slips. Det enda rätta är att ta reda på fakta på nätet, i tidningar mm. Sedan gå ut och kolla prylarana i affären, bestämma vad man skall ha, kolla priser och sen gå och
handla där det är billigast. Har man tur kan man möjligen få hjälp av en slipsnisse att baxa ut TV´n till bilen, det är ungefär allt man kan ha dom till.

#5

Postad 02 september 2002 - 12:06

Unregisteredd5c16aad
  • Unregisteredd5c16aad
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Håller med dig jana.
Kul läsning för övrigt janitmoskainen, du skulle tryckt dit dem lite mer.

[url="http://"https://www.minhembio.com/film.asp?user=electropop"]ELECTROPOP[/url]
_______________________
"You think you`re big time"

#6

Postad 02 september 2002 - 12:16

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Gissa om jag känner igen mig. Jag har för länge sedan insett, att vill man ha reda på något, så får man ta reda på det själv. Faktum är, att ju mer man själv är insatt i ett ämne, desto mer upptäcker man hur lite de sk. "experterna" vet om sin sak. Det må sedan gälla TV-apparater, bilstereon, högtalare, ja, hemelektronik överhuvudtaget.

Ja, låt oss dra gränsen där [:)][:(]

Det finns (som alltid) undantag, men jag tycker synd om den köpare, som utan att själv vara insatt i ämnet, råkar ut för en sån här "expert". För att inte själv hamna i samma situation, köper jag aldrig något, utan att först sätta mig in i ämnet. När man själv känner till produkten lite grann, kan man ställa de "rätta frågorna", och ganska snart upptäcker man om motparten vet vad man snackar om. Klarar han/hon ett sånt här inledande test, kan man gå vidare och faktiskt föra riktigt givande diskussioner.

Det har tom hänt, att jag betalat mer för en sak (kunde ha fått den billigare på något annat ställe) bara för att jag gillar expediten och värderar hans sakkunskap, och vet att om det blir problem eller om jag vill föra en vidare diskussion, så begriper han vad jag snackar om och kan göra något åt saken.

[url="http://"../show.asp?user=pennylane"]Min Hembio[/url]

#7

Postad 02 september 2002 - 12:16

Unregistered6533a91b
  • Unregistered6533a91b
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Varför inte ha en butik utan säljare. Typ ett stort lager där man kan gå omkring och titta på apparaterna. Sen knappade man in apparatens kod på en dator och så kom den ut på ett band efter betalning. Säljare som de på Expert, Siba och de andra varuhusen har ju lön för jobbet som de inte kan. Lägg det som rabatt istället.

Expert borde byta namn till "De okunniga" istället.[:)]

[url="http://"https://www.minhembio.com/show.asp?user=bamse"]Mitt paradis[/url]

#8

Postad 02 september 2002 - 12:17

Unregisteredc00c89cc
  • Unregisteredc00c89cc
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
klockrent janitimoskainen!!
Du hade dock åtminstånde tur med att snabbt bli betjänad. Var och köpte en PT-AE100 för ett par dagar sedan på EG, tog mig 45 min, först vägrade TV-avdelningen sälja projen (efter 15 min väntande), Data-avdelningen hänvisade till TV-avdelningen (efter 20min). Jag lackade tillslut och begärde att den skulle beställas, fick ytterligare bråka om priset med hamnade tillslut på 17899 riksdaler (är detta förresten Sveriges billigaste pris?).

Har fött mycket bättre bemötning, service och kunnande av andra mindre elektronik-butiker, men då tyvärr till ett högre pris och större svårigheter av byte etc. Tyvärr är det ju så att pris har stor inverkan av valet av butik och så länge EG kan hålla lägre priser än sina konkurenter så kommer de finnas kvar...





It's All About Stability...

#9

Postad 02 september 2002 - 12:25

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
electropop: jo, jag kunde förmodligen ha drivit dom till vansinne med mina frågor, men min sambo stod och trampade utanför affären (hon hade varit i en annan butik medan jag var inne på Expert), men men... [:)]

Steiner83: det berodde nog på att jag var den ende i affären, hahaha! [:(][;)]

#10

Postad 02 september 2002 - 12:33

quetch
  • quetch
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Kanske ska gå till Siba och snacka datorer. Enligt deras reklam så "kan dom datorer".

Men enligt reklamen man fått i "lådan" så har dom inte en aning om vad dom snackar om.

Och såg att dom beskrev hemmabio denna veckan. Jag har inte läst det ännu iofs. Nån annan som gjort det?

#11

Postad 02 september 2002 - 12:44

muppsson
  • muppsson
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0
Riktigt rolig läsning janitimoskainen! [:)]

En sak som jag måste påpeka är att det inte är så förbaskat lätt alla gånger att vara säljare. Har själv jobbet en kortare sväng på en av dom större kedjorna och jag kan lova att det är rackarns svårt att hålla reda på alla beteckningar på alla produkter man ska sälja och exakt vad saken i fråga innehåller. Men jag måste säga att den där biten med RGB fick mig att vika mig dubbel av skratt. Det är bara kul när kunnigt folk plågar dessa försäljare... Jag kan ta o berätta många roliga historier sen min korta tid som säljare...

#12

Postad 02 september 2002 - 12:56

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
muppsson: Jag kan tänka mig att det är svårt som säljare att hålla reda på alla finesser som alla dom olika elektronikprodukterna innehåller, men som i detta fall, så borde dom åtminstone vetat vilka modeller dom ställt ut i affären, eller?! Hehe! [:)] (Det var för övrigt en relativt liten Expert-affär, dessutom! [;)])

Men det jag däremot funderat länge över är: har inte dom större butikskedjorna utbildat personalen för respektive område? Jag menar, vad är det för vits att ha x-antal säljare som har hand om alla produktgrupper istället för att ha t.ex. 3-4st "experter" per produktkategori? Vore inte det bättre? [:(]

#13

Postad 02 september 2002 - 13:07

Unregistered6533a91b
  • Unregistered6533a91b
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Man förväntar sig att dom KAN det dom GÖR. Kan dom inte så => sparken! Enkelt.

Jag måste årligen göra prov om min kunskap. Klarar jag inte det blir det förflyttning.

Utbildning kostar pengar...:)

[url="http://"https://www.minhembio.com/show.asp?user=bamse"]Mitt paradis[/url]

#14

Postad 02 september 2002 - 13:19

Unregistereda0143a19
  • Unregistereda0143a19
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Men det är ju såhär...
Dom stora kedjorna pressar (läs: tror dom pressar) priserna såpass hårt att dom inte har råd med kunnig personal. Istället anställer dom 20-åriga nystudenter för att kunna betala ut så lite lön som möjligt.

Sen tror jag i regel att det bara är en handfull nördar som oss i detta land som kan mer än säljarna. Medelsvensson blir råimpad om det finns en fjärrka och om en tv har digital-flat-scan-ultra-mega-platt bildrör och mega-bass på 2500 WATT!!!! ;-) ;-)

Man kan inte begära så mycke av dom stackarna...mer än att tipsa dom om minhembio.com dårå förståss... ;-)

(Var är alla smileys när man gör Quick Reply?)

#15

Postad 02 september 2002 - 13:53

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
tycker det kan vara sådär på vilken bransch som helst som betalar minimi löner till folk och där folk bara vill ha ett 9-17 jobb för att överleva nästa månad också.

tror det är nästan omöjligt att hitta folk i likn affärer som är engagerade eller som lusläser kataloger etc som många av oss gör.

sorgligt men sant. själv räknar jag inte ens med likn service längre när jag letar efter en ny tv eller stereodelar. jag hämtar en katalog och sen en vecka senare vill man testa lite och det ända han behöver kunna är att ge mig ett bra pris så är jag nöjd.



[url="http://"https://www.minhembio.com/show.asp?user=tober"] min sida[/url] / [url="http://"http://www.no-gravity.com/dvd/v02/dvd.htm"] filmer [/url]

#16

Postad 02 september 2002 - 13:59

Unregisteredd5c16aad
  • Unregisteredd5c16aad
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Jag skulle gärna jobba på EG eller liknande. Man får väl rabatt på grejerna, eller? Det skulle ju vara skitbra om man ska köpa TV [:)]
Fast kanske inte till minimilön. Nån som vet hur mycket grundlönen är?
Dessutom så är det ganska tråkiga arbetstider...helger, näe tack!!

[url="http://"https://www.minhembio.com/film.asp?user=electropop"]ELECTROPOP[/url]
_______________________
"You think you`re big time"

#17

Postad 02 september 2002 - 14:03

Unregisteredac0509f1
  • Unregisteredac0509f1
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
hmm....asså,det måste ju vara sämre expert stockholm....

#18

Postad 02 september 2002 - 14:09

MIFFOT
  • MIFFOT
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Haha som sagt riktigt kul läsning...men det finns en kille som verkar ha satt i system att plåga hembioförsäljare...Kolla in den här länken på Discshop:
http://www.discshop....f669&ref=&lang=

Läs hans artiklar om "hembioförsäljarens mardröm" finns 4 delar...jag lovar MYTCKET garv. [:)]

[url="http://"../show.asp?user=miffot"]Hembio[/url] [url="http://"../film.asp?user=miffot"]Filmer[/url]

#19

Postad 02 september 2002 - 14:14

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0
[:)][:(][;)]
Själv pratar jag inte med försäljarna på de stora kedjorna, om jag inte vill ha lite kul förstås.. man kan lika gärna prata med de som sitter i kassan.

#20

Postad 02 september 2002 - 14:21

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Det är därför man BÖR stödja den lokala handlaren.
Visst, han kanske inte är billigast, men man får
en kunnig kille/tjej, service och kan låna hem saker.
Sponsra inte siba och c/o!

#21

Postad 02 september 2002 - 14:44

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Det roliga i det hela var ju att jag verkligen inte var ute för att trakassera säljaren, utan tänkte att bara skulle ställa ett par frågor... [:)]

Men men, jag fick mer utav besöket igår än vad jag hade anat mig... [}:(][;)][:P][:D]

#22

Postad 02 september 2002 - 14:57

Unregistereda28250e4
  • Unregistereda28250e4
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Hmm, Elgiganten i Helsingborg sökte för inte så länge sedan försäljare
saxat ur platsannonsen "kunskap om produkterna ej nödvändig". Skulle man kunna dressera chimpanser månne. Men då blir det kanske:
"Too much monkeybusiness"[:))]

#23

Postad 02 september 2002 - 15:00

Unregistered67fb9b50
  • Unregistered67fb9b50
  • Veteran

  • 1 665 inlägg
  • 0
Har en polare som jobbar på OnOff... han ger mig alltid fina rabatter... :)
Det bästa när det gäller onoff när man kollar priser är att sista siffran i priset bestämmer hur mycket dom kan ge rabatt på varan... en 0a betyder att dom inte kan ge nått alls och en 9a betyder att dom kan ge mycket rabatt. tex 18998kr... (8... då kan dom ge mycket rabatt)

Bra o veta om man ska handla =)

För övrigt så är dom j****rna som jobbar där ganska okunniga... min kompis kan inte speciellt mycket... ändå vart han månadens säljare härom månaden... han prackade på stackars pensionärer mycket mer än vad dom egentligen behövde...

#24

Postad 02 september 2002 - 15:19

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Jag tror nog att det är lite så, att säljaren nästan "bestämmer" vad den tyvärr okunnige köparen skall ha - tänk vad mycket "skit" mellansvensson måste ha hemma... [:0]

#25

Postad 02 september 2002 - 17:56

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Jag var inne i en expert-affär för ett tag sen. Jag gick bort och kollade på "hembio-delen" (dvs. bose-delen) där dom hade några små sådana upphängda. Jag kollade på produkt-infon där det stod att det var digitala högtalare (och dom var inte aktiva, vanlig högtalarsladd och vanliga små bose-högtalare). Jag orkade inte fråga vad dom menade med det...

#26

Postad 02 september 2002 - 18:25

Unregisteredd5c16aad
  • Unregisteredd5c16aad
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Det är synd om alla de som går in i en sån butik och blir pålurad massa skit och sen tror att det är skitbra grejer!!

[url="http://"https://www.minhembio.com/film.asp?user=electropop"]ELECTROPOP[/url]
_______________________
"You think you`re big time"

#27

Postad 02 september 2002 - 19:49

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • Forumräv

  • 615 inlägg
  • 0
[:D][:D][:D]
Kul läsning.
Nog känner man igen sig.
Det var ett tag sedan man försökte få någon information från dessa säljare. Det är ju tämligen meningslöst, men visst är det kul att få klämma åt ibland, i alla fall det handlar om de som tvärsäkert vet och nödvändigtvis försöker att kränga något skräp till en med dumma argument.

//Gonzo// ``Skönhet förgår men fulhet består´´
[url="http://"../show.asp?user=gonzo"]MIN ANLÄGGNING[/url]

#28

Postad 02 september 2002 - 19:56

metal
  • metal
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Jag känner igen mig i det där får jag säga.
Det händer nästan varje gång man besöker ett sånt ställe som Siba, Elgiganten och Expert. Onoff vet jag inte, men det är väl säkert samma sak. Deras uppgift går bara ut på att sälja.
De vill att det skall gå till på det här sättet:
- Hej! Behöver ni hjälp med något?
´-Ja, visst. Jag undrade bara lite "om den här"?
- Den är Jättebra! Jag har en själv, de gör de bästa spelarna på marknaden.
- Okej, då tar jag den.
- Bra! Då säger du nummer 3 i kassan blablalbalblallbalbalblabla

ps

#29

Postad 02 september 2002 - 20:33

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Kan hålla med om att de flesta av våra stora elektronik kedjors personal lider av "bil-säljar-syndromet". Men det finns alltid undantag... Köpt alla mina prylar på Expert och har aldrig haft några problem (fel på en del prylar men knappast deras fel), alltid fått låna hem å prova och möblera om i deras hemmabio installationer. Visst saknas den där riktiga kompetensen men hur lätt kan det va att få tag i riktigt bra folk med den lönen?? Personalen är dock pålästa på basic nivå iaf. Men kan man inte snacka om produkterna man säljer så ska man inte sälja dom!

Så inte bara ris till Expert, lite ros också.
Kan tillägga att jag handlar av Expert i Jönköping

#30

Postad 02 september 2002 - 21:06

Unregistered8bfaed31
  • Unregistered8bfaed31
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Har varit inne i många lika dana affärer. Tills jag åkte ner tiil Vimerby till WWW.ultimate.se . jörgen är otroligt kunnig och trevlig. Kan svara på näst intill allt man frågar om. Hellt klart värt ett besök

#31

Postad 02 september 2002 - 22:04

Unregistered8a021127
  • Unregistered8a021127
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Hah! Jo, det finns många sidor på det myntet...

Jag vet att de i många av dessa butiker, även med kompetent personal, får ta så jäkla mycket gojja ifrån "verkligt" dumma människor hela tiden. Vi pratar IQ = minus 800. Sådana man verkligen vill "knocka" innan de ens avslutat meningen... Jag hade själv inte pallat med en enda sekund.

Några betryggande ord om hur "bra köp" en vara är, brukar i många fall räcka, även för en insatt köpare. Om 90% av köparna är intresserade av att köra RGB så hade nog tillochmed "denne" säljare varit införstådd i vad som menas med RGB. Kunskapsnivån styrs väl också lite av efterfrågan kan man väl tänka sig...

Man får tyvärr begära att istället prata med en säljare som kan produkten, eller helt enkelt byta butik.



Hej hopp så var det med det

[}:D] Rikard [}:D]

| [url="http://"https://www.minhembio.com/show.asp?user=rikardo"]Min Hembio[/url] |

#32

Postad 02 september 2002 - 22:13

Unregistered30104
  • Unregistered30104
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jag och en kompis var på Siba häromdan och det besöket slutade med att vi båda två blev utslängda därifrån. Hmm, det var ju inte vårt fel att de inte kunde ngt.

#33

Postad 02 september 2002 - 22:45

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

  • 764 inlägg
  • 0
Till deras försvar får man väl ändå säga att de har en hel del att hålla reda på. Iaf i de butiker där de säljer allt från tvättmaskiner och dammsugare till hemmabio prylar. Hur lätt är det för en försäljare att hålla reda alla saker. Flera av oss skulle säkert kunna svara hyffsat på de mesta frågorna om hemmabio, men jag kan iaf inte ett dugg om dammsugares sugkraft eller hur många kuvert olika diskmaskiner tar. Även om de är specialiserade på ett visst område så innebär ju inte det att de inte säljer produkter från övriga sortimentet...

Om någon känner någon som jobbar på On-Off/Siba etc så kan ni ju fråga ungefär hur många olika produkter som de har inne samtidigt...

Själv är bäste dräng! Läs på innan du går dit...

Ps. Jag varken jobbar eller har jobbat inom detta segment och känner ingen heller som gör det. Något att tänka på nästa gång försäljaren vill gå och hämta hjälp... Ds.

-ADF

[url="http://"../show.asp?user=adf"]Min Hembio[/url]

#34

Postad 02 september 2002 - 22:53

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

  • 842 inlägg
  • 0
Typisk for expert..

Jeg har oxo hatt en mer eller mindre uheldig opllevelse i en av Experts butikker i Norge.

Skal prøve å forklare så kort som mulig..
JEg kom inn på expert, og gikk til avdelingen for hifi (hvis det kan kalles det på expert [?] )
Jeg gikk bort til hyllen med forsterkere, og tittet på et par av forsterkerene, kan ikke huske hvilke, en av de var sony tror jeg.
Etterhvert kom sjefen i butikken bort til meg å spurte om jeg trengte hjelp.

"Vel, jeg har et par spørsmål", sa jeg.

Hva jeg spurte om er ikke så viktig, men etterhvert kom vi til å snakke om lydformat som DD og DTS.
Her skulle "sjefen" forklare meg hva dette var. Han sankket om at THX var en del av lydformatet DD!! (Tro det eller ei) [:0]
THX ble nemlig brukt når lyden gikk fra bakhøyttalerene og fram til fronten (panorerte).
Dette hørtes helt vilt ut i mine ører, så jeg prøvde å forklare selgeren hva DD DTS OG THX var. At THX ikke var eller var del av et lydformat, men at det var en lydnorm satt av George Lucas.

Dette ville ikke selgeren tro på, og sa et jeg hadde helt feil.
Etterhvert ble jeg litt oppgitt, og gjorde meg litt dum, og sa at det var de på hifi klubben som hadde fortalt meg dette.
Han sa da at det ikke kunne stemme, og at de som jobbet der måtte lære seg leksa si på nytt! [:0]

Jeg hørte på alt han sa at han ikke hadde peiling i det hele tatt. Og jeg orket ikke krangle mer med han, så jeg gikk selvfølgelig fra butikken og lovte meg selv å aldri handle med han igjen...

DE som jobbet i denne expert butiken skulle ikke hat lov til å selge mer enn brødristere og kaffetraktere. Det er det eneste de ha greie på!



KENTI's BIORAMA!

https://www.minhembi....asp?user=kenti

#35

Postad 03 september 2002 - 00:25

Unregistered0cb853f5
  • Unregistered0cb853f5
  • Lärjunge

  • 405 inlägg
  • 0
Fråga: Vad är "Expert" expert på? Nån som vet?

Swordfish är toppen.

#36

Postad 03 september 2002 - 01:09

Unregistered412c1fb0
  • Unregistered412c1fb0
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
[:D][;)][8D][8D][;)][:D][}:D][8][;)!][^][V][xx(][B)][:D][:X][8)][:I][;)][;)]Mycket rolig läsning robert mycket intressant[8D]

#37

Postad 03 september 2002 - 01:21

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Det är alltid lika kul med dom här diskussionerna, jag jobbar själv på Elgiganten och är även flitig besökare på diverse forum. Angående hur kompetent en säljare är skulle jag vilja påstå har till största delen att göra med privat intresse av teknik. Visst får en säljare produktutbildning men det mesta lär man sig garanterat genom att leka med prylarna och läsa tester etc. Att vara säljare handlar mycket om hur man är som person, förmåga att prata med folk och vara allmänt social. Sen är det väl även ganska vanligt att folk kommer och går inom säljaryrket, finns inte många som har mer än några års erfarenhet.
Själv jobbar jag just nu på lagret med varuutlämning och service, och även om jag kan mer än de flesta säljarna har jag inga planer på att börja som säljare. Jag får ändå handla till personalpris :D

#38

Postad 03 september 2002 - 02:26

Unregisteredc00c89cc
  • Unregisteredc00c89cc
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Nu är det ju dock så att de flesta stora elektronikjedor inte låter sina anställda spriga omkring på fel avdelningar (eller gör de det??), vilket innebär att man dagligen, ca 40 timmar i veckan jobbar inom ett område som därmed bör behärskas speciellt om man skall kränga prylar för 100000tals kronor under samma tidsperiod. Att tex. läsa igenom minhembio/dvdforum/avs-guider ger mycket, om inte för kundernas skull åtminstånde för en själv. Har man inte intresse av elektronik så bör man väl heller inte sälja det. Sen om det är mindre än 10% av kunderna som undrar över hur många Scart-kontakter TV-modell XXXXX har skall inte spela någon roll, det man säljer skall man kunna utan och innan (speciellt efter 40timmars arbetsvecka) och vet man inte detta kan man då inte ERKÄNNA detta för böveln och försöka finna ett svar istället för att hycklande säga JA.





It's All About Stability...

#39

Postad 03 september 2002 - 03:45

MIFFOT
  • MIFFOT
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Tilläggas bör också att även "riktiga" hembiobutiker har rötägg t.ex. HifiKlubben ibland undrar man vad dom har anställt folk efter för i vissa fall är det defenitivt INTE kompetens.

[url="http://"../show.asp?user=miffot"]Hembio[/url] [url="http://"../film.asp?user=miffot"]Filmer[/url]

#40

Postad 04 september 2002 - 00:16

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Det man märker inom serviceyrket är att hur mycket man än tror att man kan så kommer det garanterat förr eller senare en fråga där man inte vet svaret, eller ibland att en kund förklarar på sådant sätt så man inte förstår riktigt vad han/hon menar. Jag tycker ändå det är fel av en säljare att ljuga om man inte är helt säker på svaret. Fast jag kan förstå säljarens situation att det kanske känns lite oproffsigt att svara att man inte vet, men det är ju ändå pinsamt om kunden råkar vara så kallad expert som bara ställer dumma frågor för att ######s :D
Tänk dig om man är specialiserad säljare på kanske datorer och tillbehör då är det ju i princip omöjligt att vara en bra säljare av vitvaror samtidgt, om man nu inte är någon slags övermänniska som kan allt.

#41

Postad 04 september 2002 - 00:50

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

  • 764 inlägg
  • 0
Och jag tror inte att de endast håller sig på sin avdelning utan för att schemat ska funka ibland måste jobba på med andra varor och att kunder helt enkelt går in på "fel" avdelningar och frågar om något som inte är försäljarens "specialitet" men iaf förväntar sig ett uttömmande svar...

#42

Postad 04 september 2002 - 11:53

Unregistered56fcdeb9
  • Unregistered56fcdeb9
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Det här med expert är ett känt faktum. Ofta är det så med alla stora återförsäljare inom denna bransch. Ska man ha en ren och klar information om vissa produkter ska man INTE gå till on off eller andra som tror dom är störst.[?]
Faktum är att de kan inte ett skit om bild/ljud.[:D)]
Det kan finas undantag, men hur många är det??????[:D]
Har ni föresten försökt att låna hem varan innan ni bestämmer er för att handla.
Vad får man för svar på den frågan om man ställer den. – Det går inte, tyvär, men vi kan inte ta ansvar för sånt. Fyfann vad lågt.[}:D]
Ne, ska man ha riktiga saker och få ett vettigt svar så ska man gå till hi fi klubbar som finns.
Där kan man även få låna hem den där förstärkaren som kostar 60000 kr utan att ens behöva be och böna om det.
Det kallar jag service.[8D]
Expert är bra på en sak, dom säljer, men på ett fel sätt.
Mer kunskap behövs……..[8]

#43

Postad 04 september 2002 - 14:50

Unregistered05969b84
  • Unregistered05969b84
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag och en kompis brukade roa oss med att gå in på EL , SIBA och de andra lågpriskedjorna för att ######s lite med personalen. Mycket roligt att fråga dem vilken hastighet minnet har... Man brukar få svaret : Ja det är ju en P3 750Mhz.

Kunde dom inte anställa lite kompetent personal och inte ett gäng fjuniga PRAO elever på sådana ställen ?


quote:Originally posted by quetch
Kanske ska gå till Siba och snacka datorer. Enligt deras reklam så "kan dom datorer".

Men enligt reklamen man fått i "lådan" så har dom inte en aning om vad dom snackar om.

Och såg att dom beskrev hemmabio denna veckan. Jag har inte läst det ännu iofs. Nån annan som gjort det?

#44

Postad 04 september 2002 - 15:45

Unregistered6a2ce6a0
  • Unregistered6a2ce6a0
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
trixter >> Å andra sidan så har ju inte säljaren en ANING om vilken kunskapsnivå ni låg på när ni ställde er fråga. Han kanske förstod att det var fel, men "spelade med" och gissade att ni menade hur snabb själva datorn var, totalt sett. Kan vara så ibland.

#45

Postad 05 september 2002 - 12:27

Unregisteredc00c89cc
  • Unregisteredc00c89cc
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Satt och funderade över detta fenomen av "låg kunskap" hos försäljare i lågpris-elektronik-varuhus efter en besviken dag på EG. Om man skulle jämföra detta med tex en glass eller korvförsäljare (tog först ett vanligt butiksbiträde men kom fram till att dessa har för mycket varor att kunna..). Undrar hur många av dessa glass/korvförsäljare som RIKTIGT kan sina glassar och korvar utan och innan, dvs kunna svara om det tex finns potatisflingor i korven utan att behöva titta på paketet och dessutom veta EXAKT vad potatisflingor är...nu kanske löneskillnaderna mellan en glass/korvförsäljare och en säljare på tex EG inte är densamma men åtminstånde ganska lika....

#46

Postad 05 september 2002 - 12:33

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ja, jag tycker INTE man ska försvara dåliga säljare.
Man ska HA bra hjälp från en kunnig personal, inget annat.
Hur skulle det vara om alla affärer var som dessa skit butiker?
Skulle någon vilja köpa bil av en som inte vet jota?
Eller köpa färg av en färgblind?

Nej, usch vad kunskapsnivån är dåligt på dessa ställen.

#47

Postad 05 september 2002 - 13:05

Unregisteredd5c16aad
  • Unregisteredd5c16aad
  • Lärjunge

  • 391 inlägg
  • 0
Håller med nin!

Jag tycker faktiskt man har ett ansvar som säljare att kunna det man jobbar med! Och då ska ju butikschefen inte ta in nån helt okunnig(om man inte utbildar säljaren ifråga förstås) person som inte vet vad han pratar om eller ännu värre; han vet inte ens vad han säljer!

#48

Postad 05 september 2002 - 13:26

altair4
  • altair4
  • Veteran

  • 1 621 inlägg
  • 0
Steiner83: Dålig jämförelse. :D

#49

Postad 05 september 2002 - 13:54

Unregistered67fb9b50
  • Unregistered67fb9b50
  • Veteran

  • 1 665 inlägg
  • 0
Om försäljaren inte vet svaret på frågan så ska han/hon för f*n ta reda på svaret inte mummla massa annat eller svara på det som han/hon tror är rätt.[}:D]

#50

Postad 05 september 2002 - 14:22

Unregistered4682cc46
  • Unregistered4682cc46
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Det här med att säljarna skulle ha "minimilöner", var har ni fått det ifrån? Jag har några polare som jobbar på siba och giganten, och de tjänar minst 20000:-/mån.... det är ju inte såå dåligt, imo.
Sen finns det några siba-säjare i sthlm och göteborg som har typ 400000:- i årslön...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.