Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nån som provat att slipa CD-kanterna??

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 30 oktober 2002 - 14:08

Unregisteredf1a7a1de
  • Unregisteredf1a7a1de
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Nämn vilken anläggning du vill använda och jag kan slå vad om att du inte klarar ett BLINDtest. Har sett allt för många som försökt bevisa detta på anläggningar för 50, 100, 200 och 500 000:-, men då det kommer till kritan så visar det sig vara chansningar. Att ha 7 "rätt" av 10 i en blindtest bevisar inget. För att det ska vara klart bättre bör man ha minst 9, normalt 10 av 10.

Återkom med anläggning och plats.

#52

Postad 30 oktober 2002 - 14:42

miol11
  • miol11
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0
En stilla undran varför är ni så upprörd?!

#53

Postad 30 oktober 2002 - 16:59

Unregistered64858211
  • Unregistered64858211
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Riktigt kul att läsa alla reaktioner mot det här med slipning/målning av kanterna på en CD skiva....

De flesta som har testat säger sig ha upplevt en viss skillnad, även om de inte är säkra, eftersom de inte har gjort något blindtest.

De som inte har testat hävdar bestämt att det är absolut ingen som helst skillnad mellan slipad och oslipad och kallar de som säger sig ha hört skillnad för dumma, lögnare eller lättlurade...

Då undrar jag varför man är dum eller lättlurad om man testar något som är alldeles gratis (om man bortser från kostnaden för tuschen eller sandpapperet) och eventuellt kan förbättra ljudkvalitén?? Det är ju ingen som har något att vinna på att lura i folk att det blir bättre ljud om man slipar CD-kanten (om han inte säljer sandpapper och tuschpennor, eller tycker det är skitkul att veta att det sitter massa lättlurade idioter och filar sina plattor och gör bort sig inför kompisarna när dom berättar om det....[:)])

Jag har inte hunnit göra något blindtest själv än, och jag tänker inte slipa några fler skivor förän jag gjort det och tyckt mig uppleva skillnad mellan slipad och oslipad, MEN jag tänker i vart fall testa. För i mitt tycke är en person som bildar sig åsikter om saker och ting innan man har någon erfarenhet själv av det inte mycket att lyssna på.....

#54

Postad 30 oktober 2002 - 17:50

Unregistered46f18016
  • Unregistered46f18016
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by miol11
En stilla undran varför är ni så upprörd?!


Vem åsyftas?

#55

Postad 30 oktober 2002 - 17:58

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by VinterSorg
Riktigt kul att läsa alla reaktioner mot det här med slipning/målning av kanterna på en CD skiva....

De flesta som har testat säger sig ha upplevt en viss skillnad, även om de inte är säkra, eftersom de inte har gjort något blindtest.

De som inte har testat hävdar bestämt att det är absolut ingen som helst skillnad mellan slipad och oslipad och kallar de som säger sig ha hört skillnad för dumma, lögnare eller lättlurade...

Då undrar jag varför man är dum eller lättlurad om man testar något som är alldeles gratis (om man bortser från kostnaden för tuschen eller sandpapperet) och eventuellt kan förbättra ljudkvalitén?? Det är ju ingen som har något att vinna på att lura i folk att det blir bättre ljud om man slipar CD-kanten (om han inte säljer sandpapper och tuschpennor, eller tycker det är skitkul att veta att det sitter massa lättlurade idioter och filar sina plattor och gör bort sig inför kompisarna när dom berättar om det....[:)])

Jag har inte hunnit göra något blindtest själv än, och jag tänker inte slipa några fler skivor förän jag gjort det och tyckt mig uppleva skillnad mellan slipad och oslipad, MEN jag tänker i vart fall testa. För i mitt tycke är en person som bildar sig åsikter om saker och ting innan man har någon erfarenhet själv av det inte mycket att lyssna på.....


Läs mitt inlägg igen. Jag har testat OCH kan med blindtest inte säga att det är skillnad. Håller med beachlooser att om man hävdar att det är skillnad bör man kunna säga om det är slipat eller inte i 10 (eller minst 9) fall av 10. Nu har inte jag "guldöron", så det kanske är därför jag inte märker någon skillnad. Vore intressant att höra någon fler än jag som verkligen blindtestat seriöst och med säkerhet kan säga att det är bättre. (Det pinsamma är att jag tyckte det var en viss förbättring då jag inte körde blindtest.)

#56

Postad 30 oktober 2002 - 18:44

Unregistered64858211
  • Unregistered64858211
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Hifisnubben: Läs mitt inlägg igen. Jag skrev de flesta, inte alla.....
(Medger att jag kunde varit tydligare)

Sedan kan det ju också tänkas vara individuellt om man hör skillnader. Skulle dock tippa på att man får ha väldigt känslig hörsel om man ska höra någon stor skillnad. Kanske kan ta hit någon hund och fråga om den kan höra skillnad...[:)] (de har väl bra hörsel har jag för mig)

Jag har som sagt inte testat "seriöst" än dvs med blindtest, men sannolikt kommer man väl inte att höra någon skillnad. Det låter lite för bra för att vara sant att det skulle bli bättre... Men man kan ju alltid hoppas...

Det är dock intressant att man lurar sig själv så lätt, bara genom att man har hört att något ska vara bra så tycker man att det låter bra.

Ganska skrämmande egentligen: tänk om det inte är någon skillnad mellan ett par högtalare för 1.000 och 10.000, bara att man har för sig att dyrare är bättre..... Skulle inte tro att det är så många som har gjort ett äkta blindtest....[B)]

OBS sista 2 meneingarna är mest på skämt och detta argument håller inte om man har gjort A/B jämförelse....(bara så att ingen får för sig nått)

#57

Postad 30 oktober 2002 - 21:20

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by VinterSorg

Då undrar jag varför man är dum eller lättlurad om man testar något som är alldeles gratis (om man bortser från kostnaden för tuschen eller sandpapperet) och eventuellt kan förbättra ljudkvalitén??


Dum är man om man inte fattar varför detta inte kan fungera.

Lättlurad är man om man ändå insisterar på att testa.

Nåväl, det som ska testas är mycket enkelt. Bitarna ut ur transporten ska överenstämma med dom på skivan.

Skitenkelt.

MÄT[8]

Testar man detta scam med metoden "slipa en skiva och lyssna a/b blint" är man inte bara dum och lättlurad, man är totalt #@!%*#¤^!.

Punkt.[}:)]

#58

Postad 30 oktober 2002 - 23:05

Unregistered64858211
  • Unregistered64858211
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Tack så mycket AnonSeagull. Alltid lika kul att bli dumförklarad. [:)] Antar att alla som inte är experter på hur en CD-transport fungerar i minsta detalj är ena dumma lättlurade idioter och totalt hjärnslöa i din lilla värld....

Jag har bara mycket vaga kunskaper i detta ämne och vet bara att en laserstråle träffar skivan och reflekteras på något sätt till en fotocell om den träffar en "punkt" på skivan och så vidare, men jag har ingen aning om vad som händer om något ljus skulle reflekteras tillbaka från kanter eller så och träffa fotocellen. Jag har heller ingen aning om detta överhuvudtaget skulle kunna hända rent fysikaliskt. Jag har varken studetat elektroteknik eller optik särskilt djupgående.

Jag har heller ingen möjlighet att mäta om informationen på skivan är den samma som den som kommer ut ur CD-spelaren, men om du har det kunde du ju kanske bara för skojs skull se om det stämmer, för i så fall så lägger jag ner detta direkt.....

Det jag däremot vet är att det finns de som påstår att det händer något om man slipar kanten på en skiva.

Jag blir då nyfiken på om det stämmer. Vad göra??? Jo då testar man. Det klart enklaste sättet att få reda på om det stämmer, eller om de som påstår detta bara luras av någon anledning, eller har blivit lurade själva.

Sen får du och resten av den intellektuella världen dumförklara mig så mycket ni vill!!

Punkt. [B)]

#59

Postad 31 oktober 2002 - 10:43

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by VinterSorg
Hifisnubben: Läs mitt inlägg igen. Jag skrev de flesta, inte alla.....
(Medger att jag kunde varit tydligare)



Jag kunde läst ditt inlägg lite nogrannare. [:)]

quote:

Ganska skrämmande egentligen: tänk om det inte är någon skillnad mellan ett par högtalare för 1.000 och 10.000, bara att man har för sig att dyrare är bättre..... Skulle inte tro att det är så många som har gjort ett äkta blindtest....[B)]



Tja ... jag har gjort "blindtest" med polare då de ska köpa högtalare. På den tiden hade jag TDL RTL3 som en klar ref i billigare klassen. De fick jämföra den med ett par JWS för omkring 2000:-. Jag sa inget om prisskillnaden. Några valde JWS (=mycket bas och diskant och "inte en massa detaljer som stör"). Obegripligt för mig då, men senare har jag accepterat att folk är ute efter olika saker. Klart de tokarna skulle köpa sina JWS för en tredjedel av priset om de gillade det "färgade" ljudet bättre. (Nu har dock alla bytt upp sig, ca 5 år senare.)

AnonSeagull: Tråkigt med din ton. Nåja, alla kan inte vara glada och på bra humör. Kul för dig att du har svar på alla frågor och inte beöver vara nyfiken och testa.

#60

Postad 31 oktober 2002 - 10:59

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Värt ett försök iallafall .. Jag har inte läst artikeln med hur effekterna blir om man gör detta så jag vet inte ... Ska ta och pröva nu och måla kanten svart på en av mina skivor [:)]
Återkommer med resultat vad jag tyckte ... Jag är skeptisk.

#61

Postad 31 oktober 2002 - 11:23

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Sådär ja ... Nu var det fixat ... [:)]
Se på fan ... Jag tror nog jag upplevde ljudet som att det blev lite mer "framhävt" på nåt sätt .. lite klarare ... Dock inga sensationella förändringar, men lite annorlunda blev det allt. [B)]

#62

Postad 31 oktober 2002 - 15:18

Unregisteredf1a7a1de
  • Unregisteredf1a7a1de
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by fredrik
Sådär ja ... Nu var det fixat ... [:)]
Se på fan ... Jag tror nog jag upplevde ljudet som att det blev lite mer "framhävt" på nåt sätt .. lite klarare ... Dock inga sensationella förändringar, men lite annorlunda blev det allt. [B)]

Hur utfördes testet? På vilken anläggning? Vilken musik?

#63

Postad 31 oktober 2002 - 19:02

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
AnonSeagull, En fråga: Kan man mäta ALLT???

#64

Postad 31 oktober 2002 - 20:03

Unregisteredd943ac24
  • Unregisteredd943ac24
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Blir inte cdn lätt obalancerad när man håller på slipa på kanterna? och därmed låta "sämre".

#65

Postad 31 oktober 2002 - 20:17

Unregistered64858211
  • Unregistered64858211
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
chriss: Tror knappast att det är något större problem, såvida man inte går på med ett 50-papper och slipar som en tok....
Man ska ju inte slipa bort något material från kanten, utan bara göra den matt, så man får ju vara lite försiktig och köra med ett fint papper. Själv använde jag ett 600-papper....

#66

Postad 31 oktober 2002 - 22:33

Unregisteredd943ac24
  • Unregisteredd943ac24
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by VinterSorg
chriss: Tror knappast att det är något större problem, såvida man inte går på med ett 50-papper och slipar som en tok....
Man ska ju inte slipa bort något material från kanten, utan bara göra den matt, så man får ju vara lite försiktig och köra med ett fint papper. Själv använde jag ett 600-papper....


hehe, ok, better safe than sorry...

#67

Postad 01 november 2002 - 21:56

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
AnonSeagull, En fråga: Kan man mäta ALLT???


Superstition isn't just for those who believe in ghosts, flying saucers, faked moon landings and that the earth is flat. It has also invaded audio. This is particularly true for those who don't understand scientific thinking. The truth for some people has become a fad that rejects science and reason. It's a waste of time trying to convert the dedicated believers, but others may be willing to listen -- Roger Russell

#68

Postad 02 november 2002 - 03:08

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
AnonSeagull, Inget svar såklart. Forum troll

#69

Postad 03 november 2002 - 18:32

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
AnonSeagull, Inget svar såklart. Forum troll


Har du verkligen alla mackor i pick-nick korgen NIN?[:)][:D][:D][:D][:D][:D][:D]

http://www.hififorum...62&whichpage=11

#70

Postad 03 november 2002 - 21:15

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Har du verkligen alla mackor i pick-nick korgen NIN?


Ja, du gör bara bort dig själv. [:)] Pinsamt...

#71

Postad 03 november 2002 - 21:40

Unregistered67fb9b50
  • Unregistered67fb9b50
  • Veteran

  • 1 665 inlägg
  • 0
HAHAHAHHA! dom senaste inläggen har varit mycket lustig läsning... sitter o dricker lite soppa sammtidigt och höll på att spruta ut en mun full på skärmen för några sekunder sen... haha... komiskt! [:)]

#72

Postad 03 november 2002 - 21:57

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

  • 2 891 inlägg
  • 0
Roligaste tråden på forumet på väääldigt länge! [:)]

Ska lätt testa själv, återkommer då!

#73

Postad 04 november 2002 - 02:14

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Lol. hur är det med mackorna nin?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.