Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon 3800 fryser - ny laser behövs

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 december 2002 - 16:18

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Min 3800 har drabbats av det i USA via avsforum.com så kända problemet att den vissa filmer, helt slumpmässigt fryser bilden. Det brukar inträffa efter ca 1h och sker sedan 1 - 3ggr och varar 0.5 - 5 sekunder.
Spelaren blir dessutom mkt varm.
I USA har Denon bestämmt att byta ut laser pickupen på alla 3800 som har detta problem.

Har du samma problem??

#2

Postad 12 december 2002 - 16:35

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
Jag har iofs inte 3800 och borde kanske därför inte svara men när du har ett så vackert namn och det är ditt första inlägg så kan jag inte låta bli [:D]

Min Denon DVD2800MKII har inte det problemet.

Är spelaren modifierad på något sätt? PS-PAL, regionsfri tex?

#3

Postad 12 december 2002 - 17:20

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by sandstream71
Jag har iofs inte 3800 och borde kanske därför inte svara men när du har ett så vackert namn och det är ditt första inlägg så kan jag inte låta bli [:D]

Min Denon DVD2800MKII har inte det problemet.

Är spelaren modifierad på något sätt? PS-PAL, regionsfri tex?


Allt är original (jag väntar på den officiella versionen så att garantin fortfarande gäller)!

Hade själv 2800mkii under två veckor i Augusti och upplevde frysningar som inte gick att upprepa vid tre olika filmer. Lite mer chromabug än 3800, men inte så farligt ändå. Största skillnaden tyckte jag var cd ljudet, där 3800 är ganska många steg vassare.

Men för både 2800mkii och 3800 kan man nog räkna med att problemet är åtgärdat vid senare/kommande tillverkningsdatum. Min är tillverkad i Maj (serienummer 205XXXXX, där 2 är 2002 och 05 är maj).

Kul med ett svenskt forum med Denon dvd ägare!!

#4

Postad 12 december 2002 - 18:13

Unregisterede8a967d5
  • Unregisterede8a967d5
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Har hänt att min 2800mkII fått frysningar. Detta hände innan jag bytte firmware. Har inte haft något efter det. Min spelare har 204XXXXX. Altså gjord i april. Får hoppas att firmwaren löste problemet.

#5

Postad 12 december 2002 - 22:16

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Hej!

Har 2800mkII och har inga som helst problem med bilden, trots att jag både kör TV och projektor. Även min gamla 2800 var felfri.

Jag tror du kan lösa "felet" med nya mjukvaran. De som haft problem med 3800 har blivit av med dem sedan de laddat ny firmware. Har du den inte kan jag maila den till dig (gäller DVD-2800mkII, DVD-3800 och DVD-A1).

/Marcus

#6

Postad 13 december 2002 - 00:14

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
marcus,
Tack för förslaget, men jag har redan tillgång till de där filerna (från Italien). Tyvärr tror jag inte att det är lösningen.
Av tre skäl. Dels har Denon USA förra veckan gått ut med att man skall byta alla laser pickuper på krånglande maskiner. De nya pickuperna kommer i Januari. Dels har jag inte hört om någon som har gjort en mjukvaruuppgradering till 3800 och blivit av med frysningarna och jag har följt forum både i Sverige, UK och Tyskland. Slutligen blir ju garantin ogiltig om det inte funkar, eftersom alla versioner (?) är inofficiella.
Problemet är dessutom sådant att frysningarna kan försvinna en månad och sedan komma tillbaka, så det är svårt att veta vad som verkligen har hälpt om man inte testar en längre tid.
Om nu ett laserbyte verkligen är den enda lösningen så hade det var skönt att höra ett sådant uttalande från Denon återförsäljare i Europa, det tog ju flera månader och jättemycket klagomål innan Denon USA insåg att de inte kunde stå emot. Just nu vet jag inte vad jag skall göra. Köpte apparaten i Tyskland och vill gärna ha klarhet innan jag skickar iväg apparaten och kanske inte ser den på 6 veckor eller mer.

#7

Postad 13 december 2002 - 08:04

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
De är medvetna om det i Europa, du får väl fråga vad de skall göra åt det!
Jag överväger en 3800 och kollade med dem angående nya burkar härom veckan...svaret kan du läsa här:

Hej.
For DVD3800 så gælder det at man fra serie nummer 700 (sorte modeller) og serie nummer 1000 (guld modeller), der er brugt
en anden typ laser som løser et (lille) problem med at man på visse 2-lag skiver (dual-layer) kan have problem med at læse
lag 2.
De' DVD3800 der er på lager nu I Nørager er alle af et højere serie nummer og således med den nyere typ laser. Ude i
butikkerne kan der naturligvis stadigvæk være nogen af de første apparater.

Ole H. Sorensen
AudioNord Distribution /HiFi Klubben
fax: +45 98551699
tlf. +45 96721056
----- Original Message -----
From: "Hi-Fi klubben Göteborg" <[email protected]>
Sent: Tuesday, December 03, 2002 10:41 AM
Subject: Fw: DVD 3800 problem

Hej på er,

Har testat er 3800 och tycker det är en kanon maskin...den
verkar dock ha lite problem och innan jag lägger en order så
vill jag veta vad som gäller för Europa marknaden.

Problemet som jag refererar till utrycker sig i att maskinen
fryser bilden i ca 5 sekunder, läser vidare och sen återgår
där den då är. Det beror inte på repor etc då det inte
kommer på samma ställe och dessutom verkar det vara ett
problem världen över.

#8

Postad 13 december 2002 - 11:36

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
A8,
Kanon. Tack för ett insiktsfullt svar. Kollar med Tyskland och skickar tillbaks 3800 efter jul[:)]. Har ett nummer runt 600!

En kort fråga dock. Dual layer. Vad är det och varför?

mv Per S

#9

Postad 13 december 2002 - 15:37

Unregistered196da970
  • Unregistered196da970
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Dual layer är i princip standard på alla dvd-skivor idag och innebär att informationen ligger i två lager på samma sida. Tidigare så var det ju ganska vanligt med så kallade "flippers" då man var tvungen att vända skivan mitt i filmen.

#10

Postad 15 december 2002 - 03:03

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Kanske har samma problem på min DVD2800MK2. Den fryser bilden ibland, det kan vara upp till 5 sekunder, sedan fortsätter den som att inget har hänt. Har serienr 204...

#11

Postad 15 december 2002 - 12:04

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
204XXXX då är den byggd i april, vilket är ganska "tidigt". Var har du köpt den?

#12

Postad 15 december 2002 - 15:05

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Köpte den via www.hembiobutiken.se nu i slutet på Oktober.

#13

Postad 15 december 2002 - 20:04

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Hej Per S. Jag äger också en Denon 3800, och har väl upplevt sådär 25 "frysningar". Spelaren är tillverkad i april och köpt från MCP i Tyskland.

Jag hade hoppats att en ny officiell firmware skulle vara lösningen (för att slippa skicka spelaren till Tyskland, och vara utan spelare i X veckor), men nu verkar det som om man får inrikta sig på att skaffa en "reservspelare". Skall kolla om MCP vet (hört) något om saken.

#14

Postad 15 december 2002 - 22:21

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Hej PennyLane. Har inte kollat med electronica24.de där jag köpte min än, men jag hoppas att Denon Tyskland tar på sig att byta ut lasern. Denon UK förnekar tydligen enligt engelska forum att det skulle vara något fel på lasern och det skall bli intressant att se hur detta hanteras nu när det börjar bli offentligt. Man kan tycka att det är bara att skicka in den så fixar de problemet, men så enkelt fungerar det inte alltid, trots garantin. Kan bara ta men egen erfarenhet med min philips tv 32pw9525 som kom tillbaka efter 2 månader med kommentaren "problemet med svarta horisontella streck är åtgärdat, det var ett mjukvarufel", varpå jag sätter på tvn och efter 15 sekunder konstaterar att felet är kvar. Nu efter 4 månader har philips erkänt att det är "en del av"
apparaterna 32pw9525 som lider av konstruktionsfel och det har nu bestämmts att jag skall få en ny tv. Det skall tilläggas att jag redan innan jag lämnade in tvn visste att det var ett konstruktionsfel, men eftersom det inte "offentliggjorts" så tog philips en chans och låtsades att felet var åtgärdat. Vis av erfarenhet, vill jag ju inte att samma historia skall upprepas med 3800, så ett uttalande från Denon och lite fakta att presentera kan förhindra att den kommer tillbaka olagad. Återkom när du vet mer!

#15

Postad 18 januari 2003 - 14:04

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Per S: Fungerar din nya DVD3800 bra? Inga problem med frysningar och sånt? Kan du spela alla skivor på den? Provat se Attila Krigarfolkets Härskare? fungerar inte på min DVD2800mkII. Funderar på att kanske byta upp mig till en DVD3800 och vill gärna veta hur den fungerar.

#16

Postad 18 januari 2003 - 14:05

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Per S: Har du provat Denons nya firmware som fixar cromabuggen på 3800:an?

#17

Postad 20 januari 2003 - 00:56

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Min Denon 3800 fryser...
Spelaren blir dessutom mkt varm...

Feber???

FÖRLÅT! Kunde inte låta bli!

#18

Postad 21 januari 2003 - 14:36

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
ACat, har inte skickat in min 3800 än, men det är dax.
Jag har spelat många filmer som inte haft några problem som helst, men så plötsligt kommer frysningarna igen.
Vad gäller chromabuggen så har jag faktsiskt aldrig märkt den, men då antar jag att detta lättast går att se via projektor och det har jag inte använt. För övrigt sägs att chromafixen (från usa) via firmware inte fungerar på eu-modellen även om en del tycker sig se en förbättring. Nu har de senare eu modellerna chromafixen i hårdvaran och dessutom den nya lasern, så om jag vore som dig så skulle jag slå till på en 3800 med en gång. Men se till att du inte får en av de äldre modellerna. Serienummer skall vara över 1000 för guldfärgen och över 700 för svarta.
Det bästa är om du kan kolla firmwaren innan du köper, du skall få följande värden med nyaste lasern och chromafix i harware: ESS 720N, DRV 6193-2, ESS 34625P, PANEL 6093-2
Denna firmware har chomafix i hårdvaran, pal progressive och regionfri.

Så här kollar man firmwaren:

On the 3800 you can check the firmware version by depressing PLAY and OPEN/CLOSE on the
player whilst powering on your player.

1. Power the unit off.

2. While pressing together the "Play" and "Open/Close" buttons, press "Power".

3. In the display you will see the Play and Pause symbols.

4. Now, using the remote control, press the "Display" button. Pressing DISPLAY on the
remote will show the ESS version.

4. Now, using the remote control, press the "Menu" button. With each press of the button,
you will scroll thru the different versions of the the unit. First is the "DRV", followed
by the "ESS" and finally the "Panel".

Using the front panel button, power the unit off to return to normal operation.

Per s

#19

Postad 21 januari 2003 - 14:47

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
För övrigt vill jag tillägga att jag älskar bilden hos 3800. Och då pratar vi om vanlig tv-bild! Ljudet är också kanon, även med mina audiofila mått mätt.

#20

Postad 21 januari 2003 - 17:59

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Spelaren jag ska skaffa skall ha den nya lasern. Men Tvivlar på att chromabuggen är fixad på den. Som jag förstod det här med chromafixen så skulle skivor för Europa skickas ut som löser problemet. Men jag kanske missuppfattade det. I USA så används bara firmware fixen för att lösa buggen.

Tror jag tar spelaren i alla fall. Även om chromabuggen är kvar. Synd på prog.pal och reg1 dock. Men det finns väl firmware som löser det?

#21

Postad 21 januari 2003 - 18:30

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by ACat
I USA så används bara firmware fixen för att lösa buggen.

Synd på prog.pal och reg1 dock. Men det finns väl firmware som löser det?


1) Nja, de USA spelare som är tillverkade från September 2002 har chromafixen i själva ESS chipet. Äldre spelare i USA måste fixas med firmware.

Även nyare spelare i Europa har det nya ESS chipet med chromafix.

2) för pal progressiv + reg 1 ladda ner härifrån: http://www.geocities.com/denon3800/

Ladda ner från följande rubrik:
Denon DVD-3800 Multiregion Firmware (December 2002 - Officially Released by Denon)

Jag har själv testat och det fungerar utmärkt.

#22

Postad 22 januari 2003 - 10:49

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Per S
2) för pal progressiv + reg 1 ladda ner härifrån: http://www.geocities.com/denon3800/

Ladda ner från följande rubrik:
Denon DVD-3800 Multiregion Firmware (December 2002 - Officially Released by Denon)

Jag har själv testat och det fungerar utmärkt.Jag har även laddat ner ovannämnda fil med samma resultat. Och inte nog med att man får ut progressiv PAL – nu när jag testat i en veckas tid (med Epson TW-100) så verkar det som att även chromabuggen försvinner när man kör progressivt ?? Jag testade t.ex. med scener ur den gamla Hitchcockfilmen ”North by Northwest”, och det fanns inga spår av ”buggen”. Det finns en scen i hotellrummet, där den kvinnliga huvudpersonen har en klänning i svart och rött, och den (klänningen) såg inget vidare ut innan uppgraderingen.

Och i slutet av filmen rullar texterna i rött mot svart bakgrund, och de är så skarpa att man kunde vässa en penna med dem. Men när jag bytte till interlaced komponent (alternativt S-Video), så blev texterna väldigt oskarpa och man såg hur det röda liksom verkade bestå av olika ”fält”. Konstigt att det blir så, för om ”buggen” är fixad borde ju även de icke progressiva signalerna ge en korrekt röd färg ?!

Enda nackdelen med den progressiva bilden är att den ”kammar” lite vid horisontala kamerarörelser. På den här punkten är Faroudja-chippet i TW-100 överlägset. Men det är ändå så marginellt jämfört med den ENORMA bildförbättring som jag fått via den progressiva signalen, att jag (åtminstone för tillfället) inte irriterar mig på det.

Sen måste jag ännu nämna att upplösningen och detaljrikedomen i mörka scener förbättras enormt mycket (detta trots att jag redan tidigare ansåg mig ha en väldigt bra bild). Och bilden får ett djup och en tredimensionalitet som jag inte visste var möjlig. Hmmm ... börjar snart låta som BjörnK i hans "Sjukt bra bild..."-tråd i projektorforumet [:D]

Men så tillbaks till frysningarna ! Genast efter uppgraderingen hade jag en kort frysning, men sen dess har jag inte märkt något. Men de uppträder ju synnerligen oregelbundet, och har man haft EN frysning så kommer det antagligen flera...[:)]

#23

Postad 22 januari 2003 - 11:05

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Pennylane, kul att du också är supernöjd med bilden. Måste själv skaffa en projektor. Sen till vårt lilla problem. Jag tänker kontakta electronica24 denna veckan och höra om denon tyskland har någon policy. Om jag inte minns fel så köpte du din på mcp. Har de sagt något?

Per S

#24

Postad 22 januari 2003 - 12:24

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Per S
Om jag inte minns fel så köpte du din på mcp. Har de sagt något?Jag skickade just iväg följande mail till MCP:

Hi Stefan,

I upgraded my Denon 3800 DVD-player last week with the official firmware from Denon. This gives me PAL progressive, but it didn't fix the problem with interlaced component nor did it fix the freezing.

I have told you about these problems in several mails, but let me once again refresh your memory:

- Component output - the signal is 525i(60) instead of 625i(50) on most of my region 2 disks. My projector shows a flickering picture which then disappears for a few seconds, then it's back flickering, then it disappears …. (I sent you a long e-mail where this was described in detail). The TV-output of the player is set to PAL.
- Occasional, not repeatable, stops (1-5 seconds) when watching movies. This has been reported on many HT-forums in England and US. The movie freezes and then starts again after a few seconds. I have now had some 20 freezes BEFORE the Firmware upgrade, and one freeze AFTER the upgrade
- Occasional stops (dropouts) when listening to CD:s. The dropout is very short (< 1 sec) but more than noticeable (and very annoying). Not repeatable. I've had a total of 3 dropouts

I have read that Denon US is replacing the laser on the 3800 with freezing problems. What about the freezing problem on European players ? What does Denon DE say about it?

And what about the problem with the interlaced component signal? If I am the ONLY one complaining about it, I must have received a bad unit and it should be fixed/replaced. Needless to say, I would prefer to receive a brand new unit, instead of waiting for someone to fix a problem, the existence of which they (apparently) have no idea about.

Can you please contact Denon again, as the Firmware upgrade didn't fix my problems, and find out what they can do about them.

Vi får se vad de svarar. Och när jag vet mera så gör även ni det [:)]

#25

Postad 22 januari 2003 - 16:35

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Och så här svarade MCP:
I have spoken with Denon for the problem and they know from nothing. All wath we can do is to send the player to Denon Germany for service.

Som man kunde vänta sig "har de ingen aaaaning om det", vilket kan betyda att man är utan spelare för ett bra tag. Får nog förverkliga planerna på att skaffa en "reservspelare". [:)]

#26

Postad 22 januari 2003 - 17:25

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Jag skickade iväg ett mejl precis till electronica24.de Postar deras svar när det kommer.

I have some problems with my dvd player Denon 3800 and would like to have it repaired.
The problem is that it freezes/pauses the image between 0.5 to 5 seconds, one or several times when playing a dvd disc. The problem normally occurs after one hour of playing and is not repeatable, so it can not be scratches on the disc. Some discs works without freezing/pausing at all. I have seen the freezing problem on about 10 different dvd discs.
Also the 3800 player gets very hot and the discs get burning hot after playing them. I have also experienced “audio dropouts” when the sound disappears one or two seconds on some dvd audio discs.
I have updated the firmware to the from Denon officially released December version and the freeezing/pausing problem still continues after this firmware update.

It seems that it is a faulty laser pickup on older versions of the 3800 that is the cause of the problem. I have seen that Denon in the USA have decided to take back all Denon 3800 that have this problem and change the laser pickup for a newer one that do not have this freezing problem.

Also the Denon distributor in Scandinavia “Hi-Fi Klubben” sais that some European Denon 3800 have a faulty laser pickup that causes some dual layer discs to pause the image. This faulty laser pickup is used on all gold colored models with a serial number lower than 1000 and all black colored models with serial numbers with serial number lower than 700.

I have the serial number 577in gold color and this seems to correspond to the faulty units.

So I would like Denon Germany to change to the newer laser pickup on my 3800 and do whatever is necessary to solve this problem, and inform me that they are well aware of this problem and their policy in this matter.

Please inform me that this is OK!

#27

Postad 23 januari 2003 - 01:13

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Ja, har precis skickat ett mail till hembiobutiken. Så nu är bytet av spelare av. Min spelare skall vara tillverkad i november 2002 så då kanske den har det nya chipsen? När jag fått hem den och testat den ett tag kan jag skriva lite i den här tråden. Hoppas att den är ok!

Tycker det verkar som att Denon inte riktigt vill ta på sig ansvaret av felande enheter i Europa. Något som verkar lite konstigt med tanke på vad ett sådant beslut gör med deras ryckte. Men det är väl Amerikanerna dom bryr sig om.

PennyLanne: Tror det används olika dacar för progresiv och interlace.(så är det i alla fall påDVD2800mkII, 10 bitars 27 Mhz för interlace och 12 bitars 108 Mhz för prog.scan) Kanske olika chips också? Kan väl förklara varför chroma-buggen försvinner med prog. men inte med interlace.

#28

Postad 23 januari 2003 - 09:49

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Acat,
Hade jag varit dig så hade jag snabbt ringt och kollat serienumret (be dem läsa upp de fyra sista siffrorna i serienumret).

per

#29

Postad 23 januari 2003 - 10:08

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by ACat
PennyLanne: Tror det används olika dacar för progresiv och interlace.(så är det i alla fall påDVD2800mkII, 10 bitars 27 Mhz för interlace och 12 bitars 108 Mhz för prog.scan) Kanske olika chips också? Kan väl förklara varför chroma-buggen försvinner med prog. men inte med interlace.
Det hade jag ingen aaaning om !! Men det låter som en mycket bra förklaring. Hur vet du att det förhåller sig så ? Har för mig att jag inte sett något sånt i manualen, eller har jag missat något ?

Både för 2800 MkII och 3800 gäller (enligt manualen) att de använder 12 bitars 108MHz video DAC:ar. Jag har ju antagit att det gäller alla signaltyper, inte bara den progressiva.

#30

Postad 23 januari 2003 - 11:03

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Så här är det:

Både 2800 mk2 och 3800 använder SIL504 för bilder i progressive scan. Detta innebär i teorin att bilden är identisk, allt annat konstant (se utdrag från tyska area dvd nedan). Däremot har 3800 en bättre MEPG dekoder än 2800mk2 vilket tex gör den sk chromabuggen mer framträdande på 2800mk2. I de nyaste 3800 har man en ännu bättre dekoder via nytt ESS chip.

I interlaced är det en annan sak mellan 2800mk2 och 3800. Då använts inte SIL 504 i någon av spelarna och i 3800 är bilddelen helt separaerad från den i progressive. Som jag förstår det är specifikationerna 108MHz/12-Bit Video-DAC för 2800mk2 och 108MHz-14-Bit Video DAC för 3800.
Har jag fel om jag påstår att de är dessa som arbetar i interlaced istället för SIL504 och detta förklarar att bilden skiljer sig mycket mellan 2800mk2 och 3800 i interlaced?

"...Was den Progressive Scan-Betrieb angeht, greifen DVD-2800 MkII und DVD-3800 auf die identische technische Basis zurück, daher beschränken sich die Bildunterschiede auf das nochmals bessere Interlaced-Bild des DVD-3800, das noch schärfer, ruhiger, plastischer und detailreicher ausfällt...."

#31

Postad 23 januari 2003 - 11:58

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Per S: Sista nuffrerna i serie.nr. är 17XX så nya lasern har den men chipsen vet jag inte hur det ligger till med.

Angående DACarna så läste jag det i senaste numret av HIFI-CHOICE.

Citat från test av Denon DVD2800mkII: "...The sophisticated Sil504 PureProgressive decoding engine (sic) also specified for the more costly models. The sophisticated Sil504 has more speed (6 billion operations/sec) and more memory (64Mb) than the one it replaces. Combined with a new 12-bit 108Mhz video DAC for progressiv video (up from 54Mhz previously), and a separate 10-bit 27Mhz part for interlaced video, the video subsection is designed for high quality motion detection and accurate 3:2 pulldown (NTSC) film detection, even where the video has been inaccurately flagged....

#32

Postad 23 januari 2003 - 12:15

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Ok , nu börjar det klarna. Men det innebär att det som area dvd säger är helt fel dvs att både 2800mk2 och 3800 "...vilar på en identisk teknisk grund i progressiv läge...". Då har de både olika DAC, MEPG dekoder och ESS chip, såvida inte de senare tillverkade 2800mk2 också har det nyare ESS chipet.

#33

Postad 23 januari 2003 - 12:38

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Tack för klarläggandet, Acat. Jag tolkar det som att både 2800 MkII och 3800 kör med likadan bildbehandling. Och det motsäger väl inte det som area dvd skrev, eller hur tänkte du Per S ?

#34

Postad 23 januari 2003 - 12:57

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Om nu 2800mk2 använder 12bitar 108MHz DAC bildbehandling vid progressive så måste 3800 använda sin 14 bitar 108MHz DAC vid progressiv (ja, den har två bitar mer). Fastän de båda använder SIL 504 vid progressiv så kan man ju då inte säga att de vilar på en identisk teknisk grund.

Om sedan 2800mk2 använder 10 bitar 27MHz DAC för interlace så använder 3800….???

Det blir ju helt olika tekniska förutsättningar i både progressiv och interlace mellan de två spelarna.

#35

Postad 23 januari 2003 - 13:06

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Per S
Om nu 2800mk2 använder 12bitar 108MHz DAC bildbehandling vid progressive så måste 3800 använda sin 14 bitar 108MHz DAC vid progressiv (ja, den har två bitar mer). Varifrån får du 14 bitar ? På Denons tyska hemsida står det i den tekniska specifikationen för 3800 "Hochauflösender 12-Bit, 108 MHz Video-D/A-Wandler mit Video Noise Shaping".

Laddar man ner produktbladet så talar man likaså enbart om 12 bitar.

Edit: A1:n däremot har 14 bitar. Kanske du tänker på den ?

#36

Postad 23 januari 2003 - 13:27

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Jag hittade det hos area-dvd (se nedan), Men det måste vara fel. Jag kollade hi-fi news test ibland mina papper och där står det 12 bitar.

Hi-fi news (september 2002) nämner att 3800 använder Vibratto ES6038F MPEG.
Jag kollade på Denons hemsida i Tyskland och man nämner även där ES6038F samt att detta är själva ESS chipet.
Det var just detta ESS chip som Denon Jeff i USA säger att man ändrat i (eller bytt ut?) från september 2002 tillverkade 3800. Man får ju hoppas att man har ändrat och inte bytt ut, annars har de fortfarande de "gamla" ESS chipet utlagt på Denons tyska hemsida, vilket skulle innebära att chromabuggen inte fixats i hårdvaran i europeiska versionen av 3800. Är mina tankar på rätt väg?
Och för oss som har den "gamla" 3800, hoppas man på en fungerande chromafix mjukvara likt den man pratar om här: http://www.geocities.com/denon3800/

Vad heter motsvarande ESS chip hos 2800mk2? Det finns ingen sådan information på Denons tyska hemsida.


DVD Audio-/Video-Player mit Progressive Scan-Bildausgabemöglichkeit und integriertem DD/DTS-Decoder
CD-RW/CD-R/MP3-CD-Playback
Volldigitales Bassmanagement und Laufzeitanpassung im DVD Audio-Betrieb
Neuer ESS Video Chip ohne Chroma Upsampling Bug
Laufwerk mit 2-facher DVD-Lesegeschwindigkeit und 4-facher CD-Lesegeschwindigkeit, 4 MB Pufferspeicher für unsichtbaren Layerwechsel
jpeg-Playback (jpeg-Bilder auf CD abgelegt können dargestellt werden)
Playback für Kodak Foto-CDs
108 MHz/14-Bit Video-DAC
Silicon Image SIL-504 Progressive Chipsatz, 3-2 Highspeed-Erkennung beim Pull-Down
Videoequalizer inklusive Schärferegler und Gammakorrektur
Verbessertes AL24 PLUS Processing und HDCD-Decoder
Pure Direct-Schaltung mit zwei selbst einstellbaren Stufen (via OSD)
Fernbedienung mit phosphoreszierenden Tasten
Anschlüsse: 2 x Scart (Nr. 1 mit RGB), 2 x S-Video Hosiden, 2 x FBAS-Cinch, 1 x YUV (Interlaced/Progressive), 1 x RS232-Schnittstelle, 1 Sechskanal-Ausgang, 1 optischer, 1 koaxialer Digitalausgang
lieferbare Farben: Schwarz, Gold
Gewicht: 10 kg
Maße (B x H x T in mm): 434 x 132 x 343
Preis: 1599 EUR

#37

Postad 25 januari 2003 - 14:17

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Nu har jag haft hysteriskt många frysningar på två av de fyra senaste filmerna. Två st helt felfritt, sedan 25-30 st på sjöfartsnytt och 15-20 st på the contender.
Innan var de som mest 3 - 5 st per film.

Electronica24 har ännu inte svarat. Det kan ju vara ett gott tecken, att man verkligen reder ut detta med Denon i tyskland.

#38

Postad 29 januari 2003 - 18:43

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Ja då åkte den iväg till Tyskland. Två månader får jag räkna med enl Electronica24. De hade inga kommentarer till problemet. Hoppas nu att de verkligen gör något åt det och inte bara skickat tillbaks den med kommentaren att de inte kunde hitta något fel.
Det kvittar om man köper dyra eller billiga produkter. Det går inte att lita på att problem åtgärdas.

#39

Postad 29 januari 2003 - 23:54

Unregistered9ab7a6cd
  • Unregistered9ab7a6cd
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
För de som undrar använder även 3800 en 10 DA bitars för interlaced så ni har olika da chip beroende på om spelaren flaggar progressive eller icke.
Om ni är rktigt intresserade använder 3800 ADV 7300 från Analog devices vid progresiv signal och ADV 7190 vid interlaced i övrigt är signal vägen lika (efter dacen).

#40

Postad 30 januari 2003 - 09:47

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Aj, aj ... två månader [V]

Fast det var väl något i den stilen jag trots allt hade räknat med. Därför beställde jag en "reservspelare" (Philips DVD-963 SA) i förra veckan (HiFi-Component) och den skall levereras nästa vecka. Sen skickar även jag min Denon till Tyskland. Men först skall jag jämföra bildkvaliteten ...

#41

Postad 30 januari 2003 - 11:01

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Ett ordentligt A/B test mellan 3800 och 963sa tror jag att väldigt många ser fram emot. Så vi väntar alla med spänning på PennyLanes test.

I USA har Denon Jeff nämnt att det finns ett mycket begränsat antal nya laser pickuper till förfogande för byte, och det råder brist på dem i Japan/Kina. Detta gäller säkert även i Europa. Så dröja lär det

#42

Postad 31 januari 2003 - 16:52

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
[:)][:)][:(]

Då har man fått hem DVD3800:an. Blev faktiskt ett hyggligt lyft i surroundljudet. CD-skivor verkar vara lite mer bastunga än med DVD2800mkII också. Dock var DVD2800mkII:ans ljud luftigare. Men det kanske ger sig när man använt spelaren ett tag. Den har precis kommit ur kartongen.

Ska se lite film i helgen. Hoppas nu att den inte fryser bilden. Testade att slänga i Attila men det sket sig. =/
Nåja, den får man väl se när man hittar hem till föräldrarna. [:(]

#43

Postad 03 februari 2003 - 00:02

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by ACat
[;)][:D][:D]

Då har man fått hem DVD3800:an. Blev faktiskt ett hyggligt lyft i surroundljudet. CD-skivor verkar vara lite mer bastunga än med DVD2800mkII också. Dock var DVD2800mkII:ans ljud luftigare. Men det kanske ger sig när man använt spelaren ett tag. Den har precis kommit ur kartongen.

Ska se lite film i helgen. Hoppas nu att den inte fryser bilden. Testade att slänga i Attila men det sket sig. =/
Nåja, den får man väl se när man hittar hem till föräldrarna. [:o]


Gratulerar till förvärvet. Dela med dig av dina intryck senare.

per

#44

Postad 05 februari 2003 - 03:13

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Har mycket att stå i just nu så det har inte blivit så mycket film. Men de fyra jag sett har funkat perfekt. Så det ser lovande ut. [;)]

#45

Postad 05 februari 2003 - 20:51

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
ACat, vad använder du för monitor? Projektor?

#46

Postad 05 februari 2003 - 22:06

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Jag kör ut bilden på en tv. Närmare bestämt Sonys KV-32FX66.

#47

Postad 08 februari 2003 - 13:55

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Tänkte dra en snabb utvärdering av spelaren. Spelaren har ett underbart surrondljud. Och då jag spelar cd-skivor med video och digital kretsarna samt displayen avslagen så producerar den ett fantastiskt öppet och musikaliskt ljud från cd-skivor, musikens alla detaljer kommer fram och det låter helt underbart. Lite för trollbindande, mina studier har blivit lidande. När man går över på bildsidan så finns det inte så mycket att klaga på. Har tyvärr en dålig scart kabel för tillfället så ett ordentligare bildtest får jag nog återkomma med.

Så var det det här med frysningar. Mina första 4 filmer har jag inte haft några som helst problem med. Men igår när spelaren fick jobba hårt. Lyssnade musik dom första timmarna. Sedan blev det film. I The Abyss så hackade bilden till ett par gånger. Dock inga frysningar av bilden som DVD2800mk2 hade för sig. Tittade lite på shreck, felfritt. Slängde i Enemy at the Gates, felfritt. Så det verkar som att även denna spelare har lite problem med att spela upp en del filmer. Men den verkar betydligt stabilare än DVD2800mk2.

Återkommer när jag hunnit prova spelaren lite bättre. Men bara musik kapaciteten i denna spelare tycker jag gör den värd att behålla. [:D]

#48

Postad 09 februari 2003 - 15:36

Unregistered0e01b726
  • Unregistered0e01b726
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Har precis sett Sagan om Ringen. Trots min dåliga kabel så gräver den här spelaren fram otroligt mycket detaljer och maken till neutral bild får man leta efter. [:D]
DTS spåret har aldrig låtit så bra som nu!!! Satt och små ryste hela filmen!!! [:D] Tror att spelaren börjat bli inspelad nu för jag tycker att ljudet och bilden börjat bli bättre på sista tiden.
Nu till den trista biten. När Aragon hugger huvudet av Sarumans härledare så hackade bilden till. Ungefär som vid ett lagerbyte. Verkar dock som att bilden bara hackar till och inte blir fryst som den blev med DVD2800mkII. Verkar som att man får leva med detta om man skall hålla sig till Denon. Tycker dock att det är en sådan fantastisk spelare i övrigt att jag tänker behålla detta ex och hoppas på en firmware uppdatering från Denon. Är bergsäker på att det är detta som behövs för att bli av med problemen för gott.

#49

Postad 17 februari 2003 - 14:37

Per S
  • Per S
  • Forumräv

  • 560 inlägg
  • 0
Mycket tråkiga nyheter till alla som har köpt 3800 från Tyskland.

Jag fick tillbaks min ifrån tyska Denon.

Kommentaren var: "Inget fel hittat...Test OK..."

Jag ringde i förtvivlan till Electronica24. Först var det kalla handen. De menade att det inte finns något fel på den eftersom Denon tyskland säger så. Dessutom hade de papper på att garantin hos Denon är worldwide och att jag kan lämna in den till Hifiklubben i Sverige med garantin. Eftersom jag redan pratat med ansvarig hos hifi klubben så vet jag att hifiklubben inte accepterar denna garantin.

Efter mycket starka ord från min sida så ringde de till Denon.

Lösningen är att jag skall skicka 3800 till svenska hifi klubben, (som jag vet känner till problemet tack vare denna tråd) som sedan skickar räkningen till electronica24 som sedan skickar räkningen till denon tyskland. Hmmm......

Fortsättning följer...

#50

Postad 17 februari 2003 - 14:43

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Lycka till Per.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.