Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad i kvalitè mellan cd format och mp3?

127 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 16 februari 2003 - 18:20

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
nin!

Jätte bra ditt sista inlägg på sid 3. Vi är visserligen inte helt överens om bland annat cdsystemets dynamiska möjligheter för jag är övertygad att systemet klarar den utsatta dynamiska specen på 96db, däremot så är det knappt någon studioutrustning som klarat det förut och de företag som hävdade att deras grejor gjorde det ljög/ljuger oftast (i princip alltid). Däremot så går det att modifiera apparater så att de uppfyller CD-kraven/specarna. Nu är det ju också så att musiken oftast inte är så dynamisk så att man behöver nyttja 96db dynamik hela tiden som du skrev (tack och lov, tänker på grannarna) men Ju högre dynamik desto bättre såklart. Vi är mycket överens om att ljudteknikerna inte ska gå in och komprimera och processa/förstöra inspelningarna, kompression bör endast användas med STÖRSTA försiktighet då det är ett ABSOLUT måste av någon MYCKET god anledning och då endast på ett enskilt ljud.

Om man tar och skapar en dirac puls och bränner på CD så tippar jag att du kan få CD systemet att uppvisa ca 96db dynamik, men det är väll inte så många verk som innehåller dirac pulser (tyvär) skulle jag tro:-(
Mycket enkelt att göra i ett ljudprogram faktiskt, Ta en signal vilken som helst, ta sen bort alla sampels utom en och styr ut den till max nivå, lägg till 2 sekunder i början och slutet för användarvänlighet, bränn detta på CD, spela och NJUT?

Jo visst ja du nämde hörbarhet ner genom cdns brusmatta, om jag tolkar dig rätt så har du fel i ekstremt få fall, då det går att koda cdskivor på ett sett som tillåter att man hör ned genom bruset, detta är en besvärlig process som jag tyvär inte själv har gort, men jag har hört under en kontrolerad situation i en mycket kompetent studio, där man "kodat en gitarsträngs utklingning på det sätt som i princip alla ljudprogram kodar ljudet vilket medför att det inte går att höra utklingningen pga brus och dist som totalt dominerar ljudet. Efter detta så lyssnade vi på samma inspelning men denna gång "rätt" kodad och då gick det mycket bra att höra strängen klinga ut under sytemets brusnivå (kvantiserings bruset), hela tiden så höl jag koll på nivåerna. Detta är inte allmänt känt verkar det som men jag har hört fenomenet så jag vet. Med detta så påstår jag altså att de flesta ljudprogram som används i dag är felprogramerade. men så verkar ju hela såväl proffs som konsument branchen vara "felprogramerad".

Flera bra inlägg nin...

Mvh Kassören

#102

Postad 16 februari 2003 - 18:28

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by AnonSeagull
Det tokroliga med NIN och andra vinylfreak är att dom kidnappat ordet Analogt för att ge sken av att vinyl är raka kabeln från micen till högtalaren. Den elaka sanningen är att vinyl är ett mekaniskt medium. Graveringen, pressningen och avläsningen är *mekanisk*.

Och? Är mekanisk synonymt med dålig eller? Kan ju meddela herrn att dina högtalare också rör sig mekaniskt. Det skulle nog inte låta så mycket annars. Hitta gärna på ett sätt att få fram ljudet utan mekanik.

#103

Postad 16 februari 2003 - 18:38

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
Jo jag glömde nämna att många (inte alla) vinylgraveringar är ad/da omvandlade innan pressningen sen ca 70talet, graveringen har i vissa fall behov av att ha informationen i för hand (pga bass info bland annat) så att presningen inte går i genon vaxet, så tro inte att allt är analogt bara för att det är vinyl även om det står analog på omslaget. Självklart så finns det "analoga" vinyler också. Vinyl är dock inte mitt ämne riktigt så jag ska inte besvära mer här.

Mvh Kassören

#104

Postad 16 februari 2003 - 18:57

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
Besvära? Det gör du väl inte. Förresten skulle väl inte tråden handla om vinyl.[:)]

Angående ad/da omvandlingen du nämner. Det är väl åtminstone så att samplingsfrekvens och bitdjup varit större på dessa inspelningar än vad de är på en CD. Precis som det är vid dagens inspelning av material som ska bli CD-skivor.

#105

Postad 16 februari 2003 - 19:03

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Tricket kassören talar om stavas DITHER. Väl valt dither är magi.

Här finns ljudfiler som visar vad som är möjligt: www.megabitmax.com/content/audioexamples där finns också en VST demo plugin.
lite dither länkar:
http://www.digido.com/ditheressay.html
http://audio.rightma...g/lukin/dither/
http://audio.rightma...ther/dither.pdf
eller gör en sökning i rec.audio.pro
http://groups.google...p=rec.audio.pro

#106

Postad 16 februari 2003 - 19:12

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0
zvedberg Angående bitdjupet och samplingsfrekvens så ska jag inte svära på att det är mindre men jag har för mig att det inte är så värst mycket mer i allafall, hur långt hade man kommit inom digitakteknik på 70 talet? Jag ska höra med min kunskapskälla och återkommer.

Tack AnonSeagull Jag ska kolla in.

Mvh Kassören

#107

Postad 16 februari 2003 - 19:13

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Zvedberg> självklart är högtalaren den svagaste länken i dagens system. håller helt med om det. det är också orsaken till att CD är överlägset Vinyl. Så för att svara på din fråga: JA, mekaniskt är i detta sammanhang synonymt med dåligt.

#108

Postad 16 februari 2003 - 19:41

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

  • 601 inlägg
  • 0
Å så jag, dum som en ko:

Är elektrostater mekaniska?

[?]

#109

Postad 16 februari 2003 - 19:46

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
Det måste de ju vara eftersom det oftast är vi som gillar dåliga vinylskivor som gillar elektrostater(?).[:)] Och jag håller INTE med dig AnonSeagull om att högtalaren är den svagaste länken. Då skulle jag ju aldrig kunna höra att vinyl lät bättre än CD.[;)]

#110

Postad 16 februari 2003 - 20:40

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Oj, här kör vi på!! [:)]

Personligen lyssnar jag nästan uteslutande på hårdrock och annan "skramlig" musik. Här är det väldigt svårt för en mp3 att få med alla detaljer i ljudet. Det låter helt enkelt dovt och instängt.

Ja, det är lite roligt detta men jag trodde själv inte att okej inspelad hårdrock skulle vara svårt att göra till MP3 men få förluster men det är ju nästan tvärtom. Som bra inspelad hårdrock som Deep Purple skivan jag hade i testet så är det ganska mycket energi i diskanten eftersom han kör hårt på cymbaler mm och det är omöjligt för MP3 att få ordning på detta.


Fö vet jag bättre än att ge mig in i (ännu) en meningslös diskussion med nin om skillnadre i dynamik mellan olika medier. Det räcker att konstatera att det finns enskillnad mellan vad ett bra analogt medium klarar av (t ex masterband) och vad av detta som till sist fastnar på ett sämre analogt medium (mjuk vinyl...)

Ja, jag håller med om att vi inte ska bråka om detta igen. Men siffrorna jag tar upp stämmer. 75dB dynamik PLUS det man kan höra genom "brusgolvet" är inget snack. Du kan själv läsa lite om det på den berömda graverings mästaren Kevin Gray sid där han förklarar hur man gör bra vinyl. Han och Stan Ricker är dom levande idag som är dom erkännt bästa graverings killarna:
Här är länken, intressant läsning.
http://www.recordtec.../prodsounds.htm
Taget från texten: The phonograph record is a marvelous medium for storing and reproducing sound. With frequency response from 7 Hz to 25kHz and over 75 dB dynamic range possible, it is capable of startling realism."
Jag frågade honom om det där med OVER 75dB dynamik och då var det ju detta med bra saker idag så kan man lyssna igenom brusgolvet som man inte kunde för 10-20 år sedan.
Men som jag sa innan så är ju detta dynamik som aldrig används eftersom det inte finns musik som har så stor dynamik och jag tror INGEN skulle vilja lyssna på något som har sådan dynamik område.


Vi är dock överens (hoppas jag) om att mp3 suger i jämförelse, det duger i bil, bärbara apparater etc, men inte för riktig lyssning.

Jäppz, där är jag med dig!


Vi är visserligen inte helt överens om bland annat cdsystemets dynamiska möjligheter för jag är övertygad att systemet klarar den utsatta dynamiska specen på 96db, däremot så är det knappt någon studioutrustning som klarat det förut och de företag som hävdade att deras grejor gjorde det ljög/ljuger oftast (i princip alltid).


Okej, jag är väl med på det.


Nu är det ju också så att musiken oftast inte är så dynamisk så att man behöver nyttja 96db dynamik hela tiden som du skrev (tack och lov, tänker på grannarna) men Ju högre dynamik desto bättre såklart.


Nja, inte ju högre desto bättre, det håller jag inte med om. Jag tycker att den mest dynamiska musiken man lyssnar på kanske kommer upp till 30dB och det räcker!! Men såklart så ska man inte förstöra musiken så den har en 3-4 dB dynamik!


Jo visst ja du nämde hörbarhet ner genom cdns brusmatta, om jag tolkar dig rätt så har du fel i ekstremt få fall, då det går att koda cdskivor på ett sett som tillåter att man hör ned genom bruset, detta är en besvärlig process som jag tyvär inte själv har gort, men jag har hört under en kontrolerad situation i en mycket kompetent studio, där man "kodat en gitarsträngs utklingning på det sätt som i princip alla ljudprogram kodar ljudet vilket medför att det inte går att höra utklingningen pga brus och dist som totalt dominerar ljudet. Efter detta så lyssnade vi på samma inspelning men denna gång "rätt" kodad och då gick det mycket bra att höra strängen klinga ut under sytemets brusnivå (kvantiserings bruset), hela tiden så höl jag koll på nivåerna. Detta är inte allmänt känt verkar det som men jag har hört fenomenet så jag vet. Med detta så påstår jag altså att de flesta ljudprogram som används i dag är felprogramerade. men så verkar ju hela såväl proffs som konsument branchen vara "felprogramerad".


Okej, det hade jag aldrig hört något innan om faktiskt! För man har ju hört och läst annat om detta.


Flera bra inlägg nin...


Tackar! [;)] Ja, det vore kul om man kunde snacka om CD/LP utan att börja säga vilken som är mest rätt utan att man är nöjd med att vi alla har olika uppfattning.


Jo jag glömde nämna att många (inte alla) vinylgraveringar är ad/da omvandlade innan pressningen sen ca 70talet, graveringen har i vissa fall behov av att ha informationen i för hand (pga bass info bland annat) så att presningen inte går i genon vaxet, så tro inte att allt är analogt bara för att det är vinyl även om det står analog på omslaget. Självklart så finns det "analoga" vinyler också. Vinyl är dock inte mitt ämne riktigt så jag ska inte besvära mer här.


Okej, då tar jag över här. För er som läser Hifi & Musik så såg ni kanske mitt inlägg i Frågor och Svar för något nr sedan om detta mede digital vinyl eller inte.
Det är så att jag blev intresserad av detta för några år sedan så jag kolla upp detta ganska mycket för ett tag sedan. Det är sant att man har använt och använder ett digitalt "delay" när man graverar skivan. Den analoga sättet är att man har en Pre-head som masterbandet går igenom innan så man vet hur signalen är, om den är dynamisk eller så. Detta görs för att man ska kunna packa spåren så nära man kan utan att dom stör varanda.

Okej, och det märks på en del vinyler att dom låter mer "digital" (jag vill inte ha något snack om vad jag anser är digitalt ljud, tack).
Så jag frågade dom stora i branchen via kontakter jag skaffat mig. Då visade det sig att många av dom bättre graverings killarna kör fortfarande med vanlig analog pre-head tekniken OM masternadet dom fick vara analogt såklart. Och dom som körde digitalt ELLER om den var ett digitalt band använder sig av oftast 24/96 delay's. Så dom är aldrig i 16/44.1 "formatet".
Den "sämsta" av dom jag snacka med använde 20/48 när han graverade. Men då graverade han mest skramlig rock mm.
Men det FINNS problem i vinyl världen idag, man vet oftast inte vilka skivor som har varit analogt rakt igenom eller digitalt någonstans. Vissa vet man om, och har man lärt sig vilka som graverar och vilken metod dom använder så kan man ha bra koll på dom skivorna.
Men tyvärr så finns det en del (främst inom Techno sån tur är) många LP's som är masterade från CD SKIVOR!! Det är väl inte det man vill ha när man köper LP iaf.
Men bra analog vinyl finns, var inte rädd.
Kan lägga till att 99% av alla seriösa audiofil bolag som släpper vinyl använder endast original mastern och analog teknik att gravera skivan, jag har undersökt många av dom. Det bolaget man inte fått info om som man kan misstänka ibland iaf använder digitalt delay är Simply Vinyl i England. Bara så ni vet. Classic Records, Sundazed, APO, Speakers corner, etc använder ALLA endast analogt rakt igenom och original masterband.

Så då är vi på nästa problem. En vinylskiva låter aldrig bättre än vad graverings killen gör den till. Man kan ha världens bästa masterband men det låter skit av skivan ändå. Visst, vi har verkligen detta problem inom CD masteringen också. Det finns jäkligt intressanta länkar om hur svårt det kan vara att gravera en perfekt vinyl om masterbandet är svårt graverat. Men som jag tog upp i Hifi & Musik så har CD ett problem som inte vinylen har. När vinylen är graverad = lacquer så pressas den, du kan inte göra något mer med ljudet. När CD'n är klar för pressning så kan, och det görs också, själva presseriet ändra i ljudet med t ex lite EQ eller mer kompression. Detta har vi tagit upp innan på hififorum där studio tekniker berätta om detta hade hänt en kille han känner FAST han t o m sa till att dom inte fick göra NÅGOT med mastern dom fick. Detta har även funnits i tidningar och dyl att läsa. Har för mig att Pink Floyd blev förbannad för något år sedan att CD'n från presseriet låt inte som deras master dom skickade.

Hoppas detta hjälpte till lite.

#111

Postad 16 februari 2003 - 23:38

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
När Nin skriver står minhembio stilla, gammalt djungelordspråk.
Postad bildPostad bild
Nu sätter vi på en skiva och är vänner isf att bråka, right? YEAH!


Vill man se gubbarna på turne får man åka till England:
http://www.defleppard.com

#112

Postad 17 februari 2003 - 00:07

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0
Vi kanske inte har varit helt överens om det vi diskuterat i den här tråden, AnonSeagull, men av dina bilder att döma har du helt OK musiksmak i alla fall.[:)] Om du gillar Def Leppard kan jag rekommendera min hemsida [url="http://"http://home.tiscali.se/zvedberg"]The Def Leppard collector's guide[/url].

Postad bild

#113

Postad 17 februari 2003 - 00:37

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Snyggt och läsvärt inlägg nin, även om vi (som vanligt) inte är överens i allt. Känns nästan bra att ordningen är återställd, det var lite ovant med flera trådar både här och på det andra forumet där vi var överens flera gånger [:)].
Jag tror att mycket beror på vilken musik vi lyssnar på, min erfarenhet från blandad klassisk musik (från både de stora bolagen och mindre som BIS etc) och de flesta moderna genrer (både större och mindre bolag) är att vinylkvaliteten i sig är för dålig, och förmodligen även masteringen, men du som verkar lyssna mycket på audiofilinspelningar har förmodligen helt andra erfarenheter.

Fö tycker jag att With frequency response from 7 Hz to 25kHz saknar informationsvärde om man inte också anger inom vilket intrevall; +/- 3dB?, +/-10, 15...klart att det kan finnas nån liten mycket svag 7Hz ton där nere (som inte är rumble från själva spelaren), men inte tillhör det vanligheterna med vinyler som går under 30 Hz, det vidhåller jag.

#114

Postad 17 februari 2003 - 02:06

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
AnonSeagull [;)] Bra musiksmak har du!! Klassiker!!


mikaels, Ja, det finns ju en hel del vinyler som inte låter bra och har man bara hört dom så är det inte lätt att vet hur bra det KAN låta! [:)]
Ja, jag har siffror när det gäller frekvensomfånget direkt från Kevin Gray som jag fick av honom i ett mail:
"Hi Mattias,

7Hz and 25kHz are the 3 db down points. Response of the cutterhead is
flatter than any analog tape machine that I have measured, typically within
a db or so from 20Hz to 20kHz."

Så det är alltså med +/- 3dB som vanligt. Och själva graveringshuvudet är ÄNNU rakare frekvensomfång. Sedan så tror jag det finns extremt få vinyler med något direkt under 20Hz, beroende mest på att det är få masterband som har något av värde där.

#115

Postad 17 februari 2003 - 02:11

Unregistered29cdfdd6
  • Unregistered29cdfdd6
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Nin: Tack alla svar! En liten elak undran :-)? Hur gjorde du blindtesten ? Ensam? Då var det ingen blindtest LOL



Alla ni andra:

Det är som vanligt med MP3 vs CD diskussioner, alla har olika åsikter. Den enda slutsats är att somligas öron (mina inkluderade) är mera lättlurande än andras vältränade instrument. Jag skall testa alla roliga tips för att förbättra mina Mp3:or och testa igen.

Peace

M00ndancer
Lättlurad MP3 lyssnare

#116

Postad 17 februari 2003 - 16:58

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Nin: Tack alla svar! En liten elak undran :-)? Hur gjorde du blindtesten ? Ensam? Då var det ingen blindtest LOL


Ja, jag gjorde det med en polare. CD spelaren var vriden så jag inte såg vilket nr som spela. Han kunde ibland spela samma spår när han byte allt för att lura mig. Så det var blint! [:)]

#117

Postad 17 februari 2003 - 17:26

Unregistered67fb9b50
  • Unregistered67fb9b50
  • Veteran

  • 1 665 inlägg
  • 0
nin: såg du din polare då? om du såg hans ansiktsuttryck så skulle inte jag kalla det för blindtest... sådant kan också avslöja vad han spelade vid tillfället...

#118

Postad 18 februari 2003 - 01:28

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
quote:Originally posted by Cane
nin: såg du din polare då? om du såg hans ansiktsuttryck så skulle inte jag kalla det för blindtest... sådant kan också avslöja vad han spelade vid tillfället...



Nej, det gjorde jag inte. Jag hade 99% av tiden ögona stängda och dom få gånger jag inte hade det så såg jag inte han. Duger det åt dig??[:)]
Ska göra ett till liknade med bättre CD spelare så ska vi få 10 av till även med 320 kbps.

#119

Postad 18 februari 2003 - 12:13

Unregistered67fb9b50
  • Unregistered67fb9b50
  • Veteran

  • 1 665 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by nin
Nej, det gjorde jag inte. Jag hade 99% av tiden ögona stängda och dom få gånger jag inte hade det så såg jag inte han. Duger det åt dig??[:)]
Ska göra ett till liknade med bättre CD spelare så ska vi få 10 av till även med 320 kbps.


hehe.. egentligen ######des jag bara... tycker att om man ska gå till sånna överdrivenheter för att göra ett blindtest så är det löjligt. antingen hör man skillnad eller så gör man inte det.

#120

Postad 27 mars 2003 - 15:05

GreeeenfroG
  • GreeeenfroG
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by movieman
En funderare värd att tänka på... http://w1.314.telia....1400390/mp3.htm

M

För det första den där länken kan väl ingen gå på???
står bl a. detta i länken "MP3 innehåller en tiondel eller 10% av den inspelade musiken" ja säger då det, ingen som gick på det som sagt va???

quote:Originally posted by zvedberg
Och visst är vi överens angående mp3. Det duger i t.ex. bilen (även om det hörs skillnad här också), men värdelöst i ett lite bättre system. Jag förstår inte ens varför man behöver diskutera saken.

Ojojoj ja säger då det. Vilket skitsnack, så länge det är över 192 så hör en normal människa på denna jord ingen skillnad iaf. Har testat på många låtar själv med kompisar å inte fasen hörs det nån skillnad inte, PUNKT SLUT.

[^]
[url="http://"../show.asp?user=GreeeenfroG"]Min Hembio[/url]

#121

Postad 27 mars 2003 - 15:48

rts
  • rts
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
quote:
quote:Originally posted by zvedberg
Och visst är vi överens angående mp3. Det duger i t.ex. bilen (även om det hörs skillnad här också), men värdelöst i ett lite bättre system. Jag förstår inte ens varför man behöver diskutera saken.

Ojojoj ja säger då det. Vilket skitsnack, så länge det är över 192 så hör en normal människa på denna jord ingen skillnad iaf. Har testat på många låtar själv med kompisar å inte fasen hörs det nån skillnad inte, PUNKT SLUT.


Bara för att du inte hör skillnad på 192kbps MP3or och riktigt CD-ljud behöver
inte andra göra det. Men visst, många tror jag underskattar MP3, det kan vara
riktigt bra om man använder rätt kodare(Lame tillsammans med --alt-preset standard).
Här finns en bra länk på diverse MP3or med dåligt ljud, så man lär sig
vad man ska leta efter för fel.
http://ff123.net/tra...g/training.html
Jag har hört skillnad på 224kbps MP3 (dock kodad med Blade <-- dålig kodare).
Men följande MP3-fil:
http://lame.sourcefo...s/castanets.wav

#122

Postad 27 mars 2003 - 16:18

GreeeenfroG
  • GreeeenfroG
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
quote:
Bara för att du inte hör skillnad på 192kbps MP3or och riktigt CD-ljud behöver
inte andra göra det. Men visst, många tror jag underskattar MP3, det kan vara
riktigt bra om man använder rätt kodare(Lame tillsammans med --alt-preset standard).
Här finns en bra länk på diverse MP3or med dåligt ljud, så man lär sig vad man ska leta efter för fel.
http://ff123.net/tra...g/training.html


Så man måste asså "lära" sig om man ska kunna hitta fel i Mp3:or???? Den var bra. Sen är det klart det finns Mp3:or med fel på ljudet, men då har det ju blivit fel redan från början när Mp3:an gjordes...

[^]
[url="http://"../show.asp?user=GreeeenfroG"]Min Hembio[/url]

#123

Postad 27 mars 2003 - 16:56

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0
Det kan nog stämma rätt bra att man måste "lära" sig höra fel på mp3. Vid högre kbps, 256-320, där vi vanliga dödliga inte kan höra någon skillnad, krävs det nog en del kunskap om ljudmixning, mastering och allt vad det heter, för att veta vad man ska lyssna efter. Vad som förstörs/komprimeras bort.

#124

Postad 27 mars 2003 - 17:43

rts
  • rts
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by GreeeenfroG
quote:
Bara för att du inte hör skillnad på 192kbps MP3or och riktigt CD-ljud behöver
inte andra göra det. Men visst, många tror jag underskattar MP3, det kan vara
riktigt bra om man använder rätt kodare(Lame tillsammans med --alt-preset standard).
Här finns en bra länk på diverse MP3or med dåligt ljud, så man lär sig vad man ska leta efter för fel.
http://ff123.net/tra...g/training.html


Så man måste asså "lära" sig om man ska kunna hitta fel i Mp3:or???? Den var bra. Sen är det klart det finns Mp3:or med fel på ljudet, men då har det ju blivit fel redan från början när Mp3:an gjordes...


Lära å lära...men det underlättar att ha en viss kunskap om hur de
vanligaste komprimeringsfelen låter. Men det är ju givetvis min helt
personliga åsikt, men som jag dock delar med en del andra.

#125

Postad 27 mars 2003 - 21:44

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
quote:Vilket skitsnack, så länge det är över 192 så hör en normal människa på denna jord ingen skillnad iaf. Har testat på många låtar själv med kompisar å inte fasen hörs det nån skillnad inte, PUNKT SLUT.
Bra för dig [:)], om du inte hör någon skillnad när informationsmängden är ca en sjundedel av originalet så behöver du kanske inte lägga nåra jättesummor på högtalare, kablar eller andra komponenter, och då får du ju mer pengar över till skivor, eller hur...

Själv kör jag bara mp3 när jag joggar, men kan tänka mig att ha det i min nästa bilstereo, hemma däremot är det mer sannolikt att jag uppgraderar från CD till DVD-Audio och/eller SACD än att jag skulle börja köra mp3 [:(]

#126

Postad 28 mars 2003 - 00:56

GreeeenfroG
  • GreeeenfroG
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by mikaels
Bra för dig [:)], om du inte hör någon skillnad när informationsmängden är ca en sjundedel av originalet så behöver du kanske inte lägga nåra jättesummor på högtalare, kablar eller andra komponenter, och då får du ju mer pengar över till skivor, eller hur...

Själv kör jag bara mp3 när jag joggar, men kan tänka mig att ha det i min nästa bilstereo, hemma däremot är det mer sannolikt att jag uppgraderar från CD till DVD-Audio och/eller SACD än att jag skulle börja köra mp3 [:D]

Ok så när du joggar och lyssnar på musik i bilen så vill du bara höra på en sjundedel då eller?? [;)]

[^]

[url="http://"..//show.asp?user=GreeeenfroG"]Min Hembio[/url]

#127

Postad 28 mars 2003 - 10:08

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Nej, men i den bristande akustiska miljö som bilen eller löpspåret utgör så märks inte kvalitetsförlusten lika tydligt, och då vinner mp3s bekvämlighet. Hemma däremot märks kvalitetsförlusten, samtidigt som utrymmesbristen inte är lika påtaglig, och då har mp3 inte längre några fördelar, utan bara nackdelar.
Rätt enkelt [:)].

#128

Postad 28 mars 2003 - 13:35

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

  • 846 inlägg
  • 0
Håller med mikaels, det är definitivt i bärbart medium mp3 har sin styrka. Om man skippar kvalitets frågan som vissa märker mer eller mindre av (vissa inte alls). Så testa att byta ut eran md eller cd till en iPOD el. liknande hårdiskvariant. Man blir riktigt bortskämd med att ha ett par tusen låtar en knapptryckning iväg...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.