Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Provlyssning av golvhögtalare (långt), UPPDATERAT

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 26 juni 2003 - 14:39

Unregisteredef3f718f
  • Unregisteredef3f718f
  • Forumräv

  • 630 inlägg
  • 0
Jag tror du kommer bli nöjd!

#52

Postad 26 juni 2003 - 15:35

Leven
  • Leven
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Master: nejdå, har ingen aning om ev andrahandsvärde.. tycker bara det e lite konstigt att priset har gått upp ca 40-45% på två-tre år, känns lite bakvänt typ :(
(kan iofs ha med valutor & annat att göra..)

Däremot är CDM7NT:an troligen en bättre högtalare, dock säkert mer krävande som skrivits.
Men tror absolut du blir mer än nöjd med CM4:orna, men som vanligt så kan det alltid bli lite bättre :)

#53

Postad 26 juni 2003 - 15:38

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Hehe det kan alltid bli bättre. Det är bara ekonomin som sätter gränserna [:(]

#54

Postad 26 juni 2003 - 23:05

Unregisteredc9903a7c
  • Unregisteredc9903a7c
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Hej igen Puppet Master!!

Mera trevlig läsning, extra trevligt är det eftersom du verkar ha samma musiksmak som mig, dvs lite åt det hårdare rockigare slaget. [:D]
Nu känner jag iofs inte till hur alla de högtalarna som du lyssnat på är konstruerade , men jag hade tyckt det vore intressant att lyssna på en högtalare med en sidomonterad bas som Canton Karat M 80 DC, eller
Mordaunt-Short 908. För min del så tror jag att de har lite bättre WAF. [:)]

/TokeOrm

#55

Postad 26 juni 2003 - 23:56

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Det är en trevlig musiksmak [:)]...

NHT ST4'an har sidomonterad bas och som du säkert läste valde jag mellan den och B&W CM4 i slutronden. Den senare vann.

WAF? Jag har förstått att det handlar om något som har med frugan att göra då jag har sett folk nämna uttrycket här på forumet. Men jag kan ju ha fel som sagt. [:D]

#56

Postad 27 juni 2003 - 00:20

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

  • 920 inlägg
  • 0
WAF = Wife Acceptance Factor!

#57

Postad 27 juni 2003 - 00:29

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Jag satt just och funderade på om det var det som förkortningen stog för[:)] men nu fick jag det bekräftat oxå.

#58

Postad 27 juni 2003 - 01:41

Unregistered05cb5177
  • Unregistered05cb5177
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
fattar inte riktigt hur en sån där test går till? om varje butik har en egen uppsättning prylar - kablar, cdspelare, förstärkare av olika slag och prisklasser och dessutom spelar t ex rumsakustiken in, hur ska man då komma fram till en korrekt slutsats? vad är det som säger att högtalare man fastnar för i butiken låter ens i närheten likadant när man får hem dom och kör med helt andra grejer?

#59

Postad 27 juni 2003 - 10:44

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Du menar att man köper grisen i säcken hur man än gör eller?

Eftersom jag sitter med marantzprylar hemma försökte jag provlyssna med marantzprylar så mycket det gick och om det inte fanns så körde jag något med likvärdigt ljud. Naturligtvis blir det inte ett helt rättvist test men du hör ju i stort hur högtalarna låter och om tillverkaren har främst koncentrerat sig på att föra fram de övre eller de undre registren. Beroende på vilket val de har gjort tycker jag högtalaren passar till olika musik. Själv gick jag efter det jag lyssnar på.

Visst basen kanske inte gör sig till rätta då det finns andra högtalare i rummet som dämpar och ett stort rum inte låter som ett litet men som jag sa så var jag ute efter högtalarnas ljudkarraktär i stort och jag föredrar att göra ett sånt här lyssningstest även fast det inte är helt rättvist, istället för att inte göra det.

#60

Postad 27 juni 2003 - 11:10

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
reko - Visst har du rätt i det du säger. Å andra sidan kan man inte baxa hem alla högtalare. Jag tycker gott man kan göra en grov gallring i butiker, men kan och får man är det en klar fördel om man kan avsluta med att ta hem flera par.
(Bonustips - Det underlättar läsningen om du sätter stor bokstav i meningarna.)
Anser ändå att MOP tagit ett stort steg mot att kunna välja en högtalare han kan trivas med. (Att han samtidigt delar med sig av sina erfarenheter tackar jag extra för.)

#61

Postad 27 juni 2003 - 11:22

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Master of Puppetz: Bor du i Malmö ??? om du gör det så ska du självklart bjuda in oss Malmöbo (inte alla :) på några bärs så att vi alla kan glädjas åt dina högtalare. [:D]

Jag var själv i dina tankar när jag var ute o handlade högtalare men jag fastnade för B&W 604 s3 som kommer i augusti tillsammans med Denon DVD2900. Vilken höst det kommer att bli.

Vill passa på o tacka för en grymt roligt läsning. Mer sånt.

//damir

#62

Postad 27 juni 2003 - 12:24

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
BosnianX>> Nä jag bor i Sthlm [:)] och jag bor än så länge hemma så rummet skulle nog bli fullt ganska snabbt [:)].

Vad kommer du driva dina 604 med? DVD2900 tror jag blir en höjdarmaskin som du kommer spendera måååånga timmar med [:D].

Vad kul att du mfl tyckte om det.

#63

Postad 27 juni 2003 - 12:37

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Till en början med min Denon Avr-3803 men kommer kanske att utökas med en Rotel slutsteg eller Vincent's små monoblock (2 st)

Jag hade 604 s3 hemma hos mig och det lät underbart med min AVR3803 och jag vill inte ändra nånting just nu. Visst skulle det sitta fint med ett slutsteg men då jag testade de så hade jag ingen behöv av det. Kan säga så här att jag ville inte gå ut från lägenheten utan ville bara lyssna på musik o kolla på film. Helt underbara skapelse. Hoppas att du blir meganöjd med dina o spenderar många timmar i vinter framför dina högtalare.

#64

Postad 27 juni 2003 - 12:58

Unregistered4c7cca6b
  • Unregistered4c7cca6b
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Synnerligen informativ och rolig tråd detta, speciellt då även jag går i köptankar.
Då är det trevligt att få information på detta sätt. GOTT jobb MOP.

Kommer bli väldans intressant att se (höra), den dan det e dax att göra en "ut och lyssna" turne,
om jag kunnat ta del av den informationen som skrivits här samt jämföra intryck.

Ser fram emot en intressant sommar i lyssnandets spår.

#65

Postad 27 juni 2003 - 13:08

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Apropy Tannoy, var det inte Eyris du provlyssnade? Sensys har inte nån diskant á la B&W

#66

Postad 28 juni 2003 - 00:33

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Haffa_Harry>> Vad kul att du finner tråden intressant och speciellt att du kan få nytta av den. Det finns inte mycket som går upp att lyssna på hifi så lyssningsrundor är alltid lika kul att göra. Lycka till.

BengtO>> Modellen hette Tannoy Sensys DC1. http://www.tannoy.co...DC1GO_small.jpg

#67

Postad 30 juni 2003 - 23:50

Unregistereda5d1ec56
  • Unregistereda5d1ec56
  • Lärjunge

  • 267 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by MasterOfPuppetz
Jag har beslutat mig för att det blir B&W CM4 [:D]. Det var utseendet som avgjorde hehe.


Tjena master. Jag har också varit och lyssnat runt lite för ett tag sedan, och du och jag verkar ha ungefär samma preferenser när det gäller ljudet. Jag tog dock med mig ca 6 skivor för lyssning, med kanske 7-8 låtar med olika karaktär/genrer. Ett par med medveten bra mellanreg karaktär, knivskarp akustisk, pondus för hårdrock, bredd-djup-höjd, dålig inspelning, bra inspelning osv. Även jag jämförde B&W -600´s med c4 och kom precis som du fram till att det var alldeles för mycket av det goda i B&W -600´s. Basen och mellan tog över och "fördunklade" resten i alldeles för hög grad. Även fast vi körde med classé-våldsamt-dyr utrustning. CM 4 däremot (och CM 2 för den delen) lät mycket bättre balanserade, med jättebra egenskaper i såväl bas som i mellanregistret och diskanten. Jag blev helt klart impad över skillnaden. Klart bättre i mina öron. Och då med (något billigare än classé) nad 2 kanals prylar. Verkade vara en toppenfin kombo. Så av de högtalare jag har lyssnat på här i svall i den prisklassen så tycker jag CM 4 låter klart bäst hitills. Sedan gick jag med raska steg hem och testade min egen rigg, för att utröna om det var dags att byta ögonaböj! - men faktum var att jag upplevde min egna som snarlika, fast unset mindre neutrala med en något mer detaljerad/skarpare diskant och aningen mindre torr bas om än djup, snabb, detaljerad och precis. Testa ett par heco argon 50 om du kommer över ett par. Jag ska själv knalla ner på hi-hi klubben nu i veckan och låna hem ett par stärkare från nad och en cd. Samtidigt ska jag plocka hem en marantz SR7300 som jag är jättesugen på. Den låter verkligen kanon! Hoppas bara att den passar lika bra till mina argon... undra sa flundra

- R


edit: pga att jag inte heller körde med stor boktav - lat? jag vet =p

#68

Postad 19 juli 2003 - 17:28

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Jag var på väg in till Klubben idag för att inhandla ett par CM4'or men naturligtvis fanns det inga i lager [:)]. Pappa och brorsan var nyfikna på ljudet så jag sa åt försäljaren att lägga på någon skiva då jag inte själv hade någon med mig. Gosh!! vad basigt det lät, så minns jag inte alls att det lät sist jag lyssnade. Nu blev jag lite osäker helt plötsligt måste jag erkänna. Fast skivan han la på var ju en hiphop-platta och de är väl kända för att ha mucho bas i sig...

Jag får nog ta med en drös av mina egna plattor till klubben och lyssna igen innan jag verkligen bestämmer mig tror jag.

#69

Postad 19 juli 2003 - 19:01

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Aha, dom har en dualconcentric i den serien oxå..snyggt.. Tänkte mest på http://www.tannoy.co...EN1GO_small.jpg jag..

Tänkte mer på denna modell som enl en polare låter ruskigt snyggt, kanske lite civiliserat dock http://www.tannoy.co...IS3NG_small.jpg

#70

Postad 20 juli 2003 - 01:17

Unregistered45e73766
  • Unregistered45e73766
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Har du lyssnat på några högtalare från Jamo? Mina D590 har kanonljud på mellan och diskant bas om man har en förstärkare som driver dom. ligger rätt så bra i pris också ca 8000:- på Expert

Ska tilläggas att dom är vansinnigt snygga också [:)]

#71

Postad 20 juli 2003 - 14:12

Unregistered85c14263
  • Unregistered85c14263
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Verkar som att det inte bara är jag som planerar ett köp av högtalare i 10 000-kronors klassen. Detta är skitbra läsning för mig eftersom jag själv inte har varit ute o provlyssnat. Hade funderat lite på B&W 603/604, men de verkar ju inte vara så bra till rock/hårdrock...jag lyssnar nästan uteslutande på sån musik (Neil Young, Pearl Jam, Tool, System of a Down m.m.). Är det ingen som provlyssnat eller har några erfarenheter av CANTON KARAT S 8 DC? Tycker den är sjukt snygg[8D]!
CM4 verkar ju vara en kanonhögtalare men min budget tillåter nog inte riktigt det, om jag inte har lust att leva på nudlar minst ett år[:)]!
Tack för ett lärorikt test!

#72

Postad 20 juli 2003 - 15:40

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

  • 1 362 inlägg
  • 0
Nudlar e gott, så passa på att köp ett par CM4 du [:)].

Kul att du tyckte om "testen".

#73

Postad 20 juli 2003 - 20:51

Unregisterede959f3fd
  • Unregisterede959f3fd
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
nu är den ut på hemsida (äntligen) [;)] evidvince 7.E med dubbla aktiva 6,5 och en 1 passiv 6,5 och 1 superdiskant [:D] mer info: www.audiopro.se/products/evidence_e7.asp



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.