Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp! Behöver jag en DAC/Mediaspelare?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 november 2019 - 11:28

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
På bildsidan streamar jag idag främst SVT Play, TV4 Play, Boxer Play och YouTube. Kommer att skaffa ett Amazon Prime-abonnemang, bland annat för att få tillgång till streamat 4K-material. För samtliga dessa finns appar i min teve, en Sony KD55A1 UHD från 2017. Jag kan också välja att streama samma innehåll från en android-telefon eller surfplatta till teven eller förstärkaren, en Onkyo TX-RZ710, också 4K-klar.
 
Streamat ljud hämtas mest från Spotify och TuneIn, med Tidal eller någon annan mera högupplöst tjänst i framtidsplanerna. Allt går att köra direkt till teven och slangas vidare optiskt till ljudanläggningen, eller direkt till förstärkaren via en separat Chromecast  Audio. Spotify finns också inbyggt i Onkyon. Spotify och TuneIn är för ”förströelse- och urvalslyssning”, för ”finlyssnande” väljer jag bättre källor, men jag är ändå ljudnörd nog att vilja ha ut så bra kvalitet som går att få från mp3:or. Lyssnar jag t.ex. på Spotify från datorn går ljudet till lurarna via en iFi Audio nano iDSD.
 
Dessutom finns en Oppo UDP 203, med streamingkapacitet även om jag inte hittills har använt mig av den, i racket, och det händer att jag hämtar både stillbilder och rippad musik från en NAS med mediaserverkapacitet. Mediariggen har tillgång till både wifi och trådat nätverk.
   
Med dessa förutsättningar, har jag något att vinna i bild- och/eller ljudkvalitet eller praktiskt handhavande på att skaffa en separat DAC och/eller mediaspelare? Både teven och Oppon har kvalificerad uppskalning till UHD, men hur DAC:arna i Onkyon respektive Chromecast Audio står sig mot en fristående DAC kan jag inte bedöma. Vad säger expertisen? Finns det rent av något tips på burk man borde skaffa på Black Friday, om ni tycker jag borde lägga streamingen i en egen enhet?


#2

Postad 28 november 2019 - 10:55

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Problemet är väl hur du ska lyckas få ut ljudet via en DAC, med alla dina prylar ?

Hur och var ska du koppla in den?

#3

Postad 28 november 2019 - 12:24

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Problemet är väl hur du ska lyckas få ut ljudet via en DAC, med alla dina prylar ?

Hur och var ska du koppla in den?

 

 

Enbart en DAC löser väl bara en del av problemet (om jag har något), dvs. komprimerat/lågupplöst ljud från Spotify och TuneIn, som jag funderar på om en fristående DAC hanterar bättre än t.ex. Onkyons inbyggda Spotify/TuneIn/DAC-kombination. I så fall borde jag väl kunna mata DAC:en trådat från t.ex. en surfplatta eller dator (för att slippa bluetooth). Eftersom det verkar som att både teven och Oppon är rätt kapabla att hantera 4K-material skulle en DAC för enbart ljud kunna vara en dellösning.
 
Steget upp vore väl någon form av mediacenterlösning, men det är ett område som jag bara har börjat nosa på, t.ex. på vilken nivå jag i så fall bör lägga mig när det gäller pris/kapacitet med mitt tänkta källmaterial, och där är jag fortfarande inte kunnig nog att själv dra slutsatser innan Black Friday redan är förbi. Hittade t.ex. den här https://www.hembiobu...imedia-q10-pro/ som tycks kunna (för?) mycket, men kan inte avgöra om den tillför något till mitt befintliga system. Kan också tillägga att Wife Acceptance Factor omöjliggör ljudkanalutbyggnad utöver nuvarande 5.1 under överskådlig tid, så Atmos och liknande är ointressant.
 
Var det svar på din fråga?


#4

Postad 28 november 2019 - 14:34

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Fast är det lågkomprimerat, är det ju lixom shit in shit ut, är källan usel hjälper ju ingen DAC i världen.

Du kan inte skapa något från luft, s.a.s.

Den analoga SD-bilden på TVn blir inte bättre av en 4k eller 8k tv-apparat, om du förstår min parallell.

#5

Postad 28 november 2019 - 19:01

Grelber
  • Grelber
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

 ...shit in shit ut...

 

I princip håller jag med dig, men samtidigt måste det rimligen finnas grader i h-lvetet. Det kan inte bara vara konserverad-gröt-syndromet som får somliga att lägga 50.000 på en high-end DAC. Och på min egen nivå tycker jag nog att t.ex. en högklassig inspelning av en akustisk stålsträngad får ytterligare en nyans av luftighet/skimmer/närvaro när jag lyssnar på kedjan dator-iFi Audio nano iDSD-Sony MDR1A jämfört med dator-Sony MDR1ADAC (samma lur men med inbyggd DAC) även om källmaterialet är Spotify med högsta bitrate. Jag kanske inbillar mig, men eftersom jag själv är gitarrist har jag rätt god koll på hur en bra acke låter i verkligheten.
 
På motsvarande sätt tycker jag nog att t.ex. direktsänd standard-tv via marknätet blir en aning krispigare och mera detaljrik på Sony A1:an interpolerad till 3840x2160 px jämfört med en några år äldre men fortfarande högklassig Sony 1920x1080 px-tv, trots att den senare inte behöver interpolera lika mycket. Det kan inte rimligen bara vara skillnaden mellan en LED och en OLED-panel.
 
Båda exemplen säger mig att det kanske finns fristående enheter som slår den inbyggda elektroniken i de prylar jag har idag, men i så fall hur mycket, och till vilket pris? Jag är inte beredd att lägga high-end-pengar, men finns det något i prisområdet upp till ca 5000 som skulle göra märkbar skillnad i ljud- och/eller bildåtergivning så kan jag vara intresserad. Min förhoppning är att det ska finnas någon/några som redan har gjort den sortens research, och som jag kunde åka snålskjuts på.  




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.