Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför är dukar så dyra?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 oktober 2020 - 09:59

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Hejsan! Ja, det här är ju ett av livets stora frågor! Äntligen har du möjlighet att realisera din stora dröm om hemmabio, 10.000:- kronorsprojektorn är bestäld och .... vänta, va??? 10.000:- TILL för en j*vla duk???! 

 

När vi skulle göra om vår bio hade vi först planerat att köra med ljudtransparent duk, och på dom stora amerikanska sajter rekommenderades spandex. Vi körde istället på "bi-stretch" från Stoff & Stil och gjorde en ramspänd 2.40:1 duk, och det funkade ... så där iaf. Senare la vi till ett extra lag och bildet blev betydligen förbättrad, gain ökades markant, men duken var absolut inte längre ljudtransparent. Vi valde att prioritera bilden och flyttade högtalarna bort från bakom duken.

 

Nu undrar jag - nu när vi inte längre behöver ljudtransparensen måste det finns nånting bättre än polyestertyg, men i h..vete om vi vill spendera 5-10 tusen eller mer på en duk. Vi tycker överlag om bildkvalitén nu, men skulle önska lite bättre svarta (inte att vår Benq W2000 har bra svarta, men troligen bättre än vi upplever). Kanske man inte ska använda tyg alls? Jag vet att baksidan av rullgardiner är jättepopulärt, men vet också att ingen skulle påstå att det blir kanonbild.

 

Så vad är det som gör "riktiga" dukar så j*vla dyra? Har de nån sorts speciel beläggning? Och går det överhuvudtaget att få bara acceptabel svarta med nånting annat och billigare än "riktigt" dukmaterial?



#2

Postad 02 oktober 2020 - 07:10

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Köp begagnat, finns många att välja på, se bara på marknaden här.

Köper du en bra duk varar den i stort sett väldigt länge.

#3

Postad 02 oktober 2020 - 09:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Riktiga dukar har både en riktig beläggning för färgåtergiving osv (finns grå f.eks samt olika grader av reflektion), men också en struktur som vid manuell duk ska hålla den så flat som möjligt. De har också en bättre mekanism för att dra upp och ned (släppa och den åker upp sakta) samt att välja var man vill att den ska stanna nede. I tillägg har de svart ram runt en korrekt aspect ratio och ofta svart "drop" dvs svart hela vägen upp.

 

Däremot tycker jag inte man ska lägga för mycket för dom håller inte i all evighet, min tab tension som kosta över 30k var jag tvungen att skrota då ytan hade gulnat efter alla år.



#4

Postad 02 oktober 2020 - 09:22

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Köp begagnat, finns många att välja på, se bara på marknaden här.

Köper du en bra duk varar den i stort sett väldigt länge.

 

Jag märker att du inte helt förstått syftet med mitt inlägg ... men tack för svar. Desutom är även begagnade dukar ju tydligen ganska dyra också.

 

Riktiga dukar har både en riktig beläggning för färgåtergiving osv (finns grå f.eks samt olika grader av reflektion), men också en struktur som vid manuell duk ska hålla den så flat som möjligt. De har också en bättre mekanism för att dra upp och ned (släppa och den åker upp sakta) samt att välja var man vill att den ska stanna nede. I tillägg har de svart ram runt en korrekt aspect ratio och ofta svart "drop" dvs svart hela vägen upp.

 

Däremot tycker jag inte man ska lägga för mycket för dom håller inte i all evighet, min tab tension som kosta över 30k var jag tvungen att skrota då ytan hade gulnat efter alla år.

 

Jag kan förstå att "rulldukar" är dyrare än ramspända, men ärligt ... 30 tusen för 5-6 m2 specialvinyl? Det verkar inte rimligt. Jag säger inte att riktiga dukar inte är märkbart bättre än vanlig tyg eller vinyl, men är dom verkligen dyra att tillverka att man behöver kosta ut 10-20-30 tusen eller mer varje tionde år?



#5

Postad 02 oktober 2020 - 09:43

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 752 inlägg
  • 0
Men så är det olika vad man tycker är dyrt 30/40 tusen för en duk tycker jag inte är dyrt, men en jacka för 1000 kr är svindyrt för mig.

#6

Postad 02 oktober 2020 - 10:14

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Ja, kostnadsperspektivet är väldigt individuellt, det flesta här tycker antagligen inte att en projektor för 10k är så mycket att ha heller.

 

Men en vit duk är oftast mycket billigare än t.ex högkontrast, men då får du ta kostnaden på att måla väggar och tak svarta istället.

 

Projektor är inte en billig hobby på något sätt.



#7

Postad 02 oktober 2020 - 12:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Asså den för 30k hade:
* Tab tension som håller duken helt flat
* Ett spesiellt material som är extra smooth som inte funkar på manuella dukar (för mjukt att dra i)
* El motor

 

Den jag bytte til kostade 6k den gången och var manuell. Den största skillnaden i priset mellan dom låg i elmotor och tab-tension-mekanik. Men man kunde också se en tydlig skillnad i bild, lite beroende på avstånd.

 

Så typ:
* Gratis: Rakt på väggen = fel färg, gain och fel struktur (skitdålig bild)

* Liten kostnad: På en målad vägg = Mer riktig färg och gain men fel struktur (lite undre gränsen til ok bild)

* Mellan kostnad: Manuell duk = Riktig färg, möjlighet til riktig gain och struktur (klart användbar bild)

* Övre mellanskikt: Mera spesialiserad manuell duk = Möjlighet för grå och olika typer gain samt kan ha olika val av struktur (kan ge riktigt bra bild beroende på projektor och sittavstånd)
* Dyrt: Duk med elmotor, tab-funktion, många val av gain och struktur, samt flera möjligheter til custom drop-längd osv (den lilla pricken över i på bildkvalitet, nu har man nästan inget att klaga på samt man får bekvämligheter som elmotor, slät duk samt kan custimesera den mer til behov, typ av projektor osv

 

Jag kan tänka mig att det är liknande för ramspända saker även om jag kan hålla med om att det "bara" är ett tyg så är det olika tillverkningsprocesser och ju bättre så har dom ganska höga krav til att ytan skal vara perfekt för tillverkaren över många många hundra meter. En enda liten fel i tråden så blir det en liten bulk som syns med en gång.


Redigerat av Demon Slayer, 02 oktober 2020 - 12:08.


#8

Postad 02 oktober 2020 - 12:10

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag köpte en mdf skiva och målade den ljusgrå med en blandning jag hittade på ett annat forum, blev skitbra med en epson TW700 på den tiden, skulle väl gå göra likadant idag med en budget projje? Sen kan man diskutera vad som är bra och bra, men bilden var skarp med bra färger o hyffsad svärta vad jag vill minnas.. kostand ca 500kr för allt



#9

Postad 02 oktober 2020 - 12:27

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Ramspänd är ju alltid mer kvalité för pengarna än rullduk, tittar man på react så kostar den i linea kasset ca 3 ggr så mycket som den ramspända, så det är ju inte "duken" som drar iväg i pris där. (Sen kan man såklart tycka det är mycket med 10k för 104" react oavsett).

 

För en vanlig duk så kollade jag på hbb, 104" kingpin velvet för strax under 4k. Personligen tycket jag inte det är mycket, men det är nog så att kunderna för en 10k projektor kanske förväntas skjuta direkt vägen oavsett?



#10

Postad 02 oktober 2020 - 14:23

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Man får ju räkna in utveckliingskostnaden också. Kostar ju en del att testa fram en högkontrastduk och hur många ex säljs egentligen?

#11

Postad 02 oktober 2020 - 14:30

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Jag märker att du inte helt förstått syftet med mitt inlägg ... men tack för svar. Desutom är även begagnade dukar ju tydligen ganska dyra också.


Jag kan förstå att "rulldukar" är dyrare än ramspända, men ärligt ... 30 tusen för 5-6 m2 specialvinyl? Det verkar inte rimligt. Jag säger inte att riktiga dukar inte är märkbart bättre än vanlig tyg eller vinyl, men är dom verkligen dyra att tillverka att man behöver kosta ut 10-20-30 tusen eller mer varje tionde år?

Blir tyget missfärgat så är man antingen storrökare inomhus eller så låter man duken stå med solljus på sig varje dag. En av mina dukar har 16 år på nacken utan det minsta missfärgning

#12

Postad 02 oktober 2020 - 15:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Min Dalite blev gulaktig efter 10+ år utan rök eller sol. Jag upptäckte det dock inte förrän jag la en ny duk över den. Då syntes det.

#13

Postad 02 oktober 2020 - 15:33

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Min tabtension grey Euroscreen är fortfarande fin, köpt 2010, kostade bara 22725. Tyvärr klippte min dotter sönder den i ett raserianfall. 19 år med autism

#14

Postad 03 oktober 2020 - 17:16

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Dyrare dukar är oftast uppbyggda med flera lager av dukmateriel.

Danska DNP har exempelvis 7 olika lager som tillsammans bygger upp deras Supernova-dukar.

 

https://www.hembiobu...5-black-velvet/

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  DNP.jpg   95,7K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av arcspin, 03 oktober 2020 - 17:28.


#15

Postad 04 oktober 2020 - 12:09

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Jag tror en aspekt man inte kan räkna bort är hur liten marknad det är. Hur många projektordukar (för hembiobruk) säljs på ett år? Det kan inte vara några mängder. Alltså måste man ta betalt för att täcka utveckling och tillverkningskostnader.

#16

Postad 06 oktober 2020 - 16:43

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Var i kontakt med ett väveri i Indien och kollade om man kunde beställa  duk enligt egna specifikationer. 

Fick svaret att det skulle gå bra. Jag ville ha vit färgäkta matt plasttråd som inte blev gul med tiden .

Ville ha shintse vävning = tråden ska gå över två varptrådar och under en varptråd, därefter åter över två varptrådar.

Fick svaret att kostnaden för 2,5 meter bred tyg skulle bli runt en hundralapp men minsta kvantitet skulle vara en rulle med 75 meter väv.

 Ca 7500:- Kanske inte skulle vara så farligt. men om man klipper av 2 x 4 meter så blir det 67 meter kvar som man får sälja till folk som behöver 1,5 till 2 meter..  

Företaget uppgav att man kunde leverera tyget med mattsvart plastfolie på ena sidan så jag misstänker att företaget tillverkar filmdukar åt andra företag.

Tror att det är med filmdukar som med högtalarkablar. Fick ett mail om att man hade nya högtalarkablar som förbättrade ljudet och dessa kablar med litztråd kostade ca 10 000:- Vill någon betala ett överpris så vill leverantören naturligt vis sälja produkterna till överpris.

Om du var en biofgrafägare och skulle behöva en filmduk med måtten 10x 5 meter skulle du bli förvånad över de låga priset per kvadratmeter. Med tanke på priset tycker jag att biografer har en bra bild och helt ok färger.  .  





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.