Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Anti-Mode 8033 Automatic Subwoofer Equalizer

629 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 september 2010 - 11:29

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Har nu gjort en enkel standardkalibrering. Sänkte basnivån rejält till kalibreringen och höjde den sedan till min ursprungliga nivå.
Provade med en hel del material på Blu-ray som Transformers2, Fearless, Police Certifiable, U2 360 mm.
Det första som slog mig "Fan vad bra i takt subben spelar nu!!", den är med helt på ett annat sätt.
Jag fick helt klart den här natt och dag upplevelsen. Det spelar tajt, kontrollerat och med helt klart bibehållen dynamik.
Det andra stora tanken var att subben integrerar mycket bättre med framsystemet!. Just i mitt fall låter det som att ljudbilden är mycket större och basen är mycket "luftigare" på ett bra sätt.
I manualen står det att man kan behöva justera upp subben efter kalibreringen då rumsresonanserna är dämpade men i mitt fall behövdes inte det. Upplever att det är nästan mer tryck och dynamik.

Har haft något boomy sound på visst material men nu var även det helt väck. Försökte samtidigt provocera fram det igen i kalibrerat läge men det går inte. Fräckt, man kan öka nivån rejält eller helt fritt på subben och ändå får man inga boomy effekter. Det blir bara högre!.

Hoppas det kommer uppgradering av Anti-Mode med display och ett hi-fi matchande chassi samt möjlighet till avläsning av grafer så man vet vad manicken gjort. Skulle lätt betala det dubbla priset då.
Men man måste prova denna. Först då slår det en att det här manicken är jävligt avancerad asså trots till utseendet.

Det vore rent oklokt att inte ta in denna som handlare, lär vara lätt att sälja.

Min config: Pioneer Susano SC-LX90, BD-LX71, Audiovector Mi3 Super, AV3Ci Super, KX, Mi3 Sub Signature.

#2

Postad 15 september 2010 - 21:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Har jag läst rätt att du har manicken hemma? Lite coolt att någon skriver om den i sverige. Jag har endast läst om den i amerikanska och engelska forum.

Låter härligt med ett tajt sound!

#3

Postad 15 september 2010 - 22:36

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Kul att du provat och är nöjd. Jag har själv kollat in denna och tänker nog slänga med en sån när jag beställer sub nr 2 från bkelectronics.
2 subbar, anti mode och audyssey multeq xt borde ge rätt schysst basåtergivning.

Mvh Martin

#4

Postad 16 september 2010 - 07:09

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Har jag läst rätt att du har manicken hemma? Lite coolt att någon skriver om den i sverige. Jag har endast läst om den i amerikanska och engelska forum.

Låter härligt med ett tajt sound!


Japp, jag beställde min från verkkokauppa.com Finland. Där finns dom på lager och tog bara 3 dar med deras långsamma frakt.

#5

Postad 16 september 2010 - 19:48

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Måste göra folk lite glada, kan medela att vi nu har återförsäljare här i sverige!
Nämnligen den förnämliga butiken http://www.hembiobut...p?pgrpnr=150110

Nu kanske mera folk vågar testa den :)

#6

Postad 16 september 2010 - 21:25

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Då lyder min fråga, 8033 lr XTZ sub amp 1 DSP? ngn som provat bägge å kan förtälja? min första tanke är att XTZ är ngt bättre(har room analyzer) men kan ha fel.........köper säkert båda ändå prylgalen som man är :)

#7

Postad 16 september 2010 - 22:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Det är helt skillda produkter, ena är ett steg med dsp och den andra är en eq för sub.

#8

Postad 16 september 2010 - 22:19

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Om jag har riktig tur så kanske den är här i slutet på nästa vecka för en utvärdering :)

#9

Postad 17 september 2010 - 00:41

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Dock så ska bägge kunna "förbättra" basen....och iom att 8033 mäter rumsresponsen och ställer efter det så liknar jag det med XTZ room analyzer+XTZ DSP(auto på 8033 & man på XTZ) antar att den minskar stående vågor och allt vad det är.......har jag nått rätt?

Redigerat av Unregistered68eeb4be, 17 september 2010 - 00:41.


#10

Postad 17 september 2010 - 09:07

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Har du en passivsub så är kanske XTZ något för dig, annars ser jag ingen mening med den.
Tror XTZ´n skall ha en egen tråd. Kolla i den vad dom säger.


Tänkte posta ett par exempel som 8033 har fått till.

I tried the unit out in my lounge, feeding an REL Stadium II sub in one corner of the room, which gets down to about 20Hz in-room. This was the first time I'd measured the sub in there since the room was extensively rearranged. I compared the results of the 8033 with those I got using a BFD (DSP1124P) applying manual EQ. The room itself is L-shaped, with patio doors right across one end.

Here are the results with no EQ (red), the 8033 (green) and then the BFD (blue). Graph axes are from 35dB to 95dB vertically and 15Hz to 200Hz horizontally.

Read more: Testing the DSpeaker Anti-Mode 8033 - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Bifogad fil  noeqred.8033green.bfdblue.jpg   54,07K   8 Antal nerladdningar


no EQ (red), the 8033 (green) and then the BFD (blue).
Bifogad fil  noeqwaterfall.jpg   116,19K   9 Antal nerladdningar
Bifogad fil  8033waterfall.jpg   122,23K   7 Antal nerladdningar
Bifogad fil  bfdwaterfall.jpg   91,52K   6 Antal nerladdningar


For the sake of completeness, here are the filter settings for the BFD:

Bifogad fil  filtersbfd.jpg   186,89K   3 Antal nerladdningar


Note that it took 7 filters to correct the 20 - 35Hz region, and in that area a change in filter frequency of less than 0.5Hz can be the difference between working and not working.



Sista meningen summerar nog ganska fint varför bakerman22 och jag har beställt en Antimode 8033


Här har ni ett exempel på en XTZ som inte hade riktigt lika svår uppgift som Rel subben hade.
Han har även tweakat lite manuellt i sin förstärkare.

Bifogad fil  beforeafter_antimode_xtz.jpg   46,14K   2 Antal nerladdningar

#11

Postad 17 september 2010 - 19:38

Unregistered29563
  • Unregistered29563
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Beställde en precis från hemsidan - går snabbast så och de hade bra pris.

Borde få den i början på nästa vecka. Skall bli skönt att kunna få rätt på basen utan att behöva använda Audessey i min Onkyo 875 som man inte kan ställa in att använda frontarna att mäta mot.. Mycket irriterande. Annars gör den ett ganska bra jobb med basen.

Så nu kan jag stänga av Audessey och avända denna till basen och få frontarna oförändrade...

Kul att den fått svensk general agent. Synd bara att den var slut... Och priset är ju lite högra än det finska.

#12

Postad 17 september 2010 - 19:55

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Det känns som att den här produkten kommer slå riktigt stort. Den levererar riktigt bra resultat och är extremt enkel att använda. Självklart skall en (eller två) inhandlas framöver.

#13

Postad 17 september 2010 - 20:30

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Beställde en precis från hemsidan - går snabbast så och de hade bra pris.

Borde få den i början på nästa vecka. Skall bli skönt att kunna få rätt på basen utan att behöva använda Audessey i min Onkyo 875 som man inte kan ställa in att använda frontarna att mäta mot.. Mycket irriterande. Annars gör den ett ganska bra jobb med basen.

Så nu kan jag stänga av Audessey och avända denna till basen och få frontarna oförändrade...

Kul att den fått svensk general agent. Synd bara att den var slut... Och priset är ju lite högra än det finska.


Skojar du nu, han hade 10st enheter igår! Snacka om att gå åt som smör i solsken! :P
jag tror att det är så enkelt att dom inte har fått in enheter än bara, skall visst komma i mitten på veckan trodde dom.

Det känns som att den här produkten kommer slå riktigt stort. Den levererar riktigt bra resultat och är extremt enkel att använda. Självklart skall en (eller två) inhandlas framöver.


Jag skall testa med en till mina två iaf, skall visst bara vara att fasvända ena subben 180grader och köra på.
Men har bett om mera info ang detta ifrån Hembiobutiken.com

Redigerat av Evil Homer, 17 september 2010 - 20:32.


#14

Postad 17 september 2010 - 20:42

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Vaddå fasvända ena subben 180 grader? Det kan väl inte vara nån höjdare?
Jag kör bägge mina på 0 grader... Tar dom inte ut varann om man ställer en på 180?

#15

Postad 17 september 2010 - 20:45

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Vaddå fasvända ena subben 180 grader? Det kan väl inte vara nån höjdare?
Jag kör bägge mina på 0 grader... Tar dom inte ut varann om man ställer en på 180?


Kikar du bilderna jag har postat så är ena utgången 180 grader och andra 0 grader.
Varför det är så har jag inte en aning om, men svar kommer säkert snart på varför dom har gjort så. Säkert någon genomtänkt ide bakom.

#16

Postad 17 september 2010 - 20:48

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0
Det var nog bra att detta kom upp igen, har funnits en tråd om denna manick tidigare som inte blev så långlivad har jag för mig. Kul att den har så bra pris för det resultatet den ger.

En liten fundering.
Om man har två subbar. Vilket är bäst då, en eller två Anti mode?

En kalibrerar ju in den sammanlagda responsen av båda subbarna. Har man en separat för varje kanske det kan bli lite konstiga fenomen sen när båda är igång samtidigt?




MVH Martin

Kikar du bilderna jag har postat så är ena utgången 180 grader och andra 0 grader.
Varför det är så har jag inte en aning om, men svar kommer säkert snart på varför dom har gjort så. Säkert någon genomtänkt ide bakom.


Förmodligen är det om man har ett slutsteg där man inte kan fasvända, då väljer man helt enkelt den andra utgången.

Blir det ingen försämring om man skickar ut en fasvänd signal till ena subben som sedan vänds tillbaka? Kanske bättre med en y-split på 0 utgången?

#17

Postad 17 september 2010 - 20:59

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Det var nog bra att detta kom upp igen, har funnits en tråd om denna manick tidigare som inte blev så långlivad har jag för mig. Kul att den har så bra pris för det resultatet den ger.

En liten fundering.
Om man har två subbar. Vilket är bäst då, en eller två Anti mode?

En kalibrerar ju in den sammanlagda responsen av båda subbarna. Har man en separat för varje kanske det kan bli lite konstiga fenomen sen när båda är igång samtidigt?




MVH Martin



Förmodligen är det om man har ett slutsteg där man inte kan fasvända, då väljer man helt enkelt den andra utgången.

Blir det ingen försämring om man skickar ut en fasvänd signal till ena subben som sedan vänds tillbaka? Kanske bättre med en y-split på 0 utgången?



Det skall fungera med en, jag gör så att jag ber Daniel på HBB komma in här i tråden och svara på våra frågor, den är helt ny för dom med.

#18

Postad 20 september 2010 - 13:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Kul att det händer något på den här fronten. Vanliga recievers har ju inte någon bra EQ (Audyssey är väl så där också).

Nu behövs bara att de uppfinner en smidig manick som tar bort baseko så är bra basåtergivning inom räckhåll för många. Det blir nog inte så lätt tyvärr.

#19

Postad 20 september 2010 - 13:47

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Kul att det händer något på den här fronten. Vanliga recievers har ju inte någon bra EQ (Audyssey är väl så där också).

Nu behövs bara att de uppfinner en smidig manick som tar bort baseko så är bra basåtergivning inom räckhåll för många. Det blir nog inte så lätt tyvärr.


Jo visst är det skoj att det kommer ut nya saker på marknaden :)

Tycker du inte att den har fått till ett hyfsat jobb med efterklangen på före/efter bilderna där uppe?

#20

Postad 20 september 2010 - 15:12

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Denna EQ är så otroligt intressant, så Niklas, jag ser fram emot ett låååångt utförligt svar i denna tråd med bilder, mätningar, intryck m.m. :)

Jag vill också ha en men sparar nog ihop till en till bas först... :)

#21

Postad 20 september 2010 - 15:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Denna EQ är så otroligt intressant, så Niklas, jag ser fram emot ett låååångt utförligt svar i denna tråd med bilder, mätningar, intryck m.m. :)

Jag vill också ha en men sparar nog ihop till en till bas först... :D


Jag kanske kan göra lite mätningar med bara en sub för dig så får du se skillnaden där med :)

#22

Postad 20 september 2010 - 16:17

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Jag kanske kan göra lite mätningar med bara en sub för dig så får du se skillnaden där med :)

Gör det, jag vill också se :)



MVH Martin

#23

Postad 20 september 2010 - 16:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jo visst är det skoj att det kommer ut nya saker på marknaden :)

Tycker du inte att den har fått till ett hyfsat jobb med efterklangen på före/efter bilderna där uppe?



En EQ kan väl knappast påverka efterklangen? Skall man minska på basekot så är det nog bara basabsorbtion som gäller...
Teoretiskt skulle man kunna tänka sig en apparat som skickade ut en inverterad försvagad basgång med lagom fördöjning för det individuella rummet och att denna skulle släcka ut ekot vid en specifik sweetspot, men det verkar orealistiskt... :)

#24

Postad 20 september 2010 - 16:37

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Jo visst är det skoj att det kommer ut nya saker på marknaden :)

Tycker du inte att den har fått till ett hyfsat jobb med efterklangen på före/efter bilderna där uppe?

men den var inte så intressant när jag postad den för några månader sedan.

En EQ kan väl knappast påverka efterklangen? Skall man minska på basekot så är det nog bara basabsorbtion som gäller...
Teoretiskt skulle man kunna tänka sig en apparat som skickade ut en inverterad försvagad basgång med lagom fördöjning för det individuella rummet och att denna skulle släcka ut ekot vid en specifik sweetspot, men det verkar orealistiskt... :)

Handlar fortfarande om lådan och dess våglängd .
men tanken är god

#25

Postad 20 september 2010 - 16:41

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Efteklangen finns ju i rummet, inte i baslådan. Om det är baseko i rummet så lär varken bashögtalarens kostruktion eller EQ:n kunna fixa det...
Det är klart, om basen inte går så djupt i frekvens så får man mindre problem med efterklang i de frekvenserna.

#26

Postad 20 september 2010 - 17:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

En EQ kan väl knappast påverka efterklangen? Skall man minska på basekot så är det nog bara basabsorbtion som gäller...
Teoretiskt skulle man kunna tänka sig en apparat som skickade ut en inverterad försvagad basgång med lagom fördöjning för det individuella rummet och att denna skulle släcka ut ekot vid en specifik sweetspot, men det verkar orealistiskt... :)


Jag har inte en susning om hur det funkar rent tekniskt, men du ser på mätnignarna där uppe att efterklangen i rummet har sänkts iaf.

men den var inte så intressant när jag postad den för några månader sedan.



Nu finns den hos en svensk återförsäljare, därför MYCKET mer intressant för mig.

#27

Postad 20 september 2010 - 17:13

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Nu finns den hos en svensk återförsäljare, därför MYCKET mer intressant för mig.


+1

#28

Postad 20 september 2010 - 19:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Efteklangen finns ju i rummet, inte i baslådan. Om det är baseko i rummet så lär varken bashögtalarens kostruktion eller EQ:n kunna fixa det...
Det är klart, om basen inte går så djupt i frekvens så får man mindre problem med efterklang i de frekvenserna.


Man ska nog vara medveten om att en EQ, precis som du säger, bara kan göra ett bra ljud där man sitter. Har man dalar och toppar på andra ställen i rummet är det bara absorbtion i rummet som kan åtgärda eventuella problem.

På sätt och vis skulle jag vilja rekommendera att man fixar akustiken först och tar till en EQ som sista möjliga åtgärd.

#29

Postad 20 september 2010 - 19:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag har inte en susning om hur det funkar rent tekniskt, men du ser på mätnignarna där uppe att efterklangen i rummet har sänkts iaf.




Nu finns den hos en svensk återförsäljare, därför MYCKET mer intressant för mig.



Det måste vara för att topparna är högre utan EQ som gör att ekot hänger kvar längre. Ekots halveringstid kan rimligtvis inte påverkas utan rumsaktustiska åtgärder.

#30

Postad 20 september 2010 - 19:45

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Men Behringern som med visas har ju än mindre efterklang, så mycket mer får den ju inte ner topparna.
Som sagt jag är för dålig på hur det fungerar, men får man ner topparna och därmed sänker efterklangen ( om man nu kan kalla det så med såhär låga frekvenser ) så är jag mer än nöjd.

Redigerat av Evil Homer, 20 september 2010 - 19:54.


#31

Postad 20 september 2010 - 19:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Efterklangen finns kvar i rummet och det kommer antagligen låta klart sämre på andra platser. Det är det som är fördelen att ta tag sånt i själva rummet, att det påverkar ljudet över hela rummet. Men dom flesta har inte plats lr ork att fixa stora basabsorbenter så då funkar nog detta tillräckligt bra. :)

#32

Postad 20 september 2010 - 20:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Efterklangen finns kvar i rummet och det kommer antagligen låta klart sämre på andra platser. Det är det som är fördelen att ta tag sånt i själva rummet, att det påverkar ljudet över hela rummet. Men dom flesta har inte plats lr ork att fixa stora basabsorbenter så då funkar nog detta tillräckligt bra. :)


FAN WOW KARLSSON !! :D
RIKTIGT imponerad av det inlägget !! :)

#33

Postad 20 september 2010 - 20:27

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med bakerman22, inte helt negativ. Titta här tex "så då funkar nog detta tillräckligt bra" och har slagit på stort och använder en smilie.

Antingen har Mr skärpt till sig.
Eller så har han fått sig ett nyp och är på förbaskat gott humör, eller så är han helt enkelt lite smått full.

Håller tummarna för första alternativet, även om nr2 och 3 inte är så dumt emellanåt det heller :)

Redigerat av Evil Homer, 20 september 2010 - 20:28.


#34

Postad 20 september 2010 - 21:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag försöker bara tänka logiskt. ;)
Efterklangen uppkommer ju efter att ljudet har lämnat högtalarna. EQ:n ligger ju långt före i kedjan och har ingen möjlighet att påverka efterklangen. Lika lite som att en sångare kan ta bort ekot i en kyrka genom att sjunga en annan ton. Ekot hör till lokalen och kan bara ändras genom att göra akustikförändringar...
I vilket fall som helst verkar detta vara en produkt med stor potential. Tar man bort pucklar så är mycket vunnet. :)

#35

Postad 20 september 2010 - 21:37

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Man skulle då kunna säga att absorbenter är EQ för ljud som redan lämnat högtalarna.

På tal om eq; jag har alltid undrat om man kan få en subwoofer att korta ner de toner som bygger upp pucklar. Min tanke är att en väldigt kort ton inte hinner bygga upp problematiska rumsresonanser. Naturligtvis kommer detta inte funka om den "dåliga" tonen existerar en längre tid då resonansen börjar byggas upp igen.

Eh..hänger ni med?

#36

Postad 20 september 2010 - 22:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag försöker bara tänka logiskt. ;)
Efterklangen uppkommer ju efter att ljudet har lämnat högtalarna. EQ:n ligger ju långt före i kedjan och har ingen möjlighet att påverka efterklangen. Lika lite som att en sångare kan ta bort ekot i en kyrka genom att sjunga en annan ton. Ekot hör till lokalen och kan bara ändras genom att göra akustikförändringar...
I vilket fall som helst verkar detta vara en produkt med stor potential. Tar man bort pucklar så är mycket vunnet. :)


Givetvis är det så. Maskinen plockar ju bara ner toppar och lyfter upp dalar i sweetspot.
Har man en megasoffa är det nog inte omöjligt att det låter sämre i övriga platser än sweetspot än vad det gjorde innan.
Dock tror jag att den är PERFEKT för såna som jag som lider av extrem tålamodsbrist, och som inte tycker att det är roligt att pilla och greja..
I mitt fall är det nog t.o.m optimalt, då mina rör är så stora att det inte finns speciellt mycket olika placeringsmöjligheter. Inte heller mycket plats kvar för akustikåtgärder... :P
Dock skulle ju det bästa vara att fixa till rummet så gott det går, sen placera subben/subborna optimalt, och sen eventuellt fixa till det sista med en EQ av något slag, MEN jag tror att den här grejen ger ett megalyft med minimala ansträngningar, och det känns helt rätt för mej... :)

#37

Postad 20 september 2010 - 22:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ner med topparna, upp med dalarna ... och PANG lite Audessey på det.

Bättre än inget alls, eller hur :)

#38

Postad 21 september 2010 - 06:13

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Nja nu vet jag inte om jag håller med längre, den plockar väl ändå inte upp några dalar. Utan tar bara ned topparna.

#39

Postad 21 september 2010 - 06:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jo, jag tror att den kan göra en enorm skillnad för rum med svåra baspucklar. En fet baspuckel kan sabba hela kalaset och det är ju väldigt trist om man lagt dyra pengar på fina högtalare. Jag tror att det finns ett stort sug efter en lättanvänd bas-EQ för rimliga pengar.
Det skall bli kul att se fler före vs efter-mätningar framöver.

#40

Postad 21 september 2010 - 07:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Nja nu vet jag inte om jag håller med längre, den plockar väl ändå inte upp några dalar. Utan tar bara ned topparna.


Menar du att den inte grejar att boosta en dal ? Så om du har en rejäl utsläckning vid en viss frekvens så försöker 8033 inte ens kompensera det ?

#41

Postad 21 september 2010 - 08:02

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Man skall ALDRIG höja en dal, bara sänka toppar.
Men däremot så när du sänker topparna, så kommer dalarna upp. Är du med på hur jag menar.

Har för mig att om jag sänker en topp som är på 35Hz så brukar man ha en dal som är på 70Hz, då kommer den dalen upp per automatik.

Rätta mig väldigt gärna om jag har fel, men något i den stilen är det iaf. ;)

Nu förstår ni varför jag skall ha en sånhär som fixar det per automatik va :)

#42

Postad 21 september 2010 - 08:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Sant, man bör inte boosta en dal. Man störs mest av peakar, för dom står ut mer medans dalar mer är en del av rummet. Sen kan det kräva enorma effekter för att höja en dal. Tänk om dalen är på 10 dB och du behöver alltså en förstärkare som ger 10 dB mer vid den frekvensen än resten. Säg att subben har en rätt hög känsligthet på 95 dB, och du vill fixa runt 115 dB peak vid soffan. Då behövs ungefär 500 watt (beroende på placering mm). För att få upp 10 dB dalen så behövs 5000 watt!
Så tipset är nog främst att ta peakarna.

#43

Postad 22 september 2010 - 04:52

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Sant, man bör inte boosta en dal. Man störs mest av peakar, för dom står ut mer medans dalar mer är en del av rummet. Sen kan det kräva enorma effekter för att höja en dal. Tänk om dalen är på 10 dB och du behöver alltså en förstärkare som ger 10 dB mer vid den frekvensen än resten. Säg att subben har en rätt hög känsligthet på 95 dB, och du vill fixa runt 115 dB peak vid soffan. Då behövs ungefär 500 watt (beroende på placering mm). För att få upp 10 dB dalen så behövs 5000 watt!
Så tipset är nog främst att ta peakarna.

Varför kör vissa med lt det är väl att höja en dipp i frekvenskurvan
Varför höjer och sänker en sms1 frekvenskurvan.

#44

Postad 22 september 2010 - 09:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Varför kör vissa med lt det är väl att höja en dipp i frekvenskurvan
Varför höjer och sänker en sms1 frekvenskurvan.


Det undrar jag också...?

#45

Postad 22 september 2010 - 10:05

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Varför kör vissa med lt det är väl att höja en dipp i frekvenskurvan
Varför höjer och sänker en sms1 frekvenskurvan.



LT får du ta på svenska så man förstår :)

Ang sms1 så bör det väl vara rekommenderat att man tar ner topparna istället för att höja dalarna även i den.
Men den ger valmöjligheten att höja om man vill. Rena gissningar nu, men misstänker att det är så.

Vi kan ju även göra en sorts höjning på Antimoden med, tänker på dom olika boost möjligheterna.

#46

Postad 22 september 2010 - 10:13

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0

LT får du ta på svenska så man förstår :)

Inte på svenska men en hyffsad förklaring: http://sound.westhos...z-transform.htm

#47

Postad 22 september 2010 - 10:25

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Inte på svenska men en hyffsad förklaring: http://sound.westhos...z-transform.htm



Skummade igenom väldig snabbt, men såg ett par punkter som dom hade tagit upp. Är detta verkligen önskvärt?!

*Every 6 dB increase in loudness requires 2x the excursion and 4 times the power
*Every octave lower you go requires 4x the excursion and 16 times the power
*If your speaker is flat down to 50 Hz and you want to extend one octave below that to 25 Hz then you will lose 12 dB of overall output capability when producing sound at 25 Hz because you are using up all of the driver's excursion and most likely power handling capability too.


Låter ju verkligen inte som en önskvärd lösning för att tvinga en högtalare att gå längre än vad den egentligen kan.
Varför inte bygga riktiga prylar direkt istället för att få en lösning som egentligen är felkonstruerad?

#48

Postad 22 september 2010 - 11:22

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Ni som har frågor kan väl staka upp dom så kan jag sammafatta och skicka vidare. Så kan vi lägga upp en FAQ så att det blir lätt och smidigt för alla.

*Fråga 1 : Om man vill köra 2 subbar, ska man koppla dom på varsin utgång i Anti-mode och fasvända den sub som hamnar på 180 grader eller ska man hellre köra en y-split på 0-utgången?

Svar: ( Ifrån deras egna FAQ )
One Anti-Mode can be used for any number of subwoofers as long as they have common signal.

If the two subwoofers have separate stereo signals, two Anti-Modes are needed

( inte helt komplett svar än, men skall forska vidare )

* Fråga 2: Hur konverterar jag dom 2 RCA-utgångara till balanserade XLR?
Svar:
Du ansluter helt enkelt dem på följande sätt:


RCA 0-ut till XLR stift 2

RCA 180-ut till XLR stift 3

RCA jord till XLR stift 1


( Mao så verkar 180graders utgången vara till för dom som kör en lösning med XLR kontakter )

Redigerat av Evil Homer, 22 september 2010 - 14:03.


#49

Postad 22 september 2010 - 12:28

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

  • 1 174 inlägg
  • 0

Ni som har frågor kan väl staka upp dom så kan jag sammafatta och skicka vidare. Så kan vi lägga upp en FAQ så att det blir lätt och smidigt för alla.

Om man vill köra 2 subbar, ska man koppla dom på varsin utgång i Anti-mode och fasvända den sub som hamnar på 180 grader eller ska man hellre köra en y-split på 0-utgången?



MVH Martin

#50

Postad 22 september 2010 - 15:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Skummade igenom väldig snabbt, men såg ett par punkter som dom hade tagit upp. Är detta verkligen önskvärt?!

*Every 6 dB increase in loudness requires 2x the excursion and 4 times the power
*Every octave lower you go requires 4x the excursion and 16 times the power
*If your speaker is flat down to 50 Hz and you want to extend one octave below that to 25 Hz then you will lose 12 dB of overall output capability when producing sound at 25 Hz because you are using up all of the driver's excursion and most likely power handling capability too.


Låter ju verkligen inte som en önskvärd lösning för att tvinga en högtalare att gå längre än vad den egentligen kan.
Varför inte bygga riktiga prylar direkt istället för att få en lösning som egentligen är felkonstruerad?


LT är ju mycket för dom som vill kunna spela riktigt djup bas, men inte behöva ha megastora lådor.

Med LT kan du nyttja den naturliga fjädern i en liten sluten låda, och ändå få den att spela infra.
Problemet är ju att det går åt en hiskelig massa effekt.
Kolla Sunfires subbor t.ex.. Nu är dom ju visserligen inte slutna, men principen är den samma.

Summa kardemimma. Liten sluten + LT = djup bas.
Försök att få en liten låda att spela så djup bas utan LT.. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.