Kommentarer till Terapikammaren 2 av DPC
Postad 02 oktober 2022 - 16:51
Postad 02 oktober 2022 - 22:16
Postad 03 oktober 2022 - 06:11
Postad 03 oktober 2022 - 12:54
Kurben: LCR tillsammans med subbarna ger riktigt bra attack och Àven mkt detaljer. Hoppas det lyfter lite till efter ARC.
Hellpe: Mina gamla Canton Ă€r favoriter som jag gillar skarpt, kan varmt rek dem! Ăven till bio.
PML: tack! Försökte fÄ till en stilren variant. Och oj vad mÄnga timmar det blev. Men nu kÀnns det fint.
Postad 03 oktober 2022 - 16:04
Postad 03 oktober 2022 - 16:10

Postad 07 oktober 2022 - 07:11
Sjukt bra jobbat. Riktigt imponerande biorum.
Tack sÄ mkt Hays! Det vÀrmer att höra.
Postad 08 oktober 2022 - 19:31
Postad 09 oktober 2022 - 08:24
Var bestÀllde du Ascendo högtalarna? Finns det nÄgon hemsida med priser?
Det Àr PL Audio som tar in högtalarna till Sverige och Àr distributör. I nulÀget sÄ uppger de att Cinema Solutions, The Rock och Tiwia sÀljer till kund. Ascendo Àr i ganska stor utstrÀckning ett mÀrke som vÀnder sig till professionella installatörer, vilket tvÄ av tre ovan Àr. Men The Rock Àr ju en handlare som ocksÄ Àr mkt service minded och aktiv hÀr pÄ forumet. Men Àven minst en av installatörerna sÀljer ocksÄ högtalarna till sjÀlvbyggare, jag köpte av Cinema Solutions som en del av ett större paket till min nya bio. Jag fick vÀldigt bra hjÀlp av Jakob pÄ CS för att fÄ en bra helhet. Han har Àven direkt kontakt med en kÀndis pÄ Ascendo vilket Àr vÀrdefullt om man har ngn frÄga. De bollade ex vilken lcr jag skulle satsa pÄ.
Prislistor verkar vara svÄrt att hitta, jag vet att det finns en typ 3-4 Är gammal som gÄr att hitta med lite googlande. Men den saknar rÀtt mkt produkter. Jag har koll pÄ priset för rÀtt mÄnga av de passiva högtalarna. SÄ skicka ett PM sÄ kanske jag kan svara. Annars Àr The rock eller ngn av nÀmnda installatörer en vÀg ocksÄ.
Redigerat av DPC, 09 oktober 2022 - 08:30.
Postad 20 oktober 2022 - 19:45
Otrolig trevlig anlÀggning.
Ser grymt ut.
Vad Àr nÀsta steg?
Tack Anton! Gillar ditt rum ocksÄ, riktigt elegant! Kul att du bygger egen akustik, tumme upp!
Kan sÀga att det lÄter riktigt bra hemmavid hos mig nu. Att tÀnka till med mÄtt, akustik och utrustning har verkligen lönat sig.
NÀsta steg Àr att fÄ igÄng control4. Har fÄtt hem styrenhet och fjÀrr, men sen behövs utsedd firma för konfig/programmering. Och de vÀxer inte pÄ trÀn. Men hoppas pÄ att fÄ till det senast under november. DÀrefter stÄr bygge av gradÀng pÄ tur. Har en idé pÄ att bygga en gradÀng med integrerad stÀllbar helmholtz. Gissar att det kan bli ett jul/vinterprojekt. Behöver bara ÄterstÀlla mitt gamla biorum frÄn kolgruva till beboligt först. Efter det stÄr nya surroundhögtalare, bÄde för sida och bakre högt i prio. Som det Àr nu sÄ integrerar fronten perfekt med atmos med riktigt fina panoreringar, men bakre delen hÀnger inte med lika sömlöst. Visst lÄter det bra, men det kan bli bÀttre och jag vill ha Ascendo point source runtom för att fÄ den dÀr riktigt sköna bubblan och slam.
Postad 06 november 2022 - 20:00

Postad 08 november 2022 - 07:39
VĂ€ldigt schysst bio
En sÄdan luftvÀrmepump skulle jag oxÄ behöva för att fÄ bÀttre luft och Àven kunna kyla ner bion under sommaren.
Tack Mike! Jo, det gör stor skillnad för upplevelsen mellan juni-augusti. Jag har svettats mer Àn 10 somrar i gamla bion, sÄ ska bli skönt att kunna bestÀmma temp sjÀlv nu.
Postad 16 november 2022 - 08:22
Tack Crille! Och ja, ditt öga sviker inte. Det Àr AD40 frÄn SvanÄ.
Postad 22 november 2022 - 18:22
Snyggt jobbat alla inblandade đ
Postad 26 november 2022 - 10:05
Intressant, inspirerande och vÀldigt imponerande!
Snyggt jobbat alla inblandade
Tack Tomas! Jag tycker det Ă€r kul att fĂ„ dela med mig till andra och förhoppningsvis dĂ€rmed hjĂ€lpa till med deras byggen som jag har blivit hjĂ€lpt av andra. Sen Ă€r det nĂ€stan alltid sĂ„ man fĂ„r kompromissa pĂ„ sina hĂ„ll och att dĂ„ ha ett systemtĂ€nk och vĂ€lja kompromiss sĂ„ det âinte bara blirâ Ă€r ett av mina bĂ€sta tips.
Postad 08 december 2022 - 19:52
De Àr bestÀllda av Cinemasolutions som jag hade som bollplank nÀr jag byggde min nya bio. Det Àr SvanÄ miljötekniks modell Crystal. De gÄr ocksÄ att bestÀlla av handlare som therock som har SvanÄs sortiment. De kommer med frakt direkt frÄn fabrik sÄ bara bestÀll av den handlare du trivs med.
Postad 30 december 2022 - 13:17
Tack Photek! AlltsÄ, första gÄngen jag hörde talas om Ascendo och sÄg dem sÄ tÀnkte jag vad Àr det hÀr? Hade aldrig hört talats om dem men oj vad de presterade pÄ hembiomÀssan. De har ett stort sortiment av högtalare, inte minst basar Àr de stora pÄ. AllmÀnt sÄ Àr de högkÀnsliga och dynamiska samt har ovÀntat mkt hifikaraktÀr trots de kör med kompressionsdiskant i de stora högtalarna. Jag Àr riktigt nöjd och vill bara ha mer av dem framöver.
Postad 30 december 2022 - 14:35
Tack för en bra text och bra bilder!
Postad 31 december 2022 - 09:41
Kul att höra arcspin. Bygget blev bra och nu finns Àven att bygga vidare pÄ under lÄng tid. Laddade ned ARC igÄr sÄ om morgondagen inte Àr alltför tung sÄ ska jag börja labba med det ocksÄ.
Har spanat in din coola lgh-bio och gillar det jag ser plus att du byggt och burit hem grejer sjÀlv. Det Àr precis min stil ocksÄ.
Tack!
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar