Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Atmoshögtalare - fundering

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 december 2021 - 20:14

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Hej!

Funderar på att komplettera mitt 7.2 till 7.2.2. Har idag Dali Oberon 7 + Oberon vokal i fronten. Surround och back surround är dynavoice lcr-4. Hade tänkt placera atmoshögtalarna i takvinkeln ovanför frontarna i så fall. Någon som har erfarenhet av det och vet om det ger någon större effekt?
Jag har i dagsläget kollat mest på nedanstående 2 olika högtalare. Skiljer lite i peng, hur mycket bör man lägga på en sån högtalare?

Förslag 1: Dali Alteco c-1, 3996:-/paret.

https://www.hifiklub...BxoCGNsQAvD_BwE

Förslag 2: Dynavoice fx-4, 1290:-/paret

https://www.brl.se/s...xxoCmTIQAvD_BwE

/Jocke

#2

Postad 25 december 2021 - 20:43

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Atmos ger rymd och ibland mer direkta effekter, t.ex. väder, helikoptrar o.s.v.

Kör själv med billiga Onkyo SKH-410, satta på väggen nära taket riktade uppåt så att det reflekterar i taket.

Men det beror på rummet vad som passar bäst.

Räcker för mig. Blir en extra dimension (no pun intended  :rolleyes: ) som jag gillar. Även på dom simulerade surroundlägena på stärkaren (fast inte på musik).

För min del: jättebra och värt det, men hade inte lagt en förmögenhet på det. Blev det glasklart? :)



#3

Postad 25 december 2021 - 20:52

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Jag kör fx-4, och på t.ex helikopterdemot låter det skitbra, men i filmer så verkar dom inte direkt utnyttja direktljud så väldigt bra så oftast blir det mest en större ljudbild hemma hos meg iaf.



#4

Postad 25 december 2021 - 23:28

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Atmos ger rymd och ibland mer direkta effekter, t.ex. väder, helikoptrar o.s.v.
Kör själv med billiga Onkyo SKH-410, satta på väggen nära taket riktade uppåt så att det reflekterar i taket.
Men det beror på rummet vad som passar bäst.
Räcker för mig. Blir en extra dimension (no pun intended :rolleyes: ) som jag gillar. Även på dom simulerade surroundlägena på stärkaren (fast inte på musik).
För min del: jättebra och värt det, men hade inte lagt en förmögenhet på det. Blev det glasklart? :)


Tack för svaret. Ja jag förstår vad du menar :) Kan tänka mig att det blir en häftig extraeffekt när rätt scen spelas upp.
Mina surround och back surround är faktiskt Dynavoice lcr-4. Tycker det har fungerat bra i min setup. Så deras vinklade variant fx-4 kan nog duga bra.

#5

Postad 25 december 2021 - 23:32

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Jag kör fx-4, och på t.ex helikopterdemot låter det skitbra, men i filmer så verkar dom inte direkt utnyttja direktljud så väldigt bra så oftast blir det mest en större ljudbild hemma hos meg iaf.


Hej. Såg bilderna i ditt galleri, snygg anläggning. Högtalarna såg ju rätt smidiga ut i takvinkeln. Om jag nu köper de får jag väl se hur mycket man märker av dem. Var de smidiga att montera?

#6

Postad 26 december 2021 - 00:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ja det är ju nyckelhålsfästen så det räcker med 1 skruv i väggen. Det som tar mest tid är ju kabeldragning och planering för var du ska borra/sätta skruven.

 

Mina bak har jag satt i taket istället för på vägg pga placering av soffan och för att då få riktig vinkel mot mig. Dessa krävde lite mer tankeverksamhet då ett skruvhålsfäste i taket inte blir kanonsäkert. Jag har "säkrat" mina med kardborreband in mot väggen så att dom inte ska kunna glida av nyckelhålet.


Redigerat av Demon Slayer, 26 december 2021 - 00:22.


#7

Postad 26 december 2021 - 12:01

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Det blir absolut en större ljudbubbla med ytterligare högt placerade högtalare.

Det finns dock filmer med Atmos ljudspår som inte, enligt min mening, nyttjar höjdhögtalarna fullt ut vilket gör att det kan bli ganska tyst från höjdhögtalarna.

 

Det går att "komma runt" det genom att skicka ljudspåret från spelaren som PCM och använda exempelvis Dolby Surround Upmixer "DSU" som då mixar upp PCM (oftast 7.1) spåret till att använda alla tillgängliga högtalare.

 

Jag vet, det är inte "creators intent" men jag tycker resultatet blir bra och det kan vara värt att prova för att höra mer ljud i höjdled.



#8

Postad 26 december 2021 - 12:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ja det fungerar, men man gör ju inte det första gången man ser en film.

 

Men det fungerar fint til spel också, brukar köra Dolby upmix i Splatoon.

 

Jag var tvungen att tuna surround gentemot Atmos lite, för om du har surround et par klick för högt så kan dom "dränka" ut Atmos tyckte jag.



#9

Postad 26 december 2021 - 16:58

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Ok, tack för input. Känns ju som att man vill testa det :) Ska bara läsa på lite om placering mm och fundera på var det blir bäst i mitt rum.

#10

Postad 01 januari 2022 - 22:38

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Beställt, inkopplat och injusterat 🙂 Blev Dynavoice fx-4 som front height så nu är det 7.2.2 som gäller. Det lilla jag hunnit testa är jag helnöjd. Tycker ljudbubblan blev betydligt större. Det blir en häftig effekt med de högre högtalarna, känns som att ljudet kommer från hela frontväggen nu 🙂 Finns ju rätt många titlar både på Netflix och HBO som har Atmosljudspår så det är väl bara att sätta sig och kolla runt lite. Ska testa och se hur förstärkaren skalar upp dts-hd master audio från blueray-skiva också. Tack för åsikterna ovan.

#11

Postad 02 januari 2022 - 07:41

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Beställt, inkopplat och injusterat Blev Dynavoice fx-4 som front height så nu är det 7.2.2 som gäller. Det lilla jag hunnit testa är jag helnöjd. Tycker ljudbubblan blev betydligt större. Det blir en häftig effekt med de högre högtalarna, känns som att ljudet kommer från hela frontväggen nu Finns ju rätt många titlar både på Netflix och HBO som har Atmosljudspår så det är väl bara att sätta sig och kolla runt lite. Ska testa och se hur förstärkaren skalar upp dts-hd master audio från blueray-skiva också. Tack för åsikterna ovan.

 

Kul att det blev bra. Här hemma så har jag atmoshögtalarna ovanför frontarna. Men känner att de borde sitta strax framför soffan för högre detaljåtergivning. Där får de dock inte alls plats enligt somlig bättre vetande.  :lol: Gällande val av surroundljud vid stereokälla så har jag fastnat för extended stereo före alla andra val av upmixing. Hos mig blir då ljudet som i en gigantisk hörlur. Har mätt med medföljande mikrofon, justerat efter egna öron, mätt in med svindyr dB-mätare och sedan justerat efter öronen samt med hjälp av måttband matat in avstånd till varje högtalare.

 

Försökte länge få till stereokälla med olika Dolby och DTS-varianter men det blev alltid någon konstig utsläckning eller diffust, hos mig.  :huh:

 

Grattis till ljudet. Keep it up.  :)



#12

Postad 02 januari 2022 - 10:56

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Kul att det blev bra. Här hemma så har jag atmoshögtalarna ovanför frontarna. Men känner att de borde sitta strax framför soffan för högre detaljåtergivning. Där får de dock inte alls plats enligt somlig bättre vetande. :lol: Gällande val av surroundljud vid stereokälla så har jag fastnat för extended stereo före alla andra val av upmixing. Hos mig blir då ljudet som i en gigantisk hörlur. Har mätt med medföljande mikrofon, justerat efter egna öron, mätt in med svindyr dB-mätare och sedan justerat efter öronen samt med hjälp av måttband matat in avstånd till varje högtalare.

Försökte länge få till stereokälla med olika Dolby och DTS-varianter men det blev alltid någon konstig utsläckning eller diffust, hos mig. :huh:

Grattis till ljudet. Keep it up. :)


Mina är också monterade rakt ovanför frontarna, hade inte riktigt möjlighet på annat sätt.
Ska prova lite olika lägen i förstärkaren (yamaha 2080) så får vi se vad jag gillar mest. Annars brukar jag oftast köra stereoläge när det är stereokälla. Kanske ska dubbelkolla avstånden till högtalarna en extra gång med en lasermätate, har idag bara gått på det som kalibreringen gav.

#13

Postad 02 januari 2022 - 12:00

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Kul att det blev bra.

Lägg gärna upp några bilder, det är alltid intressant att se andra anläggningar.



#14

Postad 02 januari 2022 - 18:59

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Kul att det blev bra.

Lägg gärna upp några bilder, det är alltid intressant att se andra anläggningar.

 

Absolut, har några bilder i mitt galleri.

Såg ditt galleri, snyggt!!



#15

Postad 02 januari 2022 - 19:17

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Hej,

Tack!

Jag gick den direkta motsatt vägen från ljust och fräscht till mörkt och dunkelt ;o)

 

Höjdhögtalarna blev riktigt bra, så där tight uppe på väggen.

Hur har du löst kabeldragningen, jag ser inga kablar!?



#16

Postad 02 januari 2022 - 22:51

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Ja det blev en kompromiss här hemma :) Gäller däremot att mörklägga när man ska titta seriöst.

Jo blev rätt nöjd med placeringen av de högtalarna. Jag har faktiskt utanpåliggande kabellist men lyckades få till det rätt bra :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.