Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Attityd kring Hi-Fi - En mognadsfråga?

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 oktober 2021 - 01:07

xhrone
  • xhrone
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Den här tråden kanske borde passa mer i 40+ (eller kanske t.om. 50+ - 60+ - 70+ om någon sådan tråd funnits). Men eftersom att jag själv i dagsläget är 33 år, snart 34 år lägger jag den här med viss tveksamhet. 

 

Jag undrar om det här med förhållningssätt och attityder kring Hi-Fi är en "gubbfråga". Många som är framförallt yngre upplever jag värde dunka dunka, bas och höga volymer på ett annat sätt än äldre "audiofiler" gör. Jag märker en tydlig skillnad mellan folk som köper dyrt ljud och ofta lyssnar på mer sansade volymer och de som drar på ordentligt. 

 

Jag har pratat med ett ex son som var då knappt 30 år. Han hävdade att det var slöseri med pengar om man köper dyra ELAC högtalare och inte drar på. Han var en typisk ung MC kille som drog på rock'n roll. Han umgicks med kompisar som var 10 år yngre och fattade inte varför jag var tillsammans med hans mamma och alltid hade föredragit äldre kvinnor. Skillnaden på oss var enorm. Jag har aldrig uppskattat "grabbsnack" och är av den intellektuella typen. Han tyckte det var roligt att ta bilder på hundens rosa bollar och skämta om det på julafton. "God Jul"... haha... ha...

Sedan vet jag en fd. kund till en Hi-Fi butik. Butiken kopplade ihop mig med honom för att jag ville provlyssna ett par lurar som de inte längre fanns för DEMO. Så de tipsade om att jag kunde åka hem till honom och provlyssna om det var OK för båda parter. Jag gjorde det. Det märktes att jag och denna farbror på 70+ hade betydligt mer att prata om än mitt ex son. Han kan nog av vissa anses lite "snobbig". Fina kläder (italienska kostymer), vin-entusiast, dyr elektronik (t.ex. robotdammsugare) och exotisk Hi-Fi i olika rum. Parant, snäll och förstående äldre dam var han gift med. Inte alls den typen av äldre människor som inte tar till sig ny teknik... Riktigt härligt piggt äldre par med andra ord. Hur som helst. Han lyssnade bara på sansade volymer. Han ansåg att man hörde mer detaljer om man inte drog på, dessutom var han mån om att ha fortsatt bra hörsel.

ÄR DET SÅ att det här med vilken "typ" man är till stor del en mognadsfråga? Jag tänker att det är lite som att hålla på med alkohol. Är man 16-18 år kanske man dricker för att bli full. Hur många 16 åringar drömmer om att åka vinresor och gå på vinprovningar för att prova ut olika sorts Amorone!? Det här med ljud är kanske lite samma sak? Eller?   



#2

Postad 27 oktober 2021 - 08:58

02Tobbe
  • 02Tobbe
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Har haft hifi som intresse nu i drygt 40 år och har alltid velat haft hög nivå när jag satt mig ner och verkligen lyssnat på musik, är det bara som bakgrundsmusik kan det vara på lägre nivåer såklart. Har aldrig haft dunka-dunka som ljudideal men lyssnar man på musik live så är det oftast en rätt hög ljudnivå, oavsett vilken typ av musik det är. Jag får aldrig samma upplevelse av musiklyssning via lurar eller vid för låg nivå, och så har det som sagt alltid varit för mig.

 

Det enda som hänt med åldern är att jag tack och lov kommit bort från uppgraderingsjävulen och kan njuta av musiken i stället för att lyssna efter fel på återgivningen som jag alltid gjorde när jag var yngre, kan iofs bero på att jag lyckats hitta saker som stämmer med mitt ljudideal. Mina slutsteg, Audion Silver Night 300B har jag nu haft i 25år, försteget som hör till i 20år, CD:n, Njoe Tjoeb 4000 är väl också snart 20år nu. Högtalare har jag några olika av, Sonab/Carlsson, men lyssnar mest på mina gamla Snell E3, passar extremt bra till rörprylarna.

 

Även när jag ser konsertfilmer via hemmabion så är det såklart på en passande hög ljudnivå, övriga familjen uppskattar det kanske inte lika mycket, men hyffsat bra isolering i bio/ljudrummet dock :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.