Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd för hemmabio upp till 100.000kr

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 oktober 2021 - 16:39

noobbio
  • noobbio
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 1

Har snackat med lite olika butiker för råd om högtalare, förstärkare och duk.

Jag ska bygga ett hemma bio i källaren och tänkte börja med att välja ut högtalare för att veta vilka mått som gäller.

Det ska vara inbyggda högtalare fram (vänster/höger, center,sub)

Baktill är tanken att sätta 2x atmos i tak 2x surround högtalare.

 

Jag har väldigt dålig koll så all bra info är till nytta. Som jag har förstått är det viktigt att köpa samma märke och serie för att få så rätt klang som möjligt. Vissa har sagt att center högtalaren är "kärnan" i hela uppsättningen. 

Nedanför är de två listorna jag har blivit rekommenderade. Kom gärna med förslag på vad ni hade köpt istället eller vad ni tycker om de följande listorna.

 

 

Förslag 1

Förstärkare DENON AVC-X4700H              17498:-
 
Fronthögtalare  Väggmonterade   DALI  PHANTOM M-375       9998:- / st       ( 3 st till front och center   )
 
Bakhögtalare  Väggmonterade     DALI  PHANTOM H-60   6996:- / par              
 
Atmoshögtalare  Väggmomterade   DALI ALTECO C-1   3996:- / par
 
Baslåda    DALI SUB K-14    14998:-
 
Totalpris : 73482:-
 
Förslag 2
 

Redigerat av noobbio, 08 oktober 2021 - 16:55.


#2

Postad 08 oktober 2021 - 20:32

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

I första exemplet ingen duk och i den andra en react? Har du en mörk eller ljus källare? En react duk passar för ljus miljöer, annars ska du ha en vit duk. En projektor har du redan alltså?

 

Gällande atmos, så "krävs" det 4st för att få duglig ljudbild som jag förstått det. Håller själv på att bygga så. Har fått känslan av att 2st i taket inte ger något speciellt extra. Satsa på 4st, 2 bakom och 2 framför sittplatsen. Bättre 4 billigare än 2 bra. Andra med mer kunskap får gärna fylla på där.



#3

Postad 08 oktober 2021 - 20:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Mitt enda råd är att skippa inbyggnadshögtalare o använd normala som du bygger in istället.



#4

Postad 09 oktober 2021 - 06:37

noobbio
  • noobbio
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

I första exemplet ingen duk och i den andra en react? Har du en mörk eller ljus källare? En react duk passar för ljus miljöer, annars ska du ha en vit duk. En projektor har du redan alltså?

 

Gällande atmos, så "krävs" det 4st för att få duglig ljudbild som jag förstått det. Håller själv på att bygga så. Har fått känslan av att 2st i taket inte ger något speciellt extra. Satsa på 4st, 2 bakom och 2 framför sittplatsen. Bättre 4 billigare än 2 bra. Andra med mer kunskap får gärna fylla på där.

Intressant, låter ju logiskt med 4 i tak istället för bara 2. När det gäller duk så har jag inte bestämt mig exakt. Och den där React duken blev jag rekommenderad med den projektorn jag har (Optoma uhd42). Jag har helt mörkt i källarrummet där det ska byggas. han sa något om att den duken är en hybrid för film och spel, jag tänkte i och med att jag har en projektor som har short latency och att jag kommer lira ps5 eller liknande någon gång så kan det va bra med en flexible duk. Men tanken är att köpa en mer film fokuserad projektor i framtiden.


Mitt enda råd är att skippa inbyggnadshögtalare o använd normala som du bygger in istället.

Varför då?



#5

Postad 09 oktober 2021 - 06:43

noobbio
  • noobbio
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Vill också tillägga rummets storlek.

takhöjd:200cm (ganska så lågt tyvärr)

Bredd:439cm

Djup:373cm

 

Inte det största men det kommer göra jobbet. Hur stort avstånd behövs för högtalarna som är bakom lyssnaren?



#6

Postad 09 oktober 2021 - 06:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Om du har ett mörkt rum? Dvs tak och ev väggar med, ska du inte ha en react duk. Den är anpassad för ljusa miljöer.

#7

Postad 09 oktober 2021 - 06:55

noobbio
  • noobbio
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Om du har ett mörkt rum? Dvs tak och ev väggar med, ska du inte ha en react duk. Den är anpassad för ljusa miljöer.

ok, kan ni rekommendera en passande ramspänd duk.



#8

Postad 09 oktober 2021 - 07:06

noobbio
  • noobbio
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

La också märke till att någon som köpt Marantz förstärkaren jag blev rekommenderad hade en ej fungerande hdmi 2.1 funktion, och att de hade fått en extra box av marantz för att xbox series x ska fungera i 4k 120fps. Märkligt att försäljaren inte hade koll på detta när man ska lägga ner så här mycket pengar. Klart man ska göra sin egen research också men man tycker också dessa butiker borde ha personal som har koll.



#9

Postad 09 oktober 2021 - 08:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Intressant, låter ju logiskt med 4 i tak istället för bara 2. När det gäller duk så har jag inte bestämt mig exakt. Och den där React duken blev jag rekommenderad med den projektorn jag har (Optoma uhd42). Jag har helt mörkt i källarrummet där det ska byggas. han sa något om att den duken är en hybrid för film och spel, jag tänkte i och med att jag har en projektor som har short latency och att jag kommer lira ps5 eller liknande någon gång så kan det va bra med en flexible duk. Men tanken är att köpa en mer film fokuserad projektor i framtiden.


Varför då?

För att inbyggnads oftast är en kompromiss.
Antingen har dom minimal låda för att ta så lite plats som möjligt.
Eller är dom öppna o nyttar väggens utrymme som låda, helt utan korrekt avstämning.
Så specen dom har stämmer inte för två öre o har du för stort utrymme då bottnar dom hur enkelt som helst.
SpeakerCraft_ASM71551_AIM_Cinema_Five_In_Wall_697268.jpg 
Ska du lägga ut 100K så känns det dumt att inte göra det rejält, imho



#10

Postad 09 oktober 2021 - 16:28

noobbio
  • noobbio
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

För att inbyggnads oftast är en kompromiss.
Antingen har dom minimal låda för att ta så lite plats som möjligt.
Eller är dom öppna o nyttar väggens utrymme som låda, helt utan korrekt avstämning.
Så specen dom har stämmer inte för två öre o har du för stort utrymme då bottnar dom hur enkelt som helst.
SpeakerCraft_ASM71551_AIM_Cinema_Five_In_Wall_697268.jpg 
Ska du lägga ut 100K så känns det dumt att inte göra det rejält, imho

Ja, fan va schysst att du påpeka detta. Skulle du kunna göra en lista åt mig? vad hade du köpt med om du skulle lägga samma summa och hade samma mått i rum att utgå från.



#11

Postad 09 oktober 2021 - 18:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ja, fan va schysst att du påpeka detta. Skulle du kunna göra en lista åt mig? vad hade du köpt med om du skulle lägga samma summa och hade samma mått i rum att utgå från.

Det är dina öron :)
Och jag har inte direkt någon koll på vad som finns ute, ut o lyssna o se vad du gillar.
Du ska också få plats med grejerna med.
Ett krav för att sätta in det i vägg är att ev basreflex måste sitta framåt.

En sak som slog mig precis, det är om dom säljer högtalare styckvis, optimalt är med 3 identiska.

*edit*
En snabb sökning på hembiobutiken så har Focal, Triangle och Canton modeller som skulle passa.


Redigerat av johan b-lund, 09 oktober 2021 - 18:15.


#12

Postad 09 oktober 2021 - 18:34

noobbio
  • noobbio
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Det är dina öron :)
Och jag har inte direkt någon koll på vad som finns ute, ut o lyssna o se vad du gillar.
Du ska också få plats med grejerna med.
Ett krav för att sätta in det i vägg är att ev basreflex måste sitta framåt.

En sak som slog mig precis, det är om dom säljer högtalare styckvis, optimalt är med 3 identiska.

*edit*
En snabb sökning på hembiobutiken så har Focal, Triangle och Canton modeller som skulle passa.

Passa vad? mått har jag inte bestämt än.



#13

Postad 09 oktober 2021 - 19:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Passa vad? mått har jag inte bestämt än.

PÅ djupet, väljer du en som är tjockare än din vanliga vägg (det är dom flesta) så får du bygga en baffel vägg.
https://www.google.c...bih=876&dpr=0.9



#14

Postad 09 oktober 2021 - 19:25

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Intressant, låter ju logiskt med 4 i tak istället för bara 2. När det gäller duk så har jag inte bestämt mig exakt. Och den där React duken blev jag rekommenderad med den projektorn jag har (Optoma uhd42). Jag har helt mörkt i källarrummet där det ska byggas. han sa något om att den duken är en hybrid för film och spel, jag tänkte i och med att jag har en projektor som har short latency och att jag kommer lira ps5 eller liknande någon gång så kan det va bra med en flexible duk. Men tanken är att köpa en mer film fokuserad projektor i framtiden.


 

 

Vette fasen vem du talat med, men i ett mörkt rum passar en vit duk bäst. Short latency och vilken duk du har spelar ingen roll. Men en högkontrastduk som React används i ljus miljöer, den har även nackdelar man ska vara medveten om.

Jag hoppas in samma person sålde på dig den projektorn till ett mörkt rum, den har ganska dålig svärta/kontrast, vilken kommer märkas i ditt rum. En sony hw45/65 hade passat bättre, och har nog samma latency som Optoman.

Som duk kan du välja tex grandview, bra och billigt.



#15

Postad 09 oktober 2021 - 19:44

noobbio
  • noobbio
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 1

PÅ djupet, väljer du en som är tjockare än din vanliga vägg (det är dom flesta) så får du bygga en baffel vägg.
https://www.google.c...bih=876&dpr=0.9

ja exakt, planen har alltid varit att regla upp och göra egna väggar, även golv och väggar på sidan för bättre kabel dragning och isolering/akustik.


Vette fasen vem du talat med, men i ett mörkt rum passar en vit duk bäst. Short latency och vilken duk du har spelar ingen roll. Men en högkontrastduk som React används i ljus miljöer, den har även nackdelar man ska vara medveten om.

Jag hoppas in samma person sålde på dig den projektorn till ett mörkt rum, den har ganska dålig svärta/kontrast, vilken kommer märkas i ditt rum. En sony hw45/65 hade passat bättre, och har nog samma latency som Optoman.

Som duk kan du välja tex grandview, bra och billigt.

Tyvärr är jag fast med projektorn jag har, känns dumt att inte använda den, kanske man kan sälja den på blocket och uppgradera sen. Men kan jag inte sälja den är jag fast. vilken duk hade du tipsat för min Optoma?



#16

Postad 10 oktober 2021 - 11:08

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

La också märke till att någon som köpt Marantz förstärkaren jag blev rekommenderad hade en ej fungerande hdmi 2.1 funktion, och att de hade fått en extra box av marantz för att xbox series x ska fungera i 4k 120fps. Märkligt att försäljaren inte hade koll på detta när man ska lägga ner så här mycket pengar. Klart man ska göra sin egen research också men man tycker också dessa butiker borde ha personal som har koll.

Det är ett "fel" som fanns på "alla" Marantz och Denon (med flera) när 2.1 var helt nytt. Marantz/Denon valde att åtgärda detta genom att skicka ut denna box för just xbox användare. I förstärkare tillverkade efter ett visst datum är det åtgärdat direkt i förstärkarna, så de klarar det utan extern box.

 

Det är även så att de klarade 4k 120Hz från andra enheter tex PS5, anledningen att det inte fungerade med xbox är att Microsoft vat att skicka signalen med en typ av komprimering som egentligen inte ingår i HDMI standarden. 


Redigerat av Hays, 10 oktober 2021 - 11:11.


#17

Postad 10 oktober 2021 - 15:47

noobbio
  • noobbio
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Det är ett "fel" som fanns på "alla" Marantz och Denon (med flera) när 2.1 var helt nytt. Marantz/Denon valde att åtgärda detta genom att skicka ut denna box för just xbox användare. I förstärkare tillverkade efter ett visst datum är det åtgärdat direkt i förstärkarna, så de klarar det utan extern box.

 

Det är även så att de klarade 4k 120Hz från andra enheter tex PS5, anledningen att det inte fungerade med xbox är att Microsoft vat att skicka signalen med en typ av komprimering som egentligen inte ingår i HDMI standarden. 

Ah ok! det förklarar det hela. Tack.



#18

Postad 13 oktober 2021 - 08:03

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Inbyggda funkar visst jätte bra många modeller låter likadant ta iw950 mot mp950 från mk tex . Är ju snyggare med infällda samt att man kör med en at duk om du kan bygga baffle .
Proj hade jag nog bytt på sikt till en som är tänkt för biorum . Den optoma är för ljust vardagsrum mer.

#19

Postad 13 oktober 2021 - 15:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Inbyggda funkar visst jätte bra många modeller låter likadant ta iw950 mot mp950 från mk tex . Är ju snyggare med infällda samt att man kör med en at duk om du kan bygga baffle .
Proj hade jag nog bytt på sikt till en som är tänkt för biorum . Den optoma är för ljust vardagsrum mer.

 

Det är en helt vanlig högtalare som har infällnings stag så
Och jag skrev "oftast" 

Dock såg jag att M&K har totalt olika specar på en o samma modell beroende på var man tittar.
Allt från papperskon - glasfiber kon till Polyprop kon.
Och hembiobutiken har fel storlek på basarna...
 



#20

Postad 13 oktober 2021 - 20:51

noobbio
  • noobbio
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Tack för alla svar, blir snurrigt detta haha. Jag får hembesök från en butik snart, återkommer vad som blivit rekommenderat för att få feedback här på tråden. Kommer även lägga upp bygg bilder från start till slut.


Redigerat av noobbio, 13 oktober 2021 - 20:52.


#21

Postad 14 oktober 2021 - 05:48

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Du ska åtminstone bygga basarna (minst två) själv. Ett bra sätt att spara pengar och dessutom få bättre resultat än att köpa dyrt.

Jag hade kanske tittat på högtalare likt detta: https://toidsdiyaudi...eater-speakers/
Johan kanske har tankar här?

#22

Postad 14 oktober 2021 - 18:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Du ska åtminstone bygga basarna (minst två) själv. Ett bra sätt att spara pengar och dessutom få bättre resultat än att köpa dyrt.

Jag hade kanske tittat på högtalare likt detta: https://toidsdiyaudi...eater-speakers/
Johan kanske har tankar här?

Diskanten är en klassiker inom Diy, en förbaskat bra och välanvänd diskant.

Hornet, klassiskt format som även kan ställas på högkant - är ett helt okänt horn för mig.
Att kalla det wave guide är dock Helt Fel.

Mellanrag/bas är lite för klena, jag ogillar starkt när något specas precis till den punkt där man naturligt delar ner till sub.
Det ger en väldigt dålig utgångspunkt men många gillar effekten av en svacka i frekvensgången, lite som BBC dip i diskanten.
Dock hade jag absolut sett element i klass med diskanten.

Satta i baffel vägg o i ett inte förstort rum plus att där är två element gör det hela mer positivt och det borde ganska bra.

Då gillar jag den här designen bättre, nu får man en redig wave guide o f3 är också bättre.
https://toidsdiyaudi...ones/#post-4062

5cm djupare än ovanstående och är ett system som kommer äta ovanstående till frukost.
https://toidsdiyaudi...-audio-speaker/









 



#23

Postad 15 oktober 2021 - 09:01

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Visst kan man bygga egna högtalare och jag har dessutom tillräckliga kunskaper att göra det men jag köper färdiga högtalare för jag är för lat att bygga dem själva.

 

Har XTZ Cinema högtalare och har köpt fler av dem ska ta bilder på högtalarna när uppdateringen till Trinnov har kommit som ger 4 mer kanaler via ADAT.



#24

Postad 15 oktober 2021 - 10:15

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 1

Visst kan man bygga egna högtalare och jag har dessutom tillräckliga kunskaper att göra det men jag köper färdiga högtalare för jag är för lat att bygga dem själva.


Min tanke är att om man kan bygga ett biorum så kan man följa en ritning för att bygga egen högtalare :)

#25

Postad 15 oktober 2021 - 18:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Min tanke är att om man kan bygga ett biorum så kan man följa en ritning för att bygga egen högtalare :)

Där är också Otroligt mycket välljud att tjäna :)
Mina egna ½ cloner av JBL M2 kostade en spottstyver mot originalet





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.