Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony A1 OLED

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 januari 2017 - 14:38

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Såg denna tv på sony sida. : https://www.sony.se/...rater/a1-series

När jag tittar hur den står, så verkar det som den lutar bakåt, samt står helt mot själva ytan ( tv bänken )
Detta kan väl inte vara så smart ?

Varför lutar en tv bakåt ??
Och varför ska man ha den som en tavelram stående med nederkanten på tv helt mot tv bänken ??

Jag vill ju att den ska komma upp lite från tv bänken, samt att den ska stå rakt upp, inte luta bakåt, verkar korkat tycker jag.

Eller är det bara jag som ser fel ?
 



#2

Postad 11 januari 2017 - 15:07

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Detta kan väl inte vara så smart ?
Varför lutar en tv bakåt ??

För att nya saker säljer, kolla bara på banan-TV.

#3

Postad 11 januari 2017 - 16:45

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 1

För att nya saker säljer, kolla bara på banan-TV.


He he....jag skulle för det första aldrig vilja ha en tv som lutar bakåt.
Sedan skulle jag inte heller vilja ha en curved tv. 😉

Sen kvittar det hur mycket det säljer 😁

#4

Postad 11 januari 2017 - 16:57

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Min hx855 lutar oxå,foten åkte fetbort och tv:n åkte upp på väggen:)
Äger en "banan" (lg 920v 55") och är supernöjd med den. Inget man tänker på efter ett tag.

#5

Postad 11 januari 2017 - 17:02

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Min hx855 lutar oxå,foten åkte fetbort och tv:n åkte upp på väggen:)
Äger en "banan" (lg 920v 55") och är supernöjd med den. Inget man tänker på efter ett tag.


Jag jag förstår inte hur man tänker när man designar en tv som lutar bakåt !!!

Och inte nog med det...tittar du på tv inne på Sony sida så är ju hela skärmen ända ner till tv bänken !!

Jag gillar Sony , har själv en gammal kdl 55ex720 vilket har jättefin bild på..så man blev ju lite besviken när man såg detta.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att sätta upp den på väggen heller.

#6

Postad 11 januari 2017 - 17:07

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

  • 848 inlägg
  • 0
Hade du inte snålat och köpt en EX utan i stället köpt en NX eller HX så hade den också "lutat bakåt med nederkanten mot TV-bänken". Så det är inget nytt.

#7

Postad 11 januari 2017 - 17:09

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Jag jag förstår inte hur man tänker när man designar en tv som lutar bakåt !!!
Och inte nog med det...tittar du på tv inne på Sony sida så är ju hela skärmen ända ner till tv bänken !!
Jag gillar Sony , har själv en gammal kdl 55ex720 vilket har jättefin bild på..så man blev ju lite besviken när man såg detta.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att sätta upp den på väggen heller.

Det kanske funkar för japaner som sitter på golvet i sina futonger

#8

Postad 11 januari 2017 - 17:22

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Hade du inte snålat och köpt en EX utan i stället köpt en NX eller HX så hade den också "lutat bakåt med nederkanten mot TV-bänken". Så det är inget nytt.

 

Jag har en HX. Vist lutar den, men inte lutar den så där mycket tycker jag.



#9

Postad 11 januari 2017 - 17:24

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 1

Hade du inte snålat och köpt en EX utan i stället köpt en NX eller HX så hade den också "lutat bakåt med nederkanten mot TV-bänken". Så det är inget nytt.

 

Jag har inte köpt tv, utan eftersom jag idag äger en Sony som jag är nöjd med så ville jag titta vad dom hade för utbud, och såg denna tv inne på deras hemsida.

Och jag måste säga att det verkar helt befängt att designa en tv på det viset.
Visst design är viktigt, och ibland viktigare för andra, men för mig tittar jag mest på hur pass tv fungerar och vad som finns i den, än designen.

Man måste nog ha en rätt låg tv bänk för att kunna få den rätta vinkeln att se på tv.

Vår tv bänk är högre än så och det hade inte funnits en chans att kunna få en rättvis bild när den lutar bakåt.
 

Det kanske funkar för japaner som sitter på golvet i sina futonger

He he, ja troligtvis :)


Jag har en HX. Vist lutar den, men inte lutar den så där mycket tycker jag.

Ok, ja ser man på bilden ser den ut som att den lutar rätt mycket och jag är lite allergisk mot tv apparater som lutar bakåt :)



#10

Postad 11 januari 2017 - 17:53

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Nog är lutande tv ett lustigt koncept för dem allra flesta av oss, håller fullständigt med dig. Ungefär som banan-tv. Ingendera tilltalar mig.

 

När konstruktörerna ges frihet och möjlighet med nya tekniker att konstruera diverse olika utföranden gör man gärna det och 'testar' marknaden. Givetvis tror man sig ha underlag för att designen ska sälja, annars skulle man förmodligen inte lägga ner massa R&D. Inte alltid att det blir succé i verkligheten dock. 

 

Nu när riktigt tunna skärmar kommer och med vidareutvecklingen av OLED måste vi förmodligen räkna med ännu mer sånt här. På gott och ont. Jag själv älskar dessa tunna skärmar - de är lätta och nätta och enkla att hantera. Och för det mesta riktigt snygga. Med så tunna ramar runt om ser man nästan bara bilden! Fantastiskt! MEN... sånt här kan ställa till med bekymmer för vissa av oss som gärna lägger en extra slant på dyra tv. En anledning till att jag så länge höll fast vid min 7 år gamla Samsung LCD var att den hade större ram och bastant fot som lyfte upp själva bilden ca 20 cm. Detta gjorde att jag enkelt kunde placera den på min möbel OCH samtidigt ha olika centerhögtalare framför tv'n under åren, allt eftersom jag bytte system. Det var inga problem. Nu däremot går sådant inte överhuvudtaget om man har 'seriösa' (större) högtalare. Bilden hamnar helt enkelt för långt ner om man har den på foten. Sony kommer nu alltså med en modell som inte har någon fot som lyfter upp tv'n alls... bara lutar den...

 

Numera har jag en tunn LG OLED, och precis som du kan jag inte väggmontera. Istället fick jag köpa en mediamöbel med integrerat tv-stativ, som lyfter upp tv'n en bit. Då lutar den inte, sitter exakt den ögonhöjd jag önskar + att jag lätt kan ha en centerhögtalare placerad ovanpå möbeln framför skärmen utan att den skymmer bilden. 

 

Nåt i den här stilen, t ex... (från Spectral)

closed-cl15xx-t-al-03-1-01-b.jpg



#11

Postad 11 januari 2017 - 18:13

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Av ren nyfikenhet bara - varför kan ni inte väggmontera? Hyreslägenhet eller?

#12

Postad 11 januari 2017 - 18:19

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Av ren nyfikenhet bara - varför kan ni inte väggmontera? Hyreslägenhet eller?

 

 

För egen del är det tudelat: ett litet "dolt" fönster existerar på väggen bakom tv'n samt akustikbehandling som förhindrar väggmonteringen. Sedan ogillar jag synlig kabellist, vilket jag vore tvungen till då sånt inte kan kan integreras i den här väggen.

 

Det är extremt många som inte kan eller vill väggmontera, av många olika anledningar. Alltid en utmaning.



#13

Postad 11 januari 2017 - 19:07

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Av ren nyfikenhet bara - varför kan ni inte väggmontera? Hyreslägenhet eller?

 

För min del ser det ut så här hemma hos mig, dvs också ett dolt fönster eller vad man ska säga.
Bilden är kass, men hoppas du förstår hur jag menar.

Bifogad fil  tv.jpg   431,27K   1 Antal nerladdningar



#14

Postad 11 januari 2017 - 19:12

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Tja kan du borra i det där "fönstret" eller vad det är bakom så är det ju lugnt då det finns väggfästen som kan bygga en 40-50 cm ut från vägg :-)

Hade tom kunnat varit riktigt coolt om utrymmet hade passat tvn perfekt också :-)


Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 11 januari 2017 - 19:13.


#15

Postad 11 januari 2017 - 19:15

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tja kan du borra i det där "fönstret" eller vad det är bakom så är det ju lugnt då det finns väggfästen som kan bygga en 40-50 cm ut från vägg :-)

Hade tom kunnat varit riktigt coolt om utrymmet hade passat tvn perfekt också :-)

 

He he, kanske det :)

Nja det fönstret sitter rätt högt upp så ingen bra höjd att ha tv på om man sitter i soffan.
Och stå upp och titta orkar jag bara inte :)



#16

Postad 11 januari 2017 - 19:17

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 1

Nu har du ju en snygg möbel... men som jag rekommenderade ovan i mitt tidigare inlägg...

 

Finns fantastiska mediamöbler med integrerat tv-stativ. Flexibiliteten kunde inte vara bättre och löser alla bekymmer. 

 

ri9f0x.jpg



#17

Postad 11 januari 2017 - 19:25

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Den var snygg, men tror knappast frugan går med på att köpa nya möbler med :)

Den möbeln som jag har är egentligen ingen tv möbel.
Där centerhögtalaren är, där har suttit en låda , precis som dom under, men den tog jag bort och byggde in centern där istället.

Ska ta en bättre bild till helgen efter jobb i dagsljus

 


Redigerat av mstoltz, 11 januari 2017 - 19:27.


#18

Postad 11 januari 2017 - 19:29

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Var ju någon annan som släppte en bakåtlutad TV för en två år sedan, kommer bara inte ihåg vem ...

#19

Postad 11 januari 2017 - 20:34

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Var ju någon annan som släppte en bakåtlutad TV för en två år sedan, kommer bara inte ihåg vem ...

 

Undrar om den blev populär :)



#20

Postad 11 januari 2017 - 21:40

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

För egen del är det tudelat: ett litet "dolt" fönster existerar på väggen bakom tv'n samt akustikbehandling som förhindrar väggmonteringen. Sedan ogillar jag synlig kabellist, vilket jag vore tvungen till då sånt inte kan kan integreras i den här väggen.
 
Det är extremt många som inte kan eller vill väggmontera, av många olika anledningar. Alltid en utmaning.

Ja, har man ett fönster bakom eller annat som är i vägen är det ju svårt. Har själv teven i vardagsrummet på bänk så jag har inte väggmonterat överallt heller. Kan man inte integrera kablar i vägg så kan man faktiskt lösa det snyggt genom att klä kanalen i samma tapet som väggen eller måla i samma färg som väggen. Inte lika snyggt som integrerat, men gör man det ordentligt blir det en bra kompromiss.

Var ju någon annan som släppte en bakåtlutad TV för en två år sedan, kommer bara inte ihåg vem ...

Har faktiskt för mig att det var Sony som släppte en bakåtlutad apparat även den gången.

#21

Postad 11 januari 2017 - 22:05

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Såg denna tv på sony sida. : https://www.sony.se/...rater/a1-series

När jag tittar hur den står, så verkar det som den lutar bakåt, samt står helt mot själva ytan ( tv bänken )
Detta kan väl inte vara så smart ?

Varför lutar en tv bakåt ??
Och varför ska man ha den som en tavelram stående med nederkanten på tv helt mot tv bänken ??

Jag vill ju att den ska komma upp lite från tv bänken, samt att den ska stå rakt upp, inte luta bakåt, verkar korkat tycker jag.

Eller är det bara jag som ser fel ?
 

 

 

Min första Sony jag köpte back in the days hade samma "tänk". 

 

https://www.prisjakt...kt.php?o=833240

 

Jag tyckte bara det var positivt med att den var tiltad bakåt. Reflektioner försvann helt och hållet.

Minns jag inte helt fel så skulle det bli en mer behaglig betraktningsvinkel för ögat. Samt att den inte strålade tillbaka ljus rakt mot betraktaren.

 

Just den modellen var en förbaskad bra TV. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Phonophilos, 12 januari 2017 - 09:15.


#22

Postad 18 maj 2017 - 12:44

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Vad spelar det för roll om den är lite lutad bakåt? Kan ju hängas på vägg :)

 

Bilden är sanslöst bra och det är riktigt snygg! 



#23

Postad 24 maj 2017 - 13:48

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Såg denna tv på sony sida. : https://www.sony.se/...rater/a1-series

När jag tittar hur den står, så verkar det som den lutar bakåt, samt står helt mot själva ytan ( tv bänken )
Detta kan väl inte vara så smart ?

Varför lutar en tv bakåt ??
Och varför ska man ha den som en tavelram stående med nederkanten på tv helt mot tv bänken ??

Jag vill ju att den ska komma upp lite från tv bänken, samt att den ska stå rakt upp, inte luta bakåt, verkar korkat tycker jag.

Eller är det bara jag som ser fel ?
 

Jag har en Sony HX855  TV som står i en alufot lutandes 6 grader bakåt. Tycker det fungerar riktigt bra och inget jag egentligen tänker på. TVn står på en bänk som mäter 18.5cm från golv så för mig känns det naturligare med en lutande TV än en rak...



#24

Postad 24 maj 2017 - 14:30

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Flatpanels review. (Referens April 2017)

 

 

 

http://www.flatpanel...l&id=1492757435


Redigerat av Unregisteredf64a5233, 24 maj 2017 - 14:31.


#25

Postad 28 maj 2017 - 11:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Hdtvtests A1 vs C7:
https://youtu.be/CI0C8UTCtCg

#26

Postad 28 maj 2017 - 13:01

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

samma totalbetyg som lg 86%



#27

Postad 28 maj 2017 - 17:42

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Det blir till att vänta på de första DV-filmerna, först då har vi hela bilden (jaja) för 2017 års TV-apparater klar för oss?



#28

Postad 30 maj 2017 - 16:16

Unregisteredb3599d3b
  • Unregisteredb3599d3b
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0

Skulle uppskatta lite input på A1'an från dom som köpt den, funderar på att byta från LG65C7.


Redigerat av Unregisteredb3599d3b, 30 maj 2017 - 16:16.


#29

Postad 30 maj 2017 - 19:46

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 1

Nummer 6 av tidningen HemmaBio kom i min brevlåda i dag. Där finns ett test av KD-55A1 skrivet av en forummedlem. Utan att förstöra tidningsförsäljning kan jag väl skriva att han var mycket positiv, men även skrev att det inte var årets fynd om man ser till pris/prestanda. :)

 

Rekommenderad läsning om man funderar på en sån här TV. I tidningen finns även ett intressant test av HDMI-kablar, betydligt mer vetenskapligt utfört än många andra tester av kablar.



#30

Postad 31 maj 2017 - 07:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1

The Martian [00:46:36], posterisering:

 

C7:

http://i.rtings.com/...nding-large.jpg

 

A1:

http://i.rtings.com/...nding-large.jpg

 

(A1 är den bättre, för den som ser bilderna på en otillräcklig display)



#31

Postad 31 maj 2017 - 08:09

Snakey
  • Snakey
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

The Martian [00:46:36], posterisering:

 

C7:

http://i.rtings.com/...nding-large.jpg

 

A1:

http://i.rtings.com/...nding-large.jpg

 

(A1 är den bättre, för den som ser bilderna på en otillräcklig display)

 

Vilken källa? Misstänker att det är 12-bit signal? Med Panasonics UB-spelare kan man ju numera välja 10-bit output, vore intressant att veta hur LG klarar sig då.



#32

Postad 31 maj 2017 - 12:27

Drake001
  • Drake001
  • Mästare

  • 3 092 inlägg
  • 0
https://youtu.be/kyNLnM4T7DA

#33

Postad 31 maj 2017 - 16:26

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

https://youtu.be/kyNLnM4T7DA

Besvikelse, hoppades på en riktig jämförelse av acoustic surface vs vanliga högtalare, men var bara en lång rant om att man inte kan bedöma en skärms bildkvalité genom att titta på screenshots tagna från random youtube video på sin mobiltelefon i motljus medans man kör bil typ. (vilket såklart stämmer, men förhoppningsvis uppenbart för alla som har minsta lilla intresse av sånt här)



#34

Postad 31 maj 2017 - 18:46

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Vilken källa? Misstänker att det är 12-bit signal? Med Panasonics UB-spelare kan man ju numera välja 10-bit output, vore intressant att veta hur LG klarar sig då.

Kör man 8 eller 10 bit (Från Oppo eller signalgenerator exempelvis) är den där skillnaden ganska typisk. 

 

Problemet med LG:s oförmåga till 12-bitar är ju att deras TV-apparater inkluderar 12 bitar i EDID och därför kommer så gott som alla normala UHD-spelare som går på Auto-läge att köra 12 bitars om inte användaren manuellt ställer in något annat i spelaren. Och långt ifrån alla är spelare kan eller kommer kunna ställa detta manuellt.

 

Eller uttryckt på annat sätt: LG-TV:n ber ju om att få 12 bitars signal. En bättre lösning vore därför att LG rättade till det här problemet. :)


Redigerat av Ringblixt, 31 maj 2017 - 18:47.


#35

Postad 02 juni 2017 - 21:31

Skibahnhof AB
  • Skibahnhof AB
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 1

Jag jag förstår inte hur man tänker när man designar en tv som lutar bakåt !!!

Och inte nog med det...tittar du på tv inne på Sony sida så är ju hela skärmen ända ner till tv bänken !!

Jag gillar Sony , har själv en gammal kdl 55ex720 vilket har jättefin bild på..så man blev ju lite besviken när man såg detta.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att sätta upp den på väggen heller.

 

 

Vet inte om du såg nya Sony A1 OLED "live" men jag måste säga att jag gillar Sonys "out of the box" tänket.

 

Att den lutar är inget man tänker på efter ett tag, det är hela poängen med designen, den minimalistiska Sony loggan i ramens vänstra nederkant är genial.

 

Själva panelen samt bilden är grymt snygg tycker jag, blev riktigt sugen på en 65"

 

Någon som har testat vad man kan få loss ett ex. på t.ex EG eller MM ?



#36

Postad 28 juni 2017 - 09:42

Drake001
  • Drake001
  • Mästare

  • 3 092 inlägg
  • 0
https://youtu.be/6as03nFVE78

#37

Postad 28 juni 2017 - 15:45

Skibahnhof AB
  • Skibahnhof AB
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Håller på att utvärdera 65A1 panelen, grym bild ( både SD och HD sändningar ) men framförallt om man matar den med 4K Ultra HDR material! Har en ComHem box kopplad in på HDMI1 och kollar man på film på t.ex TV4, TV3, TV5, TV6 ( gäller alltså inte alla kanaler ) och det är dags för reklampaus så visas det i samband med det en kort stund den valda HDMI1 porten i TV:ns övre hörn. Är det någon typ av signal som skickas strax innan och efter reklampausen? Någon som vet? Har ingen erfarenhet av detta sedan tidigare på en 7år gammal Philips 46" LCD TV. Är det något specifikt för SONY eller Android TV?



#38

Postad 28 juni 2017 - 19:06

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 1
65" nu 45000 på mm
55 nu 35000

#39

Postad 28 juni 2017 - 19:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 1

Mediamark kör natt priser 

 

55" för 34990kr

 

http://www.mediamark...tv-1297956.html



#40

Postad 06 juli 2017 - 20:51

SHURE
  • SHURE
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Mediamarkt körde med nattpriser igår igen 45.000:- för 65" och samma pris för LG's 65E7V

Jag vet att dom har sålt en LG 65E7V för 40.000:- tidigare.

 

Vad tror ni om framtida prissänkningar för sony's tv? den borde väl jämföras med LG's E serie och om man kollar på fjolårets 65E6V så såldes den som lägst för 33.000:-



#41

Postad 06 juli 2017 - 20:53

Unregistereded94f3cc
  • Unregistereded94f3cc
  • Forumräv

  • 910 inlägg
  • 0

Mediamarkt körde med nattpriser igår igen 45.000:- för 65" och samma pris för LG's 65E7V
Jag vet att dom har sålt en LG 65E7V för 40.000:- tidigare.
 
Vad tror ni om framtida prissänkningar för sony's tv? den borde väl jämföras med LG's E serie och om man kollar på fjolårets 65E6V så såldes den som lägst för 33.000:-


65E6V såldes som lägst för 29990:- på Elgiganten.

#42

Postad 06 juli 2017 - 21:11

SHURE
  • SHURE
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

ok, var det en mellandagsrea då kanske? jag kollade bara statistiken på prisjakt och där finns inte alltid dom kort sänkta reapriserna med.

t.ex så visas inte mediamarkts nattsänkning av 65A1.

 

Men vad kan man gissa på för pris på en mellandagsrea tro? priserna på oled sjunker ju stadigt. strax under 30 för lg och kanske strax över för sony?



#43

Postad 11 juli 2017 - 06:21

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

ok, var det en mellandagsrea då kanske? jag kollade bara statistiken på prisjakt och där finns inte alltid dom kort sänkta reapriserna med.
t.ex så visas inte mediamarkts nattsänkning av 65A1.
 
Men vad kan man gissa på för pris på en mellandagsrea tro? priserna på oled sjunker ju stadigt. strax under 30 för lg och kanske strax över för sony?

Det var endast under första veckan i februari som EG sålde E6 för 29990. Alltså 6 dagar.

#44

Postad 08 augusti 2017 - 08:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Uppdaterad Review av A1 65" genom avsforums, med riktigt gott omdöme :)

 

http://www.avsforum....oled-tv-review/


Redigerat av mcmike, 08 augusti 2017 - 08:25.


#45

Postad 08 augusti 2017 - 10:43

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0
Gubben dillar.
skyller på att han kollar på hdr i ett mörkt rum och behöver inte ha en lcds ljusstyrka.

Det han inte tycks förstå är att den extra ljusstyrkan är vad som skapar den höga dynamiken i bilden.
Den extra ljusstyrkan skapar också ett mer levande ljus som är närmare verkligheten.
Om det är rätt gjort villsäga.

Med högre ljusstyrka i HDR så kommer även färgerna till liv och glöder på en helt annan nivå.

jag ska spara den där reviewen och ta fram den om 2-3 år när oleds når över 1000 nits med korrekt färgljusstyrka och minimal abl.
ska se då vad han säger om HDR prestandan och om han behöver ljusstyrkan eller inte ;)

Det kanske år värt att nämna att APL nivån åker inte upp bara för att en tv kan visa 1500 nits.
medelljusstyrkan är den samma på en oled som en topp lcd så länge inte abl slår till.

#46

Postad 08 augusti 2017 - 13:54

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Tror ni 55 tummaren kommer hamna under 30 000 någon gång detta året? Har redan sjunkit med 10 000 och med Sony är man lite rädd att det inte blir mer än så.

#47

Postad 08 augusti 2017 - 15:16

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Gubben dillar.
skyller på att han kollar på hdr i ett mörkt rum och behöver inte ha en lcds ljusstyrka.

Det han inte tycks förstå är att den extra ljusstyrkan är vad som skapar den höga dynamiken i bilden.
Den extra ljusstyrkan skapar också ett mer levande ljus som är närmare verkligheten.
Om det är rätt gjort villsäga.

Med högre ljusstyrka i HDR så kommer även färgerna till liv och glöder på en helt annan nivå.

jag ska spara den där reviewen och ta fram den om 2-3 år när oleds når över 1000 nits med korrekt färgljusstyrka och minimal abl.
ska se då vad han säger om HDR prestandan och om han behöver ljusstyrkan eller inte ;)

Det kanske år värt att nämna att APL nivån åker inte upp bara för att en tv kan visa 1500 nits.
medelljusstyrkan är den samma på en oled som en topp lcd så länge inte abl slår till.

 

AVSForum vs Sune...let the battle begin :D



#48

Postad 16 augusti 2017 - 19:26

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Lite rabatt genom MM nattpris..

 

http://www.mediamark...urceRef=INVALID



#49

Postad 27 augusti 2017 - 18:05

RoggaBoy
  • RoggaBoy
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Vad tror ni - en LG 75SJ955V eller en Sony KD75XE9405?

A1 går bort då den inte finns i denna storlek... 😁

#50

Postad 27 augusti 2017 - 19:42

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 1

Vad tror ni - en LG 75SJ955V eller en Sony KD75XE9405?

A1 går bort då den inte finns i denna storlek...

Du måste ha klickat fel när du valde tråd att skriva i...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.