Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Installera AUX/3,5mm ingågn till saab 9-3 -98 orginalstereo

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 juli 2011 - 12:51

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

  • 687 inlägg
  • 0
Hej hej

Jag har en saab 9-3 -98 med orginalstereo, cd/radio. Jag antar att ska gå att koppla in en cdväxlare till den för i instruktionsboken står det att "1 tryck på knappen cd startar cdspelaren, 2 korta tryck på knappen cd startar cdväxlaren".
Jag skulle vilja skapa möjlighet att få in en extern källa via 3.5mm stereoplugg till stereon. Min tanke var då om man kan gå via stereons ingång för cdväxlaren och göra någon lösning på det. Antagligen borde väl den vara anslutetn med rad/vit rca (fast med specialkontakter såklart...) Skulle man då kunna använda "röd-vit-rca --> 3.5stereoprlugg" och montera en chassikontakt någon stans på mittkonsollen? Eller kommer signalen bli för svag eller finns det andra komplikationer?

Den stora frågan är såklart också vilka kontakter som i så fall är ingång för cdväxlaren? jag har inte plockat ur stereon och kollat och jag har heller inte hittat något kopplingschema, så är det någon som har ett så är det välkommet.

Alla tänkbara lösningar är av intresse, låt fantasin flöda och er kunskap spridas.

Tack på förhand

#2

Postad 06 juli 2011 - 14:45

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Har en SAAB 9-5 05 innan dess en SAAB 9-5 98 med samma problem, ingen inkoppling av externa spelare.
Min lösning runt problemet är att använda en kassett adapter från Kjell o Co i kassettspelaren.

hade tidigare en Samsung Omnia utan 3,5mm kontakt och då fick man gå mobil -> Bluetooth Stereo headset -> Kassettadapter.
Hade fördelen med att det var lättare att hoppa mellan låtar med BT headsetet än att pilla runt i mobilen.

Nu använder jag en HTC Desire HD som GPS-navigator/musikspelare/telefon kopplar den antingen via 3,5mm kontakten eller BT stereo headset.

Favorit kassett adaptern är denna

#3

Postad 06 juli 2011 - 15:57

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

  • 687 inlägg
  • 0

Har en SAAB 9-5 05 innan dess en SAAB 9-5 98 med samma problem, ingen inkoppling av externa spelare.
Min lösning runt problemet är att använda en kassett adapter från Kjell o Co i kassettspelaren.

hade tidigare en Samsung Omnia utan 3,5mm kontakt och då fick man gå mobil -> Bluetooth Stereo headset -> Kassettadapter.
Hade fördelen med att det var lättare att hoppa mellan låtar med BT headsetet än att pilla runt i mobilen.

Nu använder jag en HTC Desire HD som GPS-navigator/musikspelare/telefon kopplar den antingen via 3,5mm kontakten eller BT stereo headset.

Favorit kassett adaptern är denna


Hej

Ja kassettlösningen har jag varit inne på för min vinterbil för den har kassett i stereon. Men min 9-3 har bara cd dessvärre. det är det som är lite trixigt. Vad tycker du om kassettlösningen? Ger det bra ljud?

#4

Postad 07 juli 2011 - 21:22

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Ja faktiskt helt perfekt i bilen. Visserligen väsnas kassettadaptern när det snurrar.
Tyvärr så kan adaptern ibland kärva och spelaren byter då sida på bandet. samma sak när man lyssnar på Spotify och kör där telefonen inte har täckning och tystnaden får åter igen spelaren att byta sida på bandet, dem adaptern som jag länkade överför bara ljudet på sida A.
Det verkar som SAABs kassettspelare är känsligare än bergsprängare på trögrullande kassettband.

Alternativet är FM-sändare och FM håller lägre ljudkvalitet än via kassettadaptern plus att det är svårt att hitta ostörda frekvenser och omöjlgt på långfärder.

Allra helst skulle jag också vilja ha en 3,5/RCA kontakt på bilstereon.

#5

Postad 07 juli 2011 - 21:25

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
En annan genväg är ju att investera i en FM sändare :)

#6

Postad 07 juli 2011 - 21:56

hdx
  • hdx
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Varsågod,

http://saabauxin.blogspot.com/

http://technicaldive...ith-aux-in.html

http://photo.platono...Line_Input/?all

http://www.displaysp...p...d&Itemid=59

#7

Postad 07 juli 2011 - 23:01

Unregistered4f69794e
  • Unregistered4f69794e
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Har man en stereo med inbyggd kasett så kan man löda kablar i kasettdelen, så kör man en aux där i. Då kan man dock inte använda bandspelaren efter den operationen, men vem gör det egentligen. :) Vet inte exakt vilka stift man ska löda på, men det finns folk som har gjort det vet jag. Sök på google. =)

#8

Postad 20 oktober 2011 - 00:43

wackerberg
  • wackerberg
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Lite sent ute, men var på jakt efter liknande produkter själv och tänkte att prisjakt kanske indexerat något...
Men, en enligt mig klockren lösning till SAAB 9-3 är CDConnect SAAB. Syns enbart som en knapp i panelen - så det är jädrigt snyggt. FM-sändare är skit i jämförelse, har kört med iTrip och förutom att den är dyr så blir ljudet kasst.

Har man inte bandspelare eller inte vill löda själv så är denna aux-adaptern verkligen att rekommendera.

#9

Postad 20 oktober 2011 - 08:07

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

  • 687 inlägg
  • 0
Jag gjorde en lösning med en fast monterad fmsändare som jag kopplade in på antennkabeln och drog ut en kabel genom ett hål i en tom knapplats på instrumentpanelen. Det funkar kanon och ljudet är faktiskt helt ok. Iom att det är en cab jag har så spelar inte sista finliret någon större betydelse eftersom det inte spelar någon roll om man kör upp eller nercabbat i oljud runt om. Så jag är riktigt nöjd. Dessutom blev det billigt, la nog tot 300:- på installationen. Köpte biltemas fm-sändare för 249:-, kontaktadapter till antennkabeln typ 20:-x2 och en kabel rca-3,5mm. Jag kopplade in enheten på strömkabeln som går till cigguttaget. Eftersom den strömmen bryts när tändningen bryts behövdes inte någon extra brytare installeras.

Jag kan lägga upp bilder på installationen, men får bli till sommaren då för nu står Bettan i vinterdvala



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.