Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz SR7005 vs. Integra DTR-50.2

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR7005 (Surroundförstärkare) 7 9,2 (19) Inga priser
Integra DTR-50.2 (Surroundförstärkare) 1 7,67 (2) Inga priser
22 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 4 mån sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
* Officiell Tråd * - Marantz SR7005 (186 inlägg) 8 år sedan
Uppgradera flerkanalsförsteget eller skaffa stereoförstärkare? (15 inlägg) 9 år sedan
Integra (358 inlägg) 9 år sedan
Sony 55W905A 3D som spökar? (inte ghosting) (5 inlägg) 10 år sedan
Marantz SR7005 (2 inlägg) 10 år sedan
Marantz 6007 och 7005, vad skiljer EGENTLIGEN? (6 inlägg) 11 år sedan
Marantz 7005 (8 inlägg) 11 år sedan
Marantz iPhone App (28 inlägg) 12 år sedan
Byta ut Arcam AVR300 mot vadå? (21 inlägg) 12 år sedan
Bästa surroundförstärkaren för musik under 10.000 (8 inlägg) 12 år sedan
Bananer till Marantz SR7005 Hjälp! (6 inlägg) 12 år sedan
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg) 12 år sedan
Airplay till Marantz tillgängligt i Sverige? (8 inlägg) 12 år sedan
Marantz 7005, Denon 4311, Integra x0.2, Pioneer...? (68 inlägg) 12 år sedan
Dilemma! Onkyo TX-NR5008 Vs Marantz SR 7005+Rotel RB 1582? (7 inlägg) 12 år sedan
Apple öppnar upp Airplay för 3:e part (Denon, B&W, Marantz) (61 inlägg) 12 år sedan
Marantz SR6005 (17 inlägg) 13 år sedan
Flera högtalarpar med Marantz SR7005? (14 inlägg) 13 år sedan
Kommande Marantz NYA SR VAD KOMMER (38 inlägg) 13 år sedan
Marantz med flera intressanta nyheter (97 inlägg) 13 år sedan

#1

Postad 15 december 2010 - 21:33

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Någon som skulle kunna ordna en jämförelse mellan dessa två?

#2

Postad 15 december 2010 - 21:55

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Någon som skulle kunna ordna en jämförelse mellan dessa två?



Köpte först mig en Marantz SR7005, blev grymt besviken på den maskinen, lämnade tillbaka den, och köpte mig sedan en Integra DTR-70.2, och är nu riktigt nöjd.


Vet dock ingenting om DTR-50.2, men den borde väl gå i 70.2:s fotspår, fast med en ngt sämre komponentbestyckning (som antagligen berör själva ljudkvaliteten något), mindre watt, mindre ström/trafo, och lite mindre tekniska finesser.



Integra 70.2 har kraft, kontroll, bra 2-kanals perspektiv/ljud, ett RUGGIGT bra flerkanals ljud, och en byggkvalitet som är väldigt gedigen, bra sammanhållning mellan olika frekvenser, en hård bas med bra tryck, fin närvaro/rymd i mellanregistret, och en väldetaljerad diskantåtergivning med många nyanser och går högt upp utan att tappa kontroll/fokus.


Marantz SR7005 har en usel byggkvalitet för sitt pris, 2-kanalsljudet är tamt och utan ngt tryck, den spelar försiktigt och tunt, och spretar lätt ut i toppen vid höga ljudvolymer, basen är ytterst sparsam och spelar med låg auktoritet, mellanregistret är snävare än Integrans och låter helt enkelt tunnare/mindre i omfång, diskanten är relativt ljus på gränsen till skarp, men på bra källmaterial så finns en hög upplösning som sträcker ut väl.
Kontrollen på flerkanalsljud går inte att jämföra mot Integras dito, här brister det med grötigt ljud som följd, tappar fokus helt enkelt.

Detta är mina personliga åsikter efter att ha testat dessa maskiner noga i mitt hem, och du är ju intresserad utav den lite mindre Integra modellen DTR-50.2, så jag tycker du bör göra en rättvis jämförelse mot den modellen, innan du ev gör ditt köp.

Edit: Någon som äger en Integra DTR-50.2 kanske skulle kunna skriva ner ett mer utförligt omdöme om just den maskinen, och sedan kan personer som äger Marantz SR7005 göra samma sak. (Så får man en mer rättvis och konkret jämförelse)


Mvh


Micke

Redigerat av dallan1981, 15 december 2010 - 22:01.


#3

Postad 15 december 2010 - 22:27

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Köpte först mig en Marantz SR7005, blev grymt besviken på den maskinen, lämnade tillbaka den, och köpte mig sedan en Integra DTR-70.2, och är nu riktigt nöjd.


Vet dock ingenting om DTR-50.2, men den borde väl gå i 70.2:s fotspår, fast med en ngt sämre komponentbestyckning (som antagligen berör själva ljudkvaliteten något), mindre watt, mindre ström/trafo, och lite mindre tekniska finesser.



Integra 70.2 har kraft, kontroll, bra 2-kanals perspektiv/ljud, ett RUGGIGT bra flerkanals ljud, och en byggkvalitet som är väldigt gedigen, bra sammanhållning mellan olika frekvenser, en hård bas med bra tryck, fin närvaro/rymd i mellanregistret, och en väldetaljerad diskantåtergivning med många nyanser och går högt upp utan att tappa kontroll/fokus.


Marantz SR7005 har en usel byggkvalitet för sitt pris, 2-kanalsljudet är tamt och utan ngt tryck, den spelar försiktigt och tunt, och spretar lätt ut i toppen vid höga ljudvolymer, basen är ytterst sparsam och spelar med låg auktoritet, mellanregistret är snävare än Integrans och låter helt enkelt tunnare/mindre i omfång, diskanten är relativt ljus på gränsen till skarp, men på bra källmaterial så finns en hög upplösning som sträcker ut väl.
Kontrollen på flerkanalsljud går inte att jämföra mot Integras dito, här brister det med grötigt ljud som följd, tappar fokus helt enkelt.

Detta är mina personliga åsikter efter att ha testat dessa maskiner noga i mitt hem, och du är ju intresserad utav den lite mindre Integra modellen DTR-50.2, så jag tycker du bör göra en rättvis jämförelse mot den modellen, innan du ev gör ditt köp.

Edit: Någon som äger en Integra DTR-50.2 kanske skulle kunna skriva ner ett mer utförligt omdöme om just den maskinen, och sedan kan personer som äger Marantz SR7005 göra samma sak. (Så får man en mer rättvis och konkret jämförelse)


Mvh


Micke

Kan du säga vilka utgångs lytar det siter på integran eller vilka slustegs trissor dom andvänder eller hur stor kondnings bank den har hur många volt är lyten klarar där har du bygg kvaliten så tala nu om det .

#4

Postad 15 december 2010 - 22:33

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Största skillnaden mellan 50.2 och 70.2 är vad jag kan se 7.2 mot 9.2 kanaler och en HDMI ingång - och inte minst 7000 kr! Eftersom jag ändå bara har högtalare för 5.1 så klarar jag mig gott på 50.2.

Men jämförelsen mellan SR7005 och DTR-50.2 så ser jag ett par klara nackdelar för Integran innan jag ens haft möjlighet att lyssna på dem.

Integran ÄR ful som stryk och Marantzen har stöd för Airplay. Vilket är grymt bra.

Dallan: har du hunnit testa den med OnkoTron?

Redigerat av HNZN, 16 december 2010 - 00:05.


#5

Postad 16 december 2010 - 21:41

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Köp dig en Marantz vettja!

#6

Postad 17 december 2010 - 00:44

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Suck. Jag hade faktiskt lite förhoppningar om att få någon form av objektivt omdöme. Det jag skrev som Marantzens fördelar är ju enbart de delar man kan LÄSA sig till att Integran tyvärr saknar, och var inte tänkt som någon form av påhopp. Min magkänsla säger att Integran kan vara den som spelar bättre - men för mig är funktionen som hjärta i systemet och väldigt viktig.

Jag poängterade faktiskt att jag inte hört någon av dem spela, vilket även är anledningen till att jag frågar...

#7

Postad 17 december 2010 - 01:36

Blacksight
  • Blacksight
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Bifogad fil  1291710046029.jpg   86,75K   1 Antal nerladdningar

Förutom att förstärkarna luktar och väger olika, kan vi dra någon slutsats av hur bra de spelar, är ljudet transparent eller färgat?

Spelar de bra med olika högtalare? måste de klangmatchas?

Sen undrar jag om Integra:n spelar bättre än tex Onkyo i liknande prisklass.

#8

Postad 17 december 2010 - 05:48

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Suck. Jag hade faktiskt lite förhoppningar om att få någon form av objektivt omdöme. Det jag skrev som Marantzens fördelar är ju enbart de delar man kan LÄSA sig till att Integran tyvärr saknar, och var inte tänkt som någon form av påhopp. Min magkänsla säger att Integran kan vara den som spelar bättre - men för mig är funktionen som hjärta i systemet och väldigt viktig.

Jag poängterade faktiskt att jag inte hört någon av dem spela, vilket även är anledningen till att jag frågar...

Det bästa du kan göra är att lyssna vid någon som säljer apparaterna och bilda dig en egen uppfattning om dom sen är det ett + om du kan få låna hem dom och testa.
För när det gäller hur folk lyssnar och vad dom säger så skall man sila det snacket lite grann utan det bästa är att bilda sig en egen uppfattning om produkten sen har akustiken i ett rum mycket med ljudet att göra hur många har fixat det tror du se i gallerierna så förstår du hur dåligt det är och sådant på verkar ljudet i negativ riktning såsom kala väggar inga mattor bor i en lägenhet med betong väggar en högtalaren står i ett hörn medan den andra står fritt så ser det ut i många lyssnings rum och det är under all kritik och där har man en efterklang utan dess like vilket är skit för ljudet och sådant på verkar 3d bilden och djupet i ljudet.

Redigerat av Unregistered1728, 17 december 2010 - 05:54.


#9

Postad 17 december 2010 - 09:04

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Vettetusan om det är någon större skillnad på Marantz och Integra. Inbillar mig att Marantz låter bättre till musik, men det är bara skitsnack. Dock är feel good-känslan abnormt viktig vid hifiköp så kanske inte är helt ute och cyklar ändå. :)

#10

Postad 17 december 2010 - 12:23

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Jag började som sagt helt seriöst i denna tråd, men orkade inte mer när lilla sdx spårade ur med en gång som vanligt..


Istället för att försöka påpeka att Integra suger (Enbart för att man har en dispyt med mig) håller inte!


Jag har testat min Integra 70.2 mot Marantz SR7005, Onkyo 3008, Pioneer LX73 och nu sist Pioneer LX 83, och i mina öron så är Integran en solklar vinnare.

Integra maskinerna spelar som Onkyos maskiner, fast är lite mer samanhållna och kontrolerade, jag tycker tex att Onkyos maskiner har ett ngt mer färgat ljud (köttigt) med en blötare bas.

Ovanstående maskiner är alla bra! förutom just Marantzen som enligt mig inte håller måttet mot ngn utav dom andra-den spelar i en annan liga, och briljerar inte på ngn punkt som tex LX83:ans bio-ljud, eller Integrans bett och kontroll.

Givetvis är det rätta att jämföra dessa maskinerna mot varandra för trådskaparen själv, och efter det få sitt egna intryck, men det var ju detta han ville ha "hjälp" med... så ni som har Marantz SR7005 och har jämfört den mot andra maskiner i klassen, låt oss höra och ge oss ett omdöme!

Mvh

Michael (Fredag!)

#11

Postad 17 december 2010 - 12:29

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 1
SDX: har du lyssnat på ngn Integra maskin ngn endaste gång?

Isåfall vart då, och med vilken kringutrustning?


Väntar på ditt svar...

Redigerat av dallan1981, 17 december 2010 - 13:08.


#12

Postad 17 december 2010 - 15:24

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

SDX: har du lyssnat på ngn Integra maskin ngn endaste gång?

Isåfall vart då, och med vilken kringutrustning?


Väntar på ditt svar...

Dhc 80.1 med krell och focal utopia och lite mubo mubo kabel
visst låt det bra med inte om man ser till priset så går det att hitta billigare som låter lika bra
eller DHc 80.1 med nad 208 låter lika bra som krell och allt testat i 2 kanal och anlogt

Så börja inte att prata om kring utrustning för då får du smäll på fingrarna direkt då jag slår dig med häst längder
Och testen var gjord i ett akustik reglerat rum .

#13

Postad 17 december 2010 - 15:31

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Oooh, it's on? :)

#14

Postad 17 december 2010 - 18:15

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Har lyssnat på Marantzen och blev också besviken. Tyckte den lät väldigt "platt" utan ork. Har bara lyssnat på en Integra DTR 70.2 och tyckte den imponerade stort. Bra med kraft och en otroligt härlig upplösning.

Onkyo och Integra spelar inte ens i samma liga...(IMO)

Tycker det är förbannat tråkigt att tråd efter tråd fuckas upp av idiotiska inlägg....

Redigerat av SweElite, 17 december 2010 - 18:22.


#15

Postad 17 december 2010 - 18:17

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Onkyo och Integra spelar inte ens i samma liga...(IMO)

Eftersom det är samma märke, men dyrare, så borde det ju ytterst konstigt om det var samma liga.

#16

Postad 17 december 2010 - 18:23

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Nej...inte konstigt alls eftersom det förekommer många diskussioner om att integra är samma crap som onkyo.

Eftersom det är samma märke, men dyrare, så borde det ju ytterst konstigt om det var samma liga.



#17

Postad 17 december 2010 - 19:58

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Dallan och SDX! Är det inte själva fan att ni ska förstöra varenda tråd som ni medverkar i? Kan ni inte bara låta varandra vara? Finns en utmärkt ignoreknapp för det. Nästa gång ni två ryker ihop igen så kommer jag dela ut varningar till er båda!

Nu har jag rensat bort de mest onödiga inlägger med spydiga kommentarer i. Hoppas denna tråden kan fortsätta i god ton nu. Ursäkta att jag blev lite upprörd. Fortsatt trevlig kväll till er alla! :)

#18

Postad 17 december 2010 - 21:59

HNZN
  • HNZN
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Någon som hunnit testa deras respektive appar och kan ge lite plus och minus då kanske? Onkotron och Wizzapp.

#19

Postad 17 december 2010 - 22:01

Unregistered522a0e0d
  • Unregistered522a0e0d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hej,

jag sitter också och funderar på att köpa en av dessa maskiner. Inser att en provlysning är det bästa, men är också intresserad av att höra era omdömen kring dessa både vad gäller soround men också 2-kanal då det kanske är av större vikt men smidigheten väger in mycket då jag har ett antal digitala källor!
Det har framkommit ett antal synpunkter i denna tråd och även andra kring Marantzen men saknar inlägg kring Integra 50.2...

Tack!

#20

Postad 17 december 2010 - 23:20

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...j=618040,787366

I specen för Integra dtr-50.2 står det att den drivs med 120 V växelspänning.
Är svensk version byggd direkt för 230 volts nätet?

Redigerat av Velodynamic, 17 december 2010 - 23:23.


#21

Postad 17 december 2010 - 23:21

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

  • 417 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...j=618040,787366

I specen för Integra dtr-50.2 står det att den drivs med 120 V växelspänning.
Är svensk version byggd direkt för 230 volts nätet?


Japp dom svenska maskinerna är 230 Volts direkt dock så följer inte svensk ström kabel med.

Jag jobbar med att installera Integra maskiner och den stora ljud skarven är mellan 40.2 och 50.2 där märks det mest.

Redigerat av Meller, 17 december 2010 - 23:30.


#22

Postad 18 december 2010 - 19:22

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Nej...inte konstigt alls eftersom det förekommer många diskussioner om att integra är samma crap som onkyo.

Ja, jag hävdar ju visserligen att det är samma skit. ;9

#23

Postad 18 december 2010 - 20:28

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Ja, jag hävdar ju visserligen att det är samma skit. ;9




Klart du gör det, du har ju lyssnat jätte mycket (Inget) på dessa maskiner...


Vilket flerkanalsförstärkeri menar du på, prestera bra, låt höra?

Vilken Onkyo modell tycker du presterar dåligt, och vilken Integra modell tycker du presterar samma skit?

Redigerat av dallan1981, 18 december 2010 - 20:29.


#24

Postad 18 december 2010 - 21:30

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Klart du gör det, du har ju lyssnat jätte mycket (Inget) på dessa maskiner...


Vilket flerkanalsförstärkeri menar du på, prestera bra, låt höra?

Vilken Onkyo modell tycker du presterar dåligt, och vilken Integra modell tycker du presterar samma skit?

Du har ju redan klart för dig vem jag är och vad jag har lyssnat på, så fortsätt med ditt liv som vanligt. Det blir nog bra.

#25

Postad 18 december 2010 - 22:47

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Gjorde jag också tills jag lyssnat själv på både Onkyo och Integra. Jag mailade också Integra för nån månad sedan och fick svar att även om specarna var snarlika Onkyo så användes tydligen komponenter med snävare toleranser samt förbättrad strömförsörjning etc. Som om det var B-shit kan jag omöjligt veta....men jag är övertygad om att de flesta som lyssnat både på Onkyo och Integra föredrar Integra.

Summa summarum....du kan ju iofs fortfarande ha rätt och jag kan ha drabbats av någon "pyskologisk" effekt vid provlyssning :D

Ja, jag hävdar ju visserligen att det är samma skit. ;9



#26

Postad 18 december 2010 - 22:56

Biohazard
  • Biohazard
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
"Dimensions (W X H X D) 587 x 337 x 553 mm" Riktigt såå fet är väl ändå inte DTR 50.2? :D

*edit det var ju kartongen... :D så kan det gå

Redigerat av Biohazard, 18 december 2010 - 22:58.


#27

Postad 18 december 2010 - 23:02

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Gjorde jag också tills jag lyssnat själv på både Onkyo och Integra. Jag mailade också Integra för nån månad sedan och fick svar att även om specarna var snarlika Onkyo så användes tydligen komponenter med snävare toleranser samt förbättrad strömförsörjning etc. Som om det var B-shit kan jag omöjligt veta....men jag är övertygad om att de flesta som lyssnat både på Onkyo och Integra föredrar Integra.

Summa summarum....du kan ju iofs fortfarande ha rätt och jag kan ha drabbats av någon "pyskologisk" effekt vid provlyssning :D

Man ska dock inte underskatta psykologi/feel good-känslor. Det är ju hälften av upplevelsen. :D

#28

Postad 18 december 2010 - 23:08

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0
Jag kan mycket lite om Integran, men jag har desto större erfareheter av Onkyo

Onkyo är inte bra i mina ögon men det betyder inte att Integran inte skulle vara det.

Jag har bara hört gott om Integran och deras 80:2 skulle vara ett klart alternativ
om jag inte valt Denon. Men så klart skulle jag testa den först innan jag köpte den.
Hade jag inte fått ta hem den, så hade det nog blivit ett par timmar i butik
innan jag ens pratat om att köpa den och det beror på mina dåliga erfareheter av Onkyo.

Att Integran inte är större i Sverige, beror ju på att det inte funnits någon som sålt den
Nu finns det en uppsjö av butiker som kan garantera en garanti och service

Marantz har floppat sista åren och vad det beror på kan man ju undra.
Deras sista storsäljare, var ju 6400 för att den var så billig och hade 2 HDMI ut
Vad de håller på med nu, liknar ju mer en budgetvariant till Denon som är deras systerföretag.

Skall man ha ett alternativ så är det ju Denon 4311 som är lite dyrare men förmodligen mycket bättre

Maveric :D

Redigerat av Unregistered1939, 18 december 2010 - 23:10.


#29

Postad 18 december 2010 - 23:16

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Marantz har floppat sista åren och vad det beror på kan man ju undra.
Deras sista storsäljare, var ju 6400 för att den var så billig och hade 2 HDMI ut
Vad de håller på med nu, liknar ju mer en budgetvariant till Denon som är deras systerföretag.

Skall man ha ett alternativ så är det ju Denon 4311 som är lite dyrare men förmodligen mycket bättre

Maveric :D
[/quote]

Du måste mena 6004 eller ?
Själv tycker jag SR 7002 och 8002 och även 6001 är helt bra har bara hört 6004 av deras nya tyckte inte det var så stor skillnad mot 6001 som jag har hade en hemma över en helg och tyckte inte det var värt ett byte .Däremot kan ju SR 7005 vara ett alternativ eller försteget synd att dom är så ###### dyra bara .

Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 18 december 2010 - 23:17.


#30

Postad 19 december 2010 - 00:15

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Marantz har floppat sista åren och vad det beror på kan man ju undra.
Deras sista storsäljare, var ju 6400 för att den var så billig och hade 2 HDMI ut
Vad de håller på med nu, liknar ju mer en budgetvariant till Denon som är deras systerföretag.

Skall man ha ett alternativ så är det ju Denon 4311 som är lite dyrare men förmodligen mycket bättre

Maveric :D


Du måste mena 6004 eller ?
Själv tycker jag SR 7002 och 8002 och även 6001 är helt bra har bara hört 6004 av deras nya tyckte inte det var så stor skillnad mot 6001 som jag har hade en hemma över en helg och tyckte inte det var värt ett byte .Däremot kan ju SR 7005 vara ett alternativ eller försteget synd att dom är så ###### dyra bara .

Försteget leverear det den skall utan problem gubbarna har godkänt den efter en eftermiddags mangling då den har gått med stativare och treväggare för att försöka hitta några problem i apparaten men den leverear som den skall både bas mid och diskant sen kan det bero på kring ut rustning .

Redigerat av Unregistered1728, 19 december 2010 - 00:16.


#31

Postad 19 december 2010 - 00:21

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Försteget leverear det den skall utan problem gubbarna har godkänt den efter en eftermiddags mangling då den har gått med stativare och treväggare för att försöka hitta några problem i apparaten men den leverear som den skall både bas mid och diskant sen kan det bero på kring ut rustning .

Jo försteget skulle jag vilja ha men tyvärr inte råd just nu skulle kunna tänka mig några klass D Rotel till en sån ..

#32

Postad 19 december 2010 - 00:41

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Verkar som att SR7005:an ökar snabbare i effekt än DTR-50.2 när de utsätts för lägre impedanser, 195 W i 6 ohm mot 165 W. Vad detta beror på eller om det är bra eller dåligt för någon har jag dock ingen aning om. :D

Whoops fel av mig, 195 W (per kanal) för Marantzen och 230 W för Integran skall det vara i 6 ohms last, då det är angett i "maximum effective power" för båda. Då rimmar det bättre i min skalle. :D

Redigerat av Velodynamic, 19 december 2010 - 00:58.


#33

Postad 19 december 2010 - 05:32

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0

Jo försteget skulle jag vilja ha men tyvärr inte råd just nu skulle kunna tänka mig några klass D Rotel till en sån ..


Jag kör med förstärkaren Marantz SR7005 och Rotel RB 1572 class D, det låter helt underbart ur mina Dynaudio S 3.4...

Så bra idé där...

#34

Postad 19 december 2010 - 05:43

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Integra låter bra ja, men jag tycker nog att Marantz har en bättre kanalseparation vid flerkanals lyssning, och visst har man tröga högtalare så är nog inte Marantz det bästa valet, men det var därför Gud skapade slutstegen, hehe, sedan är de övriga funktionerna klockrena!

Redigerat av Unregistered6332cbbb, 19 december 2010 - 21:18.


#35

Postad 19 december 2010 - 09:51

äventyr
  • äventyr
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej.Är på jakt efter en ny,har en denon 2807,men köpt ett par audiovector mi1 sign.Är också ute efter bdljudet.Funderar på denon 4311 men sugen på integra.Är det nån som kan hjälpa mig lite vad Ni trar om den?Får inte ut så mycket av det som skrivits innan.Lite mycket pajkastning kanske.

#36

Postad 19 december 2010 - 10:16

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Hej.Är på jakt efter en ny,har en denon 2807,men köpt ett par audiovector mi1 sign.Är också ute efter bdljudet.Funderar på denon 4311 men sugen på integra.Är det nån som kan hjälpa mig lite vad Ni trar om den?Får inte ut så mycket av det som skrivits innan.Lite mycket pajkastning kanske.

Vad vill du veta? Funktionerna finns i specifikationerna och de subjektiva åsikterna hittar du här. :D

#37

Postad 19 december 2010 - 12:42

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Verkar som att SR7005:an ökar snabbare i effekt än DTR-50.2 när de utsätts för lägre impedanser, 195 W i 6 ohm mot 165 W. Vad detta beror på eller om det är bra eller dåligt för någon har jag dock ingen aning om. :D

Whoops fel av mig, 195 W (per kanal) för Marantzen och 230 W för Integran skall det vara i 6 ohms last, då det är angett i "maximum effective power" för båda. Då rimmar det bättre i min skalle. :D

Borde det inte anges i RMS eller THD 20.20000hz vad gav dom i 2ohm och 4ohm det är av intresse eller en länk .

#38

Postad 19 december 2010 - 12:43

äventyr
  • äventyr
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Om det räcker med 50.2 eller om jag måste gå upp till 70.2 för att få ut det bästa ljudet framförallt i 2kanal.Kanske kan hänga på ett steg istället?

#39

Postad 19 december 2010 - 12:54

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Jag kör med förstärkaren Marantz SR7005 och Rotel RB 1572 class D, det låter helt underbart ur mina Dynaudio S 3.4...

Så bra idé där...

Det är precis den som du har jag själv är sugen på .
Har ju ett Vincent SP 331 nu som strular som fan tillsammans med min Marantz sr 6001 när det väl funkar så är det kanon men kvaliten verkar kass .

#40

Postad 19 december 2010 - 20:55

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Angående en DTR 50.2 eller en 70.2, så kan jag säga att det är i 70.2 och 80.2 modellerna som krutet har lagts, bra strömförsörjning, 70.2/80.2 är toppmodellerna i serien med THX U2+ stämpeln/prestanda osv, dessa är Integras "förfinade motsvarigheter" till Onkyos 3008/5008 maskiner.

Dock skulle det kanske vara ett alternativ att gå på 50.2:an och hänga på ett slutsteg senare.

Mvh

Pajsaren :) :P

Redigerat av AlexanderE, 20 december 2010 - 09:06.


#41

Postad 19 december 2010 - 21:25

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
Mina dator högtalare är THX märkta med.

#42

Postad 20 december 2010 - 00:17

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Mina dator högtalare är THX märkta med.



Mina oxå..

Men dock inte THX U2+, för det finns inga datorburkar som är det.


Dock betyder ju inte THX U2+ certifieringen ngt extremt, utan bara att maskinen isig iaf uppfyller kraven som den stämpeln gäller, och jag kan säga att det finns ingen THX U2+ maskin som presterar dåligt i biosamanhang som jag har hört, stämpeln står för vissa krav och när dessa krav uppfylls så är det en bra maskin, sen så sitter ju inte allt i den THX stämpeln, men den är en bra riktlinje för en bra Flerkanalsförstärkare.

Tex: Integra 70.2/80.2, Pioneer 83/90(Susano), Onkyo 3008/5008.

Redigerat av dallan1981, 20 december 2010 - 00:23.


#43

Postad 20 december 2010 - 00:34

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Borde det inte anges i RMS eller THD 20.20000hz vad gav dom i 2ohm och 4ohm det är av intresse eller en länk .

Inga bra länkar tyvärr, går bara på pdf-manualerna.
SR-7005 till vänster, DTR-50.2 till höger.

Bifogad fil  dtr50_2sr7005prtscr.jpg   414,2K   5 Antal nerladdningar

#44

Postad 20 december 2010 - 05:34

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Inga bra länkar tyvärr, går bara på pdf-manualerna.
SR-7005 till vänster, DTR-50.2 till höger.

Bifogad fil  dtr50_2sr7005prtscr.jpg   414,2K   5 Antal nerladdningar

Skiljer bara 10 watt i mellan dom om man tittar vad dom ger 20-20000 THD och det är dom siffrona man skall titta efter sen finns effekt angivelse vid 1khz och den skall man inte ens bry sig om för vem sitter och lyssnar på 1000hz .

#45

Postad 20 december 2010 - 05:56

äventyr
  • äventyr
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Dallan.Du har nog rätt.Vill ju att det ska märkas,bytet,så en 70 får det bli.Sen blir det väl bluerayen.Tack!!

#46

Postad 20 december 2010 - 08:11

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Intressant tråd, trist utveckling i den bara.
Jag har inte så mycket att tillföra förutom att jag är i exakt samma sits själv, väljer också mellan dessa.

Jag äger idag en Marantz 6004 som driver Monitor Audio RX8:or.
Lyssnade på Integra 50.1 och den var helt otroligt bra, men jag visste att 50.2 var runt hörnet så jag snålade och köpte en Marantz tills vidare (fick bra pris).
Integra 50.1 imponerade enormt på mig och hade den haft hdmi 1.4 så hade jag klippt den direkt.

Här är något som kanske kan vara av intresse ifall du har iPhone/iPad:
http://oremote.oriol...creenshots.html

Så gott som en dealbreaker för mig iaf som väljer mellan samma receivers.
Åk och lyssna på Integran, har mycket svårt att tänka mig att du blir besviken.

#47

Postad 20 december 2010 - 17:16

äventyr
  • äventyr
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Blir för långt för mig för bara lyssna.Får lita på omdömen.Frågan är om jag ångrar mig om jag tar 50.2 istället för 70.2.Blir ju isåfall pengar över till blueray(oppo?).Vill verkligen stativarna ska leva upp.Men tycker faktiskt 2807 är en riktig komp. maskin.Men har inte denon tappat lite?Lyssnade på 2311 och tyckte den lät billigt ljudmässigt gentemot 2807.Var lite inne på 4311 och tatt deras blueray där de är fantiska ljud/bildmaskiner.Men ju mer jag hör om integra så varför inte?

#48

Postad 20 december 2010 - 17:27

äventyr
  • äventyr
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Och för den delen; Tog hem en sr7500 från mediamarkt.Efter 2 timmar så blev jag så besviken att jag lämnade tillbaka den.Funkade inte alls i 2kanal.Inspelad eller inte(demo) så spelar min 2807 bättre.Bio lyssnade jag inte på.Så tamt att rösterna kröp in i burkarna och gittarerna slutade klinga.Det här är mina egna åsikter med min utrustning,men får man inte bättre för pengarna?Min 2807 kostade 11000 när den inhandlades och trodde faktiskt på bättre 2kanal. Säkert mycket bättre på bio med hd men min har inte det på 2807 och 2kanal är det första som lyssnas.Vill helst inte ha 2kanalsförstärkare (naim xs) just nu, utan försöker få en som klarar både 2kanal och bio någerlunda.Varför inte integra?

#49

Postad 20 december 2010 - 19:48

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
äventyr:

Integra 70.2 låter väldigt bra i 2-kanal faktiskt, är du ute efter en Reciver som klarar av att återge MUSIK i 2-kanaler utan att krysta till det, så tycker jag du ska gå på denna maskin.

Om du vill komma billigare undan, så tycker jag att du borde göra en jämförelse i butik mellan 70.2 och 50.2 för att se om du blir nöjd med den billigare varianten.


/Micke

#50

Postad 20 december 2010 - 20:03

äventyr
  • äventyr
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Eftersom jag provat 7500 och blev väldigt förvånad på ljudet så vill man inte chansa.Det verkar som att du tycker att det är värt de extra för 70.2?Ringde och pratade med nån vänlig själ på reference audio och han lovordade den.En helt annan maskin när det gäller sr:en.Har haft Naim xs hemma så jag vet vad musik kan låta från dessa stativare.Tyvärr får jag inte plats xs hemma med rec nu,men frun har lovat att det blir biorum nere i källarn om ett par år om hon inte hittar på nåt nytt att göra.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.