Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skicka ljud och bild genom nätverkskabel?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 september 2012 - 15:13

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Hej!
Bor i hyresrätt ska väl sägas från början, kan alltså inte borra och greja precis hur jag vill.

Nu ligger det till så att jag har min digitalbox, som dessutom har analoga utgångar i mitt vardagsrum och har en extra tv i sovrummet.

I dagsläget kör jag med analoga koax för att skicka det till sovrummet.
3x rg85 kablar terminerade med vanliga rca kontakter.

Problemet är att kablarna jag har inte är tillräckligt långa och att jag måste dra dom längs golvet och då får problem med att stänga dörrar på vägen till sovrummt och in till sovrummet.
Kablarna är ca 5-6mm i diameter och passar inte riktigt under sovrumsdörren.

Jag har testat med trådlös överföring både på 2,4 och 5,8 ghz bandet och ingen av de jag testat har fungerat tillfredställande.

Jag kräver inte att bilden ska vara klockren, det räcker gott med den kvalitén jag får idag.

Funderar lite på om det skulle gå att skicka bilden genom Cat5/6 kabel istället, då den är rätt mycket smidigare att gömma och lyckas få till genom dörrar.

Min tanke var då att klippa av kontakterna från nätverkskabeln och löda dit rca kontakter.
Är det någon som testat detta och vet att det fungerar?
Nu minns inte jag riktigt hur många ledare det är i en nätverkskabel, men man skulle kanske kunna använda flera ledare till en rca kontakt?

Några bra tips till mig? MVH Claes

#2

Postad 11 september 2012 - 15:57

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Det är åtta ledare och ja, du kan förstås använda mer än ett par per kontakt om du vill. Men jag har aldrig testat.

#3

Postad 11 september 2012 - 16:11

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Jag har en kabel liggandes som jag skulle kunna göra ett försök med, men är lite fundersam på om ljudsignalen kommer påverka videosignalen och vice versa, men det lär väl visa sig om jag löder ihop en kabel.

Är nätverkskablar skärmade normalt sett?

#4

Postad 11 september 2012 - 17:44

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Se till att använda de tvinnade paren för sig så är det nog inget problem. Det finns både oskärmad och skärmad kabel, vanligast är oskärmad.

#5

Postad 20 september 2012 - 17:56

Unregisteredfa9fa904
  • Unregisteredfa9fa904
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Knåpade ihop en fulkabel under kvällen för att testa om det fungerade med nätverkskabel och döm om min förvåning när det gick alldeles utmärkt!

Får snygga till kabeln lite innan det blir en fast installation dock.
Postad bild



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.