Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz nya receivers 2020 - 8K

486 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR5015 (Surroundförstärkare) 1 7,5 (1) 11 550:-
Marantz SR6015 (Surroundförstärkare) 1 6,5 (1) 14 900:-
Marantz SR7015 (Surroundförstärkare) 1 9,29 (6) 20 900:-
Marantz SR8015 (Surroundförstärkare) 1 8,33 (2) 37 900:-
2 relaterade trådar

#151

Postad 27 november 2020 - 16:29

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

BF var en besvikelse, men det blev en 7015. Ska uppgradera från en Yamaha RX-V781.



#152

Postad 28 november 2020 - 23:21

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Ge oss Heos uppdatering snarast!! Vill ha Tidal conect!!!



#153

Postad 29 november 2020 - 17:11

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Ge oss Heos uppdatering snarast!! Vill ha Tidal conect!!!

Någon som vet om det kommer till Heos?



#154

Postad 30 november 2020 - 23:33

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

En sak som någon med Rew och mic gärna får kolla. Fungerar REW och ASIO för er efteruppdateringen? Jag tänkte göra om min kalibrering och då även mina subbars EQ men nu hittar inte ASIO min receiver och jag har stora problem att ens få ut ljud till receivern. Fungerar endast i Stereo eller Dolby atmos läget i windows ljudkonfigurering. Inte 5.1 eller 7.1.

 

Så helt plötsligt kan jag inte köra REW. Datorn har inga uppdateringar gjorts annat än möjligen Windowsuppdateringar.



#155

Postad 10 december 2020 - 12:29

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Blir lite fundersam om min 8012 har HDMI 2.1? Jag tror inte det. Den har i alla fall stöd för 4K 6fps.



#156

Postad 10 december 2020 - 15:46

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Blir lite fundersam om min 8012 har HDMI 2.1? Jag tror inte det. Den har i alla fall stöd för 4K 6fps.

Fungerar för den stödjer HDCP 2.2 . 2.1 är mest för 8k och annat som ännu ej kommer finnas på länge.

Redigerat av Buddaz12, 10 december 2020 - 15:50.


#157

Postad 10 december 2020 - 19:12

maxjon
  • maxjon
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Blir lite fundersam om min 8012 har HDMI 2.1? Jag tror inte det. Den har i alla fall stöd för 4K 6fps.

 

HDMI 2.1 är 4K/120, 8K/60, dvs upp till 48Gbps transfer.

Mestadels fokus på gaming features.

 

Auto Low Latency Mode (ALLM)

Enhanced Audio Return Channel (eARC)
Quick Frame Transport (QFT)
Quick Media Switching (QMS)
Variable Refresh Rate (VRR)


#158

Postad 11 december 2020 - 10:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

 

HDMI 2.1 är 4K/120, 8K/60, dvs upp till 48Gbps transfer.

Mestadels fokus på gaming features.

 

Auto Low Latency Mode (ALLM)

Enhanced Audio Return Channel (eARC)
Quick Frame Transport (QFT)
Quick Media Switching (QMS)
Variable Refresh Rate (VRR)

 

 

Det var gaming som jag tänkte på med tanke på kommande konsoler. Men att se någont skillnad på 60fps vs 120fps tror jag inte kommer göra någon skillnad för min del. 

 

Nu ser jag att min gamla 8012 ligger uppe på det högra priset igen, det var ett tag som det var reducerat med 7000:- vilket gjorde det surt för egen del, detta eftersom jag betalat mer. 



#159

Postad 11 december 2020 - 11:09

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Det var gaming som jag tänkte på med tanke på kommande konsoler. Men att se någont skillnad på 60fps vs 120fps tror jag inte kommer göra någon skillnad för min del.

Nu ser jag att min gamla 8012 ligger uppe på det högra priset igen, det var ett tag som det var reducerat med 7000:- vilket gjorde det surt för egen del, detta eftersom jag betalat mer.


Inte se skillnad mellan 60fps och 120fps i spel?
Det är ju en klar skillnad. Efter att ha spelat CoD på PS5 med 120fps ett år veckor och sedan spelade en kväll på PS4 och 60fps så var det verkligen natt och dag. Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till 60fps i spel som CoD så om man spelar sådana spel så se till att skaffa en receiver som verkligen stödjer det.

#160

Postad 11 december 2020 - 12:21

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Inte se skillnad mellan 60fps och 120fps i spel?
Det är ju en klar skillnad. Efter att ha spelat CoD på PS5 med 120fps ett år veckor och sedan spelade en kväll på PS4 och 60fps så var det verkligen natt och dag. Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till 60fps i spel som CoD så om man spelar sådana spel så se till att skaffa en receiver som verkligen stödjer det.


Fast många ser inte skillnad, det är väldigt olika.

Vi fick nya telefoner på jobbet nu Samsung S20. Det var endast jag och en till som märkte skillnad på 60 och 120hz. Resten fattade inte grejen.

Vore bra om man nöjde sig med 60hz i spel, billigare och snyggare spel. Så jag avundas alla som inte märker någon skillnad.

#161

Postad 12 december 2020 - 11:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Fast många ser inte skillnad, det är väldigt olika.

Vi fick nya telefoner på jobbet nu Samsung S20. Det var endast jag och en till som märkte skillnad på 60 och 120hz. Resten fattade inte grejen.

Vore bra om man nöjde sig med 60hz i spel, billigare och snyggare spel. Så jag avundas alla som inte märker någon skillnad.

 

 

Att gå mellan XB-One S eller original PS4 till Pro så ser jag klar skillnad upp till stabil 30 fps. Men mellan 30-60 fps så kommer nog den största skillnaden. Jag har märkt det tydligt vid stora kamera-panoreringar samt landskapsvyer som swishar förbi vid racing. 

 

Men då verkar jag alltså hemma med Marantz 8012 med möjlighet till 120 fps :) Det blir ändå en PS5 framöver, snarare än Series X. 


Redigerat av Glidtassen, 12 december 2020 - 11:35.


#162

Postad 14 december 2020 - 23:14

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0

Att gå mellan XB-One S eller original PS4 till Pro så ser jag klar skillnad upp till stabil 30 fps. Men mellan 30-60 fps så kommer nog den största skillnaden. Jag har märkt det tydligt vid stora kamera-panoreringar samt landskapsvyer som swishar förbi vid racing.

Men då verkar jag alltså hemma med Marantz 8012 med möjlighet till 120 fps :) Det blir ändå en PS5 framöver, snarare än Series X.


Fast 8012 har inte hdmi 2.1 och klarar ej 4K/120 utan max 4K/60

#163

Postad 15 december 2020 - 19:09

maxjon
  • maxjon
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Tycker rent generellt det är skakigt vad gäller HDMI 2.1 på receivers, iom chip-buggen det rapporteras om. Själv köpte jag en interim-receiver i väntan på stabila HDMI 2.1 receivers.

#164

Postad 16 december 2020 - 22:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Oki, jag klarar mig lätt med 60fps eftersom jag inte är lika brydd vid 30fps, så allt är bra :)



#165

Postad 19 december 2020 - 16:59

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Dessutom 8000 sek för en uppgradering till 8k på Marantz 8805. GANSKA SKAMLIGT tycker jag. Specillt när man köper en framtidasäker maskin, borde nästan var gratis!!



#166

Postad 21 december 2020 - 11:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Dessutom 8000 sek för en uppgradering till 8k på Marantz 8805. GANSKA SKAMLIGT tycker jag. Specillt när man köper en framtidasäker maskin, borde nästan var gratis!!

 

4k resp. 8k är reserverat för nya filmer som är filmade med väldigt hög upplösning digitalt. Om vi tittar på äldre filmer, inspelade analogt så blir bristerna uppenbara. Redan den restaurerade versionen av Star Wars-filmerna från 70-80-talet så kan man se rastret i den analoga filmens medium redan på DVD:n ; det finns ett tydligt brus av kornighet på själva filmen. Detta torde inte bli mindre synligt i 4K, så vad skall man med 8K till; möjligtvis om vi går upp ofantligt mkt i storlek på duken. 


Redigerat av Glidtassen, 21 december 2020 - 11:19.


#167

Postad 21 december 2020 - 12:14

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Det behöver inte bli sämre med kornigheten med högre upplösning, du kan få detaljerna under att bli tydligare istället samt tydligare korn. Det sammantaget kan få filmen mer detaljrik om det är bra gjort samt att källmaterialet är bra. En film som The Shining ser fantastisk ut, eller Spartacus.

#168

Postad 21 december 2020 - 13:21

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

4k resp. 8k är reserverat för nya filmer som är filmade med väldigt hög upplösning digitalt. Om vi tittar på äldre filmer, inspelade analogt så blir bristerna uppenbara. Redan den restaurerade versionen av Star Wars-filmerna från 70-80-talet så kan man se rastret i den analoga filmens medium redan på DVD:n ; det finns ett tydligt brus av kornighet på själva filmen. Detta torde inte bli mindre synligt i 4K, så vad skall man med 8K till; möjligtvis om vi går upp ofantligt mkt i storlek på duken.


Är inte den teoretiska upplösning på en 35mm långt över 4K? Jag tror att de dåliga DVDerna du pratar om är för att dom slarvat redan vid scanningen. Gör dom om det från början och på ett bra sätt så kan gamla filmer, trots kornighet, se ruskigt bra ut.

#169

Postad 21 december 2020 - 14:44

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

4k resp. 8k är reserverat för nya filmer som är filmade med väldigt hög upplösning digitalt. Om vi tittar på äldre filmer, inspelade analogt så blir bristerna uppenbara. Redan den restaurerade versionen av Star Wars-filmerna från 70-80-talet så kan man se rastret i den analoga filmens medium redan på DVD:n ; det finns ett tydligt brus av kornighet på själva filmen. Detta torde inte bli mindre synligt i 4K, så vad skall man med 8K till; möjligtvis om vi går upp ofantligt mkt i storlek på duken.

Den dagen 8k kommer så har man redan marknadsfört 21k i flera år. Kvaliteten på filmen spelar nada roll om filmen suger.

#170

Postad 28 december 2020 - 18:47

swag
  • swag
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

hej en fråga idag har jag pipit mitt ljud på marantz 7015. frågan är efter ni har pipit ljudet gör ni några andra inställning efter det?skulle vara bra att veta så jag blir klar sen 



#171

Postad 08 januari 2021 - 17:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kör min 8012 genom Pure Direct-läget, men då är inte suwoofern med :( går det att fixa, och fortfarande köra i Pure?



#172

Postad 09 januari 2021 - 09:24

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Kör min 8012 genom Pure Direct-läget, men då är inte suwoofern med :( går det att fixa, och fortfarande köra i Pure?

Bass management är urkopplat i Pure Direct, så det går inte. Har du REL eller BK kan du ändå få subbas via speak-on-kabeln.

#173

Postad 09 januari 2021 - 10:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Bass management är urkopplat i Pure Direct, så det går inte. Har du REL eller BK kan du ändå få subbas via speak-on-kabeln.

 

När jag kör vinyl genom Pure Direct är det synt att basen inte är med, men jag har en Velodyne. Spotify kan jag välja "Music" där subbasen är med och det låter helt ok. 



#174

Postad 09 januari 2021 - 18:11

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Kan du inte köra ”Music” även för vinyl då? Eller vill du skippa allt vad Audyssey etc heter när du lyssnar på vinyl? Detta är ju ställbart separat för varje ingång.

#175

Postad 09 januari 2021 - 19:45

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Kör min 8012 genom Pure Direct-läget, men då är inte suwoofern med :( går det att fixa, och fortfarande köra i Pure?

Hej! 

Hade Marantz 7015 receiver tidigare. Har för mig att man kunde köra en separat inställningar för ren 2 kanals lyssning. Där sätter du inställning på "manuellt läge" istället för "Auto läget" och gör sedan justeringarna. Sätter man därefter högtalarna som "small" och väljer sub (LFE) så kan du ställa delningen för suben som det passar och den är då med även i "pure Direct" också. Sätter man dem däremot som "Large" så får man inte med suben i "pure Direct" läge. Tyckte det var smart då det gick att ha olika inställningar för musik och film.... 

 

Är inte helt säker men har för mig att jag jag fick med suben i "pure Direct" läget ändå, kan dock ha fel. Testa i alla fall!

"Pure Direct" är i vilket fall den inställning som överlägset ger bäst ljudkvalitet vid musiklyssning med dessa AVR, tyckte jag.



#176

Postad 09 januari 2021 - 22:39

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0

Kör min 8012 genom Pure Direct-läget, men då är inte suwoofern med :( går det att fixa, och fortfarande köra i Pure?


Finns det inte en inställning som heter LFE+main som gör att basen är med i Pure Direct.
Men jag kan minnas fel.

#177

Postad 15 januari 2021 - 11:08

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Hej! 

Hade Marantz 7015 receiver tidigare. Har för mig att man kunde köra en separat inställningar för ren 2 kanals lyssning. Där sätter du inställning på "manuellt läge" istället för "Auto läget" och gör sedan justeringarna. Sätter man därefter högtalarna som "small" och väljer sub (LFE) så kan du ställa delningen för suben som det passar och den är då med även i "pure Direct" också. Sätter man dem däremot som "Large" så får man inte med suben i "pure Direct" läge. Tyckte det var smart då det gick att ha olika inställningar för musik och film.... 

 

Är inte helt säker men har för mig att jag jag fick med suben i "pure Direct" läget ändå, kan dock ha fel. Testa i alla fall!

"Pure Direct" är i vilket fall den inställning som överlägset ger bäst ljudkvalitet vid musiklyssning med dessa AVR, tyckte jag.

 

 

- jag har testat SR7015 och minna fronthögtalare gilla "Auto läget" bättre tillsammans med subhögtalaren låter bättre man får testa sig fram.

 

Har för mig att före uppgraderingen av SR7015 var inte subben med i 2 kanal läget. Men nu är subben med och spelar underbart i stereo läget!

 

Jag kör visserligen med ett stereo slutsteg (250 Watt per kanal i 4 Ohm) klass A-krets behandlar musiksignalen medans ett klass A/B-utgångssteg levererar effekt till högtalarna.


Redigerat av Mr_x, 15 januari 2021 - 11:08.


#178

Postad 15 januari 2021 - 22:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Ny insikt idag. 

 

Min syster & svåger har övertagit familjens receiver NAD T754, med en defekt bakkanal; förmodligen har ena slutsteget lagt av.

Att lämna in en receiver på reparation kostar emellertid mkt bara för felsökning.

 

Jag tog på mig uppdraget att skaffa ett externt slutsteg till dem istället. Jag hittade ett begagnat Rotel RB850 (2X60watt) som får driva bakkanalerna istället. Via receiverns pre-outs kopplar jag förbi det interna slutsteget, och ansluter Roteln med signalkablar. 

 

Innan jag ger bort steget ville jag pröva det själv. Via pre-outs på min SR8012 har jag anslutit Roteln till mina bakhögtalare Elac 1465.

 

Kanske skiljer volymens nivåer i output mellan receiver och slutsteg, och därför var jag nyfiken på om jag behövde kalibrera om?

 

Kalibreringen fortskred som vanligt, men sedan började volymen gå upp successivt. Vid tredje sweepen var ljudet för högt, så jag tvingades avbryta. Receivern visade ett felmeddelande "för mycket störningar i bakgrunden". Förstod bara inte varför ljudet blev så väldigt högt på bakkanalerna vid mätningen?

 

Receiverns processor viktar inte den krävda effekten, utan registrerar bara volymen på utsignalen; och därför borde det inte vara relevant att ett extern slutsteg driver bakkanalerna?

 

Behöver jag ens kalibrera om pga. ett externt steg. Jag vet inte om det skiljer sig nämnvärt i db mellan de två förstärkarnas utsignal?

 

Rotel-steget är blygsamt specat till 2x60 watt i 8ohm, men drar iväg mot närmare 90 watt i 4ohm. Vidare är det en riktig dual-mono konstruktion, och så klart jag ville testa - även om det bara handlar om lite effekter i bakgrunden. 


Redigerat av Glidtassen, 16 januari 2021 - 10:30.


#179

Postad 24 januari 2021 - 09:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hej

 

Jag kör AIFF, FLAC via min Synology. Men jag kan känna att det låter lite tunt. Jag styr bara förstärkaren via Blutooth och min Marantz är ansluten trådat. Finns det någonting som jag missat?



#180

Postad 24 januari 2021 - 11:37

swag
  • swag
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

min marantz 7015 slår på sej själv när den vill stämger av dej är borta ett tag sen är den på  .den är arc kopplad man man ta reda på vilken enhet som slår på den 

har en apple tv 

en comhem box

en 4 k spelare 

och ett nintendo inkopplat 



#181

Postad 24 januari 2021 - 11:46

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

min marantz 7015 slår på sej själv när den vill stämger av dej är borta ett tag sen är den på .den är arc kopplad man man ta reda på vilken enhet som slår på den
har en apple tv
en comhem box
en 4 k spelare
och ett nintendo inkopplat


Slå av hdmi-cec på en enhet i taget så ser du vilken som jäklas. Troligtvis comhemboxen.

Har du inte frågat om detta i en annan tråd? Kanske var nån annan...

#182

Postad 24 januari 2021 - 11:50

swag
  • swag
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

tack ska se på detta . kan varit jag när jag köpte den varit väl mycket här med annat så jag har glömt det i så fall se om jag kan ta bort inlägget sen innan då 



#183

Postad 24 januari 2021 - 11:58

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Har du audyssey reference level satt till 15db? Annars kan du ju pröva att höja den så att du får fylligare ljud.

#184

Postad 26 januari 2021 - 08:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har fått ordning på ljudet nu med FLAC/AIFF osv. Ljudet låter inte längre tunt, men jag föredrar nog att köra DIRECT-läget genom högtalarna. Nu vet jag inte hur bra dac:en är i Marantz 8012, men tycker att det låter riktigt bra. 

 

Har sedan tidigare prövat TIDAL som visat på en hög ljudkvalité, men är inte ett enormt lyft mot Spotify Premium 320 kbps. Jag har inte längre TIDAL eftersom jag ansåg att gränssnittet var väldigt dåligt. 


Redigerat av Glidtassen, 26 januari 2021 - 09:00.


#185

Postad 26 januari 2021 - 13:29

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

En av fördelarna med Tidal är att den samarbetar med Roon och ditt eget musikbibliotek.


 

 

Har sedan tidigare prövat TIDAL som visat på en hög ljudkvalité, men är inte ett enormt lyft mot Spotify Premium 320 kbps. Jag har inte längre TIDAL eftersom jag ansåg att gränssnittet var väldigt dåligt. 



#186

Postad 26 januari 2021 - 13:54

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Fråga till er som använder streaming tjänster för ljud och bild, via AVR, eller on the go.

 

Har nån provat 'YouTube Music Premium' (som ingår i 'YouTube Premium') ? 

 

Är det ens med i konkurrensen mot 'Tidal-HiFi', 'Amazon Music HD', eller då 'Spotify Premium 320kbps' ? 

 

Undrar eftersom jag använder mig av YouTube för program tittande, mycket. Plus, de verkar ha även mycket HD-video material.  

 

 

 

YouTube Music Premium

 

‘YouTube Music Premium’ members can select the bitrate at which music is streamed (WiFi/Mobile) and downloaded. Audio quality “High” is with “Upper bound Bitrate: 256kbps AAC

 

Source https://support.goog...-mobile-network 

 

 

Upload your music

 

Add your personal music collection to your YouTube Music library by uploading your songs and albums.

Once your music is uploaded, you can use YouTube Music to play your uploaded music as part of your listening experience. Supported file formats for uploads include FLAC, M4A, MP3, OGG, and WMA.

You can upload up to 100,000 songs to your YouTube Music library

 

Source https://support.goog...f_topic=6313524


Redigerat av xxxx, 26 januari 2021 - 14:54.


#187

Postad 28 januari 2021 - 15:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag är helt kär i min 8012, den växer till sig mer och mer :)



#188

Postad 29 januari 2021 - 19:41

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

xxxx: Jag använder nu Logitech Touch, och LMS eller Squeeze Server som det ibland benämns och den är på pappret överlägsen det du nämner. Så är antagligen Spottan också då den har 320kbps som tak. Tidal är helt överlägsen med sin upplösning. Jag skulle tro att YT Music är säkert okej för enklare bakgrundslyssnande eller ja på bussen/tåget där ljudets upplösning antagligen inte kommer till sin rätta. Men av de du räknar upp är YT Music sämst i klassen.



#189

Postad 30 januari 2021 - 13:38

xxxx
  • xxxx
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

xxxx: Jag använder nu Logitech Touch, och LMS eller Squeeze Server som det ibland benämns och den är på pappret överlägsen det du nämner. Så är antagligen Spottan också då den har 320kbps som tak. Tidal är helt överlägsen med sin upplösning. Jag skulle tro att YT Music är säkert okej för enklare bakgrundslyssnande eller ja på bussen/tåget där ljudets upplösning antagligen inte kommer till sin rätta. Men av de du räknar upp är YT Music sämst i klassen.

 

 

Frågan är om man jämför YouTube 256kbps AAC mot Spotify 320kbps MP3, främst då för lyssning on the go. 

 

I hemmamiljö, vet inte, tänkte främst på annat än enbart music, typ massa olika program, video och "originals"-serier material i högupplöst format som YouTube erbjuder. 



#190

Postad 01 februari 2021 - 09:45

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Står och väljer mellan lite olika alternativ, kollar mest på film och lyssnar på musik 70/30 uppdelning. Klarar 8015 driva mina BW683 tillräckligt?

 

 

Har NAD T763+min Rotel RB-1080 i dagsläget och är ganska nöjd med men suktar efter nya formaten.

 

S6015+Rotel RB-1080 (Stor skillnad ljudmässigt mellan 6015 & 7015?)

 

SR7015+Rotel RB-1080

 

SR8015

 

Vilka/vilket alternativ tror ni passar bäst?

 

Något annat ni tror jag missar när jag jämför dem?

Stor skillnad ljudmässigt mellan 6015 & 7015


Redigerat av Unregisteredfc16f63d, 01 februari 2021 - 09:47.


#191

Postad 01 februari 2021 - 11:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Står och väljer mellan lite olika alternativ, kollar mest på film och lyssnar på musik 70/30 uppdelning. Klarar 8015 driva mina BW683 tillräckligt?


Nej, både 7015 och 8015 blir rejält varma (precis som motsvarande Denon) och är ingen bra kombination med högtalare som sjunker till 3 ohm som lägst.

Men eftersom du redan har ett RB-1080 så är det inget problem. Skippa 8015 och kör på 7015 är mitt tips. Driv frontarna med Rotelsteget och resten med 7015.

#192

Postad 01 februari 2021 - 11:40

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Nej, både 7015 och 8015 blir rejält varma (precis som motsvarande Denon) och är ingen bra kombination med högtalare som sjunker till 3 ohm som lägst.
Men eftersom du redan har ett RB-1080 så är det inget problem. Skippa 8015 och kör på 7015 är mitt tips. Driv frontarna med Rotelsteget och resten med 7015.


Tack för snabbt svar ljudmässigt mellan 6015 och 7015?

#193

Postad 01 februari 2021 - 18:48

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Denon X3700 hade jag nog haft med på listan. Tillsammans med ditt steg räcker den långt för de flesta. Ska du köra Auro är det dock Marantz SR7015 eller Denon X4700 som gäller.

#194

Postad 01 februari 2021 - 20:08

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

var o provlyssna 4700, den var helt ok helt klart för klen för mina B&W så lär bli att behålla mitt Rotel. Enl hifiklubben är 3700 ljudmässigt sämre.

 

Ska provlyssna 7015 denna veckan.



#195

Postad 02 februari 2021 - 15:21

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
Jag har sr7012 + Rotel RB1582mk2. Valde som dej nu.
Jag ångrar att jag inte köpte sr8012 som den då hette.
Har lyssnat på sr8012 och tycker den låter bättre. Renare ljud bättre dynamik och kanal separationen bätttre. Grymt med power i 2 kanal. Och sedan kanske köpa till ett slutsteg i framtiden om tycker de behövs.

#196

Postad 03 februari 2021 - 11:24

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 1

Jag har 8012 

 

Jag kom från extremt kompetenta Hegel i tvåkanal. Jag var alltid rädd att jag skulle få offra ljudet i tvåkanal, men ack så fel jag hade. 8012:an har både dynamik och transienter. Den är lite rundare och mjukare i soundet, men är helt enorm med både Spotify och lossless. 

 

Jag har kopplat den till min Synology där alla mappar med okomprimerad musik ligger, och så kör jag Heos. Jag tror att om man saknar den sista knuffen i dynamik kan man nog ansluta en kraftfullt slutsteg via pre-outs. 


Redigerat av Glidtassen, 03 februari 2021 - 11:40.


#197

Postad 03 februari 2021 - 13:09

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Helt rätt Glidtassen!
 
- jag har MARANTZ SR7015 och den nya DSP i SR7015 gör ett kanon bra jobb! jag kör med ett kraftfunt slutsteg och det kan inte bli bättre! Quad ger 240W 4ohm till minna Quad Z4 4ohm en klar bra combo har jag insett och rekommenderar varmt med Quad ZC. Kör pre-outs på front så jag har nu 7.2.4 högtalarsystem. Jag anser att det är klar bättre att lägga pengar på SR7015 + Slutsteg än på SR8015 utan extra Slutsteg. För att då blir inte förstärkaren så varm och man använder ju SR7015 bara som förförstärkare i 2 kanal Ljudet! Smart eller hur? Min förra förstärkare brann HDMI kortet för att det blev för varmt troligen och en reparation skulle ha kostat med frakt typ 6000:-
 
SR7015/18 har nu extra fått kylning på HDMI kortet som typ SR7013 saknar och jag har nu skaffat en laptop fläkt som kyler min förstärkare troligen en bra investering om man vill att saker ska hålla. MARANTZ har nu insett problemet med undermålig kylning på HDMI kortet.
 
Jag just bytte högtalarkablar från "SUPRA 4" och fick ett ännu detaljerat ljud typ bättre ljud än vad jag hade förut. Har nu beställt och ska testa från Kina ren silver RCA-signalkabel 0.5 meter. Silver ska vara bästa materialet för signalkabel säger många. Sen har jag fått veta att silver som oxiderar leder signalen lika bra som rent silver gör, Bra va?
 
Ska nu fixa nya strömkablar med "Supra LoRad SPC 3x2.5 mm2" kabel för 135:-/m + elkontakter från Kjel o Co för 80:- ja jag vet att det är mycket pengar (typ 200skr) för något som troligen inte ger så mycket! men jag testa och lyssnar för det kan vara värt ett försök för det är så många som påstår att strömkabeln påverkar ljudet! Jag använder inte SUPRAS elkontakter som saknar avlastning och är klar dyra, där betalar man klar för mycket på grund av namnet.
 
PS: jag visste inte tidigare att DSP var så avgörande i digital processen så nu kan jag lyssna på Spotify/TIDAL och CD men bra ljudupplevelse. En DSP tillåter dig att digitalt förändra ljudet så som du vill att det ska låta. Du kan ändra delningsfrekvenser, filtrets branthet, fas, tidskomp m.m m.m. 
 
--------------- https://www.analog.c...ide-to-dsp.html -------------
 

Digital signalprocessorer (DSP) tar verkliga signaler som röst, ljud, video, temperatur, tryck eller position som har digitaliserats och manipulerar dem sedan matematiskt. En DSP är utformad för att utföra matematiska funktioner som "lägg till", "subtrahera", "multiplicera" och "dela" mycket snabbt.

Signaler måste bearbetas så att informationen de innehåller kan visas, analyseras eller konverteras till en annan typ av signal som kan vara till nytta. I verkligheten upptäcker analoga produkter signaler som ljud, ljus, temperatur eller tryck och manipulerar dem. Omvandlare som en analog-till-digital-omvandlare tar sedan den verkliga signalen och förvandlar den till det digitala formatet 1 och 0. Härifrån tar DSP över genom att fånga den digitaliserade informationen och bearbeta den. Den matar sedan tillbaka den digitaliserade informationen för användning i den verkliga världen. Det gör det på ett av två sätt, antingen digitalt eller i ett analogt format genom att gå igenom en digital-till-analog-omvandlare. Allt detta sker vid mycket höga hastigheter.



#198

Postad 03 februari 2021 - 14:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

ja jag vet att det är mycket pengar (typ 200skr) för något som troligen inte ger så mycket!

 

Inget alls snarare. Ett tips i all välmening är att lägga pengarna på något roligare.



#199

Postad 03 februari 2021 - 15:15

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Inget alls snarare. Ett tips i all välmening är att lägga pengarna på något roligare.

 

Ja jag vet! men jag vill testa så jag vet att det inte är någon vinst, du vet ovisshet är inte kul bättre veta och vara nöjd med kunskapen om att det inte har någon betydelse. fast jag går från ju från 0.7mm2 till 2,5mm2 och det kan ha en betydelse jag får som sagt testa! Man kan ju alltid säja vidare ;) vad har du själv för kvadrat på din elsladd/kabel?



#200

Postad 03 februari 2021 - 15:25

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Mr_x jag tror att Intelligent Sound skulle kunna vara ett företag du skulle gilla.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.