Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha Nya 2013 - RX-A830, RX-A730, RX-V775, RX-V675, RX-V575, RX-V500D, RX

151 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-V775 (Surroundförstärkare) 5 8,73 (10) Inga priser
Yamaha RX-V675 (Surroundförstärkare) 6 6 (1) Inga priser
Yamaha RX-V575 (Surroundförstärkare) 5 7,5 (1) Inga priser
Yamaha RX-V375 (Surroundförstärkare) 5 7 (3) Inga priser
Yamaha RX-A830 (Surroundförstärkare) 8 8,94 (17) Inga priser
Yamaha RX-A730 (Surroundförstärkare) 4 8 (3) Inga priser
Yamaha HTR-6066 (Surroundförstärkare) 4 7,75 (3) Inga priser
Yamaha RX-A1030 (Surroundförstärkare) 8 8,56 (8) Inga priser
Yamaha RX-A2030 (Surroundförstärkare) 7 9,09 (10) Inga priser
Yamaha RX-A3030 (Surroundförstärkare) 9 9,27 (14) Inga priser
Yamaha CX-A5000 (Surroundförsteg) 6 9,33 (11) 94 990:-
Yamaha MX-A5000 (Slutsteg) 6 9,14 (6) 27 000:-
51 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 7 mån sedan
On screen display på moderna förstärkare (1 inlägg) 3 år sedan
HDMI ARC eller Optisk? (29 inlägg) 4 år sedan
Yamaha AVENTAGE 2012 - AirPlay, 4K, Zone 2 HDMI, ny YPAO mic, ECO-mode (738 inlägg) 4 år sedan
Inkopplingsproblem optisk ut fr tv till 2-kanal (2 inlägg) 5 år sedan
Yamaha AV Receivers & AV Processor 2015 (113 inlägg) 5 år sedan
Vilken förstärkareffekt till monitor audio apex 5.1? (18 inlägg) 5 år sedan
Kampanjer på Receivers! (370 inlägg) 6 år sedan
Marantz srXXXX (2 inlägg) 6 år sedan
Rimligt pris på receiver? (0 inlägg) 6 år sedan
Triangle Esprit Antal EZ (30 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med nytt mediacenter-upplägg (0 inlägg) 7 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 7 år sedan
Behöver tips på förstärkare till Dali Helicon MK2! (12 inlägg) 8 år sedan
Router med USB-Disk som skall fungera med DLNA! (3 inlägg) 8 år sedan
Vettigt slutsteg att komplettera min hembiostärkare med? (202 inlägg) 8 år sedan
Spotify Connect tar över alla ingångarna på Yamaha RX-A303) (6 inlägg) 8 år sedan
Ljudbortfall i Yamaha RX-A3030, snälla hjälp mig. Blir galen. (10 inlägg) 8 år sedan
Köpa ny reciver? (24 inlägg) 8 år sedan
Yamaha RX-A3030 + slutsteg (64 inlägg) 8 år sedan
Golvhögtalare till Yamaha RX-A1030 (4 inlägg) 8 år sedan
Yamaha aventage cx-a5000 försteg och mx-a5000 slutsteg (117 inlägg) 8 år sedan
LG och Yamaha RX-A1030 ARC-problem (19 inlägg) 9 år sedan
Tips på surroundförstärkare (23 inlägg) 9 år sedan
Hembioreciver till Canton Ergo RC-L (6 inlägg) 9 år sedan
Yamaha RX-A3030 vs RX-A2040 ? (13 inlägg) 9 år sedan
Problem efter YPAO på en Yamaha A-1030RX (4 inlägg) 9 år sedan
Nån som köpt yamaha 1040/2040/3040 ännu? (71 inlägg) 9 år sedan
Yamaha RX a-3030 (3 inlägg) 9 år sedan
Ny reciever, 2 HDMI ut, max 5K (3 inlägg) 9 år sedan
Beslutsångest! Högtalarpaket för ca 10000:- (10 inlägg) 9 år sedan
Köpråd Yamaha V775 eller Sony DN-1040 (2 inlägg) 9 år sedan
Ny receiver till KEF KHT-3005SE? (13 inlägg) 9 år sedan
Marantz Sr6008 vs Yamaha rx-a1030 (17 inlägg) 9 år sedan
Ny reciver i 10.000kr:s klassen (9 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Onkyo TX-NR626 + Klipsch rf62 MKV2, bra kombo? (5 inlägg) 9 år sedan
Köpråd Yamaha Surround reciever (44 inlägg) 9 år sedan
Problem med AirPlay på Yamaha RX-A1030 (16 inlägg) 10 år sedan
Effekten på Pioneer och Yamaha (6 inlägg) 10 år sedan
Yamaha rx-a3030 åsikter?? (7 inlägg) 10 år sedan
Yamaha RX-A2030 - Sonos linjeingång (2 inlägg) 10 år sedan
Förstärkar ångerst RX-V775 , A730 eller A830? + Inställnings hjälp baslåda (3 inlägg) 10 år sedan
Yamaha RX-A1030 + slutsteg, vilket? (23 inlägg) 10 år sedan
kubmätning på receiver (6 inlägg) 10 år sedan
Yamaha, RX-V775 eller RX-A820? (5 inlägg) 10 år sedan
HDMI Pass-through, DLNA och bra ljud för musik. (0 inlägg) 10 år sedan
Hur presterar hemmabioreceivers när det kommer till musik i stereo? (13 inlägg) 10 år sedan
Yamaha RX675 vs Pioneer VSX 1123 (4 inlägg) 10 år sedan
Råd ny reciever, hdmi-splitter, switch eller matrix (2 inlägg) 10 år sedan
Yamaha 3020 vs 3030 (43 inlägg) 10 år sedan

#101

Postad 26 juli 2014 - 20:37

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Setup - Function - Input Assignment.
Där kan du välja ingångar.

Redigerat av Nizz_e, 26 juli 2014 - 20:38.


#102

Postad 08 augusti 2014 - 23:47

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0
har börjat använda min 2030 i ECO-mode
nån mer som har den där?
jag har inte märkt nån som helst skillnad i ljudväg
displayen dimmad ner till max

har börjat köra EQ på trough och gillar verkligen ljudet, speciellt dialogen och "krispigheten?" men blir ju lite bättre i daskant och bas på yamahas Flat och på min egna gjorda kurva på manual men har nu på trough ett tag för att se vad jag tycker efter några fiilmer när jag ändrar tebax till min manual eq eller flat.
provade se lite filmklipp (dts signal) på pure-audio och till min förvåning lät det faktiskt bra.
skall prova se en film med det aktiverat en dag med mkt effekter bara för att se

nån mer än jag som laborerat med detta?

#103

Postad 09 augusti 2014 - 00:27

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 1

har börjat använda min 2030 i ECO-mode
nån mer som har den där?
jag har inte märkt nån som helst skillnad i ljudväg
displayen dimmad ner till max

har börjat köra EQ på trough och gillar verkligen ljudet, speciellt dialogen och "krispigheten?" men blir ju lite bättre i daskant och bas på yamahas Flat och på min egna gjorda kurva på manual men har nu på trough ett tag för att se vad jag tycker efter några fiilmer när jag ändrar tebax till min manual eq eller flat.
provade se lite filmklipp (dts signal) på pure-audio och till min förvåning lät det faktiskt bra.
skall prova se en film med det aktiverat en dag med mkt effekter bara för att se

nån mer än jag som laborerat med detta?


Ta inte detta fel nu men prova att byt upp dig i högtalarväg....Du kommer antagligen att få en chock över hur din reciver kan låta med ett par riktigt bra högtalare.

Alltså i all välmening....Du verkar vara väldigt insatt/duktig på recivrar.

Redigerat av robert293, 09 augusti 2014 - 00:33.


#104

Postad 09 augusti 2014 - 08:29

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Ta inte detta fel nu men prova att byt upp dig i högtalarväg....Du kommer antagligen att få en chock över hur din reciver kan låta med ett par riktigt bra högtalare.

Alltså i all välmening....Du verkar vara väldigt insatt/duktig på recivrar.


absolut.
mina pojkar har kommit upp i en ålder nu så mina högtalare får stå ifred utan intryckta membran och krossade diskanter.
tar ej illa upp, vet att jag "tankar min ferrari" med olivolja
skall inom närmsta månaderna lägga ut mina låg pris högtalare för inköp av nya.
har kikat på några kandidater men har svårt att bestämma mig om jag skall gå på rå kraft eller fint ljud.
men det är off-topic för denna tråd

men jag har lärt mig att man inte skall stirra sig blind på märket utan lyssna på ljudet dom ger och en sak är säker, finns ingen som kommit hem till mig och trott på vad mina golvare för 1990 kostat eller märket dom har.
ljudet ur dom är faktiskt mer värt än 1990kr och sålänge jag är nöjd så är det huvudsaken men nytt är på ingång och vad det blir återstår att se efter jag bestämt mig om kraft eller finlir

#105

Postad 09 augusti 2014 - 21:37

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Ta inte detta fel nu men prova att byt upp dig i högtalarväg....Du kommer antagligen att få en chock över hur din reciver kan låta med ett par riktigt bra högtalare.


Håller med. De flesta förstärkare låter väldigt lika i stort sett så länge de kan driva de anslutna högtalarna tillräckligt kraftfullt utan distrotion. Högtalare däremot låter (på gott och ont) väldigt väldigt olika. Samma sak med vilka rum de spelas i och dess placering som också har en enormt stor påverkan.

Finns ju inga generella tumregler som alltid gäller exakt, men jag skulle normalt rekommendera ett budgetförhållande emellan förstärkare:högtalare på 1:5 - 1:10. Dvs att man lägger 5-10 ggr mer på alla högtalare i systemet jämfört med vad man lägger på förstärkaren. Sen bör man även se till att ha en hyfsad budget över för akustikplattor, dsp och annat material för rumskorrigering i den mån det behövs (varierar ju enormt ifrån ett rum till ett annat).

#106

Postad 10 augusti 2014 - 12:05

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Hej.
Köpte mig precis en rx-v675 till ett ok pris.
Ni som har en, har ni några tips??

#107

Postad 10 augusti 2014 - 12:16

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Hej.
Köpte mig precis en rx-v675 till ett ok pris.
Ni som har en, har ni några tips??

Öh, hur man packar upp och kopplar in?

#108

Postad 10 augusti 2014 - 17:26

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Hej.
Köpte mig precis en rx-v675 till ett ok pris.
Ni som har en, har ni några tips??


När du kört YPAO så gå in och ändra PEQ till "Through"

#109

Postad 11 augusti 2014 - 19:20

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Öh, hur man packar upp och kopplar in?


Nä lite mer avancerat...

När du kört YPAO så gå in och ändra PEQ till "Through"


Vad gör detta för nåt?

#110

Postad 12 augusti 2014 - 12:12

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Vad gör detta för nåt?


PEQ, Parametric Equalizer inställd på "Through" innebär att den inte utför någon korrigering. Straight + Through är detsamma som Pure Direct, förutom att display och bildkretsar är avstängda vid Pure Direct. Du kan se Straight + Through som en grundinställning. Kör PEQ på Through om du inte tycker att autokalibreringens inställning blir bra. För mig gör den mycket mer skada än nytta men avstånds- och nivåinställningar funkar perfekt. Du kan förstås även gå in på Manual för PEQ och fininställa själv. Kommer du inte överrens med detta men ändå tycker att ljudet behöver korrigering från Through, så hittar du vanlig bas- och diskantkontroll under "Option" på fjärren.

#111

Postad 01 september 2014 - 15:50

Unregistereda68db06c
  • Unregistereda68db06c
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej alla entusiaster!
Jag är på jakt efter en ny reciever då min gamla lagt av och jag har sneglat åt en a830.
Förhoppningsvis finns det bland alla er någon som använder sig av windows phone och som kan berätta om man kan använda sig av den till den recievern? Sett att nästan alla recievrar har nån form av app som fungerar tillsammans med ios och android men inte sett något om wp, vi är ju så få användare förstås. Eller om ni vet någon annan förstärkare som pratar med wp?
Och nej, jag vill inte byta till ios eller android =)
Tack på förhand för era svar!

Vänliga hälsningar
Koffe

#112

Postad 23 september 2014 - 10:18

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
1030 för 5990.- på elgiganten måste vara en riktigt bra deal ��

#113

Postad 24 september 2014 - 18:42

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Hej alla entusiaster!
Jag är på jakt efter en ny reciever då min gamla lagt av och jag har sneglat åt en a830.
Förhoppningsvis finns det bland alla er någon som använder sig av windows phone och som kan berätta om man kan använda sig av den till den recievern? Sett att nästan alla recievrar har nån form av app som fungerar tillsammans med ios och android men inte sett något om wp, vi är ju så få användare förstås. Eller om ni vet någon annan förstärkare som pratar med wp?
Och nej, jag vill inte byta till ios eller android =)


Har Windows Phone, men inte Yamaha i dagsläget. Den här kanske kunde vara värd att testa: http://www.windowsph...14-8b975519c38d

#114

Postad 26 september 2014 - 23:59

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Var inne på att köpa en Yamaha RX-A1030 på Elgiganten den här veckan när de säljer den för 5990 kr men har nu blivit tveksam, Någon som har erfarenhet av Yamaha förstärkare som kan hjälpa till med lite råd?

Hur skulle ni beskriva ljudkaraktären på Yamaha Rx-A1030? Hade fått för mig utifrån något test jag läste att den skulle vara rätt varm och fyllig, med mycket kraft. Sen hörde jag en försäljare beskriva Yamaha som rätt neutrala och ljusa i likhet med t ex Pioneer. Vilket är det?

Var i en butik och lyssnade på Yamaha RX-A1030, Onkyo TX-NR636, samt en Pioneerförstärkare. Jag upplevde en märkbar skillnad mellan Yamahan och onkyo där onkyon lät fylligare, "köttigare", mer tryck och med mer bas medans Yamahan lät mer tillbakadragen, ljusare och neutral. Närmare Pioneer än Onkyon. Musikaliskt lät ingen av dem dåligt men i det här fallet är det viktigt för mig att köpa en förstärkare som ger bra fyllighet och tryck. Jag vill inte att den ska vara för ljus utan man ska kunna köra en gammal rocklåt med hög volym, bra bas, tung kraft, värme och riktig spelglädje.Är inte ute efter en ren festanläggning men lite åt det hållet fast mer raffinerad och med mer finess.

Är Yamaha RX-A1030 verkligen rätt förstärkare för det eller ska jag hellre titta åt ett annat håll t ex Onkyo eller kanske Marantz?

Ska sägas att jag inte vet hur de förstärkarna var inställda vilket naturligtvis kan påverka. Testade också att köra Yamahan i "pure direct" men upplevde samma skillnad. Var i ett väldigt stort rum (Elgiganten) så det påverkar säkert hur ljudet upplevdes men det bör ju påverka alla förstärkarna. Testade förstärkarna med flera högtalare i prisklassen 3000-10 000 kr.

#115

Postad 27 september 2014 - 07:07

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Var inne på att köpa en Yamaha RX-A1030 på Elgiganten den här veckan när de säljer den för 5990 kr men har nu blivit tveksam, Någon som har erfarenhet av Yamaha förstärkare som kan hjälpa till med lite råd?

Hur skulle ni beskriva ljudkaraktären på Yamaha Rx-A1030? Hade fått för mig utifrån något test jag läste att den skulle vara rätt varm och fyllig, med mycket kraft. Sen hörde jag en försäljare beskriva Yamaha som rätt neutrala och ljusa i likhet med t ex Pioneer. Vilket är det?

Var i en butik och lyssnade på Yamaha RX-A1030, Onkyo TX-NR636, samt en Pioneerförstärkare. Jag upplevde en märkbar skillnad mellan Yamahan och onkyo där onkyon lät fylligare, "köttigare", mer tryck och med mer bas medans Yamahan lät mer tillbakadragen, ljusare och neutral. Närmare Pioneer än Onkyon. Musikaliskt lät ingen av dem dåligt men i det här fallet är det viktigt för mig att köpa en förstärkare som ger bra fyllighet och tryck. Jag vill inte att den ska vara för ljus utan man ska kunna köra en gammal rocklåt med hög volym, bra bas, tung kraft, värme och riktig spelglädje.Är inte ute efter en ren festanläggning men lite åt det hållet fast mer raffinerad och med mer finess.

Är Yamaha RX-A1030 verkligen rätt förstärkare för det eller ska jag hellre titta åt ett annat håll t ex Onkyo eller kanske Marantz?

Ska sägas att jag inte vet hur de förstärkarna var inställda vilket naturligtvis kan påverka. Testade också att köra Yamahan i "pure direct" men upplevde samma skillnad. Var i ett väldigt stort rum (Elgiganten) så det påverkar säkert hur ljudet upplevdes men det bör ju påverka alla förstärkarna. Testade förstärkarna med flera högtalare i prisklassen 3000-10 000 kr.


Jag köpte en 1030 på rean och kör den till Elac FS 137 och kör Pure direct läget på BD skivor.... är förvånad hur bra det låter.
Har också en Marantz SR 6003 och den låter sämre med dess Pure direct men något bättre om man kör autokalibrering.
Lite annan klang i mellanregistret mot Marantzen men absolut inte ljus.
Tror 1030 för 5990 är ett riktigt kap. inget att klaga på än sålänge.

#116

Postad 27 september 2014 - 11:50

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Jag köpte en 1030 på rean och kör den till Elac FS 137 och kör Pure direct läget på BD skivor.... är förvånad hur bra det låter.
Har också en Marantz SR 6003 och den låter sämre med dess Pure direct men något bättre om man kör autokalibrering.
Lite annan klang i mellanregistret mot Marantzen men absolut inte ljus.
Tror 1030 för 5990 är ett riktigt kap. inget att klaga på än sålänge.


Ok låter positivt. Vill inte ha för ljust ljud. Hur är Yamahan om man vill ha ljud med värme, fyllighet, bra bas och tung kraft?

#117

Postad 27 september 2014 - 16:08

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Ok låter positivt. Vill inte ha för ljust ljud. Hur är Yamahan om man vill ha ljud med värme, fyllighet, bra bas och tung kraft?


Jag tror du har svaret i din provlyssning. Onkyo ger ett köttigare ljud än Yamaha. Yamahas surroundreceivrar har enligt mig ett neutralt ljud men krävs sub eller slutsteg för att få till basen ordentligt. Pioneer lät ljusare än Yamaha av det jag jämfört, alltför vasst till en polares Audiovector. Han valde Yamaha efter att vi jämfört (det lät även bättre än den äldre Marantz han hade innan). Blev själv rekommenderad Onkyos högsta modell till Elac FS 249 men skulle ändå behöva slutsteg för att driva dem fullt ut. Valde då Yamahas högsta modell och var rätt nöjd ett tag men det blev stor skillnad med Primare A32 för frontarna.

#118

Postad 27 september 2014 - 18:43

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Jag tror du har svaret i din provlyssning. Onkyo ger ett köttigare ljud än Yamaha. Yamahas surroundreceivrar har enligt mig ett neutralt ljud men krävs sub eller slutsteg för att få till basen ordentligt. Pioneer lät ljusare än Yamaha av det jag jämfört, alltför vasst till en polares Audiovector. Han valde Yamaha efter att vi jämfört (det lät även bättre än den äldre Marantz han hade innan). Blev själv rekommenderad Onkyos högsta modell till Elac FS 249 men skulle ändå behöva slutsteg för att driva dem fullt ut. Valde då Yamahas högsta modell och var rätt nöjd ett tag men det blev stor skillnad med Primare A32 för frontarna.


Aj då. Var det jag var rädd för. Nu blir det beslutsångest. Endera chansa och slå till på Yamaha rx-A1030 för 5990 kr som känns som ett bra pris men riskera att bli missnöjd på ljudet för att även om det är bra kanske det inte är "köttigt" nog för det jag är ute efter nu. Eller också leta vidare efter förstärkare från andra märken. Vilka andra förstärkarmärken har ett lite "köttigare" ljud. Onkyo verkar vara ett och Harman Kardon är väl ett annat men där är det kanske lite för mycket av det goda. Vad finns det mer? Hur är Marantz? Jag uppfattar Pioneer som ljusare så det känns inte som ett alternativ.

#119

Postad 27 september 2014 - 19:19

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Var inne på att köpa en Yamaha RX-A1030 på Elgiganten den här veckan när de säljer den för 5990 kr men har nu blivit tveksam, Någon som har erfarenhet av Yamaha förstärkare som kan hjälpa till med lite råd?

Hur skulle ni beskriva ljudkaraktären på Yamaha Rx-A1030? Hade fått för mig utifrån något test jag läste att den skulle vara rätt varm och fyllig, med mycket kraft. Sen hörde jag en försäljare beskriva Yamaha som rätt neutrala och ljusa i likhet med t ex Pioneer. Vilket är det?

Var i en butik och lyssnade på Yamaha RX-A1030, Onkyo TX-NR636, samt en Pioneerförstärkare. Jag upplevde en märkbar skillnad mellan Yamahan och onkyo där onkyon lät fylligare, "köttigare", mer tryck och med mer bas medans Yamahan lät mer tillbakadragen, ljusare och neutral. Närmare Pioneer än Onkyon. Musikaliskt lät ingen av dem dåligt men i det här fallet är det viktigt för mig att köpa en förstärkare som ger bra fyllighet och tryck. Jag vill inte att den ska vara för ljus utan man ska kunna köra en gammal rocklåt med hög volym, bra bas, tung kraft, värme och riktig spelglädje.Är inte ute efter en ren festanläggning men lite åt det hållet fast mer raffinerad och med mer finess.

Är Yamaha RX-A1030 verkligen rätt förstärkare för det eller ska jag hellre titta åt ett annat håll t ex Onkyo eller kanske Marantz?

Ska sägas att jag inte vet hur de förstärkarna var inställda vilket naturligtvis kan påverka. Testade också att köra Yamahan i "pure direct" men upplevde samma skillnad. Var i ett väldigt stort rum (Elgiganten) så det påverkar säkert hur ljudet upplevdes men det bör ju påverka alla förstärkarna. Testade förstärkarna med flera högtalare i prisklassen 3000-10 000 kr.



allt är en smaksak. i slutändan är det dina öron som avgör, inte säljaren
hur det låter i butik är ju inte hur det kommer låta hemma hos dig.
vad kommer du driva för högtalare? man kan ju ställa in yamahan rätt mkt i eq så basen blir mera påflugen. om det är basen du vill ha. priset som 1030 ligger på nu är mkt bra tycker jag, med tanke på prestandan å funktionerna den har.
min vän har 1030 och han driver visserligen bara ett par definition dm-6or med den men ljudet är mkt kraftfullt och riktigt najs i film. man kan ju ändra om mkt i ljudet, så man får den karaktär man gillar (nästan)
min vän har inte ångrat sitt köp, han är riktigt nöjd.
även jag med min 2030.
1030 har även pre-out. så du kan hänga på ett slutsteg om du önskar mer driv längre fram
du har ju alltid öppet köp i nån vecka, så prova å blir du inte vän med ljudet så bara att lämna tebax men min vän med 1030 är väldigt nöjd och jag med min 2030 otroligt nöjd. mkt bra recievers och dessutom 3års garanti

Redigerat av Unregistered46f62999, 27 september 2014 - 19:20.


#120

Postad 28 september 2014 - 00:09

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

allt är en smaksak. i slutändan är det dina öron som avgör, inte säljaren
hur det låter i butik är ju inte hur det kommer låta hemma hos dig.
vad kommer du driva för högtalare? man kan ju ställa in yamahan rätt mkt i eq så basen blir mera påflugen. om det är basen du vill ha. priset som 1030 ligger på nu är mkt bra tycker jag, med tanke på prestandan å funktionerna den har.
min vän har 1030 och han driver visserligen bara ett par definition dm-6or med den men ljudet är mkt kraftfullt och riktigt najs i film. man kan ju ändra om mkt i ljudet, så man får den karaktär man gillar (nästan)
min vän har inte ångrat sitt köp, han är riktigt nöjd.
även jag med min 2030.
1030 har även pre-out. så du kan hänga på ett slutsteg om du önskar mer driv längre fram
du har ju alltid öppet köp i nån vecka, så prova å blir du inte vän med ljudet så bara att lämna tebax men min vän med 1030 är väldigt nöjd och jag med min 2030 otroligt nöjd. mkt bra recievers och dessutom 3års garanti


Tack för tipsen.

Högtalare: För tillfället ska den driva endera Monitor Audio Silver RS6 (5.1) eller ett par billiga Jamo studio 180 golvare (2.0)(2000 kr paret för en herrans massa år sedan). Lite framöver ska den placeras på ny plats med nya högtalare. Oklart vad det blir. Skulle väl egentligen vänta in det högtalarköpet men blev sugen att hugga på Yamahan då jag tycker priset var bra.

Ja förhoppningen är att man kan göra mycket med inställningarna. Gick inte att testa på den jag lyssnade på, det enda jag uppfattade var någon from av tone control där såväl bass och treble var nästan maxade.

Öppet köp är jättebra men blir ändå lite krångel att lämna tillbaka (är lite avstånd till aktuell butik) så vill minska risken för felköp så mycket som möjligt.

Hur är det med zon två stödet i Yamaha RX-A1030. Vad kan man skicka dit? Kan man skicka ljud och bild från allt som är anslutet (både analogt och digitalt) till recievern? Kan man se/lyssna på olika saker samtidigt i Zon 1 och 2?

#121

Postad 28 september 2014 - 08:40

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Tack för tipsen.

Högtalare: För tillfället ska den driva endera Monitor Audio Silver RS6 (5.1) eller ett par billiga Jamo studio 180 golvare (2.0)(2000 kr paret för en herrans massa år sedan). Lite framöver ska den placeras på ny plats med nya högtalare. Oklart vad det blir. Skulle väl egentligen vänta in det högtalarköpet men blev sugen att hugga på Yamahan då jag tycker priset var bra.

Ja förhoppningen är att man kan göra mycket med inställningarna. Gick inte att testa på den jag lyssnade på, det enda jag uppfattade var någon from av tone control där såväl bass och treble var nästan maxade.

Öppet köp är jättebra men blir ändå lite krångel att lämna tillbaka (är lite avstånd till aktuell butik) så vill minska risken för felköp så mycket som möjligt.

Hur är det med zon två stödet i Yamaha RX-A1030. Vad kan man skicka dit? Kan man skicka ljud och bild från allt som är anslutet (både analogt och digitalt) till recievern? Kan man se/lyssna på olika saker samtidigt i Zon 1 och 2?


du kan kolla på tv i zon 1 och till ex spela xbox i zone 2 via hdmi eller helt enkelt lyssna spotify i zone 2. så ja,du kan lyssna/titta på olika saker samtidigt. väldigt smidigt
man kan ändra ljudet i den grafiska EQ efter den gjort sin ypao. kopiera över yammans värden efter ypao gjort sina mätningar å sedan finjustera efter eget tycke mm.
på min 2030 kan jag titta/lyssna på vilken ingång jag vill i zon 2 och känner lite att det borde vara likadant i 1030n men kan ju inte garantera. men att titta på olika källor samtidigt går utmärkt i alla fall eller lyssna på olika källor men exakt vilka kan jag inte säga nåt om.

#122

Postad 28 september 2014 - 18:37

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Jaha då var den beställd :-).

Ska bli spännande och se hur ljudet blir på plats. Inte så haj på ljud och recievers så får se om jag lyckas få till inställningarna på ett bra sätt.

Tack för era tips och synpunkter.

#123

Postad 28 september 2014 - 19:17

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Jaha då var den beställd :-).

Ska bli spännande och se hur ljudet blir på plats. Inte så haj på ljud och recievers så får se om jag lyckas få till inställningarna på ett bra sätt.

Tack för era tips och synpunkter.


återkom gärna sedan
tänk på att ljudet blir oftast bäst när man sätter P EQ på Trough efter man gjort ypao mätningen

#124

Postad 29 september 2014 - 00:44

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

återkom gärna sedan
tänk på att ljudet blir oftast bäst när man sätter P EQ på Trough efter man gjort ypao mätningen


Ok tack för tipset. Förstår inte riktigt vad du menar. Får kolla i manualen och pröva mig fram när förstärkaren kommer.

#125

Postad 29 september 2014 - 20:40

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt vad du menar.


Autokalibreringen tar ofta bort för mycket bas. De som har sub kanske helt enkelt höjer denna för att kompensera och vissa går in i Parametric EQ och justerar så gott det går. Andra, likt mig själv, tycker det är enklast eller blir bäst genom att helt enkelt skita i EQ och sätta denna på "Through". Jag upptäckte med testtoner från 20Hz och uppåt att PEQ sänker basen från 28Hz upp till 56Hz även om man gjort en återställning i den manuella justeringen (markant skillnad från ~35Hz till strax under 50Hz). Efter återställning ska det vara detsamma som Pure Direct/Through men det är det dessvärre inte. När jag hade upptäckt mer exakt hur det låg till tappade jag allt förtroende för denna funktion... Om du kör på Through + Straight så är ljudet detsamma som vid Pure Direct (ingen sub vid Pure Direct dock), så länge annnat som påverkar ljudet är avstängt/i grundinställning. Verkar vara rätt många som tycker att detta är vad som låter bäst. Du kan även testa "Enhancer" under locket på fjärren som ger lite extra bas och enkel tonkontroll hittar du under "Option".

#126

Postad 03 oktober 2014 - 05:18

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
RX-A830 för 4190kr genom..

https://www.dustinho...ventage-rx-a830

#127

Postad 06 oktober 2014 - 19:33

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Ok tack för tipset. Förstår inte riktigt vad du menar. Får kolla i manualen och pröva mig fram när förstärkaren kommer.


Tyvärr så är rumskorrigeringen (dvs den automatiska multibands-EQ efter uppmätning av respons i rummet med mätmick) inte den bästa på Yamaha (YPAO) och Pioneer (MCACC). Samma sak med Onkyos nya egna variant (AccuEQ).

Ofta är de så dåliga att man helt enkelt får bättre ljud genom att stänga av den. Genom att sätta tex frontarna på Through så innebär det att man stänger av rumskorrigeringen för dem.

Andra märken av bioförstärkare (som tex Denon, Marantz och Onkyo -2013) som kör med Audysseys rumskorrigering (MultEQ, MultEQ XT och MultEQ XT 32) brukar dock göra ett betydligt bättre jobb och ofta ge ett positivt resultat.

Det kompenserar dock inte ett dåligt akustiskt rum, och det är alltid värt att testa både med och utan.

Med YPAO, MCACC och AccuEQ så är det dock i princip alltid ett sämre jobb som de gör jämfört med Audyssey, och något som normalt inte bör användas.

#128

Postad 29 oktober 2014 - 21:14

kewi
  • kewi
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

RX-A830 för 4190kr genom..

https://www.dustinho...ventage-rx-a830


Tack för den mcmike. Satt och velade över vad jag skulle välja och så kom du med den perfekta länken, som ännu fungerar. Om jag hade gått den ordinarie vägen så hade jag varit ytterligare 600 spänn fattigare :D

#129

Postad 29 oktober 2014 - 21:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Tack för den mcmike. Satt och velade över vad jag skulle välja och så kom du med den perfekta länken, som ännu fungerar. Om jag hade gått den ordinarie vägen så hade jag varit ytterligare 600 spänn fattigare :D


Grattis! Men hade du varit på i helgen som varit, hade du sparat ytterligare 200kr :)

#130

Postad 29 oktober 2014 - 22:37

kewi
  • kewi
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Grattis! Men hade du varit på i helgen som varit, hade du sparat ytterligare 200kr :)


Suck, man får aldrig vara glad ;) I helgen hade jag inte samma behov dock.

#131

Postad 31 oktober 2014 - 21:29

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0
fick en update på min 2030 idag.
har nu FW version 1.60 och hittar inget om den på nätet eller nåt nytt på recievern

nån som vet nåt om detta eller nån mer än mig som har den

#132

Postad 02 november 2014 - 22:15

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Försöker också hitta ngt om nya firmwaren på nätet men hittade inget vettigt, nu kör jag installationen på min a830 så får vi se vad som händer...
F ö grymt nöjd med denna stärk! Kör med Dynaudio Contour S3.4 med tillhörande center.

Edir:
Har kollat runt i menyer, märker inget än..

Redigerat av uncle buck, 03 november 2014 - 00:03.


#133

Postad 03 november 2014 - 09:55

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Försöker också hitta ngt om nya firmwaren på nätet men hittade inget vettigt, nu kör jag installationen på min a830 så får vi se vad som händer...
F ö grymt nöjd med denna stärk! Kör med Dynaudio Contour S3.4 med tillhörande center.

Edir:
Har kollat runt i menyer, märker inget än..


märker heller inget som ändrats. hade hoppats på ypao-volume men sån tur har man nog inte.
borde komma med info snart tycker man. många forum som fylls med vad denna uppdatering är, ingen som vet.

#134

Postad 03 november 2014 - 15:27

Razorblade
  • Razorblade
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
min 3030 fick också 1.60, ingen som helst skillnad vad jag kan se/höra heller.

#135

Postad 10 januari 2015 - 14:40

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0
Är inte så insatt i detta som ni förstår, därför frågar jag här. Vad är det för skillnad på yamaha RX-A830 och RX-V777? Går i tankarna på att köpa någon utav dom. Lyssnar för tillfället mest på 2 kanal. Men vill framtidssäkra genom att köpa en hembio förstärkare! Förövrigt sjukt jobbigt att det finns så jäkla många olika modeller som ligger i samma prisklass.

#136

Postad 22 januari 2015 - 18:56

migge1
  • migge1
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Någon som kollat in RX-A740 och kan rekommendera den till mig?
Kostar ju 3690kr just nu och det låter prisvärt eller?

#137

Postad 29 januari 2015 - 19:56

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0
tjenixen.
har upptäckt en sak med min 2030 som jag funderar över.
har tv, surround receiver mm i zon 2 (sovrummet) och idag har jag tittat lite där medans zon 1 med allt därtill varit av.
använder inget av min 2030 slutsteg till zon 2 utan bara bild skickas dit men nu när jag sporadiskt gick å kände på 2030n så märkte jag att den var varm över stegen. varför? dom skall ju inte vara aktiva när bara bilden skickas till zon 2?!?

skall mäta hur mkt ström som den tar imorgon när det är igång(zon 2) samt gämföra när allt är igång (zon1 med högtalarna + zon 2).
är inget stort problem utan mer en fundering.

#138

Postad 31 januari 2015 - 13:11

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

tjenixen.
har upptäckt en sak med min 2030 som jag funderar över.
har tv, surround receiver mm i zon 2 (sovrummet) och idag har jag tittat lite där medans zon 1 med allt därtill varit av.
använder inget av min 2030 slutsteg till zon 2 utan bara bild skickas dit men nu när jag sporadiskt gick å kände på 2030n så märkte jag att den var varm över stegen. varför? dom skall ju inte vara aktiva när bara bilden skickas till zon 2?!?

skall mäta hur mkt ström som den tar imorgon när det är igång(zon 2) samt gämföra när allt är igång (zon1 med högtalarna + zon 2).
är inget stort problem utan mer en fundering.


Så länge du inte har valt något slutsteg för Zon 2 och/eller Zon 3 i Amp Setupen så skall väl bara bild och förmodligen ljud skickas via HDMI från HDMI Out 2 (som är vald för Zon 2) och då verkar det ju skumt om det är väldigt varmt över slutstegen som du säger om det inte blir varmt där även om inte slutstegen används.

#139

Postad 14 mars 2016 - 06:51

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Halloj... har en rx-775 som jag köpte för nåt år sen, den har ju dubbla HDMI utgångar... väldigt smidigt nu tänkte jag när jag skaffat projj igen tänkte jag, en till TVn, och en till projektorn. Funkar väl bra, förutom att det verkar bli störningar ibland, verkar som det är värre när jag har både HDMI 1+2 på, så växlar mellan dom istället, men kan bli störningar ibland ändå, på projjen kan det tappa bild nån millisekund, på TVn blir det nåt sorts pixelbrus... men hjälper om man bytar fram och tillbaks på HDMI ingångarna... har inte TV och projj igång samtidigt.

Är det andra som har haft problem med detta här? 

Händer inte alltid, kanske vart 5e gång man kollar...  :mellow:



#140

Postad 14 mars 2016 - 22:00

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Vilken är att föredra Yamaha RX-A550 vs  Yamaha RX-V779. Ska till en början bara köra 2.0 möjligtvis 2.1.

 

RXA550- 4000kr

 

Någon som vet? 


Redigerat av orrebus, 15 mars 2016 - 13:50.


#141

Postad 20 mars 2016 - 11:32

Evoman
  • Evoman
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej,
Någon som vet om man kan koppla in en extern Equalizer till RX enheterna? Hur kopplar man då?

Min Rx-a1030 har ingen Main-In eller Tape ingång vad jag förstår. (På min gamla Yamaha A2 förstärkare körde jag den på Tape In)

Det kanske inte ger någonting ljudmässigt mot den inbyggda EQn, men det är kul med fler spakar att pilla på och mixtra med ljudet :-)

Tack

Med vänlig hälsning,
Magnus
Bifogad fil  image.jpeg   194,69K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  image.jpg   149,49K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  image.jpeg   180,58K   0 Antal nerladdningar

#142

Postad 12 oktober 2016 - 08:44

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Halloj... verkar som att 775 bara stödjer upp till 4k 30hz? Testat köra från shielden till TVn direkt, då blir det 4k 60hz, med 2 olika hdmi kabalar, sen använde jag bägge kabalarna, ena  från shielden till recivern, och andra från recivern till TVn, men då kan jag bara välja 4k 30hz som högst...



#143

Postad 22 december 2016 - 20:06

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Ljudet till Receivern försvinner

Lutar åt att jag kommer få lämna in min receiver eller köpa mig en ny TV, men innan det så tänkte jag kolla lite om man iafall kunde hitta vilken av dessa som bär skulden.

Har en LG 60LB870V som fungerat skapligt för mig under de 2 åren jag haft den. 
Den är kopplad via HDMI till min Yamaha RX-3050 som jag haft i lite över ett år.
Allt har fungerar mycket bra fram tills för några månader sedan då jag börjat uppleva att ljudet ibland försvinner när jag via HDMI (ARC) porten som oftast använder Netflix eller viaplay via LG Tvns egna app.
Ljudet kan fungera perfekt i flera dagar och så helt plötsligt säger recivern att No decoder och ljudet försvinner.
Ibland kommer ljudet tillbaka av sig själv men ofta är det bara dött. Bilden rullar vidare vidare precis som förut.

Följande saker har jag provat utan att ljudet kommer tillbaka.

  • Byta ljudingång eller decoder läge

  • dra ut återmontera HDMI kabeln

  • Stänga av TVn

  • Stänga av receivern

Ända som verkar fungera är om jag stänger av TV och receiver samtidigt och sedan startar om allt.
Då kommer ljudet tillbaka direkt utan att jag behöver göra något.
Värt att nämna är att drar jag ur HDMI kabeln ur receivern verkar det som om TVn noterar detta då ljudet ur TV till viss del börjar komma från TVn, inte bekräftat att det ljudet inte fanns där innan ljudet försvinner från receivern än dock.
Verkar också som att receivern märker att kabeln tas ur då den verkar försöka synca om men sedan händer inget.

Förslag någon?



#144

Postad 23 december 2016 - 08:19

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

HDMI och ARC funktionen är notoriskt struligt.

 

Tips:

- Uppgradera TVn till senaste firmware (alla uppgraderingar innebär någon form av HDMI-förbättringar)

- Uppgradera förstärkaren till senaste firmware

- Kontrollera alla inställningar som har med ARC att göra både på TV och förstärkare, testa olika varianter.

- Testa att byta kabeln till en av högre kvalitet.

 

Jag har mycket svårt att tro att förstärkaren är defekt och detta felet är svårdiagnostiserat så det är knappt lönt att lämna in den. Själv hade jag tagit strulet som ursäkt för att köpa en ny LG OLED 65a eller Samsung 9000-serie.



#145

Postad 23 december 2016 - 08:50

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Tv o receiver har senaste FW.

#146

Postad 08 januari 2017 - 12:57

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

rx775 klarar av 4k 30hz, men inte 4k 60hz? Bara undrar för kan inte ställa in 4k från UHD spelare om jag kör genom förstärkaren, men funkar om jag kör direkt till bildvisaren... TEstat köra från en nvidia shield med, då kan jag bara välja 4k 30hz, inte 60... tänkte om det funkar om jag bytar ut HDMI kablarna... men dumt att byta ut ifall förstärkaren sätter stopp  ändå...  :ph34r:  :P



#147

Postad 26 december 2018 - 20:31

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Jag köpte PS4 Pro och får inte 4k att fungera när jag kör HDMI till min Yamaha RX-A830 förstärkare, trodde det var kablarna först men när jag kopplar direkt till TV:n fungerar det. Kräver PS4 Pro HDMI 2.0 för att köra 4k upplösning? Förstärkaren är ju några år gammal men synd att behöva byta ut den eftersom den är ganska bra förövrigt!



#148

Postad 09 augusti 2019 - 08:56

Billy Gibbons
  • Billy Gibbons
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Hej
Nån som vet om eller hur man kan få igång internetradio igen på sin Yamaha 775?
Försvann efter någon FW uppdatering tror jag.... Yamaha ska tydligen byta radioleverantör och det funkar inte på äldre recivers.... Sista utväg blir väl chromecast Audio.

Tacksam för tips.

Danne

#149

Postad 09 augusti 2019 - 12:01

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 085 inlägg
  • 0

Har hittat på Sonys hemsida att vTuner slutat sända i maj i år. Sony anger att de inte någon lösning på problemet så där var Yamaha mer förutseende.

 

Mer:

 

vTurner verkar gå en annan väg enligt deras hemsida och bli en leverantör av radio på Internet. Webbsidan verkar dock inte har uppdaterats på ett tag då copyright är från 2015.


Redigerat av hmarkstrom, 09 augusti 2019 - 12:05.


#150

Postad 10 augusti 2019 - 09:23

Billy Gibbons
  • Billy Gibbons
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Så vi får tolka det som att det inte finns någon "workaround" på detta problem?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.