Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monitor Audio BR 5 + hårdrock=?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 augusti 2007 - 09:00

b_lemke
  • b_lemke
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Hej.
Har gått i uppgraderingstankar ett tag nu. Först var jag inne på stativare men nu har jag fått "second thoughts" och är tillbaks på golvare. Blir tokig snart! Stativare ger ju mer välljud för en mindre peng än motsv. golvare men jag vill kunna spela högt (läs starkt) också.

Har fastnat för Monitor Audios BR5 men fått för mig att dom inte passar all sorts musik?
Stämmer detta?
Har läst i nåt forum att MA i det hela tatt funkar bra med jazz, akustisk och vismusik men kanske lite sämre med hårdrock.
Jag lyssnar en hel del på hårdrock och metal men vill inte ha nån ful Cerwin Vega eller några stora blaffiga högtalare, det ska vara lagom stort, och snyggt(flickvännen har ett finger med i spelet).

Någon som har dessa MA BR5 eller lyssnat på dom som kan berätta lite?

Tacksam för svar.

#2

Postad 01 augusti 2007 - 16:06

b_lemke
  • b_lemke
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Är det verkligen ingen där ute som lyssnat dessa eller har några kommentarer.

Några förslag på högtalare?

#3

Postad 01 augusti 2007 - 16:44

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Den är ju relativt ny, så det är kanske inte så många som har erfarenhet ännu. Men har du läst recensionerna som det länkas till på Prisjakt? MA bronze BR5 fick ju riktigt fint betyg i senaste numret av Hifi & Musik (nr7-8), även om den inte blev bäst i test. Bäst i test blev Canton GLE 409, som var några hundralappar dyrare än BR5.

Nu ska man ju inte enbart gå på tidningars omdömmen, för smaken är ju som baken… Så det bästa är alltid att ge sig ut och provlyssna. Men du kanske tillhör några av de som har orimligt långt till hifi-butikerna? Eller iaf inte har möjlighet att provlyssna på just MA? Tveklöst är det en högtalare som är prisvärd i sin klass, men det beror lite på vad man har för smak förstås…

Däremot kommer du/din flickvän garanterat att bli nöjd med den nätta storleken och fina finishen. :D

Thomas

Edit: justerat en länk…

Redigerat av Thomas S., 01 augusti 2007 - 20:18.


#4

Postad 01 augusti 2007 - 19:31

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
Borde inte Br6:orna vara bättre för hårdrock ? Lite större element och ger förmodligen mer tryck. Hörde med en hifibutik som hade dessa och många upplevde ljudet i dom i paratens med RS8:orna.

Hifi & musik gillade br5 men det som gjorde att den förlora gentemot canton var väl att den saknade lite i basområdet med sina 5,5 element.

Jag vet inte men jag tror canton kan upplevas lite för ljus för hårdrock. Men monitor audio passar nog bra eller b&w som sagt.

#5

Postad 01 augusti 2007 - 21:41

b_lemke
  • b_lemke
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Har läst recesionerna som är länkade där men fann inget nytt så att säga. Verkar som de flesta tester är med helt annan musik än vad jag lyssnar på.

Har precis som du sa Thomas S väldigt långt till butikerna men ska försöka ta mig iväg. Tack för dina tankar/åsikter. :D

BR 6:orna kankse passar bättre men är också nästan 2000 dyrare så då spricker min budget tyvärr.

Vilka B&W tänker du på T1000?

#6

Postad 01 augusti 2007 - 21:55

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
B&W dm 309

hifiklubben säljer ut dom för 4495 kr numera. Riktigt fina högtalare. Jag lyssnade på dali concept 6 och b&w 683 i samma veva.

Personligen tyckte jag dm 309 var mest ljud för pengarna. Visst lät det bättre men dali och 683 men inte så pass mkt att jag tycker dom var värda mer än dubbla priset.

Dom hade ett behagligt ljud. Tror dom skulle passa utmärkt för hårdrock.

#7

Postad 01 augusti 2007 - 22:35

b_lemke
  • b_lemke
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

B&W dm 309

hifiklubben säljer ut dom för 4495 kr numera.  Riktigt fina högtalare.  Jag lyssnade på dali concept 6 och b&w 683 i samma veva.

Personligen tyckte jag dm 309 var mest ljud för pengarna.  Visst lät det bättre men dali och 683 men inte så pass mkt att jag tycker dom var värda mer än dubbla priset.

Dom hade ett behagligt ljud. Tror dom skulle passa utmärkt för hårdrock.

<{POST_SNAPBACK}>




Säljer dom ut dessa dm 309:or överallt eller finns de bara kvar i ett fåtal butiker? (svår fråga för dig att svara på kanske)

Verkar vara schyssta. Kommer det någon ersättare till dom?

#8

Postad 01 augusti 2007 - 22:37

b_lemke
  • b_lemke
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
[quote name='T1000' date='Aug 1 2007, 22:55 ']
B&W dm 309


Personligen tyckte jag dm 309 var mest ljud för pengarna. Visst lät det bättre men dali och 683 men inte så pass mkt att jag tycker dom var värda mer än dubbla priset.


Fattar inte riktigt vad du menar här.

#9

Postad 01 augusti 2007 - 23:53

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Säljer dom ut dessa dm 309:or överallt eller finns de bara kvar i ett fåtal butiker? (svår fråga för dig att svara på kanske)

Verkar vara schyssta. Kommer det någon ersättare till dom?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är nog överallt. Men det är inte säkert dom finns kvar i alla butiker. Det fanns bara ett exemplar kvar i sundsvall för 1 månad sen när jag var där.

#10

Postad 01 augusti 2007 - 23:54

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

B&W dm 309

Personligen tyckte jag dm 309 var mest ljud för pengarna.  Visst lät det bättre men dali och 683 men inte så pass mkt att jag tycker dom var värda mer än dubbla priset.

Fattar inte riktigt vad du menar här.

<{POST_SNAPBACK}>


Det jag menar är att dom lät mkt bra för sitt ringa pris. Dvs, mkt mer prisvärd än dali concept 6 och 683.

Men det är ju bara min åsikt. :D

#11

Postad 12 september 2007 - 14:51

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Är lite sugen på BR5orna. Det jag undrar är hur långt man behöver ha dem från väggen. Har ett inte alltför stort rum och skulle helst inte vilja ha dem längre än en 2 dm från väggen. Blir det för dåligt måntro? Är också lite orolig för att de inte ska räcka till i de lägre frekvenserna. Har minst 23 mil enkel resa till närmaste ställe jag kan provlyssna :S

Fredrik

#12

Postad 12 september 2007 - 15:28

none
  • none
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Tjena.
Som ägare till ett par MA BR5 kan jag ju säga lite vad jag tycker.
Väldigt fin högtalare, den bästa i denna prisklassen som jag lyssnat på. Men smaken är ju som baken :unsure:
Till hårdrock tycker jag inte att den passar så bra. PF och Queen. Där tycker jag gränsen går. Men annars väldigt bra till det mesta. Men det som den framförallt är bra på är t.ex. Diana Krall, Katie Melua, Peter LeMarc etc. Även pop och sådant.
Högtalaren har jämfört med Canton en lite mer mörkare klang, dock inte instängd. Canton upplever jag som för ljus, diskanten gör nästan ont i ören. Men det är MITT tycke.
Så jag skulle inte rekommendera den heller till hårdrock, en dåling inspelning=inte behagligt att lyssna på.
Annars är BR5 väldigt upplöst, har ett väldigt fin mellanregister och i mitt tycke inte alls en klen bas, snarare alldeldes lagom. Det beror dock på hur stort rum man har. Mina högtalare står vridna mott lyssningspositionen och på spikes, ca 50 cm från bakre vägg. Precis lagom tycker jag.

Jag skulle rekommendera denna högtalare till alla som letar efter en bra allround högtalare i denna prisklass. Fast till hårdrock kanske du ska ha något annat.

#13

Postad 12 september 2007 - 16:30

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Tack!

Kanske inte är nåt för mig ändå då :unsure: Lyssnar mycket på rock, hårdrock, dance, trance, dansband, ja en salig blandning faktiskt :o

Rummet jag har ser ut enligt följande bild. Så jag skulle ha ett par högtalare som kan stå rätt så nära väggen för att inte hamna mitt ute i rummet.
Postad bild
Tyckte ändå storleken på BR5 var rätt lagom, men det sket sig kanske ändå då :P

Tack för hjälpen iallafall!

Fredrik

#14

Postad 14 september 2007 - 11:43

Unregistered4267cc75
  • Unregistered4267cc75
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej!

Mina 2 cent:

Jag är också ägare till ett par BR5, sedan snart ett år.
Jag skulle vilja påstå att dom spelar riktigt bra för sin storlek, även med tyngre musik.

Vi pratar om mindre högtalare här, så förväntningarna bör ju liksom utgå ifrån det. Men, på rimliga ljudnivåer så låter dom här högtalarna fylligt och riktigt snyggt. Basen är inte så tung, men det den petar ur sig är bra, fast och ren bas.

Är du ute efter att mangla och sätta väggarna i självsvängning och sånt så funkar inte små högtalare optimalt. Ev med en bra sub, men sån lyssning blir betydligt roligare med dubbla 8-tumsbasar i stora lådor..

Men, med ett lagom dämpat, inte för stort rum, med hyfsad signalkälla och förstärkare så kan dom absolut funka. Man kan ställa dom ganska nära bakvägg (20 cm, med lite invinkling i mitt fall) utan att det låter burkigt, men jag kan ju bara utgå ifrån mitt rum såklart. Med dom medföljande dämpkuddarna i bakre portarna kan dom stå ännu närmre.

Försök, som sagt, hitta möjlighet att provlyssna.

#15

Postad 17 september 2007 - 01:03

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Som synes på min fina skiss så är ju inte rummet så stort. Det här är väl den storlek på högtalare jag kan ha om jag ska ha golvare, är ju en hel del annat som ska få plats också. Det jag är mest bekymrad över är just att ena basporten är på baksidan så man inte kan ha dem för nära väggen. Har du/ni provat med plugg i bakre basporten? Fördelar/nackdelar med det?
Tycker de var så snygga i svart på de bilder jag sett, så jag skulle inte ha nåt emot att ha dem ståendes hemma :)
Har även tänkt köpa den tillhörande subben, så basen i golvarna behöver väl inte vara så jättetung, bara subben möter upp bra mot där de slutar.
Nån av er som kör med subben eller kanske hela kompletta 5.1 systemet?


Fredrik

#16

Postad 20 september 2007 - 15:39

MGW
  • MGW
  • Forumräv

  • 621 inlägg
  • 0
Enligt Monitor Audios manual på Br5:orna så ska en 20 cm från väggen inte vara några problem alls. Om man nu skulle vilja plugga den bakre porten så kan man kanske tappa lite bas men om man sen ställer den närmare bakväggen så skulle nog detta kompensera ut sig.

Funderar själv på MA Br6 som frontar till mitt nya system, nu ska man bara provlyssna dem också.

/Martin

Redigerat av MGW, 20 september 2007 - 15:39.


#17

Postad 21 september 2007 - 07:36

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Inte MA men ändå...

Högtalare som lirar just hårdrock bra:

B&W 603 S3 (äger jag själv numera, mkt bra ljud förhållande till hyfstad storlek,)
Wharfedale EM 97 (lite stora rent fysiskt för mig men låter ack så bra)
Jamo E850 (brukar finnas mkt billigt på beg. fick bra omdöme i Hifi och Musik för just hårdrock, ägt även dessa)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.