Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

fräsa i betong

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 mars 2010 - 23:33

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Hoj

Hur lång tid tar det och fräsa upp en ränna på 40 cm x 3 cm och 3 cm djup (beroende på klinga)?

Jag tänkte hyra en fräs på cramo, Hilti Dc-20se om ingen snäll rackare här kan låna ut en likvärdig.

Tänkte fulfräsa, dvs inte meddela min hyreesvärd, problem? domedagsprofter behöver inte svara....

Jag har skrivit upp numret till jourrörmokaren om jag skulle stöta på vatten eller skitrör

Tack för era kommentarer

Redigerat av DerbyBoy, 04 mars 2010 - 23:35.


#2

Postad 04 mars 2010 - 23:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Fräsa i betonggolv utan att stänga av vattnet först är INTE en bra ide´...
Går ett vattenrör sönder hinner du få ut ganska många lite vatten på golvet innan det är avstängt...
Det kan bli VÄLDIGT stora kostnader...

Kapar du i ett elrör går i bästa fall proppen. I medelfall pajar maskinen. I värsta fall dör du.

Chansar du tar det tio minuter att såga. En kvart att bila det du har sågat. Tre dagar att få bort allt damm... :D

Vad är det du ska göra ?

#3

Postad 05 mars 2010 - 00:03

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Nu är jag absolut ingen domedags-profet, men jag blir ändå väldigt nyfiken på varför du ska smyga med detta?
Är det hembrännings-apparaten som skall byggas in? :D

#4

Postad 05 mars 2010 - 10:02

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
ok tack grabbar såhär e det

JAg ska fräsa in lite kablar i väggen från bänken och upp till tvn. cirkus 40 cm +-10. Aneldningen till att jag inte vill fråga världen först är att jag kommer få ett nej och jag vill verkligen inte ha några kablar mellan tvn och bänken. Dels för bänken ska sitta på väggen och sen ska jag ha en glasski8va ovanpå. Det blir sjukt jobbigt att såga ut en snygg rektangel i bänken och sen göra detsamma i glasskivan.

Jag har 1 cm puts på väggen och sen kommer hårdbetongen, tänkte somk sagt göra ränna tre centemeter djup och tre centemeter bred, finns det inte klingor som är så breda. Fan läser man på specen står det djup max 30 och bredd 40/46 mm.

Tack

#5

Postad 05 mars 2010 - 12:33

rogerli
  • rogerli
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Förbered dig på damm, damm och åter DAMM. Om du ändå bestämmer dig för att göra "spåret". Fräs då så lite som möjligt och bila/knacka bort putsen/betongen mellan snitten.

#6

Postad 05 mars 2010 - 13:49

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
kanske smart att göra två spår med 3 cm mellan och sen knacka bort resten. Kommer det att fungera att knacka bort 3 cm eller ska jag göra tre spår med 1 cm mellan?

Redigerat av DerbyBoy, 05 mars 2010 - 13:50.


#7

Postad 05 mars 2010 - 15:05

rogerli
  • rogerli
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Gör du två spår och prova att knacka bort det som finns emellan. Skulle det sedan inte fungera så är det "bara" att köra ett eller två spår till :)

#8

Postad 05 mars 2010 - 17:10

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Dom flesta "riktiga" spårsågarna har dubbla klingor med ställbar bredd och djup. Du sågar allså bara en gång, fast du får två spår. Sen bilar du bara bort biten mellan spåren.
Dom "riktiga" har dessutom en dammsugaranslutning, vilket tar bort 99 % av allt damm så länga maskinen ligger dikt an mot väggen.
Hyr en dammsugare också är mitt tips. Din vanliga hemmadammsugare är inte gjord för såna mängder så fint damm.
Den dör om du försöker...

#9

Postad 06 mars 2010 - 11:07

chrick
  • chrick
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Hoj

Hur lång tid tar det och fräsa upp en ränna på 40 cm x 3 cm och 3 cm djup (beroende på klinga)?

Jag tänkte hyra en fräs på cramo, Hilti Dc-20se om ingen snäll rackare här kan låna ut en likvärdig.

Tänkte fulfräsa, dvs inte meddela min hyreesvärd, problem? domedagsprofter behöver inte svara....

Jag har skrivit upp numret till jourrörmokaren om jag skulle stöta på vatten eller skitrör

Tack för era kommentarer


Det är inga problem, det finns spårsågar/fräsar, en stor vinkelslip, med en speciell kåpa, som fixar dammet mycket lätt att ställa in djupet, hjul finns på hiltis, större mod iaf med stos för damsugare, man bör ha en stoftavskiljare eller nåt bättre än en hemma dammsugare! CRAMO eller RAMIRENT! Har grejerna ;-)

#10

Postad 06 mars 2010 - 16:19

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det är inga problem, det finns spårsågar/fräsar, en stor vinkelslip, med en speciell kåpa, som fixar dammet mycket lätt att ställa in djupet, hjul finns på hiltis, större mod iaf med stos för damsugare, man bör ha en stoftavskiljare eller nåt bättre än en hemma dammsugare! CRAMO eller RAMIRENT! Har grejerna ;-)


Bra att du skrev exakt samma sak som jag skrev i mitt inlägg... :)

#11

Postad 07 mars 2010 - 15:07

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Tack gott folk

Kommer troligtvis få ok av hyresvärden, han ska komma över och insoktera vad jag ska göra, lät hoppfullt.

Kommer kontakta Cramo och ramirent imorgon för att se vad de har att erbuda.


Eftersom det endast är 40 cm jag ska fräsa upp tänkte jag att det kanske går att hänga ett blött lakan och arbeta under det. Jag är tyvärr inte bilburen så det kan bli lite jobbigt att släpa en regelsökare, en spårfräs och en dammsugare på tunnelbanan.

Jag har puts som är 1 cm så i själva hårdbetongen går jag bara ner 2 cm (totalt 3 cm). Inte fan kan de vid konstruktionen av huset lagt vatten eller avlopp så grunt!

#12

Postad 07 mars 2010 - 17:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag har puts som är 1 cm så i själva hårdbetongen går jag bara ner 2 cm (totalt 3 cm). Inte fan kan de vid konstruktionen av huset lagt vatten eller avlopp så grunt!



Det kan dom tyvärr visst ha gjort...

#13

Postad 07 mars 2010 - 18:16

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
men då borde ju en regelsökare modell Hilti-DC20 hitta röret

#14

Postad 07 mars 2010 - 20:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

men då borde ju en regelsökare modell Hilti-DC20 hitta röret


En regelsökare funkar väl inget vidare på en armerad betongvägg va...?

#15

Postad 08 mars 2010 - 02:40

chrick
  • chrick
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Bra att du skrev exakt samma sak som jag skrev i mitt inlägg... :)

He he, läste inte det inlägget.......en miss! ;-)

#16

Postad 08 mars 2010 - 11:20

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Nja alltså

Armeringsjärnen borde sitta på samma djup och på samma intervall. Därmed borde jag kunna lista ut o det är ett armeingsjärn eller rör som den indikerar för. Hurusom får jag med den modellen reda på det djup som metallet ligger på. Jag vill ju även undvika armeringsjärn.

Mvh J

#17

Postad 08 mars 2010 - 21:55

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Kom jag hem med min hilti som tyvärr visade sig vara trasig.....kiss

ny lösning på tapeten, eftersom jag bara ska göra två remsor på 40 cm tror jag det räcker med en vinkelslip och en diamantklinga.

#18

Postad 08 mars 2010 - 22:19

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

ny lösning på tapeten, eftersom jag bara ska göra två remsor på 40 cm tror jag det räcker med en vinkelslip och en diamantklinga.


Hehe... Lycka till.... :)

#19

Postad 09 mars 2010 - 08:09

rogerli
  • rogerli
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

ny lösning på tapeten, eftersom jag bara ska göra två remsor på 40 cm tror jag det räcker med en vinkelslip och en diamantklinga.


Där blir det damm...... jag vet :)

#20

Postad 09 mars 2010 - 11:10

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Sak försöka bygga någon liten inplastad sak över snittet. Har en del byggplats hemma

#21

Postad 09 mars 2010 - 12:00

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0
Tipsar om mitt galleri, har gjort exakt samma sak själv, dammade inte speciellt mycket.

https://www.minhembio.com/Raskus/

#22

Postad 13 mars 2010 - 12:24

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Nyfiken hur det gått?

#23

Postad 14 mars 2010 - 12:42

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Halloj

Jo det ligger lite stiiltje över själva fräsandet just nu då jag väntar på att hyresvärden ska komma ner och säga ok, som sagt tror jag inte det blir några problem.

Hltin var trasig på så vis att högerknappen inte fungerade (vissa inställningar kunde inte användas). Dock lyckades jag hitta lite armering, eventuellt något rör osv.. Jag kontrollkörde den på några ställen där jag vet att det går rör och på så vid kunde jag något sånär lite på att det inte fanns några rör där jag lägger snittet. Det som indikerades låg på 65-90 mm djup och en bra bit från snittområdet.

Jag kommer att borra lite i området där jag ska lägga snittet. Tror en borr ger ifrån sig markantare ljud, eller vad man ska säga, om den går emot ett rör än vad en vinkelkap gör.

Köpt en diamantklinga på biltema för 99 kr och lånat en vinkelkap (modell skit) av bororsan. Har även köpt en kabelkanal diameter 17 mm x 35 mm. Snittet gör jag därmed 27 mm djupt och så limmar jag fast kabelkanalen.

Har postat en fråga i kabeltråden och frågat vilken diamater en ferritkäran på HDMI-kabeln har. Jag är osäker på om 17 mm är tillräckligt. Någon som har ett skjutmått eller liknande och kan ta och mäta kärnan? tusen tack

mvh D

Redigerat av DerbyBoy, 14 mars 2010 - 12:43.


#24

Postad 18 mars 2010 - 22:16

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
hahaha, fan va det damma. Stenlunga 2000

#25

Postad 18 mars 2010 - 23:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

hahaha, fan va det damma. Stenlunga 2000


Sa ju det... Det går inte att köra med en vinkelslip inne.. Hur noga man än plastar sprider det sej..
Du kommer hitta damm överallt hur länge som helst... Jag lovar...

#26

Postad 18 mars 2010 - 23:58

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

hahaha, fan va det damma. Stenlunga 2000

:) :D :D :lol:
hoppas du använder mask, bara

#27

Postad 19 mars 2010 - 00:24

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Nja alltså jag var jävligt nervös för att stöta på rör etc. Dessutom var vinkelkapen inte särskilt bra inställd så betongdammet flög uppåt istället för neråt. Hade behövt rikta skyddskåpan en aning men i stridens hetta lät jag det bero och körde vänsterfattning istället. Grejen var att jag innan målade upp värsta scenariot om att jag skulle träffa på gas eller vattenledning. Ville få det gjort så snabbt som möjligt för att inte irreterara mina hundägare till grannar allt för mycket. Benen skälvde som värsta bambi av anspänningen och mellan varven glömde jag både glasögonen och munskyddet. jag tog dock mod till mig och upprepade mantrat "ingen kommer ihåg en fegis", "ingen kommer ihåg en fegis" under tiden som dammet formligen sköljde över rummet. Fy Fan!

Hurusom ,en ca 45 cm ränna tog ca 40 minuter. Den blev mellan 2,5 och 3 cm djup. Lite svårt eftersom vinkelkapen givetvis var tokmanuell med den följden att det var svårt att få en jämndjup botten i rännan. Bila bort mellanbitarna gjorde jag med en B&D borrhammare med bilfunktion, grymt bra. Städningen tog 3 dagar (om den verkligen är över).

På richterskalan lät det (oljud) 9,2 och dammade 9,7 (jag såg knappt handen om jag sträckte den rakt ut från kroppen).

slutresultatet 10/10 Två fina hål 45 cm från varandra och därimellan en inbakad kanal på 17/16 x 35 mm

Diamantklingan köpte jag för 99 kr på Biltema, vinkelkapn var deras billigaste 199 kr (?)

Hurra för mig och Er, Tack

Redigerat av DerbyBoy, 19 mars 2010 - 00:29.


#28

Postad 22 mars 2010 - 17:28

watti
  • watti
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Om du är så rädd för rör och ifall de sitter så ytligt så kan du ta hjälp av en kompis. Ena står på andra sidan väggen, köket eller vart du tror rören går ut, bankar lite på rören med en valfri metaföremål, Sedan sätter du örat mot väggen. Har räddat en några gånger. Samt bilar du upp det försiktigt så brukar röret hålla. Så jag röstar för att bila och sedan spackla igen de bara.

Mvh Simon

Redigerat av watti, 22 mars 2010 - 17:30.


#29

Postad 22 mars 2010 - 18:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Nja alltså jag var jävligt nervös för att stöta på rör etc. Dessutom var vinkelkapen inte särskilt bra inställd så betongdammet flög uppåt istället för neråt. Hade behövt rikta skyddskåpan en aning men i stridens hetta lät jag det bero och körde vänsterfattning istället. Grejen var att jag innan målade upp värsta scenariot om att jag skulle träffa på gas eller vattenledning. Ville få det gjort så snabbt som möjligt för att inte irreterara mina hundägare till grannar allt för mycket. Benen skälvde som värsta bambi av anspänningen och mellan varven glömde jag både glasögonen och munskyddet. jag tog dock mod till mig och upprepade mantrat "ingen kommer ihåg en fegis", "ingen kommer ihåg en fegis" under tiden som dammet formligen sköljde över rummet. Fy Fan!

Hurusom ,en ca 45 cm ränna tog ca 40 minuter. Den blev mellan 2,5 och 3 cm djup. Lite svårt eftersom vinkelkapen givetvis var tokmanuell med den följden att det var svårt att få en jämndjup botten i rännan. Bila bort mellanbitarna gjorde jag med en B&D borrhammare med bilfunktion, grymt bra. Städningen tog 3 dagar (om den verkligen är över).

På richterskalan lät det (oljud) 9,2 och dammade 9,7 (jag såg knappt handen om jag sträckte den rakt ut från kroppen).

slutresultatet 10/10 Två fina hål 45 cm från varandra och därimellan en inbakad kanal på 17/16 x 35 mm

Diamantklingan köpte jag för 99 kr på Biltema, vinkelkapn var deras billigaste 199 kr (?)

Hurra för mig och Er, Tack


Sa ju det... Städat klart har du inte gjort än... Du kommer hitta damm LÅNG tid framöver när du börjar lyfta på grejer...

#30

Postad 26 mars 2010 - 16:53

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
:) Man får leva med dammet ganska många månader framåt.

#31

Postad 29 mars 2010 - 18:59

DerbyBoy
  • DerbyBoy
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
lugna och fina nu, jag tog ur allt ur rummet...Smet igenomm lite i en gliåa i plasten men det va lungan....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.