Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Resan till Pandora av hellreänbra

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 januari 2017 - 16:08

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Kommentarer till Resan till Pandora av hellreänbra

#2

Postad 03 januari 2017 - 16:08

Unregistereda04bdf9c
  • Unregistereda04bdf9c
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Blir intressant att följa

#3

Postad 04 januari 2017 - 09:58

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0
Härligt !
Ska bli roligt att följa !

#4

Postad 04 januari 2017 - 12:13

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0
Snyggt....trevligt med Mirage högtalare!


#5

Postad 05 januari 2017 - 13:35

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Är dom där ritningarna gjorda i SketchUP eller nåt annat? Tycker alla verkar vara experter på att ta fram ritningar så fort nåt ska göras.
Har testat SketchUP lite, och nåt sånt där skulle antagligen ta längre tid att göra än hela projektet =)
Vad är hemligheten? Eller är det nåt annat enklare program?

#6

Postad 06 januari 2017 - 13:04

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Jo det är Sketch Up gratisversionen. Man blir bättre med tiden och allt går fortare om man har en mus med minst 4 knappar och en rulle att zooma med. Ett bra knep som jag själv är dålig på är att göra så mycket som möjligt som separata objekt och sedan sätta ihop dem till en enhet. Det blir lättare att sudda och byta ut då.
Ska bli skitkul att bygga igen. Hoppas jag kommer ihåg att fota mina steg bara så jag har något att lägga in i galleriet. Ska även försöka att få min son att hjälpa till med bygget. Håll tummarna för en tidig vår:-)


#7

Postad 08 januari 2017 - 16:39

Sweetfield
  • Sweetfield
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Cred för kreativ och snygg lösning på högtalarfäste!

#8

Postad 10 juni 2017 - 07:32

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Härliga bilder! Sist jag gjöt (och glättade) lyckades jag pricka in sommarens enda varma dag med 30 grader i solen :-). Annorlunda tänk med dukväggen, ska bli riktigt kul att följa!

#9

Postad 10 juni 2017 - 12:57

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Härliga bilder! Sist jag gjöt (och glättade) lyckades jag pricka in sommarens enda varma dag med 30 grader i solen :-). Annorlunda tänk med dukväggen, ska bli riktigt kul att följa!

Då brinner det fort, både i huvet och i betongen. Blev det bra ändå? Var med om något liknande när vi byggde ut bakom och på sidan om huset. Dumsnål som jag var så beställde jag bil med ränna i stället för pumpslang. Jag och två rumäner försökte hålla undan en betonghög som växte och stelnade i 25 grader sol genom att släpa betongen 10 m med rakor. Idioti! Som minne fick jag frätskada på ena benet då det vas en torrspricka i stöveln. Trodde det var ett skavsår när jag höll på och bet ihop i 3 tim. Fick en chock när jag tog av stöveln.

Ditt bygge som jag följer är inte dåligt det heller.



#10

Postad 10 juni 2017 - 14:19

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Schysst! Men klarar du budgetenska jag ätaupp min hatt 😉.

#11

Postad 10 juni 2017 - 23:11

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Schysst! Men klarar du budgetenska jag ätaupp min hatt .

Tackar.

Bara bygglovet blev 5000 över budget, sen var jag tvungen att hyra en större kran än grannen hade, så där rök 3000 extra till. 

Så du får nog behålla din hatt. Glömde precisera att 100000 var för biodel + platta för växthus sen tillkommer 30000 för väggar och tak till växthus samt ca 25000 för basar och projje. 

Såg att du var på gång med ett fläskigt rum också. Ska bli spännande att se resultatet.



#12

Postad 26 juni 2017 - 13:07

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Mycket trevligt och intressant!

#13

Postad 26 juni 2017 - 22:30

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Mycket trevligt och intressant!

Tackar.



#14

Postad 28 juni 2017 - 08:31

kokeaa
  • kokeaa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Roligt att följa ett bygget från scratch, lycka till i bygget!

#15

Postad 28 augusti 2017 - 18:12

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Härligt bygge! Blir det robotgräsklippare på taket sen också eller? ;D

#16

Postad 28 augusti 2017 - 21:51

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Härligt bygge! Blir det robotgräsklippare på taket sen också eller? ;D

Vad sägs om getter?



#17

Postad 29 augusti 2017 - 16:15

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Vad sägs om getter?

Ja det funkar också, dom är roliga! :) Finns ett hushåll här ute på Värmdö som har såna på tomten, dom brukar sitta så trevligt på ett litet tak å bara tugga å stirra! :D



#18

Postad 23 september 2017 - 08:03

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Blir verkligen fint! Gillar skarpt idén att ha bion på distans från huset via växthuset! Även om man aldrig ska prioritera ned elektronikinköp är det ju enklare att komplettera med en projektor i efterhand än ett sedumtak :-).

#19

Postad 24 september 2017 - 06:41

Unregisteredc0527959
  • Unregisteredc0527959
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Riktigt intressant och snyggt bygge! Gillar verkligen hela idén och växthuset ser riktigt bra ut!

#20

Postad 24 september 2017 - 08:07

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Blir verkligen fint! Gillar skarpt idén att ha bion på distans från huset via växthuset! Även om man aldrig ska prioritera ned elektronikinköp är det ju enklare att komplettera med en projektor i efterhand än ett sedumtak :-).

Tackar. 

Med mitt flyt så dyker väl en projektor med bra pris upp precis när man förbrukat projektor-budgeten och man se den passera revy, på nära håll dessutom.


Riktigt intressant och snyggt bygge! Gillar verkligen hela idén och växthuset ser riktigt bra ut!

Tack för komplimangen.

Fick in fönster igår kväll så vi provsatt där med en grogg och fuskbrasa från Rusta.



#21

Postad 25 september 2017 - 06:44

farna
  • farna
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Blir ju riktigt bra!

#22

Postad 18 november 2017 - 21:02

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Det var nog den snyggaste gipslyft jag har sett... ska du hinna innan jul? Då har du mer tid än jag.. allt tar tid och jag hoppas att kunna få färdigt till jul men det är nog inte troligt! Snarare till februari lovet för min del..

#23

Postad 20 november 2017 - 21:54

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Det var nog den snyggaste gipslyft jag har sett... ska du hinna innan jul? Då har du mer tid än jag.. allt tar tid och jag hoppas att kunna få färdigt till jul men det är nog inte troligt! Snarare till februari lovet för min del..

Så mycket jobb du lägger ner på detaljer så förstår jag att det tar tid. Själv ska jag bara yxa till det nödvändigaste fram till jul och fundera på hur jag skall snygga till det nästa år. Huvudsaken att ljudet blir skapligt så gömmer jag allt annat med svart tyg. Snygg ek-listning förresten.



#24

Postad 24 november 2017 - 08:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Plceringen av subsen, ser lite lustig ut ;)

#25

Postad 24 november 2017 - 08:57

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Intressant kalkyl från REW.

Rumsmoderna vid 25hz och 50hz ser ut att kunna bli jobbiga. ev kan 84-87 hz bli ett problem för att du får moder både axiell(84), tangentiell(87) och Oblique(84) i det området.

Exakt hur det påverkar, när all din inredning m.m. är på plats är svårt att säga. Det kan man bara mäta när rummet är klart.

Lycka till med bygget. Skall bli kul att följa.

#26

Postad 24 november 2017 - 14:40

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Plceringen av subsen, ser lite lustig ut ;)

Jag vet. Får väl ställa ölen på dom. Hittar inga andra placeringar som matchar detta utom att ha dem direkt bakom soffan men jag ska ha en till sitt rad där. Verkligheten kanske löser detta.



#27

Postad 24 november 2017 - 15:07

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Intressant kalkyl från REW.

Rumsmoderna vid 25hz och 50hz ser ut att kunna bli jobbiga. ev kan 84-87 hz bli ett problem för att du får moder både axiell(84), tangentiell(87) och Oblique(84) i det området.

Exakt hur det påverkar, när all din inredning m.m. är på plats är svårt att säga. Det kan man bara mäta när rummet är klart.

Lycka till med bygget. Skall bli kul att följa.

Om det blir som jag tänkt så kommer dukväggen att dämpa bort stående vågor över 344/(1.3*4)=66 Hz då den är isolerad men genomsläpplig och står 1.3 m in i rummet. Har jag tur så funkar min andra lösning till de lägre frekvenserna genom att ljudet som går igenom dukväggen ej kan bygga upp ett tryck då det är öppen isolering upp till vind som i sin tur är ventilerad till utsidan. Det räcker att detta dämpar bort några dB för att det ska funka.

Du har ju hängt med här ett tag och har säkert läst på en del. Kan du, eller finns det någon på forumet som kan lite om ljud och kan säga om jag tänkt rätt?



#28

Postad 24 november 2017 - 18:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag vet. Får väl ställa ölen på dom. Hittar inga andra placeringar som matchar detta utom att ha dem direkt bakom soffan men jag ska ha en till sitt rad där. Verkligheten kanske löser detta.

Tror inte du kommer att gilla det även om det mätmässigt ser bra ut.

Bättre att mäta upp när grejerna är på plats.

Gör även timingen via REW istället för måttband.



#29

Postad 24 november 2017 - 18:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
en sak till, vad är anledingen till att frontarna står så långt ut?

#30

Postad 25 november 2017 - 09:38

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

en sak till, vad är anledingen till att frontarna står så långt ut?

De hänger på dukväggen som inte går att rita in i programmet.



#31

Postad 07 december 2017 - 21:33

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga, men vad tycker du om JVC projarna? Själv har jag bara haft Sony tidigare och alltid varit nöjd med dessa men blev nu övertalad att JVC var bättre för mig eftersom jag ville ha lins minne och bättre svärta. Kul att se det går framåt i ditt bygge, kör på!

#32

Postad 10 december 2017 - 08:47

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Kanske en dum fråga, men vad tycker du om JVC projarna? Själv har jag bara haft Sony tidigare och alltid varit nöjd med dessa men blev nu övertalad att JVC var bättre för mig eftersom jag ville ha lins minne och bättre svärta. Kul att se det går framåt i ditt bygge, kör på!

Jag hade aldrig sett JVC eller Sony live innan jag köpte min projje. Bara läst på om dom. det som gjorde att jag bestämde mej för JVC var att de har glas-lins samt är lite snabbare om man skall spela spel. Sonyn ska ha mjukare flow i bilden istället.

När tror du att det blir premiär i din bio? 

Lycka till.



#33

Postad 10 december 2017 - 09:16

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Svår fråga, men hoppas till feb annars får det bli till sommaren då jag har lov och kan arbeta varje dag med biorummet. Hur ser din tids aspekt ut..

#34

Postad 10 december 2017 - 22:43

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Svår fråga, men hoppas till feb annars får det bli till sommaren då jag har lov och kan arbeta varje dag med biorummet. Hur ser din tids aspekt ut..

Det skall vara målat o klart före julafton. Sedan får jag sätta lister i januari.



#35

Postad 18 december 2017 - 13:14

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Cool färg!

#36

Postad 18 december 2017 - 21:49

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Nu undrar jag hur långt 100 000kr räcker!! För mig inte... och då gör jag allt själv, hur håller du budgeten? Peter

#37

Postad 21 december 2017 - 23:10

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Nu undrar jag hur långt 100 000kr räcker!! För mig inte... och då gör jag allt själv, hur håller du budgeten? Peter

Som vanligt så håller inte budgeten. Hade jag hållit mej till plåt i stället för sedumtak så hade jag spräckt budgeten med bara 5000. Det är jag nöjd med. Ska försöka lägga upp excellblad med budgeten om jag kan klura ut hur man gör.



#38

Postad 22 januari 2018 - 22:06

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat, det går undan! Vad blir det för belysning? Vill se fler bilder :-)

#39

Postad 23 januari 2018 - 12:23

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Kul idé att rama in högtalarna! Istället för att måla om dem - köp Wrap/folie i svart eller nått. Då kan du återställa högtalarna om du vill. Tyget är ju enkelt att byta till svart också.

#40

Postad 24 januari 2018 - 22:24

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Har inte bestämt hur jag skall belysa rummet än. Behövs kraftig belysning om man vill se något då rummet sväljer det mesta av ljuset. Det enda jag vet är att en LED-slang skall in under golvsocklarna runt hela rummet. Jag har ett utrymme på 3 cm mellan salning/sockel och golv. 

Just nu håller jag på att klä väggarna i "förmaket" bakom duk-väggen. Det blir inga bra foton där så jag väntar tills det är klart innan jag fotar där.

Bra ide med folie till högtalarna. Skall först testa att linda in dem i samma tyg som jag använt på väggarna.



#41

Postad 04 februari 2018 - 17:58

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Säkert! Min fru såg rött när jag ville ha det i mitt rum, så det var bara att glömma för husfridens skull. Hon gjorde någon jämförelse med bordell, men där har inte jag varit så jag tänkte inte så... Det händer en del hos dig med, riktigt fint med tyget på väggarna. Kul att följa dit rum! Peter

#42

Postad 29 april 2018 - 07:39

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Fina diffusorer! Älskar frigolitkapen, DIY när det är som bäst!

#43

Postad 01 maj 2018 - 08:19

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Fina diffusorer! Älskar frigolitkapen, DIY när det är som bäst!

Snålheten är uppfinningarnas moder. I alla fall för mej.



#44

Postad 20 juni 2018 - 17:46

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Stiligt! Märker du stor skillnad med diffusorerna?

#45

Postad 20 juni 2018 - 21:34

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Skillnaden blev större än jag trodde. Nu är surroundljudet mycket mer definierat.

Allt futter är dessutom borta.

Drog igång ett åskväder jag har på en testskiva nu i kväll och det var mäktigt.

Nu blir man sugen på buttkickers. Skulle haft din bas-rigg, då skulle man inte behöva det.



#46

Postad 04 september 2018 - 21:18

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Skillnaden blev större än jag trodde. Nu är surroundljudet mycket mer definierat.

Allt futter är dessutom borta.

Drog igång ett åskväder jag har på en testskiva nu i kväll och det var mäktigt.

Nu blir man sugen på buttkickers. Skulle haft din bas-rigg, då skulle man inte behöva det.

Kul att det gav resultat!

 

Jag var också inne på buttkickers, har provkört i vardagsrumssoffan med gott resultat men konstaterade att det skulle bli nästan lika dyrt som att bygga basar då de större kickarna visade sig vara ganska dyra. Fast man kan ju alltid köra med både och :-)



#47

Postad 08 oktober 2018 - 18:14

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Om jag klurat rätt så var det dig som Wanke talade med. Har kikat på din tråd tidigare, så jag sa det direkt - han med Cedumtaket?. Såg att du var med i senaste numret, så då måste det vara du.

Har jag fel på person/bygge, så är du aningen konfunderad just nu och kan ignorera detta meddelande. :-D


#48

Postad 08 oktober 2018 - 21:59

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Jodå Wanke jobbar på min våning. Hade på känn att det var Imaginaerum som var din sida. Du har också lagt ner mycket jobb såg jag.

#49

Postad 11 september 2019 - 09:26

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Fasen! Har inte varit aktiv på flera år och tittade in på sidan för att kika lite vem man kan inspireras utav. Första galleri man klickar på är ditt, vilket jobb!!!
Jag lyfter på hatten, grymt jobb du lägger.
Mvh Robert

#50

Postad 13 september 2019 - 10:00

hellreänbra
  • hellreänbra
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Fasen! Har inte varit aktiv på flera år och tittade in på sidan för att kika lite vem man kan inspireras utav. Första galleri man klickar på är ditt, vilket jobb!!!
Jag lyfter på hatten, grymt jobb du lägger.
Mvh Robert


Man tackar bugar o bockar



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.